eitaa logo
✒مـــــه شکن
262 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
490 ویدیو
87 فایل
﷽ درپیچ وخم جاده ی زندگی،گاهی فضای تاریک و مه آلود آنرا باید بامــه شکن عبور کرد . . . لینک کانال: http://eitaa.com/joinchat/1914503168Cda63e1f57f ارتباط: @s_heydari110 حیـــدری
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 (ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت اول 🔺اهمیّت حفاظت اطّلاعات از دیدگاه امام علی(ع) اشاره: یکی از روش‌های حفظ نظام اسلامی و سلامت جامعه، رعایت «راز داری» و پخش نکردن اخبار و اطلاعات مربوط به فرد و جامعه می‌باشد. هر کشوری اسراری دارد. هر انسانی مسائلی دارد که باید بر دیگران پوشیده باشد. نباید ویژگی‌ها یا کاستی‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی کشور اسلامی را بر زبان راند یا در نوشته ای نوشت، زیرا همانگونه که گوش‌های دوستان و یاران اخبار مهم کشور را می‌شنود، گوش‌های دشمن نیز تیز است، و اخبار مهم کشور را دریافت کرده بر ضد امنیّت و آرامش کشور و امت اسلامی توطئه‌های خطرناکی را سامان خواهد داد. از این رو در سیستم حساب شده تعالیم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام حفاظت و اطّلاعات ارزش و جایگاه مهمی دارد. هم افراد باید راز دار باشند و هم نیروهای مسلح و کارگزاران نظام اسلامی باید اسرار مملکت اسلامی را حفظ کنند، در هر جا آن را مطرح نکنند، و در هر جمع و اجتماعی زبان به افشای آن نگشایند. در این قسمت به برخی از تذکّرات مهم و ارزشمند امام علیه السلام نسبت به حفاظت و اطّلاعات اشاره می‌کنیم. ادامه دارد... @meh_shekan
🔖به نوجوانان و جوانان می گویم برای اینکه بنده ی خوب خدا شوید و برای امام زمان عج یار و یاور گردید، باید یک علامتِ سه ضلعی داشته باشید تا نشانه ی شما باشد. آن سه ضلع عبارتند از: ١. نیایش ۲. دانش ۳. ورزش اول اینکه باید اهل عبادت و معنویت و انس با خدا و اهل بیت باشید. امام زمان سرباز و یارِ با ایمان و پاک می خواهد. دوم اینکه باید اهل علم و دانش و معرفت بود. امام زمان دوست دارد یارانش عالم و فرهیخته و باسواد باشند. سوم اینکه باید اهل ورزش و قدرت جسمی بود. امام زمان یار قوی و نیرومند احتیاج دارد. بنابراین این سه ویژگی مهم را همیشه دنبال و خود را مجهز به آنها کنیم. @meh_shekan
🔖 (ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت دوم 🔺حفظ اسرار شخصی   آبرو و اسرار یک مسلمان چونان خون او نقش تعیین کننده در آینده او دارد، اگر با کشتن انسانی به زندگی او خاتمه داده می‌شود، با افشاء اسرار یک مسلمان، و به خطر انداختن آبروی یک فرد نیز زندگی سیاسی، اجتماعی او در خطر جدّی قرار خواهد گرفت. زیرا آبروی یک انسان به منزله خون اوست، و چون آبروی مسلمانی از بین برود خون او نیز ریخته شده است و دیگر جایگاهی در جامعه اسلامی نخواهد داشت. بنابراین در روایات اسلامی تاکید شده است که اسرار برادران مؤمن خود را فاش نکنید، و خودتان در حفظ اسرار شخصی بکوشید که از هرکس سزاوارتر به حفظ اسرار شخصی خود می‌باشید. امام علی علیه السلام در نهج البلاغه حکمت ۶ به این واقعیّت اشاره می‌فرمایند: «سینه خردمند صندوق راز اوست، و خوشرویی وسیله دوست یابی، و شکیبایی، گورستان پوشاننده عیب هاست. پرسش کردن وسیله پوشاندن عیب هاست، و انسان از خود راضی، دشمنان او فراوانند. »   زیرا اگر انسان خود پاسدار اسرار خود نباشد، دیگران هرگز رعایت حال او را نخواهند کرد. اگر زندگی اجتماعی انسان به حفظ آبرو و اسرار او بستگی دارد پس هر حرفی را نباید بزند و مسائل زندگی خود را برای هر کسی نباید بگوید که امام علیه السلام فرمود: «سخن در بند توست، تا آن را نگفته باشی، و چون گفتی، تو در بند آنی، پس زبانت را نگهدار چنانکه درهم و دینار را نگه میداری، زیرا چه بسا سخنی که نعمتی را طرد یا نعمتی را جلب نمود.»/کتاب اختصاص، ص۲۲۹ ادامه دارد...  ابتدای مطلب 👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔖سریال گاندو را با سه مقوله ی امنیت و قانون و منافع ملی می توان شناخت اواخر سریال به هر سه اشاره رفت: یکم وقتی نیروهای امنیتی شبانه روز به دنبال شناسایی عوامل ضد امنیت بودند و در آخر نیز محمد به طرف مقابل می گوید اگر این بچه ها نبودند کشور روی هوا بود. دوم وقتی مسئول ارشد در جلسه برای آقایان توضیح می دهد که کار ما مو به مو قانونی بوده است. یعنی حتی اگر شنود و بازرسی منازل انجام شده همگی طبق قانون و با دستور قاضی صورت گرفته است. سوم آنجا که محمد رو به مایکل می گوید این مردم رنجیده را ببین که تو برای آنها باعث تحریم ها شدی. یعنی ما به دنبال جلوگیری از ضایع شدن حقوق ملت با کارهایی چون جاسوسی و نفوذ هستیم. بنابراین خط سریال حول این سه محور امنیت و قانون و منافع ملی می گشت. @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، و محمد دشتی 📌قسمت سوم 🔺ضرورت حفظ اسرار جامعه اسلامی هم چنانکه زندگی و مرگ یک انسان به حفظ آبرو، و حفظ اسرار او بستگی دارد. تکامل یا سقوط جامعه، امنیّت و سلامت امّت اسلامی نیز به حفظ اسرار و رازداری نیازمند است. زیرا اگر دشمنان جامعه اسلامی از کاستی‌ها و ضعف ها، از تزلزل‌ها و سستی‌های موجود در جامعه با خبر شوند، و از وضعیّت داخلی امت اسلامی مطّلع باشند، راه‌های تهاجم و نفوذ را شناخته و آنگاه ضربه‌های خطرناکی را به کشور اسلامی وارد خواهند آورد. در جنگهای صدر اسلام یکی از علل پیروزیها و خط شکنی‌های حضرت علی علیه السلام رازداری و حفظ اسرار نظامی در عملیّات‌های گوناگون بود که می‌توانست دشمن را غافلگیر کند، و فرصت هرگونه تحرّکی را از دشمن صلب کند مانند: عملیّات «ذات السّلاسل» و هرگاه امّت اسلامی به اصل «راز داری» توجّه نکرد و مسائل مهم حفاظت و اطلاعات را افشا کرد، ضربه پذیر شد و راه را برای غلبه دشمن فراهم کرد. با توجّه به اهمیّت حفظ اسرار، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در یک کلام ارزشمند رهنمود می‌دهد که: «آن چه نمی دانی مگو، بلکه همه آن چه را که می‌دانی نیز مگو، زیرا خداوند بزرگ بر اعضاء بدنت چیزهایی را واجب کرده که از آنها در روز قیامت بر تو حجّت آورد. »/ اختصاص، ص۲۳۱ همواره حوادث مختلفی در کشور پدید می‌آید، مسائل گوناگونی در دولت و ملت اسلامی رخ می‌دهد که بازگو کردن آن در میان دوست و دشمن ره آوردهای شومی خواهد داشت و دشمن را امیدوار خواهد کرد. پس آنچه می‌دانیم نباید بگوئیم و تمامی آنچه را که می‌دانیم نباید برای همه بازگو کنیم. ادامه دارد... ابتدای مطلب 👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
یکی از حکمت های واجب یا مستحب کردن خیلی از عبادات و اعمال توسط خداوند برای این است که روح مومنین در زمانی مشخص، جمع و به هم متصل شود. که در این تجمعِ ارواح، رشد و کمال بهتر وجود دارد. @meh_shekan
🔖در پاسخ به فردی که قائل است که وظیفه ی امامان معصوم حکومت داری نیست! 🔺وقتی سخن از اجتماعی بودن می کنیم یعنی کیفیت اعمال و رفتاری که با دیگر انسان ها مواجهه داریم. حال وقتی نگاهی گذار به آیات قرآن کنیم کاملا به اجتماعی بودن دستورات و واجبات و قوانین و راهنمایی های آن پی می بریم مانند: حج خمس زکات صدقات امر به معروف نهی از منکر جهاد ارث وصیت حدود دیات حجاب قضاوت حکمیت ازدواج طلاق معاملات ووو 🔺با توجه به ملاک اجتماعی بودن و تعریف آن، نگاهی دوباره نسبت به قرآن و روایات داشته باشید. حال دو نکته و در واقع دو معیار خدمت شما عرض کنم: یک ) انسان طبق گفته ی صریح خداوند در قرآن آنچه از اعمال دنیایی انجام می دهد در آخرت تجسم و عینیت آن را خواهید دید و اساسا همین اعمال دنیایی ما جزا و پاداش ما هستند( الیَوم انّما تُجزَون ما کُنتم تَعملون/تحریم ۷). یعنی امروز در آخرت جزای شما همان عملی است که انجام دادید. خب حالا با این معیار شما هیچگاه نمی توانید دنیا و آخرت را از هم جدا کنید و بگویید پیامبران فقط برای معاد و آخرت آمدند و کاری به دنیا نداشتند!!... پس طبق صریح قرآن تمام اعمال ما - خصوصا اعمال اجتماعی- باید کیفیت و حدود و ثغور آنها را از طریق وحی و عقل و حجت های ظاهر و باطن بدانیم تا آخرت ما درست ساخته شود. دو) هر عمل اجتماعی که قاعدتا پای حقوق متقابل در میان است، نیاز به ضمانت اجرا دارد. از این رو وقتی در جامعه ی اسلامی اعمال اسلامی آمد، ضمانت اجرای آن بر عهده حاکمِ اسلام شناس است. حال در زمان حضور شخص امام معصوم. و در زمان غیبت طبق عقل و شرع بدست فقیه اسلام شناس که هر نظر صفات نزدیک به امام باشد. 🔺اما درباره ابعاد رسالت و جهانی بودن آن هم مسئله روشن است. دین افراد غیر مسلمان را دعوت به اسلام و آخرین شریعت کامل و جامع می کند. اگر مسلمان شدند که فبها... اگر مسلمان نشدند باز دو حالت دارد... اگر در جوامع خود هستند که همان روش تبین و دعوت را دارد و اگر در جامعه اسلامی هستند در زمره اقلیت های مذهبی اند که آن هم احکام خود، طبق قانون را دارند. 🔺نکته دیگر اینکه بسیاری از امامان شرایط حکومت داری نداشتند به جهت خفقان و کمبود یاران و جهل مردم و عدم یاری آنها و.... وگرنه همه اهل بیت در دوران زندگانی خویش مشغول کادر سازی و تبین حکومت حق و مبارزه با حکومت طاغوت بودند.... بهترین دلیل آن این است که چون امامان در راه برپایی حکومت و مبارزه با حاکمان ظالم مبارزه می کردند همه آنها را شهید کردند. لذا شهید شدن آنها دلیل بر مبارزه ی آنها بوده وگرنه صرف معنوی بودن و درس اخلاق دادن که شهید نمی شدند! ( دقت شود ) 🔺و نکته ی آخر، از معنای دقیق از سیاسیت را بدانیم، سیاست هیچگاه از مرجعیت اجتماعی و دینی جدا نیست که شما این طور تفکیک می کنید. @meh_shekan
🔖امام رضا علیه السلام : عقل‌ شخص‌ مسلمان‌ تمام‌ نيست‌، مگر اين‌ كه‌ چندین خصلت‌ را دارا باشد : از او اميد خير باشد، از بدى‌ او در امان‌ باشند، خير اندك‌ ديگرى‌ را بسيار شمارد، خير بسيار خود را اندك‌ شمارد، هرچه‌ حاجت‌ از او خواهند دلتنگ‌ نشود، در عمر خود از دانش‌طلبى‌ خسته‌ نشود، فقر در راه‌ خدايش‌ از توانگری در راه ظلم محبوبتر باشد، خوارى‌ در راه‌ خدايش‌ از عزت‌ با دشمنش‌ محبوبتر باشد، گمنامى‌ را از پرنامى‌ خواهانتر باشد. (تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467) @meh_shekan
🔖یک کج سلیقگی یا کج فهمی که باعث تنفر مردم از دین می شود! @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖊محمد دشتی 📌قسمت چهارم 🔺ضرورت حفظ اسرار نظامی   یکی دیگر از وظائف سنگین و مهم امت اسلامی و نیروهای مسلّح در امّت اسلامی، حفظ اسرار نظامی کشور اسلامی است. اگر دشمن از قدرت نظامی ما با خبر باشد. و شیوه‌های دفاعی یا تهاجمی ما را بداند. و از چگونگی ابزار جنگی ما با خبر باشد. به آسانی می‌تواند با ما مقابله کند و راه پیروزی را بر امّت اسلامی ببندد و در مقابل انواع تهاجمات خود را سامان دهد. از این رو یکی از وظائف مهم مردم و نیروهای مسلّح، حفظ اسرار نظامی است که با بود و نبود نظام اسلامی برابر است. چون این مسئله یکی از مسائل مهمّ نیروهای مسلّح و نظام اسلامی است حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به فرماندهان نظامی در نامه ۵۰ نهج البلاغه می‌نویسد: «از بنده خدا، علی بن ابیطالب، امیرمؤمنان به نیروهای مسلّح و مرز داران کشور. پس از یاد خدا و درود! همانا بر زمامدار واجب است که اگر اموالی به دست آورد، یا نعمتی مخصوص او شد، دچار دگرگونی نشود، و با آن اموال و نعمتها، بیشتر به بندگان خدا نزدیک، و به برادرانش مهربانی روا دارد. آگاه باشید! حق شما بر من آن است که جز اسرار جنگی هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، و کاری را جز حکم شرع، بدون مشورت با شما انجام ندهم، و در پرداخت حق شما کوتاهی نکرده، و در وقت تعیین شده آن بپردازم، و با همه شما بگونه ای مساوی رفتار کنم. پس وقتی من مسؤولیّت‌های یاد شده را انجام دهم، بر خداست که نعمتهای خود را بر شما ارزانی دارد، و اطاعت من بر شما لازم است، و نباید از فرمان من سرپیچی کنید، و در انجام آن چه صلاح است سُستی ورزید، و در سختیها برای رسیدن به حق تلاش کنید، حال اگر شما پایداری نکنید، خوارترین افراد نزد من انسان کج رفتار است، که او را به سختی کیفر خواهم داد، و هیچ راه فراری نخواهد داشت، پس دستورالعمل‌های ضروری را از فرماندهانتان دریافت داشته، و از فرماندهان خود در آن چه که خدا امور شما را اصلاح می‌کند، اطاعت کنید، با درود. » ادامه دارد... ابتدای مطلب 👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت پنجم 🔺راه‌های کشف واقعیّت ها یکی از وظائف نیروهای اطلاعاتی و حفاظت کشور اسلامی آن است که از ظن و گمان بپرهیزند و با شیوه‌ها و روش‌های کاربردی تلاش کنند تا واقعیّت‌ها را کشف کرده به زلال حقیقت برسند. امام علی علیه السلام در برخی از سخنان نورانی خود به شیوه‌ها و روش‌های کشف واقعیّت‌ها اشاره فرمودند که امروز از نظر کاربردی نقش تعیین کننده ای برای نیروهای حفاظت و اطّلاعات دارد. مانند: 1⃣ بررسی رفتارها (رفتار شناسی) از دیدگاه امام علی علیه السلام ارزیابی دقیق رفتار و گفتار انسانها یکی از راه‌های کشف واقعیّت است. زیرا انسانها به آنچه دارند و می‌اندیشند زنده اند، و کُنش‌ها و واکنش‌های آنان به اندوخته‌های مغز و جانشان بی ارتباط نیست که نیکو سروده اند: «از کوزه همان بُرون طراود که در اوست» زیرا رفتار و گفتار و حالات ظاهری یک مجرم با یک انسان نیکو کار متفاوت است، که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۶ نهج البلاغه فرمود: مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ، وَصَفَحَاتِ وَجْهِهِ. «کسی چیزی را در دل پنهان نکند جز آن که در لغزش‌های زبان، و رنگ رخسار، آشکار خواهد شد.» ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
برخی در مقام نظریه پردازی می گویند بالاترین دین انسانیت است و تفاوتی بین مسلمان و کافر نمی کند! اما به این افراد باید گفت وقتی معادله ی 2+2 می شود 4. حالا اگر یه نفر بیاید بگوید خیر می شود 5. یکی دیگر بگوید می شود 3. به نظرتان نباید تفاوت بین این افراد گذاشت؟ یا بگوییم همه ی اینها چون انسان هستند و نظر متفاوت دارند پس کسی حق ندارد تفاوت بگذارد! آیا این عدم تفاوت منطقی است یا تفاوت گذاشتن ؟! با همین سوال معیاری، می توان سراغ انسان بت پرست و موحد یا انسان مسلمان و کافر رفت. آیا نباید تفاوت بین موحد با بت پرست گذاشت یا بگوییم چون همه انسان هستند حق تفاوت گذاشتن ندارید؟! اما سوال اینجاست پس فلسفه ی آمدن رسولان الهی و تایید نکردن بت پرستی و مبارزه با آن، برای چه بود؟! آیا کسی که خود را تسلیم خدا و اوامر الهی کرده با کسی که بنده ی هوای خویش است و از حق چشم پوشی کرده، فرقی نیست؟! @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت ششم 🔺راه‌های کشف واقعیّت ها 2⃣ ارزیابی صحیح اخبار و اطلاعات همه می‌دانیم که بسیاری از گفته‌ها و شنیدنی ها، واقعیّت ندارند. و بسیاری حقائق را با باطل بهم می‌آمیزند. و بسیاری برای اغراض شوم و شیطانی خود انواع شایعات را ساخته و پرداخته و با رواج آن أذهان عمومی را متزلزل می‌سازند. پس هر خَبری را نباید راست پنداشت. که نقل کنندگان اخبار فراوانند. یکی از راه‌های کشف واقعیّت ها، ارزیابی صحیح، اخبار است و اگر با معیارهای حساب شده، و ملاک‌های صحیح اخبار بدست آمده را درست ارزیابی کنیم و با اصول منطقی، ارزش‌هایی که بر فرد و جامعه حاکم است را به نقد و برّرسی اخبار بپردازیم، هر دروغی را باور نخواهیم کرد، و هر خبری را راست نخواهیم پنداشت که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۹۸ نهج البلاغه فرمود: «چون خبری را شنیدید، آن را درک کرده عمل کنید، نه بشنوید و نقل کنید، زیرا راویان علم فراوان، و عمل کنندگان آن اندکند.» 3⃣ارزیابی گفتار یکی دیگر از راه‌های کشف واقعیّت‌ها بررسی سخنان و گفتار افراد و شخصیّت هاست که چه می‌گویند؟ و چگونه می‌گویند؟ با چه انگیزه‌هایی حرف می‌زنند؟ چه نیکو سروده اند که: تا مرد سخن نگفته باشد علم و هنرش نهفته باشد حضرت امیرالمؤمنین ع در حکمت ۳۹۲فرمود: «سخن گویید تا شناخته شوید، زیرا که انسان در زیر زبان خود پنهان است.» یعنی باید به افراد فرصت سخن گفتن، حرف زدن، تحلیل کردن داد که حرف بزنند سخن بگویند، تحلیل و ارزیابی داشته باشند. آنگاه می‌شود از گفتار و رفتارشان واقعیّت‌های نهفته در جانشان را شناخت. ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
سال های آغاز طلبگی بـود. صاحب ایــن قلم در آن زمـان رسـائل و مکاسـب مـی خوانـد. گاهــی برای ادای مســئولیت تبلیغـی راهــی زادگاه خویــش در شــهر دیزیچــه اصفهــان یــا شـهری دیگـر می شـد تـا مسـئولیت خویـش را بـه انجـام رســاند. یک بار کـه ایام تبلیــغ فــرا رســیده بــود خـودم راخالـی از هـر گونـه انگیـزهای احسـاس میکــردم. حـس میکــردم کــه حــس تبلیــغ در مـن وجـود نـدارد و انگیـزه ای بـرای سـخن گفتن و حـرف زدن بـا مـردم نـدارم. ایـن موضـوع مـرا رنج می داد و از خود می پرســیدم: پس کــو آن انگیزه هــای آغازین شــعله ور؟ آن را با آقای صفایی در میان گذاشتم. ایشــان همـان گونه کــه سرپا ایســتاده بــود و بـا همـان پیراهـن بلنـد و پیژامـه سـفید بـا مـن گفتگـو کـرد و گفـت: کسانی می تواننــد در روز بــا خلق خــدا کار کنند کـه لحظــه هایی از شـب را بــا خداونــد بــه سر بــرده باشــند... آن گاه سـوره مزمـل را برایـم خوانـد کـه خداونـد بـه پیامـرش مـی فرماید: « ای جامـه بـر سر کشـیده، شـب را برخیـز مگـر اندکـی از آن را... » تو در روز کارهای فراوان داری. کســی که در روز کارهــای تبلیغــی می خواهــد انجام دهـد بایــد در شــب بــا خــدای خویــش خلوت کنــد. بعــد ایــن آیــه را خوانــد کــه: «ای رســول ما مســئولیت ســنگینی را بــر تــو مــی افکنیم، إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا* المزمل إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا ...» بـا خواندن ایــن آیــه هــا و شـنیدنش از آقــای صفایــی آن هــم بــا لحنی کــه از دل بــر مــی خواســت و لاجــرم بــر دل مــی نشســت مــن دانســتم که چــرا گاهــی فتیلــه روح آدمــی فروکـش مـی کنـد، سـوخت تبلیغـی انسـان تمام می شــود و چگونــه مــی تــوان ســوخت گیــری کرد و انگیــزه هــا را بــالا بــرد؟ حکایت همچنان باقی... 🖋مرتضی دانشـمند @meh_shekan
🔖مقدمه ای برای احساس نیاز به دین و شریعت وقتی ما انسان ها در بین این همه روابط گوناگون در این جهان هستیم، لذا روابط ضوابط را به دنبال دارد. چون بحث حق و حقوق متعدد مطرح می شود: حق نفس حق خدا حق مردم حق حیوانات حق محیط ووو لذا باید راهنمایی و دستورات خالق هستی را نسبت به هر کدام رعایت کنیم تا حدود را رعایت کرده باشیم. این نکته ی مهمی است که در این دنیای پر از روابط نمی توان سرخود و دل بخواهی کاری کرد، بلکه باید قواعد و ضوابط های زندگی را از زندگی آفرین بدست آورد. @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، محمد دشتی 📌قسمت هفتم 🔺راه‌های کشف واقعیّت ها 4⃣آزمایش ها یکی دیگر از راه‌های کشف واقعیّت ها، آزمودن است، آزمایش کردن است. انسان‌ها در آزمایش‌ها و حوادث سخت، ماهیّت خود را آشکار می‌کنند که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۱۷ نهج البلاغه  فرمود: فِی تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ. «در دگرگونی روزگار گوهر شخصیّت مردان شناخته می‌شود.» 5⃣ارزیابی اشتباهات گذشته یکی دیگر از راه‌های کشف واقعیّت ها، ارزیابی اشتباهات گذشته افراد است. یعنی کسی که نوعی ضعف و کاستی در او وجود دارد که عامل بزهکاری یا خطا و اشتباهی شده است. چون ریشه‌ها زنده اند ممکن است دوباره همان خطا و اشتباه را تکرار کند. جز آنکه توبه واقعی کرده باشد. یا خود را کاملاً ساخته باشد. یا ریشه‌های انحراف را در خود خشکانده باشد. که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: إِذَا کَانَ فِی رَجُلٍ خَلَّةٌ رَائِقَةٌ فَانْتَظِرُوا أَخَوَاتِهَا «اگر در کسی خصلتی شگفت دیدید، همانند آن را انتظار کشید.»/حکمت ۴۴۵ نهج البلاغه ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔖اینکه سرباز دلاور ایران اسلامی بر روی عرشه نفتکش انگلیسی این چنین با آرامش پوتین خود را مرتب می کند یعنی اوج تحقیر انگلیس و روباه پیر! @meh_shekan
🔖قیمت و ارزش انسان به چیست❓ علامه محمدتقی جعفری می‌گفتند: عده‌ای از جامعه‌شناسان دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا درباره‌ی موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود: ارزش واقعی انسان به چیست؟ معیار ارزش انسان‌ها چیست. هر کدام از جامعه‌شناسان، صحبت‌هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه کردند. بعد، وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چه‌قدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌ورزد. کسی که عشق‌اش یک آپارتمان دوطبقه است، در واقع، ارزش‌اش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشق‌اش ماشین‌اش است، ارزش‌اش به همان میزان است. اما کسی که ‌عشق‌اش خدای متعال است ارزش‌اش به اندازه‌ ی خداست. علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه‌شناسان صحبت‌های مرا شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند. وقتی تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی (ع) است. آن حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ أمْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» / «ارزش هر انسانی به اندازه‌ی چیزی است که دوست می‌دارد». وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه‌ی احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (ع) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند. @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت هشتم 🔺ضرورت اطّلاعات 1⃣اطّلاعات برای مراقبت از قضات 🔸قاضی یک روزه امام علی علیه السلام بر قضات کشور اسلامی مأموران مخفی می‌گماشت که کارهای آنان را زیر نظر داشته باشند. لذا «ابو الأسود دوئلی» که از دوستان امام علی علیه السلام بود، در همان روز اوّل قضاوت با گزارش مأموران مخفی، عزل شد، زیرا به حضرت امیرالمؤمنین ع گزارش دادند که او با مردم تند خوئی می‌کند. غروب وارد مسجد شد و گفت: یا امیرالمؤمنین علیه السلام قاضی یکروزه هم داشتیم؟ امام علی علیه السلام فرمود: آری به من گزارش دادند که تو در برخورد با مردم خشن هستی./احقاق الحق ج ۸ ص ۵۴۸ 🔸برخورد با شریح قاضی وقتی به امام علی علیه السلام اطّلاع دادند که شریح قاضی، خانه مجلّلی خریداری کرد، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فوراً او را احضار کرد و در خریداری خانه ای گران قیمت او را مورد نکوهش قرار داد، و فرمود: اگر از مال خود خریدی، اسراف کردی و اگر از بیت المال مسلمین تهیّه کردی خیانت است./نامه۳ نهج البلاغه ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔺توهین وزیر بهداشت به عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام! به او بفهمانید افسردگی و خودکشی و... نتیجه ی دور شدن از اهل بیت است نه توسل و عرض ارادت به خاندان عصمت. @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت نهم 🔺ضرورت اطّلاعات 2⃣اطّلاعات برای امنیّت اقتصادی   🔸گماردن نیروهای اطّلاعاتی بر بازار   امام علی علیه السلام برای کنترل بازار، مأمورانی می‌گماشت، تا امور اقتصادی کشور دچار اختلال نگردد، از این رو تا «ابن هرمه» در بازار اهواز رشوه گرفت، محاکمه و عقوبت شد. در سیستم حکومتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام «کنترل» و «نظارت» یکی از أساسی ترین محور مدیریّت سیاسی به حساب می‌آمد که کار قضاوت و فرمانداران و استانداران و دیگر کارگزاران حکومتی را به وسیله نیروهای مؤمن ارزیابی می‌فرمود، و سریع و به موقع عکس العمل نشان می‌داد. از نظر اقتصادی بازار شهرها را با حضور نیروهای اطلاّعاتی زیر نظر داشت تا به مردم ستم روا ندارند، و با گران فروشی و احتکار أساس نظام را تضعیف نکنند.   ابن هرمه، از نیروهای اطّلاعاتی امام علی علیه السلام در بازار اهواز بود که اسیر نفس شد و از بازاریان رشوه گرفت. وقتی این خبر به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام رسید او را عزل کرده و به حاکم اهواز نوشت: «او را زندانی کند، موهای سرش را بتراشد و روزهای جمعه ۳۵ تازیانه بر او بزند، و او را در شهر بگرداند. هرکس از او شکایتی دارد رسیدگی کرده و از اموال «ابن هرمه» بپردازد، و چون زندانیان رابه بیرون زندان برای گردش و هواخوری می‌برند او را نبرند و جز به هنگام نماز زنجیر از پاهای او در نیاوردن. و دستور فرمود تا حقوق ابن هرمه را از دیوان دولتی قطع کند.»/مستدرک الوسائل ج۳، ص ۲۰۷ ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت دهم 🔺ضرورت اطلاعات اطّلاعات برای امنیّت اقتصادی   🔸نظارت بر رفتار متولی بازار (ضدّ اطّلاعات) 🔹از گزارش‌های تاریخی و نیز اخبار و روایات، به دست می‌آید که متولّی بازار فقط مسئول برقراری امنیّت و آرامش نبود، بلکه اموال بازرگانان و پیشه وران بازار هم، تحت نظر او بوده است، از همین رو علی علیه السلام رفتار نیروهای اطّلاعاتی بازار را هم به شدّت کنترل می‌کرده است. و اگر خطایی از آنان سر می‌زد، به هیچ وجه، چشم پوشی نمی کرد. چنان که «علی بن اصمع» را بر منطقه ای به نام «بارجاه» گماشت و چون خیانت کرد، دستش را برید. 🔹همچنین - همانطور که قبلا اشاره شد- نحوه برخورد آن حضرت ع با «ابن هرمه» حکایت از بکارگیری نیروهای اطّلاعاتی دارد که نظارت دقیق آن بزرگوار بر امر تجارت و بازار را تحقّق می‌بخشید، که تفصیل و توضیح آن چنین است: ابن هرمه، متولّی و مراقب بازار اهواز بود، او مرتکب خیانتی شد، هنگامی که خبر خیانت وی به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام رسید، فوراً نامه ای به این مضمون برای «رفاعة بن شدّاد» حاکم اهواز نوشت: «وقتی که نامه‌ام به دستت رسید، فوراً «ابن هرمه» را از مسئولیّت بازار، عزل می‌کنی، به خاطر حقوق مردم، او را زندانی کن وهمه را از این کار باخبر نما تا اگر شکایتی دارند بگویند. این حکم را به همه کارمندان زیر دستت، گزارش کن تا نظر مرا بدانند. در این کار، نسبت به «ابن هرمه» نباید غفلت و کوتاهی شود، والاّ نزد خدا هلاک خواهی شد ومن هم به بد ترین وجه تو را از کار برکنار می‌کنم، و تو را به خدا پناه می‌دهم از این که در این کار، کوتاهی کنی.   ای رفاعه! روزهای جمعه، او را از زندان خارج کن و سی و پنج تازیانه بر او بزن و او را در بازار بگردان. پس اگر کسی از او شکایتی با شاهد آورد، او و شاهدش را قَسَم بِده، آن وقت حق او را از مال «ابن هرمه» بپرداز. سپس دست بسته و با خواری او را به زندان برگردان و بر پایش زنجیر بزن، فقط هنگام نماز زنجیر را از پایش در آور و اگر برای او خوردنی و نوشیدنی و یا پوشیدنی آوردند، مانع نشو و به کسی هم اجازه نده که بر او داخل شود تا راه مخاصمه و طریق نجات را به او بیاموز. و اگر به تو گزارش رسید که کسی در زندان چیزی به او یاد داده که مسلمانی از آن ضرر می‌بیند آن کس را بزن و زندانی کن تا توبه کند و از عمل خود پشیمان شود.   ای رفاعه! همه زندانیان را برای تفریح به حیاط زندان بیاور، غیر از او «ابن هرمه»، مگر آن که برای جانش، بیمناک باشی که در این صورت، او را با زندانیان دیگر به صحن زندان می‌آوری. اگر قدرت بدنی دارد هر سی روز، سی و پنج شلاّق بر بدنش می‌زنی و قضیّه را برای من بنویس و نام جانشین او را هم گزارش کن و حقوق «ابن هرمه» را قطع کن. » /الاشتقاق، ص ۲۷۲. وفیات الاعیان، ج ۳ ص ۱۷۵. مستدرک الوسائل، ج ۳ ص ۲۰۷. دعائم الاسلام، ج ۲ ص ۵۳۲ و ۵۳۳. ادامه دارد... @meh_shekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖فیلمبرداری صحنه آهسته ی لحظه برخورد توپ فوتبال با صورت ‌ واقعا ببینیم که خداوند بدن انسان را در برابر برخی اشیاء چگونه قابل انعطاف قرار داده است. @meh_shekan
مقاله مبانی و الگوهای فقهی مواجهه با بدپوششی در سیره سیاسی و فرهنگی معصومین(ع).pdf
957.5K
🔖 مبانی و الگوهای فقهی مواجهه با بدپوششی در سیره سیاسی و فرهنگی معصومین(ع) #معرفی_مقاله: مقاله مبانی و الگوهای فقهی مواجهه با بدپوششی در سیره سیاسی و فرهنگی معصومین(ع) اثر آقایان عباسعلی مشکانی سبزواری و فاروق فیروزیزدی در دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی (شماره سوم) منتشر گردید. در این مقاله به شبهات گوناگون پیرامون حجاب و حجاب قانونی پاسخ داده شده و نقش حکومت در ترویج این حکم الهی تبین شده است. همچنین تببین انحای مواجهه معصومین(ع) با این پدیده از دیگر محورهای مهم و اصلی این مقاله به شمار می رود. @meh_shekan
🔖 (ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت یازدهم 🔺ضرورت اطلاعات 3⃣اطّلاعات برای مراقبت از مسئولین نظام 🔸اطّلاع از ارتباط معاویه با زیاد   امام علی علیه السلام برای نظارت دقیق بر جریان امور کشور اسلامی و روش برخورد کارگزاران با مردم، از نیروهای اطّلاعاتی، بیشترین استفاده را می‌کرد. در بازار نیروهای اطّلاعاتی داشت. نیروهای اطّلاعاتی بر امور قضات نظارت داشتند. از نامه‌های سرّی دشمن به کارگزاران حکومتی با خبر بود، (۱). نیروهای اطّلاعاتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام حتّی در خاک دشمن حضور داشته، اخبار لازم را به مرکز حکومت می‌رساندند. (۲). و از رفت و آمد و میهمانی‌های فرمانداران به خانه‌های سرمایه داران با خبر بود که با عثمان بن حنیف برخورد شدید کرد، که چرا سر سفره سرمایه داران بصره حاضر می‌شود. (۳). امام علی علیه السلام پس از آگاهی از نامه معاویه به زیاد -که از کارگزاران بود- به او نوشت که: وَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ مُعَاوِیَةَ کَتَبَ إِلَیْکَ یَسْتَزِلُّ لُبَّکَ وَ یَسْتَفِلُّ غَرْبَکَ فَاحْذَرْهُ، فَإِنَّما هُوَ الشَّیْطانُ، یَأْتِی الْمَرْءَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ یَمینِهِ وَ عَنْ شِمالِهِ . «من اطّلاع یافتم که معاویه نامه ای برایت نوشته، تا عقلت را بدزدد و عزم و تصمیمت را در هم بشکند، از او برحذر باش که شیطان است. از هر طرف به سراغ انسان می‌آید. » (۴).  ١. نامه ۴۰ و ۴۳ و ۴۴ نهج البلاغه ٢. نامه ۳۳ ٣. نامه ۴۵ ۴. نامه ۴۰ ادامه دارد... @meh_shekan