💢 تفاوت حکم حکومتی با فتوا از نظر آثار/ غیر مجتهد در شرایط خاصی میتواند حکم حکومتی صادر کند و نافذ است
🔰 آیتالله سید محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانونگذاری» تأکید کرد؛
🔹 تفاوت حکم حکومتی با فتوا از نظر آثار
1️⃣ حکم شرعی به خداوند نسبت داده میشود. اما حکم حکومتی به خدا نسبت داده نمیشود.
2️⃣ فتوا فقط در حد شخص مفتی و مقلدین او حجت است. در حالی که تبعیت از حکم حاکم شامل همه میگردد.
3️⃣ در فتوا اجتهاد شرط است. اما غیر مجتهد در شرایط خاصی میتواند حکم حکومتی صادر کند و نافذ است.
4️⃣ فتوا قائم به شخص است و نیابت بردار نیست. در حالی که حکم حکومتی فی الجمله قابل تفویض و توکیل است.
5️⃣ فتوا بر خلاف حکم میتواند متعدد باشد. اما حکم حکومتی واحد است.
6️⃣ مفتی دخالت در موضوعات ندارد. اما حاکم میتواند در چارچوب خاص در جزئیات هم دخالت کند.
7️⃣ فتوا همه احکام تکلیفی پنجگانه را پوشش میدهد، لکن حکم حکومتی شامل دو نوع از انواع حکم تکلیفی میشود: الزام به فعل و الزام به ترک.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21403
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ عناصر ششگانه فقه نظام/ نظاممند بودن فقه یک اصل راهبردی در حکمرانی دینی است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین مجید رجبی در نشست «بایستههای حکمرانی براساس فقه» عنوان کرد؛
🔰 در فقهی که میخواهد احکام ناظر بر جامعه و حکومت را کشف کند، با عناصر متعددی روبرو هستیم، که برای آن شش عنصر قابل طرح است.
🔹 عنصر نخست، گستره موضوعی(یعنی مکلف) فقه نظام است.
🔹 عنصر دوم، گستره احکام است. گاهی احکام رفتاری، گاهی سیاستگذاری و راهبردی و گاهی ساختاری هستند.
🔹 عنصر سوم، نظاممند بودن فقه است. نظاممند بودن فقه یک اصل راهبردی در حکمرانی احکام است.
🔹 عنصر چهارم، نظام بخش بودن فقه است. نظام بخش بودن فقه یعنی فقه باید به زندگی اجتماعی نظم بدهد.
🔹 عنصر پنجم، عدم اکتفا به تبیین حکم کلی است. نظام فقهی افزونبر کشف احکام کلی باید وضعیتشناسی روشنی از وضعیت موجود را داشته باشد.
🔹 عنصر ششم، موضوعشناسی با نگاه نظاممند است. همانگونه که به احکام نباید نگاه جزیرهای داشت، نباید نسبت به موضوع نیز نگاه جزیرهای داشت.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21406
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 در تعارض میان برگزاری حج و جلوگیری از شیوع کرونا، مسأله کرونا مقدم میشود
📕 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» خاطرنشان کرد؛
🔹 حج از موارد استطاعت عرفیه است. در بحث ضرر و حرج هم عرفی میدانیم.
🔹 ضرر و حرج متعارف که عرف تاییدش میکند مشکل رخ نمیدهد ولی غیر متعارف که نادر است و عرف متحمل نمیشود مانند بیماری کرونا که در آن هستیم، ضرر بر نفوس است.
🔹 یکی از ملاکهای تقدم واجب مسأله نفوس بود. بیماری کرونا مربوط به نفوس است و اهم است. حج مهم و بحث کرونا اهم است. اهم که شد مقدم میشود.
🔹 فرقی نمیکند احتمال ضرر سابق باشد و قبل از سفر، مقارن باشد و یا بعد از سفر بیاید و مریض شود. اگر کسی برود و بیاید بعد واگیر میکند نباید برود.
🔹 در وجود المانع بین این احتمالات ثلاث فرقی نیست. نه بخاطر عدم استطاعت شرعی که سید فرمودند بلکه بخاطر عدم استطاعت عرفی.
🔹 بین وجود ضرر و وجود حرج صدق جزئی است. شاید جایی با ضرر، وجوب حج را برداریم و یک جایی با حرج و در موردی هم هر دو.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21411
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری دومین کرسی ترویجی «ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی»
🔹 ارائه دهنده: حجتالاسلام سیدکاظم سیدباقری
🔹 ناقد: حجتالاسلام ذبیحالله نعیمیان
📆 زمان: سهشنبه 11 آذرماه، ساعت 10 تا 11:30
📌 لینک شرکت مجازی در نشست:
🌐 www.markazfeqhi.com/live
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 در حکم به عدم حرمت قطع عضو نمیتوان به سیره متشرعه صرف استناد کرد
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تصریح کرد؛
🔹 در حکم اولی تکلیفی، قطع عضو و پیوند آن حرمت ندارد، لکن میتوان قائل به حرمت قطع عضوی شویم که ضرر فاحش در ارتباط با شخص وجود داشته باشد.
🔹 قاعده الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم چه بسا که جلوی این لاضرر و لاضرار قطع علم کند. دلیل الناس مسلطون علی اموالهم برخی از آیات است.
🔹 اگر قاعده سلطنت مورد قبول سیره متشرعه باشد، این عمل اهل شرع همان عمل عقلاست. شاهد آن این است که غیر اهل شرع هم قاعده سلطنت بر اموال را قبول دارند و اختصاصی به اهل شرع ندارد.
🔹 سیره متشرعه بما هم متشرعون نیست بلکه بما هم عقلا است. در صورتی مورد تأیید است که یک نکته عقلائیه داشته و عقلا هم روش اهل شرع را داشته باشند.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21414
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ پول الکترونیک؛ آثار و احکام آن/ برخی معتقدند کارت به کارت کردن قبض کردن نیست
🔻 آیتالله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارزها» تصریح کرد؛
🔹 پول الکترونیک مکانیزم جدیدی در پرداخت همان اسکناسهای متداول بانکی است و تعبیر به پول الکترونیک هم یک تعبیر مسامحی است. پول الکترونیک نیست؛ دریافت و پرداختش الکترونیک است.
❓ آیا نقل و انتقال الکترونیک، به تعبیر امروز کارت به کارت کردن، با این عمل قبض صدق میکند تا آثار و احکام قبض را داشته باشد یا نه قبض صدق نمیکند؟
📚 بعضی نظرشان این است که پولی را که به حساب و کارت دیگری واریز کردهاید تا او برداشت نکرده است، قبض محسوب نمیشود و آثار قبض را ندارد. لذا اگر خمس مالش را کارت به کارت کرد تا ارباب خمس یا مرجع تقلید قبض نکرده و برنداشته است میگویند حق تصرف در اموالت را ندارد.
🔸 ما در جای خودش نظرمان این است که در این موارد قبض صدق میکند و قبض را معنا میکنیم که یعنی مال او را در اختیار او قرار دادن که به صورتی میتواند در آن تصرف کند و اینجا با کارت به کارت قبض صدق میکند.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21425
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
📚 موضوع: فقه تربیت
🔹 استاد: حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی
📆 زمان: شنبه تا سهشنبه/ ساعت ۹ الی ۱۰
💻 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
📱 لینک شرکت در درس:
🌐 https://engage.shatel.com/b/zay-mdj-tqz-ely
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 حوزههای علمیه سرشار از نخبه و استعداد درخشاناند/ امور نخبگان در بخشهای تبلیغ و پژوهش در اولویت قرار گیرد
🔰 در نشست هیئت امنای مرکز امورنخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه مطرح شد؛
🔹 آیتالله اعرافی:
🔹 در مورد نخبگان بخشهای تبلیغ و پژوهش را باید در اولویت قرار داد و برنامهای جامع در مورد حمایتهایی که لازم است از نخبگان حوزوی به عمل آید مورد بررسی و تدوین قرار گیرد.
🔻 آیتالله جواد مروی:
🔹 ما باید بر اساس شاخصهای دقیق و با اجرای خوب آنها، هر چقدر تعداد نخبه در حوزه شناسایی شد ملتزم به آن باشیم؛ حوزههای علمیه سرشار از نخبه و استعداد درخشان هستند.
🔹 آزمونهای کتبی مجازی در مجامع مختلف علمی حتی در کشورهای منطقه اسکاندیناوی یکی از نگرانیها و مشکلات جدی است؛ زیرا این آزمونها به هیچ وجه جوابگوی شناسایی دقیق استعدادها نیستند.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی عماد:
🔹 حوزههای علمیه نخبگان بسیاری در درون خود دارند؛ به طوری که فقط در یکی از مراکز تخصصی فقه قریب به ۴۰ نفر استعداد درخشان داریم.
🔹 در بحث تبلیغ باید فرآیند شناسایی در دستگاههای ذی ربط قویتر و جدیتر اجرایی گردد. نظام شناسایی نخبگان حوزه بر اساس رأی بنیاد ملی نخبگان دقیقترین نظام شناسایی استعدادهای درخشان است.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21430
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 پایان ارزیابی پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
📌 حجتالاسلام والمسلمین حسین کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در گفتگویی عنوان کرد:
📚 برگزاری فراخوانهای آثار پژوهشی در حوزه علمیه، فرصت بسیار خوبی برای شناسایی و رشد استعدادهای پژوهشی طلاب و پژوهشگران است.
📚 امسال در مجموع تعداد ۳۸۰۷ اثر به دبیرخانه آثار پژوهشی ارسال شد، که نسبت به سالهای گذشته از رشد کمی و کیفی قابل توجهی برخوردار بوده است.
📚 در فراخوان پانزدهم ۱۵۷ مدرسه شرکت کردند که از این تعداد، ۱۱۴ مدرسه برادران و ۴۳ مدرسه خواهران، مشارکت داشتند.
📚 تعداد ۳۲۳۴ اثر توسط طلاب برادر و تعداد ۵۴۳ اثر توسط طلاب خواهر به دبیرخانه آثار پژوهشی ارسال شده است که از میان آثار برادران، طلاب سطح ۴ در مجموع ۳۷۵ اثر، طلاب سطح سه ۲۲۱ اثر، طلاب سطح دو ۹۵۷ اثر و طلاب سطح یک ۱۶۸۱ اثر را به خود اختصاص دادهاند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 جدایی دین از سیاست خلاف قرآن و روایات است/ کسانی حق حکومت بر مردم را دارند که بخواهند دین خدا را در جامعه پیاده کنند
📌 آیتالله محسن فقیهی در گفتگویی، اظهار داشت:
🔹 جدایی دین از سیاست خلاف قرآن و روایات است. اگر در آیات قرآن تعمق کنیم میبینیم که انبیاء نیامدند تا فقط مردم را به دینداری دعوت کنند و فقط بشارت و انذار بدهند، بلکه در برابر هر پیامبری ظالمان و طاغوتی وجود داشت که با آنها مبارزه کردند.
🔹 «سیاست ما عین دیانت ماست» یعنی کسانی حق حکومت بر مردم را دارند که بخواهند دین خدا را در جامعه پیاده کنند و هر حکومتی که فقط قصدش به دست گرفتن قدرت باشد، طاغوتی است.
🔹 در تمامی کتب فقهی در کنار ابواب طهارت، دیات باب سیاسات وجود دارد. دشمنان ما دیروز و امروز با نماز و روزه ما مشکلی نداشته و ندارند و میگویند حکومت، پول و امکانات را به ما بدهید و شما دنبال عبادت خود و دعوت مردم به نماز و روزه باشید، ولی کسانی مانند شهید مدرس زیر بار چنین کاری نرفتند.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21433
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 دادرسی مضطر؛ تکلیف الزامی در شریعت/ دلیل وجوب درمان بر پزشک، ادله دادرسی مضطر است
💢 آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛
🔹 وجوب معالجه و درمان دارای دو جهت است؛ یکی وجوب معالجه بیماری خطرناک بر خود بیمار و دیگری وجوب معالجه بیماری که مضطر است بر پزشک یا هر کسی که قدرت دارد.
🔹 دلیل وجوب درمان بر خود بیمار، ادله حرمت القای نفس در هلاکت و وجوب حفظ نفس است و دلیل وجوب درمان بر پزشک، ادله وجوب اغاثه و دادرسی مضطر است.
🔹 وجوب دادرسی مضطر با قطع نظر از تعهد و التزام و قراردادی که پزشک با بیمارستان یا درمانگاه یا دولت یا بیمار و... دارد، تکلیف الزامی در شریعت است.
🔹 حتی اگر پزشک تعهد و قراردادی هم نداشته باشد مثل اینکه بیمار به مطب شخصی پزشک مراجعه کرده است، اگر بیمار مضطر و ناچار باشد معالجه بر پزشک واجب است.
🔹 در جایی که بیمار مضطر باشد که درمان بر پزشک جایز یا واجب باشد، بین جنس موافق و مخالف تفاوتی نیست.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21437
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ اگر قرار است صحت بیع مشروط به شخصیت حقیقی باشد، باید زمان شارع مدنظر قرار گیرد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» تأکید کرد؛
📚 آیتالله خوئی در تقریرات بیع مطلبی گفته که میتوان با توجه به آن اشکال آیتالله حائری را جواب بدهیم و در نتیجه تمسک به اطلاقات عقود نسبت به شخصیت حقوقی صحیح باشد.
🔹 اشکال آیتالله حائری این بود که این اطلاقات نمیتواند مشروعیت موضوع خود را اثبات کنند، زیرا اطلاق ادله حیثی است و نمیتواند مشروعیت به متعلق خود بدهد.
📚 اشکالی که میتوان از کلام آقای خوئی مطرح کرد این است که چرا اهلیت داشتن متابعین و حتی صلاحیت داشتن عوضین را برای معامله در موضوع احل الله البیع اخذ میکنید؟ بنابر مسلک صحیح، الفاظ معاملات برای اعم از صحیح و فاسد وضع شدهاند.
🔹 طبق مسلک اعمی در هر جایی که از نظر عرفی بیع بود و در صحت آن شک کردیم میتوانیم به اطلاق احل الله البیع تمسک کنیم.
📚 به نظر ما فرمایش آقای خوئی حتی در بحث معاطات ناتمام است و طبق مسلک اعمی هم در قیود مشکوکه عقلایی یا شرعی اثبات اطلاق مشکل است.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21440
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com