eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.5هزار دنبال‌کننده
108 عکس
302 ویدیو
27 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 فلسفه اعتقاد به خدا و پیغمبران وامامان و . . . 🔸از امام رضا عليه‌السلام پرسيدند فلسفه عقيده به خدا و پيغمبران و امامان و آنچه از جانب او آمده چيست؟ 🔹حضرت فرمودند: لِعِلَلٍ كَثِيرَةٍ مِنْهَا أَنَّ مَنْ لَمْ يُقِرَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَجْتَنِبْ مَعَاصِيَهُ وَ لَمْ يَنْتَهِ عَنِ ارْتِكَابِ الْكَبَائِرِ وَ لَمْ يُرَاقِبْ أَحَداً فِيمَا يَشْتَهِي وَ يَسْتَلِذُّ مِنَ الْفَسَادِ وَ الظُّلْم‏ ▫️علتهای بسياری دارد ▫️يکی از آنها اين است که کسی که معتقد به خدا نيست از گناهان اجتناب نمی کند و مرتکب معصيتهای بزرگ می شود و در انجام هر ظلم و فسادی که برايش لذت بخش است از هيچ کسی حساب نمی برد. 📚ميزان الحکمه، واژه معرفت. 🔹طبيعی است کسی که اعتقاد به خدا و قيامت ندارد ، عدالت - برابری - ايثار - از خود گذشتگی و بطور کلی همه مسائل اخلاقی از نظر او پوچ و بی محتوی و خالی از مفهوم است، برای چنين فردی فرقی بين ظالم و عادل - نيکوکار و جنايتکار نيست زيرا در نظر او همه با مرگ به يک نقطه مساوی می رسند، پس چه چيزی می تواند مانع اين انسان از فساد و هوسرانی باشد؟ 🔸در نتيجه اعتقاد به خدا و قيامت باعث می شود انسان خود را در برابر هر حرکتی مسئول بداند، انسان معتقد باور دارد که کوچک ترين عمل زشت و زيبای او حساب دارد. فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ. ▫️هر کس به اندازه ذره ای خوبی يا بدی کند آنرا خواهد ديد. 🔹سوره زلزال، آيه ٧ و ٨. 🔸اين اعتقاد زمينه ساز عدالت اجتماعی است اينجاست که بايدها و نبايدهای اخلاقی معنا پيدا می کند و معتقدين به دين انسانهايی ايثارگر - متقی و پرهيزکار - جدی و کوشا خواهند بود. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 قضا 🌸حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ. ▫️نماز محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال و آخرین وصیت پیامبران است. 📚الکافی ، ج3، ص: 264 💠چند نکته درباره نماز قضا: 1️⃣اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و در خواندن آن کوتاهی نکند ولی واجب نیست فورا آن را بجا بیاورد. 2️⃣کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا را به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش. 3️⃣کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است. 4️⃣خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 👈 شش چیز در شش جا 🔹گاه سؤالاتی در زندگی انسان مطرح است که این حدیث به پاسخ اهمّ آنها پرداخته است: 1. چرا در دنیا مشکلات داریم؟ 2. چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود؟ 3. چرا به علم و عزّت نمی رسیم؟ 4. چرا به ثروت و مال نمی رسیم؟ 🌸خداوند بلند مرتبه به موسی بن عمران علی نبینا و آله و علیه السلام چنین وحی کرد: «ای موسی! را در پنهان کرده ام؛ ولی مردم در جای دیگر دنبال آن می گردند؛ ولی هرگز [آنها را در آنجا] نخواهند یافت: 1️⃣إنّی وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا، ▫️به راستی راحتی [مطلق] را در بهشت قرار دادم؛ ولی مردم در دنیا دنبال آن می گردند؛ 2️⃣انّی وَضَعْتُ الْعِلْمَ فِی الْجُوعِ وَ الْجَهْدِ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی الشِّبَع، ▫️به راستی من دانش [و فراگیری آن] را در گرسنگی و تلاش قرار دادم؛ ولی مردم در سیر بودن دنبال آن می گردند؛ 3️⃣إنّی وَضَعْتُ الْعِزَّه فِی قِیَامِ اللَّیْلِ وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی اَبْوَابِ السَّلَاطِینَ، ▫️به راستی من ع‍زَت (و شرف) را در شب بیداری (و نماز شب) قرار دادم؛ ولی مردم عزت را در خانة شاهان می جویند 4️⃣إنّی وَضَعْتُ الرَّفْعَه وَالدَّرَجَه فِی التَّوَاضُعِ وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی التَّکَبُّرِ، ▫️به راستی من بلندمرتبگی و مقام را در فروتنی قرار دادم؛ ولی مردم در تکبّر و خودبرتر بینی، دنبال آن می گردند. 5️⃣إنّی وَضَعْتُ اِجَابَه الدُّعَاءِ فِی لُقْمَه الْحَلَالِ وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی الْقِیلِ وَ الْقَالِ، ▫️به راستی، اجابت دعا را در لقمه حلال قرار دادم؛ ولی مردم در قیل و قال [و داد و فریاد]، دنبال اجابت دعا می گردند؛ 6️⃣إنّی وَضَعْتُ الْغِنَی فِی الْقَنَاعَه وَالنَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی کَثْرَه الْمَعْرُوضِ وَلَمْ یَجِدُوهُ اَبَداً؛ ▫️به راستی من بی نیازی را در قناعت قرار دادم؛ ولی مردم آن را در زیادی مال و ثروت جستجو می کنند، و هرگز آن را نخواهند یافت (و موفق به آنچه می خواهند نخواهند شد 📚مستدرک الوسائل، ج12، ص 173 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 علت بی بهره بودن از نتایج ✅اگر دين به زندگی محتوی می دهد ✅و انسان را از تحير و سرگردانی نجات می دهد ✅و سبب کمال و سعادت است ✅و اگر دين موجب آرامش و زمينه ساز عدالت اجتماعی است 🔴پس چرا بيشتر مسلمانان به اين نتايج نرسيده اند؟! 🔵جواب اين سوال را با روايتی از امير المومنين عليه‌السلام بيان می کنيم که فرمودند: الْإِيمَانُ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ، وَ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ، وَ عَمَلٌ بِالْجَوَارِح‏ ▫️ايمان اقرار به زبان و شناخت قلبی و عمل با اعضا و جوارح است. 📚بحار الانوار، جلد ٦٦، صفحه ٦٨. 🔸روشن است که دين و ايمان اغلب مسلمانان از مرحله اول تجاوز نکرده و در نتيجه ايمان زبانی بدون معرفت و بدون عمل اثر و فايده ای ندارد 🌸و به فرمايش امام صادق عليه‌السلام: ... وَ لَا مَعْرِفَةَ إِلَّا بِعَمَلٍ فَمَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ الْمَعْرِفَةُ عَلَى الْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلَا مَعْرِفَة... ، ▫️شناخت و معرفت نيست مگر با عمل ▫️و هر کس معرفت پيدا کرد به عمل راهنمائی می شود ▫️پس هر کس عمل ندارد معرفت ندارد 📚اصول کافی، باب کسى که ندانسته عمل کند (حديث دوم. 🔸در نتيجه ، آن فوايد و آثار هنگامی ظاهر می شود که ايمان به قلب رسيده و از قلب بوسيله عمل در جوارح و اعضا ظاهر شود. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔵 قضا 🌸حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ. ▫️نماز محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال و آخرین وصیت پیامبران است. 📚الکافی ، ج3، ص: 264 💠چند نکته درباره نماز قضا: 1️⃣ اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و در خواندن آن کوتاهی نکند ولی واجب نیست فورا آن را بجا بیاورد. 2️⃣کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا را به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش. 3️⃣کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است. 4️⃣خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 👈 در برابر حوادث مختلف 🔸دنیا با حوادث تلخ و شیرین، و گوارا و ناگواری همراه است. آنچه می تواند انسان را در برابر آنها استوار نگه دارد، یاد خدا و ذکر اوست. البته هر حادثه ای ذکر خاص خود را می طلبد که در حدیث ذیل بدان اشاره شده است: 🌸رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به نقل از خداوند متعال فرمود: «أَعْدَدْتُ لِکُلِّ هَوْلٍ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ 🍃مهيا كردم براى هر هراسى (توجه به این نکته که ) هیچ معبود بحقی (که بتواند مرا در خطرات حفظ کند ) جز خدای یکتا نیست وَ لِکُلِّ هَمٍّ وَ غَمٍّ مَا شَاءَ اللَّهُ 🍃برای هر غم و اندوهی( راضی هستم به ) آنچه خداوند بخواهد، وَ لِکُلِّ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ 🍃و برای هر نعمتی (چون خدا آن را داده است پس ) ستایش از آن خداوند است. وَ لِکُلِّ رَخَاءٍ الشُّکْرُ لِلَّهِ 🍃و برای هر آسایشی (که دارم ) سپاسگزاری فقط مخصوص خداست وَ لِکُلِّ أُعْجُوبَةٍ سُبْحَانَ اللَّهِ 🍃و برای هر چیز شگفت آوری (می دانم که )خدا از هر عیب و نقصی پاک و منزه است وَ لِکُلِّ ذَنْبٍ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ 🍃و برای هر گناهی، از خداوند طلب بخشش و غفران می کنم و به سوی او باز می گردم وَ لِکُلِّ مُصِیبَةٍ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ 🍃و برای هر مصیبتی ( باید بپذیرم که ) همانا ما از آن خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم وَ لِکُلِّ ضِیقٍ حَسْبِیَ اللَّهُ 🍃و برای هر تنگی و دشواری خدا برای من کافی است. وَ لِکُلِّ قَضَاءٍ وَ قَدَرٍ تَوَکَّلْتُ عَلَی اللَّهِ 🍃و برای هر قضا و قدری فقط به خدا اعتماد وتکیه می کنم وَ لِکُلِّ عَدُوٍّ اعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ 🍃و برای هر دشمنی به خدا متوسل مى ‏شوم و به کمک و مدد او چنگ می زنم وَ لِکُلِّ طَاعَةٍ وَ مَعْصِیَةٍ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم؛ 🍃و برای هر طاعت و گناهی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست‏..» این حدیث اذکار مفیدی را برای امور مختلف زندگی ارائه کرده است. بحار الانوار ، ج87، باب 47، ص5، ح 8. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi/1900 🔵 👈علل عدم قیام حضرت علیه السلام ⭕️پرسش: دوران امامت امام صادق علیه السلام مصادف بود با ضعف حکومت امویان و عباسیان، زیرا حکومت اموی اواخر دوره خود را می‌گذراند و عباسیان نیز در ابتدای راه بودند. حال پرسش آن است که چرا امام صادق علیه السلام از این فرصت برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟ 🔴پاسخ: در یک جمله، می‌توان گفت زمینه قیام فراهم نبود. زیرا مهمترین عامل قیام و تشکیل یک حکومت، آمادگی مردم و وجود نیروهای از جان‌گذشته است و امام صادق علیه السلام از چنین چیزی محروم بودند؛ دلیل این ادعا این‌هاست: 1️⃣شهادت امام حسین علیه السلام نشان داد که هنوز مردم آمادگی همراهی با ولی خدا را ندارند؛ زیرا با اینکه خودشان به امام نامه نوشته بودند، اما او را تنها گذاشتند، بلکه در مقابلش ایستادند. پس از قیام عاشورا نیز قیامهای عدالت‌خواهانه تا زمان امام صادق علیه السلام تقریباً همگی شکست خوردند، مانند قیام توابین، مختار و زیدیه. 2️⃣خود امام صادق علیه السلام از این شرایط آگاه بودند و صریحاً می‌فرمودند که برای قیام، یارانی ندارند؛ به عنوان نمونه، : سَدیر صَیرَفی از امام می‌پرسد شما با این همه شیعه و یاور چرا قیام نمی‌کنید؟ امام فرمود: فکر می‌کنی شیعیان ما چند نفر باشند. سدیر گفت: یکصد هزار نفر. امام فرمود: یکصد هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید دویست هزار نفر. امام فرمود: دویست هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید نیمی از جهان. در اینجا امام صادق علیه السلام خاموش گردید. پس آن حضرت همراه سدیر صیرفی به سوی ینبع رفتند و در بین راه امام صادق علیه السلام در حالی که به گله بزها نگاه می‌کرد فرمود: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بود بر جای نمی‌نشستم.» سدیر می‌گوید: من تعداد بزها را شمردم دیدم تعداد آنها 17 بز می‌باشد. 📚 کافی، ج 2، ص 190 🔹بنابراین، امام به نهضت علمی روی آوردند و مبارزه در جنگ نرم و مبارزه فرهنگی را ترجیح دادند و در نهایت نیز در این راه، به شهادت رسیدند. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9