eitaa logo
✒مـــــه شکن
272 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
490 ویدیو
87 فایل
﷽ درپیچ وخم جاده ی زندگی،گاهی فضای تاریک و مه آلود آنرا باید بامــه شکن عبور کرد . . . لینک کانال: http://eitaa.com/joinchat/1914503168Cda63e1f57f ارتباط: @s_heydari110 حیـــدری
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت پنجم 🔺راه‌های کشف واقعیّت ها یکی از وظائف نیروهای اطلاعاتی و حفاظت کشور اسلامی آن است که از ظن و گمان بپرهیزند و با شیوه‌ها و روش‌های کاربردی تلاش کنند تا واقعیّت‌ها را کشف کرده به زلال حقیقت برسند. امام علی علیه السلام در برخی از سخنان نورانی خود به شیوه‌ها و روش‌های کشف واقعیّت‌ها اشاره فرمودند که امروز از نظر کاربردی نقش تعیین کننده ای برای نیروهای حفاظت و اطّلاعات دارد. مانند: 1⃣ بررسی رفتارها (رفتار شناسی) از دیدگاه امام علی علیه السلام ارزیابی دقیق رفتار و گفتار انسانها یکی از راه‌های کشف واقعیّت است. زیرا انسانها به آنچه دارند و می‌اندیشند زنده اند، و کُنش‌ها و واکنش‌های آنان به اندوخته‌های مغز و جانشان بی ارتباط نیست که نیکو سروده اند: «از کوزه همان بُرون طراود که در اوست» زیرا رفتار و گفتار و حالات ظاهری یک مجرم با یک انسان نیکو کار متفاوت است، که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۶ نهج البلاغه فرمود: مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ، وَصَفَحَاتِ وَجْهِهِ. «کسی چیزی را در دل پنهان نکند جز آن که در لغزش‌های زبان، و رنگ رخسار، آشکار خواهد شد.» ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
برخی در مقام نظریه پردازی می گویند بالاترین دین انسانیت است و تفاوتی بین مسلمان و کافر نمی کند! اما به این افراد باید گفت وقتی معادله ی 2+2 می شود 4. حالا اگر یه نفر بیاید بگوید خیر می شود 5. یکی دیگر بگوید می شود 3. به نظرتان نباید تفاوت بین این افراد گذاشت؟ یا بگوییم همه ی اینها چون انسان هستند و نظر متفاوت دارند پس کسی حق ندارد تفاوت بگذارد! آیا این عدم تفاوت منطقی است یا تفاوت گذاشتن ؟! با همین سوال معیاری، می توان سراغ انسان بت پرست و موحد یا انسان مسلمان و کافر رفت. آیا نباید تفاوت بین موحد با بت پرست گذاشت یا بگوییم چون همه انسان هستند حق تفاوت گذاشتن ندارید؟! اما سوال اینجاست پس فلسفه ی آمدن رسولان الهی و تایید نکردن بت پرستی و مبارزه با آن، برای چه بود؟! آیا کسی که خود را تسلیم خدا و اوامر الهی کرده با کسی که بنده ی هوای خویش است و از حق چشم پوشی کرده، فرقی نیست؟! @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت ششم 🔺راه‌های کشف واقعیّت ها 2⃣ ارزیابی صحیح اخبار و اطلاعات همه می‌دانیم که بسیاری از گفته‌ها و شنیدنی ها، واقعیّت ندارند. و بسیاری حقائق را با باطل بهم می‌آمیزند. و بسیاری برای اغراض شوم و شیطانی خود انواع شایعات را ساخته و پرداخته و با رواج آن أذهان عمومی را متزلزل می‌سازند. پس هر خَبری را نباید راست پنداشت. که نقل کنندگان اخبار فراوانند. یکی از راه‌های کشف واقعیّت ها، ارزیابی صحیح، اخبار است و اگر با معیارهای حساب شده، و ملاک‌های صحیح اخبار بدست آمده را درست ارزیابی کنیم و با اصول منطقی، ارزش‌هایی که بر فرد و جامعه حاکم است را به نقد و برّرسی اخبار بپردازیم، هر دروغی را باور نخواهیم کرد، و هر خبری را راست نخواهیم پنداشت که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۹۸ نهج البلاغه فرمود: «چون خبری را شنیدید، آن را درک کرده عمل کنید، نه بشنوید و نقل کنید، زیرا راویان علم فراوان، و عمل کنندگان آن اندکند.» 3⃣ارزیابی گفتار یکی دیگر از راه‌های کشف واقعیّت‌ها بررسی سخنان و گفتار افراد و شخصیّت هاست که چه می‌گویند؟ و چگونه می‌گویند؟ با چه انگیزه‌هایی حرف می‌زنند؟ چه نیکو سروده اند که: تا مرد سخن نگفته باشد علم و هنرش نهفته باشد حضرت امیرالمؤمنین ع در حکمت ۳۹۲فرمود: «سخن گویید تا شناخته شوید، زیرا که انسان در زیر زبان خود پنهان است.» یعنی باید به افراد فرصت سخن گفتن، حرف زدن، تحلیل کردن داد که حرف بزنند سخن بگویند، تحلیل و ارزیابی داشته باشند. آنگاه می‌شود از گفتار و رفتارشان واقعیّت‌های نهفته در جانشان را شناخت. ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
سال های آغاز طلبگی بـود. صاحب ایــن قلم در آن زمـان رسـائل و مکاسـب مـی خوانـد. گاهــی برای ادای مســئولیت تبلیغـی راهــی زادگاه خویــش در شــهر دیزیچــه اصفهــان یــا شـهری دیگـر می شـد تـا مسـئولیت خویـش را بـه انجـام رســاند. یک بار کـه ایام تبلیــغ فــرا رســیده بــود خـودم راخالـی از هـر گونـه انگیـزهای احسـاس میکــردم. حـس میکــردم کــه حــس تبلیــغ در مـن وجـود نـدارد و انگیـزه ای بـرای سـخن گفتن و حـرف زدن بـا مـردم نـدارم. ایـن موضـوع مـرا رنج می داد و از خود می پرســیدم: پس کــو آن انگیزه هــای آغازین شــعله ور؟ آن را با آقای صفایی در میان گذاشتم. ایشــان همـان گونه کــه سرپا ایســتاده بــود و بـا همـان پیراهـن بلنـد و پیژامـه سـفید بـا مـن گفتگـو کـرد و گفـت: کسانی می تواننــد در روز بــا خلق خــدا کار کنند کـه لحظــه هایی از شـب را بــا خداونــد بــه سر بــرده باشــند... آن گاه سـوره مزمـل را برایـم خوانـد کـه خداونـد بـه پیامـرش مـی فرماید: « ای جامـه بـر سر کشـیده، شـب را برخیـز مگـر اندکـی از آن را... » تو در روز کارهای فراوان داری. کســی که در روز کارهــای تبلیغــی می خواهــد انجام دهـد بایــد در شــب بــا خــدای خویــش خلوت کنــد. بعــد ایــن آیــه را خوانــد کــه: «ای رســول ما مســئولیت ســنگینی را بــر تــو مــی افکنیم، إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا* المزمل إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا ...» بـا خواندن ایــن آیــه هــا و شـنیدنش از آقــای صفایــی آن هــم بــا لحنی کــه از دل بــر مــی خواســت و لاجــرم بــر دل مــی نشســت مــن دانســتم که چــرا گاهــی فتیلــه روح آدمــی فروکـش مـی کنـد، سـوخت تبلیغـی انسـان تمام می شــود و چگونــه مــی تــوان ســوخت گیــری کرد و انگیــزه هــا را بــالا بــرد؟ حکایت همچنان باقی... 🖋مرتضی دانشـمند @meh_shekan
🔖مقدمه ای برای احساس نیاز به دین و شریعت وقتی ما انسان ها در بین این همه روابط گوناگون در این جهان هستیم، لذا روابط ضوابط را به دنبال دارد. چون بحث حق و حقوق متعدد مطرح می شود: حق نفس حق خدا حق مردم حق حیوانات حق محیط ووو لذا باید راهنمایی و دستورات خالق هستی را نسبت به هر کدام رعایت کنیم تا حدود را رعایت کرده باشیم. این نکته ی مهمی است که در این دنیای پر از روابط نمی توان سرخود و دل بخواهی کاری کرد، بلکه باید قواعد و ضوابط های زندگی را از زندگی آفرین بدست آورد. @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، محمد دشتی 📌قسمت هفتم 🔺راه‌های کشف واقعیّت ها 4⃣آزمایش ها یکی دیگر از راه‌های کشف واقعیّت ها، آزمودن است، آزمایش کردن است. انسان‌ها در آزمایش‌ها و حوادث سخت، ماهیّت خود را آشکار می‌کنند که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۱۷ نهج البلاغه  فرمود: فِی تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ. «در دگرگونی روزگار گوهر شخصیّت مردان شناخته می‌شود.» 5⃣ارزیابی اشتباهات گذشته یکی دیگر از راه‌های کشف واقعیّت ها، ارزیابی اشتباهات گذشته افراد است. یعنی کسی که نوعی ضعف و کاستی در او وجود دارد که عامل بزهکاری یا خطا و اشتباهی شده است. چون ریشه‌ها زنده اند ممکن است دوباره همان خطا و اشتباه را تکرار کند. جز آنکه توبه واقعی کرده باشد. یا خود را کاملاً ساخته باشد. یا ریشه‌های انحراف را در خود خشکانده باشد. که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: إِذَا کَانَ فِی رَجُلٍ خَلَّةٌ رَائِقَةٌ فَانْتَظِرُوا أَخَوَاتِهَا «اگر در کسی خصلتی شگفت دیدید، همانند آن را انتظار کشید.»/حکمت ۴۴۵ نهج البلاغه ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔖اینکه سرباز دلاور ایران اسلامی بر روی عرشه نفتکش انگلیسی این چنین با آرامش پوتین خود را مرتب می کند یعنی اوج تحقیر انگلیس و روباه پیر! @meh_shekan
🔖قیمت و ارزش انسان به چیست❓ علامه محمدتقی جعفری می‌گفتند: عده‌ای از جامعه‌شناسان دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا درباره‌ی موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود: ارزش واقعی انسان به چیست؟ معیار ارزش انسان‌ها چیست. هر کدام از جامعه‌شناسان، صحبت‌هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه کردند. بعد، وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چه‌قدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌ورزد. کسی که عشق‌اش یک آپارتمان دوطبقه است، در واقع، ارزش‌اش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشق‌اش ماشین‌اش است، ارزش‌اش به همان میزان است. اما کسی که ‌عشق‌اش خدای متعال است ارزش‌اش به اندازه‌ ی خداست. علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه‌شناسان صحبت‌های مرا شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند. وقتی تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی (ع) است. آن حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ أمْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» / «ارزش هر انسانی به اندازه‌ی چیزی است که دوست می‌دارد». وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه‌ی احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (ع) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند. @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت هشتم 🔺ضرورت اطّلاعات 1⃣اطّلاعات برای مراقبت از قضات 🔸قاضی یک روزه امام علی علیه السلام بر قضات کشور اسلامی مأموران مخفی می‌گماشت که کارهای آنان را زیر نظر داشته باشند. لذا «ابو الأسود دوئلی» که از دوستان امام علی علیه السلام بود، در همان روز اوّل قضاوت با گزارش مأموران مخفی، عزل شد، زیرا به حضرت امیرالمؤمنین ع گزارش دادند که او با مردم تند خوئی می‌کند. غروب وارد مسجد شد و گفت: یا امیرالمؤمنین علیه السلام قاضی یکروزه هم داشتیم؟ امام علی علیه السلام فرمود: آری به من گزارش دادند که تو در برخورد با مردم خشن هستی./احقاق الحق ج ۸ ص ۵۴۸ 🔸برخورد با شریح قاضی وقتی به امام علی علیه السلام اطّلاع دادند که شریح قاضی، خانه مجلّلی خریداری کرد، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فوراً او را احضار کرد و در خریداری خانه ای گران قیمت او را مورد نکوهش قرار داد، و فرمود: اگر از مال خود خریدی، اسراف کردی و اگر از بیت المال مسلمین تهیّه کردی خیانت است./نامه۳ نهج البلاغه ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔺توهین وزیر بهداشت به عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام! به او بفهمانید افسردگی و خودکشی و... نتیجه ی دور شدن از اهل بیت است نه توسل و عرض ارادت به خاندان عصمت. @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت نهم 🔺ضرورت اطّلاعات 2⃣اطّلاعات برای امنیّت اقتصادی   🔸گماردن نیروهای اطّلاعاتی بر بازار   امام علی علیه السلام برای کنترل بازار، مأمورانی می‌گماشت، تا امور اقتصادی کشور دچار اختلال نگردد، از این رو تا «ابن هرمه» در بازار اهواز رشوه گرفت، محاکمه و عقوبت شد. در سیستم حکومتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام «کنترل» و «نظارت» یکی از أساسی ترین محور مدیریّت سیاسی به حساب می‌آمد که کار قضاوت و فرمانداران و استانداران و دیگر کارگزاران حکومتی را به وسیله نیروهای مؤمن ارزیابی می‌فرمود، و سریع و به موقع عکس العمل نشان می‌داد. از نظر اقتصادی بازار شهرها را با حضور نیروهای اطلاّعاتی زیر نظر داشت تا به مردم ستم روا ندارند، و با گران فروشی و احتکار أساس نظام را تضعیف نکنند.   ابن هرمه، از نیروهای اطّلاعاتی امام علی علیه السلام در بازار اهواز بود که اسیر نفس شد و از بازاریان رشوه گرفت. وقتی این خبر به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام رسید او را عزل کرده و به حاکم اهواز نوشت: «او را زندانی کند، موهای سرش را بتراشد و روزهای جمعه ۳۵ تازیانه بر او بزند، و او را در شهر بگرداند. هرکس از او شکایتی دارد رسیدگی کرده و از اموال «ابن هرمه» بپردازد، و چون زندانیان رابه بیرون زندان برای گردش و هواخوری می‌برند او را نبرند و جز به هنگام نماز زنجیر از پاهای او در نیاوردن. و دستور فرمود تا حقوق ابن هرمه را از دیوان دولتی قطع کند.»/مستدرک الوسائل ج۳، ص ۲۰۷ ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت دهم 🔺ضرورت اطلاعات اطّلاعات برای امنیّت اقتصادی   🔸نظارت بر رفتار متولی بازار (ضدّ اطّلاعات) 🔹از گزارش‌های تاریخی و نیز اخبار و روایات، به دست می‌آید که متولّی بازار فقط مسئول برقراری امنیّت و آرامش نبود، بلکه اموال بازرگانان و پیشه وران بازار هم، تحت نظر او بوده است، از همین رو علی علیه السلام رفتار نیروهای اطّلاعاتی بازار را هم به شدّت کنترل می‌کرده است. و اگر خطایی از آنان سر می‌زد، به هیچ وجه، چشم پوشی نمی کرد. چنان که «علی بن اصمع» را بر منطقه ای به نام «بارجاه» گماشت و چون خیانت کرد، دستش را برید. 🔹همچنین - همانطور که قبلا اشاره شد- نحوه برخورد آن حضرت ع با «ابن هرمه» حکایت از بکارگیری نیروهای اطّلاعاتی دارد که نظارت دقیق آن بزرگوار بر امر تجارت و بازار را تحقّق می‌بخشید، که تفصیل و توضیح آن چنین است: ابن هرمه، متولّی و مراقب بازار اهواز بود، او مرتکب خیانتی شد، هنگامی که خبر خیانت وی به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام رسید، فوراً نامه ای به این مضمون برای «رفاعة بن شدّاد» حاکم اهواز نوشت: «وقتی که نامه‌ام به دستت رسید، فوراً «ابن هرمه» را از مسئولیّت بازار، عزل می‌کنی، به خاطر حقوق مردم، او را زندانی کن وهمه را از این کار باخبر نما تا اگر شکایتی دارند بگویند. این حکم را به همه کارمندان زیر دستت، گزارش کن تا نظر مرا بدانند. در این کار، نسبت به «ابن هرمه» نباید غفلت و کوتاهی شود، والاّ نزد خدا هلاک خواهی شد ومن هم به بد ترین وجه تو را از کار برکنار می‌کنم، و تو را به خدا پناه می‌دهم از این که در این کار، کوتاهی کنی.   ای رفاعه! روزهای جمعه، او را از زندان خارج کن و سی و پنج تازیانه بر او بزن و او را در بازار بگردان. پس اگر کسی از او شکایتی با شاهد آورد، او و شاهدش را قَسَم بِده، آن وقت حق او را از مال «ابن هرمه» بپرداز. سپس دست بسته و با خواری او را به زندان برگردان و بر پایش زنجیر بزن، فقط هنگام نماز زنجیر را از پایش در آور و اگر برای او خوردنی و نوشیدنی و یا پوشیدنی آوردند، مانع نشو و به کسی هم اجازه نده که بر او داخل شود تا راه مخاصمه و طریق نجات را به او بیاموز. و اگر به تو گزارش رسید که کسی در زندان چیزی به او یاد داده که مسلمانی از آن ضرر می‌بیند آن کس را بزن و زندانی کن تا توبه کند و از عمل خود پشیمان شود.   ای رفاعه! همه زندانیان را برای تفریح به حیاط زندان بیاور، غیر از او «ابن هرمه»، مگر آن که برای جانش، بیمناک باشی که در این صورت، او را با زندانیان دیگر به صحن زندان می‌آوری. اگر قدرت بدنی دارد هر سی روز، سی و پنج شلاّق بر بدنش می‌زنی و قضیّه را برای من بنویس و نام جانشین او را هم گزارش کن و حقوق «ابن هرمه» را قطع کن. » /الاشتقاق، ص ۲۷۲. وفیات الاعیان، ج ۳ ص ۱۷۵. مستدرک الوسائل، ج ۳ ص ۲۰۷. دعائم الاسلام، ج ۲ ص ۵۳۲ و ۵۳۳. ادامه دارد... @meh_shekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖فیلمبرداری صحنه آهسته ی لحظه برخورد توپ فوتبال با صورت ‌ واقعا ببینیم که خداوند بدن انسان را در برابر برخی اشیاء چگونه قابل انعطاف قرار داده است. @meh_shekan
مقاله مبانی و الگوهای فقهی مواجهه با بدپوششی در سیره سیاسی و فرهنگی معصومین(ع).pdf
957.5K
🔖 مبانی و الگوهای فقهی مواجهه با بدپوششی در سیره سیاسی و فرهنگی معصومین(ع) #معرفی_مقاله: مقاله مبانی و الگوهای فقهی مواجهه با بدپوششی در سیره سیاسی و فرهنگی معصومین(ع) اثر آقایان عباسعلی مشکانی سبزواری و فاروق فیروزیزدی در دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی (شماره سوم) منتشر گردید. در این مقاله به شبهات گوناگون پیرامون حجاب و حجاب قانونی پاسخ داده شده و نقش حکومت در ترویج این حکم الهی تبین شده است. همچنین تببین انحای مواجهه معصومین(ع) با این پدیده از دیگر محورهای مهم و اصلی این مقاله به شمار می رود. @meh_shekan
🔖 (ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت یازدهم 🔺ضرورت اطلاعات 3⃣اطّلاعات برای مراقبت از مسئولین نظام 🔸اطّلاع از ارتباط معاویه با زیاد   امام علی علیه السلام برای نظارت دقیق بر جریان امور کشور اسلامی و روش برخورد کارگزاران با مردم، از نیروهای اطّلاعاتی، بیشترین استفاده را می‌کرد. در بازار نیروهای اطّلاعاتی داشت. نیروهای اطّلاعاتی بر امور قضات نظارت داشتند. از نامه‌های سرّی دشمن به کارگزاران حکومتی با خبر بود، (۱). نیروهای اطّلاعاتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام حتّی در خاک دشمن حضور داشته، اخبار لازم را به مرکز حکومت می‌رساندند. (۲). و از رفت و آمد و میهمانی‌های فرمانداران به خانه‌های سرمایه داران با خبر بود که با عثمان بن حنیف برخورد شدید کرد، که چرا سر سفره سرمایه داران بصره حاضر می‌شود. (۳). امام علی علیه السلام پس از آگاهی از نامه معاویه به زیاد -که از کارگزاران بود- به او نوشت که: وَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ مُعَاوِیَةَ کَتَبَ إِلَیْکَ یَسْتَزِلُّ لُبَّکَ وَ یَسْتَفِلُّ غَرْبَکَ فَاحْذَرْهُ، فَإِنَّما هُوَ الشَّیْطانُ، یَأْتِی الْمَرْءَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ یَمینِهِ وَ عَنْ شِمالِهِ . «من اطّلاع یافتم که معاویه نامه ای برایت نوشته، تا عقلت را بدزدد و عزم و تصمیمت را در هم بشکند، از او برحذر باش که شیطان است. از هر طرف به سراغ انسان می‌آید. » (۴).  ١. نامه ۴۰ و ۴۳ و ۴۴ نهج البلاغه ٢. نامه ۳۳ ٣. نامه ۴۵ ۴. نامه ۴۰ ادامه دارد... @meh_shekan
نکته! درگیری پلیس با حامد زمانی و اینکه هر کدام بر علیه دیگری ادعایی دارند! در هر حال یک اختلاف درون خانوادگی است که جا دارد با بررسی های دقیق مقصر شناخته شود و به اشتباه خود هم پی ببرد. اما همه اینها نباید باعث سو استفاده دشمن و همچنین طرد کردن زمانی یا مامور پلیس، توسط خودی ها شود. به عبارتی هر چه هست خود باید آن را حل و فصل کنیم. @meh_shekan
تجربه های نزدیک و مطالعات پراکنده ام می گوید عراق دچار یک نوع عقب ماندگی فرهنگی شده است عراق عقب مانده دوران صدام وقتی به دوران اشغال آمریکا می رسد تبدیل به یک روستایی میشود که به آخرین مفاسد غرب در دل تکنولوژی ها مبتلا شده است و در مقابل آن هیچ جبهه ای تشکیل نشد! 📎ابوزینب @meh_shekan
🔖امام جواد علیه السلام : مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ اءعْیَتْهُ الْمَصادِرُ هركس موقعیّت شناس نباشد جریانات ، او را مى رباید و هلاك خواهد شد/بحارالانوار: ج٧۵، ص٣۶۴ ..... ..... چرا به امام نهم، گویند؟ برخی از منابع، دلیل ملقب شدن امام نهم شیعیان به جواد را، کثرت بخشش و احسان او به مردم دانسته‌اند، آن هم بر پایه نامه‌ای که امام رضا(ع) از خراسان برای فرزندش جواد فرستاد. در بخشی از آن نامه چنین آمده است: «فرزندم! هنگام خروج از خانه، درهم و دینار همراه خود بردار تا اگر کسی از تو درخواستی کرد، به او چیزی ببخشی و مردم از خیر تو بهره‌مند شوند و به عطایای تو خوشحال و مسرور گردند و دوستدار تو باشند...حق تعالی مرتبه‌ات را بلند گردانده و تو را محبوب خویشاوندانت می گرداند. در بذل و بخشش مداومت کن و از فقر و تهی‌دستی ترسی نداشته باش»/اصول کافی، ج۳،ص۴۳ 🏴شهادت آن حضرت تسلیت باد @meh_shekan
🔖 (ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت دوازدهم 🔺ضرورت اطلاعات/اطلاعات برای مراقبت از مسئولین نظام 🔸اطلاع از رفتار خشن عمر بن ابی سلمه آرزوی با مردم ابن ابی سلمه، یکی از فرمانداران حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود که اخلاق مدیریّت اسلامی را رعایت نمی کرد و با قساوت و خشونت با مردم برخورد می‌نمود که بلافاصله توسّط مردم و نیروهای اطّلاعاتی در خدمت امام علی علیه السلام افشاء شد. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نامه ای خطاب به او نوشت: « پس از نام خدا و درود. همانا دهقانان مرکز فرمانداریت، از خشونت و قساوت و تحقیر کردن مردم و سنگدلی تو شکایت کردند، من درباره آنها اندیشیدم، نه آنان را شایسته نزدیک شدن یافتم، زیرا که مشرکند، و نه سزاوار قساوت و سنگدلی و بدرفتاری هستند زیرا که با ما هم پیمانند. پس در رفتار با آنان، نرمی و درشتی را بهم آمیز، رفتاری توأم با شدّت و نرمش داشته باش، اعتدال و میانه روی را در نزدیک کردن یا دور نمودن، رعایت کن.»/ نامه ۱۹ نهج البلاغه   🔸اطّلاع از خیانت یکی از فرمانداران امام علی علیه السلام پس از اطّلاع از خیانت یکی از فرمانداران در نامه ای به او نوشت:  « پس از یاد خدا و درود! از تو خبری رسیده است که اگر چنان کرده باشی، پروردگار خود را به خشم آورده، و امام خود را نافرمانی کردی، و در امانت خود خیانت کردی. به من خبر رسیده که کشت زمین ها را برداشته، و آنچه را که می‌توانستی گرفته، و آنچه در اختیار داشتی به خیانت خورده ای، پس هرچه زودتر حساب اموال را برای من بفرست و بدان که حسابرسی خداوند از حسابرسی مردم سخت تر است. با درود.»/ نامه ۴۰ نهج البلاغه ادامه دارد... @meh_shekan
🔖سالروز ازدواج دو زوجِ الگوی امروز و فردای ما، فاطمه و علی علیهما السلام، آن کسانی که در زندگیشان نه مرد سالاری و نه زن سالاری بلکه خدا محوری مطرح بود. عزیزانی که در لحظه لحظه ی زندگی، یار و یاور هم بودند. و آنهایی که نه فقط برای بهم رسیدن بلکه برای باهم رسیدن تا اوج کمال و بندگیِ حضرت حق مقصدشان بود، تبریک باد. @meh_shekan
🔖 (ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت سیزدهم 🔺ضرورت اطلاعات 🔸اطّلاعات و ضرورت بازرسی کلّ کشور امام علی علیه السلام کشور پهناور خود را با گماردن انسان‌های صالح، و استفاده از نیروهای اطّلاعاتی، و اصل بازرسی از امور، به خوبی اداره می‌کرد، که توجّه به یکی از آنها جالب است: آن حضرت در نامه ای به کعب بن مالک نوشت: «جانشینی برای خود بگذار، و خودت با گروهی از افراد مورد اعتماد، تا منطقه سواد عراق، در میان فرات و عذیب پیشروی کن، و در آنجا از کارمندان و کارگزاران من، از مردم سئوال کن و روش و کارکرد آنها را بررسی نما، سپس به منطقه «بهقباذها» برو، و از حال و وضع مردم آنجا تحقیق کن، و مشکلات آن سامان را برطرف ساز و بدان که همه کارهای تو و فرزندان آدم دقیقاً محاسبه خواهد شد. » (۱) روشن است که اداره کشوری با داشتن بیش از هزار فرمانده و فرماندار و کارگزاران متفاوت که گستردگی خاک آن امروز بیش از ۴۰ کشور اسلامی را در بردارد بدون اطلاعات قویّ و سیستم اطّلاعاتی لازم و سیستم بازرسی کلّ کشور ممکن نیست. ۱. تاریخ یعقوبی ج۲ ص۲۰۵ و نهج السعادة ج ۵ ص۲۵. ادامه دارد... @meh_shekan
🔖این ده شب که« وَ واعَدنا » می خوانیم ولایت امیر المومنین علیه السلام را ثابت می کند ماه ذی الحجه، ماه ولایت هست و در جاهای مختلف این ماه، نشانه هایی از حقانیت و ولایت حضرت علی و اهل بیت علیهم السلام وجود دارد.   همین نماز وارد شده در دهه اول این ماه، خودش سند محکمی بر حقانیت ولایت و اعتقاد شیعه هست. آنجایی که در آیه شریفه ی وَ واعدنا ( اعراف ۱۴۲) وقتی حضرت موسی علیه السلام برای مدت کوتاهی( چهل شب) از امّتش دور می شود با این حال برادرش هارون علیه السلام را خلیفه و جانشین خود انتخاب می کند تا مردم بی رهبر نباشند( و قالَ موسی لاخیهِ هارون اخلُفنی فی قَومی... ). حال آیا این آیه و کاری که موسی علیه السلام انجام داد دلیل نمی شود که به طریق اَولی و مهمتر، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می خواهد برای همیشه از میان امتش برود، باید جانشینی برای خود برگزیند؟ آری، شیعه اعتقاد دارد که پیامبر اکرم بعد از خود حضرت امیر را جانشین خود معرفی کرد اما غیر شیعه می گویند رسول خدا جانشینی انتخاب نکرد بلکه به مردم واگذار کرد!! به نظرتان طبق آن آیه شریفه و عمل حضرت موسی علیه السلام کدام عقیده درست و برحق هست؟ @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت چهاردهم 🔺ضرورت آگاهی دادن به مردم   🔸آگاهی نسبت به تحرّکات دشمن   یکی از وظایف مهم نیروهای اطلاعاتی کشور آگاهی از تحرّکات دشمن داخلی و خارجی است، تا اطلاعات ضروری را در اختیار رهبری گذاشته و آگاهی ضروری را برای بیداری مردم در اختیارشان قرار دهد. همواره بیدار باشند و دشمن را غافل مپندارند، مانند آنجا که امیر المومنین می فرماید: « آگاه باشید! شیطان حزب خویش را گرد آورده، و سواره و پیادگان لشکر خود را فرا خوانده است امّا من آگاهی و بینش و بصیرت خود را همچنان همراه دارم، من حقیقت را بر خود مشتبه نساخته‌ام و بر من مشتبه نیز نشده است. به خدا سوگند! گردابی برای آنها فراهم سازم که جز من کسی نتواند آن را چاره کند (و در آن سرانجام غرق شوند) و هرگز از آن بیرون نیایند و (آن عده) که از آن بیرون نتوانند آمد. » /خطبه ۱۰ نهج البلاغه ادامه دارد... @meh_shekan
؟ شیخ صدوق در علل الشرایع آورده است: از حابر جعفی پرسیدم چرا به امام پنجم، باقر می گفتند؟ فرمود: «چون علم را می شکافت و اسرار آن را آشکار می کرد». در مناقب ابن شهر آشوب نوشته شده است: گفته اند برای هیچ یک از فرزندان حسن و حسین (ع) این اندازه از علوم، از قبیل تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام فراهم نشد که برای امام باقر (علیه السلام ) هست. @meh_shekan
🔖 ماجرای مهم تیر اندازی امام باقر علیه السلام و رسوا شدن هشام بن عبدالملک 🔸هشام به حاكم مدینه دستور داد امام باقر و فرزندش امام صادق علیهما السلام را روانه شام كند. امام ناگزیر همراه فرزند ارجمند خود مدینه را ترك گفته و وارد دمشق شد. هشام براى اینكه عظمت ظاهرى خود را به رخ امام بكشد، لذا تصمیم گرفت یك مسابقه تیراندازى ترتیب داده امام (ع) را در آن مسابقه شركت بدهد تا بلكه به واسطه شكست در مسابقه امام در نظر مردم كوچك جلوه كند! به همین جهت پیش از ورود امام باقر (ع) به قصر خلافت، عده اى از درباریان را واداشت نشانه اى نصب كرده مشغول تیراندازى گردند. 🔸امام باقر(علیه السلام) وارد مجلس شد و اندكى نشست. ناگهان هشام رو به امام كرد و چنین گفت: آیا مایلید در مسابقه تیراندازى شركت نمایید؟ حضرت فرمود: من دیگر پیر شده ام و وقت تیراندازیم گذشته است، مرا معذور دار. هشام كه خیال مى كرد فرصت خوبى به دست آورده و امام باقر(ع) را در دو قدمى شكست قرار داده است، اصرار و پافشارى كرد كه تیر و كمان خود را به آن حضرت بدهد. امام(ع) دست برد و كمان را گرفت و تیرى در چله كمان نهاد و نشانه گیرى كرد و تیر را درست به قلب هدف زد! آنگاه تیر دوم را به كمان گذاشت و رها كرد و این بار تیر در چوبه تیر قبلى نشست و آن را شكافت! تیر سوم نیز به تیر دوم اصابت كرد و به همین ترتیب نُه تیر پرتاب نمود كه هر كدام به چوبه تیر قبلى خورد وآن را شکافت وبه قلب هدف نشست. 🔸این عمل شگفت انگیز، حاضران را بشدت تحت تاثیر قرار داده و اعجاب و تحسین همه را برانگیخت. هشام كه حسابهایش غلط از آب در آمده و نقشه اش نقش بر آب شده بود، سخت تحت تاثیر قرار گرفت و بى اختیار گفت: آفرین بر تو اى اباجعفر! تو سرآمد تیراندازان عرب و عجم هستى، چگونه مى گفتى پیر شده ام؟! آنگاه سر به زیر افكند و لحظه اى به فكر فرو رفت. 🔸سپس امام باقر(ع) و فرزند عالیقدرش را در جایگاه مخصوص كنار خود جاى داد و فوق العاده تجلیل و احترام كرد و رو به امام كرده گفت: قریش از پرتو وجود تو شایسته سرورى بر عرب و عجم است، این تیراندازى را چه كسى به تو یاد داده است و در چه مدتى آن را فراگرفته اى؟ حضرت فرمود: مى دانى كه اهل مدینه به این كار عادت دارند، من نیز در ایام جوانى مدتى به این كار سرگرم بودم ولى بعد آن را رها كردم، امروز چون تو اصرار كردى ناگزیر پذیرفتم . هشام گفت: آیا جعفر (حضرت صادق ع) نیز مانند تو در تیراندازى مهارت دارد؟ امام فرمود: ما خاندان، «كمال دین» و «اتمام نعمت» را كه در آیه « الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَ‌ضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا » آمده، امامت و ولایت را از یكدیگر به ارث مى بریم و هرگز زمین از چنین افرادى [حجت] خالى نمى ماند./ سیره پیشوایان، ص۳۵۰ @meh_shekan