eitaa logo
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
2.6هزار دنبال‌کننده
97 عکس
7 ویدیو
60 فایل
گروه #مهاد(مهارت افزایی #دانشجویان) با مدیریت دکتر #حسین_افسردیر دکتری #علوم_قرآن و #حدیث #آموزش مهارت های #پژوهشی #کنکور_ارشد و #دکتری نرم افزارهای تخصصی و عمومی #ترجمه_عربی مدیر گروه: @hosinafsardyr ادمین ها: @AVAYE_RADA @Maaaaaaahy @Haniehsalek
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 باز هم سیویلیکا و این بار فروش مقالات به اصطلاح ISI قبلاٌ در پستی اشاره کرده بودم که سیویلیکا مقالات ایرانی را به قیمت هر عدد 14 هزار تومان می فروشد. این در حالی است که متن کامل همه مقالات منتشر شده به فارسی در ایران بصورت کاملاً رایگان در دسترس هستند. در سیویلیکا علاوه بر مقالات فارسی، مقالات انگلیسی را هم می توانید بخرید. تبعیض هم قائل نشده است. مقالات انگلیسی هم هر کدام 14 هزار تومان قیمت دارند! "جستجو در مقالات بین المللی ISI" عنوان سرویسی است که شما می توانید این مقالات را جستجو کنید و بخرید. از دیدگاه سیویلیکا همه مقالات انگلیسی، ISI هستند، هر چند در اصل واقعاً نباشند! امروزه با وجود Sci-Hub و اخیراً ربات Nexus و سایت همراهش که متن کامل بالای 120 میلیون مقاله را بصورت رایگان-هر چند غیرقانونی- در اختیار پژوهشگران قرار می دهد، هرگونه فروش متن کامل مقالات انگلیسی در ایران محکوم است. مگر اینکه واقعاً متن کامل مقالات بصورت رایگان در آن سرویس ها در دسترس نباشند. در این صورت ارائه خدمات در قالب دریافت هزینه مشکلی ندارد. سایت های دیگری هم هستند که اقدام به فروش مقالات انگلیسی می کنند و نکته تأسف بار اینکه برخی دانشگاه های کشور با صرف هزینه های کلان، با این سایت ها قرارداد بسته اند. جالب است بدانید که سه چهار سال قبل با کتابخانه های مرکزی چندین دانشگاه تماس گرفتم و گفتم  که آنچه با پول تهیه می کنید، بصورت رایگان در سای هاب و Libgen موجود است.  به غیر از یک مورد، بقیه توجهی به حرف هایم نکردند....! در وقت مناسب لیست این سایت ها را منتشر خواهم کرد. لطفاً این پست را به اشتراک بگذارید تا بلکه افراد کمتری در دام اینگونه سایت ها بیفتند. منبع: @irevidence کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇👇👇 کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
به منظور تکمیل کادر و تخصصی خود در نظر دارد از میان و واجد شرایط در زمینه‌های زیر، دعوت به همکاری می‌نماید: 1- و (رشته های و ) 2- پشتیبانی سایت و فضای مجازی 3- اداری و مالی 4- شبکه و رایانه تارنمای مرکز: https://moshaf.org/fa/news/272/ علاقه‌مندان خدمت به ساحت مقدس کریم، رزومه کاری خود را به نشانی اینترنتی info@moshaf.org ارسال و یا با شماره 88501188 تماس حاصل فرمایند.
تا می توانيد "" بخوانيد يکی از پديده هایی که در سال های اخير در ميان برخی طالب علمان حوزه ديده می شود اتکای بيش از حد بر پژوهش ها به جای تلاش برای آشنایی مستقيم با متون است. البته طبعا هر پژوهشگری در تحقيقات و متنی خود نيازمند هر دو جنبه است و در اين سخنی نيست. اما آنچه متأسفانه ديده می شود محدود شدن دايره آشنایی مستقيم با متون و در قياس با آن اعتماد بيش از اندازه به پژوهش ها و سابقه آنهاست. يکی از دلائل اين امر فزونی روزافزون تحقيقات به ويژه به زبان های در حوزه مطالعات اسلامی است؛ و همزمان دليل ديگر انتشار انبوهی از متون تاريخی و و فکری و ادبی در مقياس ده ها برابر نسبت به اوائل قرن بيستم است. بنابراين هم آشنایی و مراجعه به عمده متون مرتبط در هر مثلا در حوزه مطالعات قرآنی و يا حديثی بسيار وقتگيرتر، مشکل تر و نيازمند حوصله و دقت بيشتری است و هم به دليل وجود پژوهش های گسترده و آسانياب تر در اين زمينه ها برخی ترجيح می دهند به جای متن ها به اين نوع از پژوهش ها بسنده کنند. طبعا مراجعه به هر دو نوع ادبيات (يعنی متون و همچنين پژوهش های جديد) هم لازم است و هم اهميت آن برای بسياری امری بديهی و روشن است. منتهی سخن بر سر اين است که اندازه و وزن و حجم هر کدام بايد چقدر باشد و اولويت ها کدام است؟  به تجربه يافته ام که پژوهشی که بيش از آنکه متکی بر مراجعه مجدد به متن ها و بازخوانی آنها باشد اعتماد بر پژوهش های ديگران را مبنا قرار می دهد، حتی اگر خيلی هم ظاهری آراسته و عالمانه و پر ارجاع داشته باشد در مقام بازبينی و دقت معلوم می شود تا چه اندازه از اين نا آشنایی و عدم توجه به متون در معرض بد فهمی ها و تکرار اشتباهات ديگران و يا کليات گویی قرار گرفته است. اما من اينجا بيشتر خطابم به نسل جوان و علاقمند به مطالعات اسلامی است: تا می توانيد متن بخوانيد. هر نوع متنی: ادب عربی و فارسی، متون رشته های مختلف علوم دينی و خاصه متون تاريخی و روایی. بدون آشنایی عميق و بازخوانی متون و به ويژه متون کهن در هر رشته ای کار پژوهش به سامان نمی رسد. عادت کنيد اگر يک کتاب و مقاله از حوزه مطالعات غربی در حوزه اسلام و ايران می خوانيد در مقابل ده و بل صد متن مهم از متون کهن را به دقت بخوانيد. کتاب را دست بگيريد و بخوانيد. هر چقدر متن بخوانيد به تدريج متوجه می شويد که از پژوهش های سطحی و در عين حال بلند پروازانه و پر ادعا بی نيازتر می شويد. البته بی گفتگو آشنایی با پژوهش های عميق و کلاسيک و سرنوشت ساز ضروری است و مکمل مطالعه متن است اما اندازه و قدر هر کدام را در جای خود قرار دهيد. ساده انگاری است که با صرف خواندن پژوهش های جديد بی آنکه با متون و با سنت های قدمایی از نزديک آشنایی حاصل کنيم می توانيم سخنی از سر تحقيق و نه صرف تقليد برای ديگران داشته باشيم. دکتر https://t.me/azbarresihayetarikhi کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇👇👇 کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
کسانی که به دنبال موضوع برای پایان نامه هستند، ملاحظه محورهای همایش ها و کنفرانس های علمی خیلی می تونه کمکشون کنه. کنفرانس ملی علمی تخصصی با رویکرد و و نقش آن در تعالی بازه زمانی ارسال مقالات 1402/03/01 1402/07/30 ________________________________ اعلام نتایج داوری مقالات 1402-08-30 ________________________________ ثبت نام کنفرانس 1402-09-10 ________________________________ تاریخ شروع کنفرانس 1402-09-28 ________________________________ تاریخ پایان کنفرانس 1402-09-29 تارنمای کنفرانس: https://www.cnby.ir/Home/Index کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇👇👇 کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
سعی می کنم به فراخور وقت عبارت هایی را از عربی به فارسی ترجمه کنم و برخی قواعد اون رو بگم. عبارت: عربی «اجعل لك أثراً فالكلّ راحل و لا تزاحم الناس على ما هو زائل» اینجا سه تا جمله داریم. جمله اول: «اجعل لک أثراً»: برای خود/ت نشانی قرار ده معمولا ضمیر کاف خطاب در فارسی به «تو» ترجمه می شه. اینجا باید ضمر کاف به «خود/خودت(ضمیر مشترک میان متکلم، مخاطب، و غایب: خود من، خود شما، خود او)» ترجمه بشه تا جمله روان و مفهوم باشد. جمله دوم: «فالكلّ راحل»: چرا که همه رفتنی¬ اند. این جمله علت امر در جمله قبل را بیان می کند. چرا باید برای خود نشانی قرار دهیم؟ جواب این جمله است. بنابراین در ترجمه این جمله باید از عباراتی استفاده کرد که تعلیل را برسانند. چرا که، برای اینکه، بخاطر اینکه، چونکه و... نکته: کل هر گاه بدون مضاف الیه بیاد به صورت «همه» ترجمه می شه و هر گاه با مضاف الیه بیاد به صورت «هر» ترجمه می شه. مثال: «کل انسانٍ الزمناه»: هر انسانی را... کل طائر یطیر: هر پرنده ای که پرواز می کند راحل به معنی کوچ کننده است و اسم فاعل. منظور اینکه که همه از این دنیا می روند. جمله سوم: «و لا تزاحم الناس على ما هو زائل»: و مردم را نسبت به آنچه رفتنی است، در تنگنا قرار مده. تزاجم به معنای در تنگناه قرار دادن، فشردن، شلوغی است. اینجا می خواد بگه بر مردم فشار نیار، مردم را در تنگنا قرار مده. کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
درباره ادعاهای پوچ بر ضد مالکیت جزایر ایرانی خلیج همیشه فارس در مقاله زير تاريخ و جغرافيای امارات متحده عربی را می توانيد بخوانيد. اين کشور زمانی که من متولد شدم هنوز تأسيس نشده بود. تاکنون هم بسياری از آنچه يک دولت به معنای مدرن آن لازم دارد و از جمله وجود پيمان اجتماعی به معنای مدرن و مشارکت آحاد مردم در حق تعيين سرنوشت را فاقد است. از لحاظ حقوق بشر و بسياری ديگر از ملاک های بين المللی اين کشور هنوز راه درازی دارد تا تبديل به يک دولت مدرن شود. مرکزيت مالی و اقتصادی به تنهایی نمی تواند بار دولت و وجود نظام سياسی به معنای مدرن آن را بر دوش کشد. ادعای امارات نسبت به جزاير سه گانه از نقطه نظر تاريخی بی اهميت و بی پشتوانه است و در جامعه ايران به هيچ گرفته می شود. اين طبعا نياز به بحث ندارد منتهی تکرار آن از سوی برخی رسانه های کشورهای ديگر عربی که دارای سابقه های تمدنی و دولتی کهن هستند حقيقتا تأسف آور است. امارات در سال 1971 ميلادی تأسيس شد و حاکميت مستمر و بالفعل ايران بر اين جزاير مربوط به چند هزار سال قبل از آن است. جالب است بدانيد اعتراض دولت ايران نسبت به اشغال اين جزاير از سوی بريتانيا و مکاتبات اداری و حقوقی از سوی ايران در راستای تأکيد بر حق حاکمیت بی چون و چرای ایران بر جزایر  مربوط به ده ها سال قبل از تشکيل حاکميت امارات متحده عربی در سال 1971 ميلادی است. يعنی در آن زمان که ايران به اشغال اين جزاير از سوی انگليس اعتراض داشت اصلا دولت امارات هنوز زاييده نشده بود. در سال 1992 ميلادی بود که اين ادعا از سوی امارات مطرح شد. برای تاريخ اين کشور که در سال 1971 تأسيس شده اينجا را ببينيد: به نقل از کانال تلگرامی دکتر حسن انصاری https://www.cgie.org.ir/fa/article/225690/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C?fbclid=IwAR25iy9EtH7-OtnvH9Rf9_ecy4RY7vPzxuscLvbcpAgtCJwSS38ilV8n7pQ www.cgie.org.ir امارات متحده عربی | دائرةالمعارف بزرگ اسلامی |  مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اِماراتِ مُتَّحِدۀ عَرَبی، كشوری متشكل از 7 امارت‌نشین به نامهای ابوظبی، دوبی، عجمان، شارجه (شارقة)، ام‌القوین، فجیره و رأس‌الخیمه واقع در بخش خاوری شبه جزیرۀ عربستان كه به سواحل
ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام (ع) سعی می شه در این ایام برخی موضوعات مرتبط با محرم پیشنهاد بشه. نگاه و به بحث عزاداری امام حسین(ع) می تونه چندین موضوع برای ارائه کند. از جمله مسائلی که کمتر به اون توجه شده، سیر تطور عزاری امام حسین(ع) در یک فرهنگ خاص است. مثلا بحث عزاداری امام حسین (ع) در فرهنگ ایرانی. تاریخ شروع عزاداری کی بود؟ به چه نحوی بود؟ چه تفاوتی با عزاداری رایج مردم در هر دوره داشت؟ چه عواملی موجب تفاوت در شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) شد؟ همین کار در فرهنگ عربی نیز می شه انجام داد. تاریخ عزاداری در این فرهنگ مشخصه، ولی مقایسه اون با فرهنگ عزاداری برای دیگران تا قبل از امام حسین(ع) جای کار دارد. در اینجا کیفیت عزاداری و مدت زمان عزاداری مهم است. کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
شاید امروزه کمتر و خوانی پیدا بشه که هنگام روضه از عبارت «» استفاده نکند. زبان حال در واقع یک نوع و یا نسبت به یک واقعه گذشته است. این نوع زبان حال ها هم در برخی تفاسیر رخ داده و هم در روایات در بیان های مربوط به . راجع به این بحث کار پژوهشی انجام نشده، برای همین از جنبه های مختلف می شه به این موضوع نگاه کرد. مهم ترین سؤالاتی که توی این زمینه می شه مطرح کرد: آیا زبان حال در فرهنگ های مختلف خصوصا و وجود داشته؟ در چه حوزه های از زبان حال استفاده می شده؟ آغاز بیان زبان حال در بیان وقایع از چه دوره بود؟ چه عواملی(فرهنگی، مذهبی، سیاسی و...) موجب شد که بحث زبان حال جای خود را در وقایع عاشورا باز کند؟ آیا زبان حال موجب به حاشیه راندن اصل واقعه نمی شود؟ معیار بیان زبان حال چیست؟ از نظر زبان حال، نسبت غیر واقعی به (ع) نیست؟ ارتباط زبان حال با تحریف حقایق تاریخی و... چیست؟ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
گاهی برخی مسائل این قدر برای ما شده که احتمال در آن نمی دهیم. اگر بخواهیم در زمینه فعالیت کنیم، باید نگاهی و به مطالبی که می خوانیم یا می شنویم داشت. در ایام یکی از عبارت های که در ها و ها زیاد شنیده می شود، عبارت « /العبرة» است. دو مقاله در این زمینه نوشته شده که هر دو روی مفهوم و ریختن بر (ع) تأکید کرده اند، گرچه در ظاهر سعی کرده اند از مفاهیم جدیدی مثل «» استفاده کنند. اگر این عبارت یک اصطلاح خاص و دارای معنای کنایی و یا مجازی باشد که در حوزه جنگ مطرح بوده، آن گاه می توان معنای جدید و متفاوتی از آن ارائه کرد. در واقع بازکاوری مفهوم این عبارت می بایست در راستای اهداف قیام امام حسین(ع) که در سخنان ایشان از مکه تا کربلا بازتاب یافته، بازتعریف شود. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
دومین بین المللی در در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ توسط ، و در شهر برگزار خواهد شد.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید. تاریخ برگزاری: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ تاریخ میلادی: 2023-10-22 مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۷/۱ مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۷/۱۵ تارنمای کنفرانس: http://qurcnf.ir/ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
یکی از جملات ، است. در این عبارت بیشتر به می شه. معنای دیگری هم برای این عبارت ذکر شد که خداوند (ع) است و می گیرد. هر کدوم این دو معنا سؤالاتی به همراه داره که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. مفهوم خون خدا ایجاد شبهه برای خداوند از همین رو لازم است که معنای استعاری و یا کنایی آن در نظر گرفته شود. اینجا است که زمینه فراهم می شود. خون خدا بودن یعنی چه؟ از نظر کنایاتی که با ثار ساخته شده اند بر چه مفاهیمی دلالت می کنند؟ آیا این لقب به دیگران نیز داده شده؟ کارکرد اجتماعی این چیست؟ معنای دوم نیز سؤالاتی ایجاد می کند. خونخواه بودن خداوند بر چه مفهومی دلالت دارد؟ آیا از این مفهوم می توان بر امامت امام حسین(ع) استدلال کرد؟ به عبارت دیگر خونخواه بودن خداوند نسبت به یک فرد، دلالت بر حق بودن آن فرد است؟ خداوند چه زمانی به خونخواهی امام حسین(ع) می پردازد؟ به چه نحوی این خونخواهی صورت می گیرد؟ چه ارتباطی بین این مفهوم و قیام مختار وجود دارد؟ آیا همان خونخواهی خداوند نیست؟ آیا این مفهوم تأییدی بر قیام مختار است؟ در واژه ثار در چه مواردی استعمال می شده؟ چه زمان برای خونخواهی از این واژه استفاده می شد؟ این ها سؤالاتی است که شرح این عبارات به آن توجه نشده است. از همین رو می تواند زمینه یک تحقیق جامع از منظرهای مختلف در این زمینه را فراهم کند. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
میزان استفاده مفسران از مطالب در در اینجا می‌توان از میزان استفاده‌ای که مفسران قرآن کریم در طول ادوار مختلف از مطالب نهج‌البلاغه جهت تفسیر خود از آیات کرده‌اند، به جایگاه نهج‌البلاغه در تفسیر پرداخت. با توجه به جست و جو در نرم افزار می‌توان گفت که از قرن 8 هجری در تفاسیر از مطالب نهج‌البلاغه به طور گسترده استفاده‌شده است. سید حیدر آملی اولین مفسری است که به گستردگی در تفسیر «تفسیر المحیط الأعظم و البحر الخضم‏» از مطالب نهج‌البلاغه استفاده کرده است. وی حدود 187 مورد از نهج‌البلاغه نقل قول می‌کند. دیگر تفاسیر روایی شیعه که از مطالب نهج‌البلاغه استفاده کرده‌اند، بدین قرار است: کنز الدقائق مشهدی(قرن 12 هجری) حدود 269 مورد نور الثقلین حویزی(قرن 12 هجری) حدود 197 مورد از نهج‌البلاغه نقل شده. صافی فیض کاشانی(قرن 11 هجری) حدود 59 مورد البرهان فی تفسیر قرآن، بحرانی(قرن 11 هجری) حدود 29 مورد البیان فی موافقه بین الحدیث و القرآن علامه طباطبایی(قرن 14 هجری) حدود 54 مورد در تفاسیر غیر روایی شیعه نیز مفسران از مطالب نهج‌البلاغه استفاده‌های زیادی کرده‌اند. در زیر به چند نمونه اشاره می‌شود. در تفسیر المیزان علامه طباطبایی حدود 48 مورد به مطالب نهج‌البلاغه استناد شده است. البته در ترجمه المیزان 143 مورد به نهج‌البلاغه ارجاع داده شده است. در تفسیر نمونه مکارم شیرازی حدود 413 مورد به مطالب نهج‌البلاغه استناد کرده است. صادقی طهرانی در «تفسیر الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن» حدود 148 مورد از مطالب نهج‌البلاغه استفاده کرده است. در تفسیر «من وحی القرآن» سید محمد حسین فضل‌الله، حدود 86 مورد از مطالب نهج‌البلاغه استفاده کرده است. توجه به آمارها و میزان استفاده مفسران شیعه از مطالب نهج‌البلاغه نشان دهنده جایگاه نهج‌البلاغه در تفسیر قرآن است. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
إن تُنکِرونی فَأَنَا فَرعُ الحَسَن سِبطُ النَّبِیِّ المُصطَفی وَالمُؤتَمَن هذا حُسَینٌ کَالأَسیرِ المُرتَهَن بَینَ اُناسٍ لا سُقوا صَوبَ المُزَن شاید کمتر کسی باشد که (ع) را بخواند و چیزی از خوانی او نگوید. بله. رجز خوانی که ما هر سال آن را می شنویم، ولی راجع به آن نشده. به همین سادگی با یه کم توجه می شه موضوع پیدا کرد. خب حالا چه طور این موضوع را بررسی کنیم؟ یه کم صبر کنی می گم. رجز خوانی به صورت و در مواقع خوانده می شده از همین رو لازم به سیر تطور اون توجه بشه. اینکه می شه یه تاریخچه براش مشخص کرد یا نه؟ از لحاظ و ، رجز های قبل از و دوره اسلامی دچار تغییر شده اند؟ از لحاظ رجزهای دوره اسلامی و قبل از اسلام دچار تغییر شده اند؟ در روز چه کسانی و با چه متحوایی رجز خواندن؟ این رجزها بیانگر چه مفاهیمی بودند؟ آیا این رجز ها تأثیری روی داشته؟ برای آشنایی بیشتر یه مقاله راجع به رجزهای (ع) نوشته شده که می شه خواند. این مقاله با عنوان «جلوه های ادبیات مقاومت و پایداری در رجزهای علوی» است. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
برای پژوهش تاريخی در عاشورای حسيني از کجا بايد آغاز کنيم؟ با وجود اينکه سالانه دهها کتاب درباره واقعه کربلا و قيام حضرت ابا عبد الله (روحي له الفداء) در و جهان و اسلام منتشر می شود اما متأسفانه هنوز درباره چنانکه بايد در همه ابعاد آن گسترش پيدا نکرده. يکی از اين موارد بازسازی مقاتل کهن است، نوشته و سده های دوم و سوم قمری. تاکنون مقتل ابومخنف به شکل ناقصی بازسازی شده منتهی همين کار را بايد درباره ساير مقاتل انجام داد. نويسنده اين سطور اين توفيق را داشت که تعدادی محدود از مقاتل امام حسين (ع) را از سده های دوم و سوم بازسازی و منتشر کند (مانند مقتل ابو عبيد قاسم بن سلام. او از روايت ابو معشر بهره برده) که در کتاب المتبقي من التراث المفقود منتشر شد و در فضای مجازی هم در سايت کاتبان در دسترس هست. به تعدادی از مقاتل، آنچه به ويژه وسيله روات مشهور اماميه و شيعه نوشته شده و طوسي در فهارس خود اشاره کرده اند. مابقی را در فهرست ابن نديم و برخی منابع تراجم نگاری می توان ديد. از مقتل جابر بن يزيد جعفي گرفته تا کتاب های ابن الکلبي، واقدي، ابوعبيده معمر بن المثنی، نصر بن مزاحم، مدائني، ابن ابی الدنيا، ابراهيم ثقفي، محمد بن زکريا الغلابي و تعدادی ديگر. يکی از عادات مؤرخان کتاب های تاريخی بعد از دوران اول که بيشتر عصر اخباريان بود اين بود که روايات اخباريان و راويان اوليه را با هم ترکيب می کرده و سند ترکيبی به آنچه روايت می کردند به دست می دادند. بنابراين گاهی تفکيک روايات منابع اولیه و از جمله روایات ابو مخنف و ابن الکلبی و واقدی و مدائني و غيره ممکن نيست. با اين وصف با مقايسه همه متن های تاريخی با يکديگر و آنچه از هر کدام از اين اخباريان اوليه در منابع نقل شده می توان تا اندازه زيادی به تفکيک مقاتل اوليه دست يافت. برخی از منابع واسطه تنها از ابومخنف و ابن الکلبي روايت کرده اند و برخی علاوه بر آن دو روايات واقدي و مدائني و یا دیگران را هم نقل کرده اند. طبعا يکی از منابعی که بايد مورد توجه قرار داد تاريخ است که سندهای روشن می دهد. اما علاوه بر آن برای روايات واقدي طبعا طبقات کاتب او، ابن سعد منبع مهمی است. بلاذري هم که از ابن سعد و واقدي به واسطه ابن سعد استفاده کرده. بلاذري متأسفانه در بيشتر بخش مقتل از روايات ترکيبی استفاده کرده اما از اسنادی که به دست می دهد می دانيم که کدام منابع در اختيار او بوده. او حتی از ابو مخنف هم بهره برده. ابو الفرج هم چند روايت را با هم ترکيب کرده اما در مجموع منابعش روشن است. او به کتاب نصر بن مزاحم دسترسی داشته و از آنجا از ابومخنف روايت می کند. تقريبا در بيشتر منابع از واقدي رواياتی در مقتل نقل شده. روايات او از اين جهت مهم است که واقدي صرفا يک اخباری و مؤرخ نيست. او فقيه مهمی هم بوده و بنابراين جريان فقهی را هم تا اندازه ای نمايندگی می کند (متکلمان امامی اصولا در نقل روايات تاريخی به روايات واقدی خيلی اهتمام داشتند؛ کسانی مانند ابن رستم طبري، شيخ مفيد، شريف مرتضی و شيخ طوسي). ارشاد شيخ مفيد در اين ميان خيلی مهم است. او از جمله از ابن الکلبي و مدائنی استفاده کرده و بايد گفت که مقتل کتاب ارشاد از بهترين ها و مستند ترين هاست. روايات مقتل ابن ابی الدنيا را معمولا نويسندگان اهل سنت در دوره های بعد بيشتر مورد توجه قرار دادند؛ چرا که مواضع سنيان را در اين زمينه بيشتر نمايندگی می کرده. ابن تيميه هم در منهاج السنة از آن ستايش کرده. به هرحال اين متن را هم می شود بازسازی کرد. کتاب های تذکرة خواص الأمة از سبط ابن الجوزي، تاريخ ابن عساکر (بخش مربوط به امام حسين عليه السلام)، مقتل خوارزمي (اين يکی بايد بر اساس نسخه ثقة الاسلام تبريزی از نو منتشر شود. چاپ های موجود بر اساس نسخه های بسيار متأخری صورت گرفته) و امالی های شيخ صدوق، ابوطالب هاروني و مرشد بالله تعدادی از روايات کهن و مقاتل ياد شده در بالا را در سنت های روايی مختلف در خود جای داده اند. اخبار الطوال دينوري به عادت خودش روايتی ترکيبی به دست داده که برای مقايسه متن ها مراجعه به آن لازم است. کتاب ابن اعثم در اين ميان اهميت کمتری دارد. از کتاب های اهل سنت هم گاهی می شود راهی پيدا کرد به روايات کهن مقاتل. مانند معجم که بخش امام حسين (ع) آن مستقلا هم منتشر شده. با بازسازی متن مقاتل اوليه و تفکيک روايات و شناسایی سنت های مختلف نقل در سده دوم قمری می توان راهی پيدا کرد به روايات مختلف و تصويرهای متفاوتی که در فاصله صد سال بعد از واقعه از اين حادثه عظيم تاريخی وجود داشته. تحليل های تاريخی بايد از اينجا آغاز شود. دکتر حسن انصاری https://t.me/azbarresihayetarikhi
سابقه عزاداری عاشورای حسینی در شهرهای مختلف ایران در سده های پنجم و ششم به روايت کتاب نقض (ص 591 تا 592)؛ تأليفی از شهر ری از حدود سال 560 ق ... اوّل آنست كه تعزيت حسين على داشتن متابعت فرمان رسول صلّى اللّه عليه و آله است كه گفت : من بكى على الحسين او أبكى وجبت له الجنّة معنى آنست كه : هر كس كه بر حسين ابن على عليه السّلام بگريد يا كسى را بر وى بگرياند واجبست او را بهشت ؛ تا هم علما داخل باشند و هم مستمعان ردّا على النّواصب و الخوارج . و شيعه بدين جزع و فزع مخصوص نيستند در همهء بلاد اصحاب شافعى و بلاد اصحاب بو حنيفه فحول علما چون محمّد منصور ، و امير عبّادى ، و خواجه على غزنوى ، و صدر خجندى ، و ابو منصور ماشاده ، و مجد همدانى ، و خواجه بو نصر هسنجانى ، و شيخ بو الفضائل مشّاط ، و ابو منصور حفده ، و قاضى ساوه ، و سمعانيان ، و خواجه ابو المعالى جوينى و نزارى و علماء رفته و باقيان از فريقين در موسم عاشورا اين تعزيت با جزع و نوحه و زارى داشته‌اند و بر شهداء كربلا گريسته و اين معنى از آفتاب ظاهرترست و گر خواجه انتقالى را بابت نيست بايد كه بولايت لرستان و خارجيان شود كه اين سنّت آنجا بدعت دانند كه بر على و حسين لعنت كنند و بر معاويه و يزيد صلوات فرستند اگر نه در بلاد اسلام اگر كور و كر نيست می شنود و می بيند كه حنيفى و سنّى و شيعى آن تعزيت دارند... دکتر حسن انصاری https://t.me/azbarresihayetarikhi 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
به گزارش ، ، در گزارشی به بررسی وضعیت در کشور پرداخته و از جمله و در بخشی از این گزارش رسمی اعلام شده که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تالیف و تدوین‌شده در مقاطع تحصیلی و در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، کپی‌برداری از متن مشابه بوده است. لینک خبر: https://iqna.ir/00HQYF
بررسی زمینه‌های تقلب علمی در دانشجویان و ارائه راهکارهای بازدارنده عبدالمطلب عبدالله، سمیه مختاری، فرهاد نوائی دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران چکیده: (۷۲۸ مشاهده) زمینه و هدف: تقلب علمی یکی از پدیده‌های جدید فضای آکادمیک در ایران است که ابعاد و انواع مختلفی را در برمی‌گیرد؛ بنابراین شناخت و ریشه‌یابی آن، مسئله این پژوهش است. براین‌اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی زمینه و مولفه‌های نهادی و فردی تأثیرگذار بر شکل‌گیری تقلب علمی در ایران و ارائه راهکارهای سیاستی توسط تصمیم‌گیران است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل ۱۵ نفر از خبرگان دانشگاهی است که به روش قضاوتی و گلوله‌برفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها را پرسش‌نامه محقق ساخته است که طی سه مرحله (به شیوه رفت‌وبرگشت) شاخص‌یابی با استفاده از فن دلفی، تکمیل شد و اعتباریابی الگوی مفهومی پژوهش با بهره‌گیری از نظر خبرگان صورت پذیرفت. نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر بروز تقلب در دانشگاه‌های ایران شامل دو دسته مؤلفه فردی و سیستمی و ۲۱ شاخص مرتبط با این مؤلفه‌ها است. عوامل فردی مربوط به ویژگی‌های ذاتی و شخصیتی دانشجویان ازجمله: نداشتن ایده، عدم توانایی مدیریت زمان، عدم احساس گناه، کمبود بعضی مهارت‌ها و همچنین بعضی نواقص در اساتید از جمله: دانش ناکافی، عدم ایجاد انگیزه کافی در بین دانشجویان و غیره است. عوامل سیستمی یا نهادی نیز بیشتر ناشی از قوانین ناقص و ناکافی دانشگاه‌ها، آموزش نامناسب این مراکز و عدم توجه کافی به مقوله کپی‌برداری و سرقت علمی است. نتیجه‌گیری: در پایان بر اساس هر دو دسته مؤلفه تأثیرگذار فردی و سیستمی، راهکارهایی به شکل عملی برای مقابله با تقلب علمی در دانشگاه‌ها ارائه داده است. واژه‌های کلیدی: تقلب علمی، عوامل فردی، عوامل نهادی، کپی‌رایت https://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_id=3092&sid=1&slc_lang=fa&ftxt=0 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
🔷فراخوان جذب و دعوت‌‌به همکاری🔷 📣 از علاقه‌مندان به موضوع تربیت زمامدار، در قالب‌های زیر دعوت به عمل می‌آورد: 🎓1- جذب پژوهشگر و عضو هیئت علمی جذب به عنوان پژوهشگر رسمی و عضو هیئت علمی پژوهشکده 🔺ویژه آقایان در تهران ♟2- کسر و جایگزین خدمت سربازی پروژه‌های کسر خدمت تا 9 ماه پروژه‌های جایگزین خدمت تا 24 ماه (ویژه اعضای بنیاد ملی نخبگان) 📝3- همکاری پژوهشی همکاری پژوهشی در قالب‌های ساعتی و قرار‌دادی 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 📚محورهای همکاری ایده پردازی تربیت مدیران کشور،‌تربیت زمامداران و کارگزاران در قران وسیره اهل بیت (ع)،‌اندیشه متفکران اسلامی و غربی،‌تاریخ و تجارب بشری در ایران و جهان و ... 📊اولویت با دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری رشته‌های علوم سیاسی و مدیریت دولتی خواهد بود. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 ✍️ثبت نـــــام و تکمیل سوابق علمی، پژوهشی و تشکیلاتی از طریق 👇👇👇👇👇 https://b2n.ir/b10426 📆حداکثر تا پایان مرداد‌ماه 1402 اطلاعات بیشتر در👇👇👇👇 @tarbiat_zemamdar
یا جذب به هر قیمتی؟ چند سالی است که بحث جذب حداکثری در زیاد شنیده می شود. هر گروهی به زعم خود رفتارهایی جهت جذب دیگران به و مباحث دینی انجام می دهند که بعضاً این رفتار در نظر گروهی دیگر نامناسب است. هر گروه با عنوان جذب حداکثری سعی در توجیه رفتارهای خود دارد. در این زمینه جامعی صورت نگرفته است. از همین رو در زمینه هایی زیر می توان کارهای پژوهشی انجام داد. جذب حداکثری به معنای هم عقیده کردن دیگران با خود است یا تمرکز بر روی مشترکات است؟ نحوه مواجهه با مخالفان خود و روش های به کارگرفته برای جذب آن ها چه بود؟ آیات «مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى * إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى»(طه/2-1)؛ «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» (شعراء/3) چگونه با جذب حداکثر سازگار است؟ روش (ع) قبل از شروع جنگ برای جذب یا منصرف کردن خوارج چه بود؟ رابطه ایجاد با جذب حداکثری چیست؟(نحوه برخورد امام علی(ع) با عقیل) آیا با کسانی که خلاف فرائض دینی عمل کرده و همچنین سستی در اجرای فرائض دینی روش مناسبی برای جذب حداکثری است؟ 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
مقایسه تعداد روایات ائمه/اهل بیت(ع) در منابع شیعه و اهل سنت 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
جایگاه در نگاه (ع) 96 بار كلمه «قرآن، كتاب الله، كتاب ربكم» و امثال آن را تكرار كرده است.‏(مصطفوی، ۱۳۷۴، ص 222) از این تعداد، امام على(ع) در بیش از بیست خطبه نهج‌‌البلاغه به معرفى قرآن و جایگاه آن پرداخته است و گاه بیش از نصف به تبیین جایگاه قرآن و نقش آن در و وظیفه آنان در قبال این كتاب آسمانى اختصاص پیدا كرده است.‏(مصباح یزدی، ۱۳۸۰، ص 13) قرآن از نظر امام علی(ع) دو ویژگی کلی دارد. اول اینکه قرآن به عنوان و برنامه مدون جهت اداره است. دوم اینکه قرآن در عین اینکه نیازمند مفسر(فرد معصوم) است، برای مردم نیز قابل فهم است. سایر اوصافی که امام علی(ع) برای قرآن در نهج‌البلاغه ذکر شده به یکی از این دو ویژگی باز می‌گردد. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
اگه نیاز داری در زمینه های ( و و نویسی و ...) یکی که بهت و مشاوره بده، اگه و داری و به یک ، نیازداری اگه به و درست متون و آموزش و عربی علاقه داری اگه به آموزش نرم افزار های کاربردی عمومی (، ، ، و...) و تخصصی (نرم افزار های قرآنی نور، مکتبة الشاملة، جوامع الکلم، پژوهشیار و...)، نیاز داری گروه آموزشی پژوهشی "" مخصوصِ خودته؛ دبیرستانی، دانشجو، حوزوی و معلمم نمی شناسه تو این کانال آموزش هارو دریافت کن👇🏻 https://eitaa.com/mehad1 و تو این گروه سوالات رو بپرس👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
قرآن، کتابی درمانگر مشکلات اجتماعی هر جامعه‌ای با مشکلاتی روبه‌رو است. حاکمان هر جامعه‌ای ممکن است راه‌های گوناگونی جهت رفع خود پیشنهاد بدهند. (ع) به عنوان حاکم جامعه اسلامی، رجوع به و استفاده از آموزه‌های آن را به نسخه شفابخش و درمان مشکلات اجتماعی معرفی می کند. امام علی(ع) در حدود 4 خطبه صراحتاً به نقش درمانگری قرآن اشاره کرده است. امام علی(ع) در دو 110 و 198 از اهمیت و نقش قرآن صحبت می کند. در این دو مورد مصداقی از مشکلات اجتماعی که به‌وسیله قرآن قابل‌حل است را بیان نمی‌کند. ایشان در خطبه 110 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «...وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ...»‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 164) امام علی(ع) در خطبه 198 نیز می‌فرماید: «...شِفَاءً لَا تُخْشَى أَسْقَامُهُ...»‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 315) مخاطب این دو خطبه نیز مشخص نیست. سؤالی که در اینجا مطرح است، این است که منظور از درمانگر بودن قرآن چیست؟ چه بیماری‌هایی توسط قرآن درمان می‌شود؟ برخی معتقد هستند که قرآن بیماری‌های جسمی و روحی را درمان می کند. مستند این دیدگاه برای درمان بیماری‌های جسمی، تجربه و نیز احادیثی است که در این زمینه واردشده است.‏(مدرس وحید، بی‌تا، ج 12، ص 305 ؛ مدرس وحید، بی‌تا، ج 12، ص 225) برخی از نهج‌البلاغه ابتدا بیمارهای روحی مانند شک، جهل، گمراهی را ذکر کرده‌اند که قرآن درمانگر این‌ها است و بعد از آن اشاره کرده‌اند که سخن امام(ع) بر درمانگری قرآن نسبت به بیمارهای بدنی نیز دلالت دارد. در اینجا هیچ بیماری ذکر نشده است.‏(موسوی، ۱۳۷۶، ج 3، ص 414)امام علی(ع) در برخی خطبه‌های دیگر به ذکر مصداق پرداخته و مصادیقی از بیماری‌هایی که قرآن درمانگر آن را بیان کرده است. ایشان در خطبه 176 مهم‌ترین بیماری‌هایی که به وسیله قرآن قابل درمان است را بیان کرده و می‌فرمایند: «... فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِینُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِكُمْ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَی وَ الضَّلَالُ...» ‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 252) «امام(ع) قرآن را وسیله حلّ مشكلات و درمان بیمارى‌هاى اخلاقى و اجتماعى و معنوى مى‌شمرد و اصول این بیمارى را در چهار چیز خلاصه مى‌كند: ، ، و ؛ زیرا قرآن، نور و بر دل مى‌پاشد و پرده‌هاى جهل و نادانى را پاره مى‌كند و انسان را از ضلالت و گمراهى رهایى مى‌بخشد. به یقین، جامعه آگاه و دانا و صاحب ایمان و اخلاص، هرگز درنمی‌ماند و گرفتار مشكلى نمى‌شود.»‏(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵، ج 6، ص 556) مصداق دیگری که امام علی(ع) برای درمانگر بودن قرآن ذکر می کند، برقراری و است. بزرگ‌‌ترین هدف هر نظام و ، تأمین نظم و امنیت اجتماعى است. هیچ را در نمى‌‌توان یافت كه چنین هدفى را انكار كند؛ بلكه تأمین امنیت و برقرارى نظم سرلوحه هر حكومتى است؛ و نیز گفته مى‌‌شود برقرارى نظم سیاسى و اجتماعى از اهداف علم سیاست است، چنان كه همه نظام‌‌هاى سیاسى حاكم بر جوامع بشرى، حداقل در شعار و تبلیغات خود آن را به عنوان بزرگ‌‌ترین اهداف نظام حكومتى خود بیان مى‌‌كنند.‏(مصباح یزدی، ۱۳۸۰، ص 25) از همین رو امام علی(ع) در خطبه 158 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «...وَ دَوَاءَ دَائِكُمْ وَ نَظْمَ مَا بَینَكُم‏...»‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 223) مخاطب این خطبه مشخص نیست. اگر در اینجا جمله «وَ نَظْمَ مَا بَینَكُم‏» جمله تفسیری برای دائکم در نظر بگیرم، می‌توان گفت که منظور از بیماری، عدم نظم و امنیت است. «عبارت «و نظم ما بینكم» اشاره به تمام قوانینى است كه نظام مجتمع انسانى را حفظ مى‌كند و به نابسامانى‌ها و بى‌نظمى‌ها پایان مى‌دهد و امنیت و آرامش را براى جامعه به ارمغان مى‌آورد و قیام به قسط را كه ركن اساسى حفظ نظام است، تأمین مى‌كند.»‏(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵، ج 6، ص 194) 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم دینی و حوزوی در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ توسط ،انجمن قرآن و تحول علوم ایران پژوهشگاه آموزش و تحقیقات مهندسی در شهر تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس تاریخ برگزاری: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۷/۱ مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۷/۱۵ تارنمای کنفرانس: http://semcnf.ir/ 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
جايگاه مطالعات جغرافيايي در آراء تفسيري علامه طباطبايي در موارد متعدد از علم جهت تفسير آيات بهره گرفته است. ايشان شش معيار جهت استفاده از مباحث جغرافيايي دارند: الف) هماهنگي مطلب علمي با سياق آيه. ب) هماهنگي مطلب علمي با معناي لغوي كلمات . ج) هماهنگي مطلب علمي با ظاهر آيه. د) هماهنگي مطلب علمي با معناي كنايي یا صريح آيه. هـ) توجه به اختلاف قرائت در استفاده از مطالب علمي. و) استفاده از تفسير قرآن به قرآن در استفاده از مطالب علمي. علامه در برخي موارد به طور ضمنی، برای تفسير آيات از مطالب علمي استفاده كرده و در برخي موارد نيز بعد از مباحث تفسير در بحثي مجزا به مطالب علمي اشاره كرده است. علامه طباطبائی در تفسیر آیات بی¬شماری از قرآن کریم، از علم جغرافیا مدد جسته است. ایشان گاه در شاخه جغرافیای طبیعی (مباحثی چون: قبله یابی، شب و روز، زمین¬شناسی، ...)؛ و گاه در شاخه جغرافیای تاریخی (ذوالقرنین، سرزمین مقدس، ویژگی سرزمین قوم عاد، وضعیت جغرافیایی غار اصحاب کهف) وارد این حوزه علمی شده است. لینک مقاله: https://journals.atu.ac.ir/article_1328.html 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14