eitaa logo
کانال رسمی مسجد امام حسین علیه‌السلام پرند
799 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
48 فایل
اطلاع‌رسانی‌ برنامه‌های‌ فرهنگی، مذهبی‌ مسجدامام‌حسین‌عليه‌السلام‌پرند
مشاهده در ایتا
دانلود
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم بخش ششم: اشاره به کارشکنی های منافقین هان مردمان! «به خدا و رسول و نور همراهش ایمان آورید پیش از آن که چهره ها را تباه و باژگونه کنیم یا چونان اصحاب روز شنبه [یهودیانی که بر خدا نیرنگ آوردند] رانده شوید.«به خدا سوگند که مقصود خداوند از این آیه گروهی از صحابه اند که آنان را با نام و نَسَب می شناسم لیکن به پرده پوشی کارشان مأمورم. آنک هر کس پایه کار خویش را مهر و یا خشم علی در دل قرار دهد [و بداند که ارزش عمل او وابسته به آن است.] . مردمان! نور از سوی خداوند عزّوجل در جان من، سپس در جان علی بن ابی طالب، آن گاه در نسل او تا قائم مهدی - که حق خدا و ما را می ستاند - جای گرفته. چرا که خداوند عزّوجل ما را بر کوتاهی کنندگان، ستیزه گران، ناسازگاران، خائنان و گنهکاران و ستمکاران و غاصبان از تمامی جهانیان دلیل و راهنما و حجت آورده است. هان مردمان! هشدارتان می دهم: همانا من رسول خدایم. پیش از من نیز رسولانی آمده و سپری گشته اند. آیا اگر من بمیرم یا کشته شوم، به جاهلیت عقب گرد می کنید؟ آن که به قهقرا برگردد، هرگز خدا را زیانی نخواهد رسانید و خداوند سپاسگزاران شکیباگر را پاداش خواهد داد. بدانید که علی و پس از او فرزندان من از نسل او، داری کمال شکیبایی و سپاسگزاری اند. هان مردمان! اسلامتان را بر من منت نگذارید؛ که اعمال شما را بیهوده و تباه خواهد کرد و خداوند بر شما خشم خواهد گرفت و سپس شما را به شعله ی از آتش و مس گداخته گرفتار خواهد نمود. همانا پروردگار شما در کمین گاه است. مردمان! به زودی پس از من پیشوایانی خواهند بود که شما را به سوی آتش می خوانند و در روز رستاخیز تنها وبدون یاور خواهند ماند.؛ هان مردمان! خداوند و من از آنان بیزاریم. هان مردمان! آنان و یاران و پیروانشان در بدترین جای جهنم، جایگاه متکبّران خواهند بود. بدانید آنان اصحاب صحیفه اند. اکنون هر کس در صحیفه ی خود نظر کند. ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیات 13 تا 14 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ لِتَسْتَوُوا عَلَي ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ (13) وَإِنَّا إِلَي رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ (14) ترجمه : تا بر پشت آنها قرار گيريد و آنگاه كه بر آن استقرار يافتيد نعمت پروردگارتان را ياد كنيد و بگوييد منزّه است آن كه اين مركب را براى ما رام كرد و ما بر آن توانا نبوديم. و همانا ما به سوى پروردگارمان باز خواهيم گشت. پیام‌ها : - بهره گيرى از نعمت ها بايد همراه ياد خدا و تشكّر از او باشد (نه سبب غرور و غفلت). «لتستوا... ثمّ تذكّروا» - نعمت ها و تناسب آنها با نيازها، جلوه اى از ربوبيّت الهى است. «نعمة ربّكم» - راه شكر را از خدا بياموزيم. «تذكّروا نعمة ربّكم... و تقولوا...» - تسبيح الهى نمونه حمد و ذكر الهى است. «تذكّروا نعمة ربّكم... سبحان الّذى» - رام بودن زمين و مركب حيوانى براى انسان، از نعمت هاى بزرگ الهى است. «سخر لنا هذا» - اگر خداوند حيوانات را رام نمى ساخت، انسان ز بهره گيرى آن عاجز بود. «ما كنّا له مقرنين» - اعتراف به عجز، خود نمونه اى از شكر است. «و ماكنا له مقرنين» - به هنگام سوار شدن بر مركب براى سفر، خدا را سپاس گوييم و به ياد سفر نهايى باشيم. «تذكّروا نعمة ربّكم اذا استويتم عليه و تقولوا... انا الى ربّنا منقلبون» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ 💭🍂💭🍂💭🍂💭 💭ًپنج شنبه است و ياد درگذشتگان 🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ ❄🌺 التماس دعا 🌺❄ پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست، يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه، دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه, امادیدارشون میفته به قیامت, شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه... 🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
🌴 ﻧﻤﺎﺯ برای ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ : 💠دو ركعت است در ركعت اوّل فاتحه و ده مرتبه : ✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب✨ پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم و ديگر مؤ منان را در روزى كه حساب برپا شود 💠و در ركعت دوّم فاتحه و ده مرتبه : ✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم هركه در حال ايمان به خانه من درآيد و هر مرد مؤ من و زن با ايمانى را 💠و چون سلام دهد ده مرتبه بگويد: ✨ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيرا✨ پروردگارا ترحم كن بر ايشان چنانچه پروريدند مرا در كودكى. 🌺🌸💐 التماس دعا
‼️ تقاص از مال بدهکار 🔷 س ۶۱۱۳: اگر بدهکار بدهی خود را نپردازد و در ادای آن کوتاهی نماید، آیا جایز است طلبکار از مال او تقاص نماید مثلاً حق خود را به طور پنهانی یا به طریق دیگر بردارد؟ ✅ ج: اگر بدهکار بدهی خود را انکار کند و یا بدون عذر در پرداخت آن کوتاهی نماید، طلبکار می تواند از اموال او تقاص نماید. لکن در صورتی‌که شخص مزبور خود را بدهکار نمی‌داند و یا نمی‌داند که طلبکارش واقعاً حقّی بر گردن او دارد یا نه، در این صورت تقاص طلبکار از او محلّ اشکال است بلکه جایز نیست. 📕 منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️ ناپدید شدن قرض دهنده 🔷 س۶۱۱۲: پولی را از شخصی قرض کردیم و بعد از مدتی آن فرد ناپدید شد و اکنون او را پیدا نمی کنیم، تکلیف ما نسبت به طلب او چیست؟ ✅ ج: بر شما واجب است منتظر بمانید و برای پرداخت بدهی خود او را جستجو کنید تا آن مبلغ را به او یا به ورثه اش بپردازید و در صورتی که از یافتن او ناامید هستید میتوانید در مورد آن به حاکم شرع مراجعه کنید و یا از طرف صاحبش، صدقه دهید. 📕 منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم ادامه بخش ششم: اشاره به کارشکنی های منافقین هان مردمان! اینک جانشینی خود را به عنوان امامت و وراثت به امانت به جای می گذارم در نسل خود تا برپایی روز رستاخیز. و حال، مأموریت تبلیغی خود را انجام می دهم تا برهان بر هر شاهد و غایب و بر آنان که زاده شده یا نشده اند و بر تمامی مردمان باشد. پس بایسته است این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند. آگاه باشید! به زودی پس از من امامت را با پادشاهی جابه جا نموده. آن را غصب کرده و به تصرف خویش درآورند.؛ هان! نفرین و خشم خدا بر غاصبان و چپاول گران! و البته در آن هنگام خداوند آتش عذاب - شعله های آتش و مس گداخته - بر سر شما جن و انس خواهد ریخت. آن جاست که دیگر یاری نخواهید شد. هان مردمان! هر آینه خداوند عزوجل شما را به حالتان رها نخواهد کرد تا ناپاک را ازپاک جدا کند. و خداوند نمی خواهد شما را بر غیب آگاه گرداند. (اشاره به آیه ی 179 / آل عمران است.) هان مردمان! هیچ سرزمینی نیست مگر این که خداوند به خاطر تکذیب اهل آن [حق را] ، آنان را پیش از روز رستاخیز نابود خواهد فرمود و به امام مهدی خواهد سپرد. و هر آینه خداوند وعده ی خود را انجام خواهد داد. هان مردمان! پیش از شما، شمار فزونی از گذشتگان گمراه شدند و خداوند آنان را نابود کرد. و همو نابودکننده ی آیندگان است. او خود در کتابش آورده: «آیا پیشینیان را تباه نکردیم و به دنبال آنان آیندگان را گرفتار نساختیم؟ با مجرمان این چنین کنیم. وی بر ناباوران!» هان مردمان! همانا خداوند امر و نهی خود را به من فرموده و من نیز به دستور او دانش آن را نزد علی نهادم. پس فرمان او را بشنوید و گردن نهید و پیرویش نمایید و از آنچه بازتان دارد خودداری کنید تا راه یابید. به سوی هدف او حرکت کنید. راه های گونه گون شما را از راه او بازندارد! ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیات 15 تا 17 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَجَعَلُوا لَهُ مِنْ عِبَادِهِ جُزْءاً إِنَّ الْإِنسَانَ لَكَفُورٌ مُّبِينٌ (15) أَمِ اتَّخَذَ مِمَّا يَخْلُقُ بَنَاتٍ وَأَصْفَاكُم بِالْبَنِينَ (16) وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِمَا ضَرَبَ لِلرَّحْمَنِ مَثَلاً ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ كَظِيمٌ (17) ترجمه : (مشركان گفتند: ملائكه دختران خدايند) و براى او از بندگانش جزئى قرار دادند. همانا انسان، كفران پيشه آشكار است. آيا از آنچه مى آفريند دخترانى برگرفته و براى شما پسران را برگزيده است. در حالى كه هرگاه يكى از آن مشركان را به آنچه براى خداوند رحمن پسنديده است مژده دهند چهره اش سياه گردد و اندوه خود را فرو برد. نکته ها: مراد از «عباده» فرشتگان است كه مشركان آنها را از جنس دختر مى دانستند و مراد از «جزءاً» آن است كه مشركان، فرشتگان را همچون فرزند، جزئى از خدا مى پنداشتند. پیام‌ها : - نقل عقايد خرافى اگر همراه با پاسخ باشد مانعى ندارد. «جعلوا له...» - شريك دانستن مخلوق در كارهاى خالق، ناسپاسى آشكار است. «جعلوا له... لكفور مبين» - در گفتگوها مى توان بر اساس عقايد خود مردم، با آنان جدال كرد. «ام اتّخذ...» - دختر پنداشتن فرشتگان كه معمولاً در نقاشى ها و تصاوير نيز ديده مى شود، نوعى خرافه ى شرك آلود است. «ام اتّخذ مما يخلق بنات» - چه زشت است كه انسان، دختر را براى خود ننگ بداند ولى فرزندان خدا را دختر بشمارد. «ضرب للرحمن مثلاً» - آنان كه به واسطه ى شنيدن تولد فرزند دختر، اندوهگين مى شوند و گمان دارند كه پسر برتر از دختر است، دچار خرافه اى شرك آلودند. «اذا بشّر احدهم... وجهه مسودّاً و هو كظيم» - حالات روانى انسان، در جسم او اثر مى گذارد. «ظلّ وجهه مسودّاً» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️پوشیدن لباس مشکی 🔷س 1675: آيا پوشيدن لباس مشكى جهت عزادارى امام حسين (عليه السلام) و ساير امامان استحباب دارد؟ ✅ج: بطور كلى پوشيدن لباس مشكى اگر براى تعظيم شعائر باشد، داراى اجر و ثواب خواهد بود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️بر پا کردن مجالس عزاداری بدون اجازه و رضایت شوهر 🔷س 1674: بر پا کردن در منزل، بدون اجازه و چه حکمی دارد؟ ✅ج: به طور کلی استفاده از منزل و آنچه در آن است اگر باشد، باید با اجازه و رضایت او باشد، و در غیر اینصورت اگر منافاتی با در قبال شوهر نداشته باشد اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم بخش هفتم: پیروان اهل بیت علیهم السلام و دشمنان ایشان هان مردمان! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده. و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند. هان! به خدا سوگند این سوره درباره ی من نازل شده و شامل امامان می باشد و به آنان اختصاص دارد. آنان اولیای خدایند که ترس و اندوهی برایشان نیست، آگاه باشید: البته حزب خدا چیره و غالب خواهد بود. هشدار که: ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطین اند. برای گمراهی مردمان، سخنان بیهوده و پوچ را به یکدیگر می رسانند. بدانید که خداوند از دوستان امامان در کتاب خود چنین یاد کرده: «[ای پیامبر ما] نمی یابی ایمانیان به خدا و روز بازپسین، که ستیزه گران خدا و رسول را دوست ندارند، گرچه آنان پدران، برادران و خویشانشان باشند. آنان [که چنین اند] خداوند ایمان را در دل هایشان نبشته است.» - تا آخر آیه. هان! دوستداران امامان ایمانیان اند که قرآن چنان توصیف فرموده: «آنان که ایمان آورده و باور خود را به شرک نیالوده اند، در امان و در راه راست هستند.» هشدار! یاران پیشوایان کسانی هستند که به باور رسیده و از تردید و انکار دور خواهند بود. ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیات 18 تا 19 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ أَوَمَن يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ (18) وَجَعَلُوا الْمَلَائِكَةَ الَّذِينَ هُمْ عِبَادُ الرَّحْمَنِ إِنَاثاً أَشَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُكْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَيُسْأَلُونَ (19) ترجمه : آيا كسى را كه در زيور پرورش يافته و در مجادله بيانش غير روشن است (شايسته نسبت دادن به خداست؟) و فرشتگان را كه خود بندگانِ (خداى) رحمان هستند، مؤنث پنداشتند. آيا شاهد آفرينش آنها بوده اند؟ گواهى آنان (بر آن همه خرافات) به زودى نوشته مى شود و بازخواست خواهند شد. نکته ها: در آيه 9 خوانديم كه مشركان، خالقِ هستى را خداوندِ عزيز عليم مى دانستند، اين آيه مى فرمايد: شما كه خالق را عزيز عليم مى دانيد چرا براى او دختران را قرار مى دهيد كه در زينت و زيور پرورش مى يابند و در گفتگوها، عواطف و احساساتشان غالب است. در حالى كه لازمه ى عزيز بودن، صلابت و قاطعيّت و لازمه ى علم، استدلال و منطق است، نه رفتار عاطفى و احساسى. پیام‌ها : - زينت طلبى و زيورگرايى، براى زنان و دختران امرى طبيعى است. «ينشأ فى الحلية» - زن از جهت عاطفه و احساسات قوى تر از مرد و از جهت برخورد و مجادله ضعيف تر است. «و هو فى الخصام غير مبين» - فرشتگان، مخلوق خدا و بندگان او هستند، نه فرزندانش. «عباد الرّحمن» - بر خلاف انسان، فرشتگان زن و مرد ندارند. «جعلوا الملائكة... اناثاً» - آنچه را كه خود نديده ايم، گواهى ندهيم. «اشهدوا خلقهم» - همه گواهى ها وگفته ها در نزد خداوند ثبت مى شود. «ستكتب شهادتهم» - انسان در برابر عقايد خود مسئول است. «يسئلون» - عقايد خرافى را بايد به شدّت كوبيد. «ام اتّخذ مما يخلق بنات - اشهدوا خلقهم ستكبت شهادتهم و يسئلون» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️بدهی میت و ادای آن 🔷 س ۶۱۱۴ آیا بدهی میّت جزء حق الناس محسوب می شود تا پرداخت آن از ترکه او بر ورثه اش واجب باشد؟ ✅ ج: بدهی اعم ازاین که به اشخاص حقیقی باشد یا حقوقی، جزء حق الناس است و بر ورثه بدهکار واجب است آن را از ترکه میّت به طلبکار یا ورثه او بپردازند و تا آن را نپردازند حق تصرّف در ترکه را ندارند. 📕 منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم ادامه بخش هفتم: پیروان اهل بیت علیهم السلام و دشمنان ایشان هان مردمان! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده. و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند. هان! به خدا سوگند این سوره درباره ی من نازل شده و شامل امامان می باشد و به آنان اختصاص دارد. آنان اولیای خدایند که ترس و اندوهی برایشان نیست، آگاه باشید: البته حزب خدا چیره و غالب خواهد بود. هشدار که: ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطین اند. برای گمراهی مردمان، سخنان بیهوده و پوچ را به یکدیگر می رسانند. بدانید که خداوند از دوستان امامان در کتاب خود چنین یاد کرده: «[ای پیامبر ما] نمی یابی ایمانیان به خدا و روز بازپسین، که ستیزه گران خدا و رسول را دوست ندارند، گرچه آنان پدران، برادران و خویشانشان باشند. آنان [که چنین اند] خداوند ایمان را در دل هایشان نبشته است.» - تا آخر آیه. هان! دوستداران امامان ایمانیان اند که قرآن چنان توصیف فرموده: «آنان که ایمان آورده و باور خود را به شرک نیالوده اند، در امان و در راه راست هستند.» هشدار! یاران پیشوایان کسانی هستند که به باور رسیده و از تردید و انکار دور خواهند بود. هشدار! که دشمنان امامان همانانند که خداوند درباره ی آنان فرموده: «هر گروهی از آنان داخل جهنم شود نگاهبانان می پرسند: مگر برایتان ترساننده ی نیامد؟! می گویند: چرا ترساننده آمد لیکن تکذیب کردیم و گفتیم: خداوند وحی نفرستاده و شما نیستید مگر در گمراهی بزرگ!» تا آن جا که فرماید: «هان! نابود باد دوزخیان!» هان! یاران امامان در نهان، از پروردگار خویش ترسانند، آمرزش و پاداش بزرگ بری آنان خواهد بود. هان مردمان! چه بسیارراه است میان آتش و پاداش بزرگ! هان مردمان! خداوند ستیزه جویان ما را ناستوده و نفرین فرموده و دوستان ما را ستوده و دوست دارد. هان مردمان! بدانید که همانا من انذارگرم و علی مژده دهنده. هان! که من بیم دهنده ام و علی راهنما. هان مردمان! بدانید که من پیامبرم و علی وصی من است. هان مردمان! بدانید که همانا من فرستاده و علی امام و وصی پس از من است. و امامان پس از او فرزندان اویند. آگاه باشید! من والد آنانم ولی ایشان از نسل علی خواهند بود. ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیه 20 و در ادامه آیات 21 و 22 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَقَالُوا لَوْ شَاء الرَّحْمَنُ مَا عَبَدْنَاهُم مَّا لَهُم بِذَلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ (20) ترجمه : و (مشركان در توجيه خلاف خود) گفتند: اگر (خداى) رحمن مى خواست، ما آنها را نمى پرستيديم. براى آنان نسبت به اين گفتار هيچ گونه آگاهى (و دليل علمى) نيست وايشان جز از روى حدس وگمان سخنى نمى گويند. نکته ها: «يخرصون» از «خَرص» به معناى سخنى است كه بر اساس حدس و گمان باشد. قرآن در سوره ى نحل آيه 35 و انعام آيه 148، نيز از قول مشركان اين معنا را بازگو مى كند كه مى گفتند: اگر خدا نمى خواست ما مشرك نبوديم. پیام‌ها : - خلافكاران در صدد توجيه كار خود هستند و خواست خدا را دستاويز قرار مى دهند. «و قالوا لو شاء الرّحمن ما عبدناهم» - مهلت دادن خدا را نشانه رضايت او نپنداريم. «لو شاء الرّحمن ما عبدناهم» - فرشتگان مورد پرستش مشركان بودند. «عبدناهم» - سخن بدون علم (به خصوص در مسائل اعتقادى) محكوم است. «مالهم بذلك من علم» - هر فرد و جامعه اى از علم تهى شود به سراغ توهّمات و حدسيات مى رود. «ان هم الاّ يخرصون» آیات 21 و 22 أَمْ آتَيْنَاهُمْ كِتَاباً مِّن قَبْلِهِ فَهُم بِهِ مُسْتَمْسِكُونَ (21) بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَي أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَي آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ (22) ترجمه : آيا پيش از اين به آنان كتابى داديم كه ايشان به آن تمسك مى جويند. (چنين نيست) بلكه گويند: ما پدران خود را بر آيينى يافتيم و با پيروى ازآنان هدايت يافته ايم. پیامها: - شرك و خرافه نه پايگاه عقلى دارد، «مالهم بذلك من علم» و نه از كتب آسمانى تكيه گاه نقلى. «ام آتيناهم كتابا» - ريشه ى شرك و خرافه، تقليد كوركورانه است. «انّا وجدنا آبائنا على امّة» - پيروى از آداب و رسوم و عقايد نياكان اگر مستند به عقل و كتاب آسمانى نباشد محكوم است. «انّا وجدنا آبائنا على امّة» - گذشتگان و نياكان كه سنّت هاى غلط را پايه گذارى كرده اند، مسئول نسل هاى بعد نيز هستند. «انّا على آثارهم مهتدون» - گسترش آداب و رسوم ملى، گاهى انسان بى منطق را به صورت انسانى هدايت يافته نشان مى دهد. «انّا على آثارهم مهتدون» - ملّى گرايى، تقليد كوركورانه و تعصّب جاهلى را گسترش مى دهد. «انّا على آثارهم مهتدون» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
شب اول.m4a
29.86M
صوت سخنرانی شب اول محرم حجت الاسلام و المسلمین سید وحید میری @mehoseinp
شب دوم.m4a
30.99M
صوت سخنرانی شب دوم محرم حجت الاسلام و المسلمین سید وحید میری @mehoseinp
🏴نقل مطالب بدون سند 🔷س ۶۱۱۷: در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می‌شود، پاسخ می‌دهند که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) این‌گونه به ما فهمانده‌اند و یا ما را راهنمایی کرده‌اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط گفته‌های علما نمی‌باشد بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟ ✅ج: نقل مطالب به‌ صورت مزبور بدون این‌که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد مگر آن‌که نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم بخش هشتم: حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست. هان! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود. هشدار! که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران. هشدار! که اوست فاتح دژها و منهدم کننده ی آنها. هشدار! که اوست چیره بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمای آنان. هشدار! که او خونخواه تمام اولیای خداست. آگاه باشید! اوست یاور دین خدا. هشدار! که از دریایی ژرف پیمانه هایی افزون گیرد. هشدار! که او به هر ارزشمندی به اندازه ی ارزش او، و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ی نادانی اش نیکی کند. هشدار! که او نیکو و برگزیده ی خداوند است. هشدار! که او وارث دانش ها و حاکم بر ادراک هاست. هان! بدانید که او از سوی پروردگارش سخن می گوید و آیات و نشانه های او را برپا کند. بدانید همانا اوست بالیده و استوار. بیدار باشید! هموست که [اختیار امور جهانیان و آیین آنان ] به او واگذار شده است. آگاه باشید! که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگویی کرده اند. آگاه باشید! که اوست حجّت پایدار و پس از او حجّتی نخواهد بود.(2) درستی و راستی و نور و روشنایی تنها نزد اوست. هان! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزنده ی او یاری نخواهد گشت. آگاه باشید که او ولی خدا در زمین، داور او در میان مردم و امانتدار امور آشکار و نهان است. 2) این تعبیر به عنوان حجّت و امامت است و نظری به رجعت دیگر امامان ندارد زیرا آنان حجّت های پیشین اند که دوباره رجعت خواهند نمود. ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
🏴بیان زبان حال در مداحی 🔷س ۶۱۱۸: آیا بیان زبان حال در مداحی ها و روضه ها بصورت اشعار و نثر در مورد اهل بیت علیهم السلام جایز است؟ ✅ج: اگر معلوم باشد که زبان حال را بیان می کند و مناسب با شأن اهل بیت علیهم السلام باشد، مانع ندارد 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیه 23 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَكَذَلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَي أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَي آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ (23) ترجمه : و بدين گونه ما در هيچ شهر و ديارى پيش از تو هشدار دهنده اى نفرستاديم مگر آنكه ثروتمندان مغرورشان گفتند: ما پدران خود را برآيينى يافتيم و از آثار آنان پيروى مى كنيم. نکته ها: «مترف» از «ترفه» به معناى نعمت فراوان است و به كسى گويند كه نعمت ها او را مغرور و سرمست كرده باشد. در آيه قبل خوانديم كه عوام مردم گمان مى كنند كه راه و روش نياكان درست است و براى رسيدن به هدايت، از آنها پيروى مى كنند. «على آثارهم مهتدون» امّا اين آيه مى فرمايد: براى مترفين، رفاه و ثروت مطرح است، نه رسيدن به هدايت و لذا پيروى از آداب و رسوم نياكان براى هدايت نيست. «على آثارهم مقتدون» در قرآن هرگز كلمه «بعدك» براى پيامبر اسلام به كار نرفته بلكه «قبلك» بكار رفته و اين نشانه آنست كه پيامبر اسلام آخرين فرستاده الهى است. پیام‌ها : - تكيه بر روش نياكان، سنّت منحرفان تاريخ بوده است. «و كذلك» - انبيا، مخالفانى از طبقه مرفه داشته اند كه بهانه هاى همگون و مشابهى مى گرفتند. «ما ارسلنا من قبلك... الاّ قال مترفوها» - توجّه به مشكلات پيشينيان سبب آرامش انسان مى شود. «ما ارسلنا من قبلك...» - مهم ترين نقش انبيا هشدار است. «من نذير» - سرمستى از ثروت و رفاه هم موجب طغيان است و هم زمينه ى تقليد و تعصّب هاى نابجا. «قال مترفوها انا وجدنا آبائنا... على آثارهم مقتدون» - افكار پيشينيان قابل بازنگرى و بررسى است و اقتداى مطلق و بى چون و چرا به آنان، معنا ندارد. «انّا على آثارهم مقتدون» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
🏴زنجیر زدن 🔷س ۶۱۲۰: زنجیرزدن به بدن همانگونه که بعضی از مسلمانان انجام می‏دهند، چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر به نحو متعارف و به‌گونه‏ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود اشکال ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴 رعایت حق الناس در عزاداری 🔷 س ۶۱۱۹: آیا به راه انداختن دسته های عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن مسیر عابران و وسائل نقلیه می شود، اشکال دارد؟ ✅ ج: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب ایشان (علیهم‌السلام) و شرکت در امثال این مراسم، امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز گردد. 🆔 @resale_ahkam
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم بخش نهم: مطرح کردن بیعت هان مردمان! من پیام خدا را برایتان آشکار کرده تفهیم نمودم. و این علی است که پس از من شما را آگاه می کند. اینک شما را می خوانم که پس از پایان خطبه با من و سپس با علی دست دهید تا با او بیعت کرده به امامت او اقرار نمایید. آگاه باشید من با خداوند و علی با من پیمان بسته و من اکنون از سوی خدی عزّوجل برای امامت او پیمان می گیرم. «[ای پیامبر ]آنان که با تو بیعت کنند هر آینه با خدا بیعت کرده اند. دست خدا بالای دستان آنان است. و هر کس بیعت شکند، بر زیان خود شکسته، و آن کس که بر پیمان خداوند استوار و باوفا باشد، خداوند به او پاداش بزرگی خواهد داد. بخش دهم: حلال و حرام، واجبات و محرمات هان مردمان! همانا حج و عمره از شعائر و آداب و رسوم خدایی است. پس زائران خانه ی خدا و عمره کنندگان بر صفا و مروه بسیار طواف کنند. هان مردمان! در خانه ی خدا حج گزارید؛ که هیچ خاندانی داخل آن نشد مگر بی نیاز شد و مژده گرفت، و کسی از آن روی برنگردانید مگر بی بهره و نیازمند گردید. هان مردمان! مؤمنی در موقف (عرفات، مشعر، منا) نمانَد مگر این که خدا گناهان گذشته ی او را بیامرزد و بایسته است که پس از پایان اعمال حج [با پرونده ی پاک ] کار خود را از سر گیرد. هان مردمان! حاجیان دستگیری شده اند و هزینه های سفرشان جبران می شود و جایگزین آن به آنان خواهد رسید. و البته خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نخواهد کرد. هان مردمان! خانه ی خدا را با دین کامل و دانش ژرفی آن دیدار کنید و از زیارتگاهها جز با توبه و بازایستادن [از گناهان ] برنگردید. هان مردمان! نماز را به پا دارید و زکات بپردازید همان سان که خداوند عزّوجل امر فرموده. پس اگر زمان بر شما دراز شد و کوتاهی کردید یا از یاد بردید، علی صاحب اختیار و تبیین کننده ی بر شماست. خداوند عزّوجل او راپس از من امانتدار خویش در میان آفریدگانش نهاده. همانا او از من و من از اویم. و او و فرزندان من از جانشینان او، پرسش هی شما راپاسخ دهند و آن چه را نمی دانید به شما می آموزند. ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیه 24 و 25 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُكُم بِأَهْدَي مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَيْهِ آبَاءكُمْ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ (24) فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ (25) ترجمه : (پيامبرشان) گفت: آيا اگر آئينى هدايت بخش تر از آنچه پدرانتان را بر آن يافتيد برايتان بياورم (حاضريد دست از راه نياكان برداريد) گفتند: ما به آنچه بدان فرستاده شده ايد كافريم. پس ما از آنان انتقام گرفتيم و بنگر كه فرجام تكذيب كنندگان چگونه است. پیام‌ها : - در نهى از منكر ابتدا بايد معروف بهترى را عرضه كرد و سپس تقاضاى ترك منكر را نمود. «جئتكم بأهدى» - يكى از راههاى معرّفى مكتب، مقايسه ميان تعاليم مكاتب است. «جئتكم بأهدى» (انبيا در دعوت خود عقل و خرد را مطرح مى كردند و مخالفان تقليد و قوميّت گرايى را) - هدايت برتر ملاك انتخاب است، نه چيز ديگر. «جئتكم بأهدى» - با اينكه مى دانيم در بت پرستى هدايتى نيست تا دعوت به توحيد هدايت برتر باشد، امّا جدال نيكو اقتضا مى كند كه براى دعوت به حقّ با مخالفان مماشات كرد. «بأهدى مما وجدتم» - لجاجت كه آمد، قدرت تشخيص برتر را مى گيرد. «اهدى مما وجدتم...كافرون» - تحجّر و تعصّب، سبب ناديده گرفتن حقايق است. «بما ارسلتم به كافرون» - پايان كفر و لجاجت نابودى است. «فانتقمنا منهم» - كيفر الهى، پس از اتمام حجّت است. «جئتكم بأهدى... انا... كافرون فانتقمنا» - انتقام و خشونت در جاى خود با رحمت و رأفت الهى منافاتى ندارد. «فانتقمنا منهم» - از حوادث تلخ تاريخ عبرت بگيريم. «فانظر... عاقبة المكذّبين» - پايان كار ملاك است، نه جلوه هاى زودگذر. «عاقبة المكذّبين» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر