بسم الله الرحمن الرحیم
شرح دعای ندبه(7)
بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْيا الدَّنِيَّةِ، وَ زُخْرُفِها وَ زِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ.
ترجمه:
پس از آن که زهد و بی رغبتی نسبت به درجات و اعتبارات و زیور و زینت دنیا را برایشان شرط کردی. آنان نیز این شرط را پذیرفتند و دانستی که به آن وفادار و پای بندند.
شرح:
«زهد و بي رغبتي به دنيا» شرط اساسي ورود در زمره ي اولياي الهي و برخورداري از نعمت هاي پایدار و دائمي:
بر اساس این فراز تا زهد و بی رغبتی به دنیا نباشد و انسان متعهد به دنیا گریزی و آخرت گرایی نشود نمی تواند خیال حضور در جمع دوستان خدا را در سر بپروراند و هوس ولی الله شدن را داشته باشد.
زهد مبنایی ترین اصل در سیره ی پیامبران، امامان و اولیای الهی علیهم السلام است تا جایی که امیر مؤمنان علیه السلام آن را «اصل دین»،«اساس یقین»،«کلید باب آخرت»و«عامل رهایی از دوزخ»شمرده اند.
معنای زهد:
زهد یعنی بی رغبتی به دنیا و رهاکردن همه ی اموری که انسان را از خدا و توجه به آخرت باز می دارد و زاهد کسی است که چون حقیقت دنیا را شناخته و دنیا در نظرش مثل«مردار»یا«آب بینی بز»و یا«استخوان خوک در دست شخص مبتلای به جزام»و یا «باقیمانده ی غذا در لای دندان» و یا «پیر زن بیوه ی بزک کرده» است هیچ اشتیاقی به آن ندارد. براین اساس امیر مؤمنان(علیه السلام) زهد را کوتاه کردن آرزوها و شکر گزاری بر نعمت ها و پرهیز کردن از محرمات دانسته اند و در کلامی دیگر فرموده اند: زهد بين دو كلمه از قرآن است: لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد و بر آنچه به شما رسيده شادمان مباشيد. پس: كسى كه بر گذشته افسوس نخورد، و به آينده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعايت كرده است. راستی ما در این ویژگی چقدر به اولیای الهی نزدیکیم؟
شرح دعای ندبه(8)
بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْيا الدَّنِيَّةِ، وَ زُخْرُفِها وَ زِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ.
جلوه ای از زهد پیامبر صلی الله علیه و آله از زبان امیر مؤمنان علیه السلام:
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از دنيا چندان نخورد كه دهان را پر كند، و به دنيا با گوشه چشم نگريست، دو پهلويش از تمام مردم فرو رفتهتر، و شكمش از همه خالىتر بود، دنيا را به او نشان دادند اما نپذيرفت، و چون دانست خدا چيزى را دشمن مىدارد آن را دشمن داشت، و چيزى را كه خدا خوار شمرده، آن را خوار انگاشت، و چيزى را كه خدا كوچك شمرده كوچك و ناچيز مىدانست. اگر در ما نبود جز آن كه آنچه را خدا و پيامبرش دشمن مىدارند، دوست می داريم، يا آنچه را خدا و پيامبرش كوچك شمردند، بزرگ می داريم، براى نشان دادن دشمنى ما با خدا، و سر پيچى از فرمانهاى او كافى بود!. ..... پردهاى بر در خانه حضرت آويخته بود كه نقش و تصويرها در آن بود، به يكى از همسرانش فرمود، اين پرده را از برابر چشمان من دور كن كه هر گاه نگاهم به آن مىافتد به ياد دنيا و زينتهاى آن مىافتم. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با دل از دنيا روى گرداند، و يادش را از جان خود ريشه كن كرد، و همواره دوست داشت تا جاذبههاى دنيا از ديدگانش پنهان ماند، و از آن لباس زيبايى تهيّه نكند و آن را قرارگاه دائمى خود نداند، و اميد ماندن در دنيا نداشته باشد، پس ياد دنيا را از جان خويش بيرون كرد، و دل از دنيا بر كند، و چشم از دنيا پوشاند، و چنين است كسى كه چيزى را دشمن دارد، خوش ندارد به آن بنگرد، يا نام آن نزد او بر زبان آورده شود. در زندگانى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم براى تو نشانههايى است كه تو را به زشتىها و عيبهاى دنيا راهنمايى كند، زيرا پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با نزديكان خود گرسنه به سر مىبرد،و با آن كه مقام و منزلت بزرگى داشت، زينتهاى دنيا از ديده او دور ماند.
پس تفكّر كنندهاى بايد با عقل خويش به درستى انديشه كند كه: آيا خدا محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به داشتن اين صفتها اكرام فرمود يا او را خوار كرد؟ اگر بگويد: خوار كرد، دروغ گفته و بهتانى بزرگ زده است، و اگر بگويد: او را اكرام كرد، پس بداند، خدا كسى را خوار شمرد كه دنيا را براى او گستراند و از نزديكترين مردم به خودش دور نگهداشت.
شرح دعای ندبه(9)
بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْيا الدَّنِيَّةِ، وَ زُخْرُفِها وَ زِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ.
جلوه ای از زهد پیامبران علیهم السلام از زبان امیر مؤمنان علیه السلام :
زهد و ساده زیستی حضرت موسی علیه السلام
اگر مىخواهى پس از پیامبر صلی الله علیه و آله ، فرازی از زندگی حضرت موسى عليه السّلام را تعريف كنم، آنجا كه مىگويد: رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِير «پروردگارا! هر چه به من از نيكى عطا كنى نيازمندم» به خدا سوگند، موسى (عليه السّلام) جز قرص نانى كه گرسنگی اش را بر طرف سازد چيز ديگرى نخواست، زيرا موسى (عليه السّلام) از سبزيجات زمين مىخورد، تا آنجا كه بر اثر لاغرى و آب شدن گوشت بدن، سبزى گياه از پشت پردهى شكم او آشكار بود.
زهد و ساده زیستی حضرت داود علیه السلام
و اگر مىخواهى: ازحضرت داوود عليه السّلام ..... برایت بگویم كه با هنر دستان خود از ليف خرما زنبيل مىبافت، و از همنشينان خود مىپرسيد چه كسى از شما اين زنبيل را مىفروشد؟ و با بهاى آن به خوردن نان جوى قناعت مىكرد.
زهد و ساده زیستی حضرت عیسی علیه السلام
و اگر خواهى از عيسى بن مريم عليه السّلام بگويم، كه سنگ را بالش خود قرار مىداد، لباس پشمى خشن به تن مىكرد، و نان خشك مىخورد، نان خورش او گرسنگى، و چراغش در شب ماه، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود، ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپايان مىروياند،.... مالى نداشت تا او را سرگرم كند، و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد، مركب سوارى او دو پايش، و خدمتگزار وى، دستهايش بود.
زهد امامان معصوم علیهم السلام هم که مشهور و روشن است. آری اولیای الهی این گونه بر شرطی که خدا با ایشان نموده بود پایدار ماندند. به چرب و شیرین روزگار توجه نکردند و فریفته زیور وزینت آن نشدند.خداوند هم در مقابل این وفاداری مقاماتی به ایشان داد که در فراز بعدی دعای ندبه به بخشی از آن ها اشاره شده است. و این راه برای دیگران هم همچنان باز است.
بسم الله
کتاب #سنجه_ي_انصاف را در شهریور سال ۱۳۹۲ مطالعه کردم كتاب خوبی است. درايت، هوشياری، دين مداری و صبر و تحمل مثال زدنی حضرت امام رحمت الله علیه از نكات برجسته ای است كه خواننده در طول مطالعه، آن را لمس می كند. همچنين با مطالعه ی كتاب، علاوه بر روشن شدن بسیاری از واقعیت ها، اميد به عنايات خداوند به نظام و انقلاب افزايش می يابد. به هر حال همانگونه كه روي جلد كتاب نوشته شده، برهه ای حساس از تاريخ رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامي به قلم كسی كه از جزئی ترين حوادث آن اطلاع مستقيم داشته به نگارش در آمده است فلله درّه.
*********
شب جمعه، دهم آذرماه ۹۶ مستند #قائم_مقام را مشاهده کردم. حوادث تلخی که بخش هایی از آن را قبلا از نزدیک لمس کرده بودم و بسیاری از آنها را در #رنجنامه_مرحوم_احمد_آقا و کتاب ارزشمند #سنجه_ی_انصاف آیة الله ری شهری خوانده بودم، از زبان شخصیت های مختلف شنیدم.
کار #مفید، #ارزشمند و #لازمی صورت گرفته است که گزارش برهه ای حساس از تاریخ رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی را از زبان کسانی که از نزدیک شاهد و درگیر جریانات انقلاب بوده اند به نسل جدید منتقل می کند و #درایت، #هوشیاری، #دین_مداری و #تکلیف_محوری #امام_راحل عظیم الشأن رضوان الله علیه را در معرض دید قرار می دهد و مانع تاثیر جوسازی ها و مظلوم نمایی ها می شود.
از همۀ #دست_اندرکاران تهیۀ مستند و از عزیزان صدا و سیما که اخیراً زمینه پخش آن را فراهم ساختند تشکر می کنم و حضرت #آیة_الله_ری_شهری را به خاطر عمل سنجیده در آن مقطع، نوشتن کتاب «سنجۀ انصاف» و شرکت در این مستند می ستایم. و امیدوارم صدا و سیما با اطلاع رسانی گسترده، پخش مجدد آن را در دستور کار قرار دهد. دیدن این مستند را به همگان پیشنهاد می کنم.
#سنجه_ی_انصاف
#قائم_مقام
#مستند
#رسانه
#آیه_الله_ری_شهری
بسم الله
مستند داستانی #کف_خیابون را در بهار 1397 بیشتر در زمانهایی که خیلی خسته بودم مطالعه کردم چون آن قدر جذابیت داشت که در همان حالت هم خواب را از چشمم دور کند و مدتی مرا با داستان همراه کند. کتاب هنرمندانه نوشته شده لذا به نویسنده آن از این جهت آفرین و خدا قوّت می گویم و در ادامه به ذکر چند نکته دربارۀ آن بسنده می کنم:
1. این مستند پشتوانه و نقشه ای را که در پسِ #فتنۀ_88 وجود داشت به جامعه نشان می دهد و مانع ساده انگاری و سهل اندیشی می شود.
2. در این مستند سختی ها و ظرافت های کار #اطلاعاتی و #امنیتی به نمایش گذاشته می شود.
3. خواننده در جریان فعالیت جدی و به روز اطلاعاتی کشور قرار می گیرد و در حوادث مشابه بیشتر احساس امنیّت می کند.
4. وجود نفوذی ها و ستون پنجم هایی حتی در نیروهای اطلاعاتی یادآوری می شود و از کشته شدن امثال «سعید امامی» و «سیّد امامی» در زندان تا حدودی رمز گشایی می شود. البتّه در کنار این نکات مثبت، چند نکته دیگر هم وجود دارد که چندان مطلوب نیست: مهم ترین مطلب در این قسمت این است که دغدغه مندی نسبت به شریعت و احکام شرعی در این نوشته مشاهده نمی شود و در قسمت های مختلف کتاب مطالبی بیان می شود که با شرع مقدس همخوانی ندارد. در حریم شخصی افرادی در حد مراجع نفوذ می شود و شنود گذاشته می شود، زمینه تصادف و حتّی مرگ افرادی فراهم می شود، خانمی که از شخصیت های اصلی داستان و از نیروهای اطلاعات است با ظاهری نه چندان مناسب ظاهر می شود و اموری از این قبیل و نویسنده از کنار اینها به راحتی می گذرد و حتی نیازی به توضیح و تبیین نمی بیند. حال یا دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی واقعا این گونه اند که در آن صورت نظام دینی زیر سوال می رود و یا اینها توصیف نویسنده است که نشان می دهد او نسبت به مسائل شرعی التزام چندانی ندارد و این هر دو نامطلوب است.
نکته دیگر توصیف بیش از حد و خارج از متعارف برخی از صحنه هاست که ممکن است به قصد ایجاد جذابیت و همراهی مخاطب صورت گرفته ولی توجه داریم که هدف توجیه گر وسیله نیست.
و نکته پایانی میزان اعتبار و استناد مطالب است. روشن نیست نویسنده (که طلبه جوان حوزه است) این اطلاعات را از کجا به دست آورده است! چه میزان از اینها اطلاعات است و چه مقدار ساخته و پرداختۀ ذهن خود اوست! به هر حال مستند «#کف_خیابون» کتاب نسبتا خوبی است که می توان خواندنش را به دیگران پیشنهاد کرد و به نویسنده اش دست مریزاد گفت.
#کف_خیابون
#فتنۀ_88
#اطلاعات
#نفوذ
#احکام_شرع
#رمان
بسم الله
#زمام_داري؛ انديشه¬ي علوي يا پندار عثماني!
#انديشه_ی_علوي
من اگر می خواستم، مى توانستم از عسل پاك، و از مغز گندم، و بافته هاى ابريشم، براى خود غذا و لباس فراهم آورم، امّا هيهات كه هواى نفس بر من چيره گردد، و حرص و طمع مرا وا دارد كه طعامهاى لذيذ برگزينم، در حالى كه در «حجاز» يا «يمامه» كسى باشد كه به قرص نانى نرسد، و يا هرگز شكمى سير نخورد، يا من سير بخوابم و پيرامونم شكم هايى كه از گرسنگى به پشت چسبيده، و جگرهاى سوخته وجود داشته باشد، يا چنان باشم كه شاعر گفت: «اين درد تو را بس كه شب را با شكم سير بخوابى و در اطراف تو شكم هايى گرسنه و به پشت چسبيده باشند». آيا به همين رضايت دهم كه مرا امير المؤمنين خوانند و در تلخى هاى روزگار با مردم شريك نباشم؟ و در سختی هاى زندگى الگوى آنان نگردم؟
آفريده نشده ام كه غذاهاى لذيذ و پاكيزه مرا سرگرم سازد، چونان حيوان پروارى كه تمام همّت او علف، و يا چون حيوان رها شده كه شغلش چريدن و پر كردن شكم بوده، و از آينده خود بى خبر است. (نهج البلاغه/بخشي از نامه 45)
#پندار_عثماني
وقتي عثمان بن عفان منزل مجلّل خود را در مدينه ساخت مسلمانان به وي اعتراض كردند از اين رو او در يك سخنراني در مسجد گفت: فرض كنيد كه اين منزل را من از بيت المال ساخته باشم من كه حقوق شما را به طور كامل مي دهم در اين صورت چرا حق نداشته باشم از زيادي آن براي خود خانه اي بسازم؟ اگر چنين حقي نداشته باشم پس امام بودن من چه معنا دارد؟ (شرح ابن ابي الحديد/ج9/ص6)
.
.
.
راستي مسئولان ما با انديشه ي علوي زندگي مي كنند يا با پندار عثماني!؟
#زمام_داری
#اندیشه_علوی
#پندار_عثمانی
#زندگی_مسئولان
هدایت شده از سرائر | مجله دین و روحانیت
📜استقبال آیت الله مکارم از بیانیه گام دوم انقلاب/ کارگروه هایی برای تحقق اهداف این بیانیه تعیین شود
🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج امروز:
🔹بحمدالله چهل سال اول انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم؛ دشمنان ما مخصوصا آمریکا چهل سال درباره ما دروغ گفتند و تهمت زدند و تهدید و تحریم کردند تا به عقیده باطل خود، نظام اسلامی را متزلزل سازند و گروهی که دست نشانده خود آنان هستند بر کشور ما حاکم کنند؛ ولی حالا خودشان به اشتباه و اوهام باطل خود پی بردند. اکنون نوبت ماست که برای چهل سال آینده برنامه ریزی قوی و جامع و کاربردی داشته باشیم تا بتوانیم از میان انبوه مشکلات به سلامت عبور کرده و موقعیت خود را در دنیا و منطقه تقویت کنیم.
🔹بحمدالله اخیرا رهبر معظم انقلاب بیانیه ای جامع، پرمعنی، حساب شده و راهگشا تحت عنوان گام دوم انقلاب صادر کردند که پیداست روی آن فکر و دقت زیادی شده است.
🔹این بیانیه تاکنون مورد استقبال گروه های زیادی واقع شده است؛ ولی می دانیم استقبال و تقدیر و تشکر به تنهایی کافی نیست؛ اکنون وقت آن رسیده است که کارگروه هایی برای هرکدام از محورهای هفت گانه آن بیانیه تعیین شود و برای پیاده کردن اهداف این محورها برنامه نویسی کنند؛ به عنوان مثال یکی از محورهای هفت گانه بیانیه، مسئله منابع انسانی و معادن زیرزمین و روی زمینی کشور و فرصت های موجود آن است؛ باید از گروهی که تخصص در این مسئله دارند دعوت شود تا این منابع را بر اساس آمار و نقشه و تصویر، شناسایی و احصا کرده و طرز صحیح استفاده از آن را تبیین کنند و راه اصلاح اشتباهات موجود را نشان دهند.
🔹همچنین در مسائل اقتصادی که یکی دیگر از محورهای این بیانیه ارزشمند است از گروهی از اقتصاددانان دعوت شود که درباره برنامه های راهبردی آن دقیقا بیندیشند و کاستی ها و ریشه های راه حل های اقتصاد بیمار موجود را ارائه دهند و شرح جامع مستدل، جامع و مستندی برای آن بنویسند و نیز درباره محور مربوط به گذشته انقلاب، چالش های گذشته و تجربیاتی که از آن می توان آموخت به وسیله گروهی تحلیل گر تاریخ انقلاب روشن شود.
🔹در مورد محور مربوط به مسائل فرهنگی و اخلاقی از گروهی از فضلا و اندیشمندان حوزوی دعوت به عمل آید تا درباره طرق اصلاح وضع فعلی و راه حل ها بیندیشند و شرح لازم را برای آن بنگارند و همچنین سایر محورهای هفت گانه بیانیه مهم؛ و چه بهتر که عهده دار این دعوت ها یک گروه قوی و فارغ از مسائل جناحی باشد و با جدیت و دقت آن را دنبال کند که سرانجام آن متن پرارزش و این شرح همراه شده، کتاب جامعی به وجود می آورد که می تواند راهگشا در چهل سال آینده و منبعی برای آگاهی از نقشه های راه برای مسئولان کشور گردد.
🔹اینجانب به سهم خود از بیاینه پرارزش و آموزنده رهبر معظم انقلاب تشکر می کنم.
@saraeer
98db90b8ef299c8c75ab6811dfe3a5a42b817279.pdf
394K
متن سخنرانی استاد کفیل در رابطه با عظمت حرکت امام خمینی ره و ارزیابی عملکرد دینی نظام اسلامی
استاد کفیل - حدیث امام جواد علیه السلام.mp3
3.35M
بسم الله
تبیین کلامی از امام جواد علیه السلام توسط حجه الاسلام کفیل
به مناسبت میلاد حضرت