eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.5هزار دنبال‌کننده
105 عکس
293 ویدیو
27 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق عليه السلام : إنْ أرَدْتَ أنْ تَقَرَّ عَينُكَ و تَنالَ خَيرَ الدُّنيا و الآخِرَةِ فاقْطَعِ الطَّمَعَ عمّا في أيْدِي النّاسِ ، و عُدَّ نَفْسَكَ في المَوْتى ، و لا تُحَدِّثَنَّ نَفْسَكَ أنّكَ فَوقَ أحَدٍ مِن النّاسِ ، و اخْزُنْ لِسانَكَ كما تَخْزُنُ مالَكَ اگر خواهى كه به آرزويت برسى و به خير دنيا و آخرت دست يابى، 1️⃣چشم طمع از مال مردم برگير 2️⃣وخود را از مردگان بشمار، 3️⃣و خويشتن را از هيچ كس برتر و بالاتر مپندار، 4️⃣و همچنان كه از دارايى خود نگهدارى مى كنى ، زبانت را نيز نگه دار 📚بحار الأنوار: 73/168/3.
🔻تاثیر گناهان در زندگی ؛ 💠امام جعفر صادق علیه السلام: 👈 گناهی که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد؛ تجاوز به حقوق دیگران است. 👈گناهی که پشیمانی می‌آورد؛ قتل است. 👈 گناهی که گرفتاری ایجاد می‌کند؛ ظلم است. 👈گناهی که آبرو می‌بَرد؛ شرابخواری است. 👈 گناهی که جلوی روزی را می‌گیرد، زناست. 👈 گناهی که مرگ را شتاب می‌بخشد؛ قطع رابطه با خویشان است. 👈گناهی که مانع استجابت دعا می‌شود و زندگی را تیره و تار می‌کند، نافرمانی از پدر مادر است. متن حدیث: اَلذُّنوبُ الَّتی تُغَیِّیرُ النِّعَمَ البَغیُ وَ الذُّنوبُ التَّی تورِثُ النَّدَمَ القَتلُ وَ الَّتی تُنزِلُ النِّقَمَ الظُّلمُ وَ الَّتی تَهتِکُ السُّتورَ شُربُ الخَمرِ وَ الَّتی تَحبِسُ الرِّزقَ الزِّنا وَ الَّتی تُعَجِّلُ الفَناءَ قَطیعَةُ الرَّحِمِ و َالَّتی تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظلِمُ الهَواءَ عُقوقُ الوالِدَینِ. 📚"علل الشرایع، جلد ۲، صفحه ۵۸۴"
💠مبارزه با نفس 🔹مبارزه با نفس چيست؟ 🔸اين که مثلا علي رغم نياز بدن به خواب، نخوابم و يا فلان غذاي مورد علاقه خود را نخورم، مبارزه با نفس است؟ لطفا با ذکر مثال توضيح دهيد؟ ▪️جهاد با نفس، اصطلاحي برگرفته از متون ديني است که به معناي تلاش و کوشش در جهت مبارزه و مخالفت با درخواستهاي مذموم نفساني مي باشد. و در روايات، جهاد با نفس در مرتبهاي بالاتر از جهاد با دشمن قرار گرفته است. 🌸امير المومنين (عليه السلام) در بياني مي فرمايند: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلي الله عليه و آله و سلم) بَعَثَ‏ سَرِيَّةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِيَ عَلَيْهِم‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ ثُمَّ قَالَ ص أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْه» (1)؛ 🔸رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) لشكريانى را براى جنگي فرستاد، وقتى بازگشتند، فرمود: آفرين بر گروهى كه جهاد كوچكتر را انجام دادند؛ و حال آنكه جهاد بزرگتر باقى مانده است. گفته شد: اى رسول خدا! جهاد بزرگتر چيست؟ فرمود: جهاد و مبارزه با نفس (خويشتن)». 🌸همچنين پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله) در اين باره مي فرمايند: «إنّ الشَّديدَ لَيسَ مَن غَلَبَ النّاسَ، و لکِنَّ الشَّديدَ مَن غَلَبَ علي نَفسِه»؛ پهلوان کسي نيست که بر مردم چيره شود، بلکه پهلوان کسي است که بر نفْس خود چيره شود.(2) 🔸جهاد با نفس به معناي محروميت از نعمتهاي حلال الهي و سرکوب تمايلات مشروع مادي مانند مثال هايي که شما بيان فرموديد، نيست، بلکه به معناي محدود ساختن و مهار کردن خواهش هاي نامشروع نفس مي باشد. 🟠اما مثال ها: 1️⃣خويشتن داري حضرت يوسف (عليه السلام) در مقابل درخواست نامشروع زليخا و تن به گناه ندادن ايشان. 2️⃣جواني که در اوج نياز جنسي است و در فضاي مجازي و حقيقي مراقب چشمان خود و ارتباطش با نامحرم است، مبارزه با نفس نموده است. 3️⃣کارمندي که علي رغم وضعيت نامطلوب اقتصادي و فشار سخت زندگي، زير بار گرفتن رشوه نمي رود، تا مبادا لقمه حرام در زندگي او وارد شود، مجاهده با نفس اماره نموده است. ⭕️پی نوشت: 1. ابن بابويه، الأمالي(للصدوق)، كتابچى‏، ص466. 2. ورّام بن ابي فراس، مجموعه ورّام، مكتبه فقيه، ج2، ص 10.
ای نور دل زهرا یا حضرت معصومه ای بانوی بی همتا یا حضرت معصومه تو تالی زهرایی چون زینب کبرایی ای مظهر خوبی ها یا حضرت معصومه . . . علیها سلام ✅داستان ✅عکس نوشته ✅دانستنی ها ✅متن مولودیه ✅متن سرود 👈بمناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه همین الآن در 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3406626836C8d7f688c0d
💠دعاي حرامخوار! 🔸آيا بين کسب مال حرام و مستجاب نشدن دعا ارتباطي وجود دارد؟ بله. مطابق روايات اسلامي برخي گناهان مي توانند در استجابت دعا تاثير بگذارند. يکي از اين گناهان کسب مال حرام است. براي بيان بهتر اين موضوع به ارائه چند روايت پرداخته مي شود: 🌸در حديثي از امام صادق عليهالسلام آمده است: « هر يك از شما كه مى خواهد دعايش مستجاب شود درآمد خود را پاك كند و حقّ مردم را بپردازد. دعاى هيچ بنده اى كه مال حرامى در شكمش باشد يا مظلمه كسى به گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود.» (1) بنابراين لقمه حرام و در آمد آميخته به حرام تاثير هاي منفي زيادي در زندگي انسان ها دارد که يکي از آن ها بي توجهي خداوند به انسان است. 🌸در حديث ديگري از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل شده که: «نماز کسي که لقمهاش حرام است تا چهل روز از ارزش چنداني برخوردار نيست و تا چهل روز دعاي او مستجاب نمي گردد و هر مقدار از بدن که پرورش يافته لقمه حرام باشد سزاوار آتش و سوختن است.» (2) 🔴بنابراين ميان لقمه حرام و مستجاب نشدن ارتباط مستقيمي وجود دارد و در آمد حرام موجب قهر الهي و عدم قبولي دعا مي شود. پی نوشت: 1. علامه مجلسي، بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربي،‏ ج‏90، ص 321. 2. علامه مجلسي، بحار الأنوار، همان،‏ ج‏63، ص 314، ح 7.
💠فلسفه خلقت انسان 1️⃣ يکي از صفات خداوند، «فيّاض» است. بر اساس اين صفت که در ذات خداست، او مخلوقات را ميآفريند و به آنها هستي ميدهد و سپس مبتني بر صفت «رازق» بودن، به آنها روزي ميدهد و آنها را به سمت کمال مطلوبشان رهنمون ميسازد. (1) 2️⃣خلقت انسان گترهاي و بيهدف نيست.(2) خداوند در قرآن کريم فلسفه خلقت انسان و جنّ را رسيدن به مقام عبوديت ميداند. (3) رسيدن به اين مقام، مستلزم طي مراحلي است که در ضمن آن استعدادهاي انسان به فعليت برسند؛ اما سنت الهي بر اين گذاشته شده که راه سعادت و کمال به او نشان داده شده، او به اختيار خود اين کمالات را تحصيل کند (4) نه اين که به الزام و اکراه به او داده شود؛ چه اينکه ارزش اين کمالات هم به اين است که اختياري حاصل شوند و تحصيل اجباري اين کمالات، چندان ارزشي براي انسان ندارد؛ مثل اين که به کسي به اجبار مدرک دکتري بدهند! 3️⃣از طرفي، خلقت در دار دنيا که سراي سختيها و بلاها و آزمايش هاست(5) و در واقع سراي فاني و گذر است، نه سراي باقي ماندن(6)، ميطلبد که انسان به هدف رفاه و آسايش در آن قرار نگيرد؛ بلکه همه نعمتهايي که به او داده ميشود، در مسير ساختن انسان و از استعداد به فعليت رساندن او تا به کمال و سعادت رسيدن طراحي شده باشد. 4️⃣همانطور که گفته شد، لازمه رسيدن به کمالات مطلوب انسان، اين است که به او اختيار داده شود و لازمه اختياري بودن اين است که راه باز باشد تا عدهاي هم به سوء اختيار خود، راه شقاوت و بدبختي را در پيش بگيرند و به عذاب و ناکامي گرفتار شوند و در قيامت با ديدن مقاماتي که ميتوانستند به آن برسند؛ ولي از آن روي گردان شدند، افسوس بخورند. در مقابل، کساني که تلاش کردند و اين کمالات را کسب کردند، در سعادت ابدي ماندگار باشند. ⭕️پی نوشت: 1. «ربّنا الذي أعطي کلّ شيء خلقه ثمّ هدي». طه، آيه 20. 2. «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ». مؤمنون، آيه 18. 3. «و ما خلقت الإنس و الجنّ إلاّ ليعبدون». ذاريات، آيه 56. 4. «انا هديناه السبيل إمّا شاکراً و إمّا کفورا». انسان، آيه 3. 5. «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ». عنکبوت، آيه2. 6. «و الآخره
💠استغفار معصومانه! 🔹چرا اهل بيت عليهمالسلام با وجود معصوم بودن، در دعايشان استغفار مي کردند؟ 🔸استغفار معصومان عليهمالسلام دلايل مختلفي دارد که به دو علت آن اشاره مي شود: 1️⃣ خداوند دوستدار توبه کنندگان است. يکي از عبادت هايي که خداوند آن را دوست دارد، استغفار است. اين طلبِ بخشش حتي توسط اهل بيت عليهمالسلام نيز نزد خداوند دوست داشتني است. 🌸به عنوان مثال امام صادق عليهالسلام فرمودند: «خدا مؤمني را دوست دارد که زيرک باشد و زياد توبه کند. 🌸آنگاه فرمودند: رسول خدا صلي الله عليه و آله بدون آن که گناهي کرده باشند، روزي هفتاد بار توبه مي کردند.» (1) بنابراين اهل بيت (عليهمالسلام) بدون انجام گناهي و فقط به خاطر کسب محبت خداوند، به استغفار و انابه مي پرداختند. 2️⃣کوچک شمردن عبادات خود اهل بيت عليهمالسلام اعمال و عبادات خود را بسيار کوچک مي شمردند، حضرت زين العابدين عليهالسلام که به خاطر عبادت هاي زيادش به «سجّاد» ملقب شده بود، با آن همه عبادت و بندگي، اعمال خود را در برابر عبادات اميرالمؤمنين عليهالسلام کم مي دانست.(2) 🌺ايشان در صحيفه سجاديه نيز در ضمن دعا، اعمال خود را در برابر خداوند کم و ناچيز مي شمارد.(3) 🔸پس بسياري از خوبي هايي که از نگاه انسان هاي عادي، بزرگ و پر ثواب هستند در نزد اهل بيت عليهمالسلام چيزي قابل عرضه در برابر خداوند نمي باشند به همين جهت است که معصومان عليهمالسلام حتي بر اين اعمال خوب نيز طلب بخشش مي نمايند. 🔹البته به جز اين دو مورد، جهت هاي ديگري نيز در اين طلب غفران ها نهفته است. به عنوان مثال بهره مندي از فوايد استغفار، بهره مندي از استغفار به عنوان بهترين دعا و تاثير دعا در رفع عذاب از جامعه از ديگر دلايل اهل بيت عليهمالسلام در طلب مغفرت است. پی نوشت: 1. حسين بن سعيد، الزهد، المطبعه العلميه، ص 73، ح 195. 2. هاشمى خويى، منهاج البراعه، الإسلاميه، ج‏2، ص 409. 3. امام چهارم (عليهالسلام)، الصحيفه السجاديه، نشر الهادى‏، ص 96.
🌸قال الله تبارک و تعالی: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» آنها براى شما (همچون) لباسند و شما براى آنها (همچون) لباس. 🌺آیه 187 سوره بقره 🌼چرا قرآن همسر را به لباس تشبیه کرده؟ 1️⃣ لباس باید در طرح و رنگ و جنس مناسب باشد، همسر نیز باید کفو و متناسب با فکر و فرهنگ و شخصیّت انسان باشد. 2️⃣ لباس مایه زینت و آرامش است، همسر و فرزند نیز مایه زینت و آرامش خانواده‌اند. 3️⃣ لباس عیوب انسان را می‌پوشاند، هر یک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایی‌های یکدیگر را بپوشانند. 4️⃣ لباس انسان را از سرما و گرما حفظ می‌کند، وجود همسر نیز کانون خانواده را گرم و زندگی را از سردی می‌رهاند. 5️⃣ دوری از لباس مایه رسوایی است، دوری از ازدواج و همسر نیز گاهی سبب انحراف و رسوایی انسان می‌گردد. 6️⃣ انسان باید لباس خود را از آلودگی حفظ کند، هر یک از همسران نیز باید دیگری را از آلوده شدن به گناه حفظ نماید. 📚برگرفته از تفسیر نور
💠تفاوت کارکرد عقل در زن و مرد ▪️منظور از ناقص العقل بودن زنان چيست؟ 🔸به طور کلي، زن و مرد، دو صنف از نوع انسان هستند که در ويژگي‌هاي انساني، همچون: اختيار، تعقل، حيات، و... با هم اشتراک دارند؛ اگرچه هر يک از ما، داراي درجات و مراتب متفاوتي از ويژگي هاي انساني نسبت به همنوعان خود هستيم؛ اما در اصل وجود آن، با هم اشتراک داريم و زن يا مرد بودن به خودي خود، مانع از دستيابي و تکامل در صفات و کمالات انساني نمي‌شود. 👈سوال شما، به احتمال قوي، ناظر به حديثي از اميرالمومنين علي(عليه السلام) است که در آن، زنان را نواقص العقول خوانده‌اند.(1) تفاسير متعددي از اين عبارت صورت گرفته است. 🔹برخي معتقدند «ال» در النساء، «ال» تعريف است و منظور، زنان خاصي هستند. شأن نزول حديث نيز به جريان جنگ جمل اشاره دارد که متصدي آن، يکي از زنان پيامبر (صلي الله عليه و آله) بوده و هزاران تن از مسلمانان در آن جنگ، کشته شدند. 🔸فارغ از اين جريان، مي‌توان گفت؛ زن به دليل مسئوليت هاي خاص خود، همچون مادري، همسري و.... علاوه بر عقلانيت، به احساس و عاطفه نيازمند است و چه بسا به واسطه روابط خاص خود، بيش از معادلات عقلي و حسابگرانه، به عاطفه و احساس نيازمند باشد. تعبير نقص عقل، به معني کمبود يا نقص در قوه عاقله زن يا وجود مشکل در سيستم مغزي او نيست؛ بلکه به معناي موارد استفاده و به کارگيري قواي مختلف در زن و مرد است. 🔹زن در تعاملات خود، بيش از مرد از عاطفه خود بهره مي‌گيرد و اين، نه تنها کمبودي براي او نيست که از ويژگي‌هاي خاص او به شمار مي‌رود که در زمان مناسب از مناسبات عقلي بهره مي‌گيرد و در موارد لازم، عاطفه خود را به کار مي‌گيرد. 🔸علاوه بر اينکه، نمي‌توان عبارت حضرت را مقايسه‌اي بين عقل زن و مرد دانست تا يکي را عاقل تر و ديگري را داراي نقص بدانيم. پس منظور تفاوت کارکرد عقل در زن و مرد است. براي مطالعه بيشتر به کتاب زن در آينه جلال و جمال به قلم آيت الله جوادي آملي مراجعه بفرماييد. پی نوشت: 1. نهج البلاغه، خطبه 80.
💠صلح با همه اديان 🟠سرنوشت پيراوان ساير اديان و مذاهب در عصر ظهور و زندگي بعد از آن چگونه خواهد بود؟ 🔸بايد توجه داشت که امام مهدي عليه السلام وارث جميع انبياء و مرسلين است و قيام و حکومت آن حضرت جامع ترين و کاملترين نسخه ي الهي در تاريخ بشريت خواهد بود، 🔹حکومتي که بر اساس موازين عدل و داد الهي توسط خاتم اوصياء تحقق مي يابد و در اين حکومت تمامي احکام الهي به شکل کامل آن اجرا مي گردد و نعمتهاي ظاهري و معنوي الهي بر مردم تمام مي گردد؛ 🔸اما بايد توجه داشت که تحقق چنين حکومتي به معناي نفي اراده ي انسانها نخواهد بود؛ بلکه در چنين حکومتي حجت الهي بر مردم تمام مي گردد وبعد از اتمام حجت الهي وتبيين معارف دين، هر کس بناي بر مخالفت با آن را داشته باشد به مجازات خواهد رسيد، اما اگر کسي نپذيرد اما بناي بر مخالفت نيز نداشته باشد، دليلي بر کشته شدن وي وجود ندارد. 🌸«إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسى‏ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذينَ كَفَرُوا إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فيما كُنْتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُونَ‏»،[1] هنگامى را كه خدا به عيسى فرمود: من تو را بر مى ‏گيرم و به سوى خود، بالا مى ‏برم و تو را از كسانى كه كافر شدند، پاك مى ‏سازم؛ و كسانى را كه از تو پيروى كردند، تا روز رستاخيز، برتر از كسانى كه كافر شدند، قرار مى‏ دهم؛ سپس بازگشت شما به سوى من است و در ميان شما، در آنچه اختلاف داشتيد، داورى مى ‏كنم. 🔹طبق اين آيه، يهود و نصارى‏ تا دامنه قيامت در جهان خواهند بود، و همواره اين دو مذهب به زندگى خود ادامه خواهند داد، با اين كه در اخبار و روايات مربوط به ظهور حضرت مهدى عليه السلام مى‏ خوانيم، او همه اديان را زير نفوذ خود در مى ‏آورد. 🔸در روايات مربوط به ظهور حضرت مهدى عليه السلام مى ‏خوانيم: هيچ خانه ‏اى در شهر و بيابان نمى ‏ماند مگر اين كه توحيد در آن نفوذ مى ‏كند، يعنى اسلام به صورت يك آئين رسمى، همه جهان را فرا خواهد گرفت، و حكومت به صورت يك حكومت اسلامى در مى ‏آيد، و غير از قوانين اسلام چيزى بر جهان حكومت نخواهد داشت،[2] ولى هيچ مانعى ندارد كه مردمي از يهود و نصارى، در پناه حكومت‏ حضرت مهدى عليه السلام با شرايط «اهل ذمه» وجود داشته باشند. 🔹زيرا مى‏ دانيم حضرت مهدى عليه السلام مردم را از روى اجبار به اسلام نمى ‏كشاند، بلكه با منطق پيش مى ‏رود، و توسل او به قدرت و نيروى نظامى براى بسط عدالت، برانداختن حكومت‏هاى ظلم و قرار دادن جهان در زير پرچم عدالت اسلام است، نه براى اجبار به پذيرفتن اين آئين، و گر نه آزادى و اختيار مفهومى نخواهد داشت.[3] 🔸مطمئنا کسي که اهل عناد و کفر نباشد با ديدن حضرت صاحب الامر و دلائل متعدد مثل حضور حضرت مسيح ع در کنار ايشان، حکومت عادلانه جهاني و کرامات ايشان حتما ايمان خواهد آورد. 🔹بنابرين مي توانيم بگوييم بعيد است بعد از ظهور امام عصر عج افراد زيادي در جهالت و تابعيت اديان ديگر باقي بمانند مگر اينکه خباثت باطني زيادي داشته باشند. ⭕️پی نوشت: [1] . آل عمران/ 55. [2]. اثبات الهداة، ج 3، ص 473، روايت 152. [3] . آيت الله مکارم شيرازي، تفسير نمونه، ج‏2، ص 446