eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
391 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بررسی و آسیب‌شناسی انگاره‌های جدید در حوزه خانواده 🔹 دکتر زهرا داورپناه عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده که با موضوع «خانواده مقاوم و آسیب‌شناسی انگاره‌های جدید» با حضور جمعی از اندیشمندان، پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و طلاب در قم برگزار شد اظهار کرد انتخاب، عشق، سیّالیت جنسی و روانشناسی‌گرایی، چهار محوری هستند که در خصوص موضوع این جلسه مورد بحث قرار می‌گیرند. 🔹 تفاوت مهم بحث زنان در الگوی سوم با سایر الگوها از جمله جریان فمنیستی، تأکید بر خانواده است. به نظر می‌رسد مباحث خانواده در حوزه دین، الگوی سوم و زن در حوزه دین به علت رشد در بستری که سایر شاخه‌های علمی و چارچوب‌های نظری مانند فمنیسم، روانشناسی و علوم انسانی جدید وجود دارند با تداخل‌هایی مواجه می‌شوند و پژوهشگران و طلاب هم ناآگاهانه دچار این تداخل‌ها می‌شوند که بهتر است نسبت به این قضیه اطلاع داشته باشند. 🔹 نیاز به نگاهی دوباره به ادبیات دینی و ادبیات انقلاب اسلامی با اقدامات جدید است؛ نخستین اقدام مورد نیاز در این زمینه این است که سعی شود از خلط مباحث رایج و مفاهیم روز با دین و استناد آن‌ها به دین به شدت پرهیز شود یا کاملاً واضح بیان شود که کدام مسائل را دین گفته و کدام مسائل را روانشناسی گفته است، نه اینکه همه مسائل را صرف اینکه در فضای تنفس شما وجود دارد با دین ادغام کنید. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36595 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 رویداد مسئله شناسی اوان کودکی 🔷 سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک رویداد «مسئله شناسی اوان کودکی» را ویژه دانشجویان و پژوهش‌گران رشته‌های علوم انسانی برگزار می‌کند. ⏰ زمان: پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه 🏢 مکان‌: پردیس کارستان بهارستان 🔗 توضیحات تکمیلی 🔗 ثبت‌نام در رویداد _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ طرح امیرالمومنین (علیه السلام) به نفع ضعیفان بود 🔹 وقتی با امیرالمومنین (علیه السلام) بیعت شد، بزرگترین دشواری که ایشان پس از بیعت پیش روی خود دید، جدا شدن معاویه و به پیروی از او سرپیچی همه شامیان از بیعت با ایشان بود. این دوگانگی، جامعه اسلامی ( یا حکومت اسلامی) را دو پاره کرد و در هر پاره دستگاه سیاسی و اداری جداگانه ای پدید آورد که دیگری را و مشروعیت دیگری را نمی پذیرفت. 🔹 از همان آغاز تفاوت های عینی آشکاری میان وضعیت سیاسی و اداری علی بن ابی طالب (ع) با وضعیت سیاسی و اداری معاویه وجود داشت. تفاوت هایی که سبب می شد معاویه جایگاه بهتری داشته باشد و گامش استوارتر باشد و بر ادامه دادن خط خود تواناتر از امام باشد. این تفاوت های عینی به دست امام ساخته نشد، بلکه برآیند تاریخ بود. 🔹 امام دوره حکومتی خود را بنیان نهاد، حال آنکه هم پای این دوره تجزیه به دست معاویه آغاز شد. امام بر آن شد تا مسلمانان را برای پذیرش مسئولیت های بزرگ آماده سازد؛ برای ایفای نقش در تصفیه حساب های قبلی در سطح مالی و در سطح اقتصادی و در سطح اجتماعی و در سطح سیاسی و در سطح اداری. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36588 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
شرایط اقتصادی و تأثیر آن بر میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات 🔻 سید رضا حسینی برای مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه‌ السلام نوشت؛ 🔹 تحولات و وضعیت اقتصادی قبل از برگزاری انتخابات به دو صورت در انتخابات موثر است. اول اینکه وضعیت اقتصادی بر جلب نظر مردم برای مشارکت تاثیرگذار است و دوم اینکه وضعیت اقتصادی بر رأی مردم به نامزدها و تأیید یک حزب موثر است. در خصوص وضعیت اول تصمیم‌گیران می‌توانند برای جلب آرای مردم متغیرهای اقتصادی را به سمتی حرکت دهند که رضایت مردم جلب شود. 🔹 البته این کار به میزان دانش مردم نیز بستگی دارد و شهروندان عاقل‌تر از آن هستند که توسط سیاستمداران منفعت‌طلب به سمت و سوی خاصی هدایت شوند. پیرامون وضعیت دوم نیز نگاه مردم بر دغدغه‌های نامزد و حزب است و از چندین ماه قبل به بررسی این دغدغه‌ها و مواضع فرد در زمان بحران‌های اقتصادی می‌پردازند. البته آخرین حرکت در این رابطه همان‌گونه که اشاره شد، شعار‌ها و وعده اقتصادی است. 🔹 مهم‌ترین و ملموس‌ترین موضوع در اقتصاد هر کشور که تأثیرگذار بر تصمیم‌های سیاسی مردم در انتخابات است، نرخ تورم است. رأی و نظر مردم نسبت به سیاست‌های دولت به‌ شدت وابسته به نرخ تورم است. تورم متغیری است که هر روز مردم آن را لمس می‌کنند و در ارزیابی خود نسبت به عملکرد سیاست‌گذاران، آن را ملاک قرار می‌دهند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36591 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰یازدهمین جلسه از "کرسی های تخصصی مسئله شناسی، نقد و نظریه پردازی جمعیت" 🔹با موضوع: تاثیر رسانه در فرهنگ سازی جمعیت 🔻با حضور: خانم دکتر زهرا میرزائی آقای دکتر علیرضا پورجعفری 🔻 دبیر علمی : دکتر علی اکبر محزون 🗓 سه شنبه 10 بهمن ماه 🕰 ساعت 10 الی 12 👇لینک ثبت نام 👇 🌐https://survey.porsline.ir/s/iPHEuoj ⚠️لینک جلسه مجازی : https://www.skyroom.online/ch/mtod/setadmellijameyat _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مقایسه دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی در باب فرهنگ 💢 کرسی علمی- ترویجی با موضوع «گزارش و مقایسه دیدگاه صدرالمتالهین و علامه طباطبایی در باب فرهنگ» توسط گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات پژوهشگاه در راستای برگزاری همایش ملی فلسفه فرهنگ به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. 🔹 در این کرسی علمی، حجت الاسلام مسعود اسماعیلی به عنوان ارائه دهنده، آقایان دکتر حسین رمضانی و مهدی جمشیدی به عنوان ناقد حضور داشتند. دبیری علمی این کرسی نیز بر عهده دکتر سیدحسین فخرزارع بود. 🔸 اسماعیلی: منظور از این عنوان، چیستی یا ماهیت فرهنگ از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی است که در نهایت به مقایسه نظر این دو شخصیت منجر می­شود. فرهنگ در علوم اجتماعی از منظرهای گوناگون تعریف شده است که تعریف تیلور در اینجا به عنوان پایه بحث در نظر گرفته شده است. البته در اینکه این تعریف به چه میزان به واقعیت حقیقی فرهنگ دلالت دارد، جای بحث بسیار است. 🔸 اما جهت ورود به بحث، این تعریف را به عنوان مبدا قرار می­دهیم. در این بحث، منظور این نیست که عبارات ملاصدرا و حتی علامه طباطبایی، مستقیماً و صریحاً به معانی جدید فرهنگ دلالت دارد؛ بلکه منظور این است که نشان دهیم آنها به واقعیت فرهنگ (فارغ از تمامی نظریات جدید و روش­شناسی آن) تفطن و اشاره داشته، از زاویه نگاه خود، دیدگاهی در این خصوص ابراز نموده ­اند و این که این دیدگاه­ ها چه بوده و چه نسبتی با یکدیگر دارند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36601 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با همکاری میز "توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی" دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند: 🔹 یکشنبه‌های روش! ⚡️نشست ششم «روش تدوین شبکه مسائل فقه های معاصر از طریق هوش مصنوعی» 🔶 ارائه دهنده: 🎤دکتر علی میرعرب (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی) 💫ناقد: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی حجت‌الاسلام محمدرضا فلاح دبیر پژوهشکده فقه اجتماع، فرهنگ و سلامت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🕒 زمان:یکشنبه ۸ بهمن، ساعت ۱۲:۳۰ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر)، کوچه 30، پلاک 53. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه 🆔 @meftahandishe_com
✅ نگاه ابزاری یا اصیل به مردم؟|درآمدی بر مردمی‌سازی به عنوان یک ساختار حکمرانی جدید 💢 مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی «ابزارگونه» به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. علاوه بر چالش اصالت-ابزار، بحث مردمی‌سازی با یک چالش دیگر نیز مواجه است: تکثر و تعارض تلقی‌ها از معنا و مفهوم مردمی‌سازی. سالیانی است که واژه مردمی‌سازی بر سر زبان‌هاست و تلقی‌های مختلفی از آن ارائه می‌شود که ریشه در معنای «مردم» و گستره مشارکت آن دارد: 1️⃣ بنگاه به مثابه مردم 2️⃣ توده به مثابه مردم 3️⃣ تشکل خودجوش به مثابه مردم 4️⃣ تشکل‌های حقوقی و غیرانتفاعی اما غیرحاکمیتی به مثابه مردم 5️⃣ آحاد و هویت‌های جمعی به مثابه مردم 🔹الگوی حکمرانی باید بتواند کنش‌های سطح خرد و کلان را سازمان‌دهی کند. به همین دلیل، توسعه تشکل‌ها یا بنگاه، نمی‌تواند یک مدل حکمرانی باشد زیرا فاقد طرحی برای عرصه کلان است. محوریت بنگاه نیز به حکمرانی سرمایه‌دارانه منجر می‌شود. حرکت توده نیز در عین اینکه برای سطح کلان، فاقد طرح است، در سطح خرد نیز چالش بی‌انضباطی را شاهد است و بیشتر نماینده یک حرکت کاتوره‌ای خواهد بود. پس این تلقی‌ها از مردمی‌سازی، نمی‌توانند معنای تام آن را تامین کنند. به طور خاص، مردمی‌سازی را در مقابل خصوصی‌سازی مفهوم‌پردازی خواهیم کرد تا ضمن نفی تساوی این دو مفهوم و رویکرد، مردمی‌سازی مدنظر خود را نیز روشن کنیم. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36613 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم آغاز به کار می کند 🔻آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران و نماینده هیات موسس انجمن علمی فلسفه اسلامی مطرح کرد؛ ▪️بر اساس تدابیر اتخاذ شده از سوی هیات مؤسس محترم انجمن فلسفه اسلامی و پیرو صدور مجوز تاسیس انجمن فلسفه‌ی اسلامی حوزه، از سوی مرکز مدیریّت حوزه‌های علمیه این انجمن رسما آغاز به کار خواهد کرد. ▪️با برگزاری مجمع عمومی انجمن علمی فلسفه حوزه علمیه قم اعضای پیوسته انجمن، نامزدهای تایید شده از سوی هیات موسس را برای مدت دو سال به عنوان هیات مدیره انتخاب می کنند. 🔹حضرات ‌آیات و اساتید علی اکبر رشاد، محمدباقر تحریری، سید یدالله یزدان پناه، احمد بهشتی،‌ حسن معلمی، عبدالحسین خسروپناه، علی شیروانی هرندی، یارعلی کرد فیروزجائی، محمد عرب صالحی، ‌رضا اکبریان و ‌عسگر دیرباز، از اعضای هیات موسس انجمن علمی فلسفه اسلامی هستند. 🔹نخستین مجمع عمومي انجمن فلسفه اسلامی حوزه، چهارشنبه شب، مورخ یازدهم بهمن ماه جاري از ساعت 18:30 و در آستانه‌ی دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی، در شهر مقدس قم، در محل مرکز انجمن های علمی حوزه با حضور اساتید و فضلای فلسفي برگزار می گردد. 🔹بدین وسیله هيات موسس انجمن از همه اساتید و پژوهشگران حوزوی در عرصه فلسفه اسلامی کشور، جهت عضویت در مجمع انجمن فلسفه، و نامزدي برای عضویت در هیات مدیره دعوت به عمل می آورد. 🌐 علاقمندان می توانند جهت ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام کنند: survey.porsline.ir/s/VVSigNhN _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه 🆔 @meftahandishe_com
💠 ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند: ✅ سلسله دوره‌‌های مدیریت تحول علوم انسانی 🔹 ارائه دانشگاه جامع امام حسین ع 🔰با حضور مدیران و مسئولین دانشگاه 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ⏰ ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۷:۳۰ 🔹 ارائه دانشگاه امام صادق ع 🔰با حضور مدیران و مسئولین دانشگاه 📆 زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه ⏰ ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲ 🔻محورهای ارائه: 🔸ضرورت‌های پرداختن به علوم انسانی در حوزه‌های علمیه و جایگاه دانشگاه در این موضوع 🔸چیستی و قلمرو علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی و مراحل تولید آن 🔸تحقق ساختاری و نهادی علوم انسانی اسلامی در دانشگاه 🔸روش و فرایند تولید علوم انسانی اسلامی 🏢 مکان: تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق ع، سالن شهید مطهری 🌐 لینک ثبت نام جهت حضور در دوره‌ها _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری دانشگاه قم برگزار می نماید: 💠 چهارمین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون؛ نشست تخصصی با موضوع معماری و شهرسازی 💠 🎙سخنرانان و ارائه دهندگان: 👤 حضرت حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی (امام جمعه پردیسان) 👤 دکتر محمدمنان رئیسی مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی و عضو هیات علمی معماری دانشگاه قم 👤 دکتر حامد حیاتی مدیر مرکز جهاد دانشگاهی استان قم وعضو هیات علمی معماری دانشگاه قم 👤 دکتر محمدصالح شکوهی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران 👤 دکتر شیرین اسلامی پژوهشگر دوره دکتری دانشگاه هنر اصفهان 🔻 همراه با اعطای گواهی معتبر از سوی مجلس شورای اسلامی ⏰ چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه، ساعت ۱۴ الی ۱۷ 📌 دانشگاه قم، دانشکده فنی مهندسی، سالن شهید احمدی روشن. ✅ برای ثبت‌نام عدد پنج را به سامانه ۳۰۰۰۱۹۱۳ پیامک نمایید. 📩 فرم اینترنتی ثبت‌نام: https://formafzar.com/form/conf4 ❗️ثبت نام جهت شرکت به صورت حضوری و مجازی جهت ارائه گواهی الزامی است. 🖥 لینک پخش زنده: www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ پدرسالاری به‌مثابه حکمتِ تاریخ 🔻 دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده: 🔹 مردسالاری در سنت ایرانی و تمام تاریخ بشر، دلالت بر نوعی برتری انسانی به‌واسطه جنسیت دارد که چنین رویکردی به انسان فرسنگ‌ها دور از ساحت اسلامِ ناب است. آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات صراحتا این اتهامات به اسلام را نفی می‌کند. اما پدرسالاری در نگاه اسلام اساسا هیچ دلالت ارزشی ندارد(یعنی ناظر به برتر پنداشتن پدر نسبت به مادر یا فرزندان نیست) و صرفا نحوی از تنظیمات مبتنی بر مصالح خانوادگی است. لذا پدرسالاری در اسلام معطوف به سازوکارهای اعتباربخش به نقش و جایگاه پدر در ایفای ماموریت‌های خانوادگی‌ست. 🔹 پدرسالاری به معنای سازوکارهای اعتباربخش به جایگاه پدر در خانواده از جمله «احترام»، «همراهی» و «پذیرش» کاملا مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی بوده و همواره در متن فرهنگ جامعه ایرانی حضور داشته است. کسانی که از روی نادانی در گفتارها و نوشتارهای خود نوک پیکان نقدشان را به جای «مردسالاری» به‌سمت «پدرسالاری» نشانه رفته‌اند نمی‌فهمند که مشغول تخریب میراثی هستند که ضامن حفظ و بقای خانواده در طول تاریخ بوده است. پدرسالاری تدبیر حکیمانه تاریخ برای حفظ خانواده بوده است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36634 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ جایزه جهانی شهید صدر 📍سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی در جهت تقدیر از نظریات و اندیشه های علوم اسلامی شایسته ارائه جهانی فراخوان آثار داد. 🔻مسائل دارای الویت: حقوق بشر محیط زیست مردم سالاری دینی تمدن نوین اسلامی سبک زندگی اسلامی انسجام مسلمین 📆 مهلت ارسال آثار: 30 بهمن 1402 🌐 ارسال آثار و جزئیات بیشتر: sadrprize.icro.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍وزارت ارشاد رسیدگی به فرهنگ را از یاد برده و به تذکرات توجه نمی‌کند 🔹آیت‌الله نوری همدانی، در پایان درس خارج فقه خود در مسجد اعظم گفت: در موضوع حجاب مکرر تذکر دادیم در ملاقات‌های عمومی و خصوصی گفتیم باید نسبت به وضعیت حجاب مسئولان حساس باشند و نگرانی متدین که بجا هم هست، باید این نگرانی برطرف شود. 🔹ایشان موضوع فرهنگ را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: متأسفانه در این زمینه کم کاری‌هایی می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد رسالت اصلی خود را از یاد برده و به تذکرات توجه ندارد و اخبار خوبی نمی‌رسد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند 🌀 رابطه حکمرانی متعالی مهدوی و حکمرانی مطلوب ولی فقیه 🎙ارائه‌دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمین استاد الهی‌نژاد 🎙 ناقدین: 👤 استاد علی اصغر پورعزت 👤 دکتر حسین پرکان 🎙 دبیرعلمی: 👤 دکتر ذوالفقار ناصری‌صدر 🗓 زمان:چهارشنبه 11 بهمن ماه 1402 ⏰ ساعت: 10 تا 12 لینک ورود به جلسه: dte.bz/mahdaviyat 🏢 مکان: پردیسان، بلواردانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سوم، تالار کوثر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍فقه منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی است / تقدیر از دست اندرکاران کنفرانس بین الملی فقه و قانون 🔻 آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون تحت «عنوان حکمرانی دینی و تنظیم گری مسائل اساسی معاصر» مطرح کرد؛ ▪️قوانین الهی تأمین کننده مصالح انسان در معاش و رستگاری او در معاد می‌باشد و تبعیت از قوانین الهی در واقع تطبیق اراده خداوند متعال در زندگی انسان است. ▪️فقه منبع اصلی استخراج قوانین جامعه اسلامی است و این فقها هستند که با استنباطِ حکمِ خداوند بر اساس ادله و حجت‌های موجود بن‌مایه اصلی این قوانین را به دست آورده و در اختیار قانون گذاران قرار می دهند تا بر اساس آن، قوانین مورد نیاز جامعه را وضع نمایند. ▪️به نظر می‌رسد برای دستیابی به این امر مهم، یعنی تعامل میان قانونگذار و فقیه، وضع قوانین مطابق با شرعِ مقدس و سپس شناخت مسائل اساسی و تنظیم آن بر اساس رأی برگزیده و مورد تأیید دو نهاد قانون گذاری و فقاهت، مسیری طولانی در پیش است و بخش زیادی از پیمودن این راه در گرو شناخت هر دو گروه از دیگری است. ▪️با ورود حوزویان به عرصه شناخت قانون و لوازم و شئون مرتبط با آن و از سوی دیگر آشنایی قانونگذاران با دستگاه فقاهت و مقتضیات آن و عنایت و توجه به چارچوب پذیرفته شده توسط فقیهان، می‌توان نتایج سودمندی را به دست آورد متن کامل پیام: https://ihkn.ir/?p=36642 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔴 ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری نهادهای حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌کند. ❄️ مدرسه زمستانه سیاستگذاری اقتصاد اسلامی: *ویژه طلاب* 📚 محورهای عمومی: • آشنایی با روش گزارش نویسی (گزارش سیاستی، گزارش پژوهشی) • آشنایی با روشهای جستجوی آماری 📚 محورهای تخصصی: » بررسی چالشهای فقهی و اجرایی در: • بانکداری و سیاستگذاری پولی و ارزی • گمرک و تجارت خارجی • بیمه • بازار سرمایه • خصوصی سازی • مالیات ⏳ زمان برگزاری: ۲۴ بهمن الی۳ اسفند ماه 📍محل برگزاری: قم - موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ⏳ مهلت ثبت‌نام: ۸ الی ۱۲ بهمن 🌐 ثبت نام در وب‌گاه www.sahwa.ir 🔸 پیوند مستقیم: ««« ثبت‌نام »»» (https://www.sahwa.ir/khabar/zemestaneh1402) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اختلاف نگاه خانواده و مدرسه، موجب سرگردانی دانش‌آموز در مسیر تربیت می‌شود 🔻 «ژاله کیانی» مدیر امور تعلیم و تربیت غیررسمی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔹 اگر چه چهار رکن دولت اسلامی (حاکمیت)، خانواده، رسانه، نهادها و سازمانهای غیردولتی به عنوان عوامل موثر در تعلیم و تربیت در نظر گرفته می‌شوند، ولی از میان نهادهای غیررسمی «خانواده» همواره مهمترین نهاد تاثیرگذار بر فرایند تربیت معرفی شده و اساس تربیت محصول مشارکت موثر خانواده و مدرسه درنظر گرفته شده است. 🔹 بی‌شک یکی از عواملی که می‌تواند خانواده و مدرسه را در انجام وظیفه تربیتی‌شان یاری کند همراهی، تعامل و هم افزایی این دو نهاد است که انتظار می‌رود بیشتر از طریق خانواده (به عنوان صاحب حق تربیت فرزند) مورد مطالبه قرار بگیرد. 🔹 در حال حاضر ارتباط خانواده و مدرسه در حد انتظار اعلام شده در سند تحول نیست. بعضا مدیران مدارس و بدنه نظام تربیت رسمی از مشارکت والدین در غیر کمک‌های مالی استقبال نمی‌کنند. همچنین خانواده‌ها نیز در بسیاری موارد اصل این مشارکت را در قالب شرکت در انتخاب چند عضو انجمن اولیا و مربیان و اثرگذاری اعضای انجمن را در حد جمع آوری کمک‌های مالی از اولیا و امضا کردن مصوبات فرمایشی جلسات پایین آورده‌اند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36626 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام برگزار می‌کند؛ 📚موضوع:«ظرفیت‌شناسی فقه‌پژوهی و مسائل طراحی لباس، مد و فشن» 🔹 ارائه دهنده:«دکتر سید مجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور)» 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین دکتر نهاوندی (مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه)» ▪️دبیر علمی:«حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی (مدیر عامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق)» 📋 زمان: چهارشنبه 11 بهمن ساعت 16 📡 لینک وبينار Www.markazfeqhi.com/live _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ عدالت به معنای نبودن متخلف در نظام نیست؛ بلکه به معنای رسیدگی عادلانه به تخلف متخلفان است 🔻 آیت الله اراکی در جمع طلاب خواهر: 🔹 یکی از اصلی ترین تفاوت های نظام های اسلامی و غیراسلامی همین است که مدیریت در نظام اسلامی، هم در تقنین، هم در اجرا و هم در تبیین، باید به اشخاص دانای صالح سپرده شود. بنابراین تردیدی وجود ندارد که مرجعیت در نظام اسلامی باید از آن دانایان صالح باشد. 🔹 مردم باید در انتخابات به مسئولیت مهم خود در انتخاب و گزینش درست توجه ویژه داشته باشند؛ چرا که انتخاب غیراصلح، جامعه را از دسترسی به منافع بیشتر باز می دارد. 🔹 شاید اشتباه در مسائل شخصی برای انسان ها قابل جبران باشد؛ اما نباید فراموش کرد که اشتباه در مسائل اجتماعی، کار ساده ای نیست؛ بلکه هزینه دارد و جبران آن نیز زمان بر خواهد بود. 🔹 عدالت این نیست که متخلف در جامعه پیدا نشود؛ بلکه عدالت آن است که اگر فاسد و متخلف پیدا شد؛ به اتهام او رسیدگی شود؛ ضمن آن که ما نمی گوییم در دستگاه قضایی ما ضعف وجود ندارد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36655 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست‌وپنجمین همایش کتاب سال و هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه در قم برگزار می‌شود ⏱ پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۹ صبح 🔰 مکان: قم - سالن همایش مدرسه عالی دارالشفاء ✅ مسیر ورود خواهران: از صحن جوادالائمه علیهم‌السلام به دارالشفاء ◻️پخش زنده: ◀️ شبکه چهار، شبکه قرآن، سیمای مرکز نور، رادیو معارف ◀️ تلویزیون اینترنتی حوزه: https://livehowzeh.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مالیات LVT و جلوگیری از کاربری سرمایه‌‌ای زمین 👤 دکتر عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
ابعاد فقهی تامین مالی جمعی در کمیته تخصصی فقهی جمع بندی شد 💢 تامین مالی جمعی یکی از روش های تامین مالی خرد در بازار سرمایه محسوب می شود که امکان سرمایه گذاری مستقیم سرمایه گذاران در یک طرح مشخص را از طریق سکوهای (پلتفرم های) تامین مالی جمعی امکان پذیر می کند. سازوکار تامین مالی جمعی دارای سه رکن متقاضی (شرکتی که تقاضای تامین مالی دارد)، عامل (صاحب سکو) و تامین کنندگان (سرمایه گذاران) است. 🔰مدل‌های اصلی تأمین مالی جمعی در دنیا: 1️⃣مبتنی بر اهداء (خیریه) 2️⃣مبتنی بر پاداش 3️⃣ پیش‌خرید 4️⃣مبتنی بر قرض 5️⃣مبتنی بر مشارکت در سود و زیان 🔹تاکنون 22 عامل تأمین مالی جمعی، مجوز تأمین مالی جمعی دریافت کرده و از این طریق، بسیاری از کسب‌وکارها و شرکت‌های کوچک و متوسط تأمین مالی شده‌اند. 🔹 کمیته تخصصی فقهی در جلسات اخیر خود ابعاد فقهی تأمین مالی جمعی را چنین جمع‌بندی کرد: صدور «گواهی شراکت» در دو قالب‌ مشارکت تأمین‌کنندگان با یکدیگر و مشارکت بین تأمین‌کنندگان و متقاضی با تفصیلی که در مصوبه آمده است صحیح است. 🔹 روابط حقوقی بین متقاضی و عامل در قالب قراردادهای جعاله، وکالت، اجاره و صلح یا بیع خدمات با رعایت ملاحظات فقهی هر کدام بلامانع است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36648 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com