eitaa logo
✒مـــــه شکن
262 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
482 ویدیو
87 فایل
﷽ درپیچ وخم جاده ی زندگی،گاهی فضای تاریک و مه آلود آنرا باید بامــه شکن عبور کرد . . . لینک کانال: http://eitaa.com/joinchat/1914503168Cda63e1f57f ارتباط: @s_heydari110 حیـــدری
مشاهده در ایتا
دانلود
پس تا وقتی سوالات اساسی به عنوان مجهول ایجاد نشود، ذهن آدمی فعال نمی شود و عمل صورت نمی گیرد حالا وقتی با این ده سوال مواجه شدیم، به عبادتِ تفکر ورزیدن روی خواهیم آورد. و چه عبادتی بالاتر از شناخت و معرفت به حقایق هستی...
امیر المومنین(ع): لا عِبادَةَ كالتَّفكُّرِ في صَنعَةِ اللّهِ عَزَّوجلَّ، هیچ عبادتی بالاتر از در خلقت خداوند نیست. /امالی طوسی
وقتی قرار است با سوال به سمت کشف مجهول حرکت کند، کدام مجهول، مهترین است که اساس فکر و روش ورزیدن قرار بگیرد؟! در این باره امیر المومنین در جمله ای کوتاه این موضوع را مطرح می کنند که وجود انسان، مهترین موضوع برای شناخت است که اگر خود را شناختیم و تفکر در وجود خویش داشتیم و به عبارتی جهل از خود را بر طرف کردیم، آنگاه تمام موجودات عالم حتی وجود خالق را هم خواهیم شناخت و اگر جاهل به خود باشیم و در خود تفکر نکنیم، گویا هیچ چیز را نشناخته ایم! دقت شود، وقتی مجهولِ اصلی خود ما بودیم دیگر هیچ چیز را دقیق و صحیح نخواهیم شناخت! فرمود: « لا تَجهَلْ نَفسَكَ ؛ فإنَّ الجاهِلَ مَعرِفَةَ نَفسِهِ جاهِلٌ بِكُلِّ شَيء. به خويشتن جاهل مباش؛ زيرا كسى كه خود را نشناسد، هيچ چيز را نمى شناسد. »/غرر الحکم، ح ۱۰۳۳۷
خلاصه تا اینجا: برای رسیدن به بالاترین عبادت یعنی و حرکت دادن فکر برای کشف مجهول، باید اساسی ترین مجهول، یعنی خود ما و وجود انسان کشف شود. حال بر اساس معلومات متقن و پایدار، با تفکر ورزی، مجهولِ اصلی که ؟ مشخص شود تا موجودات دیگر شناخته شوند. اما این معلوماتِ پایدار و متقن و همه گیر و همه فهم، برای کردن چه هستند؟ خواهد آمد...
🔖تدبر در جزء چهارم قرآن و راهکارهایی برای زندگی... @meh_shekan
گویی با جسم و جان روزه گرفته، سبک و بی تعلق می شوی، آنگاه دقیق تر می توانی حق را از باطل تشخیص دهی. کسی که حقیقتا در رمضان، وارد حریم الهی شده باشد، ثمره اش این است بهتر صراط حق را می بیند و تشخیص می دهد. @meh_shekan
اصلاحیه آیه ٨٣ سوره مبارکه آل عمران می باشد که ویرایش شد
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء چهارم/سوره آل عمران آیه۱۴۰  « إِنْ يَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْکَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ ».« اگر آسیبی به شما رسیده باشد، به دشمنان شما نیز آسیبی همانند آن رسیده است، و این روزگار را [برای عبرت‌] در میان مردم می‌گردانیم، و تا خداوند مؤمنان را معلوم بدارد و از شما گواهانی بگیرد و خدا ستمکاران را دوست ندارد». امام صادق (علیه السلام)- وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ یعنی: این روزها را میان مردم می‌گردانیم. از زمان خلقت آدم همیشه دولتی از خدا و دولتی از شیطان بوده، پس در این زمان دولت خدا کجاست؟ آگاه باشید که صاحب دولت خدا قائم آل محمّد (علیهم السلام) است. 📎 بحارالأنوار، ج۵۱، ص۵۴/ العیاشی، ج۱، ص۱۹۹ یاد امام زمان در جزء اول یاد امام زمان در جزء دوم یاد امام زمان در جزء سوم @meh_shekan
بدون شک برای شناختِ خود و در خویشتن، طبق آیه ی شریفه ی « اوَلَم یَتفکّروا فی اَنفُسِهم... »، باید از معلوماتِ درونیِ خویش آغاز کرد. و این معلومات، همان هایی است که در همه ی بشریت و تمامیِ انسان ها -در طول تاریخ- ثابت و همیشگی بوده است.
🔖تدبر در جزء پنجم قرآن و راهکارهایی برای زندگی... @meh_shekan
خدای رحیم، مانند پدری است که بچه اش اینقدر او را اذیت می کند اما او حلم و صبر می ورزد تا فرزند خودش شرمنده شود. تصویر: فرازی از دعای ابوحمزه @meh_shekan
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء پنجم /سوره نساء، آیه ۶۹ « وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا » «و آنان که از خدا و رسول اطاعت کنند البته با کسانی که خدا به آن‌ها لطف فرموده یعنی با پیغمبران و صدّیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد، و اینان نیکو رفیقانی هستند». امام باقر علیه السلام در مورد این آیه فرمود: منظور از "النَّبِیِّینَ" حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و منظور از "الصِّدِّیقِین" َ علی مرتضی (علیه السلام) و منظور از "شُّهَدَاء" امام حسن و حسین (علیها السلام) و منظور از "الصَّالِحِینَ" نُه فرزند از فرزندان امام حسین (علیه السلام) است [که ائمّه هستند] و منظور از "حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً" حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. 📎بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۳۷/ المناقب، ج۱، ص۲۸۳ یاد امام زمان در جزء اول یاد امام زمان در جزء دوم یاد امام زمان در جزء سوم یاد امام زمان در جزء چهارم @meh_shekan
از آنجایی که برای کردن و پاسخ به سوال "من کیستم؟" نیاز به معلومات اولیه هست، تا ذهن در بین این معلومات حرکت کند و این مجهول روشن گردد،. عرض شد که بهترین و دقیقترین معلومات، معلوماتی است که نزد همه ی انسان ها حضور دارد. یعنی معلوماتی که هر شخص، بدون واسطه بدون شک و شبهه آنها را بدون هیچ خطا و اشتباهی فهم می کند. به عنوان مثال کسی که گرسنه است، این معلوم یعنی گرسنگی را بدون هیچ خطا و تردیدی درک و لمس می کند لذا اگر تمام مردم به او بگویند تو گرسنه نیستی، او هیچ شکی نمی کند که گرسنه است! چرا که این معلوم( گرسنگی) یک معلومِ بدون واسطه و حضوری است و شخص، با تمام وجود آن را درک می کند.
بنابراین وجودِ چنین معلومات حضوری و بدون خطا -که در همه ی بشریت ثابت و همه گیر است- پایه یِ اصلی برای یک دقیق و شناخت و معرفتِ عمیق از خویشتن است. حالا برای تفکر در خویش و برای شناخت و معرفت به خود، باید سراغ چند معلوم حضوری و بدون خطا رفت تا ریشه و پایه ها محکم و استوار گردد. یکی از این معلومات، بودن خویش است. یعنی بدون شک هر کسی متوجه می شود توسط یک نیرو و یا وجودی آفریده و خلق شده است( توجه کنیم با این معلوم، در اصل وجود آفریدگار هیچ تردیدی راه ندارد اما آفریدگار چه خصوصیاتی دارد بعدها بحث خواهد شد ) اینکه چرا همه مخلوق بودنِ خویش و وجودِ خالق را درک می کنند؟ خواهد آمد...
🔖نکات مهم جزء ششم قرآن برای زندگی @meh_shekan
🔖نه اخلاق بردگی و نه اخلاق اربابی اگر همانطور که اخلاق بردگی منفعلانه و تحمیلی است! همانطور اخلاق اربابی می تواند سرکش ماب و خودمحورگونه باشد! بلکه اخلاق باید بر پایه عقلانیت و رضایت خالق حکیم باشد اخلاقی که در همه حال، نه از روی هوا و هوس و جومحیط و... بلکه بر مبنای وظیفه و رعایت حد و حدودِ نظام هستی صورت گیرد. در این صورت زمانی که انسان معمولی احساس آسایش و خودبینی و منفعت طلبی دارد، بر محور این اخلاق، او به تکاپو و ایثار و فداکاری می انجامد. یعنی نه حس بردگی و نه اربابی، بلکه اخلاقی متعالی بر مبنای عقل و فطرت و رضایتِ حق @meh_shekan
از خدا فرار کردن بی معناست، پس باید به سمتش فرار کرد... -لایُمکِنُ الفِرارُ مِن حکومَتِک +فَفَرّوا اِلی الله @meh_shekan
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء ششم/سوره مائده، آیه ۵۴ « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ...»« اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، هر كس از شما از دين خود برگردد، به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى‌آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند. [اينان‌] با مؤمنان، فروتن، [و] بر كافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‌كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‌ترسند...» علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) در تفسیر منسوب به اهل بیت (تفسیر قمی) چنین آورده است: این بخش از آیه« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ  این آیه خطاب به آن عده از اصحاب پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) است که حقّ آل محمّد (علیهم السلام) را غصب کردند و از دین خدا برگشتند. «فَسَوْفَ یَأْتِی الله بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ »در مورد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یاران او نازل شده است کسانی که آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. 📎بحارالأنوار، ج۳۱، ص۵۷۷/ القمی، ج۱، ص۱۷۰ یاد امام زمان در جزء اول یاد امام زمان در جزء دوم یاد امام زمان در جزء سوم یاد امام زمان در جزء چهارم یاد امام زمان در جزء پنجم @meh_shekan
🔖دین آمده است تا نگاهِ انسان را، از زمین به آسمان، ارتقا دهد. از هوش به عقل، عمق دهد. از دنیا به عُقبا، امتداد دهد. @meh_shekan
🔖نکات کاربردی جزء هفتم قرآن برای زندگی @meh_shekan
به پاس تمام مهربانی ها و فداکارهایِ معلّم هایم که مرا روشن دل و روشن ضمیر کردند، تا در تاریکی ها نمانم و رشد و حرکت کنم... معلم عزیزم روزت مبارک 🌹 @meh_shekan
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء هفتم/سوره انعام، آیه۴۴ « فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ»« چون همه اندرزهايى را كه به آنها داده شده بود فراموش كردند، همه درها را به رويشان گشوديم تا از آنچه يافته بودند شادمان گشتند، پس به ناگاه آنها را فروگرفتیم و همگان نوميد گرديدند». امام باقر علیه السلام در توضیح این آیه فرمود: این که در قرآن فرموده: “پس چون آن چه به ایشان تذکر داده شده بود همه را فراموش کردند” یعنی: پس چون ولایت حضرت علی، امیرالمومنین علیه السلام را ترک گفتند در حالی که به آن امر شده بودند، و اینکه فرمود: ” ابواب همه چیز را بر آن ها گشودیم” یعنی: دولت شان در دنیا و آنچه بر ایشان در آن گسترده شده است. و اما اینکه فرمود: “تا آنگاه که به آنچه عطا شدند شادمان و مغرور گشتند به ناگاه آن ها را گرفتار کردیم و در آن هنگام خوار و ناامید شدند”، منظور از آن قیام حضرت قائم علیه السلام است، به طوری که گویا هیچ گاه آنان سلطنتی نداشته اند و این است که فرموده: “به ناگاه” ؛ 📎 تفسیر قمی ۲۰۰/۱ ، بصائر الدرجات ص٧٨ یاد امام زمان( عج) در: جزء اول / جزء دوم / جزء سوم / جزء چهارم / جزء پنجم / جزء ششم @meh_shekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖وسط اين همه شنيدنی، يه چيزی هست كه حال آدمو خوب میکنه... ☝️تو هم بشنو... 🎧 @meh_shekan
برای عمل در زندگی... @meh_shekan
🔖جواب به برخی از سؤالات و شُبهاتِ دینی با توجه به این معیار. 🔺رابطه گزاره های دین نسبت به عقل سه حالت متصور است: - عقل پذیر - عقل ستیز - عقل گریز توضیح : 🔸۱. برخی از دستورات دین مطابق و موافق عقل هستند که به آنها عقل پذیر گوییم، در این دسته از قوانین بحثی نیست چون کاملا آشکار است که مورد قبول همه هستند و باید به آنها عمل کرد. مانند: تأکید بر وفای به عهد، احترام به والدین، ظلم نکردن و... 🔸۲. برخی دیگر از دستورات، با عقل سلیم در تعارض اند، یعنی مخالف بدیهیات عقلی هستند. حال این دسته از گزاره های دینی اگر سند معتبری نداشته باشند خود اهل بیت دستور به کنار زدن آنها داده اند مانند: چیزی که نقل کرده اند به نام روز « رفع القلم » یعنی روز نهم ربیع تکلیفی بر هیچ نیست و همه آزاد هستند که هرکاری خواستند انجام دهند!! ولی اگر از نظر سند معتبر و قطعی باشند حتما به تأویل برده می شوند و معنای مجازی آنها اراده می شود مانند آیه شریفه «  یَدُ الله فوقَ اَیدیهِم  » که ظاهر این آیه قائل شدن به دست و جسم برای خداوند است! و حال آنکه جسم بون خداوند متعال خلاف بدیهیات عقلی است، لذا معنای مجازی ید یعنی « قدرت » در نظر گرفته می شود. 🔸۳. و اما برخی دیگر از دستورات دینی در ظاهر نه مطابق عقل هستند و نه مخالف عقل، بلکه فراتر از عقل می باشند و یا به تعبیری عقل گریز هستند، چون حکمت و راز این دستورات قابل درک بشر نیست از این رو باید آنها را تعبدا پذیرفت و به آنها عمل کرد چون که می دانیم این دستورات قطعا از جانب خداوند هستند ولی عقل ما از آنجایی که محدود هست توانایی درک آنها را ندارد، مانند خیلی از دستورات عبادی چون خواندن دو رکعت نماز صبح در زمان مخصوص، هفت مرتبه طواف به دور کعبه و... 🔻چند نتیجه: 🔹الف. دین مبین اسلام که بر مدار مکتب اهل بیت علیهم السلام است بر خلاف فرقه ها و ادیان تحریف شده ی دیگر، توصیه کرده اگر دستوری مخالف عقل بود نباید تعبدا پذیرفت بلکه یا باید آنرا به تأویل برد و یا اگر معتبر نبود باید کنارش گذاشت اما بر خلاف مذهب مسیحیت(  مسیحیت تحریف شده امروزی ) و پیروان آن معتقد اند گزاره هایی چون تثلیث و یا خدای در عرش و... به ما رسیده باید تعبدا آن را قبول کرد و معتقد شد حتی اگر مخالف عقل و عقلانیت باشند! 🔹ب. بشر هر قدر هم از نظر علم و عقلانیت پیشرفت کند از آنجایی که خیلی از دستورات دین اسلام( دسته سوم) فرا عقلی هستند، نمی تواند آنها را کنار بزند و یا مثل برخی، آنها را به تمسخر گیرند چون ثابت کردیم چیزی که قابل درک نیست لزوما مخالف عقل نیست بلکه در حوزه ی عقل گریز قرار می گیرند. 🔹ج. با ملاحظه و درک این سه دسته ی مذکور، جا دارد به این حقیقت ایمان آورد که دین اسلام دین کامل، جامع، و تضمین کننده سعادت و خوشبختیِ انسان در دنیا و آخرت هست چرا که تمامی گزاره ها و قوانین و دستوراتش واقع بینانه و لحاظ کننده ی عقل و فطرت بشری است. @meh_shekan