38.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم
🌸جشن میلاد حضرت رسول اکرم و حضرت آقا امام صادق علیه السلام
🔸عباسعلی الماسی
#میلاد_پیامبر_اکرم
#میلاد_امام_جعفر_صادق
کانال حال خوش🔻
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
25.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم
🌸جشن عید ولادت حضرت رسول اکرم و حضرت آقا امام صادق علیه السلام
🔸عباسعلی الماسی
#میلاد_پیامبر_اکرم
#میلاد_امام_جعفر_صادق
کانال حال خوش🔻
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فیلم
🔹#مناجات با حضرت امام زمان علیه السلام
🔹عباسعلی الماسی
منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (21) ✅شناخت منافقان همواره در ميان مؤمنان، گروهى وجود داشته اند كه نه قل
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (22)
✅نشانه هاى خدا ترسى
🔹ترس در حد معقول يكى از عوامل مصونيت انسان محسوب مىشود،
چه در برابر خطرات دنيوى و مادى، چه در برابر خطرهاى معنوى؛ همچون: ترس از گناه، انحراف، غفلت و ....
🔸خدا ترسى نيز يكى از ترسهاى سازندهاى است كه انسان را از گناه و آلودگى حفظ مىنمايد.
نشانه خدا ترس واقعى آن است كه از اعمالى كه موجب خشم خداوند مىشود بگريزد.
امام على عليه السلام مى فرمايد:
مَنْ رَجَا شَيْئاً طَلَبَهُ وَ مَنْ خَافَ مِنْ شَيْءٍ هَرَبَ مِنْهُ؛
▫️كسى كه به چيزى اميدوار باشد در طلب آن بر مىآيد، و كسى كه از چيزى بترسد از آن مىگريزد.
📚وسائلالشيعة، ج 15، ص 216.
🌸و در سخنى ديگر مىفرمايد:
لَا يَكُونُ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ خَائِفاً رَاجِياً وَ لَا يَكُونُ خَائِفاً رَاجِياً حَتّى يَكُون عامِلًا لِمايَخَاف وَ يَرْجُوا؛
▫️بنده، مؤمن نباشد، مگر آن گاه كه بيمناك و اميدوار باشد و بيمناك و اميدوار نباشد، مگر آن گاه كه بيم و اميد، او را به عمل كشاند.
📖غررالحكم، ح 242.
متن منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (22) ✅نشانه هاى خدا ترسى 🔹ترس در حد معقول يكى از عوامل مصونيت انسان محسو
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (23)
✅راه #شناخت_حق بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله
🔹گر چه افراد را بايد با حق سنجيد و شخصيتها را با ملاك حق بررسى كرد، نه حق را با اشخاص، اما گاهى بعضى اشخاص، به حدى از ايمان و خلوص و تقوا و راستى مىرسند كه خودشان ملاك و الگو و نشانه و ميزان حق مىشوند و براى شناخت حق، بايد آنها را ملاك قرار داد و به عمل و سخن آنان نگريست و حق را در آنان يافت.
🌸قرآن درباره درجات مؤمنان دو تعبير كرده است. گاه مىفرمايد:
«لَهُمْ دَرَجاتٌ»
👈سوره مبارکه انفال آیه 4.
🌸و گاهى مىفرمايد:
«هُمْ دَرَجاتٌ»
👈سوره مبارکه آل عمران، آیه 163.
🔹به بعضى درجه مىدهند و بعضى خود درجه اند.
🔸بعضى خود را با گل خوشبو مىسازند
🔶و بعضى خودشان گل هستند و نيازى به گل ندارند.
🔵حضرت زهرا عليها السلام يكى از معيارهاى شناخت حق است؛ چون پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
إِنَّ اللَّه يَغضِبُ لِغَضِبِ فاطِمَة عليها السلام وَ يَرضى لِرِضاها؛
▫️خداوند به غضب فاطمه عليها السلام غضبناك مىشود و به خشنودى او خشنود مىشود.
📚بحارالأنوار، ج 21، ص 279.
🔸موضعگيريها و سخنرانيهاى آن حضرت بهترين معيار و ملاك براى شناخت راه پيامبر صلى الله عليه و آله است.
🔵حضرت على عليه السلام يكى از معيارهاى شناخت حق است؛ زيرا پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
الحَقُّ مَعَ عَلِى وَ عَلِي مِعَ الحَقِّ يَدُورُ الحَقّ مَعَ عَلِي كَيفَ مَا دار؛
حق با على است و على با حق است. حق با على عليه السلام مىگردد، بدان گونه كه او بگردد.
📚مناقب خوارزمى، ص 223.
🌺على عليه السلام درباره فضيلت و حقانيّت خود مىفرمايد:
وَانَّ الكتاب لَمَعِىَ، ما فارَقْتُهُ مُذ صَحِبْتُهُ؛
▫️همانا كتاب خدا، «قرآن»، با من است. من از زمانى كه با آن آشنا شدم از آن جدا نگشتهام.
🔵عمار يكى ديگر از معيارهاى شناخت راه پيامبر صلى الله عليه و آله محسوب مىشد،
در ميان ياران پيامبر صلى الله عليه و آله معروف بود كه هر گاه امرى بر آنان مشتبه مىشد، مىگفتند: ببينيد عمار ياسر چه مىكند و كدام طرف را انتخاب مىكند؛ چرا كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرموده بود:
عمار با حق و حق با عمار است؛ به هر طرف كه حق بگردد، عمار هم با آن مىگردد.
📚تنقيح المقال، ج 2، ص 321.
🔹پس از درگذشت رسول اكرم صلى الله عليه و آله بارها به دليل شدت فتنهها، تشخيص جبهه حق از جبهه باطل دشوار مىشد. عدهاى كه اين سخن پيامبر را به ياد داشتند، مىنگريستند كه عمار در كدام جبهه است تا از او تبعيت كنند.
#داستان
مردى از عبداللَّه بن مسعود پرسيد: هر گاه فتنهاى پيش آمد، براى شناخت حق چه كنم؟
ابن مسعود گفت: به قرآن مراجعه كن.
پرسيد: اگر هر دو دسته مخالف هم به قرآن استدلال و استشهاد مىكردند، چه بايد كرد؟
گفت: ببين عمار ياسر در ميان كدام دسته است؛ تو هم همان را انتخاب كن؛ چرا كه عمار، همواره با حق است.
📚الاستعياب، ابن عبداللَّه، ج 2، ص 480.
🔸حذيفه يمانى، كه فردى بصير بود، همواره به دوستانش سفارش مىكرد كه هرگز راه مخالف عمار را نپيماييد؛ او تا دم مرگ از حق جدا نمىشود و هر جا كه حق باشد عمار با آن است.
📚الاستعياب، ابن عبداللَّه، ج 2، ص 480.
🔹عمار در نبرد صفين، ملاك حق و باطل بود؛ او به هر طرف رو مىكرد، صحابه رسول خدا صلى الله عليه و آله دنبال او مىرفتند.
« انّ عمار مع الحق و الحق معه»
📖عمار ياسر، جواد محدثى، دفتر تبليغات اسلامى، ص 33
متن منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
9.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فیلم
🔹#روضه
🌸عزاداری حضرت امام حسین علیه السلام
🔹عباسعلی الماسی
منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
23.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فیلم
🔹#روضه
🌸عزاداری حضرت امام جواد علیه السلام
🔹عباسعلی الماسی
منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (23) ✅راه #شناخت_حق بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله 🔹گر چه افراد را باي
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (24)
✅معيار ثواب
🔹اعمال عبادى چه زمانى مىتواند براى آدمى مفيد باشد؟
🔹كدام عمل و با چه شرايطى، داراى ثواب است و انسان را در مسير صلاح و هدايت پيش مىبرد؟ آيا صرف انجام اعمال ظاهرى بدون
🔹 توجه به روح و معناى آن ثمرى براى آدمى دارد؟
🔸بر زبان آوردن كلمه اى- نشستن و برخاستن، خم و راست شدن و نخوردن و نياشاميدن به خودى خود هيچ فضل و رجحانى بر اعمال ديگر آدمى ندارد آنچه به اعمال ارزش مىدهد هدف و غايتى است كه اين اعمال به جهت آن انجام مىشود.
🔸ثواب معيارى دارد كه اگر عمل مطابق آن معيار باشد ثواب دارد وگرنه جز زحمت چيزى نخواهد داشت.
🔸ثواب در عملى است كه در انسان تأثير بگذارد قلب را به خدا متوجه كند.
▪️مثلًا اگر نگاه به خانه عالم ثواب دارد در صورتى است كه انسان را به زهد و خدا پرستى نزديك كند. نه اينكه به خانه عالم بنگرد و حسرت دنيا در او پديد آيد و احساس كند كه عقب مانده است.
▪️ نگاه به كعبه آنگاه عبادت محسوب مىشود كه از روى شعور و هوشيارى باشد و همراه با راز و نياز و دلدادگى اگر چشم به خانه خدا باشد و دل جاى ديگر اين نگاهى است لغو و بدون ثواب
▪️و اگر نگاه به قرآن عبادت است براى كسى است كه وقتى به قرآن مى نگرد حال خضوع و خشوع پيدا كند كه دلش نرم شود به ياد خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله اگر اين گونه نباشد هيچ گاه ثواب ندارد و عبادت به شمار نمىرود
🔸پس معيار ثواب داشتن عمل همان انگيزه و تأثير در روح و روان انسان است.
متن منبرهای کوتاه 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (24) ✅معيار ثواب 🔹اعمال عبادى چه زمانى مىتواند براى آدمى مفيد باشد؟ 🔹كد
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (25)
✅معيار انسانيت
🔸معيار انسانيت چيست؟
اگر از نظر زيستشناسى بخواهيم معيار انسانيت را به دست بياوريم، پاسخ به اين سؤال كار ساده و آسانى است. در زيستشناسى فقط جسم انسان مطرح است.
جسمى كه با دو، پا راه مىرود، دو دست دارد، حرف مىزند و ...
🔹بنابراين تعريف، اگر انسان داراى همه اعضاء و اجزاء باشد، او انسانى كامل به شمار مىرود و تفاوتى نمىكند كه او ظالم باشد يا مظلوم، با سواد باشد يا بىسواد و ...
ولى آيا انسانيت انسان، و آنچه كه شرافت و كمال انسانى ناميده مىشود نيز اين گونه تعريف مىشود يا مسائل و معيارهاى ديگرى براى انسانيت مطرح است كه موجب مىشود انسانى، شايسته و مورد ستايش باشد يا انسانى ناشايست و مورد نكوهش؛ با اينكه از جنبههاى زيستشناسى هر دو شبيه يكديگرند؟
🔷برخى معيار انسانيت را به علم و دانش دانستهاند و گفتهاند آنچه موجب برترى مىشود، علم است.
هر اندازه كه انسان آگاهى و دانش بيشترى پيدا كند، انسانتر است و هر اندازه كه از علم و دانش بىبهره باشد، به همان ميزان از انسانيت بى بهرهتر است.
🔹بر اساس اين تعريف، دانشآموز كلاس اول از كسى كه هنوز به مدرسه نرفته انسانتر است و همين طور دانشآموز كلاس دوم از دانشآموز كلاس اول انسانتر است و هر كس معلوماتش بيشتر باشد انسانتر است.
🔸روشن است كه اين معيار به تنهايى صحيح نيست؛ زيرا بسيار هستند افرادى كه سواد و دانش چندانى ندارند؛ اما به مراتب از ديگران برترند. آيا انسانيت امثال ابوذر، عمّار ياسر، ميثم تمّار به مراتب علمى آنها بوده يا معيارهاى ديگرى هم مطرح است؟
🔷نظريه ديگر اين است كه انسانيت به خلق و خوى است.
اگر ابوذر را بر معاويه ترجيح مىدهيم به اين دليل است كه معاويه كسى بود كه فقط به فكر خود بود و براى اشباع جاه طلبيهاى خود ديگران را استثمار كرده بود؛ ولى ابوذر، به عكس او، با اينكه همه امكانات برايش فراهم بود، هرگز به دنبال منافع خود نبود و همواره به سرنوشت ديگران مىانديشيد.
همچنين اگر حضرت على عليه السلام را انسان كامل مىدانيم، براى اين است كه درد اجتماع را حس مىكرد و به فكر ديگران بود.
🔷مكتب ديگرى مىگويد معيار انسانيت، «اراده» است.
اراده، مسلط كننده انسان بر نفس، بر اعصاب، بر غرائز و بر شهوات خود است؛ به طورى كه هر كارى كه از انسان صادر مىشود به حكم عقل و اراده است، نه به حكم ميل؛ ولى حيوان موجودى است تابع غريزه كه همان ميلها باشد ولى انسان موجودى است كه مىتواند به حكم اراده و اختيار خود از جبر غريزه آزاد باشد، مىتواند اراده بكند كه بر ضد ميل خودش رفتار كند پس آن كسى انسان است كه بر خودش مسلط باشد و به هر اندازه كه انسان بر خودش مسلط نباشد از انسانيت به دور است.
🔷نظريه ديگر اين است كه معيار انسانيت انسان، آزادى است؛ يعنى انسان آن اندازه انسان است كه اسير هيچ قدرتى نباشد.
او بايد همه چيز را خودش آزادانه انتخاب كند. به هر اندازه كه فرد بتواند آزاد زيست كند، به همان اندازه انسان است. البته آزادى از حقوق طبيعى هر انسانى است و امام على عليه السلاممىفرمايد:
« ولا تكن عبد غيرك و قد جعلك اللَّه حُرّاً»؛
هرگز خودت را بنده ديگرى مساز كه خدا تو را آزاد آفريده است.
☘️نهج البلاغه، نامه 31.
🔷معيار ديگر انسانيت، مسئله مسئوليت و تكليف است. انسان آن كسى است كه احساس تكليف بكند.
📖گفتارهاى معنوى، شهيد مطهرى، ص 234.
🆔@hal_khosh