eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 گزارشی از دیدار آقای دکتر رفیعی آتانی و سرکار خانم زهره برقعی 📚 رئیس جامعه الزهرا(س) و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با یک دیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. 🔹 دکتر زهره برقعی: انتظار آن است که مجلس و دولت از این ظرفیت عظیم که به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده است استفاده کنند. طلاب و دانش‌آموختگان جامعه الزهرا تحصیلات و پژوهش‌های خوبی در حوزه علوم اسلامی دارند، می‌توانند درزمینهٔ وضع قوانین و سیاست‌گذاری در عرصه‌های مختلف به نهادهای حاکمیتی کمک کنند. 🔹 کمیته‌ای مشترک با عنوان سیاست‌گذاری و حکمرانی بانوان برای بررسی همه موضوعات و مسائلی که بانوان می‌توانند در آن حضور داشته باشند، تأسیس شود. 🔸 دکتر رفیعی آتانی: ورود طلاب به رشته‌های علوم انسانی اجتماعی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. این ورود و حضور در برخی رشته‌ها به حدی از بلوغ رسیده که منشأ اثر در برخی حوزه‌ها شده است و این در حالی است که به طرز عجیبی خواهران طلبه باوجود تحصیل در این رشته‌ها، در این عرصه حضور ندارند و این یک ظلم به بانوان طلبه است. 🔸 کار ما در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی کمک به سیاست‌گذار در تصمیم‌گیری است. در این راستا ۶ گروه علمی اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع، مدیریت، حقوق و گروه فنی شامل طلاب و مهندسین در این مرکز مشغول کارهای علمی پژوهشی هستند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28383 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📌 فراخوان مقاله با موضوع فرهنگ و برنامه هفتم توسعه 🔹️ محورهای پیشنهادی: 🔸️ کلیات و مبانی برنامه ریزی توسعه 🔸️ ملاحظات فرهنگی و اجتماعی برنامه ریزی توسعه در ایران 🔸️ بر هم کنش فرهنگ و جامعه در برنامه ریزی توسعه در ایران 🔸️ اقتصاد سیاسی ایران و توسعه فرهنگ بنیان 🔸️ ارزیابی اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی توسعه در ایران 🔸️ حیات و نظام فرهنگی و برنامه هفتم توسعه 🗓 مهلت ارسال مقاله: چهارشنبه ۱۵ تیر ✅️ ارسال مقاله از طریق: CPDConf.isu.ac.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 فقه نسبت به جرایم سایبری مثل کلاهبرداری اینترنتی چه واکنشی دارد؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 موضع فقه در برخورد کیفری فضای سایبری چون فضای حقیقی، بر این است که تا حد امکان با رویکرد حداقلی، فضا را کنترل کند. خیلی از جرایمی که در فضای حقیقی نظیر سرقت، کلاهبرداری، هتک حیثیت و حرمت افراد، جعل و … صورت می‌گیرد در فضای مجازی نیز این جرایم به انحای گوناگونی صورت‌پذیر است. 🔹 مجازاتی که فقه برای جرایم رایانه‌ای در نظر می‌گیرد از آن‌جا که اصل و اساس جرم باتوجه به فضای حقیقی معلوم است، می‌تواند یا در بخش تعزیرات باشد یا در حیطه حدود. در حوزه فقه، چند بخش است که در آن جرم‌انگاری اِعمال مشخص می‌شود، یا به طور مشخص در شریعت آمده است که از اّن به حدود الهی یاد می‌شود؛ یا اینکه به حاکم و حکومت اسلامی واگذار شده که از آن به عنوان تعزیرات یاد می‌کنیم. 🔹 جرایم تعزیری در دو دسته طبقه‌بندی می‌شود: یا جرم‌انگاری مبتنی بر محرمات شرعی است؛ مثل کلاهبرداری رایانه‌ای و یا مبتنی بر نظامات اجتماعی و اداره جامعه است که متخلف از مقررات وضع شده محکوم به کیفر می‌شود. تعزیر، مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعـی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال می‌شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28375 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی نوشت؛ 🔹 روش اجتهادی رایج و مرسوم در مسائل فقهی، ارزش‌های بی‌بدیلی داشته و دارد. و به نظر می‌رسد در طول تاریخ چند صد سالة فقاهت نیز در کشف و استنباط احکام فردی کارآمدی خود را نشان داده است. مع‌الاسف این روش، در بسیاری از حوزه‌ها و قلمروهای علمی مورد نیاز جامعه از کارآیی و کارآمدی لازم برخوردار نیست. 🔹 این روش، به شکل موجود نمی‌تواند در حوزة فقه اجتماعی، فقه نظام و فقه حکومت کارآیی داشته باشد. بلکه بر اساس روش اجتهادی مرسوم اساساً چیزی به نام فقه نظام و فقه سیاسی و فقه اجتماعی و فقه تربیتی و فقه مدیریتی بی‌معناست. 🔹 به همین دلیل، بعضاً‌ از فقیهان سنتی شنیده می‌شود که ما چیزی به نام «فقه نظام» نداریم. آنان درست می‌گویند زیرا بر اساس روش اجتهادی مرسوم و متعارفی که آموخته‌اند، «فقه نظام» و «فقه الاجتماع» و امثال آن معنایی ندارد. 🔹 به عقیده ما روش اجتهادی مرسوم، برای اکتشاف نظریة اسلامی در حوزه‌های علوم انسانی سترون است. این حقیقتی است که امام خمینی(ره)، به عنوان یک مجتهد و نظریه‌پرداز بزرگ و تاریخ‌ساز در عالم اسلام، در پایان دهة اول انقلاب آن را به صراحت بیان کرد و دگرگونی و بازنگری در روش اجتهادی را از عالمان دینی مطالبه نمود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28363 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 اولین شماره دوره جدید مجله «برداشت اول» به عنوان ماهنامه گفتمانی راهبردی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ماه جاری منتشر شد و در سراسر کشور توزیع می‌شود. 📝 مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بنا دارد در سایه «گفتمان عدالت و جمهوریت» (به عنوان گفتمان دولت سیزدهم ) پیوند بین امر سیاسی و امر سیاستی را به منزله شرط لازم کارایی دولت پیگیری و به دور از سیاست زدگی زمینه را برای سیاست گذاری معطوف به خبر عمومی مهیا کند. 🔹 در شماره اول این ماهنامه، آثار و یادداشت‌هایی از استاد عباس کعبی، استاد احمد واعظی، استاد داود مهدوی زادگان، دکتر عماد افروغ، دکتر جمیله علم‌الهدی، دکتر شهریار زرشناس و چند یادداشت و گفتگوی دیگر به چاپ رسیده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 دو راه حل برای خانواده‌محوری در قانونگذاری 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا در نشست «خانواده‌محوری و عدالت جنسیتی»: 🔹 خانواده‌محوری و عدالت جنسیتی ارتباط چندانی با هم ندارند. وقتی ما خانواده‌محوری را وارد فضای حقوقی کنیم، دیگر جنبه اخلاق صرف مطرح نیست. بر این اساس گاهی حضانت برای پدر محدود ‌می‌شود، محدودیت در چندهمسری و حق طلاق و … هم از دیگر مؤیدات این مسئله است. 🔹 دو راه حل برای خانواده‌محوری در قانونگذاری وجود دارد. اول، تغییر فتوای معیار؛ در موضوعات اختلافی یک فتوا معیار قرار می‌گیرد و آن فتوایی است که با مصالح خانواده سازگار باشد. راه دیگر تغییر حکم مبناست؛ در اینجا قوانین باید بر مبنای احکام اولیه باشد، ولی اگر تأمین‌کننده غرض شارع به دلایل سیاسی و اجتماعی نباشد، به سراغ حکم ثانوی می‌رویم. 🔹 قانونگذار با تغییر فتوای معیار سراغ فتوایی می‌رود که تأمین‌کننده مصالح خانواده باشد؛ مثلاً در مورد ارث زوجه از زمین در گذشته مسئله‌ای ایجاد نمی‌کرد، چون فرزندان خانواده زیاد بودند، ولی الان با توجه به فرزندآوری کم مشکل‌ساز است، یعنی فتوا متناسب با شرایط تغییر می‌کند. 🔹 در ادبیات فقهی ما کار شاخصی در مورد عدالت جنسیتی انجام نشده است. گاهی جنسیت در فقه ما خیلی پررنگ شده است و ما به عنوان حوزویان چون ادبیات اقناعی نداریم، نمی‌توانیم از ادبیات فقهی دفاع کنیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28341 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 دوازدهمین دوره پذیرش مؤسسه تحقیقاتی «فقاهت و تمدن اسلامی»(غیرحضوری) 🌐 از بین برادران و خواهران طلبه ✅ با هدف تربیت پژوهشگر متخصص در عرصه تولید علوم اسلامی بر مبنای نظام نوین فقاهت 🔰 برخی مزایای مؤسسه: 1️⃣ تحصیل در مؤسسه بر مبنای کتب جدید«بسته جامع اجتهادی» 2️⃣ برگزاری کلاسها به صورت کاملاً پژوهشی و میزگردی 3️⃣ امکان جذب در مؤسسه به عنوان پژوهشگر و استاد، با شرائط مناسب 4️⃣ پرداخت کمک هزینه تحصیلی و حق الزحمه مناسب برای کلیه پژوهشها ⏱مهلت ثبت نام: تا 31خرداد 1401 ⬅️ جهت ثبت نام یا کسب اطلاعات بیشتر: https://feghahat.com/new_signup ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از نشست جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در قم 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی: پس از ابلاغ الگوی اقتصاد مقاومتی و بر اساس کارهای کارشناسی صورت گرفته، تنها الگوی عملیاتی بر اساس موازین اسلامی، فقهی و اخلاقی، الگوی اقتصاد مقاومتی است. 🔹 یکی از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی، مردم بنیانی اقتصاد مقاومتی است. اگر مردم بنیانی به نحو درست و بر اساس تفسیر رهبری تبیین و پیگیری و الگو سازی نشود، سایر مولفه‌ها و اصول اقتصاد مقاومتی مثل عدالت محوری، دانش بنیانی، مولد، پیشرو و... امکان تحقق ندارند. 🔸 دکتر سید مهدی زریباف، رییس شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی: فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری و ساختارهای مدیریتی ما در حوزه نظام ولایت نیستند و معطل کننده نظام ولایتند و بدنه نظام اگر مخالفت و معانده نکند، همراه تفکر ولایت نیست. 🔸 تنها راه حکمرانی دینی و دینی سازی حکومت، وحدت نظری و عملی حوزه، دانشگاه و دولت است. 🔹 سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت: میان مردم بودن و مشکل مردم را شنیدن و حل کردن یک بُعد ماجرا، حد اولیه مردمی سازی است اما شریک کردن مردم در احصاء مسئله، حل مسئله، واسپاری کار و در محل تسهیل گری قرار گرفتن، حد اعلای مردمی سازی است. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28327 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔶از سوی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می شود: 🔸 نشست علمی گروه پژوهشی فقه زن و خانواده با عنوان" الگوی فقهی مصون سازی جنسی و ظرفیت اجرای آن در جامعه امروز" 📝 ارائه دهنده: جناب حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان (مدیر گروه فقه زن و خانواده) 🕰زمان برگزاری: چهارشنبه 1401/03/18 از ساعت 9 الی 10 🏢 مکان برگزاری: ساختمان پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا- طبقه همکف- سالن جلسات 📌لینک حضور در جلسه: https://online.jz.ac.ir/pajoheshgah 📞شماره تماس: 02532112175 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از نشست «تمایز انتخابات در نظم مردم‌سالاری دینی نسبت به سایر نظم‌های سیاسی» 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، ارائه‌دهنده دهنده: انتخابات به‌مثابه امری نوپدید که در زمان‌های گذشته وجود نداشته است، دارای سابقه و پیشینه‌ای در فقه سنتی نیست، لکن ورود این مسئله در جامعه، به بحث و بررسی فقیهان منجر شده و لذا فقیهان در ادوار معاصر ماهیّت و احکام انتخابات را مورد عنایت قرار داده و گونه‌ای مطلوب و متناسب با مبانی و هنجارهای جامعه اسلامی‌را استنباط و توصیه کرده‌اند. 🔹 با وجود اینکه در مبانی فقهی، رأی و نظر مردم در تعیین سرنوشت خویش، مورد عنایت قرار گرفته است، اما پذیرش نقش مردم در نظام اسلامی عنصری مشروعیّت بخش تلقّی نبوده، بلکه همواره ذیل بحث ولایت مورد بحث قرار گرفته است. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم شبان‌نیا به عنوان ناقد: در رابطه ولایت و تولّی، مرحوم امام در کلام خودشان، ضمن این که بین ولایت و تولّی تفکیک می‌کنند، در حوزه تولّی، مردم را در نظر می‌گیرند. این که این امر به بیعت اختصاص یافته و نه شورا شاید بشود، انتخابات را ذیل بیعت هم معنا کرد. 🔸 این که انتخابات، منشأ مشروعیت آن از کجا ریشه می‌گیرد و ماهیّت آن چیست هم باید مورد توجه باشد. بعضی گفتند که از باب شهادت است. لذا آیت الله مصباح گفتند که بر اساس احکام شهادت، زنان هم می‌توانند عضو خبرگان باشند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28131 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 سیزدهمین نشست‌ از سلسله نشست های بین المللی دین و فضای مجازی برگزار می‌گردد. 💠موضوع: «نقش هوش مصنوعی و سامانه های هوشمند در اجتهاد فقهی» 🔹 با ارائه: حجت الاسلام دکتر عبد المجید العصفور (مشاور مدیریت رشد از کشور بحرین) 📆 تاریخ برگزاری: پنج‌شنبه 19 خرداد (16 ذیقعده) 🕰 ساعت: 11:30 📌این نشست به زبان عربی ارائه خواهد شد و به حاضرین در جلسه که خلاصه ای از نشست به زبان فارسی یا عربی ارائه نمایند، گواهینامه به زبان عربی از طرف «دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی» اعطاء خواهد شد. 🌐 پیوند ورود به نشست: دانه: http://www.b2n.ir/310812 با ترافیک رایگان: https://heyatonline.ir/graph/ زوم: https://b2n.ir/q91820 ZOOM ID: 2706422951 Password: 1 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ جدایی هنر از دین هزینه ساز است 🔻 محمدمهدی اسماعیلی در اختتامیه اولین جشنواره شعر نماز جمعه: 📚 نگاه دولت و ‌نظام این است که فعالیت فرهنگی‌ و هنری را در قالب هنر به مردم عرضه کنیم. هرچه حوزه فرهنگ‌ و هنر را از حوزه بومی خود دور کنیم، مدیریت آن سخت می‌شود؛ به طوری که اگر برنامه فرهنگی را از مصلی و ‌مسجد دور کنیم، خودمان به زحمت می‌افتیم و نمی‌توانیم در مسیر اهداف نظام قرار گیریم. 📚 در فضایی که جدایی فرهنگ‌ و هنر از دین به وجود آمده است، دمیدن‌ روح دینی در فعالیت فرهنگی‌ و هنری به ویژه در جنس هنرهای وارداتی بسیار مشکل است و در این زمینه دچار آسیب می‌شویم. 📚 معتقدیم این جدایی که به وجود آمده است، هزینه‌ساز بوده و آن را باید در دولت جبران کنیم. بر همین اساس نیز شعار فعالیت‌ها را بازگشت به مساجد قرار داده ایم، چرا که باید فعالیت های فرهنگی ‌هنری را به قلب تپنده‌ دین بازگرداند ‌و مساجد را به کانون امور فرهنگی تبدیل کرد. 📚 ما در ۱۱ استان و ۵۰ رشته برای ۴۰ هزار هنرآموز جلسات ‌و کلاس‌هایی در عرصه فرهنگی هنری داریم که گفته‌ایم‌ این برنامه‌ها در مساجد و مصلاها برگزار شود، چرا که هنر ابزار رسانه دینی است و باید در این زمینه حرکت کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28353 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com