eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
218 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
6.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جزئیات طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک مدیر طرح کالا برگ: 🔹در ابتدا مردم می‌توانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی خود را خریداری کنند. 🔹ضمن اینکه در صورت افزایش قیمت احتمالی سهم مردم ثابت باقی خواهد ماند اما سهم یارانه دولت افزایش پیدا خواهد کرد. 🔹فروشنده کالا را با همان قیمت می‌فروشد، در حقیقت قیمت دستوری وجود ندارد و تنها پرداخت از دو مسیر انجام می‌شود. 🔹در دو تا سه روز ابتدایی اجرای طرح در استان هرمزگان، حدود دو هزار خرید انجام شده و افراد از اعتبار خود استفاده کردند. 🔹فروشگاه‌های می‌توانند برای ثبت نام به سایت «شما» مراجعه کرده و با نصب اپلیکیشن نسبت به ثبت نام اقدام کنند. 🔹این طرح تا پایان سال در کل کشور اجرا خواهد شد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کالابرگ الکترونیکی چگونه خواهد بود ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
تبیین مَلاحِم با نگاهی به مسائل مالی منبر ۳۰ دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ☑️مقدمه مَلحَمه به معنای نبرد بزرگی است که در معرکه فتنه به وجود می‌آید و صیغه جمع آن ملاحم می‌باشد.در سلسله احادیثی که از آنها با عنوان «ملاحم» تعبیر می‌شود از یک زمان سخت سخن به میان آمده است که مسکلات زیادی جامعه مومنیین را درگیر می‌کند و آزمایش‌های سخت یکی پس از دیگری به سراغ اهل ایمان می‌آید و از به این زمان سخت با اصطلاح «آخرالزمان» یاد می‌شود. مناسب است در جلسات مومنین از این احادیث که متضمن هشدارهای مهم در زمینه های مختلف است سخن به میان آید. دراین بحث هشدارهای مربوط به امور مادی را در چهار عنوان؛ رواج حرام خواری ، گسترش فقر ؛ فراوانی تکدی گری و بی اعتنایی اغنیا به فقرا مورد توجه قرار می دهیم بررسی عناوین مختلف را به فرصت‌های دیگر وا می گذاریم. 1.رواج حرام خواری در حدیث مفصلی که 123 مورد از مصادیق ملاحم ذکر شده چند فقره از آن را که به رواج حرام خواری مربوط می شود را مرور می کنیم؛ ➖«و رأیتَ الرَّجلَ معیشتُهُ مِن بَخس المِکیال والمیزان» و می بینی که زندگی مرد از کم فروشی و تقلب تأمین می شود. ➖«وَ رَأَيْتَ اَلسُّحْتَ قَدْ ظَهَرَ يُتَنَافَسُ فِيهِ» و می بینی حرام خواری آشکارا انجام می شود و مردم در آن مسابقه و رقابت دارند. ➖ «و رَأَيْتَ مَنْ أَكَلَ أَمْوَالَ اَلْيَتَامَى يُحْمَدُ بِصَلاَحِهِ» و اگر دیدی که فردی را دارند به صلاح و خوبی مدح و ثنا می‌کنند که اموال ایتام را می‌خورد. ➖ « وَ رَأیتَ الرَّجُل إذا مَرَّ به یومٌ و لَم یکسِب فیه الذَّنبَ العظیم مِن فُجورٍ أو بَخس مکیالٍ أو میزانٍ أو غَشیانِ حَرامٍ أو شُربٍ مُسکرٍ، کئیباً حزیناً، یحسِبُ أنَّ ذلک الیوم علیه ضَیعَهٌ مِن عُمرهِ.... هنگامی که ببینی که اگر مردی یک روز گناه بزرگی انجام نداده باشد از قبیل: فحشاء، کم فروشی، کلاهبرداری و شرب خمر، بسیار غمگین و اندوهگین می شود که گوئی آن روز عمرش تباه شده است..... ➖امام صادق (ع) فرمود : يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَيْسَ فِيهِ شَيْ‏ءٌ أَعَزَّ مِنْ أَخٍ أَنِيسٍ وَ كَسْبِ دِرْهَمٍ حَلَالٍ :زمانى بر مردم مى آيد، كه در آن زمان چيزى كميابتر از برادرىْ همدم و به دست آوردن درهمى حلال نيست. عواملی از قبیل غلبه روح مادّیگری که سبب تجاوز به حقوق یکدیگر می شود ،سعی در تغییر طبقه مالی که در آن قرار گرفته که اموری مثل کوچ از روستا و شهرهای کوچک و حاشیه نشینی شهرهای بزرگ و به تبع آن آسیب های اجتماعی زیاد ، ضعف در ایمان به آخرت باعث رواج حرام خواری شده است. یکی از مصادیق لقمه حرام انجام معامله های نامشروع و حرام است که در احادیثی هشدارهای تکان دهنده در این باره وارد شده است؛ يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ لاَ يَبْقَى أَحَدٌ إِلاَّ أَكَلَ اَلرِّبَا فَإِنْ لَمْ يَأْكُلْهُ أَصَابَهُ مِنْ غُبَارِهِ.زماني بر مردم فرا ميرسد که احدي باقي نميماند مگر اين که رباخوار ميشود و اگر کسي هم ربا نخورد، از گرد و غبار آن به او ميرسد.(۱) 2.گسترش فقر محمد بن مسلم گوید از امام صادق (ع) شنیدم که می‌فرمود: إِنَّ قُدَّامَ الْقَائِمِ بَلْوَی مِنَ اللَّهِ پیش از آمدن قائم (ع) نشانه‏هائی از طرف خدای عز و جل برای مؤمنان آشکار شود عرض کردم خدا مرا به قربانت کند آن نشانه‏ها چیست؟ آیه معروف را تلاوت فرمود: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ سپس فرمود: الْخَوْفُ مِنْ مُلُوکِ بَنِی فُلَانٍ وَ الْجُوعُ مِنْ غَلَاءِ الْأَسْعَارِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ مِنْ کَسَادِ التِّجَارَاتِ وَ قِلَّةِ الْفَضْلِ فِیهَا وَ نَقْصُ الْأَنْفُسِ بِالْمَوْتِ الذَّرِیعِ وَ نَقْصُ الثَّمَرَاتِ بِقِلَّةِ رَیْعِ الزَّرْعِ وَ قِلَّةِ بَرَکَةِ الثِّمَارِ ثُمَّ قَال‏ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ عِنْدَ ذَلِکَ بِتَعْجِیل خُرُوجِ الْقَائِم‏ (ع) » شما را گرفتار کنیم بترس از پادشاهان بنی فلان در آخر سلطنت آنها و گرسنگی به واسطه گرانی نرخ‌ها و نقصان اموال به واسطه کساد تجارت و کمی سود و نقصان نفوس به واسطه مرگ و میر فراوان و نقصان میوه‏جات به واسطه کمی برداشت محصولات زراعتی و صابران را مژده بده در این موقع به تعجیل ظهور قائم (ع)(۲) ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
👈 تذکر خوب است این نکته را متذکر شویم که فقر و غنا هر دو به یک اندازه ایمان مومن را تهدید می کند و می توان گفت هر کدام یک نوع امتحان محسوب می شود و این بشر دوپا هم در احساس بی نیازی به طغیان کشیده می شود که فرمود: إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی. و از طرفی فقر و نیاز می توان زمینه ساز گمراهی و آلوده شدن باشد که فرمود: كَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً . 3.فراوانی تکدی گری اسحاق ابن عمار روایت می کند امام صادق (ع)فرمود: قَالَ يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ مَنْ سَأَلَ النَّاسَ عَاشَ وَ مَنْ سَكَتَ مَاتَ قُلْتُ فَمَا أَصْنَعُ إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ الزَّمَانَ قَالَ تُعِينُهُمْ بِمَا عِنْدَكَ فَإِنْ لَمْ تَجِدْ فَتُجَاهِدُ:روزگاری برای این مردم در راه است که در آن زمان اگر کسی گدایی از مردم بکند می تواند زندگی کند اما اگر سکوت کند می میرد .روای می پرسد:وظیفه مادر یک چنین زمانی چیست ؟امام می فرمایند :مستمندان را کمک کن از آنچه داری و اگر نداشتی پس تلاش کن .(۳) 👈زمانی که امام علیه السلام از آن زمان سخن می گویند زمانی است که مردم از حال هم بی خبرند و کسی در جستجوی نیازمندان نیست و فقط در صورتی از کسی دست گیری می کنند که او اظهار نیاز بکند و به اصطلاح آبروی خود را پل قرار دهد تا از مشکلات عبور کند که شاعر می گوید: دست طلب چو پیش کسان می کنی دراز پل بسته ای که بگذری از آبروی خویش راهی که اسلام به ما نشان می دهد این است که در جستجوی نیازمندان باشیم وا ز حال همدیگر جویا باشیم و دین اسلام با عناوین مختلف مسلمان ها را به رسیدگی به نیازمندان فرا می خواند تاکید بر صله ارحام ،عیادت مریض،توجه به همسایه ،اهتمام به امور مسلمین و دهها عنوان دیگر که پیام واحدی دارند و آن عبارت است از اینکه ما وظیفه داریم در پی حل مشکلات دیگران باشیم و از حال مردم بی خبر نباشیم و پیشوایان دین علیهم السلام تلاش می کردند که مردم از نظر مادی تامین باشند و کار به جایی نرسد که نیازشان را اظهار کنند . از تلخی سوال کسانی که واقفند مهلت به لب گشودن سائل نمی دهند. 💠داستان حارث که یکی از یاران امیر مومنان است می گوید به محضر امیر مومنان رفتم و عرض کردم حاجتی دارم .فرمود:ای حارث !آیا مرا برای بیان حاجتت شایسته می دانی عرض کردم البته .ناگهان امام برخاست و چراغ را خاموش کرد و با مهربانی در کنارم نشست و فرمود :می دانی چرا چراغ را روشن کردم؟!برای اینکه بدون خجالت حاجتت را بگویی و من ذلت احتیاج را در چهرات نبینم اکنون هر چه در دل داری بگوکه من از پیامبر شنیده ام :حاجتهای مردم امانتهای الهی اند باید از دیگران پنهان داشت و کسی که فاش نکند به ثواب عبادت نایل می شود ☑️مذمت تکدی گری در حدیث در مذمت تکدی گری احادیثی واردشده است؛ ➖ پیامبر(ص) می فرماید:« ثلاث و الّذى نفسي بيده إن كنت حالفا لحلفت عليهنّ: ما نقصت صدقة من مال فتصدّقوا، و لا عفا رجل من مظلمة يبتغى بها وجه اللَّه إلا زاده اللَّه بها عزّا يوم القيامة، و لا فتح رجل على نفسه باب مسألة إلا فتح اللَّه عليه باب فقر». سه چيز است كه به خدائى كه جان من در قبضه قدرت اوست اگر بخواهم درباره چيزى قسم ياد كنم درباره آنها قسم مى‏خورم: صدقه مال را هيچ كم نكند پس صدقه بدهيد، و هيچ كس براى خشنودى خدا ستمى را كه بر او رفته است نبخشد مگر آنكه خداوند روز قيامت عزّت او را خواهد افزود، و هيچ كس درى از سؤال (نياز به ديگران بردن و گدائى) را بر خود نگشايد مگر آنكه خداوند درى از فقر بر او مى‏گشايد». ➖ امام صادق (ع) فرمودند: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع وَ هُمَا جَالِسَانِ عَلَى الصَّفَا فَسَأَلَهُمَا فَقَالَا إِنَّ الصَّدَقَةَ لَا تَحِلُّ إِلَّا فِي دَيْنٍ مُوجِعٍ أَوْ غُرْمٍ مُفْظِعٍ أَوْ فَقْرٍ مُدْقِعٍ فَفِيكَ شَيْ‏ءٌ مِنْ هَذَا قَالَ نَعَمْ فَأَعْطَيَاهُامام امام حسن و امام حسن علیهما السلام در کوه صفا تشریف داشتند شخصی دست طلب به سوی ایشان دراز کرد پس آن بزرگواران فرمودند:سوال کردن (گدایی)روا نباشد مگر فقری شدید و بدهی زیاد و یا ورشکستگی و درماندگی مشکل تو یکی از اینهاست؟او گفت بله پس ایشان به او کمک کردند.(۴) هر که منظور خود از غیر خدا می طلبد او گداییست که حاجت ز گدا می طلبد 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
4. بی اعتنایی اغنیا به فقرا در احادیث ملاحم نسبت به بی توجهی شدید اغنیا به فقرا هشدار داده شده ➖امام صادق فرمود: «وَ رَأَيْتَ اَلرَّجُلَ يُنْفِقُ اَلْكَثِيرَ فِي غَيْرِ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ يَمْنَعُ اَلْيَسِيرَ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ » و دیدی که افراد اموال بسیار در غیر راه خدا انفاق می‌کنند ولی در راه خدا از انفاق مالی اندک مضایقه می‌کنند. 👈آری زیاد دیده می شود افراد برای خوشگذرانی و سفرهای تفریحی و غیر ضروری خود هزینه می کنند اما نه تنها در امور خداپسند هزینه نمی کنند بلکه دیگرانی را که اهل خیرند را مورد تمسخر و اهانت قرار می دهند. ➖و حضرت امیر (ع) می فرمایند «يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ عَضُوضٌ يَعَضُّ الْمُوسِرُ فِيهِ عَلَى مَا فِي يَدَيْهِ وَ لَمْ يُؤْمَرْ بِذَلِكَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ تَنْهَدُ فِيهِ الْأَشْرَارُ وَ تُسْتَذَلُّ الْأَخْيَارُ وَ يُبَايَعُ الْمُضْطَرُّونَ وَ قَدْ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ بَيْعِ الْمُضْطَرِّينَ» بزودى روزگارى بر مردم درآيد بسيار سخت كه دارا آنچه را در دست دارد بسختى نگاهدارد و حال آنكه بدان مأمور نشده است چه خداى متعال فرموده: «فضل و احسان بيكديگر را فراموش نكنيد در آنزمان بدكاران هجوم مى‏آورند و نيكان خوار ميشوند و با بيچارگان معامله مى‏نمايند و حال آنكه رسول خدا(ص) محققا از معامله مردم ناچار نهى فرمود .(۵) 🔘تبیین یکی از مواردی که نبود معنویات به روشنی نمودار می شود ؛ پر رنگ شدن مادیات،توجه و اهتمام به جلب منافع مادی می باشد که در این راستا معنویات و ارزشهای اخلاقی فدا می شوند .در این روایت تصویری بسیار واضح از اوضاع مسلمین دنیا پرست ارائه شده است ، و نتیجه بخل اشخاص ثروتنمند در سه جمله بیان شده است که نشان می دهد اگر اشخاص غنی به دستور الهی که فضل و احسان به مستمندان است عمل نکنند رذایل اخلاقی به سراغشان می آید و اشخاص بد کار میدان دار می شوند و انسانهای وارسته خوار می شوند. در جمله پایانی این روایت به یکی از ارشادات اخلاقی پیامبر اشاره شده است که حضرت از معامله کردن با اشخاص ناچار نهی فرمود ه است .و مردمان آخر الزمان در نقطه مقابل این توصیه قرار می گیرند و رغبت زیادی به این قبیل معاملات نشان می دهند .در زمان ما اتفاق می افتد که انسانی نیازمند جهت تامین زندگی خانواده اش مجبور می شود مثلا فرش خانه اش را بفروشد . افراد به جای اینکه فضل واحسان نشان دهند و مشکل او را حل کنند تا او مجبور نشود کالای اساسی زندگی اش را به قیمتی ناچیز از دست دهد بلکه مسابقه می دهند تا کالای او را به قیمت ارزانتر بخرند چون او مجبور است بفروشد و اینها نهایت سوء استفاده را می کنند . عده ای نه تنها اهل احسان و نیکوکاری نیستند بلکه سعی می کنند کسانی را که از این کارها می کنند را باز دارند گاها شنیده می شود با گفتن یک ضرب المثل که مثلا«چیزی که به خانه لازم است به همسایه روا نباشد» و از این قبیل حرفها .در حالی که ایثار و فدا کاری یک اصل انسانی است که برای نوع بشر بدیهی است و حکایات زیادی در این باره وارد شده است . 🔷سرزنش حرص و پول پرستی امیرمومنان (ع) فرمود:يُسْتَدَلُّ عَلَى شَرِّ الرَّجُلِ بِكَثْرَةِ شَرَهِهِ وَ شِدَّةِ طَمَعِه. حرص فراوان و طمع شديد يك انسان را ميتوان دليل بدى او گرفت و به آن استشهاد كرد. پول‏پرستى و حرص مال ممكن است بشر را آنچنان تحت تأثير درآورد كه خود را فراموش نمايد، ارزش انسانى خويش را از ياد ببرد، و جز به گردآورى مال به چيزى فكر نكند. فزون‏طلبى و عشق به ثروت ميتواند آدمى را از خدا و حقيقت غافل سازد، از تعالى روانى و تكامل معنوى باز دارد، و مكارم اخلاقى و صفات انسانى را از صفحه خاطرش محو نمايد. كَلَّا بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ. وَ لا تَحَاضُّونَ عَلى طَعامِ الْمِسْكِينِ. وَ تَأْكُلُونَ التُّراثَ أَكْلًا لَمًّا. وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبًّا جَمًّا يتيمان را اكرام و نوازش نكنند. و فقرا را با رغبت كنار سفره خود ننشانند. تمام مال ارث را ميخورند و بحقوق ورّاث ضعيف اعتنا نميكنند، اينان سخت فريفته و عاشق مالند. گاهى علاقه شديد به مال آنچنان در آدمى اثر ميگذارد كه بى‏پروا به هر گناه و ناپاكى دست ميزند، از ارتكاب هيچ جرم و جنايتى ابا نميكند، ناروائيها را روا مى‏بيند، و زشتيها را زيبا مى‏پندارد. در طول تاريخ بشر، بسيار اتّفاق افتاده است كه پول پرستان براى آنكه بمال برسند آدم‏ها كشته‏اند، خونها ريخته‏اند، پرده‏ها دريده‏اند، آبروها برده‏اند، و زيانهاى غير قابل جبرانى ببار آورده‏اند. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان امام صادق (ع) مي فرمود: ثروتمندى بمحضر حضرت رسول اكرم آمد و سپس مرد بى‏بضاعتى شرفياب شد و پهلوى او نشست.سرمايه‏دار لباس خود را جمع كرد. پيغمبر اكرم كه ناظر اين عمل بود از او پرسيد ص أَ خِفْتَ أَنْ يَمَسَّكَ مِنْ فَقْرِهِ شَيْ‏ءٌ ترسيدى كه فقر او با تو تماسى پيدا كند؟ جواب داد نه، فَخِفْتَ أَنْ يُصِيبَهُ مِنْ غِنَاكَ شَيْ‏ءٌ ترسيدى كه قسمتى از ثروت تو باو برسد؟ جواب داد نه، ترسيدى كه لباست آلوده شود؟ گفت نه. فرمود فَمَا حَمَلَكَ عَلَى مَا صَنَعْتَ پس چه چیزی موجب شد این کار زشت از تو سر بزند؟ عرض كرد يا رسول اللَّه ثروتى كه قرين من و رفيق روز و شب من است مرا از واقع‏بينى باز داشته است، قبايح را در نظر من زيبا جلوه ميدهد، و خوبيها را بد مينماياند. بجبران اين عمل ناروا من نصف ثروت خود را مجانى باو واگذار ميكنم رسول اكرم (ص) بمرد فقير فرمود: آيا اين انتقال را قبول ميكنى؟ عرض كرد نه. مرد ثروتمند از او پرسيد چرا؟ جواب داد: أَخَافُ أَنْ يَدْخُلَنِي مَا دَخَلَكَ ميترسم بر اثر ثروت بآن حالت بد نفسانى كه تو گرفتارشده‏اى من نيز گرفتار شوم. 💠داستان در يکي از روزها شخصي از انصار به حضور مبارک امام حسين (ع) رسيد وگفت حاجتی دارم پس حضرت فرمود : يَا أَخَا الْأَنْصَارِ صُنْ وَجْهَكَ عَنْ بَذْلَةِ الْمَسْأَلَةِ وَ ارْفَعْ حَاجَتَكَ فِي رُقْعَةٍ فَإِنِّي آتٍ فِيهَا مَا سَارَّكَ إِنْ شَاءَ اللَّه برادر انصاری من! احتیاجت را روی کاغذ بنویس وبدین ترتیب وجهه خود از مساله (گدایی)حفظ کن . از تلخی سوال کسانی که واقفند فرصت به لب گشودن سایل نمی دهند . آن مرد انصاری نياز خود را بدين مضمون روي کاغذي نوشت: اي سرورم! اي ابا عبداللّه! من به فلان شخص مبلغ پانصد دينار بدهکار هستم و توان پرداخت آن را ندارم، چون تنگ دست بوده از لحاظ مالي، سخت در مضيقه مي باشم.پس از آن که امام حسين عليه السّلام نامه او را قرائت نمود، يک هزار دينار تحويل وي دادو فرمود:با پانصد دینار بدهی ات را ادا کن و پانصد دینار را جهت امر معاشت مصرف کن وَ لَا تَرْفَعْ حَاجَتَكَ إِلَّا إِلَى أَحَدِ ثَلَاثَةٍ: إِلَى ذِي دِينٍ أَوْ مُرُوَّةٍ أَوْ حَسَبٍ فَأَمَّا ذُو الدِّينِ فَيَصُونُ دِينَهُ وَ أَمَّا ذُو الْمُرُوَّةِ فَإِنَّهُ يَسْتَحْيِي لِمُرُوَّتِهِ وَ أَمَّا ذُو الْحَسَبِ فَيَعْلَمُ أَنَّكَ لَمْ تُكْرِمْ وَجْهَكَ أَنْ تَبْذُلَهُ لَهُ فِي حَاجَتِكَ فَهُوَ يَصُونُ وَجْهَكَ أَنْ يَرُدَّكَ بِغَيْرِ قَضَاءِ حَاجَتِكَ و در تمام حالات سعي کن، خواهش و خواسته خود را فقط به يکي از سه شخص بگو و از او تقاضا کن: مؤمن ،جوانمرد،شریف .امّا دين دار مؤمن، ايمانش سبب مي شود که خواسته و خواهش تو را برآورده نمايد. و امّا کسي که حسب و نسب درستي داشته و جوانمرد باشد، هرگز روي تو را زمين نمي اندازد و به هر شکلي که باشد آبروي تو را حفظ و خواسته ات را برآورده مي کند. وخاتم الانبیاء ص به امیر مومنان ع فرمود:يَا عَلِيُّ لَأَنْ أُدْخِلَ يَدِي فِي فَمِ التِّنِّينِ إِلَى الْمِرْفَقِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَسْأَلَ مَنْ لَمْ يَكُنْ ثُمَّ كَانیا علی !اینکه دستم را تا مرفق در دهان اژدها ببرم برای من بهتر از آن است که در برابر کسی که نداشته سپس دارا شده( تازه به دوران رسیده )باز کنم . دست حاجت چو بری پیش خداوندی بر که کریم است و رحیم است و غفور است و ودود کرمش نامتناهی ،نعمش بی پایان هیچ خواهنده از این در نرود بی مقصود 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان از ابن عباس روایت شده است که روزی حضرت رسول سیصد دینار به امیر مومنان اعطائ کردند حضرت علی فرمود : وَ اللَّهِ لَأَتَصَدَّقَنَّ اللَّيْلَةَ مِنْ هَذِهِ الدَّنَانِيرِ صَدَقَةً يَقْبَلُهَا اللَّهُ مِنِّي به خدا سوگند امشب از این دینارها صدقه خواهم داد صدقه ای که خداوند قبول فرماید. حضرت امیر می فرماید همان شب بعد از آنکه نماز عشاء را با پیامبر خواندم صد دینار از آن پول را برداشتم و از مسجد خارج شدم پس با زنی روبرو شدم آن صد دینار را به او دادم صبح که شد شنیدم مردم می گویند علی صد دینار به یک زن زنا کار صدقه داده است من از شنیدن این خبر به شدت غمگین گشتم شب بعدی که شد بعد از نماز صد دینار برداشتم وگفتم وَ اللَّهِ لَأَتَصَدَّقَنَّ اللَّيْلَةَ بِصَدَقَةٍ يَتَقَبَّلُهَا رَبِّي مِنِّي به خدا سوگند امشب از این دینارها صدقه خواهم داد صدقه ای که پروردگارم از من قبول فرماید پس به راه افتادم مردی را دیدم پس آن پول را به او صدقه دادم اما صبح که شد شنیدم می گویند :دیشب علی یکصد دینار به یک دزد داده است باز غصه شدید مرا فرا گرفت اما گفتم وَ اللَّهِ لَأَتَصَدَّقَنَّ اللَّيْلَةَ صَدَقَةً يَتَقَبَّلُهَا مِنِّي به خدا سوگند امشب صدقه ای می دهم که خدای از من قبول کند. پس بعد ازآنکه نماز عشاء را با پیغمبر به جای آوردم از مسجد خارج شدم در حالی که صد دینار همراهم بود پس با مردی برخورد کردم و آن یکصد دینار به او دادم فردا شنیدم که اهل مدینه می گویند:شب گذشته علی شخص ثروتمندی صد دینار صدقه داده است دچار غم شدیدی شدم (با توجه به علمی که حضرت داشت و با اطمینان می فرمود به خدا قسم که صدقه ای که می دهم مورد قبول واقع می شود برای حضرت این سوال مطرح می شود که چرا اینطور شد چون طبق علم امام این صدقه او باید مورد قبول واقع شود پس به محضر مدینه علم می رود تا در دیگری از علم به رویش گشوده شود حضرت در ادامه می فرمایند: ) پس به محضر رسول خدا رفتم قضیه را گفتم به من فرمود: يَا عَلِيُّ هَذَا جَبْرَئِيلُ يَقُولُ لَكَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ قَبِلَ صَدَقَاتِكَ اینک جبرییل است که به تو می گوید :خداوند صدقات تو را قبو ل کرد همانا صدقه ای که شب اول به دست زن زن زناکاری افتاد پس او به خانه برگشت و ازفساد توبه کرد و آن صد دینار را سرمایه قرار داد و به فکر شوهر افتاده تا ازدواج کند و زندگی شرافتمندانه ای آغاز کند و صدقه دوم تو در دست دزدی افتاد پس به منزلش برگشت و از دزدی توبه کرد و پول تو را سرمایه قرار داد تا تجارت کند و صدقه سوم تو در دست ثروتمندی افتاد که سالهاست مالش را تزکیه نمی کرد اما بخشش تو موجب شد که وقتی به خانه اش برگشت خودش را سرزنش کرد و گفت : وای بر تو این علی بن ابی طالب که پولدار نیست اما به من یکصد دینار صدقه می دهد اما من که سالهاست زکات واجب شده است و نداده ام پس زکات مالش را محاسبه کرد و دینار فراوان زکات داد و این آیه در حق تو نازل شد : رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ يَزيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ (38-39نور 37) مردانى كه نه تجارت و نه معامله‏اى آنان را از ياد خدا و برپاداشتن نماز و اداى زكات غافل نمى‏كند آنها از روزى مى‏ترسند كه در آن، دلها و چشمها زير و رو مى‏شود.(آنها به سراغ اين كارها مى‏روند) تا خداوند آنان را به بهترين اعمالى كه انجام داده‏اند پاداش دهد، و از فضل خود بر پاداششان بيفزايد و خداوند به هر كس بخواهد بى حساب روزى مى‏دهد (و از مواهب بى‏انتهاى خويش بهره‏مند مى‏سازد).(۶) 👌نکته معارفی-اعتقادی شاید برای شنونده در خصوص بخشهایی از این داستان سوالاتی پیش بیاید از جمله این که ندانستن راز صدقه های قبول با توجه به علم غیب امامان ، چگونه توجیه می شود؟ در پاسخ می توان نکاتی را بیان کرد از جمله این که علم غیب امامان مثل علم غیب الهی لایتناهی و همیشگی نیست بلکه اگر او بخواهد وخدا هم بخواهد مطلع خواهد شد ؛ «اذا اراد علم» یعنی زمانی که بخواهند به علوم خاصه لَدُنّی دسترسی می یابند، و ممکن است در مواردی و روی جهاتی از باب «قضیه فی واقعه » خداوند رازی را از اولیا خود مخفی کند چنانچه در سوره کهف و قصه حضرت موسی و حضرت خضر اموری از حضرت موسی مخفی شده بود در حالی که همان امور برای حضرت خضر روشن و مشخص بود. و در این قضیه اصل قبولی صدقات سه گانه برای حضرت امیر(ع) روشن شده بود اما تبیین چگونگی آن با فاصله سه روز اتفاق افتاد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان مسمع بن عبد الملك گفت در منى خدمت حضرت صادق مشغول انگور خوردن بوديم گدائى آمد و تقاضا كرد امام دستور داد يك خوشه انگور باو بدهند. گدا گفت احتياج بانگور ندارم اگر پول بدهيد خوب است امام فرمود خداوند وسعت بتو بدهد گدا رفت باز برگشت گفت همان خوشه انگور را بدهيد فرمود برو خدا گشايش دهد بتو چيزى باو نداد. گداى ديگرى آمد امام عليه السّلام سه دانه انگور باو داد گدا گرفت و گفت الحمد لله رب العالمين خدائى كه مرا روزى بخشيد. امام فرمود بايست دست مبارك را پر از انگور كرده باو داد باز گفت حمد و سپاس خدائى راست كه بمن روزى بخشيد باز فرمود بايست.از غلامش پرسيد چقدر پول دارى؟ عرضكرد تقريبا بيست درهم فرمود باين فقير بده گدا گفت خدايا ترا سپاسگزارم اين نعمت از جانب تو است خدائى كه شريكى ندارى. باز امام فرمود بايست پيراهن خود را از تن بيرون آورد فرمود اين را بپوش. گدا پوشيده گفت خدا را شكر ميكنم كه مرا پوشانيد و لباس بمن داد آقا يا ابا عبد اللَّه يا گفت خدا بشما خير بدهد همين دعا را براى حضرت صادق كرد گدا رفت. ما با خود اين طور خيال كرديم كه اگر آن گدا دعا براى خود حضرت نميكرد پيوسته باو چيزى ميداد چون هر چه حمد و سپاس خدا را مينمود باو مقدارى مى‏بخشيد. 💠داستان امیر مومنان از ملک شخصی خود پنج وسق (حدود 900کلیو گرم) خرما به یک نیازمند آبرومند فرستاد فضول نادانی که شاهد ماجرا بود به مولا اعتراض کرد که :او که از تو تقاضایی نداشت و به خدا قسم که اگر یک وسق (یک پنجم آنچه حضرت به او داده بود) داده بودی کفایت می کرد. حضرت امیر علیه السلام از این اعتراض او برآشفت و خطاب به او فرمود: لَا كَثَّرَ اللَّهُ فِي الْمُؤْمِنِينَ ضَرْبَكَ أُعْطِي أَنَا وَ تَبْخَلُ أَنْتَ لِلَّهِ أَنْتَ إِذَا أَنَا لَمْ أُعْطِ الَّذِي يَرْجُونِي إِلَّا مِنْ بَعْدِ الْمَسْأَلَةِ ثُمَّ أُعْطِيهِ بَعْدَ الْمَسْأَلَةِ فَلَمْ أُعْطِهِ ثَمَنَ مَا أَخَذْتُ مِنْهُ وَ ذَلِكَ لِأَنِّي عَرَّضْتُهُ أَنْ يَبْذُلَ لِي وَجْهَهُ الَّذِي يُعَفِّرُهُ فِي التُّرَابِ لِرَبِّيخداوند امثال تو رادر بین مومنین زیاد نکند .من می بخشم تو بخل می کنی ؟!اگر من به او ندهم مگر بعد از خواستنش ارزش چیزی که به او می دهم به چیزی که از او گرفته ام نمی رسد زیرا در این صورت وجهه او را که نزد خداوند محترم است از او گرفته ام و مسلمانی که از وضع معیشت کسی خبر دارد ولی ولی به او کمک نمی کند در این گفته اش که می گوید:ِ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَات صادق نیست او که متاع فانی دنیا را از او دریغ می کند چگونه بهشت را برای او می خواهد.   ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.حاجي نوري، مستدرک الوسائل ، ج ١٣، ص ٣٣٣). ۲. طوسی؛ کتاب الغیبة؛ ص ۴۳۶. ۳.کافی،ج۴،ص۴۶ ۴. سبزواری، مهذب الاحکام، ج۱۱، ص ۱۸۲ ۵.نهج البلاغه، حکمت ۴۶۸. ۶ّ بحار الانوار،ج۴۱،ص۲۸. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
rajab 1444 Final.pdf
328.6K
🌀 جدول مراقبه‌ی رجبیه 📝 اعمال و اذکار ماه رجب 📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. ♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. 📚 منابع: 1️⃣ اقبال الاعمال 2️⃣ مفاتیح الجنان منبع: @Manahejj ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
26.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان مهم مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی درباره ماه شریف ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
⭕️هزینه تقریبی حج ۱۴۰۲ اعلام شد نواب، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت: 🔹️هزینه حج سال آینده حدودا ۱۵۰ میلیون تومان است. 🔹️سرانه اعزام کارگزاران و خادمین در حج سال آینده حداکثر ۵ صدم درصد به نسبت کل سهمیه است که نسبت به حج گذشته بیش از هزار نفر از خادمین کم می‌شود و به تعداد زائرین اضافه خواهد شد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌀 برخی از اعمال ماه رجب ❇️ سه ماه رجب و شعبان و رمضان را دریابیم 🇮🇷اولین رسانه مستقل و جامع طلاب خراسان بزرگ در ایتا🇮🇷 @ettelaeiye_kh