eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ فراخوان حمایت از طرح‌های فقه پزشکی 🔻 شاخص‌ها: 🔹 نوآوری و پویایی طرح 🔹 متکی بر رفع نیاز جامعه 🔹 کاربردی بودن 🔹 ارائه برای نخستین بار 🔻 مزایا (تسهیلات): 🔸 تقدیر و اهداء جایزه به منتخبین 🔸 حمایت از انجام طرح 🔸 اولویت انجام طرح با پیشنهاددهنده 🔸 امکان جذب به صورت پژوهشگر 🔸 ارائه گواهی برتر 📆 مهلت ارسال مستندات: 15 مرداد 1401 💻 سامانه rsrc-qaem.com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» آیت الله مهدی هادوی تهرانی 📚 عناصر جهان شمول در دین به دو دسته تقسیم می‌شود؛ نخست ناظر به واقعیت‌های خارجی که تعبیر به قضایای «هست» می‌کنیم. دوم ناظر به اعتبارات که تعبیر به قضایای «باید» می‌کنیم. عناصر هست خود به دو دسته تقسیم می‌شد. 📚 مراد ما از تشریعات اعم از تشریعاتی است که در اصطلاح جریان دارد که همان اعتباریات می‌باشند. عناصر اعتباری در دین به دو دسته مکتب و نظام تقسیم می‌شوند. در هر زمینه‌ای که به دین مراجعه شود با عناوین فلسفه قضایی اسلام، اخلاق قضایی اسلام، مکتب قضایی اسلام و نظام قضایی اسلام مواجه می‌شویم. بحث ما مکتب و نظام می‌باشد و با فلسفه و اخلاق کاری نداریم. 📚 بنابراین مقصود از مکتب و نظام قضای اسلام این است که تعدادی مبانی مکتب قضایی اسلام باید به عنوان زیرساخت وجود داشته باشد تا در بستر آن، قضای اسلامی شکل بگیرد. از سوی دیگر برخی نهادهای قضایی وجود دارند که در بستر مبانی، ما را به اهداف مکتب قضای اسلام می‌رساند. بنابراین از جهت تحقق خارجی در ابتدا مبانی قراردارد سپس ایجاد نهادهای نظام قضای اسلام و در اثر کارکرد این نهادها به اهدافی که مدنظر است، رسیده می‌شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28619 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 برگزاری همایش بین المللی امام حسین(ع) و سلامت 🔹 این همایش به منظور شناخت بیشتر فضائل حضرت امام حسین (ع) و ‌تقو‌یت معرفت عاشورایی، در قالب طرح های تحقیقاتی و انجام پژوهش های کتابی و میدانی این همایش بزرگ در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود. 📝 مهلت ارسال مقالات: 1401/4/31 📆 زمان برگزاری: 7 شهریورماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران 💻 تارنمای همایش: http://ihhc.riconf.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از گفت‌وگوی خانم دکتر اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت‌وگویی با نشریه رویش اندیشه 🔹 مدیریت شهری خانواده‌محور یا به‌طورخاص شهر خانواده‌محور جایی است که حکمران، خانواده را به‌عنوان نهادی مجزا به رسمیت شناخته و برای آن وجاهت قانونی و تفویض اختیار قائل است و در این زمینه دست به ریل‌گذاری می‌زند تا خانواده‌ها بتوانند مسئولیت‌های شهری را بر‌عهده بگیرند. 🔹 ما در دوران مدرن به‌شدت خدادولت شده‌‌ایم؛ یعنی دولت همه‌چیز شد و اگر هم مثلاً قرار بود خانواده وضع خوبی پیدا کند، دولت باید دستی به سر و گوش آن می‌کشید. 🔹 چرا دولت مدرن ما اصلاً به‌سمت خانواده‌محوری نرفت؟ چون تقریباً هرچیزی را که خانواده داشت، از آن گرفت و آن را تهی کرد و خانواده به وضعیتی رسید که دیگر دربارۀ هیچ‌یک از امور خود قدرت تصمیم‌گیری نداشت. 🔹 حکمرانان باید سازوکاری را فراهم کنند تا بتوانند از دریچۀ فهم عمیق مردم به مسائل اجتماع نگاه کنند؛ اما ما با این رویکرد فاصلۀ زیادی داریم و خانواده درگیر مسائل خودش است و منِ مدیر هم بر مسند مدیریت می‌نشینم و مسائل ذهنی خودم را پیگیری می‌کنم که هیچ ربطی به نیازها و مسائل کف جامعه و مردم ندارد. 🔹 اصلاً مسئلۀ ما دوگانۀ خانه یا جامعه نیست و اگر بخواهیم دربارۀ زنان دوگانه‌ای شکل بدهیم، باید دوگانۀ زن منفعل و زن عامل یا زن تأثیرپذیر و زن تأثیرگذار باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28314 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی کتاب «اندیشه حقوقی شهید بهشتی» ‌✍🏼 نویسنده: فرج‌ الله هدایت‌ نیا 🔻 این نوشتار در چهار فصل کلی تنظیم شده‌است. 1️⃣ فصل نخست دیدگاه‌های شهید بهشتی راجع به قانون اساسی و ویژگی‌های آن و نیز نقش او در تنظیم و تصویب قانون اساسی را مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین دیدگاه‌‌های او راجع به برخی از اصول قانون اساسی ذکر می‌شود. 2️⃣ فصل دوم به دیدگاه ایشان راجع به نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت و رابطه آن با نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد. 3️⃣ سومین فصل به «ولایت فقیه» اختصاص دارد. 4️⃣ آخرین فصل نیز مربوط به آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی تحزب و تشکل و آزادی تجمعات و راهپیمایی‌ها است. ❇️ از آنجا که هر در هر بخش به جز بیان دیدگاه‌‌های دکتر بهشتی توضیح خلاصه‌ای نیز در مورد موضوعات مذکور داده‌‌شده‌است، لذا این مجموعه نه تنها مقدمه‌ای روان و جذاب برای آشنایی با شخصیت و عقاید شهید بهشتی است بلکه شروعی مناسب و ترغیب‌‌کننده جهت مطالعه بیشتر موضوعات هر فصل، از جمله اصول قانون اساسی و ولایت فقیه می‌باشد. 📦 سفارش کتاب با 15 درصد تخفیف: poiict.ir/4192 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست «مدل عملیاتی بانکداری اسلامی» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم 🔹 اگر بخواهیم نهادی به عنوان بانکداری اسلامی را تشکیل دهیم باید متناسب با مبانی اسلام و نظام اسلامی ۱۱ شاخص مهم داشته باشد. اولین شاخص مسئله نبود ربا و شبهه ربا در بانکداری اسلامی است. شاخص دوم استفاده از منابع حلال است. بانک باید قویاً از ورود منابعی که حلال نیست ممانعت کند. 🔹 شاخص سوم این است که بانک اسلامی فقط واسطه وجوه است و خلق پول نمی‌کند. به غیر از بانک مرکزی که بانک حاکمیتی است و باید حجم نقدینگی را متناسب با رشد اقتصادی تنظیم کند، بانک‌های عامل نباید خلق پول کنند. شاخص چهارم این است که بانک اسلامی منابع مشروع تجاری و تولیدی را تأمین مالی کند. 🔹 شاخص پنجم این است که بانک اسلامی با بازار کالا و خدمات رابطه تنگاتنگی دارد و بانک اسلامی ضامن رونق و رکود بازار کالا و خدمات است. ششم اینکه بانک اسلامی عدالت‌محور است. آیات بسیاری در قرآن درباره عدالت آمده است. شاخص هفتم این است که بانک عهده‎‌دار مسئولیت اجتماعی در جامعه هم هست. 🔹 شاخص هشتم مربوط به اخلاق‌محوری است. شاخص نهم این است که بانک اسلامی باید مصالح نظام اسلامی را در اولویت اقدامات خود قرار دهد. شاخص دهم این است که بانک اسلامی شریعت‌محور است. شاخص یازدهم مربوط به نظارت شرعی است. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28623 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 فراخوان جذب پژوهشگر در حوزه فضای مجازی و علوم انسانی اسلامی ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی،برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود، اقدام به جذب محقق و پژوهشگر در حوزه های مختلف علوم انسانی- اسلامی و فضای مجازی می کند. 💻 مهلت ثبت نام و ارسال رزومه برای علاقه‌مندان تا بیستم تیر ماه سال جاری اعلام شده است. 🔹 جذب پژوهشگر با توجه به رزومه پژوهشی افراد انجام شده و از پژوهش های انجام شده در فرآیند سیاست گذاری، تصمیم سازی و مقرره گذاری فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، استفاده خواهد شد. 🔻 علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه می‌توانند از راه‌های زیر اقدام کنند. 📱 آی دی ایتا : @mojtabaniazi 🌐 ایمیل : mojtabaniazi7766@gmail.com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 رسالت ویژه طلبگی؛ حضور در مقیاس هدایتگری و راهبری 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه مطرح کرد؛ 📚 صورت شایسته مردمی‌سازی این است که انسان‌ها به شکل خودانگیخته و با احساس مسئولیت، در یک سازه‌ی گروهی در راه خدا و به سوی آرمان بلند تمدن‌سازی اسلامی کاری کنند. 🔹 اول: ‌احساس مسئولیت کردن و به میدان آمدن: اولین شرط حضور مردمی احساس مسئولیت و جوشش درونی است؛ یعنی کنار ننشستن و به انتظار نماندن؛ مصرف‌کننده، منفعل، بی‌خیال و تماشاچی نبودن، مایه گذاشتن و هزینه‌کردن بدون الزام حاکمیتی و وظیفه‌ی ابلاغی، مشارکت داوطلبانه و آگاهانه بدون مسئولیت سازمانی و رسمی. 🔹 دوم: آرمان و هدف متعالی: عنصر دوم در مردمی‌سازی این است که هدف این فعالیت، بزرگ، متعالی و ارزنده باشد. احساس مسئولیت کردن و غیرت نشان دادان در یک فعالیت کم‌مایه یا نازل مانند بازی‌ها، مفید نیست؛ یعنی این روح حمیت و جدیت و قاطعیت باید در میدان واقعی نه در برابر دشمن فرضی به کار آید. تفکر اسلامی و شیعی برای این منظور آرمان بزرگ اصلاح جهان را پیشنهاد کرده و همه مؤمنان را به این عرصه مجاهدت فراخوانده است. 🔹 سوم: سازه‌ی جمعی و قالب گروهی: بحث از چگونگی مردمی‌سازی در واقع سازه‌کار مشارکت گرفتن و درگیر کردن مردم (طلاب) است و راهکار به حرکت انداختن اراده‌ها و به صحنه آوردن آنها و هنر واسپاری مسئولیت و ایجاد روح تعهد و رسالتمندی. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28693 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔹دوره آموزشی مبانی فقه نظام ساز 📌 سرفصل های دوره: 1. مناسبات فقه و نظام سازی 2. ماهیت فقه نظام سار 3. مبانی فقه نظام ساز 4. رویکردهای فقه نظام ساز 5. روش شناسی فقه نظام ساز 6. روش تحقیق در فقه نظام ساز 7. مناسبات فقه، حقوق و قانون 8. نظام ولایی در نگرش سیستمی 9. فقه نظامات اجتماعی (فقه نظام سیاسی، فقه نظام اقتصادی، فقه نظام فرهنگی، فقه نظام تربیتی) ✔️ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ⏰ زمان و مکان: سه شنبه 14 الی جمعه 16 تیرماه؛ قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (علیه السلام) مرکز تخصصی فقه نظام ساز 🔻 برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد. 📌 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان: 🌐 heyatonline.ir/irsi ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بانک‌های خصوصی با خلق پول پروژه‌هایی همچون ایران مال می‌کنند. این‌ها اکل مال به باطل است و اموال این بانک‌ها به نفع مردم باید مصادره شود. 👤 دکتر غلامعلی معصومی‌نیا هیات علمی دانشگاه خوارزمی و عضو اسبق کمیته فقهی بورس و اوراق بهادار توضیح می‌دهد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 فراخوان پذیرش دانشجو دانشگاه مذاهب اسلامی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا 🔹 دکترا: رشته‌های علوم قرآن و حدیث؛ فقه و مبانی حقوق اسلامی؛ تاریخ اسلام 🔹 کارشناسی ارشد: رشته‌های علوم قرآن و حدیث؛ فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی؛ فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی؛ فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی؛ فلسفه اسلامی؛ تاریخ اسلام؛ ادیان ابراهیمی؛ عرفان اسلامی 🔹 کارشناسی: رشته‌های علوم قرآن و حدیث؛ فقه و حقوق امامیه؛ فقه و حقوق شافعی؛ فقه و حقوق حنفی؛ زبان و ادبیات عربی؛ فلسفه و عرفان اسلامی؛ تاریخ اسلام؛ ادیان و مذاهب اسلامی 📆 مهلت ثبت نام: از اول خرداد تا 15 تیر 1401 📝 تاریخ آزمون: 10 شهریور 1401 💻 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس reg.mazaheb.ac.ir مراجعه نمایید. ☎️ شماره پاسخ‌گویی: 66465252-021 داخلی: 464؛ از ساعت 8 تا 13 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 امسال در ۱۱ رشته علوم انسانی فراخوان داده می‌شود 🔰 مجید کافی، دبیر دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت؛ 🔹 مصوبه ای توسط هیئت امنای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصویب شد که دو سالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی برگزار شود که سال ۱۳۹۹ مصوبه آن از هیئت امنا گرفته و برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شد. 🔹 ارتقا و تقویت نقش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه راهبری مطالعات علوم انسانی با رویکرد اسلامی یکی از اهداف است. از دیگر اهداف می‌توان به تقویت بنیه علمی پژوهشگاه در زمینه علوم انسانی با رویکرد علوم اسلامی با شناسایی نخبگان، صاحب نظران و ایده پردازان در داخل و خارج از ایران اشاره کرد. 🔹 شبکه سازی بین صاحب نظران از دیگر اهداف است تا پس از شناسایی در عرصه ملی و بین المللی بتوانیم بانکی از صاحب نظران داشته باشیم و شبکه ای بسازیم که با یکدیگر ارتباط داشته باشند. از دیگر اهداف، فرهنگ سازی در زمینه علوم انسانی با رویکرد اسلامی است تا منشاء ایده‌های مختلف در این زمینه شود. 🔹 امسال در ۱۱ رشته علوم انسانی فراخوان داده می‌شود. این رشته‌ها شامل خانواده، روانشناسی، علوم تربیتی، فلسفه علوم انسانی، اقتصاد اسلامی، جامعه شناسی، مدیریت، علوم سیاسی، ارتباطات، آینده پژوهی، حقوق و فقه اجتماعی با رویکرد اسلامی می‌شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28731 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره 292 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی معرفت (ویژه اقتصاد) منتشر شد 1️⃣ اوصاف شیعیان واقعی؛ ایمان در كلام امیرمؤمنان علی(ع) (26) / آیت‌الله علامه محمدتقى مصباح (ص5) 2️⃣ اصول حاکم بر واسطه‌گری اقتصادی با نگاهی به سیره رسول اكرم (ص) / وهاب قلیچ (ص11) 3️⃣ بررسی دانش‌بنیانی در اقتصاد متعارف و چگونگی لحاظ آن در اقتصاد مقاومتی / سید محمدکاظم رجائی رامشه، صادق علی‌پور (ص23) 4️⃣ اصول حاكم بر نظام ارزی مطلوب در اقتصاد مقاومتی / محسن خلیلی تیرتاشی، محمدجواد توکلی (ص35) 5️⃣ اهداف تولید از دیدگاه اسلام / سمیه یوسفی، علی‌محمد میرجلیلی (ص49) 6️⃣ مبانی نظریۀ اشتغال در اقتصاد مقاومتی / سعید ابراهیمی، سید محمدکاظم رجائی رامشه (ص59) 7️⃣ رابطه مسجد با امور مالی و اقتصادی در آیات قرآن کریم / سید رضا جعفری‌فرد، محمدهادی حبیب‌اللهی، حسین حسن‌زاده سروستانی (ص71) 8️⃣ بررسی مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در گام دوم انقلاب / یعقوب جمالی، محمدجمال خلیلیان اشکذری (ص85) 💻 سایت نشریه معرفت: http://marifat.nashriyat.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از دیدار معاون نهاد ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با آیت‌الله اعرافی 🔹 آیت‌الله اعرافی: برای اینکه بتوانیم در راه اندازی شورای فقهی و حقوقی زنان به صورت عالمانه و با دقت نظر ورود داشته باشیم، مستلزم آن است که کارگروه های علمی‌بر حسب موضوعاتی که از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح می‌گردد، تشکیل شود تا مسائل به صورت دقیق، متقن و عالمانه مورد بررسی قرار گرفته تا به آن هدف مورد نیاز نزدیک گردد. 🔹 با توجه به نیاز امروز جامعه، معتقد هستم در سه گام می‌توانیم فعالیت را آغاز کنیم، نخست؛ ۱۰-۲۰ موضوع تحقیقی را عرضه کنید تا حوزه علمیه نسبت به آن، اقدامات لازم را انجام دهد، دیگر اینکه با تشکیل دو سه گروه علمی در موضوعات مورد نیاز بحث و تبادل نظر صورت بگیرد و در نهایت شورایی در حوزه علمیه مرکب از خواهران و برادران حوزوی همچنین صاحب نظران تشکیل شود. 🔸 انسیه خزعلی: در مسائل فقهی، در مسائل قانونی و… طلاب خانم می‌توانند راهکارهای خوبی را ارائه دهند و قرار است شورای فقهی حقوقی در معاونت زنان و خانواده با نظارت آیت الله اعرافی تشکیل شود تا خلأها و مشکلات قانونی زنان را برطرف کنیم. 🔸 در جنگ نرم خانم‌ها میدان‌دار هستند و باید با سلاحی که به زبان روز باشد به جنگ دشمنان بروند. اگر مسلمانانی که روز با روز زیاد می‌شوند، اگر تغذیه دانشی لازم را نداشته باشند، امکان دارد آنها را از دست بدهیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28726 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔸سلسله نشست‌های اقامه؛ بازخوانی هویت و ماموریت نخبه نوآور حوزوی؛ ▫️نشست اول؛ بازخوانی نوآوری‌های اجتماعی شهید آیت‌الله محمدباقر صدر (ره). ▫️با ارائه استاد سید منذر حکیم. ▫️چهارشنبه 15 تیرماه، ساعت ده صبح. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 فکر و فرهنگ مقاومتی به مثابه یک منطق گفتمانی در تمدن نوین اسلامی 🔰 دکتر سید حسین فخر زارع در نوشتاری تأکید کرد؛ 📝 مقولة «مقاومت» در عام‌ترین معنا، واکنش آگاهانه و ارادی است که در برابر وقایع و پدیده‌های غیرقابل قبول در حوزه‌های فردی یا اجتماعی صورت می‌گیرد. صورت‌بندی این معنا در حیطة فرهنگ به لحاظ قانونی به عنوان یک حق مشروع در هنجارها و قوانین بین‌المللی است که در چارچوب‌های معین و مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارهای پذیرفته شده تداوم و رسمیت می‌یابد. 📝 بحث فرهنگ به لحاظ پیچیدگی، سیالیت، نفوذ‌پذیری و نامرئی‌بودنِ بسیاری از عرصه‌هایش می‌تواند در معرض چشمگیرترین خطرهایی باشد که آن را منحط، فاسد، درون‌تهی و تخریب نماید و بدین‌خاطر عِدّه و عُدّة بیشتری برای مقاومت در این جبهه مورد نیاز است. 📝 مقاومت اگرچه مفهومی تدافعی دارد لکن به جهت این‌که عرصة فرهنگ جز با طرح اندیشه‌ها، مناظرات،‌ محاجه‌ها و نهایتا جانبداری در جهت حفظ و مانایی درون‌مایه‌هایش میسر نیست،‌ اغلب باید به شکل متهورانه و جرأت‌مندانه در قالب یک گفتمان استیلایافتة فرهنگی خود را ظاهر سازد. 📝 بنابر این وقتی فرهنگی دارای کیفیت انفعالی باشد نخواهد توانست در خود ذخیره‌های مواجهه با استیلای بی‌چون و چرای فرهنگ معارض را پرورش دهد یا آن‌را تقویت نماید. در این صورت است که تفوق و هجوم دیگری یا دیگرانِ معارض امکان هرج و مرج را در ثبات فرهنگی یک ملت تقویت می‌کند. 🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28135 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فراخوان مقاله دومین همایش ملی «معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی» 💢 به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی. 🔹 آخرین مهلت ارسال چکیده: ۱۴۰۱/۸/۱ 🔸 آخرین مهلت ارسال مقاله: ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ 🔹 زمان برگزاری همایش: آبان ماه ۱۴۰۲ 🔸 شماره تماس دبیرخانه: ۳۱۱۵۶۸۴۲-۰۲۵ 🔹سایت پژوهشکده: www.ethics.isca.ac.ir 🔸 سایت همایش: www.sp.isca.ac.ir 🔹ایمیل همایش: sp@isca.ac.ir 🔸 آدرس دبیرخانه همایش: قم | پردیسان | انتهای بلوار دانشگاه | پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | پژوهشکده اخلاق و معنویت ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست علمی «دستیابی به نظریه فقهی؛ با بهره‌گیری از اصول حاکم بر فقه نظام‌ساز» 🔹 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده: نظریه باید خروجی فقه النظریات در نظر گرفته شود چون کار فقه النظریات همین است. فقه النظریه یعنی فقهی که به نظریه یا مرکب نظری در زمینه خاص منجر می‌شود یا فقهی است که در سطح نظریه و نظریه‌پردازی بحث می‌کند و چون فقه النظریه کاشف مکتب و نظام است، این نظریات هستند که مکتب و نظام را می‌سازند. 🔹 فقه المقاصد یعنی کشف مقاصد شریعت. یک خلطی بین فقه المقاصد و الفقه المقاصد شکل می‌گیرد. فقه المقاصد یعنی کشف مقاصد شریعت ولی فقه مقاصدی فقهی است که مبتنی بر مقاصد سامان پیدا کرده و به دنبال کشف مقاصد نیست. عمده اهتمام فقیه مقاصدی کشف مقاصد نیست بلکه استفاده از آنها است. با این بیان روشن می‌شود فقه المقاصد در رتبه مقدم بر الفقه المقاصد است. 🔹 بستر دیگر برای نظریه فقهی، قواعد فقهی است. بخشی از چیزی که به عنوان زیربنا دنبال دستیابی به آن هستند همان قواعد فقهی است و از آنجا که زیربنا همان نظریات فقهی هستند، از نظر ایشان این دسته از قواعد فقهی با نظریات فقهی این‌همانی دارند ولی در واقع آنچه به عنوان نمونه مصادیق قاعده فقهی بیان شده با نظریات فقهی نسبت عموم و خصوص من وجه دارد. به هر ترتیب منظور از نظریه فقهی نظریه‌ای است که فقیه از مجموعه ادله شرعی درباره موضوع و مسئله خاص استنباط می‌کند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28627 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره شانزدهم دوفصلنامه علمی- پژوهشی «مطالعات جنسیت و خانواده» منتشر شد. 🔻 این شماره از دوفصلنامه به موضوعاتی از قبیل: 1️⃣ مضامین اساسی در رویکرد نواندیشی دینی به مسائل زنان. 2️⃣ توجیه و نقد اختصاص سهمیه های مبتنی بر جنسیت برای زنان از منظر حقوق انتخابات پارلمانی؛ مطالعة تطبیقی. 3️⃣ نقد مقالة «حکم نفقة زن بیوه بر اساس آیة 240 سورة بقره». 4️⃣ تأثير انسجام خانوادگی و گروه همسالان با رفتارهای قلدرانه دانش آموزان. 5️⃣ بررسی رابطه سواد رسانه‌ای با سلامت اجتماعی نوجوانان دختر 15-19 ساله شهر مشهدمقدس. 6️⃣ خرافه‌گرایی و ارتباط آن با برخی پارامترهای اجتماعی در میان زنان شهر بندرعباس. 📝 بخش دیگری از این دوفصلنامه علمی پژوهشی مربوط به چکیده مقالات به زبان عربی و انگلیسی است. 💻 لینک دریافت الکترونیکی مقالات:http://www.jgfs.ir/issue_20458_20459.html ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تفکر فلسفی در چیستی و چرایی فلسفه و نسبت آن با دیگر علوم و معارف 🔻 گفت‌وگویی از دکتر محمد فنائی اشکوری درباره کتاب «تفکر فلسفی»؛ 📚 مهم‌ترین کاربردهای فلسفه در طول تاریخ، روش فلسفه‌آموزی، روش تفکر فلسفی یا فلسفه‌ورزی، تاریخ فلسفه، فلسفه تطبیقی، فلسفه اسلامی معاصر، نوآوری در فلسفه، رابطه فلسفه با علم، نسبت فلسفه با دین، نقد دیدگاه‌های مخالفان فلسفه و پیشنهادها و راهکارهایی برای رشد و توسعه تفکر فلسفی، برخی از مباحثی هستند که در این کتاب طرح شده‌اند. 📚 معمولاً طلاب و دانشجویانی که وارد رشته فلسفه می‌شوند، در آغاز تصور روشنی از فلسفه ندارند و فلسفه برای آنها امری اسرارآمیز، مبهم و راز‌آلوداست و گویی دل به دریا می‌زنند و تیر در تاریکی می‌اندازند و وارد فضایی مبهم می‌شوند که امیدوارند، تدریجاً قدری روشن شود. 📚 فلسفه اساس تفکر و اندیشه در هر حوزه و زمینه‌ای است؛ از جمله در تفکر دینی و در علوم طبیعی و انسانی. فلسفه، خردورزی در باب نیک زیستن و نیکو زیستن است و به این اعتبار، فلسفه مبنای عقلانی تمدن انسانی است. 📚 اگر مهمترین وجه ممیز انسان خردورزی نباشد، دست‌کم یکی از مهمترین وجوه ممیز انسان است؛ حال اگر توجه کنیم که تفکر فلسفی، چیزی جز خردورزی منضبط نیست، مخالفت با فلسفه قابل توجیه نیست. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28387 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزاری نشست سیر تحول اندیشه‌های اقتصادی 💢 سلسله نشست‌های بررسی سیر تحول اندیشه‌های اقتصادی با همکاری معاونت آموزش مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود. 🔹 با حضور دکتر سید مهدی زریباف، استاد اقتصاد و نویسنده کتاب «تحلیلی بر سیر شناخت و روش شناسی علم اقتصاد» 📆 زمان: پنج شنبه ها/ ساعت 15 الی 17 📱ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر 989030137354 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📝 سخنان آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار درباره تغییرات برنامه‌ها و کتب درسی حوزه 📚 بعد از تصمیم شورای عالی حوزه‌های علمیه قم، مبنی بر تغییر اساسی برنامه درسی سطوح عالی آزاد و رشته‌های تخصصی، یک تحولی در برنامه دراسی آن‌ها ایجاد شد. در سطح ۲ و پایه هفتم، بحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» رسائل حذف می‌شود و دیگر الزامی برای خواندن آن‌ها نیست. 📚 کتاب الفائق از سوی لجنه‌ علمی قوی به نگارش درآمده و در حقیقت مکمل اصول متعارف بوده است. لذا الفائق حرف و گام نهایی نیست، بلکه زمینه‌‌ای برای طرح برخی مباحث است؛ مباحثی در فقه مورد نیاز هست و کثیراً مورد استدلال واقع می‌شود، لکن در اصول متعارف آن‌ها مطرح نشده‌اند ولی در الفائق مطرح شدند. 📚 مباحث کتاب «الفائق» در گام‌های اولیه هست و مقصود آن است که به محافل علمی راه پیدا کند و مورد بررسی، گفتگو، تدریس و تدرس واقع شود و با امعان نظری که اساتید معظم می‌فرمایند، راه ترقی و تکامل را پیدا نماید. 📚 از مجموع ۱۰ سالی که طلاب به تحصیل سطوح اشتغال دارند تا به مرحله سطح خارج برسند؛ رهبری تأکید دارند که سطح ۲ و ۳ از چهار سال بیشتر نشود؛ طبعاً حجم مکاسب مناسب با چهار سال نیست و فراتر می‌رود؛ لذا از مکاسب شیخ اعظم مواردی غیرمهم حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است. 💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28786 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دومین همایش ملی تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث 🔻 محورها؛ 🔹 سبک زندگی 🔹 اخلاق و تعلیم و تربیت 🔹 روش شناسی 🔹 سلامت 📅 مهلت ارسال مقالات: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ 💻 پست الکترونیکی دریافت مقاله: Tahghighat.qh@quran.ac.ir 🌐 تارنمای همایش: https://www.quran.ac.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 به یاد بنیان‌گذار همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش 📚 همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش قدمت دیرینه دارد، اگر نیم نگاهی به پیشینه این طرح داشته باشیم فعالیت روحانیت در آموزش و پرورش را باید در سبد فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی عالمان بزرگی چون شهیدان بهشتی، باهنر و مفتح جست. 📚 شهیدان باهنر، بهشتی و مفتح با تدوین و تالیف کتب تعلیمات دینی و آموزش قرآن پا به عرصه تعلیم و تربیت نهادند تا آموزش و پرورش آن زمان جولانگاه تفکرات ضد دینی نشود، تدبیر، درایت، سخت کوشی و تحلیل درست از شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی آن زمان موجب شد تا این فرزانگان گران ارج پا به عرصه های جدی تری گذاشته و با در گیر کردن بزرگان حوزه علمیه دست به تاسیس مدارسی با گرایش تربیت دینی و مذهبی بزنند. 📚 براین اساس مدرسه دین و دانش که مدیریت آن را شهید بهشتی برعهده داشت، این بنای مبارک با قدمتی حدود هفت دهه، موجب تربیت دانش آموزانی شد که هرکدام به نوبه خود درعرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی و دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش آفرینی کرده و هم اکنون نظام اسلامی از تراز مرجعیت دینی گرفته تا مدیران ارشد و اساتید مبرزحوزه ودانشگاه از وجود محصلان مدرسه دین و دانش بهره مند است. 📚 حضور شهید بهشتی و جمعی از فضلای خوشفکر آن زمان در محیط آموزش و پرورش قبل از انقلاب، نقطه عطف فعالیت حوزه و روحانیت در عرصه تعلیم و تربیت است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28761 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مفهوم شناسی تربیت از دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی 🔹 وجود نگرش‌ها و دیدگاه‌ها نسبت به مفاهیم کلیدی تربیت، تعیین کننده نوع نگاه ما در مبانی است؛ به عنوان مثال اگر در تربیت، موضوع اصلی را انسان دانستیم باید در بحث مبانی نگرش و تعریف ما نسبت به انسان و ابعاد وجودی‌ آن مشخص شود. 🔹 در اصول به دنبال قواعد کلی می‌باشیم که از درون این مبانی استخراج می‌شود؛ به عنوان مثال اگر اکرام در تربیت دینی، یک اصل است باید را بررسی کنیم که چه کسی گفته اکرام اصل است. بعد از اثبات آن به عنوان قاعده کلی تربیت، وارد مرحله سوم که روش است می‌شویم. 🔹 روش جزئی تر از قاعده است، وقتی می‌گوییم در تربیت یک اصلی به نام موالات وجود دارد؛ یعنی از اصول و قواعد اصلی تربیت این است که مخاطب خود را ولایت مدار تربیت کنیم. پاسخ به این سوال که روش تربیت ولایت مدارانه چیست؟ روش تربیت مبتنی بر اکرام چیست؟ 🔹 عمده اختلافات میان مباحث تربیت دینی و غربی، در بیان روش‌ها می‌باشد و در اصل بحث‌ها در این حوزه بیشتر مبنایی است. بحث در مورد روش‌ها بدون اینکه در مورد مبناها صحبت شود به جایی نخواهید رسید؛ زیرا روش‌ها مبتنی بر اصول و مبانی می‌باشند و تا زمانی که در اصول و مبانی نتیجه‌ای حاصل نشود، نمی‌توان در مورد روش‌هایی که با هم تفاوت‌های فاحش دارند صحبت نمود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27307 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com