eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.6هزار دنبال‌کننده
101 عکس
270 ویدیو
24 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 👈 توصیف 🌸قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) صِفْ لَنَا الْمَوْتَ فَقَالَ عَلَى الْخَبِیرِ سَقَطْتُمْ هُوَ أَحَدُ ثَلَاثَةِ أُمُورٍ یَرِدُ عَلَیْهِ إِمَّا بِشَارَةٌ بِنَعِیمِ الْأَبَدِ وَ إِمَّا بِشَارَةٌ بِعَذَابِ الْأَبَدِ وَ إِمَّا تَحْزِینٌ وَ تَهْوِیلٌ وَ أَمْرُهُ مُبْهَمٌ لَا تَدْرِی مِنْ أَیِّ الْفِرَقِ هُوَ فَأَمَّا وَلِیُّنَا الْمُطِیعُ لِأَمْرِنَا فَهُوَ الْمُبَشَّرُ بِنَعِیمِ الْأَبَدِ وَ أَمَّا عَدُوُّنَا الْمُخَالِفُ عَلَیْنَا فَهُوَ الْمُبَشَّرُ بِعَذَابِ الْأَبَدِ وَ أَمَّا الْمُبْهَمُ أَمْرُهُ الَّذِی لَا یُدْرَى مَا حَالُهُ فَهُوَ الْمُؤْمِنُ الْمُسْرِفُ عَلَى نَفْسِهِ لَا یَدْرِی مَا یَئُولُ إِلَیْهِ حَالُهُ یَأْتِیهِ الْخَبَرُ مُبْهَماً مَخُوفاً ثُمَّ لَنْ یُسَوِّیَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَعْدَائِنَا لَکِنْ یُخْرِجُهُ مِنَ النَّارِ بِشَفَاعَتِنَا 🔹شخصى به امیر المؤمنین عرض کرد: مرگ را برایم وصف کن. 🔸حضرت فرمود: با مرد آگاهى رو برو شده اید. مرگ یکى از سه أمرى است که بر آدمى وارد مى شود: ▪️یا نوید به نعمتهاى جاودان است ▪️و یا خبرى است به عذاب همیشگى؛ ▪️و یا اندوهگین نمودن و ترسانیدن است، 🔵و کار شخص «محتضر» مبهم مى باشد، زیرا نمى داند جزو کدامیک از این سه گروه خواهد بود؛ 🔸اما انسانى که دوستدار و مطیع ما باشد، به نعمتهاى جاودان نوید داده شده، 🔹و دشمنانى که با ما سر ستیز دارند، عذاب ابدى در پیش خواهند داشت 🔸و اما آن کس که وضعش معلوم نیست و نمى داند سرانجامش چه خواهد شد، مؤمنى است که به زیان خود زیاده روى نموده و مشخص نیست سرانجامش به کجا خواهد کشید، خبر مبهم و ترسناکى به او مى رسد، ولى خداوند هرگز او را با دشمنان ما برابر نخواهد کرد، و به شفاعت ما او را از جهنّم بیرون مى آورد، 🌸فَاعْمَلُوا وَ أَطِیعُوا وَ لَا تَتَّکِلُوا وَ لَا تَسْتَصْغِرُوا عُقُوبَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ مِنَ الْمُسْرِفِینَ مَنْ لَا تَلْحَقُهُ شَفَاعَتُنَا إِلَّا بَعْدَ عَذَابِ ثَلَاثِمِائَةِ أَلْفِ سَنَةٍ» 🔸پس کار نیک انجام دهید 🔹و از خدا اطاعت کنید. ♦️مطمئن نباشید و سزاى گناه را از طرف خدا ناچیز مشمارید! زیرا شفاعت ما شامل حال «مسرفین» نخواهد شد، مگر بعد از سیصد هزار سال. 📚معانی الأخبار، شیخ صدوق، ترجمه محمدى، ج ۲، ص۱۹۵ منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 🔸موضوع: 🌸حضرت امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ أَعْبَدِ النَّاسِ. هر کس به واجبات دینی اش عمل کند عابدترین مردم است. 📚الكافي / ج2 /ص83 💠چند نکته کوتاه درباره احکام غسل : 1️⃣تمامی غسل های واجب و مستحب به یک شکل انجام می‌شود و تفاوت غسل ها در نیت است البته به زبان آوردن نیت لازم نیست و چنانچه انسان چند غسل به گردن داشته باشد، می تواند همه غسل ها را نیت کند و یک غسل انجام دهد و غسل را می توان به دو روش ترتیبی و ارتماسی انجام دهد. 📕رساله مراجع م 389 و م 360 2️⃣اگر انسان به گردنش غسلی باشد، چنانچه مثلا بعد از حمام کردن شک کند که غسل کرده یا نه، باید غسل کند، ولى اگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده یا نه، لازم نیست دوباره غسل نماید. 3️⃣اگر وقت برای غسل کردن به مقداری کم باشد که اگر غسل کند تمام نماز یا بخشی از نماز بعد از وقت خوانده می‌شود، ‌در این صورت باید تیمم کند و برای نمازهای بعد باید غسل را انجام‌ دهد. 📕رساله مراجع م 678 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 👈 آرزوی 🌸 برخی امور مهمّ در زندگیِ ما وجود دارد که کم تر به آن توجه داریم. انبیا و پیشوایان دینی، یکی از کارهای مهمّی که انجام می دادند، این بود که مردم را از زبان شخصیّتهای والا و با عظمت به این امور متوجه کنند. 🌺پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: «یَا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ وَ عِیَادَه الْمَرِیضِ وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه وَ سَْقیُ الْمَاءِ فِی الْحَجِّ فَاحْرُصْ عَلَی ذَلِکَ؛ 🔹ای علی! جبرئیل به سبب ، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد. آن خصلتها عبارت است از: 1️⃣ شرکت در ؛ 2️⃣همنشینی با و شرکت در مجالس و منابر آنها؛ 3️⃣ بین دو نفر، دو گروه و دو دسته از مردم که پاداش فراوانی دارد؛ 4️⃣ احترام و رسیدگی به امور آنان که از مهم ترین فعالیّت امامان معصوم ما بوده است؛ 5️⃣سر زدن به و دلجویی از آنان، به ویژه معلولان و کهنسالان؛ 6️⃣شرکت در ها و درس عبرت گرفتن از آن و دلجویی از بازماندگان؛ 7️⃣ به مردم و سیراب کردن تشنگان، به ویژه در ایام حج و... . 📕مواعظ العددیه، ص195. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 آثار اعتقاد به 🌸قال الله تبارک و تعالی : فَأَقِمْ وَجْهَک لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِک الدِّینُ الْقَیمُ ▫️پس با گرايش به حقّ به اين دين روى بياور، ▫️(اين) فطرت الهى است كه خداوند مردم را بر اساس آن آفريده است، ▫️براى آفرينش الهى دگرگونى نيست، ▫️اين است دين پايدار، ولى بيشتر مردم نمى‌دانند. 💠آثار اعتقاد به دين 1️⃣ «دين به زندگی محتوی می دهد» ، اگر دين را از زندگی جدا کنيم جز پوچی و سرگردانی و تکرار، چيزی نمی يابيم. 2️⃣ «دين رفع تحير می کند» تحير از اينکه: کجا بودم ـ کجا هستم ـ برای چه هستم ـ به کجا ميروم. قال علی عليه‌السلام: رحم اللَّه امرء ... علم من أين و في أين و إلى أين‏. ▫️خداوند رحمت کند کسی را که بداند کجا بوده و کجا هست و کجا خواهد رفت. 3️⃣«انسان ذاتا تشنه و عاشق کمال است و تنها دين است که انسان را به کمال واقعی هدايت می کند.» قال الباقر عليه‌السلام: الْكَمَالُ كُلُّ الْكَمَالِ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِيرُ الْمَعِيشَة « ▫️کمال کامل در بصيرت در دين و صبر بر مشکلات و اقتصاد در امور زندگی است». 📕منتهي الامال، کلمات امام باقر عليه‌السلام. 4️⃣«آرامش روانی تنها در پناه دين است» انسان فاقد دين هميشه همراه با اضطراب، ترس، ناراحتی، پريشانی و سرگردانی می باشد. اگر توجهی به آمارهای جهانی کنيم بيشترين بيماريهای روانی و عصبی در جامعه هايی است که در آنها از دين خبری نيست. الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَـٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ ▫️آنها که ايمان آوردند خود را با ستم آلوده نکردند آرامش و امنيت برای آنهاست و آنها ره يافتگانند». 🌸سوره انعام، آيه ٨٢. 5️⃣ « تلاش و اميد در پناه دين » ، آنگاه که حوادث سخت و پيچيده در زندگی انسان رخ می دهد و همه درها را به روی خود بسته می بيند و در برابر مشکلات احساس ضعف و ناتوانی می کند تنها ايمان به مبدا و معاد است که به ياری او شتافته و به او نيرو می دهد و دراين هنگام می فهمد که تنها نيست و تکيه گاهی بزرگ دارد، پس با عشق و اميد به تلاش و کوشش ادامه می دهد و بر سختيها چيره می شود. بنابراين ايمان به مبدا و معاد تکيه گاه بزرگی برای انسان و مايه استقامت و پايمردی اوست 🌺و از همين رو رسول گرامی اسلام می فرمايد: المومن کالجبل الراسخ لاتحرکه العواصف ▫️مومن همانند کوه استوار است که او را بادهای سخت حرکت نمی دهد منبرهای_کوتاه🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi/1913 🔵 👈 🌸حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: مَن سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْيُطَيِّبْ مَكْسَبَهُ.‌ ▫️هر كه ‌بخواهد‌ دعايش مورد اجابت‌ قرار ‌گيرد، ‌بايد‌ كسب‌ خود ‌را ‌پاك ‌و‌ طاهر‌گرداند. ‌ 📚وسائل‌الشيعة،‌ج‌7،‌ص:‌84‌ 💠چند نکته در مورد نقد و نسیه : 1️⃣یکی از راههای کسب سود حلال، معامله نسیه است؛ خصوصیت معامله نسیه این است که کسب سود از این راه، قطعی و حلال است و صاحب سرمایه در ضرر طرف مقابل شریک نیست. بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کسی ماشینی را بطور نقد به 30 ملیون خریداری کند و سپس یکساله به 33 ملیون بفروشد که 3 ملیون سود قطعی و حلال است. 2️⃣ در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود. 3️⃣مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حرام‌است. 📚توضیح المسایل مراجع مسأله 2105 - 2108 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 خیر دنیا و آخرت 🔹طبق نقل حضرت علی علیه السلام مردی نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم آمد و عرض کرد: «عملی به من یاد بده که با انجام آن ✅محبوب خداوند قرار گیرم ، ✅مردم [هم] مرا دوست بدارند، ✅و خداوند، مالم را افزایش دهد، ✅و بدنم سالم، ✅و عمرم طولانی شود ✅و در روز قیامت نیز با خودت [ای رسول خدا] محشور شوم. 🔸پس ( پیامبر خدا صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند: سِتُّ خِصَالٍ مُحْتَاجٌ إِلَی سِتِّ خِصَال: 🔘(اینها ) شش خصلت است که نیاز به شش خصلت [دیگر] دارد: 1️⃣اِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُحِبَّکَ اللَّهُ فَخَفْهُ وَ اتَّقِهِ ▫️هرگاه خواستی خدا تو را دوست بدارد، پس از او بترس و تقوای الهی [و پروا پیشگی] داشته باش؛ 2️⃣وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُحِبَّکَ الْمَخْلُوقُونَ فَأَحْسِنْ إِلَیْهِمْ وَ ارْفُضْ مَا فِی أَیْدِیهِمْ ▫️هرگاه خواستی مردم تو را دوست بدارند، پس به آنها احسان کن و به آنچه در دست آنهاست، چشم طمع نداشته باش؛ 3️⃣وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُثْرِیَ اللَّهُ مَالَکَ فَزَکِّهِ ▫️اگر خواستی خداوند، مالت را افزایش دهد، زکات [و خمس] مالت را بپردازد؛ 4️⃣وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُصِحَّ اللَّهُ بَدَنَکَ فَأَکْثِرْ مِنَ الصَّدَقَةِ ▫️اگر خواستی خدا بدنت را سالم کند [علاوه بر مراعات مسائل بهداشتی]، [در راه خدا] زیاد صدقه بده؛ 5️⃣وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُطِیلَ اللَّهُ عُمُرَکَ فَصِلْ ذَوِی أَرْحَامِکَ ▫️اگر می خواهی خدا عمرت را طولانی کند با بستگان [نَسَبی] ارتباط داشته باش (و صلة ارحام انجام بده)؛ 6️⃣وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یَحْشُرَکَ اللَّهُ مَعِی فَأَطِلِ السُّجُودَ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّار؛ ▫️اگر می خواهی [در روز قیامت] خدا تو را با منِ [پیغمبر] محشور کند، سجده [های نمازت] را در پیشگاه خدای یکتای غالب، طولانی کن.» 📚سفینة البحار، ج1، ص599 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 فلسفه اعتقاد به خدا و پیغمبران وامامان و . . . 🔸از امام رضا عليه‌السلام پرسيدند فلسفه عقيده به خدا و پيغمبران و امامان و آنچه از جانب او آمده چيست؟ 🔹حضرت فرمودند: لِعِلَلٍ كَثِيرَةٍ مِنْهَا أَنَّ مَنْ لَمْ يُقِرَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَجْتَنِبْ مَعَاصِيَهُ وَ لَمْ يَنْتَهِ عَنِ ارْتِكَابِ الْكَبَائِرِ وَ لَمْ يُرَاقِبْ أَحَداً فِيمَا يَشْتَهِي وَ يَسْتَلِذُّ مِنَ الْفَسَادِ وَ الظُّلْم‏ ▫️علتهای بسياری دارد ▫️يکی از آنها اين است که کسی که معتقد به خدا نيست از گناهان اجتناب نمی کند و مرتکب معصيتهای بزرگ می شود و در انجام هر ظلم و فسادی که برايش لذت بخش است از هيچ کسی حساب نمی برد. 📚ميزان الحکمه، واژه معرفت. 🔹طبيعی است کسی که اعتقاد به خدا و قيامت ندارد ، عدالت - برابری - ايثار - از خود گذشتگی و بطور کلی همه مسائل اخلاقی از نظر او پوچ و بی محتوی و خالی از مفهوم است، برای چنين فردی فرقی بين ظالم و عادل - نيکوکار و جنايتکار نيست زيرا در نظر او همه با مرگ به يک نقطه مساوی می رسند، پس چه چيزی می تواند مانع اين انسان از فساد و هوسرانی باشد؟ 🔸در نتيجه اعتقاد به خدا و قيامت باعث می شود انسان خود را در برابر هر حرکتی مسئول بداند، انسان معتقد باور دارد که کوچک ترين عمل زشت و زيبای او حساب دارد. فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ. ▫️هر کس به اندازه ذره ای خوبی يا بدی کند آنرا خواهد ديد. 🔹سوره زلزال، آيه ٧ و ٨. 🔸اين اعتقاد زمينه ساز عدالت اجتماعی است اينجاست که بايدها و نبايدهای اخلاقی معنا پيدا می کند و معتقدين به دين انسانهايی ايثارگر - متقی و پرهيزکار - جدی و کوشا خواهند بود. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 قضا 🌸حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ. ▫️نماز محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال و آخرین وصیت پیامبران است. 📚الکافی ، ج3، ص: 264 💠چند نکته درباره نماز قضا: 1️⃣اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و در خواندن آن کوتاهی نکند ولی واجب نیست فورا آن را بجا بیاورد. 2️⃣کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا را به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش. 3️⃣کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است. 4️⃣خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 👈 شش چیز در شش جا 🔹گاه سؤالاتی در زندگی انسان مطرح است که این حدیث به پاسخ اهمّ آنها پرداخته است: 1. چرا در دنیا مشکلات داریم؟ 2. چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود؟ 3. چرا به علم و عزّت نمی رسیم؟ 4. چرا به ثروت و مال نمی رسیم؟ 🌸خداوند بلند مرتبه به موسی بن عمران علی نبینا و آله و علیه السلام چنین وحی کرد: «ای موسی! را در پنهان کرده ام؛ ولی مردم در جای دیگر دنبال آن می گردند؛ ولی هرگز [آنها را در آنجا] نخواهند یافت: 1️⃣إنّی وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا، ▫️به راستی راحتی [مطلق] را در بهشت قرار دادم؛ ولی مردم در دنیا دنبال آن می گردند؛ 2️⃣انّی وَضَعْتُ الْعِلْمَ فِی الْجُوعِ وَ الْجَهْدِ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی الشِّبَع، ▫️به راستی من دانش [و فراگیری آن] را در گرسنگی و تلاش قرار دادم؛ ولی مردم در سیر بودن دنبال آن می گردند؛ 3️⃣إنّی وَضَعْتُ الْعِزَّه فِی قِیَامِ اللَّیْلِ وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی اَبْوَابِ السَّلَاطِینَ، ▫️به راستی من ع‍زَت (و شرف) را در شب بیداری (و نماز شب) قرار دادم؛ ولی مردم عزت را در خانة شاهان می جویند 4️⃣إنّی وَضَعْتُ الرَّفْعَه وَالدَّرَجَه فِی التَّوَاضُعِ وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی التَّکَبُّرِ، ▫️به راستی من بلندمرتبگی و مقام را در فروتنی قرار دادم؛ ولی مردم در تکبّر و خودبرتر بینی، دنبال آن می گردند. 5️⃣إنّی وَضَعْتُ اِجَابَه الدُّعَاءِ فِی لُقْمَه الْحَلَالِ وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی الْقِیلِ وَ الْقَالِ، ▫️به راستی، اجابت دعا را در لقمه حلال قرار دادم؛ ولی مردم در قیل و قال [و داد و فریاد]، دنبال اجابت دعا می گردند؛ 6️⃣إنّی وَضَعْتُ الْغِنَی فِی الْقَنَاعَه وَالنَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی کَثْرَه الْمَعْرُوضِ وَلَمْ یَجِدُوهُ اَبَداً؛ ▫️به راستی من بی نیازی را در قناعت قرار دادم؛ ولی مردم آن را در زیادی مال و ثروت جستجو می کنند، و هرگز آن را نخواهند یافت (و موفق به آنچه می خواهند نخواهند شد 📚مستدرک الوسائل، ج12، ص 173 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 علت بی بهره بودن از نتایج ✅اگر دين به زندگی محتوی می دهد ✅و انسان را از تحير و سرگردانی نجات می دهد ✅و سبب کمال و سعادت است ✅و اگر دين موجب آرامش و زمينه ساز عدالت اجتماعی است 🔴پس چرا بيشتر مسلمانان به اين نتايج نرسيده اند؟! 🔵جواب اين سوال را با روايتی از امير المومنين عليه‌السلام بيان می کنيم که فرمودند: الْإِيمَانُ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ، وَ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ، وَ عَمَلٌ بِالْجَوَارِح‏ ▫️ايمان اقرار به زبان و شناخت قلبی و عمل با اعضا و جوارح است. 📚بحار الانوار، جلد ٦٦، صفحه ٦٨. 🔸روشن است که دين و ايمان اغلب مسلمانان از مرحله اول تجاوز نکرده و در نتيجه ايمان زبانی بدون معرفت و بدون عمل اثر و فايده ای ندارد 🌸و به فرمايش امام صادق عليه‌السلام: ... وَ لَا مَعْرِفَةَ إِلَّا بِعَمَلٍ فَمَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ الْمَعْرِفَةُ عَلَى الْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلَا مَعْرِفَة... ، ▫️شناخت و معرفت نيست مگر با عمل ▫️و هر کس معرفت پيدا کرد به عمل راهنمائی می شود ▫️پس هر کس عمل ندارد معرفت ندارد 📚اصول کافی، باب کسى که ندانسته عمل کند (حديث دوم. 🔸در نتيجه ، آن فوايد و آثار هنگامی ظاهر می شود که ايمان به قلب رسيده و از قلب بوسيله عمل در جوارح و اعضا ظاهر شود. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 قضا 🌸حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ. ▫️نماز محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال و آخرین وصیت پیامبران است. 📚الکافی ، ج3، ص: 264 💠چند نکته درباره نماز قضا: 1️⃣ اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و در خواندن آن کوتاهی نکند ولی واجب نیست فورا آن را بجا بیاورد. 2️⃣کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا را به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش. 3️⃣کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است. 4️⃣خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 در برابر حوادث مختلف 🔸دنیا با حوادث تلخ و شیرین، و گوارا و ناگواری همراه است. آنچه می تواند انسان را در برابر آنها استوار نگه دارد، یاد خدا و ذکر اوست. البته هر حادثه ای ذکر خاص خود را می طلبد که در حدیث ذیل بدان اشاره شده است: 🌸رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به نقل از خداوند متعال فرمود: «أَعْدَدْتُ لِکُلِّ هَوْلٍ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ 🍃مهيا كردم براى هر هراسى (توجه به این نکته که ) هیچ معبود بحقی (که بتواند مرا در خطرات حفظ کند ) جز خدای یکتا نیست وَ لِکُلِّ هَمٍّ وَ غَمٍّ مَا شَاءَ اللَّهُ 🍃برای هر غم و اندوهی( راضی هستم به ) آنچه خداوند بخواهد، وَ لِکُلِّ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ 🍃و برای هر نعمتی (چون خدا آن را داده است پس ) ستایش از آن خداوند است. وَ لِکُلِّ رَخَاءٍ الشُّکْرُ لِلَّهِ 🍃و برای هر آسایشی (که دارم ) سپاسگزاری فقط مخصوص خداست وَ لِکُلِّ أُعْجُوبَةٍ سُبْحَانَ اللَّهِ 🍃و برای هر چیز شگفت آوری (می دانم که )خدا از هر عیب و نقصی پاک و منزه است وَ لِکُلِّ ذَنْبٍ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ 🍃و برای هر گناهی، از خداوند طلب بخشش و غفران می کنم و به سوی او باز می گردم وَ لِکُلِّ مُصِیبَةٍ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ 🍃و برای هر مصیبتی ( باید بپذیرم که ) همانا ما از آن خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم وَ لِکُلِّ ضِیقٍ حَسْبِیَ اللَّهُ 🍃و برای هر تنگی و دشواری خدا برای من کافی است. وَ لِکُلِّ قَضَاءٍ وَ قَدَرٍ تَوَکَّلْتُ عَلَی اللَّهِ 🍃و برای هر قضا و قدری فقط به خدا اعتماد وتکیه می کنم وَ لِکُلِّ عَدُوٍّ اعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ 🍃و برای هر دشمنی به خدا متوسل مى ‏شوم و به کمک و مدد او چنگ می زنم وَ لِکُلِّ طَاعَةٍ وَ مَعْصِیَةٍ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم؛ 🍃و برای هر طاعت و گناهی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست‏..» این حدیث اذکار مفیدی را برای امور مختلف زندگی ارائه کرده است. بحار الانوار ، ج87، باب 47، ص5، ح 8. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi/1900 🔵 👈علل عدم قیام حضرت علیه السلام ⭕️پرسش: دوران امامت امام صادق علیه السلام مصادف بود با ضعف حکومت امویان و عباسیان، زیرا حکومت اموی اواخر دوره خود را می‌گذراند و عباسیان نیز در ابتدای راه بودند. حال پرسش آن است که چرا امام صادق علیه السلام از این فرصت برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟ 🔴پاسخ: در یک جمله، می‌توان گفت زمینه قیام فراهم نبود. زیرا مهمترین عامل قیام و تشکیل یک حکومت، آمادگی مردم و وجود نیروهای از جان‌گذشته است و امام صادق علیه السلام از چنین چیزی محروم بودند؛ دلیل این ادعا این‌هاست: 1️⃣شهادت امام حسین علیه السلام نشان داد که هنوز مردم آمادگی همراهی با ولی خدا را ندارند؛ زیرا با اینکه خودشان به امام نامه نوشته بودند، اما او را تنها گذاشتند، بلکه در مقابلش ایستادند. پس از قیام عاشورا نیز قیامهای عدالت‌خواهانه تا زمان امام صادق علیه السلام تقریباً همگی شکست خوردند، مانند قیام توابین، مختار و زیدیه. 2️⃣خود امام صادق علیه السلام از این شرایط آگاه بودند و صریحاً می‌فرمودند که برای قیام، یارانی ندارند؛ به عنوان نمونه، : سَدیر صَیرَفی از امام می‌پرسد شما با این همه شیعه و یاور چرا قیام نمی‌کنید؟ امام فرمود: فکر می‌کنی شیعیان ما چند نفر باشند. سدیر گفت: یکصد هزار نفر. امام فرمود: یکصد هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید دویست هزار نفر. امام فرمود: دویست هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید نیمی از جهان. در اینجا امام صادق علیه السلام خاموش گردید. پس آن حضرت همراه سدیر صیرفی به سوی ینبع رفتند و در بین راه امام صادق علیه السلام در حالی که به گله بزها نگاه می‌کرد فرمود: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بود بر جای نمی‌نشستم.» سدیر می‌گوید: من تعداد بزها را شمردم دیدم تعداد آنها 17 بز می‌باشد. 📚 کافی، ج 2، ص 190 🔹بنابراین، امام به نهضت علمی روی آوردند و مبارزه در جنگ نرم و مبارزه فرهنگی را ترجیح دادند و در نهایت نیز در این راه، به شهادت رسیدند. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi/1900 🔵 👈نقش حضرت علیه السلام در ⭕️پرسش: گاهی گفته می‌شود امام صادق علیه السلام كاری به سیاست نداشتند و فقط مشغول تدریس علوم دینی بودند. ایشان نه فقط برای گرفتن حكومت قیام نكردند، بلكه حتی پیشنهاد رهبری قیام عباسیان را نیز نپذیرفتند؛ آیا این رفتار امام علیه السلام نشان نمی‌دهد که دینداری، ربطی به مسائل سیاسی و حكوت ندارد؟ 🔴پاسخ: اولاً : طبق برخی روایات، امام حتی به اندازه هفده نفر هم نیروی آماده قیام نداشتند و لذا در صورت قیام، حتماً شکست می‌خوردند 📚کافی، ج 2، ص 190 ثانیاً : پیشنهاد رهبری به امام، مغرضانه و ابزاری برای رسیدن به قدرت بود، به این دلیل که عباسیان پس از به قدرت رسیدن، تقریباً تمام متحدان قبلی خود را نابود کردند. ثالثاً : امام هرگز نسبت به حکومت و سیاست بی‌تفاوت نبودند، بلكه مبارزه سیاسی امام، یك مبارزه مخفی بود؛ به این دلایل: 1️⃣امام حكومت عباسیان را غاصبانه و ظالمانه می‌دانستند و به همین دلیل، هم خود حاضر به همكاری با آنها نبودند و هم یارانشان را از این كار منع می‌كردند، و می‌فرمودند حتی دوست ندارم برای آنان گرهی بزنم یا درِ کیسه‌ای را ببندم و یا چیزی بنویسم. 📚فروغ کافی ، ج ۵ ، ص ۱۰۷ امام همچنین دادگاه‌های حكومت عباسی را به رسمیت نمی‌شناختند و شیعیان را از مراجعه به آنها منع می‌كردند و بجای آن دستور می‌دادند تنها به قاضیانی مراجعه كنند كه به طور عام، از طرف امام منصوب شده باشند 📚وسائل الشیعه ، ج ۱۸ ، ابواب صفات القاضی ، باب ۱۱ ، ص ۹۹ 2️⃣از طرف دیگر، امام نیروهای فداكاری داشتند همانند «عبدالله نَجاشی» والی(استاندار) اهواز كه به درون دستگاه خلافت نفوذ كرده بودند تا بتوانند از این طریق، در اقدامات سیاسی اثرگذار بوده و شرایط را تا حد امكان، به نفع شیعیان بهبود دهند. 3️⃣ امام صادق علیه السلام صریحاً حكومت را حق الهی خویش می‌دانستند؛ مثلاً در روز عرفه و در جمع زیادی از مسلمانان، چندبار این سخن را تكرار كردند: ▫️«ای مردم! رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم امام و پیشوا بود، سپس علی‌بن‌ابیطالب، سپس حسن و حسین و علی‌بن حسین و محمد‌بن علی و اكنون من امام هستم». بنابراین، امام مبازه سیاسی داشتند، اما در جبهه جنگ نرم، نه مبارزه مسلحانه. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
▪️سلام من به بقیع و به تربت صادق سلام من به مدینه به غربت صادق ▪️سلام من به مدینه به آستان بقیع سلام من به بقیع و كبوتران بقیع ▪️سلام من به مزار معطّر صادق كه مثل ماه درخشد به آسمان بقیع ☑️شهادت جانسوز رئیس مذهب تشیع و ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام صادق بر عموم مسلمانان جهان تشیع تعزیت و تسلیت باد. علیه السلام علیه السلام ☑️مرثیه ها ☑️روضه ها و ☑️نوحه ها به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام همین الان در 👇 https://eitaa.com/joinchat/3406626836C8d7f688c0d