eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
470 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مسائل حقوقی پیرامون تولید ملی 🎙 ارائه دهنده: دکتر سید محمدمهدی غمامی عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 📆 تاریخ: پنج‌شنبه ۱۳ آبان/ زمان: ساعت ۱۰ 🌐 لینک: https://vc.isu.ac.ir/ch/sanat ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نوشتاری از محسن کشاورز، پژوهشگر اقتصاد درباره جامعیت اسلام در اداره جامعه و ضرورت بازبینی پروژه اقتصاد اسلامی 🔻 به اعتقاد نگارنده علل اقبال کمتر دانشگاهیان و سیاستگذاران ایرانی به اقتصاد اسلامی را می‌توان در سه مساله مورد تحلیل قرار دارد. 🔹 علت اول: ترویج رویکردهای بدبینانه به علم اقتصاد توسط برخی اقتصاددانان اسلامی؛ در نگاه برخی اقتصاددانان اسلامی، اقتصاد متعارف به‌مثابه شر مطلق و مشوب به وهمیات غربی دانسته و ترویج می‌شود. 🔹 علت دوم: آورده علمی نه‌چندان قابل‌رقابت در اقتصاد اسلامی؛ دانش اقتصاد اسلامی علی‌رغم تلاش تمامی دغدغه‌مندان این حوزه نتوانسته در عمده موضوعات به ‌اندازه اقتصاد متعارف وارد نظریه‌پردازی شده و به محصول علمی چشمگیر و قابل رقابت با نظریات غربی دست یابد. 🔹 علت سوم: قضاوت‌های غیرعلمی برخی اقتصاددانان در مورد اقتصاد اسلامی؛ این علت ناظر به رویکردهای نادرست منتقدان اقتصاد اسلامی است که وجود هرگونه گرایش عدالتخواهی یا ارزش‌مدارانه را به‌معنای ایدئولوژیک کردن دانش می‌دانند و با معادل‌سازی اقتصاد اسلامی و اقتصاد سوسیالیستی آن را مورد هجمه قرار می‌دهند. 📝 اقتصاد اسلامی به‌صورت کلی دانشی بیگانه و کاملا متباین یا متضاد با دانش اقتصادی روز نیست. به‌عبارت‌دیگر اتصاف اسلام به اقتصاد به‌معنای سایه افکندن جهت‌گیری‌های ارزشی مندرج در اسلام بر سیاستگذاری‌های اقتصادی است. 📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25011 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢نشست بین المللی «پارادایم سیاست های اقتصادی جدید اقتصاد اسلامی» 🎙سخنران: دکتر عباس میرآخور، استاد
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری–تحلیلی مفتاح اندیشه از نشست «پارادایم سیاست‌های اقتصادی جدید اقتصاد اسلامی» با سخنرانی دکتر عباس میرآخور، استاد اقتصاد اسلامی 📚 براساس آمار بانک جهانی ایران 70 تا 80 درصد خودکفاست، این یعنی 80 درصد اقتصاد ارتباطی به ارز ندارد، ولی چرا ارز در حال گران شدن است؟ 📚 دلیل اصلی بالا رفتن قیمت ارز و به تبع آن کالاها این است که سیاست‌های اقتصادی کشور ارز را یک دارای می‌داند. در کشور ارز به یک دارای تبدیل شده است، چون هر کسی دلار می‌گیرد سود می‌کند. 📚 بخش تولیدی باید اقتصاد کشور را بچرخاند نه بهره و ارز. ولی متأسفانه سیاست‌های کلی از ارز به عنوان یک ابزار استفاده می‌کند. 📚 یکی از مشکلات اصلی کشور سیستم ربویست، چون هزینه این سیستم بسیار بیشتر از آن چیزیست که بیان می‌شود. سیستم ربوی افزون بر ایجاد فاصله طبقاتی، حتی سبب اختلافات نیز می‌شود. یکی از راهکارهای مقابله با سیستم ربوی از بین بردن بازار پول است. 📚 اسلام هم اعتقادی به بازار پول ندارد، بلکه اسلام بازار سرمایه دارد. بازار سرمایه است که بقیه اقتصاد را می‌چرخاند. دولت باید سیاست مالی(خمس و زکات) و سیاست پولی(به معنای هدایت اعتبار غیرربوی و مشارکتی به سوی تولید) را اتخاذ کند. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25027 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 برگزاری دوره عدالت اجتماعی 📆 تاریخ برگزاری: 18 تا 20 آبان ماه 1400 💻 مهلت ثبت‌نام: 14 آبان ماه 1400 🔺 اطلاعات تکمیلی در پوستر 🔺 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 تا علم مسلمان نباشد، عالم مسلمان نمی شود/ این اندیشه انگیزه بخش است و با توجه به این که محصول فلسفه عملی است، گفتار و رفتار مردم را اصلاح می‌کند 🔰 پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به جلسه افتتاحیه ششمین دوره «گفتمان علوم انسانی»: 📚 اگر حکمت عملی برای تربیت مردم است، برای اسلامی کردن جامعه است، الهیات فلسفه برای اسلامی کردن علوم است میخواهد علم را مسلمان کند. مسلمان شدنِ علم مطلبی است، مسلمان شدنِ جامعه و فرد و امثال ذلک مطلبی دیگر. 📚 فلسفه ابتدا، خود علم را تربیت می‌کند که علم چیست، این علم تربیت شده به سراغ معلوم میرود و معلوم مثلث را مثله نمیکند، امین است، پاک است، جهان را آنطوری که هست میشناسد و آنطوری که هست با آن رفتار میکند؛ خود علم میشود مسلمان، آنگاه در درجه بعد عالِم را مسلمان می‌کند. 📚 تا علم مسلمان نباشد، عالِم را مسلمان نمیکند. عالِم ره آوردش از علم و اندیشه است، چه اینکه این اندیشه زمینه‌ی آن انگیزه را فراهم میکند، آنوقت در سایه آن انگیزه که محصول فلسفه عملی است، رفتار مردم، گفتار مردم و کردار مردم اصلاح می‌شود. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24957 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند: 💢نقد کتاب «شرح مبسوط قانون مجازات اسلامی مصوب 1392(قصاص عضو)» ✴️ ارائه دهنده: مسعود امامی؛ پژوهشگر موسسه دائره المعارف فقه اسلامی 🔸️ناقد: دکتر احمد حاجی ده‌آبادی؛ استاد دانشگاه تهران(پردیس فارابی) 🔹️دبیر علمی: دکتر غلامرضا پیوندی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓️زمان: شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰ 🕰️ساعت ۱۰ ◀️ورود به جلسه مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ یکی از عواملی که موجب تعمیم و تضییق احکام می‌شود نظام‌سازی و دست‌یابی به قواعد کلان از طریق تجمیع احکام و گزاره‌های جزئی است 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در بررسی نتایج ششگانه استکشاف الانظمه: 🔹 نهمین عامل از عواملی که موجب تعمیم و تضییق احکام می‌شود نظام‌سازی و دست‌یابی به قواعد کلان از طریق تجمیع احکام و گزاره‌های جزئی است. 🔹 کاری که مرحوم شهید صدر در «اقتصادنا» انجام دادند گرچه به این تعابیر و تقاریر بدیع هست اما واقعیت استکشاف الانظمه و تجمیع نصوص، امر سابقه‌داری است و در فقه سنتی ما قابل رهگیریست. 🔹 مبحث اصلی استکشاف الانظمه این است که میزان ارزش و اعتبار این گزاره‌های مستکشف چقدر است؟ این گزاره‌ها می‌تواند در تعمیم، تضییق، تأسیس و... مورد اعتماد قرار بگیرد. 🔹 نظام‌سازی می‌تواند یک فایده دیگری داشته باشد حتی اگر به سطح قطع و اطمینان نرسد، بلکه در سطح ظن هم نباشد و آن دخالت این‌هاست در تعیین اولویت‌ها در تزاحم احکام است. در تزاحم قاعده‌ای که ما داریم این است اهم یا محتمل الاهمیه مقدم بر غیر مهم است. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25005 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ همایش ملی "کرونا در آینه قرآن و اندیشه های فقهی حقوقی" ⏰ آخرین مهلت ارسال مقاله: 1400/08/20 🔺️ جهت کسب اطلاعات بیشتر 🌐https://coqfh.yu.ac.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 امروزه تحول در علوم انسانی در کشور، ضرورتی برخاسته از متن نیازهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی ماست 🔰 دکتر ذلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: 📚 مسئله علوم انسانی در کشور ما، مسئله‌ای نیست که بتوانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم. برای فهم اهمیت این مسئله، باید مروری بر وضع کنونی خود داشته باشیم. 📚 با در نظر داشتن ضعف‌ها از یک سو و نیازهای کشور از سوی دیگر، آشکار می‌شود که چرا امروزه تحول در علوم انسانی در کشور، ضرورتی برخاسته از متن نیازهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی ماست. 📚 بر اساس سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، تحول و ارتقای علوم انسانی از مسیر اقداماتی همچون «تقویت جایگاه و منزلت این علوم»، «جذب افراد مستعد و با انگیزه»، «اصلاح و بازنگری در متون، برنامه‌ها و روش‌های آموزشی» و «ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیت‌های پژوهشی مربوط» دست‌یافتنی دانسته شده است. 📚 برای تحول در علوم انسانی، باید اهمیت این علوم را در فرهنگ عمومی تثبیت کنیم و به دانشجویان علوم انسانی بها بدهیم، باید زمینه جذب افراد مستعد و با انگیزه را به این رشته‌ها فراهم کنیم و طرحی نو در برنامه‌ها، روش‌ها و ساختارها و شیوه‌ها و متون آموزشی در این حوزه‌ها دراندازیم. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25048 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 برگزاری اولین دوره کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی 🔹 ویژه پژوهشگران، اساتید، طلاب و دانشجویان خواهر 📝 موضوعات: زنان و خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی 💢 با رویکرد فقهی، حقوقی، تفسیری، فلسفی، تاریخی، روان شناسی وجامعه شناسی 💻 ثبت نام: Ideaskh1400@mail.hozehkh.com 📆 مهلت ارسال طرح: ۳۰ آبان ماه ☎️ کسب اطلاعات بیشتر:051-32236338 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی طی یادداشتی به مبنای فقهی الگوی تصمیم‌گیری امام خمینی (ره) در جریان تسخیر لانه جاسوسی پرداخت 📝 بررسی تصمیمات و دیدگاه‌های امام خمینی در مواجهه با رویداد تاریخیِ تسخیر لانه جاسوسی نشان می‌دهد الگوی تصمیم‌گیری امام در این رابطه، بر مبنای فقه سیاسی بوده است. 📝 امام خمیني(ره) قاعده «نفي سبیل» را كه بر اساس آن حق كافران بر مسلمانان نفي شده یكي از اصول مهم قلمداد مي‌کنند. این قاعده برگرفته از این آیه است: « لَن يَجعَلَ اللَّهُ لِلكافِرينَ عَلَى المُؤمِنينَ سَبيلً» (یعنی خداوند براي كافران راه سلطه و نفوذ بر مسلمانان قرار نداده است./ نساء،141) 📝 امام خمینی(ره) در این ماجرا، 12 مرتبه درباره «استراداد شاه و محاکمه وی» و 6 مرتبه درباره «بازپس‌گیری اموال به غارت رفته توسط شاه» سخن گفته­‌اند و 10 مرتبه بر اصل «ظلم‌ستیزی» یعنی نفی ظالم بودن و طرد ظلم‌پذیری، تاکید فرمودند. 📝 از آنجا که اصل این حرکت، تسخیر سفارت امریکا بوده است، و این دولت، نماد سلطه و استعمارگری نوین است، لذا حجم وسیعی از عبارات امام خمینی(ره) نیز به همین موضوع اشاره دارد. ❇️ متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25051 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه از عموم طلاب برادر و خواهر (ایرانی و غیرایرانی) واجد شرایط عضو می‌پذیرد. 🔰 شرایط و انواع عضویت: 🔹 عضو پیوسته: دارای سطح سه و یا کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی و حوزه مطالعات اجتماعی 🔹 عضو وابسته: دارای مدرک سطح دو حوزوی یا کارشناسی رشته علوم اجتماعی و حوزه مطالعات اجتماعی 🔹 عضو افتخاری: دارای مطالعات و تحقیقات همسو با این رشته و تأیید رزومه توسط هیأت مدیره محترم انجمن 📢 راه های ارتباطی با انجمن جهت ثبت نام: 📱 تماس با شماره همراه: 09376104941 ☎️ تماس با دفتر انجمن: 32912975-025 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com