🔷فراخوان جذب و دعوتبه همکاری🔷
📣#اندیشکده_تربیت_زمامدار از علاقهمندان به موضوع تربیت زمامدار، در قالبهای زیر دعوت به عمل میآورد:
🎓1- جذب پژوهشگر و عضو هیئت علمی
جذب به عنوان پژوهشگر رسمی و عضو هیئت علمی پژوهشکده
🔺ویژه آقایان در تهران
♟2- کسر و جایگزین خدمت سربازی
پروژههای کسر خدمت تا 9 ماه
پروژههای جایگزین خدمت تا 24 ماه (ویژه اعضای بنیاد ملی نخبگان)
📝3- همکاری پژوهشی
همکاری پژوهشی در قالبهای ساعتی و قراردادی
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
📚محورهای همکاری
ایده پردازی تربیت مدیران کشور،تربیت زمامداران و کارگزاران در قران وسیره اهل بیت (ع)،اندیشه متفکران اسلامی و غربی،تاریخ و تجارب بشری در ایران و جهان و ...
📊اولویت با دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری رشتههای علوم سیاسی و مدیریت دولتی خواهد بود.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
✍️ثبت نـــــام و تکمیل سوابق علمی، پژوهشی و
تشکیلاتی از طریق 👇👇👇👇👇
https://b2n.ir/b10426
📆حداکثر تا پایان مردادماه 1402
اطلاعات بیشتر در👇👇👇👇
@tarbiat_zemamdar
#پیشنهاد_موضوع
#جذب_حداکثری یا جذب به هر قیمتی؟
چند سالی است که بحث جذب حداکثری در #جامعه زیاد شنیده می شود. هر گروهی به زعم خود رفتارهایی جهت جذب دیگران به #دین و مباحث دینی انجام می دهند که بعضاً این رفتار در نظر گروهی دیگر نامناسب است. هر گروه با عنوان جذب حداکثری سعی در توجیه رفتارهای خود دارد. در این زمینه #پژوهش جامعی صورت نگرفته است. از همین رو در زمینه هایی زیر می توان کارهای پژوهشی انجام داد.
جذب حداکثری به معنای هم عقیده کردن دیگران با خود است یا تمرکز بر روی مشترکات است؟
نحوه مواجهه #قرآن با مخالفان خود و روش های به کارگرفته برای جذب آن ها چه بود؟
آیات «مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى * إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى»(طه/2-1)؛ «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» (شعراء/3) چگونه با جذب حداکثر سازگار است؟
روش #امام_علی(ع) قبل از شروع جنگ #نهروان برای جذب یا منصرف کردن خوارج چه بود؟
رابطه ایجاد #عدالت با جذب حداکثری چیست؟(نحوه برخورد امام علی(ع) با عقیل)
آیا #مماشات با کسانی که خلاف فرائض دینی عمل کرده و همچنین سستی در اجرای فرائض دینی روش مناسبی برای جذب حداکثری است؟
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
جایگاه #قرآن در نگاه #امام_علی(ع)
#نهج_البلاغه 96 بار كلمه «قرآن، كتاب الله، كتاب ربكم» و امثال آن را تكرار كرده است.(مصطفوی، ۱۳۷۴، ص 222) از این تعداد، امام على(ع) در بیش از بیست خطبه نهجالبلاغه به معرفى قرآن و جایگاه آن پرداخته است و گاه بیش از نصف #خطبه به تبیین جایگاه قرآن و نقش آن در #زندگى #مسلمانان و وظیفه آنان در قبال این كتاب آسمانى اختصاص پیدا كرده است.(مصباح یزدی، ۱۳۸۰، ص 13) قرآن از نظر امام علی(ع) دو ویژگی کلی دارد. اول اینکه قرآن به عنوان #قانون_اساسی و برنامه مدون #اسلام جهت اداره #جامعه است. دوم اینکه قرآن در عین اینکه نیازمند مفسر(فرد معصوم) است، برای مردم نیز قابل فهم است. سایر اوصافی که امام علی(ع) برای قرآن در نهجالبلاغه ذکر شده به یکی از این دو ویژگی باز میگردد. 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
اگه نیاز داری در زمینه های #پژوهشی (#پایان_نامه و #پروپزال و #مقاله نویسی و ...) یکی که بهت #آموزش و مشاوره بده،
اگه #کنکور #ارشد و #دکتری داری و به یک #راهنما، نیازداری
اگه به #معارف_دینی و #ترجمه درست متون #عربی و آموزش #صرف و #نحو عربی علاقه داری
اگه به آموزش نرم افزار های کاربردی عمومی (#ورد، #اکسل، #فتوشاپ، #کامتازیا و...) و تخصصی (نرم افزار های قرآنی نور، مکتبة الشاملة، جوامع الکلم، پژوهشیار و...)، نیاز داری
گروه آموزشی پژوهشی "#مِهاد" مخصوصِ خودته؛ دبیرستانی، دانشجو، حوزوی و معلمم نمی شناسه
تو این کانال آموزش هارو دریافت کن👇🏻
https://eitaa.com/mehad1
و تو این گروه سوالات رو بپرس👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
قرآن، کتابی درمانگر مشکلات اجتماعی
هر جامعهای با مشکلاتی روبهرو است. حاکمان هر جامعهای ممکن است راههای گوناگونی جهت رفع #مشکلات_اجتماعی #جامعه خود پیشنهاد بدهند. #امام_علی(ع) به عنوان حاکم جامعه اسلامی، رجوع به #قرآن و استفاده از آموزههای آن را به نسخه شفابخش و درمان مشکلات اجتماعی معرفی می کند. امام علی(ع) در حدود 4 خطبه صراحتاً به نقش درمانگری قرآن اشاره کرده است.
امام علی(ع) در دو #خطبه 110 و 198 از اهمیت و نقش #درمانگری قرآن صحبت می کند. در این دو مورد مصداقی از مشکلات اجتماعی که بهوسیله قرآن قابلحل است را بیان نمیکند. ایشان در خطبه 110 نهجالبلاغه میفرمایند: «...وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ...»(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 164) امام علی(ع) در خطبه 198 نیز میفرماید: «...شِفَاءً لَا تُخْشَى أَسْقَامُهُ...»(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 315) مخاطب این دو خطبه نیز مشخص نیست.
سؤالی که در اینجا مطرح است، این است که منظور از درمانگر بودن قرآن چیست؟ چه بیماریهایی توسط قرآن درمان میشود؟ برخی معتقد هستند که قرآن بیماریهای جسمی و روحی را درمان می کند. مستند این دیدگاه برای درمان بیماریهای جسمی، تجربه و نیز احادیثی است که در این زمینه واردشده است.(مدرس وحید، بیتا، ج 12، ص 305 ؛ مدرس وحید، بیتا، ج 12، ص 225) برخی از #شارحان نهجالبلاغه ابتدا بیمارهای روحی مانند شک، جهل، گمراهی را ذکر کردهاند که قرآن درمانگر اینها است و بعد از آن اشاره کردهاند که سخن امام(ع) بر درمانگری قرآن نسبت به بیمارهای بدنی نیز دلالت دارد. در اینجا هیچ بیماری ذکر نشده است.(موسوی، ۱۳۷۶، ج 3، ص 414)امام علی(ع) در برخی خطبههای دیگر به ذکر مصداق پرداخته و مصادیقی از بیماریهایی که قرآن درمانگر آن را بیان کرده است. ایشان در خطبه 176 مهمترین بیماریهایی که به وسیله قرآن قابل درمان است را بیان کرده و میفرمایند: «... فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِینُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِكُمْ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَی وَ الضَّلَالُ...» (شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 252)
«امام(ع) قرآن را وسیله حلّ مشكلات و درمان بیمارىهاى اخلاقى و اجتماعى و معنوى مىشمرد و اصول این بیمارى را در چهار چیز خلاصه مىكند: #كفر، #نفاق، #جهل و #ضلال؛ زیرا قرآن، نور #ایمان و #اخلاص بر دل مىپاشد و پردههاى جهل و نادانى را پاره مىكند و انسان را از ضلالت و گمراهى رهایى مىبخشد. به یقین، جامعه آگاه و دانا و صاحب ایمان و اخلاص، هرگز درنمیماند و گرفتار مشكلى نمىشود.»(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵، ج 6، ص 556) مصداق دیگری که امام علی(ع) برای درمانگر بودن قرآن ذکر می کند، برقراری #نظم و #امنیت است. بزرگترین هدف هر نظام #سیاسى و #اجتماعى، تأمین نظم و امنیت اجتماعى است. هیچ #مكتب_سیاسی را در #جهان نمىتوان یافت كه چنین هدفى را انكار كند؛ بلكه تأمین امنیت و برقرارى نظم سرلوحه #وظایف هر حكومتى است؛ و نیز گفته مىشود برقرارى نظم سیاسى و اجتماعى از اهداف علم سیاست است، چنان كه همه نظامهاى سیاسى حاكم بر جوامع بشرى، حداقل در شعار و تبلیغات خود آن را به عنوان بزرگترین اهداف نظام حكومتى خود بیان مىكنند.(مصباح یزدی، ۱۳۸۰، ص 25) از همین رو امام علی(ع) در خطبه 158 نهجالبلاغه میفرمایند: «...وَ دَوَاءَ دَائِكُمْ وَ نَظْمَ مَا بَینَكُم...»(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 223) مخاطب این خطبه مشخص نیست. اگر در اینجا جمله «وَ نَظْمَ مَا بَینَكُم» جمله تفسیری برای دائکم در نظر بگیرم، میتوان گفت که منظور از بیماری، عدم نظم و امنیت است. «عبارت «و نظم ما بینكم» اشاره به تمام قوانینى است كه نظام مجتمع انسانى را حفظ مىكند و به نابسامانىها و بىنظمىها پایان مىدهد و امنیت و آرامش را براى جامعه به ارمغان مىآورد و قیام به قسط را كه ركن اساسى حفظ نظام است، تأمین مىكند.»(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵، ج 6، ص 194) 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم دینی و حوزوی در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ توسط ،انجمن قرآن و تحول علوم ایران پژوهشگاه آموزش و تحقیقات مهندسی در شهر تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۳۰ مهر ۱۴۰۲
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۷/۱
مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۷/۱۵ تارنمای کنفرانس: http://semcnf.ir/ 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
جايگاه مطالعات جغرافيايي در آراء تفسيري علامه طباطبايي #علامه_طباطبايي در موارد متعدد از علم #جغرافيا جهت تفسير آيات بهره گرفته است.
ايشان شش معيار جهت استفاده از مباحث جغرافيايي دارند: الف) هماهنگي مطلب علمي با سياق آيه. ب) هماهنگي مطلب علمي با معناي لغوي كلمات #قرآن. ج) هماهنگي مطلب علمي با ظاهر آيه. د) هماهنگي مطلب علمي با معناي كنايي یا صريح آيه. هـ) توجه به اختلاف قرائت در استفاده از مطالب علمي. و) استفاده از تفسير قرآن به قرآن در استفاده از مطالب علمي.
علامه در برخي موارد به طور ضمنی، برای تفسير آيات از مطالب علمي استفاده كرده و در برخي موارد نيز بعد از مباحث تفسير در بحثي مجزا به مطالب علمي اشاره كرده است.
علامه طباطبائی در تفسیر آیات بی¬شماری از قرآن کریم، از علم جغرافیا مدد جسته است. ایشان گاه در شاخه جغرافیای طبیعی (مباحثی چون: قبله یابی، شب و روز، زمین¬شناسی، ...)؛ و گاه در شاخه جغرافیای تاریخی (ذوالقرنین، سرزمین مقدس، ویژگی سرزمین قوم عاد، وضعیت جغرافیایی غار اصحاب کهف) وارد این حوزه علمی شده است. لینک مقاله: https://journals.atu.ac.ir/article_1328.html 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#پیشنهاد_موضوع
«فَیَا عَجَباً! عَجَباً ـ وَ اللهِ ـ یُمِیتُ القَلْبَ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ مِنِ اجْتِمَاعِ هؤُلاَءِ القَوْمِ عَلَى بَاطِلِهمْ، وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ!»(نهج البلاغه، خطبه 27)
از جمله های شگفت #نهج_البلاغه است. #حق و #باطل در تقابل هم هستند، ولی اهل حق دچار #اختلاف و اهل باطل دچار #اتحاد. همیشه در #تفسیر خوانده ایم که باطل و #ظلم متکثراند(چون در قرآن ظلمات در مقابل #نور آمده. البته این بحث دقیق نبوده و مقاله ای در مفهوم ظلمات نوشته شده که جمع بود آن را نفی می کند) و حق، واحد.
بررسی عوامل اختلاف درون جبهه حق و اتحاد در جبهه باطل جای کار دقیق دارد. زمینه های تاریخی بحث، زمینه های فرهنگی و قومی بحث، زمینه های اجتماعی-سیاسی بحث از جمله مواردی است که لازم است مورد بررسی قرار بگیرد.
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#عنوان_پژوهش
یه بنده خدایی ازم راجع به #موضوع رساله دکتریش راهنمایی خواست. با هم صحبت هایی کردیم. موضوعی پیشنهاد دادم، ولی گفت که اساتید بهش گفتن موضوع دکتری باید حتما توی عنوانش تحلیل و نقد باشه.
حالا مثلا اگه بگیم تحلیل و نقد جایگاه #خیار در #سالاد_شیرازی اون وقت می شه رساله دکتری 😂😂😂😂
گاهی دانشجو عنوانی برای پایان نامه خودش انتخاب می کنه ظاهرش خوب به نظر میاد، ولی وقتی می ره تو دل کار می بینه ای بابا اینی که تصویب شده اصلا مطلب درست و درمونی نداره.
برا همین لازمه قبل از انتخاب و تصویب موضوع بررسی بشه که آیا برای اون موضوع مطلب به اندازه کافی جهت کار هست یا نه؟
اگر مطلب به اندازه کافی برای رساله دکتری نیست خب نباید انتخابش کرد.
همچنین #نوآوری توی رساله دکتری گاهی به روش انتخابی هست و گاهی هم به نتایج متفاوتی که ممکنه از یه بحث گرفته بشه ولو از همون روش های رایج در #تفسیر و #حدیث هم استفاده شده باشه
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
دومین همایش معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبت سنجی در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ توسط #پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی،دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پژوهشکده #اخلاق و #معنویت در شهر #قم برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۱۵ آبان ۱۴۰۲
مهلت ارسال چکیده: ۱۴۰۱/۹/۳۰
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار میکند:
🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهج البلاغه
🔹 نشست ششم:
«واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه 80 نهج البلاغه با رویکرد بینامتنی»
🔹 سخنران:
دكتر حسین افسردیر
فارغ التحصیل دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔹 زمان: يكشنبه ٢٢ مردادماه ساعت ١٧ الی ١٨
🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
🔹براي ارسال سوالات و نظرات با آيدي
@Be_Safe
با ما در ارتباط باشيد
https://nahjalbalaghah.ir/
🌐
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#انتخاب_رشته
این روزا کم کم نتایج مرحله دوم #کنکور_سراسری میاد و #دانش_آموزان بعد از 12 سال تحصیل وارد مرحله جدیدی می شن. مرحله ورود به #دانشگاه به نظرم مرحله مهم و سرنوشت ساز #زندگی تحصیلی و حتی #شغلی بچه ها است؛ چون بهترین دوران #زندگی و گل جونی توی لیسانسه.
چند نکته حسب #تجربیات خودم راجع به #انتخاب_رشته کنکور سراسری می گم کسانی که دور و برشون کنکوری هست حتما راهنمایی کنید که چهار سال از عمرشون رو توی رشته ای که علاقه نداشتن تحصیل نکنن.
1- حتما حتما خود فرد کنکوری انتخاب رشته اش رو انجام بده و به هیچ وجه به بستگان و آشنایان نداده. حتی مراکز مشاوره هم مناسب نیست چون اونا می خوان آمار قبولیشون رو زیاد نشون بدن و آینده شما براشون چندان مهم نیست.
2- حتما حتما رشته ای که انتخاب می شه با شناخت اجمالی نسبت به آینده شغلی اون باشه علاقه مهمه ولی اگر قراره درآمدی داشته باشی و از طریق رشته دانشگاه درآمدزایی باشه به آینده شغلیش توجه بشه. اگه قراره یه مدرک بگیری و بعد بری شغل آزاد همین الان بری شغل آزاد چهار سال جلو می افتی
3- به هیچ وجه به خاطر ثواب رشته های دینی رو انتخاب نکنید. از این موارد زیاد داشتم که دانشجو چون رشته قرآن و حدیث بوده و خواسته ثوابی ببره، ولی وقتی اومده این رشته کلا نظرش نسبت به خیلی مسائل عوض شده و پشیمان شده.
4- جهت ثبت انتخاب به #کافی_نت نرید چون خیلی وقت اینها کدها رو اشتباه می زنن و یه رشته دیگه اشتباهی قبول می شید.(چندین مورد از دانشجویان داشتم که صرفا از روی اشتباه کافی نتی رشته #علوم_قرآنی قبول شده بودن)
5- اصلا اصلا لزومی نداره که همه 100 انتخاب رو انجام بدید. بعضی ها از باب این ضرب المثل مفت باشه کوفت باشه هههه یا سنگ مفت کنجشک مفت، فکر می کنن که حتما باید همه جاهای خالی رو پر کنن. عزیزم فقط اون رشته ها و اون شهرهایی رو بزن که واقعا علاقه داری. عمر خودت رو تلف نکن.
6- حتما حتما رشته ای باشه که حداقل با لیسانش هم بشه کار کرد.
7- رشته ای باشه که ترجیحا صرفاً وابسته به شغل دولتی نباشه و بشه توی بازار آزاد هم با اون کار کرد.
8- برخی از دانشگاه ها غیر دولتی هستن و از نظر اعتبار مثل سایر دانشگاه های غیر دولتی هستن، ولی تحصیل توشون رایگانه. به این نکته حتما حتما دقت بشه. آخر دفترچه راجع به دانشگاه گفته شده. معمولا دانشگاه هایی که وابسته به یه سازمان و ارگان دولتی هستن این جوریه.
9- پسرا پسرا پسرا به خاطر ترس از #سربازی نرید دانشگاه اونم هر رشته ای که شد. آخرش باید برید سربازییییییییییییییییییییییییییییی.
10- الان با این فضای مجازی خیلی راحت می شه با دانشجویان و فارغ التحصیلات رشته های مختلف ارتباط گرفت و ازشون راجع به رشته سؤال کرد. بدون شناخت و چشم بسته انتخاب رشته نکنید.
ان شاء الله موفق باشید.
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
#اطلاع_رسانی 🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار میکند: 🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه
997138178_-732858103.mp3
19.2M
#فایل_صوتی
🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهج البلاغه
🔹 نشست ششم :
" واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه ۸۰ نهجالبلاغه با رویکرد بینامتنی"
🔹 سخنران: "دکتر حسین افسردیر"
🔹 زمان: یکشنبه ۲۲ مرداد ماه
برای مطالعات جزئیات بیشتر راجع به این موضوع به، دو مقاله علمی-پژوهشی زیر مراجعه شود: معناشناسی «عقل» در روایات «إنّالنساء نواقصالعقول» https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1494.html معناشناسی ایمان در احادیث «إنَّ النساء نواقص الایمان» https://nab.basu.ac.ir/article_808.html
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
دومین #کنفرانس بین المللی #دین، #معنویت و #سبک_زندگی جهان #اسلام در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ توسط ،مرکز توسعه علمی و فناوری دانشجویان در شهر #تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۲۹ آبان ۱۴۰۲
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۸/۲۰
مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۸/۲۶ تارنمای کنفرانس: https://religion.cdsts.ir/ 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#آموزش_ترجمه
«يا رب تزاحمت في قلبي أشياء وأنت أعلم بها فاللهم إني أسألك طيب الخاطر وراحة البال وطمأنينة النفس وسكينتها»
«پروردگارا چیزهایی در قلبم انباشت شده است، حال آنکه تو به آن ها آگاه هستی پس خداوندا همان من از تو، خرسندی، نبود اندوه، آرامش نفس و آسیایش آن را می خواهم.»
یا رب:
در #فارسی برای #منادا از حرف «الف» در آخر آن استفاده می شود. «پروردگارا»
تزاحمت تزاحمت في قلبي أشياء:
تزاحم به معنی انباشته شدن، جمع شدن، متراکم است. چیزهایی در قلبم انباشت شده است.
نکته: در اینجا فعل تزاحمت، ماضی است، ولی مطابق سیاق در ترجمه به ماضی استمراری ترجمه می شود، چرا که انباشت این مسائل در #قلب از گذشته شروع شده و تا حال نیز ادامه دارد.
وأنت أعلم بها:
این عبارت جمله #حالیه است. #ضمیر هاء چون به اشیاء که جمع مکثر است برمی گردد، علیرغم مفرد بودن، به صورت جمع ترجمه می شود. حال آنکه تو به آن ها آگاه هستی.
فاللهم إني أسألك طيب الخاطر وراحة البال وطمأنينة النفس وسكينتها:
این جمله به عنوان نتیجه برای عبارت قبل است. چهار در خواست از خداوند شده که همه آن ها در حوزه آرامش و آسایش هستند.
طیب خاطر به معنای #رضایت و #خرسندی و نداشتن #اکراه و #اجبار است.
راحت البال به معنای نداشتن غم و اندوه است.
طمأنینة النفس: به معنای ثبات و عدم نگرانی است. شاید معنای مناسب آن آرامش باشد.
سکینة: سکون معمولا در فارسی به معنای آرامش هست. در واقع سکینه آرامشی است که از فراهم بودن شرایط از جمیع جهات برای فرد مهیا است. بیشتر در بعد مادی هست. اینجا هم بهتر است آسایش را معادل سکینه قرار بدیم.
پس خداوندا همان من از تو، خرسندی، نبود اندوه، آرامش نفس و آسیایش آن را می خواهم.
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
تحريف يا تفسير؟
وَإِذَا جَاءُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَقَد دَّخَلُوا بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ ۚ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوا يَكْتُمُونَ (61)
{ وَإِذَا جَاءُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا ْ} نفاقا ومكرا { و ْ} هم { قد دَّخَلُوا ْ} مشتملين على الكفر { وَهُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ ْ} فمدخلهم ومخرجهم بالكفر -وهم يزعمون أنهم مؤمنون، فهل أشر من هؤلاء وأقبح حالا منهم؟" { وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوا يَكْتُمُونَ ْ} فيجازيهم بأعمالهم خيرها وشرها.
اين نمونه ای از تفاسير توضيحی قرآن کريم است که دهها نمونه آن در اينترنت قابل جستجوست (اينجا مثلا: https://quran.ksu.edu.sa/tafseer/saadi/sura5-aya61.html#saadi). کلمات توضيحی در لا به لای آيات قرآن قرار داده شده و از علائم ويرايشی هم استفاده شده تا آيات شريفه قرآن از کلمات توضيحی قابل تشخيص باشد. در متن ها و نسخه های قديم در تفاسير قرآن از همين شيوه در خيلی از تفاسير استفاده می شد. گاهی از علائمی ويرايشی و يا از قلم هایی با رنگ های مختلف در خود سطور استفاده می شد و گاهی نیز از علائمی در حاشيه نسخه بهره گرفته می شد. در بسياری از موارد در کتابت های بعدی در نسخه ها اين نوع علائم و مميزها را در نظر نمی گرفتند و يا همه جا رعايت نمی کردند و از اين مسئله غفلت می شد. شايد هم به اين دليل که موضوع را خيلی واضح می دانستند و نيازی به رعايت اين موارد ويرايشی نمی ديدند. کسانی که با نسخه های خطی سر و کار دارند بارها و بارها اين نوع نسخه ها و موارد را ديده اند. خوب اگر کلينی و يا سياری و علی بن ابراهيم و عياشی در تفاسير خود و به نقل از روايات مأثور از همين کلمات توضيحی در داخل کلمات قرآن استفاده کرده باشند اسمش می شود تأييد تحريف در قرآن و اينکه قرآن اصلی که نزد امام معصوم (ع) وجود داشته سه برابر قرآن فعلی بوده؟ اين شد استدلال برای اثبات وجود عقيده تحريف قرآن در ميان قدمای شيعه؟ با اين حساب همه اين مفسران اينترنتی قرآن هایی در اختيار دارند که چند برابر متن مصحف رسمی عثمانی است. در چندين مقاله نشان داديم ادعای وجود عقيده تحريف قرآن در نزد شيعه در طی 250 سال اول اسلام سخن نادرستی است و هيچ مستندی ندارد.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
#آموزش_ترجمه
یه جمله نسبتاً #طنز رو #ترجمه میکنیم.
«اللهم لا تدع لمتابعيني ذنبا إلا وغفرته باقي الناس عاد انت و اعمالكم»
«#خداودا برای دنبالکنندگانم هیچ #گناهی را نادیده نگیر، مگر آن را #بخشیده باشی، دیگر #مردم اهمیتی ندارند خودشان میدانند و کارهایشان»
نکات: واژه #نکره در#سیاق #نهی، افاده #عموم میکند. لذا ذنبا به هیچ گناهی ترجمه شد.
واو در وغفرته، واو #حالیه است ولی چون این #اسلوب حال در #فارسی نداریم ترجمه حال امکان ندارد.(البته از ترجمههای پیشنهادی شما استقبال میشود)
عاد: در اینجا یعنی معمولی، بیاهمیت، ساده
انت واعمالکم: چون اشاره به ناس داره لذا به صورت جمع ترجمه میشود. این عبارت یک کنایه هست. خودشان میدانند و کارهایشان.
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#پیشنهاد_موضوع
یه بحثی توی #نحو به نام «#نحت» داریم. نحت یعنی از چندتا #کلمه ما یک کلمه بسازیم. مانند:
۱. «عبد شمس» که میگویند: «عبشمی»؛
۲. «بسم الله الرحمن الرحیم» که نحت آن « بسمله » است؛
۳. «لا حول و لا قوة الا بالله» که نحت آن « حوقله » است.
خب این حالت ها یه جور اختصار هم هست که توی اکثر #زبان ها هست. مثل #هما یعنی هواپیمایی ملی ایران و فراجا و نزاجا و...
ولی یه کم دقیق تر هم به این بحث می شه نگاه کرد. گاهی این #ترکیب #واژگان با هم به گونه ای است که به سختی و با پژوهش می توان تشخیص داد که فلان واژه از ترکیب چند واژه درست شده است.
مثلاً یک شهری در لبنان هست به نام «مجدل عنجر» بحث ما روی واژه «عنجر» هست. این واژه در واقع «عین الجاریة» بوده که به شکل عنجر تبدیل شده.
یا الان در لهجه عربی یه واژه دارن «مفیش» به معنی وجود ندارد در اصل بوده «ما فیه شیء»
مثال #قرآنیش واژه «#معین» هست. طبق گفته آقای دکتر پاکتچی توی یکی از گارهای ریشه شناسی شون، این واژه در واقع بوده «من عین/ از چشمه» و «ماء معین» یعنی آب چشمه و چون آب چشمه خیلی گوارا بوده بعداً معین به گوارا توسعه معنایی پیدا کرده است.
نمونه دیگر که در نهج البلاغه هست و یک مقاله ای از آقای دکتر پاکتچی راجع به اون نوشته شده واژه «تلاشت» هست. این واژه در اصل از عبارت «لا شیء» ساخته شده و مشتقات دیگه مثل متلاشی و... از اون ساخته شده است.
پیدا کردن این جور ساخت ها شاید کمی سخت باشه ولی در فهم قسمتی از واژگان دینی خصوصاً واژگان قرآنی می تونه راهگشا باشه.
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
#پیشنهاد_موضوع یه بحثی توی #نحو به نام «#نحت» داریم. نحت یعنی از چندتا #کلمه ما یک کلمه بسازیم. مان
معنای لاشئ در انتقال از فلسفه یونانی به فلسفه اسلامی.pdf
298.3K
برخی از دوستان فایل مقاله مورد ارجاع را خواسته بودند. مقاله «معنای لاشئ در انتقال از فلسفه یونانی به فلسفه اسلامی» احمد پاکتچی ،منبع: پژوهشنامه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی 1385 شماره 49 توی این زمینه قابل استفاده است. این مقاله روش کار رو هم می شه ازش یاد گرفت.
#آموزش_ترجمه
«يارب بعدد قطرات المطر ارزقنا فرحاً لا ينتهي وحقق امنياتنا اللهم اجعل لنا مع كل قطرة مطر تفريجاً وسعادة ورزقاً وعافيه واستجابة لكل دعوة.»
«پروردگارا به تعداد دانههای #باران، #شادی بیانتها روزیمان نما و آرزوهایمان را محقق ساز، خداوندا برایمان همراه هر دانه باران، #گشایش، #خوشبختی، #روزی، #عافیت و اجابتی برای هر #دعا قرار بده»
🗒نکات:
✍اگر واژه ای در #عربی بود که در #فارسی نیز رایج بود و مفهوم آن به کار گرفته می شد نیازی نیست که حتما واژه فارسی جایگزین شود.
✍لاینتهی جمله فعلیه و صفت برای فرحاً است. به جهت زیبایی در ترجمه می توان آن را به صورت وصف مفرد در فارسی ترجمه کرد.
✍در فارسی معاصر اگر بیش از دو واژه پشست سر هم باشه با کاما(،) از هم جدا می شوند ولی در عربی همه با واو عطف می آیند. در انجا نیاز به ترجمه واو عطف ها نیست.
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#انتخاب_رشته
برخی از عزیزان راجع به رشته #علوم_قرآن سؤالاتی داشتن.
یه سری نکات کلی راجع به درس و دانشگاه هست یه سری هم راجع به رشته.
✅نکات کلی: برای خوشایند این و اون دانشگاه نرید. اگر هم خواستید دانشگاه برید حتماً حتماً رشته ای برید که با روحیات شما و فضایی که توش هستید سازگار باشه. حتما به موقعیت های شغلی رشته ای که انتخاب می کنید توجه کنید. محل سکونت خودتون رو در نظر بگرید، مخصوصاً خانم ها، چون آقایون راحت تر می تونن برن یه جای دیگه و ... کسی که در یک شهر یا روستایی زندگی می کنه که فلان رشته هیچ جایگاهی نداره خب چرا الکی وقت خودتون رو تلف می کنید.
✅اما رشته علوم قرآن و حدیث: قسمتی از مطالب این رشته عربی هست. یعنی شما باید قواعد عربی(صرف و نحو و بلاغت) رو یاد بگیرید. همچنین بعضاً ممکنه در برخی دروس استاد کتاب عربی یا متن عربی بده که باید بخونید.(این مورد کم تر هست چون اکثر منابع الان فارسی هست) لذا کسی که به عربی و این چیزا علاقه نداره و توی دبیرستان عربیش ضعیف بوده به این شرایط دقت کنه.
✅بازار کار این رشته: بهترین و بیشتر جایگاه شغلی که این رشته رو می خوان، معلمی هست. کسانی که فارغ التحصیل این رشته هست هم می تونن معلم عربی بشن هم دینی و هم پرورشی.
📣📣نکته مهم: دقت کنید که برای معلم شدن قانون می گه باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشه. اما یه تبصره داره که در صورت نیاز می شه از سایر فارغ التحصیلات دانشگاه های دیگه هم استخدام کرد. پس به این شرایط قانونی باید دقت بشه که ممکنه 4 سال دیگه ظرفیت آموزش و پرورش تکمیل بشه و همون دانشگاه فرهنگیان کفاف بده و از طریق آزمون استخدامی معلم نگیرن.
سایر جایگاه های شغلی این رشته کمه و خصوصاً برا خانم ها شاید کمتر باشه چون بعضاً آقا جذب می کنن.
✅اما بازار کار آزاد این رشته: اگه کسی بخواد خودش یه کاری با این رشته انجام بده، باید عربیش رو تقویت کنه تا بتونه توی بحث ترجمه وارد بشه. بقیه موارد مثل ایجاد مهد قرآن و دار القرآن و... می شه ولی خب بحث درآمد و این چیزا رو هم باید توجه کرد که هم باید سرمایه اولیه داشته باشی و هم اون شهری که هستی امکان چنین کارهایی باشه.
نکته بعد: برخی جایگاه های شغلی مثل وکلات رشته های مجازی رو قبول نمی کنن. پس به این هم دقت کنید که رشته های مجازی هست یا حضوری.
❓❓❓اگه سؤالی بود پیام بدید.
#آموزش_ترجمه
📚«الناس يغيرون وجوههم كل يوم . فلا تبحث عن قيمتك في وجوه الناس… طالما ليس هناك مصالح فلن يسأل عنك أحد إلا بعض الأوفياء و هم نادرون جدا»
🖌«مردم هر روز به رنگی درمی آیند، بنابراین دنبال ارزشت در نگاه مردم نگرد... تا زمانی که منافع ای وجود نداشته باشد، هیچ کس سراغ شما نگیرد مگر برخی وفاداران، حال آنکه آنان بسیار کمیابند»
📝نکات:
✅این عبارت تقریباً به طور کامل به صورت استعاری اومده برا همین ترجمه ظاهریش در فارسی مفهوم و روان نیست.
✅وجوه کنایه از کل حالات یک فرد و چون اثر تغییرات در چهره نمایان است، وجوه ذکر شده. مجاز جزء از کل هست. یعنی جزئی را ذکر کرده ولی مرادش کل هست.
✅قیمت به معنای ارزش است. البته نه ارزش مادی، بلکه معنوی. توی نهج البلاغه اومده «قیمة کل امرء بما یحسنه»
✅في وجوه الناس: اينجا كنايه از نگاه و نظر مردم است.
✅هناک: این اسم و سایر مشتقاتش وقتی خبرش یک اسم نکره(مصالح) باشد در ترجمه معنای «وجود دارد» می دهد. هناک رجل(مردی وجود دارد) اگر هم ادات نفی بر سر اون بیاد که معنای وجود ندارد می دهد.
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
دهمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای دینی، علوم اسلامی، فقه و حقوق در ایران و جهان اسلام در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ توسط ،مركز توسعه خلاقيت و نوآوري علوم نوين سازمان همیاری شهرداری ها(دانشگاه علمی کاربردی) در شهر #تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۳۰ آذر ۱۴۰۲
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۹/۲۵ تارنمای کنفرانس: https://www.ricconf.ir/fa/ 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#آموزش_ترجمه
ما أجمل لغات القلوب ...؛ چه زیباست زبان دل ها
لغات لا تعرِفُ الكذب...؛ زبانی که دروغ نمی داند
لا تَحتاج إلى أحرف وكَلِمات...؛ به حروف و واژگان نیاز ندارد
لا تَعتَرِف بلقاءٍ أو نظرات ....؛ به برخوردها و نگاه ها[ی دیگران] اهمیت نمی دهد
سلامًا على من فهم لغة القلوب...فأجاب؛ درود بر کسی که زبان دل ها را دانست و پاسخ داد
سلامًا لمن سمع تلك النبضات فرواها ...؛ درود بر کسی که آن ضربان ها را شنید و نقلش کرد
سلاماً لذاك البعيد القريب للقلب ...؛ درود بر آن دورِ نزدیک به قلب
سلامًا لمن جعل للحياة معنًى...فأحياها ...؛ درور بر کسی که برای زندگی معنا قرار داد و آن را زنده کرد
👌🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14