eitaa logo
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
2.6هزار دنبال‌کننده
97 عکس
7 ویدیو
60 فایل
گروه #مهاد(مهارت افزایی #دانشجویان) با مدیریت دکتر #حسین_افسردیر دکتری #علوم_قرآن و #حدیث #آموزش مهارت های #پژوهشی #کنکور_ارشد و #دکتری نرم افزارهای تخصصی و عمومی #ترجمه_عربی مدیر گروه: @hosinafsardyr ادمین ها: @AVAYE_RADA @Maaaaaaahy @Haniehsalek
مشاهده در ایتا
دانلود
‏«يا رب تزاحمت في قلبي أشياء وأنت أعلم بها فاللهم إني أسألك طيب الخاطر وراحة البال وطمأنينة النفس وسكينتها» «پروردگارا چیزهایی در قلبم انباشت شده است، حال آنکه تو به آن ها آگاه هستی پس خداوندا همان من از تو، خرسندی، نبود اندوه، آرامش نفس و آسیایش آن را می خواهم.» یا رب: در برای از حرف «الف» در آخر آن استفاده می شود. «پروردگارا» تزاحمت تزاحمت في قلبي أشياء: تزاحم به معنی انباشته شدن، جمع شدن، متراکم است. چیزهایی در قلبم انباشت شده است. نکته: در اینجا فعل تزاحمت، ماضی است، ولی مطابق سیاق در ترجمه به ماضی استمراری ترجمه می شود، چرا که انباشت این مسائل در از گذشته شروع شده و تا حال نیز ادامه دارد. وأنت أعلم بها: این عبارت جمله است. هاء چون به اشیاء که جمع مکثر است برمی گردد، علیرغم مفرد بودن، به صورت جمع ترجمه می شود. حال آنکه تو به آن ها آگاه هستی. فاللهم إني أسألك طيب الخاطر وراحة البال وطمأنينة النفس وسكينتها: این جمله به عنوان نتیجه برای عبارت قبل است. چهار در خواست از خداوند شده که همه آن ها در حوزه آرامش و آسایش هستند. طیب خاطر به معنای و و نداشتن و است. راحت البال به معنای نداشتن غم و اندوه است. طمأنینة النفس: به معنای ثبات و عدم نگرانی است. شاید معنای مناسب آن آرامش باشد. سکینة: سکون معمولا در فارسی به معنای آرامش هست. در واقع سکینه آرامشی است که از فراهم بودن شرایط از جمیع جهات برای فرد مهیا است. بیشتر در بعد مادی هست. اینجا هم بهتر است آسایش را معادل سکینه قرار بدیم. پس خداوندا همان من از تو، خرسندی، نبود اندوه، آرامش نفس و آسیایش آن را می خواهم. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
تحريف يا تفسير؟ وَإِذَا جَاءُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَقَد دَّخَلُوا بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ ۚ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوا يَكْتُمُونَ (61) { وَإِذَا جَاءُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا ْ} نفاقا ومكرا { و ْ} هم { قد دَّخَلُوا ْ} مشتملين على الكفر { وَهُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ ْ} فمدخلهم ومخرجهم بالكفر -وهم يزعمون أنهم مؤمنون، فهل أشر من هؤلاء وأقبح حالا منهم؟" { وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوا يَكْتُمُونَ ْ} فيجازيهم بأعمالهم خيرها وشرها. اين نمونه ای از تفاسير توضيحی قرآن کريم است که دهها نمونه آن در اينترنت قابل جستجوست (اينجا مثلا: https://quran.ksu.edu.sa/tafseer/saadi/sura5-aya61.html#saadi). کلمات توضيحی در لا به لای آيات قرآن قرار داده شده و از علائم ويرايشی هم استفاده شده تا آيات شريفه قرآن از کلمات توضيحی قابل تشخيص باشد. در متن ها و نسخه های قديم در تفاسير قرآن از همين شيوه در خيلی از تفاسير استفاده می شد. گاهی از علائمی ويرايشی و يا از قلم هایی با رنگ های مختلف در خود سطور استفاده می شد و گاهی نیز از علائمی در حاشيه نسخه بهره گرفته می شد. در بسياری از موارد در کتابت های بعدی در نسخه ها اين نوع علائم و مميزها را در نظر نمی گرفتند و يا همه جا رعايت نمی کردند و از اين مسئله غفلت می شد. شايد هم به اين دليل که موضوع را خيلی واضح می دانستند و نيازی به رعايت اين موارد ويرايشی نمی ديدند. کسانی که با نسخه های خطی سر و کار دارند بارها و بارها اين نوع نسخه ها و موارد را ديده اند. خوب اگر کلينی و يا سياری و علی بن ابراهيم و عياشی در تفاسير خود و به نقل از روايات مأثور از همين کلمات توضيحی در داخل کلمات قرآن استفاده کرده باشند اسمش می شود تأييد تحريف در قرآن و اينکه قرآن اصلی که نزد امام معصوم (ع) وجود داشته سه برابر قرآن فعلی بوده؟ اين شد استدلال برای اثبات وجود عقيده تحريف قرآن در ميان قدمای شيعه؟ با اين حساب همه اين مفسران اينترنتی قرآن هایی در اختيار دارند که چند برابر متن مصحف رسمی عثمانی است. در چندين مقاله نشان داديم ادعای وجود عقيده تحريف قرآن در نزد شيعه در طی 250 سال اول اسلام سخن نادرستی است و هيچ مستندی ندارد. https://t.me/azbarresihayetarikhi
یه جمله نسبتاً رو می‎‌کنیم. ‏«اللهم لا تدع لمتابعيني ذنبا إلا وغفرته باقي الناس عاد انت و اعمالكم» « برای دنبال‌کنندگانم هیچ را نادیده نگیر، مگر آن را باشی، دیگر اهمیتی ندارند خودشان می‎‌دانند و کارهایشان» نکات: واژه در ، افاده می‌کند. لذا ذنبا به هیچ گناهی ترجمه شد. واو در وغفرته، واو است ولی چون این حال در نداریم ترجمه حال امکان ندارد.(البته از ترجمه‌های پیشنهادی شما استقبال می‌شود) عاد: در اینجا یعنی معمولی، بی‌اهمیت، ساده انت واعمالکم: چون اشاره به ناس داره لذا به صورت جمع ترجمه می‎شود. این عبارت یک کنایه هست. خودشان می‌دانند و کارهایشان. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
یه بحثی توی به نام «» داریم. نحت یعنی از چندتا ما یک کلمه بسازیم. مانند: ۱. «عبد شمس» که می‌گویند: «عبشمی»؛ ۲. «بسم الله الرحمن الرحیم» که نحت آن « بسمله » است؛ ۳. «لا حول و لا قوة الا بالله» که نحت آن « حوقله » است. خب این حالت ها یه جور اختصار هم هست که توی اکثر ها هست. مثل یعنی هواپیمایی ملی ایران و فراجا و نزاجا و... ولی یه کم دقیق تر هم به این بحث می شه نگاه کرد. گاهی این با هم به گونه ای است که به سختی و با پژوهش می توان تشخیص داد که فلان واژه از ترکیب چند واژه درست شده است. مثلاً یک شهری در لبنان هست به نام «مجدل عنجر» بحث ما روی واژه «عنجر» هست. این واژه در واقع «عین الجاریة» بوده که به شکل عنجر تبدیل شده. یا الان در لهجه عربی یه واژه دارن «مفیش» به معنی وجود ندارد در اصل بوده «ما فیه شیء» مثال واژه «» هست. طبق گفته آقای دکتر پاکتچی توی یکی از گارهای ریشه شناسی شون، این واژه در واقع بوده «من عین/ از چشمه» و «ماء معین» یعنی آب چشمه و چون آب چشمه خیلی گوارا بوده بعداً معین به گوارا توسعه معنایی پیدا کرده است. نمونه دیگر که در نهج البلاغه هست و یک مقاله ای از آقای دکتر پاکتچی راجع به اون نوشته شده واژه «تلاشت» هست. این واژه در اصل از عبارت «لا شیء» ساخته شده و مشتقات دیگه مثل متلاشی و... از اون ساخته شده است. پیدا کردن این جور ساخت ها شاید کمی سخت باشه ولی در فهم قسمتی از واژگان دینی خصوصاً واژگان قرآنی می تونه راهگشا باشه. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
معنای لاشئ در انتقال از فلسفه یونانی به فلسفه اسلامی.pdf
298.3K
برخی از دوستان فایل مقاله مورد ارجاع را خواسته بودند. مقاله «معنای لاشئ در انتقال از فلسفه یونانی به فلسفه اسلامی» احمد پاکتچی ،منبع: پژوهشنامه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی 1385 شماره 49 توی این زمینه قابل استفاده است. این مقاله روش کار رو هم می شه ازش یاد گرفت.
«‏يارب بعدد قطرات المطر ارزقنا فرحاً لا ينتهي وحقق امنياتنا اللهم اجعل لنا مع كل قطرة مطر تفريجاً وسعادة ورزقاً وعافيه واستجابة لكل دعوة.» «پروردگارا به تعداد دانه‌های ، بی‌انتها روزیمان نما و آرزوهایمان را محقق ساز، خداوندا برایمان همراه هر دانه باران، ، ، ، و اجابتی برای هر قرار بده» 🗒نکات: ✍اگر واژه ای در بود که در نیز رایج بود و مفهوم آن به کار گرفته می شد نیازی نیست که حتما واژه فارسی جایگزین شود. ✍لاینتهی جمله فعلیه و صفت برای فرحاً است. به جهت زیبایی در ترجمه می توان آن را به صورت وصف مفرد در فارسی ترجمه کرد. ✍در فارسی معاصر اگر بیش از دو واژه پشست سر هم باشه با کاما(،) از هم جدا می شوند ولی در عربی همه با واو عطف می آیند. در انجا نیاز به ترجمه واو عطف ها نیست. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
برخی از عزیزان راجع به رشته سؤالاتی داشتن. یه سری نکات کلی راجع به درس و دانشگاه هست یه سری هم راجع به رشته. ✅نکات کلی: برای خوشایند این و اون دانشگاه نرید. اگر هم خواستید دانشگاه برید حتماً حتماً رشته ای برید که با روحیات شما و فضایی که توش هستید سازگار باشه. حتما به موقعیت های شغلی رشته ای که انتخاب می کنید توجه کنید. محل سکونت خودتون رو در نظر بگرید، مخصوصاً خانم ها، چون آقایون راحت تر می تونن برن یه جای دیگه و ... کسی که در یک شهر یا روستایی زندگی می کنه که فلان رشته هیچ جایگاهی نداره خب چرا الکی وقت خودتون رو تلف می کنید. ✅اما رشته علوم قرآن و حدیث: قسمتی از مطالب این رشته عربی هست. یعنی شما باید قواعد عربی(صرف و نحو و بلاغت) رو یاد بگیرید. همچنین بعضاً ممکنه در برخی دروس استاد کتاب عربی یا متن عربی بده که باید بخونید.(این مورد کم تر هست چون اکثر منابع الان فارسی هست) لذا کسی که به عربی و این چیزا علاقه نداره و توی دبیرستان عربیش ضعیف بوده به این شرایط دقت کنه. ✅بازار کار این رشته: بهترین و بیشتر جایگاه شغلی که این رشته رو می خوان، معلمی هست. کسانی که فارغ التحصیل این رشته هست هم می تونن معلم عربی بشن هم دینی و هم پرورشی. 📣📣نکته مهم: دقت کنید که برای معلم شدن قانون می گه باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشه. اما یه تبصره داره که در صورت نیاز می شه از سایر فارغ التحصیلات دانشگاه های دیگه هم استخدام کرد. پس به این شرایط قانونی باید دقت بشه که ممکنه 4 سال دیگه ظرفیت آموزش و پرورش تکمیل بشه و همون دانشگاه فرهنگیان کفاف بده و از طریق آزمون استخدامی معلم نگیرن. سایر جایگاه های شغلی این رشته کمه و خصوصاً برا خانم ها شاید کمتر باشه چون بعضاً آقا جذب می کنن. ✅اما بازار کار آزاد این رشته: اگه کسی بخواد خودش یه کاری با این رشته انجام بده، باید عربیش رو تقویت کنه تا بتونه توی بحث ترجمه وارد بشه. بقیه موارد مثل ایجاد مهد قرآن و دار القرآن و... می شه ولی خب بحث درآمد و این چیزا رو هم باید توجه کرد که هم باید سرمایه اولیه داشته باشی و هم اون شهری که هستی امکان چنین کارهایی باشه. نکته بعد: برخی جایگاه های شغلی مثل وکلات رشته های مجازی رو قبول نمی کنن. پس به این هم دقت کنید که رشته های مجازی هست یا حضوری. ❓❓❓اگه سؤالی بود پیام بدید.
📚«الناس يغيرون وجوههم كل يوم . فلا تبحث عن قيمتك في وجوه الناس… طالما ليس هناك مصالح فلن يسأل عنك أحد إلا بعض الأوفياء و هم نادرون جدا» 🖌«مردم هر روز به رنگی درمی آیند، بنابراین دنبال ارزشت در نگاه مردم نگرد... تا زمانی که منافع ای وجود نداشته باشد، هیچ کس سراغ شما نگیرد مگر برخی وفاداران، حال آنکه آنان بسیار کمیابند» 📝نکات: ✅این عبارت تقریباً به طور کامل به صورت استعاری اومده برا همین ترجمه ظاهریش در فارسی مفهوم و روان نیست. ✅وجوه کنایه از کل حالات یک فرد و چون اثر تغییرات در چهره نمایان است، وجوه ذکر شده. مجاز جزء از کل هست. یعنی جزئی را ذکر کرده ولی مرادش کل هست. ✅قیمت به معنای ارزش است. البته نه ارزش مادی، بلکه معنوی. توی نهج البلاغه اومده «قیمة کل امرء بما یحسنه» ✅في وجوه الناس: اينجا كنايه از نگاه و نظر مردم است. ✅هناک: این اسم و سایر مشتقاتش وقتی خبرش یک اسم نکره(مصالح) باشد در ترجمه معنای «وجود دارد» می دهد. هناک رجل(مردی وجود دارد) اگر هم ادات نفی بر سر اون بیاد که معنای وجود ندارد می دهد. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
دهمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای دینی، علوم اسلامی، فقه و حقوق در ایران و جهان اسلام در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ توسط ،مركز توسعه خلاقيت و نوآوري علوم نوين سازمان همیاری شهرداری ها(دانشگاه علمی کاربردی) در شهر برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس تاریخ برگزاری: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۹/۲۵ تارنمای کنفرانس: https://www.ricconf.ir/fa/ 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
ما أجمل لغات القلوب⁦⁩ ...؛ چه زیباست زبان دل ها لغات لا تعرِفُ الكذب...؛ زبانی که دروغ نمی داند لا تَحتاج إلى أحرف وكَلِمات...؛ به حروف و واژگان نیاز ندارد لا تَعتَرِف بلقاءٍ أو نظرات .⁦⁦...؛ به برخوردها و نگاه ها[ی دیگران] اهمیت نمی دهد سلامًا على من فهم لغة القلوب...فأجاب؛ درود بر کسی که زبان دل ها را دانست و پاسخ داد سلامًا لمن سمع تلك النبضات فرواها⁦ ...؛ درود بر کسی که آن ضربان ها را شنید و نقلش کرد سلاماً لذاك البعيد القريب للقلب ...؛ درود بر آن دورِ نزدیک به قلب سلامًا لمن جعل للحياة معنًى...فأحياها ...؛ درور بر کسی که برای زندگی معنا قرار داد و آن را زنده کرد 👌🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
📚متن عربی: «ما نراه صعبًا هو يسير على الله، وما نراه كبيرًا هو صغير عند الله وما نراه مستحيلًا هو هيّن على الله فقط علينا أن نقصد بابه» 📖ترجمه: «چیزی که ما آن را سخت می پنداریم، برای آسان است و چیزی که ما آن را می پنداریم، نزد خدا است و چیزی که آن را نشدنی می پنداریم، برای خدا شدنی است، پس تنها بر ما است که به سوی درگاهش برویم» 🖌نکات: 🟢نراه: از افعال هست. یعنی فعلی است که مسائلی درونی و را بیان می کند. دیدن با در اینجا مد نظر نیست. پنداشتن و تصور کردن معنا می دهد. 🟢هین: به معنای آسان و راحت است. در اینجا به قرینه مستحیل (چیزی که امکان وقع ندارد/ نشدنی) می تواند واژه شدنی را قرار داد. 👌🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
یه بحثی توی قرآن داریم به اسم «امت واحده». در چندین آیه به این اصطلاح اشاره شده. از جمله آیاتی و مسائلی است که هنوز هم جای کار داره. خداوند می فرماید: «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» (بقره: 213) چندتا بحث توی آیه هست که هر کدومش خودش یه موضوع پژوهشه. اولاً اثبات اینکه مردم امة واحد بودند. امت واحده یعنی چه؟ اگر به سیاق آیه نگاه کنیم گفته که مردم اول امت واحده بودند، بعد اختلاف کردن بعد پیامبران اومدن تا این اختلاف رو رفع کنند. خب اولین اختلاف بین آدمیان که بین بچه های حضرت آدم رخ داد و یکی زد اون یکی رو کشت. این توی خود اومده. حالا این صحبت قرآن مربوط به چه دوره ای هست؟ منظور از الناس کیا هستند؟ قبل از که به معروف بوده و کلی داشتن برا همین نمی شه گفت منظور اونا بودن. پس منظور کیا هستند؟ یعنی قبل از حضرت ؟ خب اینم که نمی شه چون اولین ، خود حضرت آدمه. پس اینجا باید مفهوم «اختلاف» و مفهوم «حکم» روشن بشه که چیه تا بشه به سؤالاتی که گفته شد پاسخ داد. ثانیاً: یه جنبه هم این بحث داره و اون اینکه اگر مردم هیچ اختلافی نداشته باشن پس خداوند پیامبر نمی فرسته؟ یعنی هدف از ارسال رسل، رفع اختلاف بین مرد بوده؟ اگر هدف این بوده چرا ختم رسالت اعلام شد؟ و دیگه پیامبری نیامد در حالی که اختلاف بین مردم رفع نشده؟ حتی مردم بعد از پیامبر(ص) دچا اختلاف بیشتر هم شدند. ثالثا: در قسمتی دیگر از آیه می گه بعد از اینکه بینات اومد، اینا اختلاف کردن. خب اینجا این اختلاف با اون اختلاف اولی یکیه؟ اول گفت مردم اختلاف کردن پیامبران ارسال شدن تا رفع اختلاف کنن بعد می گه فقط اونایی اختلاف کردن که بینات براشون بود؟ یعنی یه اختلاف قبل از ارسال رسل بوده یکی هم بعد از رسیدن بینات؟ 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
قبلا توی پیامی(اینجا) راجع به پیشنهاداتی داده شد. یکی از جنبه هایی که شاید مناسب تر باشه برای رسیدن به امت واحده، بررسی است. اگر همه جمعیت فعلی جهان روزی یک گروه و امت بوده باشند، زبان بهترین جایی است که این را نشون می ده. چه طور؟ ما در زبان یک سری واژگان داریم که تقریباً هست. خصوصاً واژگانی که همیشه با انسان ها بوده. مثل چی؟ مثلا واژه هایی که مربوط به حوزه خانواده و اعضای خانواده است. واژه هایی که مربوط به اعضای بدن است. واژه هایی مربوط به طبیعت و... کاری که توی جهت دسته بندی یک زبانی می کنن، از طریق همین اشتراکات است. یه زبان فرضی درست کردن به اسم «» کاری که توی این زبان فرضی انجام شده همین است که همه زبان ها را به یک زبان بسیار کهن برگردونده. حالا با بررسی واژگان این زبان و نسبت سنجی اون ها با دیگر زبان ها می شه به بحث امت واحده هم رسید. یه تمرین هم می تونید انجام بدید: را توی ترجمه بزنید بعد اون رو به زبان های مختلف ترجمه کنید می بینید که در اکثر زبان ها مادر از حروف اصل میم و الف تشکیل شده. توی هم که ام به نوعی جابه جایی م ا هست. فقط مادر رو گوش بدید و لذب ببرید😅😅😅 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
زیارت نماد عبارت «زیاره الاربعین» تنها در دو روایت از امام صادق(ع) و امام عسکری(ع) آمده است. از این دو روایت، روایت امام عسکری(ع) نقش کلیدی و مهمی در تبیین جایگاه «اربعین» و بار فرهنگی-دینی آن در جامعه شیعه دارد. شیخ طوسی(م 460 ق) در کتاب المزار کتاب تهذیب، ذیل عنوان «زیاره الاربعین» روایتی از صفوان بن مهران جمال نقل می کند. صفوان می گوید که امام صادق(ع) راجع به زیارت اربعین به من گفتند که هنگام ظهر چنین بگو: «السَّلَامُ عَلَى وَلی اللَّهِ وَ حَبیبِهِ السَّلَامُ عَلَى خَلیلِ اللَّهِ وَ نَجیبِهِ السَّلَامُ عَلَى صَفی اللَّهِ ....»(طوسی، تهذیب الاحکام، 6/ 113) در منابع متأخر از شیخ طوسی نیز همین روایت نقل شده است.(ابن مشهدی، 514؛ ابن طاوس، 2/ 589) این زیارت در منابع متقدم بر شیخ طوسی یافت نشد. اما مجلسی بعد از نقل این زیارت می نویسید که این زیارت در کتاب شیخ مفید نیز به طور مرسل نقل شده است.(مجلسی، بحار الانور، 98/ 332) مجلسی اطلاعات بیشتری به دست نمی دهد و مشخص نمی کند که در چه کتابی از آثار شیخ مفید چنین زیارتی نقل شده است. در کتاب المزار شیخ مفید که اکنون در اختیار هست، ذیل عنوان «فضل زیاره الاربعین» تنها روایت امام حسن عسکری(ع) نقل شده است و هیچ اشاره دیگری به این زیارت نشده است. روایت امام صادق(ص) به صرات نشان می دهد که منظور از زیارت اربعین، زیارت امام حسین(ع) است. اما روایت امام عسکری(ع) چنین صراحتی ندارد. این می تواند نشان از این باشد که زیاره الاربعین در آن روزگار در میان شیعیان به عنوان یک اسم علم شناخته شده بوده است و بدون قرینه دیگر متوجه منظور امام می شدند. از همین رو امام عسکری(ع) در این رویات می فرمایند: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسینَ وَ زیارَةُ الْأَرْبَعینَ وَ التَّخَتُّمُ فی الْيَمینِ وَ تَعْفیرُ الْجَبینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ»(مفید، 53) این روایت به صورت مرسل توسط شیخ مفید نقل شده است. در منابع متأخیر از شیخ مفید نیز این روایت با همین وضعیت سند و متن نقل شده است.(طوسی، تهذیب الاحکام، 6/ 52؛ ابن فتال نیشابوری، 1/ 195؛ ابن مشهدی، 352؛ ابن طاوس، 2/ 589) ابن ابی جهمور(زنده در 901) این روایت را به نقل از امام صادق(ع) آورده است.(ابن ابی جمهور، 4/ 37) اما با توجه به منابع متقدم به نظر می رسد در اینجا تحریفی رخ داده است و گوینده حدیث همان امام عسکری(ع) است. این روایت از جایگاه ویژه ای برخور دار است و از چند جهت دارای اهمیت است که از این طریق بهتر می تواند منظور حدیث را فهمید. اولین وجه اهمیت این روایت، معصومی است که آن را نقل کرده است. امام عسکری(ع) به عنوان آخرین امام زنده و حاضر شیعه در جامعه است و بعد از ایشان قرار است که وارد عصر غیبت شویم. از همین رو این حدیث به نوعی چراغ راه عصر غیبت را نشان می دهد. دومین وجه اهمیت این روایت، وجود مطالب دیگری است که در ضمن متن حدیث آمده است. در روایت امام صادق(ع) تنها بحث از زیارت اربعین بود و به هیچ موضوع دیگری اشاره نشده بود. اما در این حدیث امام عسکری(ع) علاوه بر زیارت اربعین به چهار موضوع دیگر نیز اشاره می شود و ارتباط مستقیمی با بحث زیارت اربعین ندارد. امام عسکری(ع) در این روایت در کنار زیارت اربعین به چهار مسأله دیگر، 51 رکعت نماز(17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نماز نافله هر کدام از نماز های واجب) انگشتر به دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن، بلند خواندن بسم الله در نماز اشاره می کند. امام عسکری(ع) این پنج مورد را به عنوان نشانه های مؤمن معرفی می کند. سیاق حدیث، نشان می دهد که منظور از مؤمن در این روایت، شیعه هست، چرا که در متن به نکاتی اشاره شده است که تنها در میان شیعیان وجود دارد. امام عسکری(ع) با این روایت خواسته اند، وظایت شیعیان را در دوران غیبت مشخص کنند. نماز، به عنوان ارتباط با خداوند، زیارت اربعین به عنوان نماد ارتباط با امام معصوم(ع) و مبارزه با ظلم، انگشتر و بلند خواندن بسم الله و پیشانی بر خاک گذاشتن به عنوان نماد تأسی به سنت راستین پیامبر(ص) است.👇👇👇
در روایتی از امام رضا(ع) آمده است که جهر به بسم الله در همه نمازها سنت[پیامبر(ص)] است.(ابن بابویه، 2/ 123) از همین رو برخی از فقهای شیعه مانند ابن ابی عقیل معتقدهستند که با توجه به اخبار متواتر در این باب، هیچ تقیه ای در زمینه جهر به بسم الله صورت نمی گیرد.(مجلسی، روضه المتقین فی شرح من لایحضره الفیه، 2/ 303) همچنین از امام باقر(ع) نقل شده که گرامی ترین آیه ای که از قرآن دزدیده شد، بسم الله بود.(عیاشی، 1/ 19) در روایتی از امام کاظم(ع) آمده که پیامبر(ص) نیز انگشتر در ست راست می کرد، و این کار از نشانه های شیعیان هست.(ابن بابویه، 1/ 158) بنابراین می توان گفت که امام عسکری(ع) با این بیان خود، قصد دارند چنین بیان کنند که شیعه می بایست در دوران غیبت نشانه هایی داشته باشد که شناخته شده باشد. از آنجا که ایشان آخرین امام حاضر بودند، روایاتشان به عنوان حکم نهایی تلقی می شود و اگر در دوران قبل روایتی مبنی بر نهی چنین کارهایی بنابر تقیه صادر شده است، این روایت امام عسکری(ع) حکم ناسخ آن ها را دارد.
به اصطلاحی توی داریم به نام «». برای این تعاریف مختلفی شده. یکی از تعاریفش اینکه حدیثی که میان اهل حدیث باشه حتی اگر در برخی مواقع سند هم نداشته باشه. حالا یافتن این جور احادیث محل خیلی خوبی برای هست. از چه نظر؟ می گم. اینکه چرا باید همچین مواردی به عنوان حدیث شایع بشه اونم نه میان مردم عادی، بلکه میان علمای اهل حدیث؟ یعنی علمای دوره های بعد تحت تأثیر نظرات یکی از علمای گذشته بودند که به خودشون اجازه اظهار نظر نمی دادن؟ این احادیث مشهور چه مشکلی رو از علمی علما یا مردم زمان خودش برمی داشته؟ زمینه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... که موجب شد چنین احادیثی در جامعه رایج شود چه بوده؟ توی اهل سنت چندین کتاب توی زمینه احادیث مشهور نوشته شده یکیش اللآلئ المنثورة في الأحاديث المشهورة المعروف بـ (التذكرة في الأحاديث المشتهرة) از یکی دیگه هم طبق معمول از آقا جلال الدین هست.ایشونم مثل همیشه اومده کارهای زرکشی رو یه کم گسترش داده یه کتاب دیگه ازش ساخته به اسم «الدرر المنتثرة في الأحاديث المشتهرة» یکی از این احادیثش اینه «الْبَاذِنْجَانُ لِما أُكِلَ لَهُ»؛ حالا می شه یه حدیث از این کتابا پیدا کرد و روی اون کار پژوهشی کرد. 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
📚«قبل عشرين سنة كانت هذه اللحظة تساوي انقطاع الانترنت اليوم» 😂 🖌«بیست سال پیش چنین لحظه ای برابر با قطع شدن امروزی بود.» ✔نکات: 1⃣ترجمه واژه های مربوط به و (قبل، بعد، جلو، عقب، بالا، پایین) بعضا خیلی جالبه. تقریبا اکثر مشتقاتی که از سه حرف «ق ب ل» ساخته شده به نوعی به جلو و آینده اشاره داره. مثل قبله، قُبُل، متقابل و تقابل(روبه رو)، اقبال(رو کردن به چیزی) همین طور واژه فارسی«پیش» مثل پیش بینی، پیش گویی، پیش خرید، پیش فروش، پیشاهنگ(کسی که جلوی کاروان حرکت می کند.)، پیش قراول(گروهی از سربازان که جلوتر از لشکر اصلی حرکت می کنند) اما اینجا قبل/پیش اشاره به گذشته دارن. توی بحث جهات این امر جالب تر می شه که بعدا جدا راجع به اون مطلبی می نویسم. مثلا تو قرآن وراء که به معنای پشت سر هست رو به جلو ترجمه کردن. 2⃣الیوم: می شه به جای امروزی از فعلی یا کنونی هم استفاده کرد. 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
داستان و توی اومده. یه سؤالی که توی این داستان هست، اینکه چرا بلقیس به خدا ایمان آورد؟ توی قرآن این قسمت رو اینگونه آورده: «قَالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» ❓یعنی چون قدرت سلیمان را دید ایمان آورد؟ ❓چون ساختار سلیمان را دید ایمان آورد؟ ❓این موارد از نشانه های نبوت بوده؟ ❓آیا بین جامعه دینی و دیگران ارتباطی هست؟ ❓ایمان بلقیس از روی ترس بود یا از روی و ؟ ❓منظور از ظلم به نفس چی بود؟ آیا حکومت داشتن (بلقیس) مصداق به نفس بوده؟ چون در آیه می گه همراه با سلیمان، تسلیم خدا می شم. ❓با توجه به ایمان آوردن بلقیس به خدا و رها کردن حکومتش آیا از این داستان برای اثبات حاکم شدن زنان می شود استفاده کرد؟ ❓ذکر رفتار غیر (بلقیس قبل از ایمان که حکام بود) آیا است؟ یعنی با استناد به حاکم بودن بلقیس قبل از ایمانش به خداوند می توان حکم داد که قرآن نیز موافق حاکم بودن زنان در جامعه اسلامی هست؟ 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
از گذشته یه بحثی توی حوزه داشتیم به نام و . توی این حوزه می اومدن بر اساس هر آیه معنای برخی واژگان رو تعیین می کردن. جدایی از صحت همه معانی و یا مصادیقی که برای واژگان ذکر کردن، از نظر روشی کار بسیار خوبی بود. این کار گرچه تا حدودی در تفاسیر پیگیری شده ولی به صورت کتاب مستقل کمتر محل توجه بوده. همچنین کتاب های لغت هم وارد این حوزه نشده بودن. امروزه با توجه به نظراتی که در حوزه مطرح شده خصوصا بحث هایی مانند روابط همنشینی و جانشینی می شه روی بسیاری از قرآنی مجدد کار کرد. منظورم اون واژگانی هست که شاید در ظاهر امر خیلی ساده و معمولی باشن. اینکه منظور از چیه؟ خب شاید فکر کنید اینکه مشخص دیگه. ولی یه کم که دقت می کنیم می بینیم خیلی جاها سؤالات مهمی راجع به این هست. مثلا آیا منظور از ارض کل کره زمین با تمام ساختار فیزیکیش مد نظره یا همان سطح رویی زمین که برای همه قابل مشاهده است؟ کجاها ارض به معنای است کجاها به معنای یک است؟ الارض در ابتدای سوره روم، فی ادنی الارض، منظور نزدیک ترین کشوره یا شهره یا ....؟ ارضی که قرار است به به برسد، منظور است یا چیز دیگر؟ واژه های دیگه هم می شه مثال زد. مثل ناس، رجل، نساء، سماء و... 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
ا🥀🥀الكتاب🥀🥀 هو المعلم الذي يعلم بلا عصا ولا كلمات ولا غضب، بلا خبز ولا ماء … إن دنوت منه لا تجده نائم .. وإن قصدته لا يختبئ منك .. إن أخطأت لا يوبخك .. وإن أظهرت جهلك لا يسخر منك … ترجمه: همان است که بدون عصا، واژگان، خشم و بدو نان و آب آموزش می دهد... اگر به آن نزدیک شوی، آن را نمی یابی... اگر به سویش روی، روی از تو نگیرد... اگر اشتباه کنی، توبیخت نکند... اگر نادانی خودت را نمایان سازی تو را مسخره نکند. : هو در ابتدای عبارت، است. در ترجمه آن معمولا از قیود تأکید استفاده می شود. بلا: در این ترکیب حرف لا است و عامل نیست و تنها معنای دارد. و کلمه بعدش مکسور است. این ساختار در فارسی مرسوم نیست که حرف نفی بر سر چند کلمه معطوف تکرار شود. بلا عصا: کنایه از بدون کتک زدن است. چون خود عبارت بدون عصا تقریبا مفهومه، نیازی نیست که معنای کنایی جایگزین بشه. 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
یه روش برای یافتن موضوع جهت پژوهش قرآنی و حدیثی اینه که شما با مواجبه بشید. توجیه یعنی چه؟ یعنی مفسر، محقق، مقاله نویس، پایان نامه نویس و خلاصه هر کی اومده راجع به فلان بحث نظر داده، آسمون رو به ریسمون بافته که معنایی که از اون آیه یا حدیث شده رو جفت و جورش کنه که عموم مردم اون رو بپذیرن. خدا می گه «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» خب اگر خدا قرآن ور آسون کرده، چه طور می شه ما یه معنایی برای اون بگیم که اکثریت می گن والا این که جور درنمیاد. نمی شه. این جوری نیستاااا. ⬅هر زمانی که نظری داده شد و خود اون نظر موجب ایجاد شبهات بیشتری شد اینجا باید ترمز کرد و یه کم فکر کرد که چرا؟ چرا شبهه دار شد؟ ما نظر می دیم که مشکل حل بشه نه اینه که تولید مشکل کنه. شبهه برای افراد معمولی و معتقد منظورمه نه اینکه آدم هایی که کارشون شبهه پراکنیه و... 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
یازدهمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای دینی و اسلامی، حقوق، علوم تربیتی و روانشناسی در تاریخ ۳۰ دی ۱۴۰۲ توسط ،مركز توسعه خلاقيت و نوآوري علوم نوين سازمان همیاری شهرداری ها(دانشگاه علمی کاربردی) در شهر برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس تاریخ برگزاری: ۳۰ دی ۱۴۰۲ مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ تارنمای کنفرانس: https://www.scsrconf.ir/fa/ 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
«صباح الخير للذين يمرون على أرواحنا المتعبة بدعوات صادقة، ويزهرون قلوبنا القاحلة بأزهار جنتهم» 📚ترجمه: «صبح بخیر به کسانی که با دعاهای صادقانه بر فراز جان های ما گذر کرده و با شکوفه های بهشتیشان، دل های خشکیده ما را سرسبز می کنند» 🖊نکات: ◀حرف ل در للذین معمولا در «برای» می شه. اما در ساختار فارسی ما به دیگران صبح بخیر می گیم نه برای آن ها. ◀حرف جر «علی» بر استعلا(یعنی یه چیزی بر بالای چیز دیگه) دارد. در این موارد خصوصاً که متن حالت و ادبی دارد، می توان با عبارتی مثل بر فراز و... این حالت را نشان داد. ◀قاحل: زمینی که در اثر خشک سالی و قحطی آماده کشت نیست. 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
در حوزه از چند جهت می شه کار پژوهشی کرد. 1- انتخاب یک نظریه در حوزه ترجمه و تطبیق آن بر ترجمه های انجام شده از و یا احادیث 2- انتخاب یک ساخت یا یا و بررسی شیوه های مترجمان در ترجمه آن. نمونه در نقد ترجمه های مفعول مطلق، حال و... هست. در حوزه مجازها زیاد می شه کار کرد. 3- انتخاب یک واژه و بررسی ترجمه های مختلف از آن. مثلا آیه قل کل یعمل علی شاکلته. روی شاکله زیاد بحث شده، حالا انعکاس این بحث ها توی ترجمه ها چه طوره. مترجمان چه طور این رو ترجمه کردن. 4- بررسی نحوه ترجمه وجوه معنایی یک واژه. ما یه بحثی داریم به نام وجوه و نظائر. واژه هایی در قرآن هست که از نظر ظاهر یک شکل هستند ولی معانی متفاوتی دارند. مثل امت که به معنای زمان و گروه هست. مقاله ای با عنوان «چند معنایی واژه روح در ترجمه های قرآن» (https://qhts.modares.ac.ir/article-10-6756-fa.pdf) از بنده هست می تونید ازش الگو بگیرید. 5- شیوه های ترجمه بر اساس مخاطب مخصوصاً نوجوانان. آیه می شه قرآن رو جوری برای نوجوانان ترجمه کرد که هم برای اونها قابل فهم باشه و هم دور از شأن قرآن نباشه. یا حتی نحوه ترجمه برای کودکان. نکته: همه این موارد روی می شه روی ، ، و... انجام داد 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
اولین همایش بین المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، در شهر مشهد برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس تاریخ برگزاری: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ تارنمای همایش: https://www.saeecon.ir/ 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1