eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
466 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و اندیشکده تعاون برگزار می‌کند: ✅نشست تخصصی «آسیب شناسی و چالش های آزادسازی سهام عدالت و ارائه الگوی مطلوب آن» سخنرانان: ☑️آیت الله محسن اراکی: عضو مجلس خبرگان رهبری ☑️سردار سعادتی رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس ☑️دکتر زریباف معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ☑️حجت الاسلام دکتر احمد علی یوسفی رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم ☑️حجت الاسلام سید ابراهیم صباغیان دبیر میز تعاون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ☑️حجت الاسلام مسعود رائیجی مدیر اندیشکده تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ☑️مهندس مصطفی صالحی دستیار ویژه معاونت امور تعاون در حوزه سهام عدالت ⏰زمان: سه شنبه ساعت ۱۸ تا ۲۱ 🏢مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 چرا اگر ماجرای غدیر نبود دین ناقص بود؟ 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عرب صالحی در نوشتاری بررسی کرد؛ 🔹 مطابق آیه اکمال در آن روز (الیوم) “چهار جهت” جمع شده است. در این روز هم كافران مأيوس شده‏اند؛ «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ»، و هم دين كامل شده؛ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم‏»، و هم نعمت خدا بر مردم اتمام يافته؛ «وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏»، و هم خداوند آئين اسلام را به عنوان آئين نهايى مردم جهان پذيرفته و به آن رضایت داده است؛ «وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً». 🔹 بنابراین بقای دین و صیانت اسلام، ثمره شجره طوبای امامت معصومان است که پیشوایان مذاهب غیر اثناعشری افتخار شاگردی آنان را داشتند و هرگونه ضعف در این زمینه که به امور علمی یا عملی اسلام اسناد داده می‌شود میوه تلخ تقدیم غیر معصوم بر معصوم و بهره نگرفتن از معارف وحیانی آنان است. 🔹 دليل اهتمام به ولايت و نشانه مكمل دين بودن آن، روايات فراواني است كه ولايت و سرپرستي امّت اسلامي را اساسي‏ترين ركن اسلام معرفي كرده و در تعليل آن ولايت را كليد بقيه اركان و والي را دليل و راهنماي آن‏ها دانسته‏اند. 🔹 در واقع در روز غدیر استمرار داشتن حکم رسالت پس از او توسط کسی که در قول و فعل مثل اوست ابلاغ گردید. مطابق برخی روایات پیامبر در این روز پس از آنکه سه بار آیه اکمال را تکرار کرده و بر مردم قرائت کردند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28911 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 چهلمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد 🔻 فهرست مطالب این شماره از این قرار است: 1️⃣ حکمرانی فضای مجازی 2️⃣ نقد مکتب تفکیک 3️⃣ تأملات 4️⃣ کتاب و نشر 5️⃣ رصد 🔰 با گفتاری از آقایان؛ 🔹 محمدحسین ملک‌زاده 🔹 محمدعلی خادمی کوشا 🔹 محمد محمدرضایی 🔹 سیدحسین شرف‌الدین 🔹 عبدالحسین خسروپناه 🔹 علیرضا پیروزمند 🔹 منوچهر محمدی 🔹 و... متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29014 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارشی از دومین نشست «مقتضیات اجرای سیاست‌ها و قوانین حجاب و عفاف» 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی: به سه دلیل حجاب جزو اولویت‌های نظام است. اول اینکه خود مسأله حیا و عفاف از ارکان دینداری است. دوم اینکه به تعبیر‌هایدگر ما در عصر تصویر جهان به سر‌ می‌بریم و نمادهای تصویری حرف اول را‌ می‌زنند. سوم بحث موج فمینیسم است که همه امور مربوط به زنان را تحت تاثیر قرار داده است. 🔹 اگر‌ می‌خواهیم به مقوله حجاب و عفاف ورود حکومتی کنیم، نخست باید مشخص کنیم چه فهمی از حاکمیت داریم؟ ما یک ولیّ فقیه داریم که تلاش‌ می‌کند امور را بر اساس اسلام پیاده کند. اما مشکل اینجاست که ناخودآگاه بسیاری از مسئولین اجرایی خود را فقیه تصور‌ می‌کنند و نظر شخصی خود را به اسم اسلام اجرا‌ می‌کنند. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین داود مهدوی زادگان: اگر در گذشته بی‌حجابی‌ می‌توانست در همه عرصه‌ها مخصوصا محافل علمی عرض اندام کند و خود را جا بیاندازد، به این خاطر است که گفتمان حجاب خود را شکل نداده بود. اما امروز گفتمان حجاب شکل گرفته و رقیب در حال عقب نشینی است و حقیقت خود را بیشتر نشان‌ می‌دهد. 🔸 گفتمان حجاب و عفاف حرف‌های جدید خود را مطرح و در حال شکوفا شدن است. در عرصه مد و پوشاک، گفتمان حجاب به راحتی‌ می‌تواند وارد شود و حرف برای گفتن دارد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29036 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🔷 محورهای همایش: - چیستی، موضوع، غایت، قلمرو، مبانی و روش بحث در حکمت عملی - رابطه حکمت عملی و دانش همگان - حکمت عملی در تراث وحیانی - کارکردهای حکمت عملی -تطورات حکمت عملی از یونان تا جهان اسلام 🗓 مهلت ارسال مقالات: ۱ شهریور ۱۴۰۱ 💠 تارنمای همایش 🌐 http://pw.irip.ac.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تعیین اجاره‌بهاء از سوی دولت شرعی است؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی نعمتی در گفت‌وگویی بررسی کرد؛ 📚 از نظر فقهی دولت حق دخالت در روابط مستأجر و مؤجر را ندارد و نمی‌تواند در تعیین اجاره‌بها دخالت کند و هرگونه مداخله دولت در قیمت‌گذاری کالاها خلاف مبانی اسلامی است. 📚 هرگونه مداخله دولت در قیمت‌ها آسیب‌هایی را به دنبال دارد که نمی‌توان به راحتی با تبعات منفی آن مقابله کرد. دست‌کاری در نظام قیمتی باعث می‌شود که تخصیص‌ها در بازار با مشکل مواجه شود و برهم زدن تخصیص‌ها یعنی اینکه منابعی را در جایی صرف کنیم که این منابع نباید در آنجا صرف می‌شود و صرف شدن این منابع در این خصوص مصداق اسراف خواهد بود. 📚 وقتی دولت قیمت این کالا را تغییر دهد نوعی علامت‌دهی اشتباه به مصرف‌کننده و تولیدکننده محسوب می‌شود؛ یعنی اینکه زحماتی که برای تولید کالا صرف شده از نظر فقه اقتصادی کمتر دیده خواهد شد. 📚 دخالت دولت در قیمتگذاری اجاره مسکن برخلاف قاعده «تسلیط» است. مردم اختیار اموال خودشان را دارند و کسی نمی‌تواند آنها را موظف کند که کالاهایشان را با حاشیه سودی که دولت معین کرده به فروش برسانند. 📚 مسئله دیگری که در بحث اجاره‌بهای مسکن نادیده گرفته شده مربوط به بخشی از واقعیت‌های بازار هست. وقتی حکمران در نظام اقتصادی ترتیباتی را می‌چیند که زمین و مسکن گران شود، طبیعی است که قیمت رهن و اجاره آن هم افزایش پیدا کند و درصدی از ارزش شناخته‌شده آن دارایی باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28944 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد اولیایی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم در مطلبی موضوع حوزه و پدیده‌های نوظهور مجازی؛ متاورس را بررسی کرد 🔰 به نظر می‌رسد حوزه در مواجهه با این پدیده‌ها چند مرحله را طی می‌کند: 🔹 الف. احتمال عقلایی وقوع: طبیعی است که هر کس درباره پدیده‌های تکنولوژی‌محور که دور از ذهن است، با حالت انکار برخورد کند. اساساً احتمال وقوع آن پدیده را ندهد و لذا هیچگونه تصمیمی در قبال آن نمی‌گیرد. پس در اولین مرحله، باید احتمال عقلایی درباره وقوع متاورس و مانند اینها داد. 🔹 ب. شناخت: موضوع‌شناسیِ یک پدیده نوظهور قدم بعدی است. شناختْ می‌تواند بهترین تصمیم را در مواجهه پیش روی ما بگذارد. واضح است که این کار با مشورت متخصصان امر امکان خواهد داشت. 🔹 ج. مطالعه: چرا حوزه نباید اندیشکده مطالعات تکنولوژی و تأثیرات آن بر دین و جامعه داشته باشد؟! مطالعه بر روی پدیده‌های نوظهور و دستیابی به تأثیرات آن بر جامعهٔ هدف روحانیت، مرحله اساسی است. 🔹 د. استفاده: این مرحله زمانی است که آن پدیده فراگیر شده است. معمولاً در اوایل این مرحله، حوزه رویکردی امتناعی و در راستای ممنوع کردن به خود می‌گیرد و همه را از این فضاها و امکانات منع می‌کند، ولی کم‌کم خود نیز به استفاده‌کننده تبدیل می‌شود. 🔹 ه. تلاش در ساخت نظام جایگزین: فقه ما اگر بخواهد فقهی نظام‌ساز باشد، باید نظام‌هایی را طراحی کند که بتواند با این فضاهای وارداتی رقابت کند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28682 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 فراخوان پذیرش مقاله 📝 نشریه پژوهش‌های کاربردی اقتصاد مقاومتی با موضوع زیست بوم اقتصاد دانش بنیان فراخوان مقاله داد. 🔻 محورها؛ 🔹 مفهوم، ابعاد، مولفه ها و شاخص ها 🔹 زیرساخت ها و ابزارها 🔹 اصلاحات نهادی، ساختاری و قانونی 🔹 مصادیق داخلی و خارجی 🔹 نقش نیروهای مسلح در شکل دهی زیست بوم اقتصاد دانش بنیان 🔹 حلقه های میانی و زیست بوم دانش بنیان در گام دوم 🔹 نقش زیست بوم اقتصاد دانش بنیان در اشتغال و کارآفرینی 🔹 نقش زیست بوم اقتصاد دانش بنیان در ارتقای تولید کشور 🔹 اقتصاد دانش بنیان و دیپلماسی اقتصادی 🔹 تامین مالی زیست بوم اقتصاد دانش بنیان 🔹 بررسی عملکرد اقتصاد دانش بنیان در برنامه های توسعه و سایر ☎️ تماس: 02174188773 📆 مهلت ارسال: تا پایان مردادماه ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست علمی «دانشگاه؛ تعلیم و تربیت اجتماعی و مسأله حجاب» 🔻 دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد: 📚 واقعیت این است که دانشگاه ها به عنوان یک نهاد علم و فرهنگ، رسالت های عمده ای برعهده دارند که مهمترین آن «حل مسأله» است. مسائل علم همانند مسائل توسعه است و مسائل دانشگاه فارغ از زیست بوم خود نیست. دانشگاه به عنوان یک نهاد تمدنی وارد کشور شده و اگر دانشگاه ها قدرت حل مسأله نداشته باشند، تبدیل به یک دانشگاه انتزاعی و تزئینی می‌شوند. 📚 برای اینکه دانشگاه‌های کشور به دانشگاه حل مسأله تبدیل شوند، نیازمند دو رکن مهم هستیم. در رکن نخست، دانشگاه‌ها باید مولد علم و دانش باشند، زیرا مسائل مرتب حادث می‌شود و تحولات اقتصادی، اجتماعی، فناورانه و ... خلق مسأله می کنند. رکن دوم، درک مسأله است. دانشگاهی که قدرت درک مسأله نداشته باشد، قدرت حل مسائل را هم پیدا نمی‌کند. 📚 بیش از 50 رساله و پایان دانشجویی در سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه عفاف و حجاب ثبت شده است. برای حل مسائل باید پژوهشگران پیرامون موضوعات مختلف گردهم بیایند و ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه پژوهشیار این فرصت بی نظیر را خلق کرده است. 📚 باید در فعالیت های پژوهشی سه المان تولید دانش، دانش مولد و درک مسأله را به خوبی انجام داد تا مدلی که برای حل مسائل ارائه می شود، جامع و کامل باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29025 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسان‌شناختی» 🔴 محورهای همایش: - چیستی و پیدایش انسان و نسبت آن با علوم انسانی - ویژگی‌های انسان و نسبت آن با علوم انسانی - سرنوشت انسان و نسبت آن با علوم انسانی 📅 مهلت ارسال مقالات: 1 شهریور ماه 1401 👈تارنمای همایش: http://pfconf.irip.ac.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج «فقه امنیت» آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 📝 در خصوص امنیت گفته شده است، حالت فراغت از هر گونه تهدید یا حمله. اینکه انسان یا جامعه دغدغه حمله همسایه و دشمنان را نداشته باشد. همچنین معنای دومی نیز برای امنیت ذکر شده است؛ آمادگی برای هرگونه تهدید و حمله. به نظر می‌رسد معنای دقیق همان معنا نخست باشد. 📝 با توجه به مطالب بیان شده واضح است که امنیت، معنای خارج از عرف و لغت ندارد؛ از این رو در فقه امنیت به دنبال فقه و عملیات استنباط در خصوص امنیت و مسائل امنیت هستم. از جمله معانی که برای فقه گفته شده، گذاره‌هایی است که فقیه بعد از عملیات استنباط به آن می‌رسد. ممکن است در بحث پیش رو این معنا را اراده کنیم؛ یعنی گذارهای فقهی مرتبط با امنیت. 📝 یک بار گفته می‌شود فقه امنیتی؛ یعنی فقیه با نگاه امنیتی شروع به استنباط احکام می‌کند. یعنی او یک نگاه نظام واره دارد و همه موضوعات فقه را با این رویکرد بررسی می‌کند. مراد از نگاه امنیتی این است که اسلام به دنبال نظام و به حاکم شدن امنیت خاطر بر بازار، خانواده، طلاق و سیاسات بوده است. از این جهت کلمه «امنیتی»، صفت فقه محسوب می‌شود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28770 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📘 بازنشر دومین شماره ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع عفاف و حجاب 📌 برخی مطالب این شماره: 🔖 گفتاری از حجت‌الاسلام عباسی ولدی پیرامون راهکار الگوسازی حجاب اسلامی 🔖 پروندۀ حجاب و امر جنسی و گفت‌وگو با دکتر مهدی‌زاده، دکتر بدره و دکتر اقبالی 🔖 پروندۀ حجاب و خانواده و گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر مهکام، دکتر عزیزی و دکتر حبشی 🔖 پروندۀ حجاب و نهاد آموزش و گفت‌وگو با دکتر بانکی‌پورفرد و خانم آیت‌اللهی 🔖 پروندۀ حجاب و حکومت و گفت‌وگو با دکتر امامی، دکتر کلهر، دکتر روح‌افزا و دکتر فلاح‌تفتی 🔖 پروندۀ حجاب و رسانه و گفت‌وگو با دکتر خیامی، دکتر کرمی و دکتر اصنافی 🔖 گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمنذر حکیم پیرامون مسائل عفاف و حجاب 🔖 تاریخ اندیشه؛ جدال دین و دولت در دوران میانۀ حکومت صفوی 🔲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نشریه: https://eitaa.com/rouyesh_andisheh/39 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com