eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 سلسله نشست‌های تخصصی فلسفه اصول 📚 نشست «مبانی زبان‌شناختی تفقه؛ زبان تألیفی - شبکه‌ای قرآن کریم» از سلسله نشست‌های تخصصی فلسفه اصول(مبانی روش تفقه و فقه حکومتی) با ارائه حجت‌الاسلام ابوالفضل ساجدی، از سوی فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌چهارشنبه 15 مردادماه 99، ساعت 11:30 🏢 مکان برگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، فرهنگستان علوم اسلامی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 الغاء خصوصیت برای استنباط احکام غیر مذکوره ✍️ آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر عنوان کرد؛ 🔹 بسیاری از موارد در فقه(من الطهارة و الدیات) به واسطه الغاء خصوصیت، احکام موضوعات غیرمذکوره در روایات و ادله استفاده می‌شود. 🔻 الغاء خصوصیت عملی است که در حقیقت از چند امر ناشی می‌شود؛ 1️⃣ اصل به چه چیزی می‌گوییم؟ به آن می‌گوییم که دلیل درباره‌اش وارد شده باشد. نص شرعی و دلیل شرعی درباره آن وجود داشته باشد. 2️⃣ فرع دارای صفاتی است که اصل نیست. البته خصوصیاتی که در فرع است، مانع از آمدن این حکم روی آن‌ها نیست. 🔹 هرگاه خصوصیات در اصل این‌ها دخالت ندارند و خصوصیات در فرع هم مانعیت ندارند، زمینه برای الغاء خصوصیت فراهم می‌شود. منتها هر دو باید استنباط و استظهار باشد، نه تنصیص شرع. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18652 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تبیین نظام مترقی ولایت فقیه در ابعاد بین‌الملل/ در عرصه بین‌الملل باید از مبانی فقهی خودمان بهره ببریم 🔰 حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد ذوالفقاری مطرح کرد؛ 💠 با توجه به تجارب مدیران، طلاب، استادان و دانشجویان ما در حوزه بین‌الملل، جا دارد در تبیین نظام مترقی ولایت فقیه در ابعاد بین‌المللی تلاش دوچندانی صورت پذیرد. 💠 مباحث فقه سیاسی، فقه حکومتی، مبانی فقهی تأسیس حکومت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، جزء ظرفیت‌های پژوهشی و فقهی در عرصه بین‌الملل به شمار می‌آید. 💠 برخی پرسش‌ها و شبهات در فروعات فقهی در عرصه بین‌الملل، ناظر به وضعیت جمهوری اسلامی مطرح است که محل قلم زدن طلاب و استادان ما به شمار می‌رود. 💠 برای حضور در عرصه بین‌الملل، نمی‌توانیم از برخی شاخص‌ها و استاندارد‌های رایج بین‌المللی استفاده کنیم و باید از مبانی فقهی خود بهره‌برداری کنیم. 💠 امروز بسیاری از مسلمانان برای حضور در مجامع اقتصادی و فعالیت‌های تجاری خود نیازمند استفاده از ارزهای دیجیتال هستند که از منظر فقهی باید مورد توجه قرار گیرد. 💠 تمدن‌سازی نیازمند نگاه بلند و گسترده‌ای است و ملزوماتی در عرصه بین‌الملل دارد که ظرفیت بزرگی برای پژوهش‌های فقهی را فراهم می‌آورد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18655 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 امام هادی(ع)؛ هدایت کننده امت در سخت‌ترین روزها/ زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل امام‌شناسی است ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ ✅ شرایط سیاسی زمانه امام هادی(ع) بسیار بد و دشوار بود. ایشان هر چند با احترام از مدینه به سامرا تبعید شد اما دشمنان به بهانه‌های مختلف مانند آماده نبودن منزل، حضرت(ع) را در محله گدایان و بیچارگان جای دادند تا ابهت و هیمنه حضرت(ع) را نزد مردم بشکنند. ✅ زمان امام هادی(ع) حتی عده‌ای از شیعیان جزو غلات شده بودند. انگار دوست و دشمن دست به دست هم داده بودند تا مکتب ناب اهل‌بیت(ع) به مردم نرسد. آن‌ها اهل‌بیت(ع) را خدا می‌دانستند و درباره آن حضرات غلو می‌کردند. ✅ یکی از کارهای مهمی که امام(ع) انجام داد بیان یک دوره کامل امام‌شناسی از طریق زیارت جامعه و غدیریه است که از سویی نباید غلو کرد و از سویی دیگر نباید در بیان مقامات امام(ع) کوتاهی کرد. ✅ بی‌شک سختی شرایط زمانه حاضر هیچ گاه به سختی شرایط زمانه امام هادی(ع) نبوده و حتی قابل مقایسه با آن دوران نیز نیست. امام هادی(ع) در آن شرایط اهداف خود را پیش برد. به نظر می‌رسد موفقیت‌های جوانان ما در عرصه‌های علمی، نظامی و... با الهام از چنین الگوهایی و باور به توانمندی‌های داخلی و مجاهدت در این عرصه‌ها به تحقق پیوسته است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18659 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 بایدها و نباید‌های الگوی تربیت دختران در اسلام/ تعادل تربیتی نسل جدید به هم خورده است 📚 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔹 دختر از نظر روحی نباید بی‌قواره بار بیاید. اگر دختر عقده‌ای و بی‌توجه بار بیاید، فردا که می‌خواهد مادری کند نمی‌تواند نسبت به فرزندانش درست عاطفه‌پراکنی کند. 🔹 دختر باید بتواند به سه چیز خوب برسد: ۱. فهم درستی از زنانگی داشته باشد، ۲. از زن بودن خودش لذت ببرد و ۳. بداند یک زن چگونه رفتار می‌کند. 🔹 اگر پدر نداند که دختر در سن بلوغ نیاز به توجه خاص دارد، این دختر موقعی که این کمبود عاطفی را پیدا کرد در کوچه و خیابان یک پسری که به او لبخند می‌زند، زود بند دلش پاره می‌شود. 🔹 در زمان قدیم اگر ما اخم پدرمان را می‌دیدیم، آن طرف توجهات پدرمان را هم می‌دیدیم. ولی امروزه، نسل جوان و نوجوان و کودک ما تعادل تربیتی‌شان به هم خورده است. 🔹 سرپرستی خانواده سه شأن دارد: ۱- حمایت، یعنی یک جاهایی باید حمایت کند. ۲- هدایت، یعنی باید راه و چاه به بچه‌اش نشان بدهد، ۳- نظارت، یعنی اگر بعد از این‌که هدایت کرد بچه خطا رفت باید نظارت کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18662 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 تعمیق جریان وکالت شیعی و بسط مفهوم امامت توسط امام هادی(ع) 📚 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدامین نخعی در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد؛ 🔻 در رقابت بنی‌عباس با جریان امامت، ائمه معصومین(ع) در صدد دو اقدام مهم برای حضور از حاشیه به متن تصمیم‌گیری تمدنی بودند؛ 1️⃣ تغییر فرهنگ عمومی که از امام صادق(ع) به بعد به جدیت دنبال شد. تغییر ذائقه عمومی از اقدامات اهل‌بیت(ع) بود. 2️⃣ وقتی عرصه فعالیت علنی و حضوری بر ائمه(ع) توسط یک قوم نفوذی و منافق به نام بنی‌عباس تنگ شد دست به انجام فعالیت‌های مخفی زدند. 🔻 اقدامات متوکل در برابر امام هادی(ع) 🔹 متوکل به علت نفوذ سنگین شیعیان در ارتش بنی‌عباس دست به تغییر ترکیب ارتش زده و ارتش جدیدی به نام ارتش شاکریه به وجود آورد. 🔹 استخدام دو نخبه خبیث ضد شیعی با نام جرجرایی و عبیدالله بن یحیی ابن خاقان به عنوان وزیر بود که دستگاه تصمیم‌ساز خلافت عباسیان در این تصمیم نقش مؤثری داشتند. 🔹 سعی کرد علویان را در مدینه بایکوت کند، فدک را از شیعیان بستاند و آن‌ها را تحریم اقتصادی کند تا گردش مالی نهاد وکالت را قطع کند. 📚 علی‌رغم همه هجمه‌های عباسیان، امام هادی(ع) موفق به تعمیق جریان وکالت شیعی و بسط مفهوم امامت به عنوان ستون خیمه تمدن شیعی شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18666 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ وقوع یا عدم وقوع سرایت و واگیر در بیماری 🔻 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی مطرح کرد؛ ✍️ آیا واگیر و سرایت بیماری حقیقت و واقعیت دارد یا این‌که از خیالات و اوهام است که عاری از حقیقت و واقعیت است و صرفا جزو امور مشهوری است که حقیقتی ندارد؟ ✍️ آنچه باعث اهمیت این بحث است استناد نفی سرایت و واگیر به شریعت و روایات توسط برخی افراد است. 🔻 ما این بحث را در سه مرحله دنبال می‌کنیم؛ 1️⃣ بررسی مساله سرایت و واگیر بیماری به حسب آیات و روایات است. آیا مستفاد از نصوص این است که سرایت امری حقیقی است یا امری عاری از حقیقت است. 🔹 در این مرحله هم باید روایاتی را بررسی کرد که ادعا شده سرایت و واگیر را نفی می‌کنند و هم روایاتی را که بر اثبات و وجود واگیر و سرایت دلالت می‌کنند و در نهایت تعارض بین آن‌ها را حل کرد. 2️⃣ بررسی مساله واگیر و سرایت بیماری در کلمات فقهاء و علماء. 3️⃣ تاثیر پذیرش یا انکار واگیر و سرایت بیماری در ابواب مختلف فقه. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18681 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 حوزه سناریوهای آموزش و پژوهش کمی دارد/ کرونا چالشی در مسیر فقه ایجاد کرد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 📕 حوزه سناریوهای آموزش و پژوهش کمی دارد و تنوع آن به اندازه تغییرات و تنوعات اجتماعی نیست. 📕 از جهات متعدد به فقه اشکال شده، از جمله این‌که تا از فقه پرسش نشود، نمی‌تواند پاسخی بدهد. در حالی که در طول تاریخ با این‌که حکومت اسلامی وجود نداشته است، فقها به بسیاری از مسائل مرتبط با حکومت پرداخته‌اند. 📕 البته الان هم فقهایی وجود دارند که به روش فقه سنتی، متناسب با جوامع بسیط عمل می‌کنند. 📕 تعداد این فقها کم هم نیستند و مخاطراتی برای فقه از جمله پیری فقه برای ورود به حوزه اجتماعی درست کرده‌اند؛ در این شرایط فقه یا کند و یا در حالت شدید، متوقف و منزوی می‌شود و بخشی از انزوای حوزه علمیه در شرایط کنونی معلول همین مسئله است. 📕 در همین موضوع کرونا، این بیماری کمک کرد تا بر سر موضوع‌شناسی و روش‌شناسی حتی فقه حکومتی ما چالش ایجاد شود؛ چون موضوع از جنس بیماری‌های واگیردار با سرعت بالا بود و توانست پیامدهای خطرناکی داشته باشد؛ کرونا چالشی در مسیر فقه ایجاد کرد، البته فقها در طول این چند ماه کارهایی کرده‌اند که برای فقاهت ما ذی‌قیمت بوده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18683 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 منازعات فمینیسم‌ها و چند فرهنگی‌گراها/ آزادی یک هدف سیاسی جدی در لیبرالیسم و فمینیسم است 🔰 زهرا داورپناه در وبینار «بررسی فمینیسم در ایران و جهان» تأکید کرد؛ 📕 پس از سال‌ها رکود ظاهری دینداری در غرب اکنون شاهد رونق آن هستیم و برخی این دوران را دوران پسا سکولار می‌دانند. 📕 گرچه فمینیسم در گذشته سرچشمه مهمی به نام انجیل داشته، ولی فمینیست‌ها به مباحث دینی خوش‌بین نیستند. 📕 نوع نگاه در دوران معاصر با ظهور فمینیست‌های مذهبی و جریان‌های مذهب‌گرا بسیار تغییر کرد، ولی جریانی که بیشتر با حاکمیت‌های غربی مرتبط است، فمینیست‌های لیبرال هستند. 📕 فمینیست‌های لیبرال نسبت به مذهب به ویژه زنان مسلمان خوش‌بین نیستند. این‌ها قائلند ادیان توحیدی گرفتار جنیست‌زدگی هستند. 📕 چند فرهنگی‌گراها به تنوع فرهنگی احترام می‌گذارند. قائلند که فمینیسم روایت درستی از ادیان ندارد. 📕 هم در لیبرالیسم و هم در فمینیسم آزادی یک هدف سیاسی جدی است. در لیبرالیسم خواسته همه انسان‌ها و در فمینیسم خواسته همه زنان تعریف می‌شود. 📕 از نظر چند فرهنگی‌گراها آزادی یک مفهوم فرهنگی است و معلوم نیست از کجا تبدیل به یک آرمان بشری شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18686 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۱/ مفاد اجمالی قاعده 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔹 در آیات و روایات احسان به دیگران مورد امر قرار گرفته است . از جمله خداوند متعال می‌فرماید : «انّ الله یأمر بالعدل و الإحسان» و یا «احسِنوا انّ الله یحبّ المحسنین» 🔹 بنابراین مطلوبیت احسان به نحو اجمالی از آیات و روایات استفاده می‌شود ولکن بحث در این است که درجه این مطلوبیت چه مقدار است؟ محدوده آن کجاست؟ مراد و مفاد آن کدام است؟ 🔹 قاعده احسان با توجه به قلمرو معنایی که پیدا می‌کند، یک قاعده عامی است که می‌تواند در ابواب مختلف مورد استفاده قرار بگیرد، از این‌رو می‌تواند به عنوان یک قاعده فقهیه مطرح شده و در ابواب مختلف در صورت وجود موضوع احسان، حکم به لزوم و یا استحباب آن می‌شود. 🔹 بعد از اثبات این قاعده که اختصاص به باب خاصی از ابواب فقه ندارد، در عرصه تربیت می‌توان به این قاعده تمسک کرد و به نوعی ماهیت تربیتی دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 بررسی معیار جهر و اخفات قرائت نماز در دوفصلنامه «آموزه‌های فقه عبادی» 🔰 عناوین مقالات در نشریه «آموزه‌های فقه عبادی» به شرح ذیل است: 📚 معیار جهر و اخفات قرائت نماز از دیدگاه فقیهان شیعه 📚 بررسی فقهی تعطیل کردن طواف برای اقامه نماز جماعت در مطاف 📚 جایگاه و نقش ولایت فقیه در برپایی نماز جمعه 📚 فرایند استنباط وجوب قرائت قرآن از آیه فاقرووا ما تیسر من القرآن 📚 وقف عمل انسان از دیدگاه امامیه 📚 ارزیابی محدوده جواز نگاه به نامحرم بر مبنای تحلیل روایت علی بن سوید 📚 قاعده‌گزینی در فقه عبادی 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=18689 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 حب امیرمؤمنان(ع) حب عدالت و تمام نیکی‌هاست 🔰 آیت‌الله محسن فقیهی در گفت‌وگویی تأکید کرد: 🔹 حوزه و روحانیت باید پیام‌رسان غدیر باشند و این پیام را به جهان و جهانیان برسانند. 🔹 حب امیرمؤمنان(ع) حسنه‌ای است که هیچ سیئه‌ای آن را از بین نمی‌برد. حسنه بودن حب امام، حب شجاعت، عدالت و حمایت از مستضعفان، فقرا و دوستی با همه نیکی‌ها و دوری از همه بدی‌هاست. کسی که حب علی(ع) را داشته باشد، از همه گناهان پرهیز می‌کند، چه گناهانی که عقل آن را مذموم و بد می‌داند و چه گناهانی که شرع آن را حرام اعلام کرده است. 🔹 اگر انسان عاشق امیرمؤمنان(ع) باشد و محبت او در دلش باشد، افکار و رفتارش طوری است که خوبی‌ها را می‌خواهد و از بدی‌ها دوری می‌کند و این عشق و محبت فقط در گفتار نیست، بلکه در رفتار و اعمال انسان هم متجلی است. به بیان شاعر «حب علی ابن ابیطالب احلی من الشهدة لشاربی/ لو فتشوا قلبی روا ما به ستران قد خطا بلا کاتبی/ العدل و التوحید من جانبی و حب اهل البیت من جانبی.» 🔹 ان‌شاءالله به واسطه عشق به ایشان اعمال صالح را انجام داده و از بدی‌ها دوری کنیم و اعمال و رفتارمان را در راستای رضایت حضرت حق قرار دهیم و برای انجام امور خیر، به خصوص در این ایام که مردم مبتلا به کرونا و دچار محرومیت و سختی هستند، اهتمام جدی ورزیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com