eitaa logo
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
3هزار دنبال‌کننده
117 عکس
8 ویدیو
61 فایل
گروه #مهاد(مهارت افزایی #دانشجویان) با مدیریت دکتر #حسین_افسردیر دکتری #علوم_قرآن و #حدیث #آموزش مهارت های #پژوهشی #کنکور_ارشد و #دکتری نرم افزارهای تخصصی و عمومی #ترجمه_عربی مدیر گروه: @hosinafsardyr ادمین ها: @AVAYE_RADA @Maaaaaaahy @Haniehsalek
مشاهده در ایتا
دانلود
"نکته پرانی" در فضای مجازی درباره آسيب شناسی فضای مجازی بسيار گفته اند و خوانده ايم و شنيده ايم. يکی از آسيب های آن به نظرم در فضای روشنفکری و نظری ايجاد توهم عالم بودن و صاحب "سخن" بودن است. تا قبل از عصر رسانه های اجتماعی انتشار يک مطلب حتی در يک روزنامه دست چندم کار ساده ای نبود. اما الآن به لطف رسانه های اجتماعی هر کسی می تواند از حق اظهار نظر برخوردار باشد. اين البته جنبه مثبت وجود چنین رسانه هایی است. منتهی مشکل آنجاست که کارکرد رسانه های اجتماعی هنوز کاملا مورد بحث و بررسی قرار نگرفته. مثلا اينکه در سياست و اجتماع و دين و فرهنگ و علوم هر کدام چه راه هایی وجود دارد که بتوان با آنها ميان اظهار نظرهای با پشتوانه و بدون پشتوانه علمی تشخيص داد و تمايز برقرار کرد؟ رسانه های اجتماعی در چه حيطه هایی می تواند بستری برای گفت و شنود باشد و در کجاها نيازمند حفظ حدود شناخت علمی و تخصصی هستيم؟ اظهار نظر چه کسانی را بايد در رسانه های اجتماعی و در چه موضوعاتی مورد توجه قرار دهيم؟ مسلم است که موضوعات بسياری در اجتماع و سياست هست که می تواند عرصه اظهار نظر و رايزنی عمومی باشد و اساسا تنها در پرتوی خردی جمعی می توان درباره آن به بحث و بررسی و روشنگری پرداخت. اما موضوعات علمی چطور؟ جايگاه تخصص چيست؟ سهم "جامعه علمی" در هر رشته ای چيست؟ آيا پسنديده است در عرصه رسانه های اجتماعی بحث های علمی و تخصصی را دامن زد؟ اگر اين بحث ها مطرح می شود چه راه هایی وجود دارد تا مانع از سيطره عوام گرایی و شانتاژهای رسانه ای بر بحث های علمی شويم؟ چه راهی وجود دارد که علم و تخصص را از سياست زدگی و يا غلبه موج های زمانه برحذر داريم؟ چطور می توان از علم در برابر موج های رسانه ای حفاظت کرد؟ به نظرم يک راهش اين است: در مباحث علمی و آکادميک ملاک های متناسب با "جامعه علمی" هر رشته ای را حتی در رسانه های اجتماعی محترم شماريم. مثلا از کسی که حتی يک کتاب، سهل است يک مقاله آکادميک در موضوعی علمی که در رسانه ای اجتماعی از آن سخن می گويد منتشر نکرده و از طرق معمول تخصص و دانش خود را به محک داوری نگذاشته سخنی و يا بهتر بگويم اظهار نظر مهمی را در رسانه های اجتماعی نپذيريم. در غير اين صورت علم، و به ويژه علوم انسانی در زير ضربات و شانتاژهای رسانه ای له خواهد شد و اسير موج های رسانه ای و "نکته پرانی" های مجازی خواهد گردید؛ نکته پرانی های کسانی که سرمايه ای علمی جز همين "مداخله" های مجازی ندارند... دکتر حسن انصاری https://t.me/azbarresihayetarikhi
اطلاعیه اعلام‌ اسامی‌ پذیرفته‌شدگان‌ نهایی آزمون‌ ورودی‌ دوره دكتری «Ph.D» نیمه‌متمركز سال 1403 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی https://sanjesh.org/fa-IR/sanjesh/4936/news/view/14591/11498/Staging 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
لطفاً نسبت به برگزاری دوره های مهر ماه نظر خودتان را بفرمایید: (هر نفر سه گزینه می تواند انتخاب کند.) ✅ آموزش پاورپوینت ✅ آموزش اکسل (مقدماتی) ✅ آموزش فتوشاپ (مقدماتی) ✅ آمادگی کنکور ارشد ✅ آمادگی کنکور دکتری ✅ کارگاه فن ترجمه عربی به فارسی(کاملا عملی) ✅ کارگاه مقاله نویسی ✅ کارگاه پروپزال نویسی ✅ تدریس صرف و نحو(مبادی العربیه) 🔗🔗لینک نظرسنجی https://EitaaBot.ir/poll/nrba گروه آموزشی و پژوهشی مهاد
پنجمین دوره آزمون بسندگی زبان عربی ( اشتمال) ۲۲ شهریور ماه سال جاری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار خواهد شد. https://literature.ut.ac.ir/basandegi 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ آنلاین آشنایی با مهارت‌های لازم پروپزال‌نویسی و پایان‌نامه‌نویسی (دوره‌مقدماتی) 🔹 سر فصل‌های آموزشی کارگاه: - آشنایی با مراحل انتخاب موضوع - آشنایی با شیوه نگارش پروپزال - آشنایی با ابزارهای مورد نیاز در نگارش پایان‌نامه - آشنایی با منبع‌یابی و شیوه‌نگارش پایان نامه 🔹مدرس: دکتر حسین‌ افسردیر لینک ثبت‌نام: digiform.ir/wcc25f7cd مبلغ ثبت نام: ١۵٠ هزار تومان ⏰ زمان: ۳۱ مرداد و ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ساعت ۱۸ الی ۱۹/۳۰ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
چند روز پیش بود که یکباره قیمت بالا رفت. خب یه کم عجیب بود، اتفاق خاصی نه در کشور افتاده بود و نه در جهان. قیمت جهانی هم اتفاقا افت داشت. همین طوری به علت این فکر می کردم که خبری در رسانه منتشر شد. 13 خوش یمنه هرکی طلا بخره شکون داره. بلافاصله یاد حدیث افتادم که نقل کرده. «من أکل بصل عکة بمکة وجبت له الجنة». /////// حالا بماند که چرا 13 ای که در نوروز بوده نحس هست و اینجا خوش یمن شده یا سال بعد هم 13 صفر خوش یمن خواهد بود یا فقط 13 صفر امسال خوش یمنه چون که با 28 مرداد یکی شده بود. خب ناخودآگاه یاد 28 مرداد 1332 هم می افتیم. ////// اما، اینکه در عصری که و و رفتن به فضا از افتخارات بشر برای مبارزه با سنت های گذشته هست، چرا عده زیادی با این مباحث خوش یمن بودن یه روز باز همان رفتار 1400 سال قبل و یا گذشته های خیلی دور رو انجام می دن؟ آیا اگر ابزارهای انسان تفاوت کند، تفکر اون و نگاهش به مسائل خودش و جامعه هم تغییر می کنه؟ ریشه های روانشناختی پذیرش این جور مسائل از سوی انسان ها در طول تاریخ چی بوده؟ راه کارهای مقابله با چنین خرافاتی چیه؟ چه گروه هایی از پذیرش خرافات از سوی مردم سود می برند؟ شناخت مرز خرافات و سنت های خوب گذشته چیه؟ روایات های مختلفی که بحث خوش یمن بودن یه روز و یا زمان خاص رو معرفی کرده به طور دقیق از نظر فرهنگی و ... بررسی شود. بررسی صرفاً درون دینی نباشه. نقش تلقین و تصور ذهنی در پذیرش خرافات چیه؟ و... 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
گروه آموزشی و پژوهشی مهاد(مهارت افزایی دانشجویان) با اهداف زیر ایجاد شده: ✅آموزش منابع تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث ✅آموزش و مشاوره در زمینه مهارت های پژوهشی(مسأله یابی، پروپزال نویسی، مقاله نویسی، پایان نامه نویسی، منبع یابی و...) ✅مهارت افزایی و آمادگی برای کنکور ارشد و دکتری ✅آموزش ترجمه عربی به فارسی ✅آموزش نرم افزارهای کاربردی عمومی(ورد، اکسل، پاورپوینت، فتوشاپ، کامتازیا و...) و تخصصی(نرم افزارهای قرآنی نور، مکتبة الشاملة، جوامع الکلم، پژوهیار و...) کانال ایتا: https://eitaa.com/mehad1 گروه تبادل ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
یکی از مسائلی که ها و و با اون روبه رو هستند، بحث حرف شنوی ها است. این ویژگی به نوعی دیگر در هم برای هست. معمولا بچه ها به معلم یه درس بیشتر تمایل دارن و تحت تأثیر حرف های اون قرار می گیرن ولی برخی معلم های دیگر نه. اینجا بیشتر روی سخنم با معلمان دینی و عربی هست. اینجا بیشتر نیاز به مطالعه میدانی و مشاهده و مصاحبه با بچه ها است. کار توصیفی صرف و استفاده از منابع کتابخانه ای چندان مناسب نیست. نکته ای که به نظرم نیاز به پژوهش داره اینه که آیا پدر و مادرهایی که مهارت های بیشتر و به روزتری دارن(مهارت هایی که بچه ها نیاز دارن) بیشتر روی فرزندان تأثیر دارند یا نه؟ اینکه پدر و مادر نسبت به مسائلی که بچه ها نیاز دارند با اطلاع کامل و مهارت کافی بتونن خودشون این مسائل رو حل کنن نه اینکه والدین هزینه کنند و این مسائل رو دیگران به بچه ها یاد بدهند. اگر پدر و مادرها خودشان نسبت به درس های بچه ها اطلاع نسبی داشته باشند که بتوانن برای بچه ها توضیح بدهند، این حالت موجب تقویت درسی آن ها و همچنین حرف شنوی آن ها می شود یا خیر؟ اگر بچه ها احساس کنند که پدر و مادر نسبت به مسائل روز(منظورم مسائلی هست که بچه ها با آن سروکار دارند و نیاز دارن) بی اطلاع هستند چه تأثیری در حرف شنوی آن ها دارد؟ اگر پدر و مادرها نتواند با بچه ها بازی کند خصوصا بازی های رایانه ای آیا تأثیری در حرف شنوی آن ها دارد؟ 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
لطفاً نسبت به برگزاری دوره های مهر ماه نظر خودتان را بفرمایید: (هر نفر سه گزینه می تواند انتخاب کند.) ✅ آموزش پاورپوینت ✅ آموزش اکسل (مقدماتی) ✅ آموزش فتوشاپ (مقدماتی) ✅ آمادگی کنکور ارشد ✅ آمادگی کنکور دکتری ✅ کارگاه فن ترجمه عربی به فارسی(کاملا عملی) ✅ کارگاه مقاله نویسی ✅ کارگاه پروپزال نویسی ✅ تدریس صرف و نحو(مبادی العربیه) 🔗🔗لینک نظرسنجی https://EitaaBot.ir/poll/nrba گروه آموزشی و پژوهشی مهاد
چند سطری درباره آفت های فضای مجازی و مدعيان بی هنر فضای مجازی حسن های زيادی دارد. اما آفت هایی هم دارد. يکی از اين آفت ها اين است که عده ای را در می اندازد. در فيسبوک و توئیتر به طور خاص آدم هایی را می بينيم که با وجود ادعای داشتن مدارک و مراتب دانشگاهی (که گاهی هم، به ويژه آنجا که به خارج کشور مربوط است، متأسفانه اساسی در واقعيت ندارد و ادعاهایی است بی پايه که البته با وجود اينترنت و راه های متعدد راستی آزمایی عجيب است که همچنان شاهدش هستيم) کار و وظيفه خود را در حد "نکته" گویی و "تأملات" نويسی و يادداشت نگاری های چند سطری فروکاسته اند؛ آن هم عموما با نگاهی خود علامه پندار در عرصه سياست و فرهنگ؛ معمولا پر از انتقاد از وضع موجود، از فرهنگ گرفته تا اقتصاد و اجتماع و سياست. انتقاد البته در جای خود و از سوی آدم آشنا با جزئيات امور خوب است؛ متأسفانه خيلی اوقات فقط موج سواری است و بس و موضع گيری هایی است صرفا در راستای موج های زودگذر و البته عاری از حقيقت. همه ما بايد تلاش کنيم به اين بيماری گرفتار نشويم. اگر بناست من و شما که کارمان تحقيق و نوشتن و پژوهش آکادميک و روشمند است به جای انجام وظيفه خود و مساهمت و تلاش برای بهبود شرايط و ساختن آينده ای برای جوانان اين مملکت دائما به "حاشيه" نگاری مشغول شويم؛ خوب کار ما را چه کسی بايد انجام دهد؟ از خود بپرسیم کدام کتاب خوب را به طور نمونه در اين ده سال نوشته ايم؟ چه متنی اساسی را در اين ده سال تصحيح و ويرايش کرده ايم؟ چه کتاب ارزشمند و مهم در عرصه علوم انسانی را در اين ده سال اخير ترجمه کرده ايم؟ خود چه کرده ايد و چه کرده ايم که بايد دائما از اين و آن اشکال بگيريم؟ مگر می شود فرهنگ اين کشور را تنها با دو سطر اينجا در "فيسبوک" و سه سطر آنجا در توئیتر و تلگرام ارتقا داد؟ اگر فروزانفرها و مجتبی مينوی ها و قزوينی ها و همایی ها و يحیی مهدوی ها و ايرج افشارها و بسياری ديگر در هشتاد سال گذشته چنين می کردند فکر می کنيد اصلا امروز چیزی از ادبيات و فرهنگ و ميراث ايرانی باقی مانده بود؟ آن نسل از بزرگان ما با وجود همه کمبودها و مشکلات هيچ گاه در انجام وظيفه کوتاهی نکردند. ميراث آنان را امروز در دست داريم و بر سر سفره آنان نشسته ايم. ما برای آيندگان چه کرده ايم؟ دکتر حسن انصاری https://t.me/azbarresihayetarikhi 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
پیام یکی از دانشجوهای بنده که ارشد قبول شدند. بزرگواران دیگه ای که بنده راهنمایی کردم پیام بدن و نتیجه رو اعلام کنن که بدونم راهنمایی مفیده بوده یا و نسبت به آینده بهتر شود. کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
خب اینم نفر بعدی از بزرگوارانی که ارشد قبول شدن.
با سلام و احترام یک سال و سه ماه و هفت روز هست که گروه کار خودش رو شروع کرده. خدا رو شکر در این مدت تونستیم در خدمت بزرگواران باشیم. بنای بنده بر این هست که دوره های امسال نیز مانند سال قبل به صورت و برگزار بشه. برای اینکه محتوای جلسات برای همه پربارتر باشه لذا از کسانی که به کار پژوهش و مقاله نویسی علاقه دارن و می خواهند شرکت کنند، درخواست دارم موارد و مسائلی که نیاز به توضیح بیشتر و کار عملی تر دارد را برای بنده خصوصی ارسال کنند تا بهتر برنامه ریزی بشه. در واقع هر فرد نقطه ضعف های خودش توی بحث پژوهش و مقاله نویسی را برای بنده ارسال کنند تا با جمع بندی همه نظرات دوستان محتوای مناسب آماده کنم و ان شاء الله از اوایل مهر دوره را شروع کنیم. /////////// همچنین از دوستان خودتون و کسانی که نیاز به آموزش مقاله نویسی دارن نیز دعوت کنید تا همراه ما باشند. //////// با تشکر از همراهی شما گرامیان. حسین افسردیر @hosinafsardyr 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
سلام وقت بخیر. دوره های که تا الان برای مهر ماه و فصل پاییز تقریباً قطعی شدن به شرح زیره: ✅ دوره مقاله نویسی(رایگان) دوره نسبت به سال قبل متفاوت خواهد بود.آمادگی کنکورترجمه عربی به فارسیآموزش پاورپوینت و اکسل. 🖇🖇همه دوره ها آنلاین و با پشتیبانی روزانه است. کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
گروه آموزشی و پژوهشی مهاد(مهارت افزایی دانشجویان) با مدیریت دکتر حسین افسردیر فارغ التحصیل دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران آموزش منابع تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث آموزش و مشاوره در زمینه مهارت های پژوهشی(مسأله یابی، پروپزال نویسی، مقاله نویسی، پایان نامه نویسی، منبع یابی و...) مهارت افزایی و آمادگی برای کنکور ارشد و دکتری آموزش ترجمه عربی به فارسی آموزش نرم افزارهای کاربردی عمومی(ورد، اکسل، پاورپوینت، فتوشاپ، کامتازیا و...) و تخصصی(نرم افزارهای قرآنی نور، مکتبة الشاملة، جوامع الکلم، پژوهیار و...) کانال ایتا: https://eitaa.com/mehad1 گروه تبادل ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
👆👆👆👆 کانال و گروه رو به دوستان خودتون معرفی کنید خصوصا کسانی که می خوان مقاله نویسی یاد بگیرن 🌹🌹
با سلام و احترام یک سال و سه ماه و هفت روز هست که گروه کار خودش رو شروع کرده. خدا رو شکر در این مدت تونستیم در خدمت بزرگواران باشیم. بنای بنده بر این هست که دوره های امسال نیز مانند سال قبل به صورت و برگزار بشه. برای اینکه محتوای جلسات برای همه پربارتر باشه لذا از کسانی که به کار پژوهش و مقاله نویسی علاقه دارن و می خواهند شرکت کنند، درخواست دارم موارد و مسائلی که نیاز به توضیح بیشتر و کار عملی تر دارد را برای بنده خصوصی ارسال کنند تا بهتر برنامه ریزی بشه. در واقع هر فرد نقطه ضعف های خودش توی بحث پژوهش و مقاله نویسی را برای بنده ارسال کنند تا با جمع بندی همه نظرات دوستان محتوای مناسب آماده کنم و ان شاء الله از اوایل مهر دوره را شروع کنیم. /////////// همچنین از دوستان خودتون و کسانی که نیاز به آموزش مقاله نویسی دارن نیز دعوت کنید تا همراه ما باشند. //////// با تشکر از همراهی شما گرامیان. حسین افسردیر @hosinafsardyr 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
📜📜 . یکی از مسائلی که در پژوهش می تونه موجب دلسردی بشه، عجله است. چه طوری؟ عجله توی چی؟ عجله کجا؟ ✳کار پژوهش نیاز به آموزش دقیق و کافی در رشته و حیطه تخصصی خودش داره. خب حالا اگر کسی بدون این آموزش ها بخواد شروع به نوشتن مقاله کنه، دچار مشکل می شه و نمی تونه یه کار خوب ارائه بده. توی چاپ مقاله دچار مشکل می شه. مرتب ازش اشکال می گیرن. بعد دیگه دلسرد می شه. ✳کسانی که مقاله اولی هستن، اول از مقالات همایشی شروع کنن. ابتدای کار سعی نکنید که برید سمت مقاله علمی-پژوهشی. اول یه چندتا مقاله همایشی بدید تا یه کم دلگرم بشید، بعد کم کم که خوب آموزش دیدید شروع کنید به مقالات ترویجی نوشتن و بعد مقالات پژوهشی. ✳عجله در تدوین مطالب. در جمع آوری داده ها و اطلاعات باید وقت کافی صرف کنید. با چندتا سرچ و چندتا سوال از هوش مصنوعی نمی شه کار قوی و خوب انجام داد. باید تمام منابع ای که ذیل یک بحث هست دقیق دیده بشه و اطلاعات رو به دقت جمع آوری کرد. هر چه اطلاعات دقیق و کافی و کاملی جمع بشه، تحلیل ها قوی تر و بهتر خواهد بود و کار پژوهشی قوی تری ارائه می شه. ✳عجله در ارسال مقاله به مجله. برخی اشکالات جزئی در یک کار می تونه نظر داور رو نسبت به کار عوض کنه. یه باره می بینه توی چکیده چند غلط املایی هست. ذهن افراد معمولا از چند مورد جزئی یه نتیجه گیری کلی می کنه نسبت به کل کار. خب بعد از اتمام مقاله سعی کنید چند بار با دقت متن رو بخونید. از نظر حتما حتما نکات رعایت بشه. امروزه زیبایی چیز مهمی شده هااااا. این رو دست کم نگیرید. زیبایی در نوشتن خیلی مهمه. ✍🏻✍🏻 نکات بعدی رو بعدا می گم🌹 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
خدا رو شکر 70 نفر در دوره پروپزال نویسی تابستان شرکت کردند. طبق نظر سنجی و درخواست دوستان، برای ترم پاییز نیز این دوره مجدد برگزار می شه. ✅آموزش، تکرار و تمرین رمز موفقیت. 📣📣 ویژگی: ❇️❇️ 1- انجام صفر تا 100 پروزال از انتخاب موضوع تا تصویب در گروه ❇️❇️ 2- پشتیبانی تا تصویب پروپزال جهت یادگیری کامل و رفع اشکال ❇️❇️ 3- آموزش خصوصی با هر فرد ⏰ شروع دوره: بلافاصله بعد از ثبت نام قطعی و عضویت در گروه اختصاصی 💶هزینه: 330هزار تومن : 530هزار تومن 💸💸🔔با همراه آموزش دوره کاربرد در پژوهش هزینه دوره به شماره کارت زیر واریز شود:
6037997254966485
بانک ملی به نام حسین افسردیر (روی شماره بزنید کپی می‌شه) فیش واریز به ای دی زیر ارسال شود تا در گروه اختصاصی عضو شوید: @hosinafsardyr گروه آموزشی و پژوهشی مهاد کانال ایتا: @mehad1
فهم صحیح و دقیق متن کتاب برای پژوهشگر بسیار حائز اهمیت است. به گفته دکتر انصاری توجه بفرمایید: اشتباه آقای جواد طباطبایی در فهم یک عبارت ساده عربی ابن اثیر در المثل السائر در مقایسه میان نظم عربی و فارسی نکته ای دارد به قرار ذیل: الثالث: أن الشاعر إذا أراد أن يشرح أمورا متعددة ذوات معان مختلفة في شعره واحتاج إلى الإطالة بأن ينظم بيت أو ثلاثمائة أو أكثر من ذلك فإنه لا يجيد في الجميع، ولا في الكثير منه، بل يجيد في جزء قليل، والكثير من ذلك رديء غير مرضي، والكاتب لا يؤتي من ذلك، بل يطيل الكتاب الواحد إطالة واسعة تبلغ عشر طبقات من القراطيس، أو أكثر، وتكون مشتملة على ثلاثمائة سطر أو أربعمائة أو خمسمائة، وهو مجيد في ذلك كله، وهذا لا نزاع فيه لأننا رأيناه، وسمعناه وقلناه. وعلى هذا فإني وجدت العجم يفضلون العرب في هذه النكتة المشار إليها، فإن شاعرهم يذكر كتابا مصنفا من أوله إلى آخره شعرا، وهو شرح قصص وأحوال، ويكون مع ذلك في غاية الفصاحة والبلاغة في لغة القوم، كما فعل الفردوسي في نظم الكتاب المعروف بشاه نامه، وهو ستون ألف بيت من الشعر، يشتمل على تاريخ الفرس، وهو قرآن القوم، وقد أجمع فصحاؤهم على أنه ليس في لغتهم أفصح منه، وهذا لا يوجد في اللغة العربية على اتساعها وتشعب فنونها وأغراضها، وعلى أن لغة العجم بالنسبة إليها كقطرة من بحر. آقای طباطبایی معنی این عبارات را گویا به درستی متوجه نشده و از آن تفسیر غریبی کرده که حقیقتا مایه شگفتی است: اما سده‌های پیشتر ادیبی مانند ابن اثیر، که اهل ایدئولوژی نبود و جایگاه نامه‌های مهم در تمدن عربی و ایرانی را می‌دانست، این نکته را دریافته بود که تنها ملّتی کهن، مانند ایرانیان، می‌تواند «شاهنامه» داشته باشد و ادب عربی، که اگر هم بتوان زبان یک «ملّت» واحد به شمار آورد، اما زبان «ملّی» نیست، به خلاف زبان فارسی که پیوسته زبان آئینی و ملّی یک ملّت تاریخی واحد بوده، در شرایط امتناع تدوین «شاهنامه» قرار دارد. اینجا ابن اثیر اشاره اش به قدرت بر فصاحت در نظم فارسی و مقایسه آن با توانایی بر حفظ پایه فصاحت در نظم عربی است. او می گوید در حالی که ایرانیان همچون فردوسی در شاهنامه توانایی ترتیب دادن کتابی به نظم در هزاران بیت شعر با حفظ فصاحت در نظم را دارند اما در نظم عربی چنین توانایی و برخلاف نثر عربی دیده نشده. این چه ربطی به تفسیر بی پایه آقای طباطبایی دارد باید از خود ایشان جویایش شد. اینجا بحث امتناع و پایه های قومی و ملی در میان نیست. بحث نسبت میان نثر و نظم عربی است. بد نیست ایشان یک مراجعه ای به اصل کلام ابن اثیر بکند شاید در تفسیر خود تجدید نظری بفرمایند. این نکته را هم اضافه کنم که اگر اینجا فردوسی از شاهنامه به عنوان قرآن القوم یاد می کند معنی اين گفته برخلاف تفسیر غلط برخی از نویسندگان اين نیست که شاهنامه قداست و جايگاه قرآن را در ميان ایرانیان (به تعبیر او عجم) دارد بلکه مقصودش اگر کل عباراتش را بخوانيد اين است که همچون قرآن که برای اعراب محرک و بنای استوار رشد ادب عرب را فراهم کرد شاهنامه موجب گسترش و شکل گيری زبان و ادب و شعر فارسی شد. در حقيقت مسئله ابن الأثير تأکيد بر سهم زبانی شاهنامه در ادب فارسی است. دکتر حسن انصاری https://t.me/azbarresihayetarikhi
💠 گروه آموزشی-پژوهشی مهاد برگزار می‌کند: 🔰کارگاه مقاله نویسی 🔻مدرس: دکتر حسین افسردیر (دانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران) رزومه مدرس دوره: https://elmnet.ir/eid/N-0046-2612 🗓«شنبه ها» (اولین جلسه 7 مهر ماه 1403 ) 🕙 ساعت 18 تا 19 💢به صورت مجازی با پشتیبانی روزانه ✅هزینه: رایگان نکته مهم: 1️⃣این کار به صورت کاملاً عملی خواهد و در پایان دوره هر دانشجو یک مقاله علمی آماده چاپ خواهد نوشت. 2️⃣در طول دوره همه شرکت کنندگان در یک گروه عضو شده و اشکالات احتمالی خود را آنجا مطرح می کنند. 3️⃣ مناسب رشته‌های الهیات و معارف السلامی با تمرکز بر رشته علوم قرآن و حدیث آی دی استاد جهت ثبت نام: @hosinafsardyr بستر برگزاری: نرم افزار قرار ✨گروه آموزشی-پژوهشی مهاد✨ https://eitaa.com/mehad1
سلام خدمت همه اعضای مهاد و خیر مقدم خدمت بزرگوارانی که تازه به جمع ما پیوستن 📜یه توضیحی راجع به دوره مقاله نویسی خدمت شما عرض کنم ✅پارسال اولین دوره مقاله نویسی ما بود که بیشتر روی ساختار مقاله و آموزش نرم افزارهای لازم در کار پژوهش تمرکز کردیم. فایل جلسات در کانال پین شده. ✅در دوره امسال تمرکز روی انتخاب موضوع، از منابع مختلف(لغوی، حدیثی، تفسری، تاریخی، فقهی، رجالی و...) و نحوه فیش های مختلف راجع به یه بحث هست. دوره برای همه کسانی که پژوهش هایشان متن محور است مناسبه. با تشکر. افسردیر 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
لیست فایل جلسات کارگاه مقاله نویسی پارسال👆👆👆👆
سلام وقت بخیر. دوره های که تا الان برای مهر ماه و فصل پاییز تقریباً قطعی شدن به شرح زیره: ✅ دوره مقاله نویسی(رایگان) دوره نسبت به سال قبل متفاوت خواهد بود. ✅ آمادگی کنکور ✅ ترجمه عربی به فارسی ✅ آموزش پاورپوینت و اکسل. 🖇🖇همه دوره ها آنلاین و با پشتیبانی روزانه است. کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
سلام خیر مقدم به بزرگواران جدید که همراه ما شدند. اطلاعیه دوره را برای دوستان خودتون و گروه های دانشجویی ارسال کنید ان شاء الله مسائل و مشکلاتی که دانشجویان در زمینه مقاله نویسی و پژوهش دارن حل بشه. با تشکر.افسردیر🌹🌹