eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
466 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢توجه امام خمینی(ره) به فقه حکومتی زمینه ابداع نظریه خطابات قانونیه بود 📌آیت‌الله محمد‌حسین ملک‌زاده در نشست ترویجی «بررسی کاربست خطابات قانونیه در فقه حکومتی» گفت: 🔹ابداع نظریه خطابات قانونیه به وسیله امام راحل با عنایت، آشنایی و عطف توجه ایشان به عرف و عادت قانون‌گذاری عقلای مشرّع در دنیا به ویژه در عصر حاضر بوده است. به عبارت دیگر مرحوم امام به یک امر حکومتی توجه نموده و این سبب شده که این نظریه به ذهن شریف ایشان خطور کند. 🔹تمام بحث مرحوم امام در خطابات قانونیه بر سر کیفیت خطاب و نوع مخاطب در خطابات شرعیه است که آیا شخصی هستند و یا کلّی. 🔹توجه به فضای قانون‌گذاری مدرن نباید منشاء اشکال عده‌ای از بزرگان مبنی بر اختلاف زمانی فضای صدور خطاب شود. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/RXRpu1 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/ePb9Hi
💢مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) با همکاری مؤسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 📌سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی 👥اساتید: سید محمود وزیری، عباس رفعتی نائینی و ابوالقاسم مقیمی حاجی 🌐اطلاعات بیشتر و ثبت نام: goo.gl/oWqb8J ☎️پاسخگویی: 09107660356 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢باطن نهر رجب، حقیقت توحید و ولایت است/ رحمت رحیمیه خدا در ماه رجب 📌آیت‌الله محمدمهدی میرباقری در گفتاری درباره ماه رجب بیان کرد: 🔹رجب نهری است، از عالم بالا جاری می‌شود. این نهر، باطنش حقیقت به ولایت و حقیقت معرفت و حقیقت توحید است. ماه رجب، باطنش جریان توحید و معرفت است. اگر کسی در معرض رجب قرار گرفت، از آن جام رجب سیراب می‌شود؛ اگر بخورد، باید به معرفت برسد. 🔹رحمت رحیمیه خدا در ماه رجب جاری است. برای اینکه در معرض این رحمت قرار گیریم باید زیاد استغفار کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/v6UzUm ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #آیت‌الله_میرباقری 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/j3LKqz
💢پایگاه جامع اطلاع‌رسانی اخبار حوزوی و رویدادهای عرصه تحوّل در علوم انسانی در حوزه‌های: 🔹مبانی علوم انسانی اسلامی؛ 🔹اقتصاد؛ 🔹جامعه و فرهنگ؛ 🔹زنان و خانواده؛ 🔹علوم تربیتی؛ 🔹سیاست؛ 🔹تاریخ؛ 🔹مدیریت؛ 🔹روانشناسی؛ 🔹علوم تمدن اسلامی. 🌐 وبسایت: http://meftaah.com 💠 کانال مفتاح در پیام‌رسان‌ها: 🔸تلگرام: 🆔 https://telegram.me/meftaah_com 🔸ایتا: 🆔 https://eitaa.com/meftaah_com 🔸سروش: 🆔 https://sapp.ir/meftaah_com 🔸بله: 🆔 https://ble.im/meftaah_com 🔸گپ: 🆔 https://gap.im/meftaah_com 🔳 ارتباط با ادمین: 👤 @MeftaahCourse
💢جایگاه فلسفه و کلام در تحول علوم انسانی 📌حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد اصغری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع): 🔹گاهی برای فرار از سکولاریسم، در دام ظاهرگرایی می‌افتیم و گاه برای بر حذر بودن از ظاهرگرایی، در تله‌ی سکولاریسم؛ باید به یک ساز و کار منطقی و درست برسیم. 🔹ما باید با یافته‌های جدید علوم آشنا باشیم کما اینکه فلاسفه سلف ما چنین بودند. امروزه فلسفه با علوم غریبه است و این یکی از عوامل رکود فلسفه است. آشنایی فلسفه با علوم باعث طرح مسائل جدید در برابر آن می‌شود و زمینه تحول در آن را فراهم می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/iwLf78 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/vKN6Ak
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت 🔻استاد «سید نقی موسوی»، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، در ادامه استدلالات بحث وجوب یا عدم وجوب تعلیم استدلالی عقاید، مطرح کرد: 📝 استدلال هفتم) امر به خردپروری؛ 🔹ادله‌ای داریم مبنی بر اینکه امر می‌شود بر خردپروری، که معادل همان آموزش استدلالی است. 1⃣ «ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه»(نحل/125) 🔸با توجه به اینکه در زبان دین دعوت، معنای مثبتی دارد. تعلیم جزئی از دعوت است یا اینکه مقدمه دعوت است. ممکن است کسی بگوید دعوت همان تعلیم است و یا کسی بگوید خیر دعوت عمیق‌تر است و زمانیکه نبی اکرم(ص) دعوت به راه خداوند می‌کند تنها آموزش را شامل نمی‌شود. ☑️ نکته در مورد «بالحکمه»: قرآن می‌فرماید دعوت به راه خداوند کنید که همان تعلیم استدلالی است و آیه شریفه به کیفیت دعوت اشاره می‌کند که حکمی باشد، موعظه باشد و یا جدلی باشد. مدعی در اینجا می‌گوید تعلیم هم حکمی باشد و تعلیم حکمی را مساوی با تعلیم استدلالی می‌داند. که مفصلا در جلسه گذشته بیان شد. 🔸براساس این آیه تعلیم استدلالی، واجب تعیینی است و یا اینکه واجب تخییری. 2⃣ روایاتی که معصومین به مقوله خردپروری اشاره می‌کنند. 🔻شیخ مفید روایاتی را جمع نموده است که به شرح ذیل است: 🔹قال ابوالحسن موسی بن جعفر (ع): «کلم الناس و بیّن لهم الحق الذی انت علیه و بیّن لهم الضلاله التی هم علیها» حد وسط استدلال واژه «بیّن» یا همان تبیین است، حال آیا «بیّن» به معنای تعلیم استدلالی است؟ تعلیم در لغت به معنای ایضاح است و در اینجا مراد از تبیین اعم از تعلیم استدلال است؛ فلذا دلیل اعم از مدعاست. به عبارتی دقیقتر تعلیم تبیینی اعم از تعلیم استدلالی و اعتقادی است. ☑️این روایت از لحاظ سندی معتبر نیست. 🔹امام صادق(ع): «حاجوا الناس بکلامی فان حجوکم فانا المحجوج» با سخنان من مبتنی بر کلام من با مردم محاجه کنید؛ زیرا با این کار کلام من مورد احتجاج قرار گرفته است. 🔹در اینجا واژه احتجاج بکار رفته است که از ماده حجت است و حجت به معنای دلیل و استدلال و برهان است؛ بنابراین از این جهت به ما نحن فیه مرتبط است. 🔹اجمالا اینکه آیه شریفه محکمتر است و با استناد به آن می‌توان گفت آموزش استدلالی مستحب است. اما در مورد روایات به دلیل اینکه سندیت ندارند، نمی‌توان به آنها استناد نمود. 📝 استدلال هشتم) تمسک به سیره؛ 🔸این دلیل می‌گوید روش استدلالی و آموزش استدلالی هم در سیره معصومین و هم در قرآن بکار رفته است. ☑️ قرآن کریم؛ 🔸استدلال می‌آورد «لو کان فیهما آله الا الله لفسدتا»(انبیا/22) 🔸تشبیه می‌کند و تمثیل می‌زند «و من آیاته انک تری خاشعه فان انزلنا اهتزت و ربت ان الذی احیاها لمحی الموتی»(فصلت/39) 🔸از قیاس اولویت استفاده می‌کند «... بقادر علی ان یخلق مثلهم بلی و هوالخلاق العظیم»(یس/81) 🔹اینکه در قرآن از استدلال استفاده شده و در جایی دیگر استفاده نشده است، نشان دهنده استحباب نیست بلکه نیازمند مقدماتی است تا بر اساس آن بتوان حکم به استحباب از استدلال در بیان نکات داد. 🔹در کتاب الاحتجاج شیخ صدوق، روایات متعدده از معصومین آمده که در آن معصومین استدلال نموده‌اند. فلذا طبق این دلیل، آموزش استدلالی استحباب دارد. 🔹نکته اصولی وجود دارد که سیره لسان ندارد و اگر فعلی انجام نشود نمی‌توان گفت آن عملی که انجام نشده مستحب است، ممکن است کار مباحی بوده باشد. بنابراین سیره بیش از جواز، حکمی ندارد و مراد از جواز عدم‌‌الحرمه است و نمی‌توان حکم دیگری داد و تنها نشان می‌دهد فعل، عمل حرامی نبوده و ممکن است مباح یا مستحب یا مکروه باشد و اگر قائل باشیم معصوم کار مکروهی انجام نمی‌دهد، همچنین نشان دهنده این است که عمل مکروه نبوده است. فی الجمله سیره، دلیل بر جواز آموزش استدلالی دارد و جواز اعم از واجب، مستحب و مباح است و کمکی به ما نمی‌کند. پس استدلال‌گری را مطلوب مولا می‌دانیم اما اینکه کی و کجا باید استدلال کرد را نمی‌دانیم چرا که سیره لسان ندارد. بطور کلی فقط به جواز آموزش استدلال و استدلال‌گری می‌توانیم حکم دهیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢بعضی‌ها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند 📌حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه در دیدار با حضرت آیت‌الله نوری همدانی گفت: 🔹علم اصول، علم پایه در حوزه است و بدون آن نمی‌توان احکام را استنباط کرد. 🔹علم اصول می‌تواند در علوم دیگر؛ مانند کلام، تفسیر و ... نقش آفرین باشد، اما متأسفانه به نام و عناوین مختلف از جمله این‌که تدریس علم اصول طولانی شده و یا علم اصول نمی‌تواند نیاز روز را پاسخ‌گو باشد، کتاب اصول مرحوم آخوند را مورد هجمه قرار می‌دهند و این هجمه‌ها در حالی است که کتاب درسی که جایگزین مناسبی برای کفایه باشد، معرفی نشده و وجود ندارد و این هجمه تنها خسارت به حوزه و باعث بی انگیزگی طلاب است. 🔹هجمه دیگر بی‌ثمره نشان دادن کتاب اصول است. این مسئله نیز باعث بی انگیزگی طلاب می‌شود. 🔹انجمن اصول فقه حوزه به دنبال این است روزی را به عنوان مهمترین علم حوزوی در تقویم جمهوری اسلامی مشخص کند. این امر هم نیازمند حمایت مراجع تقلید و بزرگان است. 🔹هم اکنون 96 درصد اساتید حوزه با این مسئله که روزی برای علم اصول در تقویم در نظر گرفته شود، موافقت خود را اعلام کرده‌اند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تنها ۵۷ درصد بودجه حوزه خواهران در سال ۹۷ وصول شد/ گفتمان انقلاب، خط قرمز حوزه بالنده است 📌حجت‌‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور در نشست فصلی مدیران حوزه‌های خواهران سراسر کشور در قم گفت: 🔹در سال ۹۷ تنها حدود ۵۷ درصد از بودجه حوزه‌های علمیه خواهران در اختیار ما قرار گرفت. 🔹وظیفه ما حفظ استقلال حوزه از بودجه دولتی است گرچه به علت برخی مشکلات، بودجه می‌گیریم، ولی سیاست راهبردی ما کم شدن اتکا به دولت است. 🔹باید مدیریت مدارس در اختیار افراد توانمند باشد و استانداردها را حفظ کنیم و برای تحقق این مسئله هم طرح بورسیه‌های تحصیلی مطرح شده است. 🔹یکی از مهم‌ترین اسباب‌ بالندگی حوزه، مهذب بودن حوزویان است؛ لذا تمام روابطی که در نهاد ما صورت می‌گیرد باید اخلاقی باشد. 🔹گفتمان انقلاب، خط قرمز حوزه بالنده است زیرا حوزه بدون گفتمان انقلاب خنثی و مورد طمع دشمنان است البته حوزه قطعا در این مسیر نباید به باشگاه جریانات سیاسی تبدیل شود. 🔹ارتباط مردمی در عین حمایت از نظام، اندیشه‌ورزی و دانش محوری برای رسیدن به مرجعیت علمی حوزه خواهران در زمینه مطالعات زن و خانواده از جمله رسالت‌های مهم حوزه علمیه خواهران است که با جدیت دنبال خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢برگزار می‌شود؛ 📌نشست علمی «نقش علوم انسانی اسلامی در گام دوم انقلاب» 👤ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان 🕗زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۲ اسفندماه ۹۷، ساعت ۱۹:۱۵ 💠مکان برگزاری: قم، دور شهر، کوچه ۲۸، پلاک ۶، ساختمان اندیشکده مهدویت مسجد جمکران ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢ضرورت توجه به اقتضائات جامعه در فقه حکومتی/ ظرفیت مکتب قم برای مدل‌سازی تمدنی 📌حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی، رییس مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی در نشست «مبانی جامعه شناختی فقه حکومتی» گفت: 🔹فقه حکومتی به ما می‌گوید مصلحت نظام از همه چیز مهمتر است. برای توجه به مصالح حکومتی، معنا و مفاهیمی نظیر عدل را باید در منابع دینی جستجو کنیم. 🔹فقه موجود اصلی‌ترین ظرفیت ما در عرصه فقه حکومتی است، اگر می‌خواهیم موضوعی را مطرح کنیم از فقه و اصول موجود است و نیازمند مبانی برجای مانده از تراث هستیم. 🔹روش مکتب قم برای مدلسازی در راستای دستیابی به تمدن‌سازی، بسیار کاربردی‌تر و مفیدتر و توانمندتر از مکتب نجف است، امروز حوزه قم در اختیار مکتب نجف قرار گرفته است و به همین دلیل است که نتوانستیم به نرم افزار مفید و کاربردی برای اداره حکومت دست پیدا کنیم. نوع نگاه به فقه و دریچه ورود به فقه هرقدر گسترده‌تر و کلان‌تر باشد می‌توان برنامه‌ها و روش‌های بزرگتری به جامعه ارائه داد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/Wwf8gA ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت‌الاسلام_متولی‌امامی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/1ir4ji
💢ادله حرمت قاچاق/ قاچاق از مصادیق افساد فی‌الارض است 📌آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج مسائل مستحدثه به بررسی ادله حرمت قاچاق پرداخت: 🔹قاچاق، افساد در جامعه است. قرآن می‌فرماید «در زمین فساد نکنید.» فردی که با قاچاق سبب تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران می‌شود آیا در جامعه افساد نمی‌کند؟! فساد اقتصادی مصداق بارز فساد در زمین است. منظور از فساد تنها خراب کردن زمین نیست. 🔹از دیگر دلایل حرمت قاچاق، مخالفت با حکم ولی امر است. هیچ شکی نیست در حکومت اسلامی که ولی امر حکم به منع قاچاق می‌کند و فردی قاچاق کند در حقیقت حکم ولی امر را رد می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/i1YZeK ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_سیفی‌مازندرانی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/rYQQEW
💢روش‌شناسی اجتهاد در حوزه مورد غفلت واقع شده است 📌آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، در نشست «روش‌شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا» گفت: 🔹یکی از موضوعاتی که در حوزه کمتر به آن پرداخته شده، بحث روش‌شناسی اجتهاد است، اگر کسی بتواند در بحث اجتهاد از روش‌شناسی بهره برد، توانسته گام موفقی در عرصه اجتهاد بردارد. 🔹اجتهاد فقط در فقه نیست. در طول تاریخ مشکلی که وجود داشته این است که اجتهاد را تنها در گزاره فقهی می‌بردند در حالی که اجتهاد در همه ساحت‌های دینی، کلامی، تفسیری و ... ضروری است. به همین دلیل اجتهاد در مسائل نوپیدا مخصوص فقیه نیست. 🔹معتقدم حوزه باید رساله و تحریریه داشته باشد یکی به دست متولیان و دیگری را به دست مردم بدهد، تا بدان عمل کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/8kcELj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_علیدوست 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/4kUD48