eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
438 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ▪️إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ 🔹 حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی به علت ایست قلبی به ملکوت اعلا پیوستند. 🔺️ ارتحال این مرجع عالیقدر را به محضر امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید، علما، فضلا، اساتید، طلاب و روحانیون و عموم مردم تسلیت عرض می‌كنيم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزاری اولین جلسه مبادی و مبانی علوم انسانی اسلامی با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی 📚 اولین جلسه از سلسله جلساتی با محوریت و موضوع «مبادی و مبانی علوم انسانی اسلامی» آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس هیات امنای دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. 🔹 آیت‌الله آملی در این جلسه به ارائه مباحثی در خصوص فلسفه علوم و امکان ورود دین و ارزش‌ها به علم پرداخت. 🔸 همچنین در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینعلی سعدی ریاست دانشگاه، جمعی از اعضای هیات علمی، استادان و تعدادی از دانشجویان منتخب دکتری حضور داشتند. 💢 این جلسات گامی در راستای رسالت مرجعیت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گزارش #تهران 🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 آیت الله محسن اراکی در نشست «مدل مطلوب بانکداری اسـلامی»: ✅ باید تعدادی از افراد حوزوی که در فقه بانکداری تخصص دارند با مدیران بانکی جلساتی به صورت مباحثه گونه ای داشته باشند و نتایج جلسات در نشست‌های علمی و تخصصی بیان شود. چرا که مسائل بانکداری با چند ساعت سخنرانی حل نخواهد شد. 🔹 هدف اولی که از بانکداری اسلامی توقع داریم، به گردش درآوردن ثروت در جامعه و بیرون کشیدن ثروت‌های راکد از گنجینه‌ها است. یکی از اهداف قرآن کریم و نظام اسلامی مبارزه با گنجینه سازی ثروت می‌باشد. 🔹 هدف دوم از بانکداری اسلامی جلوگیری از شکاف طبقاتی است. بانکداری اسلامی مخالف تراکم ثروت یک عده و به خاک سیاه نشستن عده دیگر است. 🔹 هدف سوم از این نظام بانکداری فعال سازی نیروهای آماده به کار است. نباید در نظام اسلامی نیروی آماده به کار، بی کار باشد و مدیریت این موضوع هم یکی از اهداف نظام اقتصادی و بانکداری اسلامی است. 🔹 هدف بعدی که می‌توان از نظام بانکداری توقع داشت و مطالبه کرد، تحقق رفاه اجتماعی در سطح اجتماع است که تحقق این رفاه اجتماعی با گردش ثروت در سطح جامعه و اقشار متنوع آن می توان بدست آورد. 📚 یکی از مشکلات نظام بانکی موجود ایجاد شکاف طبقاتی است که توسط بانک ایجاد شده است. ثروت ما در جامعه کم نیست. ما جامعه ای ثروتمند هستیم، ولی این ثروت به صورت نامنظم پخش شده است و این یک خلل بسیار غلطی است که در جامعه ما وجود دارد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27423 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 برگزاری نشست فقه آرمانشهر مهدوی 🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمين عبدالحميد واسطی 📆 زمان: پنجشنبه 26 / 12/ 1400/ ساعت 9 الی 11 🌐لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/feghahat ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ عالم بی توجه به فقه اجتماعی دردی از انقلاب دوا نمی‌کند 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار: 🔹 مسأله سکولار شدن با اجتماعی شدن طلاب حل نمی‌شود. سکولار‌های حوزه با اجتماعی شدن طلبه‌ها مشکلی ندارند احیاناً خودشان هم به امور اجتماعی می‌پردازند و طلاب را به این ورود اجتماعی تشویق می‌کنند. به نظر من نباید سکولاریسم را از معنای اصلی‌اش خارج کنیم. سکولاریسم وضعیتی است که دین محوریت اجتماعی ندارد، نه اینکه حضور اجتماعی ندارد. 🔹 متأسفانه امام محور بحث فقه اجتماعی نیست. به تبع مفاهیمی که نظام حوزوی را معنا دار می‌کند، مفاهیم امام(ره) نخواهند بود. گزاره دیگر این است که مسائل اجتماعی ۹۹ درصد مسائل اسلام را در برمی‌گیرد. 🔹 امروزه فقهای ما در مسائل اجتماعی ورود نمی‌کنند و فقه را ورود نمی‌دهند؛ نه اینکه دغدغه نداشته باشند؛ اما چنین فقهایی در این مسائل اجتماعی که ۹۹ درصد اسلام است مجتهد نیستند. متأسفانه این با نگاه امام فرق می‌کند. 🔹 فقها نمی‌خواهند از دایره احکام فراتر بروند و نظریه فقهی و مقاصد دین را فهم کنند. انگیزه‌ای ندارند؛ چون و در این صورت فقه یک فقه حداقلی کوچکی می‌شود که متأسفانه نهاد فقاهت به دلیل چنین مشکلاتی زبان معاصر خود را از دست داده است. زبان فقاهت ما زبان معاصر نیست حتی نمی‌تواند با لایه دیندار جامعه نسبت برقرار کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27525 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دکتر انسیه خزعلی عضو شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی گوهرشاد شد 🔹 دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست مشترک با دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، از اهتمام مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران برای تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی گوهرشاد در دانشگاه تهران خبر داد. 🔹 در دیدار رئیس دانشگاه تهران با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، از دکتر انسیه خزعلی به عنوان یک چهره علمی، دانشگاهی و فعال در حوزه زنان و خانواده دعوت شد به عنوان عضو شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی گوهرشاد در این شورا حضور پیدا کند. 🔸 دکتر فاطمه یزدیان، مشاور رئیس دانشگاه تهران: استفاده از توان زنان دانشگاهی و رویکرد شایسته‌سالاری در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها در دوره جدید مدیریتی دانشگاه تهران مدنظر قرار دارد. همچنین کارگروه‌هایی توسط مرکز مطالعات زنان و خانواده برای تعریف رشته‌های بین‌رشته‌ای مورد نیاز در حوزه زنان و خانواده راه اندازی شده است. 🔸 دکتر الهه اسحاقی، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی گوهرشاد: از مشارکت تشکل‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و شبکه‌هایی که در حوزه موضوعی زنان و خانواده دارای فعالیت‌های فاخر و علمی بوده و شبکه‌سازی کرده‌اند جهت ارتقای کنگره در حوزه اجرایی استفاده خواهیم کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج مبانی مکتب اقتصاد اسلامی آیت‌الله هادوی تهرانی 📝 از جمله اهداف دولت، تحقق اهداف اقتصادی است. اما باید توجه داشت که تحقق این هدف منحصرا بر عهده دولت نیست بلکه مردم نیز در تحقق آن دخیل هستند. اما در این میان دولت باید آن را مدیریت کند و پاسخگو باشد. 📝 از دلایلی که می‌توان برای دخالت مردم در تحقق اهداف اقتصادی بیان کرد، این است که همه نهادهای اقتصادی، دولتی نمی‌باشند و نهادهای غیر دولتی نیز در میان آنها وجود دارند. اما باید توجه داشت که مردم در زمینه سازی برای تحقق مبانی نقشی ندارند و این امر بر دوش دولت می‌باشد. 📝 عدالت یکی از اهداف اقتصاد می‌باشد که دو شاخصه رفاه عمومی و تعدیل ثروت در آن لحاظ شده است. مردم در تحقق عدالت به خصوص در بخش تعدیل ثروت به وسیله پرداخت مالیات شرعی مانند خمس و زکات، پرداخت مالیاتهایی که دولت تعیین می‌کند و کمک‌های بلاعوضی که به اقشار ضعیف‌تر می‌کنند، نقش دارند. 📝 آزادی فعالیت اقتصادی، در مفاهیم اسلام یک مفهوم کلی است که امروزه در قالب شاخصه‌های مشخص، عینیت پیدا کرده است که همه آنها مورد پذیرش اقتصاد اسلامی می‌باشد. همه آن شاخصه‌ها باید تامین شود تا بتوان گفت اقتصاد اسلامی آزاد است. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27439 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ثبت نام حوزه علمیه مشکات در سال تحصیلی 1401-1402 📝 برای ثبت‌نام به سایت حوزه علمیه مشکات www.howzehmeshkat.ir مراجعه نمایید. ☎️ تماس: واحد پذیرش برادران: 32400204 -025 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی عدالت اجتماعی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان 📝 مالکیت حقیقی، از آن خداست. همچنین مالکیت ما نسبت به قوای خود، حقیقی است اما مالکیت‌هایی که در زندگی اجتماعی استفاده می‌شود، اعتباری هستند. اعتبار یعنی دادن حد و تعریف چیزی به چیز دیگر به صورت ادعائی مثل دادن حد مالکیت حقیقی به مالکیت ما نسبت به کتاب. 📝 خاستگاه اولی مالکیت اعتباری در زندگی عقلاء، چیست؟ برخی از فقهاء و فلاسفه، واحد اولیه را کار می‌دانند نه احتکار! و کار یا به صورت صناعت است یا به صورت حیازت. بعد از آن، مالکیت‌های تبعی مطرح می‌شود مانند ارث، خرید و فروش و... یعنی اگر کار (واحد اول) نمی‌بود، مالکیت‌های بعدی نیز نمی‌بود. 📝 جامعه غیر عادلانه به این صورت است که بهره مندی، از کار مفید نیست بلکه از طریق بورس بازی و اختلاس و... است. همچنین طبق نتیجه دوم، نشانه دیگر جامعه غیر عادلانه این است که ثمره کار را، دیگری ببرد(استثمار). در دنیای مدرن، این نظم طبیعی و عقلائی که بیان شد، بهم ریخته است و مثلا کارگر که کارش از همه بیشتر و سخت تر است، از فقیرترین افراد جامعه هستند. 📝 البته متاسفانه در عمل همیشه دولت، جانب کارفرما را رعایت می‌کند زیرا گفته می‌شود که اگر دستمزد کارگر بالا برود، هزینه تولید بالا می‌رود و نمی‌توان در بازار رقابت کرد در نتیجه ورشکست می‌شویم و از آن طرف چون تولید و رشد اقتصادی، برای دولت مهم است، در مقابل رشد درآمد کارگر مقاومت می‌کند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27519 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 دوفصلنامه علمی تخصصی «مطالعات کودک وخانواده» وابسته به معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان و با راهبری مدرسه علمیه الزهرا(س) سطح۲ اهواز، اقدام به برگزاری فراخوان مقالات پیرامون موضوعات مرتبط با مسائل «کودک وخانواده» نموده است. 🔹 این فراخوان، به منظور تشویق افراد مستعد به امر پژوهش و تقویت روحیه تحقیق و تضارب آراء و اندیشه های پژوهشگران و دانشوران بارویکردهای فقهی، حقوقی، تربیتی، جامعه شناختی و روانشناختی طلاب و دانشوران است. 📝 از محققان وپژوهشگران سراسر کشور، دعوت می شود با پیوستن به این فراخوان،مارا در بالا بردن سطح کیفی امر پژوهش در حوزه های علمیه، همراهی نمایند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی طی یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف توییت «احمد الطیب» شیخ الازهر در باره جنگ اوکراین و روسیه پرداخت. 🔹 توییت شیخ الازهر به عنوان رئیس بزرگترین نهاد رسمی دینی اهل سنت در جهان اسلام، اعلام موضع اهل سنت جهان در قبال جنگ روسیه و اوکراین و سوگیری آشکار به نفع غرب علیه روس‌ها تلقی می شود و این موضع گیری پیامدهای جدی و مهمی در پی خواهد داشت. 🔹 مواضع امام خامنه ای (دام ظله) و شیخ الازهر تفاوت‌های ماهوی آشکاری دارند. چرا که مقام معظم رهبری هرگونه جنگ وخونریزی را محکوم کردند و خواستار توقف آن شدند، و همچنین صراحتا آمریکا را مسئول این جنگ دانستند، زیرا آمریکا با تهدید امنیت کشورها و ملت‌های دیگر، اوکراین را گرفتار این جنگ کرده است و همین رفتارهای آمریکای نتایج خطرناکی از جمله درگیری مسلحانه دارد. 🔹 این موضع الازهر - در حمایت از غرب - نشان دهنده همبستگی و تداخل نهاد دینی اهل سنت با غرب و تسلیم شدن آن در برابر قدرت‌های غربی است. شیخ الازهر از اوکراینی‌ها دفاع کرد، موضعی که بی هیچ تردیدی خوب و پسندیده است، اما سکوت وی در برابر تجاوزهای خونین و مستمر به مردم مظلوم فلسطین، یمن، لبنان، سوریه و عراق نشان می دهد که موضع گیری آقای «الطیب» در دفاع از مردم اوکراین، هرگز با انگیزه‌های دینی یا بشردوستانه نبوده است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27515 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 اطلاعیه پذیرش دانش پژوه درواحد آموزشی مرکز تخصصی فقه و حقوق "مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی" سال تحصیلی 1402-1401 1️⃣ سطح2,«فقه،حقوق‌وقضای‌اسلامی», رشته«فقه‌وحقوق» 2️⃣ سطح3,«فقه،حقوق‌وقضای‌اسلامی», رشته«فقه‌وحقوق‌خانواده» 3️⃣ سطح3, «فقه،حقوق‌وقضای‌اسلامی», رشته«فقه و حقوق جزا و جرم شناسی» 4️⃣ سطح3,«فقه،حقوق‌وقضای‌اسلامی», رشته«فقه و حقوق خصوصی» 5️⃣ سطح3,«فقه،حقوق‌وقضای‌اسلامی», رشته«فقه‌وحقوق‌عمومی» 6️⃣ سطح3,«فقه،حقوق‌وقضای‌اسلامی», رشته«فقه‌وحقوق‌بین‌الملل» 7️⃣ سطح3,«فقه،حقوق‌وقضای‌اسلامی», رشته«فقه‌وحقوق‌بشر» 8️⃣ سطح3,«فقه،حقوق‌وقضای‌اسلامی», رشته«فقه‌وحقوق‌وقف» ✅ ثبت نام از طریق سامانه پذیرش مراکز تخصصی حوزه های علمیه https://paziresh.ismc.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=363&pageid=41966 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | فقه الطب 🔸 تیزر جلسات تخصصی فقه الطب، با حضور حضرت آیت الله سیفی مازندرانی 🔹برگزار شده در مرکز تخصصی فقه و اصول معهد الاجتهاد الفعال 🔺️ به منظور دسترسی به محتوای درس به کانال و سایت استاد مراجعه نمایید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 بررسی فقه تعزیرات توسط حجت‌الاسلام والمسلمین تاج آبادی 📝 از حیث اصطلاحی، تعزیر عبارت از عقوبت یا اهانتی است که در شریعت اسلامی، اندازه و مقدار مشخصی برای آن تعریف نشده است. اگر اندازه و مقدار آن تعیین شده باشد، به آن حدّ گفته می‌شود. 📝 یکی از چالش‌های مهم در تعریف و تبیین مفهوم تعزیر، جعل مفهومی تحت عنوان «تعزیرات منصوص شرعی» است که سبب ایجاد پاره‌ای اختلافات در میان فقها شده است. از این رو لازم است به تبیین چنین مفهومی مبادرت شود. 📝 عبارت «تعزیر منصوص شرعی» در عنوان خود یک تناقض آشکار است؛ چرا که «تعزیر» به معنای بدون قید و غیر متعین است، اما «منصوص» به معنای محدودیت و منصوصیت به محدوده و میزان است و بیشتر با تعریف «حدّ شرعی» هماهنگی دارد. 📝 در واقع، معنای لغوی فعل مجرد از این ریشه، بالا بردن، ارتفاع دادن به منظور رساندن مفهوم است. همچنین «نصص» در کلام و سخن یعنی به غایت و منتهای یک مدلول رساندن و تبیین معنا و مفهوم اطلاق می‌شود. 📝 واضح است که این دو عنوان در کنار یک‌دیگر تناقض آشکار است. شهید ثانی برای حل این چالش، از قید «غالباً» در تعریف تعزیر استفاده کرد و افرادی از تعزیرات را از تعریف مرسوم و رایج تعزیر مستثنی کرد. ✅ متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27551 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📝 لبیک آستان قدس رضوی به فرمان رهبر انقلاب برای تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» 🔻 مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی: 🔹 آستان قدس رضوی بر اساس سیاست‌های کلان ابلاغی تولیت محترم، مبنی بر توجه جدی به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از مجموعه‌های علمی و دانش پایه، با تکیه بر وجه عالم آل اللهی امام رضا (ع) و در لبیک به دغدغه سالیان اخیر مقام معظم رهبری، اقدام به تاسیس شرکت‌هایی در حوزه حمایت از اکوسیستم نوآوری کرده است. 🔹 با توجه به نامگذاری هوشمندانه سال 1401 به عنوان مطلع قرن جدید، توسط مقام معظم رهبری به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، آستان قدس رضوی حمایت کامل و همه جانبه خود را از این شعار اعلام داشته و قطعا با انگیزه‌ای مضاعف، فعالیت‌های خود در حوزه تولید دانش‌بنیان، به‌ویژه در بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر را بیش از پیش توسعه خواهد بخشید. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27587 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 یادداشت تحلیلی درباره شعار سال ✅ رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند. 🔹 پایگاه KHAMENEI.IR در یادداشتی تحلیلی به بررسی جزئیات و ویژگی‌های تولید دانش‌‌بنیان پرداخته است. دانش‌بنیان مصداقی از اقتصاد مقاومتی است که کمترین وابستگی را به ساختارهای بین‌المللی و تکانه‌های آن دارد. 🔹 خروجی خط تولید دانش‌بنیان پیش و بیش از آنکه یک خط تولید صنعتی انبوه باشد یک خط تولید فکر و اطلاعات و علم و ایده است. به عبارت دقیق‌تر، خط تولید دانش‌بنیان یک خط تولید انبوه در مقیاس کلاسیکِ و صنعتی خودش نیست شبیه معنایی که مخاطب با شنیدن واژه کارخانه به ذهنش متبادر می‌شود. 🔹 خروجی خط تولید دانش‌بنیان اطلاعات و علم و بهره‌وری یا کالایی است که مبنا و بنیان آن را این مفاهیم تشکیل می‌دهند. دانش‌بنیان‌ها در پی آن هستند که وضعیت و سازوکارهای فعلی تولید را با روش‌هایی که ریشه در علم دانشگاهی و آکادمیک دارد ارتقا دهند. 🔹 از همین جهت می‌توان مدعی شد که خط تولید دانش‌بنیان در یک مقیاس کلی این ظرفیت را داراست که خروجی تولید صنعتی را بهبود بخشیده و بهره‌وری تولید را در بخش‌های صنعتی و غیرصنعتی بهبود بخشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27532 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰موسسه اشراق و عرفان با همکاری دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح و دیگر مراکز و موسسات فعال در عرصه فقه و تربیت برگزار می‌کند: ✅ مدرسه بهاره فقه تربیتی: فصل دوم «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی» 👤با حضور و اشراف علمی حضرت آیت الله علیرضا اعرافی 🔹ویژه طلاب و دانشجویان ارشد رشته‌های مرتبط 💻 جلسات به صورت غیر حضوری(مجازی) برگزار می‌گردد 🔻 مزایا: 🔹 صدور گواهی معتبر؛ 🔹 ارایه بسته محتوایی دیجیتال؛ 🔹 راهنمایی پایان‌نامه شرکت کنندگان و مشاوره علمی برخط. 📆 ثبت‌نام: 15 فروردین تا 15 اردیبهشت ◀️ کسب اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/q14069 📳 ثبت‌نام و پاسخگویی: 09053550619 و 02537748540 ♨️ ثبت‌نام در دوره برای شرکت‌کنندگان در مدرسه پاییزه و معرفی شدگان از مؤسسات همکار (لوگوی آنها در پوستر هست)، رایگان است. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27833 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از سومین همایش «علوم انسانی قرآن بنیان با محوریت مبانی و آرای علمی علامه طباطبائی(ره)»؛ 🔹 دکتر عبدالله معتمدی: یکی از نگاه‌هایی که باید در علوم انسانی قرآن بنیان وجود داشته باشد جامعیت در ساحت‌ها است که در اندیشه غربی مورد توجه قرار نگرفته است. نکته خیلی مهم ابتنای علوم انسانی قرآنی بر اساس مبانی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی است که از قرآن گرفته می شود. 🔹 یکی دیگر از نتایج علوم انسانی قرآن بنیان، گسترش، برجسته کردن و ظهور عقل است که علوم انسانی غربی از آن غفلت کرده است. اقتضای دیگر علوم انسانی قرآن بنیان این است که یک منظومه و هندسه رفتاری جامعی را از انسان داشته و ارتباط انسان با خداوند و دیگران را بر اساس علوم انسانی قرآن بنیان تعریف کنیم تا از مزایای آن بهره‌مند شویم. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری‌اقدم: ضعف‌هایی در نگاه‌های پوزیتیویستی، داروینیستی و لیبرالیستی وجود دارد بنابراین ضرورت دارد مبانی قرآنی در علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد و این امر از مسئولیت‌های مهم دانشگاه علامه طباطبائی است. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا بصیری، دبیر سومین همایش علوم انسانی قرآن‌بنیان: هدف ما از برگزاری این همایش توجه به محور وحدت برای اسلامی سازی علوم انسانی است. این محور وحدت، قرآن کریم است، همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب نیز فرمودند: «علوم انسانی ما باید قرآن بنیان باشد.» 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27547 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ مدرسه رمضانیه فقه سلامت ❇️ هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان با مشارکت معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه الله (عج) برگزار می‌نماید. ♦️چهارمین مدرسه رمضانیه فقه سلامت♦️ 🔸موضوعات 🔸 🔹بررسی فقهی و روانشناسی اختلالات هویت جنسی 🔹 بررسی ابعاد حقوقی عمل تغییر جنسیت 🔹خلأ ها و بایسته های فقهی قانون تغییر جنسیت 🔹کاربرد قاعده ضرورت در فقه پزشکی ✅ با حضور اساتید محترم: 👤 آیت الله محمد عندلیب همدانی 👤 آیت الله زارعی سبزواری 👤 حجت‌الاسلام دکتر رضا مهکام 👤 جناب آقای دکتر محمود عباسی 👤 جناب آقای دکتر غلامرضا نورمحمدی 🔖با اعطا گواهینامه معتبر 🔖دارای امتیاز فرهنگی برای اساتید و اعضاء هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی 🗓 زمان: ایام ماه مبارک رمضان ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ 📌 لینک ثبت نام رایگان: https://survey.porsline.ir/s/Lgi91uR/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ رسالت مبلغان دینی در پیشگیری و درمان اعتیاد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 بنده بیشتر اوقات به خصوص در ایام محرم شب‌ها در کنار معتادان و در کمپ‌ها می‌خوابیدم و درد و مرگ‌شان را با چشم خودم مشاهده و احساس می‌کردم. متاسفانه بیشتر معتادین وضعیت بغرنجی داشتند. حتی به دلیل استرس و شرایط دردآور این محیط چندین بار تصمیم گرفتم که دیگر در این محیط‌ها فعالیت نداشته باشم. 🔹 بار نخست مصرف خیلی مهم است افرادی که یک بار مواد مخدر را مصرف کردند چون دردشان تسکین یافته، مجددا این کار را انجام می‌دهند تا اینکه گرفتار این بلای خانمانسوز می‌شوند. شاید این افراد گرفتار دنبال نجات افراد فامیل از دام اعتیاد بودند که ناخواسته در دام اعتیاد افتاده‌اند. 🔹 بیشتر درمان‌ها در کمپ‌ها، درمان‌های غربی و ناموفق بود و بر اساس گفته‌های مسئولان بهزیستی، کمپ‌های اعتیاد تنها سه الی پنج درصد بازدهی داشتند. طی سال‌های گذشته افرادی بودند که ۷۲ بار به دلیل اعتیاد در کمپ‌ بستری شده و پس از بیرون رفتن بار دیگر در دام این معضل گرفتار شده‌اند. 🔹 سم‌زدایی از معتادان موضوعی بود که در همه کمپ‌ها به آن پرداخت می‌کردند اما با توجه به اینکه اصل کار ما با رویکردی دینی بود و بیماران در این مرکز حس بهتری داشتند. بازدهی ما بیشتر از دیگر کمپ‌ها بود و برای اینکه بخواهیم این رویکرد را در سطح کشور اجرا کنیم باید طلبه‌های بسیاری را در این زمینه آموزش دهیم. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27370 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢سلسله دروس ویژه ماه مبارک رمضان 📚 موضوع: تفسیر قرآن کریم با محوریت نظام جامع خانواده 👤استاد: آیت الله سید منذر حکیم 🗓 زمان: هر روز ساعت ۱۸(به صورت آفلاین) در کانال آیت الله حکیم به نشانی @seyedmonzerhakim ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 رابطه خالقیت با تولید علم در حوزه تربیت 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی: 🔹 انسانی که موضوع تربیت است، دارای جسم و روح می‌باشد که از پیچیدگی خاصی برخوردار است. فردی می‌تواند مسیر کمال یک موجود را تعیین کند که یا خالق او باشد یا به تمام جوانب آن اشراف داشته باشد. 🔹 توحید دارای ابعاد بسیار وسیعی است؛ یکی از ابعاد توحید این است: همان کسی که خلق می‌کند همان نیز تدبیر، هدایت و تشریع می‌کند. اگر مدبر و خالق جدای از همدیگر شدند، توحید با مشکل مواجه می‌شود. در حال حاضر توحید ما به مشکل برخورده است؛ چرا که مدبر را فرد دیگری می‌دانیم. 🔹 اگر مباحث ربوبیت، عبودیت، زندگی و هدف خلقت درست مورد بررسی قرار بگیرند واژه‌ای تحت عنوان انتظار بشر از دین خلق نمی‌شود؛ بلکه مسئلۀ اضطرار بشر به دین مطرح می‌شود. 🔹 نباید فریب علوم غربی را خورد؛ چرا که آن‌ها نیز به حجیت علوم خویش اعتقاد نداشته و به دنبال نقطه اتکایی در مبانی خویش هستند تا به حجیت مطلق آن اعتماد پیدا کنند. 🔹 به نظر می‌رسد بشر در دنیای علم به بن‌بست‌هایی رسیده؛ از این رو به دنبال حجیت مطلق می‌گردد. یکی از علائم بلوغ جهان برای آمادگی ظهور حضرت حجت(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، اضطراری است که بشر به حجت پیدا می‌کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27557 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com