دفترچه راهنمای ارشد ۱۴۰۲.pdf
5.8M
🛑 آغاز ثبتنام آزمون کارشناسی ارشد از امروز
مدیر روابط عمومی سازمان سنجش:
🔹ثبتنام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ در تمامی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و بیست و هشتمین المپیاد علمی - دانشجویی کشور از امروز آغاز و تا سه شنبه ۲۲ آذر ادامه مییابد.
🔹آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ در روزهای پنجشنبه ۱۱ و جمعه ۱۲ اسفند سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
🌐لینک ثبت نام
https://register1.sanjesh.org/nrgarshad402
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
شیاطین، دشمنان انسان
منبر ده دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین
🔘شعر
ایهاالناس جهان جای تن آسانی نیست
مرد دانا، به جهان داشتن ارزانی نیست
خفتگان را چه خبر زمزمهٔ مرغ سحر؟
حیوان را خبر از عالم انسانی نیست
داروی تربیت از پیر طریقت بستان
کادمی را بتر از علت نادانی نیست
شب مردان خدا روز جهان افروزست
روشنان را به حقیقت شب ظلمانی نیست
پنجهٔ دیو به بازوی ریاضت بشکن
کاین به سرپنجگی ظاهر جسمانی نیست
طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی
صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست
حذر از پیروی نفس که در راه خدای
مردم افکنتر ازین غول بیابانی نیست
عالم و عابد و صوفی همه طفلان رهند
مرد اگر هست به جز عارف ربانی نیست
ببری مال مسلمان و چو مالت ببرند
بانگ و فریاد برآری که مسلمانی نیست
حاصل عمر تلف کرده و ایام به لغو
گذرانیده، به جز حیف و پشیمانی نیست
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
تا به خرمن برسد کشت امیدی که تراست
چارهٔ کار به جز دیدهٔ بارانی نیست
یارب از نیست به هست آمدهٔ صنع توایم
وانچه هست از نظر علم تو پنهانی نیست
گر برانی و گرم بندهٔ مخلص خوانی
روی نومیدیم از حضرت سلطانی نیست
ناامید از در لطف تو کجا شاید رفت؟
تو ببخشای که درگاه تو را ثانی نیست
دست حسرت گزی ار یک درمت فوت شود
هیچت از عمر تلف کرده پشیمانی نیست(1)
☑️مقدمه
شیطان در فرهنگ اسلامی، اسم عام برای هر موجود منحرفکننده و سرکش در برابر خداوند است که ممکن است انسان باشد یا جن، اما ابلیس، اسم خاص شیطانی است که در بهشت بر آدم سجده نکرد و با شیاطین دیگر، در پی منحرف کردن انسانهاست.
در قرآن واژه شیطان و شیاطین ۸۸ بار به کار رفته که در بسیاری از موارد، مراد از آن ابلیس است. طبق آیات، شیطان از انجام فرمان الهی درباره سجده بر آدم سرباز زد و از جایگاهی که در آن قرار داشت رانده شد؛ پس از آن، از خداوند خواست که او را تا روز قیامت مهلت دهد و خداوند نیز تا روزی معین به او مهلت داد. خداوند در آیات متعددی انسان را متوجه خطر بزرگ شیطان کرده و از او میخواهد تا وسوسههای شیطان، او را از راه بندگی و عبودیت بیرون نبرد.
در روایات به موضوعات مختلفی از جمله ماجرای شیطان با برخی انبیا و ائمه، راههای دوری از شیطان و اوصاف و ویژگیهای شیطان پرداخته شده است. بنابر آموزههای اسلامی، شیطان فقط میتواند انسان را وسوسه کرده و به گناه تشویق کند و بیش از دعوت کردن به گناه، سلطه و قدرتی بر انسان ندارد و نمیتواند انسان را وادار به گناه کند. سرانجام شیطان و پیروانش دوزخ خواهد بود.
از جمله دشمنان سر سخت انسان كه قرآن شریف در نه جای قرآن او را عدوّ مبین مینامد و زنگ خطر میزند شیطان است. پیامبر گرامی اسلام می فرماید اِتَّخِذِ الشَّیْطانَ عَدُواًّ فَاِنَّ اللهَ تعالی یَقُولُ «اِنَّ الشَّیْطانَ لَكُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُواًّ».تو شیطان را دشمن خود بدار. خدای متعال میفرماید «همانا شیطان دشمن شما است شما هم او را دشمن بدارید». (2)
♻️انواع شیاطین
شیطان دو نوع میباشد. قرآن مجید میفرماید: من الجِنَّة و الناس. هم شیطان جنّی داریم و هم شیطان انسی.
شیطان یعنی هر كسی كه انسان را از جاده حقّ منحرف كند. گاهی پدر و مادر نقش شیطان را بازی میكنند و گاهی برادر و گاهی همسر و رفیق و هكذا محیط و پدر زن و مادرزن و هكذا ائمه كفر و دشمن خارجی و تهاجم فرهنگی.
ممكن است دوست انسان نقش شیطان را بازی كند و شیطان باشد. وَ یوْمَ یعَضُّ الظَّالِمُ عَلى یدَیهِ یقُولُ یا لَیتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلا و (به خاطر آور) روزى را كه ستمكار دست خود را (از شدّت حسرت) به دندان مىگزد و مىگوید: «اى كاش با رسول (خدا) راهى برگزیده بودم. فرقان / 27
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷دامهای مختلف شیطان
شیطان از چهار جانب انسان را اغواء میكند. در سوره اعراف آیه 16 و 17 خداوند متعال از شیطان نقل میكند:« قَالَ فَبِمَا أَغْوَیتَنىِ لَأَقْعُدَنَّ لهَُمْ صرَِاطَكَ الْمُسْتَقِیمَ ثُمَّ لاََتِینَّهُم مِّن بَینِْ أَیدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیمَانهِِمْ وَ عَن شَمَائلِهِمْ وَ لَا تجَِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِینَ». اعراف/16.
گفت: «اكنون كه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها كمین مى كنم!سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان مىروم و بیشتر آنها را شكرگزار نخواهى یافت!»
یا از راه دنیا میآیم و آنها را به دنیا سرگرم میكنم و یا از راه ایمان و عمل و دین میآیم و كارها و تخیلات آنها را رنگ دین میدهم. و از راه گناه و معصیت میآیم و به تمایلات نفسانی گرفتار مینمایم.
☜خطرناكتر از همه اینها آمدن از راه دین است. مثالهای زیادی به گمراهی از راه دین می توان برشمرد مثلا علی محمد باب از روی تخیلات و وسوسه هایی که براش انجام دادند ادعای بابیت و سپس ادعای مهدویت کرد. محمد بن عبدالوهاب ،از راه دین و به بهانه پاسداری از توحید اکثریت مسلمانان را مشرک دانست و پیروانش به قتل و ترور مسلمانان فتوا دادند .
☜عده ای را با سو استفاده از مفهوم شفاعت از بندگی خدا دور می کند ؛میگوید ناراحت نشوید یك بار به امام حسین (ع) گریه میكنی گناهانت بخشیده می شود یا اینکه عده ای را با تسویف ( در آینده توبه میكنی ) و اكنون وقت لذت است. آلوده به گناه می کند.
☜نخست جدیت میكند نگذارد انسان عمل خیری انجام دهد و اگر انجام داد سعی میكند عمل او را خراب كند از طریق ریا و منّت گذاشتن و یا عجب و خودبینی تا اعمالش باطل شود. مثلاً هنگام قرائت قرآن میآید و میگوید مخارج حروف را اینطور بگو و آنطور بگو. همچنین از راه خودنمایی و ریاء اعمالش را مبتلا به آلودگی مینماید.
☜یکی از وسیلهى شیطان براى انحراف مردم، وعدهى فقر و امر به فحشاست. «الشَّیطانُ یعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ یأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ» یعنی باترساندن از فقر انسان را وادار میکند که گناهان را مرتکب شود و از راههای نامشروع جمع اموال کند. بقره/268.
☜یکی دیگر از دامهای شیطان ایجاد عداوت و دشمنی بین مومنین است « إِنَّما یرِیدُ الشَّیطانُ أَنْ یوقِعَ بَینَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ» شیطان مىخواهد در میان شما عداوت و كینه ایجاد كند. از این روست که حضرات معصومین: به شدت از عداوت ،قهر و کینه نهی میفرمودند. مائده/91.
☜یکی دیگر از دامهای پیچیده شیطان گرفتار کردن در آروزهای دور و دراز است یعِدُهُمْ وَ یمَنِّیهِمْ وَ ما یعِدُهُمُ الشَّیطانُ إِلا غُرُوراً . نساء/ 120.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔘ایجاد بدبینی نسبت به پاکان
یکی دیگر از کارهای شیاطین پاشیدن بذر بدبینی و نفرت است و باید توجه داشت که سخنانی که انسانها را نسبت به مومنین به خصوص نسبت به بنده های پاک خدا ، نسبت به عالمان دین بدبین میکند. باید توجه داشت از بدترین کارهای شیطان خراب کردن ذهنیت مومنین در باره انسانهای صالح و بزرگان به مثابه هدم و نابودی پناهگاههاست .
شیخ صدوق، در کتابش روایت جالبیکه حاکی از اتهامت ناروا به پیامبران پاک و معصوم میباشد را نقل میکند؛
شخصی به نام علقمه به حضرت صادق از اتهام زنی های مردم گلایه میکند و عرضه میدارد: ابن رسول اللَّه! مردم ما را بگناهان بزرگى نسبت دهند و ما از این دلتنگ هستیم .
حضرت در مقام دلداری و تسلای او میفرماید: « یا عَلْقَمَةُ إِنَّ رِضَا النَّاسِ لَا یمْلَكُ وَ أَلْسِنَتَهُمْ لَا تُضْبَطُ» ای علقمه! رضایت مردم را نمیتوان به دست آورد و زبان مردم قابل کنترل نیست.
سپس ادامه میدهند:« وَ كَیفَ تَسْلَمُونَ مِمَّا لَمْ یسْلَمْ مِنْهُ أَنْبِیاءُ اللَّهِ وَ رُسُلُهُ وَ حُجَجُ اللَّهِ». شما چگونه میتوانید سالم بمانید از آنچه پیغمبران خدا و فرستادگان و حجت های خداوند سالم نماندند.
در ادامه به برخی از اتهماهای ناروا به پیامبران اشاره میکنند و میفرمایند:« أَ لَمْ ینْسُبُوا یوسُفَ إِلَى أَنَّهُ هَمَّ بِالزِّنَا»آیا به یوسف صدیق، اتهام نزدند که او قصد زنا کرده بود؟!
اَ لَمْ ینْسُبُوا أَیوبَ إِلَى أَنَّهُ ابْتُلِی بِذُنُوبِهِ آیا به ایوب پیامبر نگفتند که او به عقوبت گناهانش مبتلا شده بود؟!
أَ لَمْ ینْسُبُوا دَاوُدَ إِلَى أَنَّهُ تَبِعَ الطَّیرَ حَتَّى نَظَرَ إِلَى امْرَأَةِ أُورِیاءَ فَهَوِیهَا وَ أَنَّهُ قَدَّمَ زَوْجَهَا أَمَامَ التَّابُوتِ حَتَّى قُتِلَ ثُمَّ تَزَوَّجَ بِهَا ، آیا حضرت داود را متهم نكردند كه دنبال پرندهاى رفت تا زن اوریا را دید و عاشق او شد و شوهرش را جلو تابوت فرستاد تا كشته شد و آن زن را گرفت.
«أَ لَمْ ینْسُبُوا جَمِیعَ أَنْبِیاءِ اللَّهِ إِلَى أَنَّهُمْ سَحَرَةٌ طَلَبَةُ الدُّنْیا» آیا همه انبیاء را متهم نكردند كه جادوگرند و دنیا طلب؟!
« أَ لَمْ ینْسُبُوا مَرْیمَ بِنْتَ عِمْرَانَ إِلَى أَنَّهَا حَمَلَتْ بِعِیسَى مِنْ رَجُلٍ نَجَّارٍ اسْمُهُ یوسُفُ» آیا مریم دختر عمران را متهم نكردند كه از مرد نجارى بنام یوسف آبستن شده
«أَ لَمْ ینْسُبُوا نَبِینَا مُحَمَّداً إِلَى أَنَّهُ شَاعِرٌ مَجْنُونٌ أَ لَمْ ینْسُبُوهُ إِلَى أَنَّهُ هَوِی امْرَأَةَ زَیدِ بْنِ حَارِثَةَ فَلَمْ یزَلْ بِهَا حَتَّى اسْتَخْلَصَهَا لِنَفْسِهِ» آیا پیغمبر ما را متهم نكردند كه شاعر و دیوانه است متهمش نكردند كه عاشق زن زید بن حارثه شده و كوشید تا او را بدست آورد. (3)
❓راههای نجات کدامند❓
وَ قُل رَّبّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیاطِینِ وَ أَعُوذُ بِكَ رَبّ أَن یحَضُرُونِ و بگو: «پروردگارا! از وسوسههاى شیاطین به تو پناه مىبرم و از اینكه آنان نزد من حاضر شوند (نیز)- اى پروردگار من- به تو پناه مىبرم!» مؤمنون / 98
⇦ دو سوره در قرآن هست كه در آن خداوند پیامبر را امر به پناه بردن به او میكند كه به آن دو سوره معوذتین میگویند. یعنی سوره فلق وسوره ناس. انسان باید همیشه از شرور مخلوقات و شر نفس و شیطان و هر شری به خداوند متعال پناهنده شود. به هر حال ممكن است شرور زیادی از انسانها و جن و سایر مخلوقات به انسان برسد.
⇦انسان با صدقه و ذكر و دعا و توسل و اعمال صالح به خداوند متعال پناهنده شود. همچنین انسان باید از تمایلات و شرور نفسانی و وساوس شیطانی به خداوند پناه ببرد.
⇦ در روایات هست كه هنگام شروع به عبادت و قرائت قرآن از شر شیطان به خداوند متعال پناه ببرید. زیرا شیطان در كمین هر فرد است.
⇦و در حدیثی از پیامبر(ص)یاد می گیریم که ثلاثَةٌ عُصِموا مِنْ اِبْلِیسَ: الذَّاکِرُونَ لِلَّهِ وَ الْبَاکُونَ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَار.این سه دسته از اغوای شیطان در امانند: کسانی که همواره در ذکر و به یاد خدا هستند، کسانی که از ترس خدا گریه میکنند و کسانی که در سحرها (در نماز شب) از گناهان استغفار مینمایند. (4)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
مردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد عرض کرد: ای رسول خدا من منافق شدم، فرمود: به خدا سوگند تو منافق نشده ای، اگر منافق بودی نزد من نمیآمدی که مرا بآن آگاه میکنی، چه چیزی تو را بشک انداخته؟ بگمانم آن دشمن حاضر بخاطرت آمده و بتو گفت: کی تو را آفریده! تو گفتی: خدا مرا آفریده.
پس بتو گفت: چه کسی خدا را آفریده؟ گفت: به آن خدائی که ترا مبعوث کرده دست همان است که شما می فرمائید.
پیامبر فرمود: شیطان از راه عمل خودتان نزدتان میآید چون بر شما دست نمییابد، از راه وسوسه در ذهن بسراغ شما میآید تا شما را گمراه کند، هر گاه چنین چیزی پیش آمد خدا را به وحدانیت یاد کنید (تا خیالات شیطانی از شما دور شود).
💠داستان
فرصت ندادن به وسوسه شیطان
روزی یکی از بازرگانان متدین در صحن مقدس امام حسین علیه السلام در کربلا؛ جمعی نشسته بود و گفتگو میکرد. در این وقت یک نفر آمد و در وسط صحن به آنها گفت: فلان تاجر از دنیا رفت. بازرگان مذکور تا این سخن را شنید، به حاضران گفت: آقایان گواه باشید که این تاجر تازه گذشته، فلان مبلغ از من طلبکار است.
یکی از حاضران گفت: چه موجب شد که این سخن را در این وقت بگویی؟
بازرگان گفت: من مبلغی را از این تاجر فوت شده، قرض گرفتم، و هیچ گونه سندی به او ندادهام، و هیچ کس جز خودش اطلاع نداشت، ترسیدم شیطان با وسوسه خود مرا گول بزند، و این مبلغ را به بهانه اینکه کسی اطلاع ندارد به ورثه او ندهم، شما را گواه گرفتم، تا برای شیطان هیچ گونه فرصت و راه طمع به سوی من باقی نماند و توطئه شیطان را جلوتر نابود نمایم.
💠داستان
نقل مىكنند كه در زمان شیخ انصارى، شخصى در خواب شیطان را دید كه تعداد زیادى افسار همراه خودش دارد ولى این افسارها مختلف است؛ بعضى از افسارها خیلى شل است، طناب بسیار ضعیفى را به صورت افسار درآورده است، بعضى از آنها چرمى است و بعضى به صورت زنجیر، زنجیرهاى مختلفى كه بعضى از آنها خیلى كلفت است. در میان اینها یك زنجیر خیلى كلفت و قوى بود كه خیلىجالب بود. از شیطان پرسید: اینها چیست؟ گفت: اینها افسارهایى است كه به سر بنىآدم مىزنم و آنها را به طرف گناه مىكشانم. گفت: آن زنجیر كلفت براى كیست؟ گفت: این براى یك آدم خیلى گردن كلفتى است. گفت: چه كسى؟ گفت: شیخ انصارى؛ اتفاقا دیشب زدم به سرش و چند قدم آوردم، ولى زد و آن را پاره كرد. بعد آن شخص گفت: حالا افسار ماها كجاست؟
شیطان گفت: شما كه افسار نمىخواهید، شما دنبال من هستید! این افسار مال آنهایى است كه دنبال من نمىآیند.
آن شخص صبح آمد خواب را براى شیخ انصارى نقل كرد. مثل اینكه شبى بوده كه شیخ خیلى اضطرار پیدا مىكند و از پولى كه بابت سهم امام بوده و فردا بایستى تقسیم مىكرده است، به عنوان قرض چیزى بر مىدارد. مىآید تا دمِ در، ولى پشیمان مىشود و برمىگردد مىگذارد سر جایش. شیطان كه گفته بود زنجیر را زدم به سرش و او را چند قدم آوردم ولى پاره كرد و رفت، قضیه این بوده است. (5)
🔘نکته پایانی
برنامه عبادی رمی جمرات یادآور تلاش شیطان برای وسوسه حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل و حضرت ساره است.
اما هر سه شیطان را سنگ زدند و از خود راندند تا جایی که
هاجر فرمود: اگر خدا گفته باشد ما تسلیم او هستیم، شیطان دور شد و نتوانست ابراهیم را از این دستور الهی به وسوسه منحرف کند.
لذا سه جا سنگ بطرف شیطان انداخته شد تا دور شود؛ خدا به این خاطر، این عمل را سنت قرار داد تا حاجیان هر ساله آنرا تکرار کنند.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
1. سعدی
2. بحارالانوار، ج ٧٧، ص ١٠٥
3. امالی صدوق ،ص۱۰۲
4جامع احادیثالشیعه، ج ١٤، ص ٣٧٥
5.مجموعهآثاراستادمطهرى، ج۴ ،ص۲۷۶
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
♦️کمبود 300 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش
🔹علی جدی با اشاره به کمبود 300 هزار نیرو در وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: برای جبران کمبود نیروی آموزش و پرورش، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را افزایش دادیم ولی کمبود نیرو زیاد است و باید از طریق آزمون جذب و برخی از نیروهای آموزش و پرورش تعیین تکلیف شوند.
🔹نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چندین سال بود که جذب نیرو در آموزش و پرورش متوقف شده بود که مجلس پیگیر نقص کمبود نیرو و جبران آن شد که بسیاری از نیروها از طریق آزمون جذب شدند و بخشی از نیروهایی که در آموزش و پرورش بلاتکلیف بودند تعیین تکلیف شدند.
🔹جدی عنوان کرد: تعیین تکلیف نیروهای غیراستخدامی آموزش و پرورش همچنان در دست پیگیری است و باید نیروی جدید جذب شود و از نیروهای بازنشسته این نهاد بزرگ آموزشی به کارگیری نشود.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅ پاسخ به سوالات پرتکرار عزیزان درباره استخدامی جدید آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱
🔺 هنوز دفترچه منتشر نشده است
🔺 شروع ثبت نام: احتمالا فروردین ماه 1402
🔺 زمان آزمون: احتمالا تیر ماه 1402
🔹 میزان پذیرش: تقریبا ۳۵هزار نفر
🔹 شرط سنی: ۳۵ کارشناسی و ۴۰ ارشد
🔹 شرط معدل: نداریم
🔹 شرایط بومی: احتمالا بجز مراکز استان ها مناطق محروم بومی گزینی خواهد بود.
🔺این آزمون نیاز به کارت پایان خدمت و مدرک لیسانس و بالاتر و همچنین رشته های مرتبط و مورد نیاز داره.
🔺دانشجویان ترم آخر، در صورتی میتوانند ثبتنام کنند که تا اول تیر 1402 فارغالتحصیل شوند.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
نقش مسجددر معنویت انسان
منبر ده دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین
🔶شعر مهدوی
گل با صفاست امّا بی تو صفا ندارد
گر بر رخت نخندد در باغ جا ندارد
پیش تو ماه باید رخ بر زمین بساید
بی پرده گر برآید شرم و حیا ندارد
ای وصل تو شکیبم ای چشم تو طبیبم
بازآ که درد هجران بی تو دوا ندارد
فریاد بی صدایم در سینه حبس گشته
از بسکه ناله کردم آهم صدا ندارد
جان جهان چه قابل بر رو نمای رویت
بی رو نما نما رو، گل رو نما ندارد
بار فراق بردم خون از دو دیده خوردم
بازآی تا نمردم دنیا وفا ندارد
گفتم که در کنارت جان را کنم نثارت
دیدم که جان هم اینجا قدر و بها ندارد
هرگز کسی نگوید بالای چشمت ابرو
تیغ از تو گردن از من چون و چرا ندارد
کعبه تویی نه کعبه زمزم تویی نه زمزم
سعی و صفا و مروه بی تو صفا ندارد
هر کس تو را ندارد جز بیکسی چه دارد
جز بیکسی چه دارد هر کس تو را ندارد
«میثم» غزل به وصفت گوید چرا نگوید
در دل امید وصلت دارد چرا ندارد.(1)
🔘احکام مسجد
خوب است که اهل منبر در جهت احیا سنت های عالمان قدیم، سخن را با بیان مساله شرعی شرع کنند در این راستا نخست چند مساله از احکام مسجد را در چهار عنوان تقدیم می داریم؛
❶ امور واجب
تطهیر مسجد از نجاست واجب است. هر کس بفهمد که مسجد نجس شده، باید فوراً نجاست آن را برطرف کند. حرم امامان علیهم السلام نیز همین حکم را دارد، منتهی چنانچه نجس ماندن آن بیاحترامی باشد. تطهیر آن واجب است؛ بلکه احتیاط واجب آن است که اگر بیاحترامی هم نباشد، آن را تطهیر کنند.
❷امور مستحب
احکام مستحب مسجد عبارتند از: ساختن مسجد تعمیر آن، روشن کردن چراغ مسجدرفت و آمد زیاد، زودتر از همه به مسجد رفتن و دیرتر خارج شدن ، با طهارت وارد شدن، خوشبو کردن خود و لباس پاکیزه پوشیدن، وارسی کردن کفشها از نجاست در هنگام ورود، وارد شدن به مسجد با پای راست و بیرون آمدن از آن با پای چپ و خواندن دو رکعت نماز تحیّت بعد از ورود به مسجد و در صورتی که نماز واجب یا مستحبی دیگری نیز بخواند، کافی است.
❸امور حرام
کارهای حرام درباره مسجد عبارتند از: زینت کردن مسجد با طلا و تصاویر انسان و حیوانات روحدار، فروش مسجد هر چند خراب شده باشد، فروش لوازم مسجد مگر در صورتی که چارهای جز آن نباشد، نجس کردن مسجد و دفن میت در مسجد و توقف جنب و حایض در مسجد.
❹امور مکروه
کارهایی که در رابطه با مسجد مکروه است عبارتند از: نقاشی کردن مسجد به چیزهایی که روح ندارد، خوابیدن در مسجد مگر در حال ناچاری، سخن گفتن از امور دنیا در مسجد، خرید و فروش در مسجد، فریاد زدن در مسجد و صدا را بلند کردن مگر برای اذان، رفتن مسجد برای کسی که سیر یا پیاز خورده، و بوی دهانش مردم را اذیت میکند.
🔷جایگاه مسجد در قرآن
واژه مسجد بیست و هشت بار به شکل جمع و مفرد در قرآن به کار رفته است؛
⇤ در برخی از آنها از اهمیت مسجد و حفظ آن سخن رفته است؛ از جمله: «إِنَّما یعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّكاةَ وَ لَمْ یخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسی أُولئِكَ أَنْ یكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِین مساجد را فقط كسی آباد میكند كه به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نماز را برپا دارد و زكات بدهد و از كسی جز خدا نترسد- امید است آنها هدایت یابند.)[ توبه–۱۸]
⇤مالکیت مسجد در قرآن به خدا نسبت داده شده است.(جن/۱۸) از امام صادق(ع) از علت احترام مساجد پرسیدند، آن حضرت در پاسخ گفتند: «زیرا مساجد خانههای خدا در زمیناند».
⇤در آیه ۱۲۵ سوره بقره، به مسجد مکه که همان مسجدالحرام است، به عنوان مکانی برای فعالیتهای آیینی و نیز محل گرد هم آمدن اشاره شده است .
⇤و در آیه ۹۶ سوره آل عمران این مسجد به عنوان نخستین خانهای که برای عبادت مردم برپا شده، ذکر شده است.
⇤اهمیت مسجد به عنوان محل عبادت تا حدی است که در قرآن ، دو پیامبر عظیم الشان به عنوان خادم مسجد معرفی می شود؛ وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ . و (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم! و (برای تجدید خاطره،) از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید! و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طوافکنندگان و مجاوران و رکوعکنندگان و سجدهکنندگان، پاک و پاکیزه کنید! بقره/۱۲۵
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔶جایگاه مسجد در روایات
فضایل مسجد در آیات و روایات بسیاری مورد تاکید قرار گرفته است؛
⇤ امام صادق(ع) میفرمایند:« مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسْجِدِ لَمْ یضَعْ رِجْلًا عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرْضِ السَّابِعَة». هر كس به مسجد برود پایش را بر زمین نمیگذارد مگر این كه تا زمین هفتم برای او تسبیح میگوید. (2)
⇤رسول خدا میفرمایند: «أَحَبُّ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ مَسَاجِدُهَا». . محبوبترین قسمت سرزمینها در پیش خداوند متعال مساجد آن است. (3)
⇤امیرالمؤمنین(ع)میفرمایند:« الْجَلْسَةُ فِی الْمَسْجِدِ خَیرٌ لِی مِنَ الْجَلْسَةِ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ الْجَنَّةَ فِیهَا رِضَا نَفْسِی وَ الْجَامِعَ فِیهِ رِضَا رَبِّی». نشستن در مسجد بهتر از نشستن در بهشت است زیرا در نشستن در بهشت خود انسان راضی میشود ولی در نشستن در مسجد خداوند متعال راضی میشود.
⇤از رسول خدا نقل شده است« المَساجِدُ سَوقٌ مِن اَسواقِ الآخِره قُراها المَغفِرةُ وَ تُحَفُها اَلجَنَّة». مساجد بازاری از بازارهای آخرت است وسیله پذیرائى آنها آمرزش و هدیهاشان بهشت است(5)
⇤از رسول اكرم نقل شده است «مَن اَوقَدَ فِی المَسجِدِ سِراجَاً نَوَّرَاللهُ قَبرَهُ وَ مَن كَنَسَ مَسجِداً فَكَانَّما غَزّا مَعَ النَّبی». كسی كه چراغی در مسجد بیفروزد خداوند متعال قبرش را منور میكند و كسی كه مسجدی را جارو كند مثل آن است كه همراه با پیامبر جهاد نموده است. (6)
⇤همچنین از آن حضرت نقل شده است: «مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا حَتَّى یرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ یمْحَى عَنْهُ عَشْرُ سَیئَاتٍ وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ». یعنی هر كس به مسجدی از مساجد خدا برود برای او برای هر قدمی كه برمیدارد تا به منزلش برگردد ده حسنه مینویسند و ده سیئه از او محو میكنند و ده درجه بالا میبرند. (7)
⇤از حضرت علی(ع) نقل شده است« لاصَلوة لِجارِ المَسجِدِ اِلّا فِی المَسجِد». نمازی برای همسایه مسجد نیست مگر این كه در مسجد بخواند. (8)
⇤از امام باقر(ع)نقل شده است« اِذا رَأیتُمُ الرَّجُلَ یعتادُ المَسجِدَ فَاشهَدوا لَه بِالایمان» وقتی دیدید مردی به مسجد عادت كرده است به ایمان او شهادت بدهید كه مؤمن است. (9)
⇤رسول خدا فرمودند: «مَنْ أَسْرَجَ فِی مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرَاجاً لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ وَ حَمَلَةُ الْعَرْشِ یسْتَغْفِرُونَ لَهُ مَا دَامَ فِی ذَلِكَ الْمَسْجِدِ ضَوْءٌ مِنَ السِّرَاج». هر كس چراغی در مسجدی از مساجد خدا بیافروزد همواره ملائكه و حاملان عرش برای روشن كننده چراغ در مسجد استغفار مینمایند مادامی كه آن چراغ روشن است.(10)
⇤ امام صادق (ع)فرمودند:« مَلعونٌ مَلعونٌ مَن لَم یوَقِّرِالمَسجِدَ». ملعون است ملعون است كسی كه احترام مسجد را به جا نیاورد. (11)
☑️نقش اجتماعی مسجد
امام خمینی میفرمایند: «مسجد و منبر در صدر اسلام مركز فعالیتهای سیاسی بود جنگهایی كه در صدر اسلام واقع میشد بسیاری از آنها در مسجد طرحش ریخته میشد.» (12)
حضور در مساجد و جمع امت اسلامی بركات زیادی دارد. فاصله گرفتن از امت اسلامی و جامعه ی مسلمین بسیار خطرناك است. آنان كه نمیخواهند در جمع مسلمین باشند نوعاً آدمهای بیتوفیق و بیتفاوت هستند. در نمازهای جماعت و جمعه و راهپیماییها شركت نمیكنند. چندان علاقه به پیشرفت دین مقدس اسلام ندارند و فیضهای جماعت را نمیدانند. آدمهای بسیارترسو و ضعیف و محروم و سطحی هستند.
پیامبر اسلام فرمودند: «اَلجَماعَهُ رَحْمَةٌ وَ الْفُرْقَةَ عَذَاب». جماعت رحمت وجدایی عذاب است. (13)
باز هم رسول گرامی فرمودند:« مَن فارَقَ الجَماعَة ماتَ مِیتَة الجاهلیة». هر کس از جماعت فاصله بگیرد با مرگ جاهلیت میمیرد.(14)
باز هم آن حضرت فرمودند: «مَن سرَّهُ اَن یسكُنَ بُحبُوحَةَ الجَنَّةَ فَلیلزِمِ الجَماعَة». هر کس خوش دارد که در وسط بهشت جای گیرد باید همراه جماعت باشد.(15)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
♦️عالم برزخ و حسرت عبادت در مسجد
یکی از نامهای قیامت “یوم الحسره” است . در قیامت مردم از چه چیز هایی حسرت می خورند ؟ از جمله موارد حسرت آور عالم برزخ ، نماز و عبادت در مسجد است.
رسول خدا (ص) فرمود:
هیچ شب و روزی نیست مگر اینکه ملک الموت ندا سر می دهد و می گوید: ای اهل قبور ، امروز غبطه و حسرت چه کسانی را می خورید ، در حالیکه مرگ را معاینه کردید و از اسرار با خبر شدید.
در جواب ، مردگان می گویند:
ما غبطه ی مؤمنین را می خوریم که در مساجد هستند ، زیرا آنان نماز می خوانند و ما نمی خوانیم…
پس واحسرتا بر آنچه از دست داده ایم در عالم دنیا.
[ارشاد القلوب ؛ جلد ۱؛صفحه ۱۴۶]
♦️حدیثی جالب
نقل شده است ؛ إِنَّهُ إذا كانَ يومُ القيامةِ يحشرُ قومٌ وجوهُهُمْ كالكوكبِ الدرِّيِّ، فتقولُ لهمُ الملائكةُ: ما كانتْ أعمالُكُمْ؟ فيقولونَ: كنَّا إذا سمعْنا الأذانَ.. قمنا إلى الطهارةِ ولا يشغلُنا غيْرُها، ثمَّ تحشرُ طائفةٌ وجوهُهُمْ كالأقمارِ، فيقولونَ بعدَ السؤالِ: كنَّا نتوضَّأُ قبلَ الوقتِ، ثمَّ تحشرُ طائفةٌ وجوهُهُمْ كالشمسِ، فيقولونَ: كنَّا نسمعُ الأذانَ في المسجدِ.
هنگامه قيامت عدهاي محشور ميشوند، در حالي که صورتهاي آنان مانند ستارگان ميدرخشد. ملائکه مقربين از آنان سؤال ميکنند، اعمال شما چه بوده است که اين چنين نوراني هستيد؟ ميگويند:
ما کساني هستيم که به محض شنيدن صداي اذان، کارهاي خود را واگذاشته و اقدام به وضو مينموديم.
سپس عدهي ديگري محشور ميشوند، در حالي که صورتهايشان مانند ماه ميدرخشد. اينان پس از سؤال ملائکه گويند: ما کساني هستيم که پيش از شنيدن صداي اذان، وضو ميگرفتيم.
سپس عدهي ديگري محشور ميشوند، در حالي که صورتهايشان مانند خورشيد ميدرخشد. اين عده پس از سؤال ميگويند: ما کساني هستيم که صداي اذان را در مسجد ميشنيديم، يعني نه تنها پيش از اذان وضو ميگرفتيم، بلکه در صف جماعت منتظر اذان بوديم.(۲۱)
💠داستان
مردی همیشه برای خواندن نماز به مسجد می رفت.شبی آماده شد و لباس آراسته پوشید و راهی مسجد شد.
از قضا آن شب باران تندی شروع به باریدن کرده بود.و چون زمین خیس بود مرد در بین راه به زمین خورد و تمام لباس هایش کثیف و گلی شد.پس به خانه برگشت و لباس هایش را عوض کرد و دوباره به راه افتاد.
اما چند قدم بیشتر بر نداشته بود که پایش سر خورد و دوباره زمین خورد و باز راهی منزلش شد و لباس هایش را عوض کرد و به راه افتاد.این بار مردی را دید که فانوسی به دست گرفته بود و خواستار آن بود که مرد را تا مسجد همراهی کند.
آن دو با هم به راه افتادند و چون به در مسجد رسیدند مرد به آن شخص فانوس به دست تعارف کرد که اول او وارد مسجد شود اما آن شخص امتناع می کرد و وارد نمی شد.مرد از او پرسید که دلیل این همه اجتناب او از مسجد چیست؟
آن شخص در پاسخ گفت: دلیل آن است که من شیطانم مرد کمی ترسید و گفت: اگر تو شیطانی ، پس چرا مرا تا در مسجد همراهی کردی؟ شیطان گفت: بار اولی که به مسجد می آمدی من باعث شدم که زمین بخوری.
و چون تو دوباره تصمیم گرفتی که به مسجد بروی، خداوند تمام گناهانت را آمرزید و من هم دوباره کاری کردم که به زمین بخوری اما چون قصد کردی که باز به مسجد بروی، خداوند گناهان پدر و مادرت را نیز آمرزید و من ترسیدم که اگر باز باعث شوم که تو به زمین بخوری و تودوباره به مسجد بروی، خداوند گناهان فامیل و خاندانت را نیز بیامرزد. این بود که گفتم تو را تا در مسجد همراهی کنم تا به سلامت به مسجد برسی.
💠داستان
مرد نابینا، به حضور پیامبر (ص) رسید و عرض کرد من نابینا هستم ، صداى اذان جماعت را مى شنوم، ولى کسى نیست که دستم را بگیرد و مرا به جماعت برساند، پیامبر (ص) فرمود:
از منزل خود تا مسجد، طنابى ببند و هنگام نماز جماعت ، آن طناب را بگیر و با راهنمایى آن خود را به مسجد برسان و در نماز جماعت شرکت کن (۲۲)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d