eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.5هزار دنبال‌کننده
108 عکس
298 ویدیو
27 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻بمناسبت شهادت امام صادق🔻 🎤 قالَ الامام الصَّادِقُ علیه السلام لِبَعْضِ النَّاسِ: إنْ أرَدْتَ أنْ یخْتِمَ بِخَیرٍ عَمَلُک حَتَّی تُقْبَضَ وَ أنْتَ فِی أفْضَلِ الأعْمَالِ ✨در بیانی از امام صادق علیه السلام داریم که به عده ای فرموده اند: 📣 🔺اگر اراده کرده ای که عاقبت به خیر شوی و قبض روح تو در بهترین حالات باشد، سه کار را باید انجام بدهید: 1⃣⬅️فَعَظِّمْ لِله حَقَّهُ أنْ لا تَبْذُلَ نَعْمَائَهُ فِی مَعَاصِیهِ.حق خدا را بزرگ بشمار و نعمت‌ های خدا را در معصیت صرف نکن. این آدم عاقبت بخیر می‌ شود. ✍خدا مجموعه‌‌ نعمت‌هایی را به ما داده که اگر سعی کنیم این نعمت‌ها را در مسیر معصیت صرف نکنیم. یا در مسیر اطاعت یا حداقل آن نعمت را در معصیت هم صرف نکنیم. ضایعش نکنیم! نعمت چشم👀اگر کسی با این چشم 👁نگاه به صحنه‌های حرام نکرد. 👈اگر کسی با این زبان👅 دروغ نگفت و غیبت نکرد، 👈 اگر با گوش👂 پای غیبت و تهمت و حرف ‌های بی‌ ربط ننشیند، خود این عاقبت بخیری می ‌آورد. 2⃣⬅️وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْك می‌خواهی عاقبت بخیر شوی، به حلم خدا مغرور نشو. ✨خدا حلیم است شما چرا پررویی می‌کنید❓ امان از زمانی که کاسه ‌ی حلم سر ریز شود. این حلم و ستر الهی برداشته شود. ✨در روایت داریم خداوند بین بنده و آبرویش وقتی گناه می‌کند، گاهی چهل پرده می‌اندازد و این از الطاف و مهربانی خداوند است که ما باید مراقب باشیم از این حلم سوء استفاده نکنیم. ❌غیبت کردن که شده نقل مجالس و میهمانی هایمان،وقتی هم تذکری داده می شود در جواب می گوییم :📣 ❌خوب پس اگر حرف از این و اون نزنیم پس از چی حرف بزنیم خدا که به خاطر این چیزا ما رو عذاب نمی کنه!! 💢وقتی از حجاب و بی حجابی گفته می شود و می گویند برای حجاب در قرآن آیه داریم ؛ بر می گردیم و می گوییم :🔔 ⛔️خدا به خاطر این چند تار مو و یه خورده آرایش و بالا زدن آستین هایمان ما را عذاب نمی کنه ... ❌حرف از توبه و بخشش خداوند است ... در کنارش می گویند که باید احکامی مثل نماز و روزه و خمس و ... رعایت شود ... ❌عده ای می گویند : انقدر خدا مهربونه که به این چیزا آدمو جهنم نمی بره ... 💯همه اینها در حالی گفته می شوند که امام علی (علیه السلام )می فرمایند : پافشاری کردن بنده در معصیت و آرزوی آمرزش داشتن از خدا مغرور شدن به خداست . ♨️در روایتی نیز از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله است که می فرمایند: به خدا مغرور مشوید؛ زیرا اگر قرار بود خدا چیزى را نادیده بگیرد ، هر آینه «ذره» و «خردل» و «پشه» را نادیده مى گرفت . 📚میزان الحکمه ، ج 8 🎊وچه زیبا خداوند به ما نهیب می زند که ای آدم ... حواست هست ... به من خدا مغرور نشو ... 🕋یا أَیُّهَا النّاسُ إِنَّ وَعدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّکُمُ الحَیاةُ الدُّنیا وَلا یَغُرَّنَّکُم بِاللَّهِ الغَرورُ؛ ای مردم! وعده خداوند حقّ است ؛ مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد، و مبادا شیطان شما را فریب دهد و به (کرم) خدا مغرور سازد. 📚فاطر ، 5 🕋در جای دیگری می فرماید:🛎 💯یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِیمِ الَّذِی خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ فِی أَیِّ صُورَةٍ مَّا شَاء رَكَّبَكَ 📚آیات 6 تا 8 سوره انفطار ⭕️ ای انسان چه چیز تو را به پروردگار کریمت مغرور ( و دلیر ) کرده است . آن که تو را آفرید و اعضایت تمام گردانید و اعتدالت بخشید و به هر صورتی که خواست تو را ترکیب داد . ✍امام على علیه السلام می فرماید:وقتى آیه یا أیُّها الإنسانُ ما غَرَّكَ بربِّكَ الكریمِ را تلاوت كرد فرمود : انسانى كه در این آیه مورد خطاب و سوال است ، هر دلیلى براى مغرور شدنش به خدا بیاورد دلیلش بر باطل است و عذر و بهانه اش از عذر و بهانه هر فریب خورده دیگرى بى پایه تر و جهالتْ وجود او را سخت فرا گرفته است. ❌غرّه شدن به خدا مصیبت بزرگی است که بلایی را به سرمان می آورد که سر بنی اسرائیل آورد . 🕋وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآوُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ 💢خیلی از ما آدم ها دلمان را داریم به هیچ و پوچ خوش می کنیم . به خدای خودمان مغرور شده ایم و خودمان را تافته ی جدا بافته ای می دانیم خود را از عذاب های خدا دور می پنداریم ... 💢درست مثل بنی اسرائیل شده ایم که چون خدا فرمود آنها را بر امت ها برتری داده ایم ... سر به طغیان زدند و بدتر از آن به خدا مغرور شدند ... نتیجه اش چه شد ؟! ❌مورد خشم الهى قرار گرفتند ؛ وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآوُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ 📚بقره 61 ⛔️نکند ما هم ادامه رو کار آنها شویم و به نا حق از خدا توقع داشته باشیم ... ❌بدون اینکه عمل صالحی داشته باشیم ، از خدا پاداش بخواهیم و بگوییم ما که بندگان خوبی هستیم ... خدا ما را عذاب نمی کند ... خدا خیلی مهربونه !!
✅در حلم و مهربونیه خدا شکی نیست ولی هر چیزی حساب و کتابی دارد ... ❌غرّه شدن به خدا مصیبت بزرگی است که بلایی را به سرمان می آورد که سر بنی اسرائیل آورد .غرّه شدن به خدا، این چیزها را دنبال خودش دارد. 3️⃣⬅️اگر می‌خواهید عاقبت بخیر بشوید: وَ أَكْرِمْ كُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ يَذْكُرُ مِنَّا أَوْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَيْسَ عَلَيْكَ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً إِنَّمَا لَكَ نِيَّتُكَ وَ عَلَيْهِ كَذِبُهُ . ✅و اكرام كن هر كسى را كه ببينى ما را به خوبى ذكر كند و يا آنكه محبت ما را بر خود بسته باشد و بر تو لازم نيست كه جستجو كنى از اينكه در اين ادعا صادق است يا كاذب نيت تو از براى تو كافى است و كذب او از براى خودش ضرر دارد. ✍️کوبیدن و آبروریزی از همه بد است. مخصوصاً کسانی که منسوب به اهل ‌بیت هستند. آقا این اهل منبر است. این آقا روحانی است، عالم دینی و مداح اهل‌بیت است. کسی که مردم او را به وجهه دین می‌شناسند. حالا اگر یک سری افرادی بیایند و آبروی این را بریزند، شخصیت این را بکوبند، چون لطمه به این لطمه به دین می ‌زند. مخصوصاً کسانی که حرف بی ‌مبنا می ‌زنند. یعنی آبروی طرف به طور کامل رفته است. براساس شنیده ‌های ما، این روایت می‌ گوید: آنچه هم درست است شما نقل نکن. 📚بحار الانوار،ج ۷۳ ، ۳۵۱وعیون أخبارالرضا، ج۲، ص۴ @nashreborkhar
🔻متن_روضه_امام_صادق🔻 ✔️دلهامونُ روانه کنیم بریم ببینیم مدینه چه خبره؛ ساعت های آخر عمر امام صادق(عليه السلام) هست، دوباره یکی از گلهای زهرا رو پرپر می کنن، اما الان اگه مدینه باشی، کنار بقیع خبری نیست؛ هیچ کسی تو مدینه لباس عزا به تن نکرده؛ آخه این بچه های فاطمه غربت و از مادر به ارث بردن. ▪️غروب سرخ نگاهش، به رنگ ماتم بود ▪️غریب شهر خودش نه،غریب عالم بود ▪️چقدر روضه ی کرببلا به پا میداشت 🔚شعرا و روضه خوان ها رو که دعوت می کرد، انقده برا ابی عبدالله علیه السلام گریه می کرد، این بکاء بر سیدالشهداء رو ما از مدرسه امام صادق به عنوان جلسات و هیئات به ارث داریم. ▪️چقدر روضه ی کرببلا به پا می داشت ▪️به روی سر در خانه همیشه پرچم بود ▪️اگر چه زخم جگر تازه میشد اما باز ▪️برای داغ دلش روضه مثل مرهم بود 📢فرمود گریه بر جد غریب ما ابی عبدالله، یه فرح و نشاطی تو دل گریه کن به ارث میزاره،که تا قیامت این شادمانی از دلش بیرون نمیره. ▪️همیشه در وسط کوچه ی بنی هاشم ▪️پر از تلاطم اشک و مصیبت و غم بود ▪️شبی که در تب آتش بهشت او می سوخت 📝خونشو مثل مادرش فاطمه آتش زدن، آتش به درون خانه سرایت کرد، از این حجره به آن حجره، چقدر اهل و عیال حضرت ترسیدن، اومد مثل مادر وسط آتش ایستاد. ▪️شبی که در تب آتش بهشت او می سوخت ▪️شکسته قامت و آشفته حال و در هم بود ⬅️وسط آتش ایستاد فرمود: ان ابن ابراهیم خلیل الله، (این یه مصیبت …) ▪️شتاب مرکب و پای برهنه ی آقا ▪️میان کوچه زمین خوردنش مسلم بود ⬅️اگه یه وقت جوان رشیدالقامتی باشه، دنبال مرکب بدواننش، پابه پای مرکب حرکت میکنه، اما خدا نکنه اینی که پشت مرکب دارن می دوننش یه پیرمرد باشه، مثل امام صادق یا یه بچه ی سه چهار ساله باشه، مثل بچه های ابی عبدالله. ▪️شتاب مرکب و پای برهنه ی آقا ▪️میان کوچه زمین خوردنش مسلم بود ▪️کبود زخم طناب و اسارت و غربت ▪️چقدر در نظرش کربلا مجسم بود عجب مصیبت هایی،دونه دونشو یا یاد مدینه می کرد یا یاد کربلا می افتاد. ▪️خلاصه لحظه ی آخر زمان تدفینش ▪️بساط غسل و بساط کفن فراهم بود ▪️در آن زمان به خدا هر دلی پریشان ▪️شهید بی کفن وادی محرم بود ▪️به زخم پیکر گل بوریا نمی پیچید ▪️اگر که پیرهن پاره پاره ای هم بود ⬅️چندین هزار نفر امروز برا دفنش تو مدینه اومدن؛ با چه عزت و احترامی دفنش کردن، (درستشم همینه) فرزند پیغمبر صلی الله علیه و آله احترام داره؛ فرزند فاطمه سلام الله علیها محترمه؛ اینجا چهارهزار نفر برا تشییع جنازه عزیز زهرا اومدن، کربلا هم سی هزار نفر اومده بودن، آخ بمیرم؛ عوض گل باران این بدن، چه کردن؟! فقط یه جمله و زیارتو شروع کنم،کاری کردن که حتی خواهرش بدن برادر رو نشناخت،گفت داداش:* ▪️ته گودال فقط پیکر تو مانده و من ▪️همه رفتن،فقط مادر تو مانده و من یاحسین... @nashreborkhar
امام صادق عليه السلام : إنْ أرَدْتَ أنْ تَقَرَّ عَينُكَ و تَنالَ خَيرَ الدُّنيا و الآخِرَةِ فاقْطَعِ الطَّمَعَ عمّا في أيْدِي النّاسِ ، و عُدَّ نَفْسَكَ في المَوْتى ، و لا تُحَدِّثَنَّ نَفْسَكَ أنّكَ فَوقَ أحَدٍ مِن النّاسِ ، و اخْزُنْ لِسانَكَ كما تَخْزُنُ مالَكَ اگر خواهى كه به آرزويت برسى و به خير دنيا و آخرت دست يابى، 1️⃣چشم طمع از مال مردم برگير 2️⃣وخود را از مردگان بشمار، 3️⃣و خويشتن را از هيچ كس برتر و بالاتر مپندار، 4️⃣و همچنان كه از دارايى خود نگهدارى مى كنى ، زبانت را نيز نگه دار 📚بحار الأنوار: 73/168/3.
🔻تاثیر گناهان در زندگی ؛ 💠امام جعفر صادق علیه السلام: 👈 گناهی که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد؛ تجاوز به حقوق دیگران است. 👈گناهی که پشیمانی می‌آورد؛ قتل است. 👈 گناهی که گرفتاری ایجاد می‌کند؛ ظلم است. 👈گناهی که آبرو می‌بَرد؛ شرابخواری است. 👈 گناهی که جلوی روزی را می‌گیرد، زناست. 👈 گناهی که مرگ را شتاب می‌بخشد؛ قطع رابطه با خویشان است. 👈گناهی که مانع استجابت دعا می‌شود و زندگی را تیره و تار می‌کند، نافرمانی از پدر مادر است. متن حدیث: اَلذُّنوبُ الَّتی تُغَیِّیرُ النِّعَمَ البَغیُ وَ الذُّنوبُ التَّی تورِثُ النَّدَمَ القَتلُ وَ الَّتی تُنزِلُ النِّقَمَ الظُّلمُ وَ الَّتی تَهتِکُ السُّتورَ شُربُ الخَمرِ وَ الَّتی تَحبِسُ الرِّزقَ الزِّنا وَ الَّتی تُعَجِّلُ الفَناءَ قَطیعَةُ الرَّحِمِ و َالَّتی تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظلِمُ الهَواءَ عُقوقُ الوالِدَینِ. 📚"علل الشرایع، جلد ۲، صفحه ۵۸۴"
💠مبارزه با نفس 🔹مبارزه با نفس چيست؟ 🔸اين که مثلا علي رغم نياز بدن به خواب، نخوابم و يا فلان غذاي مورد علاقه خود را نخورم، مبارزه با نفس است؟ لطفا با ذکر مثال توضيح دهيد؟ ▪️جهاد با نفس، اصطلاحي برگرفته از متون ديني است که به معناي تلاش و کوشش در جهت مبارزه و مخالفت با درخواستهاي مذموم نفساني مي باشد. و در روايات، جهاد با نفس در مرتبهاي بالاتر از جهاد با دشمن قرار گرفته است. 🌸امير المومنين (عليه السلام) در بياني مي فرمايند: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلي الله عليه و آله و سلم) بَعَثَ‏ سَرِيَّةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِيَ عَلَيْهِم‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ ثُمَّ قَالَ ص أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْه» (1)؛ 🔸رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) لشكريانى را براى جنگي فرستاد، وقتى بازگشتند، فرمود: آفرين بر گروهى كه جهاد كوچكتر را انجام دادند؛ و حال آنكه جهاد بزرگتر باقى مانده است. گفته شد: اى رسول خدا! جهاد بزرگتر چيست؟ فرمود: جهاد و مبارزه با نفس (خويشتن)». 🌸همچنين پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله) در اين باره مي فرمايند: «إنّ الشَّديدَ لَيسَ مَن غَلَبَ النّاسَ، و لکِنَّ الشَّديدَ مَن غَلَبَ علي نَفسِه»؛ پهلوان کسي نيست که بر مردم چيره شود، بلکه پهلوان کسي است که بر نفْس خود چيره شود.(2) 🔸جهاد با نفس به معناي محروميت از نعمتهاي حلال الهي و سرکوب تمايلات مشروع مادي مانند مثال هايي که شما بيان فرموديد، نيست، بلکه به معناي محدود ساختن و مهار کردن خواهش هاي نامشروع نفس مي باشد. 🟠اما مثال ها: 1️⃣خويشتن داري حضرت يوسف (عليه السلام) در مقابل درخواست نامشروع زليخا و تن به گناه ندادن ايشان. 2️⃣جواني که در اوج نياز جنسي است و در فضاي مجازي و حقيقي مراقب چشمان خود و ارتباطش با نامحرم است، مبارزه با نفس نموده است. 3️⃣کارمندي که علي رغم وضعيت نامطلوب اقتصادي و فشار سخت زندگي، زير بار گرفتن رشوه نمي رود، تا مبادا لقمه حرام در زندگي او وارد شود، مجاهده با نفس اماره نموده است. ⭕️پی نوشت: 1. ابن بابويه، الأمالي(للصدوق)، كتابچى‏، ص466. 2. ورّام بن ابي فراس، مجموعه ورّام، مكتبه فقيه، ج2، ص 10.
ای نور دل زهرا یا حضرت معصومه ای بانوی بی همتا یا حضرت معصومه تو تالی زهرایی چون زینب کبرایی ای مظهر خوبی ها یا حضرت معصومه . . . علیها سلام ✅داستان ✅عکس نوشته ✅دانستنی ها ✅متن مولودیه ✅متن سرود 👈بمناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه همین الآن در 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3406626836C8d7f688c0d
💠دعاي حرامخوار! 🔸آيا بين کسب مال حرام و مستجاب نشدن دعا ارتباطي وجود دارد؟ بله. مطابق روايات اسلامي برخي گناهان مي توانند در استجابت دعا تاثير بگذارند. يکي از اين گناهان کسب مال حرام است. براي بيان بهتر اين موضوع به ارائه چند روايت پرداخته مي شود: 🌸در حديثي از امام صادق عليهالسلام آمده است: « هر يك از شما كه مى خواهد دعايش مستجاب شود درآمد خود را پاك كند و حقّ مردم را بپردازد. دعاى هيچ بنده اى كه مال حرامى در شكمش باشد يا مظلمه كسى به گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود.» (1) بنابراين لقمه حرام و در آمد آميخته به حرام تاثير هاي منفي زيادي در زندگي انسان ها دارد که يکي از آن ها بي توجهي خداوند به انسان است. 🌸در حديث ديگري از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل شده که: «نماز کسي که لقمهاش حرام است تا چهل روز از ارزش چنداني برخوردار نيست و تا چهل روز دعاي او مستجاب نمي گردد و هر مقدار از بدن که پرورش يافته لقمه حرام باشد سزاوار آتش و سوختن است.» (2) 🔴بنابراين ميان لقمه حرام و مستجاب نشدن ارتباط مستقيمي وجود دارد و در آمد حرام موجب قهر الهي و عدم قبولي دعا مي شود. پی نوشت: 1. علامه مجلسي، بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربي،‏ ج‏90، ص 321. 2. علامه مجلسي، بحار الأنوار، همان،‏ ج‏63، ص 314، ح 7.
💠فلسفه خلقت انسان 1️⃣ يکي از صفات خداوند، «فيّاض» است. بر اساس اين صفت که در ذات خداست، او مخلوقات را ميآفريند و به آنها هستي ميدهد و سپس مبتني بر صفت «رازق» بودن، به آنها روزي ميدهد و آنها را به سمت کمال مطلوبشان رهنمون ميسازد. (1) 2️⃣خلقت انسان گترهاي و بيهدف نيست.(2) خداوند در قرآن کريم فلسفه خلقت انسان و جنّ را رسيدن به مقام عبوديت ميداند. (3) رسيدن به اين مقام، مستلزم طي مراحلي است که در ضمن آن استعدادهاي انسان به فعليت برسند؛ اما سنت الهي بر اين گذاشته شده که راه سعادت و کمال به او نشان داده شده، او به اختيار خود اين کمالات را تحصيل کند (4) نه اين که به الزام و اکراه به او داده شود؛ چه اينکه ارزش اين کمالات هم به اين است که اختياري حاصل شوند و تحصيل اجباري اين کمالات، چندان ارزشي براي انسان ندارد؛ مثل اين که به کسي به اجبار مدرک دکتري بدهند! 3️⃣از طرفي، خلقت در دار دنيا که سراي سختيها و بلاها و آزمايش هاست(5) و در واقع سراي فاني و گذر است، نه سراي باقي ماندن(6)، ميطلبد که انسان به هدف رفاه و آسايش در آن قرار نگيرد؛ بلکه همه نعمتهايي که به او داده ميشود، در مسير ساختن انسان و از استعداد به فعليت رساندن او تا به کمال و سعادت رسيدن طراحي شده باشد. 4️⃣همانطور که گفته شد، لازمه رسيدن به کمالات مطلوب انسان، اين است که به او اختيار داده شود و لازمه اختياري بودن اين است که راه باز باشد تا عدهاي هم به سوء اختيار خود، راه شقاوت و بدبختي را در پيش بگيرند و به عذاب و ناکامي گرفتار شوند و در قيامت با ديدن مقاماتي که ميتوانستند به آن برسند؛ ولي از آن روي گردان شدند، افسوس بخورند. در مقابل، کساني که تلاش کردند و اين کمالات را کسب کردند، در سعادت ابدي ماندگار باشند. ⭕️پی نوشت: 1. «ربّنا الذي أعطي کلّ شيء خلقه ثمّ هدي». طه، آيه 20. 2. «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ». مؤمنون، آيه 18. 3. «و ما خلقت الإنس و الجنّ إلاّ ليعبدون». ذاريات، آيه 56. 4. «انا هديناه السبيل إمّا شاکراً و إمّا کفورا». انسان، آيه 3. 5. «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ». عنکبوت، آيه2. 6. «و الآخره
💠استغفار معصومانه! 🔹چرا اهل بيت عليهمالسلام با وجود معصوم بودن، در دعايشان استغفار مي کردند؟ 🔸استغفار معصومان عليهمالسلام دلايل مختلفي دارد که به دو علت آن اشاره مي شود: 1️⃣ خداوند دوستدار توبه کنندگان است. يکي از عبادت هايي که خداوند آن را دوست دارد، استغفار است. اين طلبِ بخشش حتي توسط اهل بيت عليهمالسلام نيز نزد خداوند دوست داشتني است. 🌸به عنوان مثال امام صادق عليهالسلام فرمودند: «خدا مؤمني را دوست دارد که زيرک باشد و زياد توبه کند. 🌸آنگاه فرمودند: رسول خدا صلي الله عليه و آله بدون آن که گناهي کرده باشند، روزي هفتاد بار توبه مي کردند.» (1) بنابراين اهل بيت (عليهمالسلام) بدون انجام گناهي و فقط به خاطر کسب محبت خداوند، به استغفار و انابه مي پرداختند. 2️⃣کوچک شمردن عبادات خود اهل بيت عليهمالسلام اعمال و عبادات خود را بسيار کوچک مي شمردند، حضرت زين العابدين عليهالسلام که به خاطر عبادت هاي زيادش به «سجّاد» ملقب شده بود، با آن همه عبادت و بندگي، اعمال خود را در برابر عبادات اميرالمؤمنين عليهالسلام کم مي دانست.(2) 🌺ايشان در صحيفه سجاديه نيز در ضمن دعا، اعمال خود را در برابر خداوند کم و ناچيز مي شمارد.(3) 🔸پس بسياري از خوبي هايي که از نگاه انسان هاي عادي، بزرگ و پر ثواب هستند در نزد اهل بيت عليهمالسلام چيزي قابل عرضه در برابر خداوند نمي باشند به همين جهت است که معصومان عليهمالسلام حتي بر اين اعمال خوب نيز طلب بخشش مي نمايند. 🔹البته به جز اين دو مورد، جهت هاي ديگري نيز در اين طلب غفران ها نهفته است. به عنوان مثال بهره مندي از فوايد استغفار، بهره مندي از استغفار به عنوان بهترين دعا و تاثير دعا در رفع عذاب از جامعه از ديگر دلايل اهل بيت عليهمالسلام در طلب مغفرت است. پی نوشت: 1. حسين بن سعيد، الزهد، المطبعه العلميه، ص 73، ح 195. 2. هاشمى خويى، منهاج البراعه، الإسلاميه، ج‏2، ص 409. 3. امام چهارم (عليهالسلام)، الصحيفه السجاديه، نشر الهادى‏، ص 96.
🌸قال الله تبارک و تعالی: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» آنها براى شما (همچون) لباسند و شما براى آنها (همچون) لباس. 🌺آیه 187 سوره بقره 🌼چرا قرآن همسر را به لباس تشبیه کرده؟ 1️⃣ لباس باید در طرح و رنگ و جنس مناسب باشد، همسر نیز باید کفو و متناسب با فکر و فرهنگ و شخصیّت انسان باشد. 2️⃣ لباس مایه زینت و آرامش است، همسر و فرزند نیز مایه زینت و آرامش خانواده‌اند. 3️⃣ لباس عیوب انسان را می‌پوشاند، هر یک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایی‌های یکدیگر را بپوشانند. 4️⃣ لباس انسان را از سرما و گرما حفظ می‌کند، وجود همسر نیز کانون خانواده را گرم و زندگی را از سردی می‌رهاند. 5️⃣ دوری از لباس مایه رسوایی است، دوری از ازدواج و همسر نیز گاهی سبب انحراف و رسوایی انسان می‌گردد. 6️⃣ انسان باید لباس خود را از آلودگی حفظ کند، هر یک از همسران نیز باید دیگری را از آلوده شدن به گناه حفظ نماید. 📚برگرفته از تفسیر نور