eitaa logo
🚩 هی هات | جهاندار
1.6هزار دنبال‌کننده
394 عکس
195 ویدیو
15 فایل
موسی به فرعون گفت: خودت را به کدام کوچه می‌زنی! خوب می‌دانی کجا چه‌خبر است... (سوره إسراء، آیه ١٠٢) @hey_hat
مشاهده در ایتا
دانلود
🎤 سطرهایی از بحر طویل "خبرنگار" خبری را که همین لحظه رسیده‌ست به دستم با چه رنگی بنویسم که نلرزد دل و دستم... سازمان ملل و خواهش آتش‌بس فوری سازمان‌های حقوق بشر و گردش دوْری! عادّی‌سازی و بی‌شرمی ومظلوم‌نمایی همگی تا نرسد ناله‌ی مظلوم به جایی جنگ روسیه و اوکراین تنش‌های سیاسی تایوان و کُره و چین و تکان‌های اساسی آنفولانزا و آلرژی قیمت پوند و دلار و یورو و نفت و انرژی وزش باد شدید از طرف خشکی و دریا ترکش جنگ رسیده به اروپا عده‌ای گرم سکوتند و تماشا عده‌ای در پی جنجال و هیاهو چه خبرها شده از پانزده مهر به این سو... @mehdi_jahandar
🚩 مسیر دیپلمات‌های ساده‌لوح یا نفوذیان حرفه‌ای ساکتان و بی‌تفاوتان خائنان و خودفروش‌ها جاهلان و بی‌بصیرتان هرکسی که هست و هرکه نیست راه قدس راه کربلاست این مسیر برنگشتنی‌ست... @mehdi_jahandar
خوشدل تهرانی: بزرگْ‌فلسفه‌ی قتل شاه دین این است که مرگ سرخ، بِهْ از زندگیّ ننگین است ➖➖➖➖➖ 💢 مناظره‌ی "ضعیف و حریف" ضعیف گفت: در این جنگ بی‌طرف باشیم حریف گفت: مبادا که بی‌شرف باشیم ضعیف گفت که از جنگ منزجر شده‌ایم حریف گفت که مظلومِ مقتدر شده‌ایم ضعیف گفت: خبیث‌ند و قلدر و ظالم حریف گفت: یدُ الله فوقَ أیدیهِم ضعیف گفت: عقب مرگ و روبرو دریاست حریف گفت: خداوندِ نوح با موساست ضعیف گفت: خطرناک و زهر آگین‌اند حریف گفت که پوشالی و دروغین‌اند ضعیف گفت که چشمان خسته در خوابند حریف گفت که لب‌های تشنه بی‌تابند ضعیف گفت: بمانیم، درّه تاریک است حریف گفت: بیایید، قلّه نزدیک است ضعیف گفت: مرا مرگ سرخ، سنگین است حریف گفت: بِهْ از زندگی ننگین است ضعیف گفت که پیروز کیست در این بِین؟ حریف گفت: همین ملّت امام حسین... @mehdi_jahandar
مهدی جهاندار در پیام‌رسان ویراستی: https://virasty.com/mehdi_jahandar
شعرهای آیینی و قرآنی مهدی جهاندار در پیام‌رسان بله: 👉 https://ble.ir/mehdi_jahandar
🌷 روضه‌های زیبای فاطمی در غزل امروز گلی که عالم از او تازه بود، پرپر شد یگانه کوکب باغ وجود، پرپر شد شب شهادت زهرا علی به خود می‌گفت: گل محمدی من چه زود پرپر شد!... کنار فضّه صمیمانه کار می‌کردی به کار کردن خود افتخار می‌کردی چقدر خانه مرتّب شد آن شب آخر اگر مریض نبودی چکار می‌کردی؟... می‌رود از آن سرِ دنیا خبر می‌آورد شعر در وصف تو باشد، بال در می‌آورد پرسشم تلخ است و پاسخ تلخ‌تر؛ این روزگار، کی برای چیدن یاسی تبر می‌آورد؟... خواستم یاری کنم اما در آن غوغا نشد... اینقدر گویم که زهرا دیگر آن زهرا نشد... سپهر سینه‌ات از غم ستاره‌باران بود به یادگاری گلمیخِ در نیاز نداشت حریر دست تو مجروح بود از دستاس به تازیانه‌ی بیدادگر نیاز نداشت... حیف از گلی که خانه‌نشینی نصیب اوست حیف از گلی که پرپر از این خانه می‌رود دیدی چه زود گرد یتیمی به دل نشست دیدی چه زود مادر از این خانه می‌رود... کسی در سنّ هجده‌سالگی پهلو نمی‌گیرد کسی در خانه‌اش از مَحرم خود رو نمی‌گیرد جوان وقت نشستن از کسی یاری نمی‌خواهد و تا برخاست از جا، دست بر زانو نمی‌گیرد... در آن شبی که به خاکش سپرد مولا، گفت: چـه خـوب بـود که فردا نبود و زهرا بود چه خوب بود که هستی نبود و فاطمه بود چه خوب بود که دنیا نبود و زهرا بود چـه خـوب بود اگر سایه‌ی غریب علی به خاکِ فاطمه اینجا نبود و زهرا بود!... من که می‌دانم برایت راه رفتن مشکل است باشد اصلا دست بر زانو بگیر اما بمان چهره می‌پوشانی از من، گرچه دلخونم ولی جان حیدر! هر شب از من رو بگیر اما بمان... جرعه‌جرعه غم چشید و ذره‌ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد... @mehdi_jahandar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 خبرنگار خبری را که همین لحظه رسیده‌ست به دستم با چه رنگی بنویسم که نلرزد دل و دستم چند کودک هدف حمله‌ی جنگنده‌ی دشمن؟ تو بگو چند نفر مرد؟ بگو چند نفر زن؟ موشک فسفری و منطقه‌ی غیرنظامی چندصد کودک آواره و یک مُشت حرامی دوهزار و سه‌هزار و چه شد آمار شهیدان نکند هفت‌هزار و نکند هشت‌هزاران؟ چقدَر غنچه‌ی پرپر! چقدَر شیون مادر! سازمان ملل و خواهش آتش‌بس فوری سازمان‌های حقوق بشر و گردش دوْری عادّی‌سازی و بی‌شرمی ومظلوم‌نمایی همگی تا نرسد ناله‌ی مظلوم به جایی جنگ روسیّه و اوکراین تنش‌های سیاسی تایوان و کُره و چین و تکان‌های اساسی قیمت پوند و دلار و یورو و نفت و انرژی وزش باد شدید از طرف خشکی و دریا ترکش جنگ رسیده به اروپا عدّه‌ای گرم سکوتند و تماشا عدّه‌ای در پی جنجال و هیاهو چه خبرها شده از پانزده مهر به این سو چند ملیون نفر از مردم دنیا آتن و لندن و پاریس و نیویورک و کُپنهاک و تورنتو لیون و بارسلون و سیدنی و استانبول و بیچاره "من و تو" آرزوی همه‌شان با عصبانیّت و با دلنگرانی ریشه‌کن کردنِ این غدّه‌ی چرک سرطانی موشک صبر و توکل به تل‌آویو رسید و نسل نوخاسته بالای سر دیو رسید و حمله‌ی راکتیِ دیشبِ سوریّه به جولان افق روشن آینده و بیداری دل‌های جوانان جیغ جغدان و شغالان الذینَ اشتَرَوُا الکفرَ بالأیمان سگ زنجیریِ زنجیر گسسته اسبِ بازنده‌ی خسته دولتِ ظالم بی‌ملّتِ آدمکش سفّاکِ هیولای چپاولگرِ جعلیّ دروغین اختلاف‌افکنِ اشغالگر تفرقه‌انداز و حکومت‌کنِ خونخوارِ خطرناکِ خبیثِ فلجِ تودهنی‌خورده‌ی بی‌قابل‌ترمیمْ ز طوفان فلسطین آخرین میخ به تابوت شیاطین خبر این نیست تمام خبر این نیست کماکان! خبر این است صدای جرسی هست و می‌آید خبر این است که فریادرسی هست و می‌آید مژده ای دل که مسیحانفسی هست و می‌آید دل دیوانه‌ی خود را به سر زلف که بستم؟ فاش می‌گویم و عمری‌ست تو را منتظرستم سرخ باید بنویسم که نلرزد دل و دستم خبری را که هم‌اکنون نرسیده است به دستم. @mehdi_jahandar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 چون غنچه در آوار شکفتیم، مگر عشق مشق شبِ مظلومی ما را کند امضا آن شمعِ گنه‌سوز، شبی می‌شود آیا پروانه‌ی معصومی ما را کند امضا؟... @mehdi_jahandar
🌷 پروانه‌ی معصومی گر چشم تو محرومی ما را کند امضا مرگ آید و محتومی ما را کند امضا چون غنچه در آوار شکفتیم، مگر عشق مشق شب مظلومی ما را کند امضا تقصیر زلیخاست، غرور تو مبادا پرونده‌ی محکومی "ما" را کند امضا! آن شمع گنه‌سوز، شبی می‌شود آیا پروانه‌ی معصومی ما را کند امضا؟ ای زنده‌ی جاوید! قیامت کن و بگذار یا حیّ تو قیّومی ما را کند امضا @mehdi_jahandar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹چون غنچه در آوار شکفتیم، مگر عشق مشقِ شبِ مظلومیِ ما را کند امضا... @mehdi_jahandar
🔹 سیمرغ کجایی؟ کیستی؟ چگونه‌ای؟ که حتّی بال عقابان به تو نمی‌رسد قاف تا قاف تو را گشتند و نجستند بازها و شاهین‌ها تنها خبری که از تو هست آنجاست که ققنوس شدی در آتش تا کلاغان و کرکسان که تحمّل رازهای پرواز را ندارند چنگالشان به همای سعادت نرسد ای مستغنی از مرغکانِ گرفتارِ آب و دانه ما در پسِ آینه طوطی‌وار هرچه بگوییم خود را گفته‌ایم نه تو را در کدام آشیانه‌ای؟ بالای کدام بام بلند؟ بر قبّه‌ی کدام عرش؟ در طیَران کدام عروج؟ قدر تو را کسی می‌داند که به مصاف دیو رفته باشد در سرزمین سلیمان‌کُشان! شهپرت را بر سر جهان بِگشا نامه‌ی فتح بر بال کبوتران ببند تجلّی طاووس را صدا بزن تا خفّاش‌ها کورتر شوند ابابیل‌های عاشق تیر و کمان‌های در کمین را حریفند اگر تو مدد کنی @mehdi_jahandar
🚩 اینجانب مهدی جهاندار اعلام آمادگی می‌کنم برای گفتگوهای حضوری درباره‌ی مسئله‌ی فلسطین: @ghalamhayebidar و پناه می‌برم به حضرت صدیقه‌ی شهیده که از بی‌تفاوتان باشم @mehdi_jahandar
🔻چرا شعر مقاومت؟ چرا غزّه؟ مسئله‌ی فلسطین و اتفاق طوفان‌الأقصی، مسئله‌ی مهمّی است که هم از نظر دینی و انسانی و هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی کم‌وبیش و البته نه به مقداری که شایسته‌ی آن است، اینروزها به آن پرداخته می‌شود. اما موضوع بحث این نوشتار، پرداختن به آن از منظر ادبی است. به جرأت می‌توان گفت که هیچ شاعر برجسته و هیچ شعر شاخصی را نمی‌توانیم نام ببریم، مگر اینکه نشانه‌های شعر مقاومت در آن وجود داشته باشد. اگرچه اسم شعر پایداری و شعر مقاومت در صده‌ی اخیر رواج پیدا کرده است، ولی حقیقت این است که شعر مقاومت عمری به درازنای تاریخ شعر بشر دارد. مثلاً وقتی حافظ می‌گوید: قتل این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود ورنه هیچ از دل بی‌رحم تو تقصیر نبود یا هنگامی که سعدی می‌سراید: شب فراق که داند که تا سحر چند است مگر کسی که به زندان عشق در بند است، کلمات قتل و جراحت و شمشیر و بی‌رحم و بند و زندان، در مطلع غزل عاشقانه چه‌می‌کند؟ آیا جز برای این است که شاعر به پیرامون خودش و مشخصاً حمله‌ی مغول و تجاوز تیمور به ایران نظر دارد و به این وسیله می‌خواهد گفتمان مقاومت را حتی در شعر غنایی زنده نگه دارد؟ یا وقتی فردوسیِ حکیم در شاهنامه برای بازگرداندن هویّتِ از دست‌رفته‌ی مردم زمانه‌ی خود در اثر جور و جفای حکومت‌های بنی‌امیّه و بنی‌عباس، از زبان حماسی مدد می‌گیرد و یا شاعران عارف ما مثل سنایی و مولوی بوسیله‌ی عرفان و انسان‌شناسی به مرمّت این هویّت می‌پردازند و یا شعرایی مثل کسایی و ناصرخسرو به تبیین مقام اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در برابر سلاطین غاصب رو می‌آورند، همگی دارند در اصل، بنیان‌های شعر مقاومت را پایه‌ریزی می‌کنند. در زمان معاصر مخصوصاً بعد از انقلاب اسلامی، اگرچه شعر مقاومت به عناوین مختلف مثل هشت سال دفاع مقدس، یا حماسه‌ی مدافعان حرم یا حتی شعر اعتراض، با بسامد بیشتری نسبت به گذشته ادامه‌ی حیات داده است، ولی قضایایی که امروز در منطقه خاصتاً فلسطین در حال شکل‌گیری است، از این جهت دارای اهمّیت زیادی است که می‌توان گفت تمام نشانه‌ها و مؤلفه‌های شعر مقاومت از قبیل: امید عشق ایمان عزّت اتحاد آزادی عدالت آزادگی اقتدار مظلومیّت استقلال انسانیّت ستم‌ستیزی هویّت‌جویی مردم‌ستایی وطن‌دوستی ولایت‌مداری روحیه‌بخشی آرمان‌خواهی شهادت‌طلبی موعودباوری قهرمان‌پروری توحید محوری نفی سلطه‌گری دشمن‌شناسی نفی تروریسم نگاه فرامرزی بیان جنایت‌ها استکبارستیزی تهدید به انتقام رسوایی ظالمان تکریم فرماندهان تهییج برای مبارزه دعوت به استقامت توصیف شجاعت‌ها مذمّت خودفروختگان محکوم کردن استبداد مرثیه برای جانباختگان ترسیم چهره‌ی مظلومان نمادگرایی ملی و تاریخی بی‌کفایتی حاکمان بی‌لیافت ستایش مجاهدان و مبارزان جاودانه دانستن راه مقاومت و تمدن‌سازی نوین اسلامی را یکجا داراست! و توجه دردمندانه و هدفمند به این موضوع، نکات زیادی را به شاعران می‌آموزد؛ چه به لحاظ زیست و سلوک شاعرانه و چه به لحاظ رشد و پیشرفت در همه‌ی گونه‌های ادبی. و به وضوح این مسئله، ظرفیت و توانایی آن را دارد که ادبیات انقلابیِ شکل‌گرفته از آغاز تا به امروز را، به یک انقلاب ادبی تبدیل کند؛ به شرطی که طولانی و فرسایشی شدنِ پروسه‌ی مقاومت و اعداد و آمارها و ازدحام تصاویر، به عادی‌شدن آن نینجامد. رحمت خداوند بر روح بلندِ بزرگ‌ْسرباز مکتب اسلام در عصر حاضر –شهید سلیمانی- که افق‌های زیادی را بر روی ما گشود و خواهد گشود. إن‌شاءالله. فاطمیه‌ی ۱۴۰۲ @mehdi_jahandar
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نه تنها می‌هراسند از خودش، از عشق و ایمانش که از نامش، مزارش، زائرانش، دوست‌دارانش 💢 نمی‌فهمند انسان را، نمی‌دانند ایمان را نمی‌بینند رو سوی کجا دارد خیابانش 💢 برایش اشک می‌ریزند روزی، اشک پیروزی نه کرمان و دلیرانش، که سرتاپای ایرانش... ❇️ ❇️ ❇️ 🔹 الذینَ ءامَنوا أشدُّ حُبّاً للّه (بقره-۱۶۵) 🔹 ایمان، دل را آماده می‌کند برای ورود در میدان‌های دشوار؛ و عشق، دشواری‌ها را آسان نمی‌کند! بلکه شیرین می‌کند. پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین فرمود: «یا علی! آن روزی که به تو ضربتی می‌زنند و این ضربت، به شهادتت منتهی خواهد شد، صبر تو چگونه خواهد بود؟» امیرالمؤمنین عرض کرد: «یا رسول‌الله! این موضعِ صبر نیست؛ این موضعِ شُکر است.» 🔹 خشکه‌مقدسانی که ایمان را بدون عشق می‌خواهند، از یک جایی به بعد کم‌می‌آورند. چراکه ایمانشان بی‌عشق از مرحله‌ی مستودع به مرتبه‌ی مستقرّ نمی‌رسد. و هوس‌بازانی که عشق را بدون ایمان می‌طلبند، عشقشان آنان را به‌سوی امری ورای خویش حرکت نمی‌دهد. 🔹 از امید به پیروزی تا پیروزی نهایی، از ثمرات اکسیر ایمان و عشق است و دشمن خبیث به درستی همین را نشانه رفته است. @mehdi_jahandar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ...برایش اشک می‌ریزند روزی، اشک پیروزی نه کرمان و دلیرانش، که سرتاپای ایرانش 💢 چه با دل‌های مردم کرده، با دل‌ها و وجدان‌ها؟ تبسّم‌های شیرینش، تکلّم‌های خندانش 💢 ندارد غیر زیبایی و زیبایی و زیبایی اگر این است راه و مکتبش، جان‌ها به قربانش.. ❇️ ❇️ ❇️ 🔹 حاج‌قاسم قطره‌ای بود که خودش را به رودخانه‌ی خروشان مکتب رسانید و خودش رودخانه‌ای شد موّاج. 🔹 بی‌شک این مرد کرمانی هم قطره‌ای است که خودش را به رودخانه‌ای رسانده؛ وگرنه پس از به خاک سپردن هشت نفر از اعضای خانواده‌اش اینگونه پرده‌های تاریخ را کنار نمی‌زد و "ما رأیتُ إلّا جمیلا" نمی‌گفت. 🔹 و لِلّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤِمنین. اینها اگر اسمش اقتدار و عزّت و عظمت نیست، پس چیست؟ 🔹 من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم او که می‌رفت، مرا هم به دل دریا برد @mehdi_jahandar