eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیت الله محسن اراکی در سلسله جلسات مکتب شناسی فقهی مقام معظم رهبری گفت: 💢 اصل اول از چارچوب های نظام فقه اجتماعی مقام معظم رهبری توجه به هدایت و اداره جامعه است یعنی همه ادیان الهی برای اداره جامعه آمده‌اند و مخاطب در ادیان الهی جامعه است. 💢در اعمال عبادی، اجتماعی بودن اسلام رخ نمایان می‌کند. مسئله نماز جماعت یک مستحب عادی نیست. نماز جماعتی که بین ما رایج شده در نتیجه حاکمیت طولانی طاغوت ها است که فرهنگ را بر مبنای اسلام تنظیم نکرده اند و گرنه اگر فرهنگ اسلامی بود همه مردم باید در نماز جماعت شرکت می کردند. 💢مسجد باید شبانه روزی فعال باشد نه فقط نیم ساعت قبل از نماز، نگاه فقه اسلامی فردی نیست بلکه برای جامعه است و در روایتی به این مضمون داریم که مساجد پاتوق مومن و جمع گاه مومنین است. 💢فقه فردی که در اسلام بیان شده برای نظم دادن به نظام اجتماع است. شریعت ما اجتماعی است و نگاه فقه اسلامی به انسان نگاه فردی نیست بلکه نگاه به جامعه است. بنابراین فقه ما برای نظم بخشی به نظام جامعه و ایجاد جامعه منظم می باشد. 💢خدا در نگاه جامعه مومنان با خدا در نگاه جامعه لیبرال متفاوت است. ما خدا را در عین داشتن قدرت بی زوال، فرمانروایی عادل می‌دانیم. چون فرمانروای جامعه ما خدا است و فرمانش عین عدل است از هیچکس غیر از او نیز ترسی نداریم. 💢فقه عادل در چارچوب فقه اسلامی و اختیارات فقهی اش آنچه امر کند، عدل است. فقه برای اداره جامعه آمده که بدون قدرت قابل تصور نیست لذا قدرت باید به دست انسان های صالح باشد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می کند: هشتمین نشست از سلسله نشست‌های نوآوری در سیاست‌گذاری اقتصادی 🔰 موضوع: بررسی و نقد طرح نظام جبران خدمات دولتی با رویکرد عدالت اقتصادی ارائه کنندگان: حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه دکتر احسان ولدان پژوهشگر اقتصادی دکتر روح الله هنرور پژوهشگر اقتصادی و مدیر اندیشکده حکمرانی 🔰 اعضای نشست: دکتر محمدجوادتوکلی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی دکتر احمد توکلی استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دیده بان عدالت و شفافیت دکتر محمد نعمتی هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام و مشاور وزیر اقتصاد دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی معاون پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم رجایی دانشیار گروه اقتصاد موسسه امام خمینی ره دکتر سید احمد حبیب نژاد معاون پژوهشی معاونت حقوقی ریاست جمهوری دکتر محمد حسن حسین زاده مدیر کل حقوق شهروندی ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه دکتر رحیم سرهنگی رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد قاسمی استاد حوزه و پژوهشگر اقتصادی علی اصغر ربیعی دبیر علمی نشست مکان: پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی 🕰 یکشنبه 21 اسفند ماه 1401 زمان: ساعت 14 تا 17 🔻پیوند شرکت در نشست: 🔗 https://b2n.ir/earcc 📃 اطلاعات بیشتر در خصوص نشست‌ها: 🔗https://b2n.ir/economicpolicymaki _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ تجاری سازی علم از التزامات دانشگاه آزاد اسلامی 🔻دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شصت و چهارمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی مطرح کرد؛ 🔹در مدل جدید دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ایجاد شده که کل مدارس سما عرصه این دانشکده خواهند بود و اعضای هیأت علمی این دانشکده یا عضو هیأت علمی پایه در دانشکده و یا عضو هیأت علمی عرصه در مدارس سما خواهند بود. 🔹واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید به دنبال تجاری سازی علم باشند نه تاجر سازی عالم. بنابراین دانشگاه وقتی وارد فعالیت های تجاری و اقتصادی می شود که دانش آن را دارد و واحدهای دانشگاهی باید از کارهای اقتصادی که در شأن دانشگاه نیست، خودداری کند. 🔹واقعیت این است که دیگر عمر نظام آموزش یک‌سویه، تک‌محور و کلاس‌محور به پایان رسیده است، نتیجه کسانی که در آن فضا مانده باشند هر روز زیان‌ده خواهند شد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان به همین مسیر ادامه داد یا با فروش ملک سرپا ماند؟ آیا می‌شود مردم را به زور به کلاس آورد یا صرفاً به تغییر رشته بسنده کرد؟ 🔹مشاغل متناسب با شغل، نیروی کار ماهر می‌خواهند و به مدرک تحصیلی توجه ندارند، چرا که نیازهای جامعه و سطح اجتماعی تغییر کرده و مشاغل در حال پیشرفت هستند. به همین دلیل بازار آموزش حرفه‌ای مهارتی بسیار داغ است و حوزه آموزش زودتر از دیگر کسب و کارها از بازار سنتی به پلتفرم گذار کرده است. 🌐 ادامه خبر: http://ihkn.ir/?p=32103 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برای مقاوم‌سازی خانواده‌ها باید به سمت درونی‌سازی ارزش‌ها حرکت کرد 🔻 حجت الاسلام عباس آینه چی، عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده: 🔹 امروزه اختلاف نسلی به وقوع پیوسته ولی هنوز گسست نسلی رخ نداده است. باید بررسی کرد که آیا گسست نسلی اصلا اتفاق می‌افتد یا نمی‌افتد و اگر قرار است به وقوع بپیوندد زمان آن کی خواهد بود. فرق گسست نسلی با اختلاف نسلی این است که اگر در هر سه عنصر اساسی هرم هویت اریکسون یعنی باورها، ارزش‌ها و نگرش‌ها و همچنین الگوهای رفتاری اختلاف ایجاد شود و لایه‌های زیرین نیز دارای هیچ نقطه مشترکی نباشد گسست نسلی رخ می‌دهد. 🔹 برای مقاوم‌سازی خانواده‌ها باید به سمت درونی‌سازی ارزش‌ها حرکت کرد. روایتی از امام جواد علیه‌السلام وارد شده است مبنی بر اینکه « مومن نیازمند سه خصلت است: توفیق از جانب خدا، واعظی از نفس خود و پذیرفتن نصیحت کسی که او را نصیحت کند»، این روایت به خوبی بیان کرده است که انسان هم به واعظ درونی و هم به واعظ بیرونی نیاز دارد و تا زمانی که واعظ درونی شکل نگیرد شخصیت محکم مومن واقعی شکل نمی‌گیرد. 🔹 ۶ نظام ارزشی در بحث شخصیت و شکل‌گیری شخصیت مطرح است و افراد ممکن است ترکیبی از این ۶ نظام ارزشی داشته باشند ولی در هر فرد ممکن است یک مورد از این نظام‌های ارزشی غلبه کند. ۶ نظام ارزشی شامل نظام علم و دانش، ارزش‌های سیاسی، زیبایی‌شناختی، اقتصادی، اجتماعی و ارزشی دینی است. متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31967 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
نخستین جلسه مجمع عمومی انجمن علمی زن و خانواده برگزار شد 🔹 در این جلسه ابتدا حجت الاسلام و المسلمین هاجری، دبیر انجمن‌های علمی حوزه، و حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده و نماینده هیئت مؤسس انجمن علمی زن و خانواده، به فعالیت‌ها و افق‌های پیش روی انجمن‌های علمی، بالأخص انجمن زن و خانواده پرداختند و گزارشی از روند تشکیل انجمن و جلسات هیئت مؤسس ارائه گردید. 🔹 در ادامه این جلسه، انتخابات هیئت مدیره و بازرسان انجمن علمی زن و خانواده نیز برگزار گردید که طی آن 7 نفر به عنوان عضو اصلی و 2 نفر به عنوان عضو علی البدل هیئت مدیره، و همچنین 2 نفر به عنوان عضو اصلی و 1 نفر به عنوان عضو علی البدل بازرسان انتخاب شدند. 🔹 همچنین پس از اتمام جلسه مجمع عمومی، اولین جلسه هیئت مدیره تشکیل شد که طی آن آیت الله حبیبی تبار به عنوان رئیس و خانم دکتر حاجی اسماعیلی به عنوان نائب رئیس انجمن علمی زن و خانواده انتخاب شدند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32113 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ کتاب فقه رمز ارزها به چاپ رسید. 🔹 این کتاب برگرفته از تقریرات درس خارج آیت الله جواد مروی است که از سوی حجج اسلام سید روح الله ذاکری و محمد شیبانی گردآوری شده است. 🔹 در این کتاب تاریخچه و ماهیت بیت کوین و حکم شرعی استخراج و مبادله بیت کوین مورد بررسی قرار گرفته است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پدیده وارونه‌نمایی ارزش‌ها در سطح جامعه 🔻 دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد؛ 🔹 اتفاقات اخیر به ما آموخته است که نوع نگاهی که باید به مدیریت رسانه داشته باشیم این است که باید توجه کنیم پرداختن به بحث ایثار و شهادت فقط یک موضوعی در حد تجلیل نیست، بلکه لازم است تبیین کنیم و جهاد تبیین جزو اولویت‌های ما است. 🔹 امروز نبرد رسانه‌ای، پیچیدگی و اهمیتش بیش از نبرد نظامی در گذشته است. قبلاً می‌گفتیم در مقابل دشمن باید آرایش نظامی بگیریم. الآن باید گفت در مقابل دشمن آرایش رسانه‌ای بگیریم. 🔹 رسانه‌ها در این جنگ، وسیله‌ای برای تسلط بر افکار، اراده و احساسات مردم به شمار می‌روند، به عنوان ابزاری در جهت اجرای عملیات روانی قدرت‌ها علیه ملت‌ها و دولت‌های مستقل عمل کرده و از سوی دیگر وسیله‌ای برای کنترل، تضعیف، جهت‌دهی و هدایت افکار عمومی مردم در سراسر جهان محسوب می‌شوند. 🔹 با وجود باورمندی اکثریت مردم ایران به ارزش‌های الهی و جایگاه و اهمیت انقلاب اسلامی، اما برخی رفتارها با این باورها سازگاری ندارند؛ که چرایی آن ناظر بر «ناهماهنگی شناختی» ناشی از القاگری رسانه‌ای در کنار عملکرد ضعیف ما در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت بهترین الگوهای در دسترس ایثار و شهادت برای ساخت بومی فرهنگ سازمانی متعالی در ایران اسلامی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32117 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ کارگاه روش شناسی مسئله پژوهی اجتماعی ✅ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با همکاری پژوهشکده کوثر دانشگاه جامع امام حسین برگزار می‌کند 🔻با حضور: دکتر سید علی سیدی فرد دکتر مجتبی حسنی دکتر محمدرضا فتح الله بیاتی 🕰 زمان: دوشنبه 22 اسفند ماه از ساعت 8 الی 13 🏢مکان: تهران- دانشگاه تهران- دانشکده علوم اجتماعی- تالار دکتر شریعتی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ عدالتخواهی واقع گرا 🔻 حجت الاسلام قنبریان در دانشگاه شریف: 🔹 صدق، معیار سنجش اخبار است. در حکمت نظری این آیین درباره قوس نزول (انا لله) و قوس صعود (انا الیه راجعون) هر چه لازم بوده، تمام و کمال گفته است پس اتمامش متصف به صدق می شود. 🔹عدالت گزاره بنیادین حکمت عملی و حوزه باید ها و بایسته هاست. بخلاف هست ها، بایدها متصف به صدق و کذب نمی شوند چون انشاء و ایجادند نه خبر و حکایت. 🔹 آیه می فرماید کلمه رب و این آیین هم “واقع گراست” (چون متکی به اصیل ترین واقعیات است و صدق دارد) و هم “آرمانگراست”. 🔹 رئالیست و واقع گرایی در غرب به “واقعیت طبیعت” تنزل کرد چون هیچ واقعیت برتری از آن را قابل بررسی علمی و اتصاف به صدق و کذب ندانست! 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32109 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ اگر تنها و تنها راه افزایش ثروت مشروع، «کار» باشد ارجمندترین عنصر جامعه کارگران خواهند بود 🔻احمد کرمی نژاد در یادداشتی بر نظریات شهید صدر درباره رابطه کار، کارگر مروری داشته است؛ 📚شهید صدر مستند بر سلسله‌ای از دلایل عقلی و نقلی بر این باور است که در اسلام تنها راه مشروع کسب ثروت، «کار مستقیم» است. لذا کارگر چه در کشاورزی و چه در صنعت و تولید، مالک اصل کالای تولید شده یا حاصل شده است. 📚شیوه اول تولید ثروت، استفاده از منابع طبیعی ثروت است. زمین، معادن، منابع آب. ایشان با دلایل فقهی مسلم در فقه اسلامی بیان می‌کند که کسی مالک رقبه نمی‌شود. چرا که برای تولید آن کسی «کار» نکرده و مالکیت فقط محصول «کار مستقیم» است. 📚در شیوه دوم که تولید ثروت از اموال منقول (قابل نقل) طبیعت مانند چوب، ماهی و مانند است نیز همین قاعده جاری است. مالک محصول کسی است که «کار مستقیم» می‌کند. 📚در شیوه سوم و چهارم که تولید صنعتی است نیز همین قاعده پابرجاست. در تولید اولیه که بر پایه دو ضلع کار انسانی و ماده خام از طبیعت با وساطت ابزار تولید است، «مالک کالای تولید شده» کارگر بلافصل است، نه سرمایه‌دار و کارخانه‌دار و مالک ابزار تولید. 📚در شیوه چهارم یعنی تولید ثانویه نیز که تولید صنعتی بر روی کالایی است که مواد خامش از منابع طبیعی بر روی کالایی است که خود محصول کار بشری است، کسی حق تصرف در امواد اولیه تولید شده توسط کارگر را بدون اجازه او ندارد چرا که او مالک آن است. 🌐 ادامه خبر: http://ihkn.ir/?p=32123 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فقه منعطف و بدون متغیر مزاحم، در آینده باشکوه و فعال خواهد ماند 🔻 حجت الاسلام صادق نیا، استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛ 🔹 وجه دیگری در فقه شیعه وجود دارد که فقه در طول تاریخ مبتنی بر مؤلفه «مصلحت» بوده، یعنی پیش از این حکم، مفهومی به نام مصلحت است که این حکم بناست مصلحتی را تأمین نماید. به همین دلیل این انعطاف همیشه در طول تاریخ وجود داشته و به همین جهت فقه توانسته هر موضوعی را جواب دهد. 🔹 معنای فقه سکولار چیست؟ فقه سکولار فقهی است که راه رسیدن به خدا را نشان می‌دهد یا فقهی است که مالیات وضع می‌کند! می‌خواهم بگویم فقهی که مالیات و عوارض وضع کند این فقه سکولار است! چون این فقه بحث درباره‌‌ خدا را کنار گذاشته و به این جهان چسبیده و الا فقهی که راه‌های رسیدن به خدا را به ما نشان می‌دهد، سکولار نیست. 🔹 ما از فقه جواهری هرگز دور نمی‌شویم، ما فقه جواهری را به شرایط مختلف تطبیق می‌دهیم. کار فقه در طول تاریخ تسهیل امر دین‌داری بوده است. فقیهان کسانی بودند که به مردم کمک می‌کردند که در شرایط مختلف چگونه دین‌دار بمانند، پس فقه ما باید منعطف و ناظر به واقعیات باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32130 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فراخوان |جشنواره مقالات علمی حوزه معاونت پژوهش حوزه های علمیه: فراخوان هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه 🔹شرایط ثبت نام: 1.حوزوی بودن نویسنده مقاله 2.مقاله می بایست در یک نشریه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی درسال ۱۴۰۱ چاپ شده باشد. 3.مقاله می تواند علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد 🔸روش ارسال مقاله : 🔺 ارسال مقاله از طریق دفتر نشریه انجام می شود. 1.بروزرسانی اطلاعات نشریه در سامانه 2.ثبت اطلاعات نویسنده مقاله در سامانه اینترنتی 3.بارگذاری فایل word یا PDF مقاله 4.بارگذاری فایلPDF شماره نشریه ای که مقاله در آن چاپ شده است. 5.بارگذاری صورت جلسه معرفی مقاله 6.ارسال یک نسخه از نشریه به دفتر دبیرخانه جشنواره مقالات علمی حوزه ▫️مهلت ارسال مقاله توسط دفتر نشریه: پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com