eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
218 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واقعه معراج وقرب الهی مناسب شب هفدهم،شب معراج [منبر ۲۰ دقیقه ای] ✔️روشاین منبر با توجه به نحوه ورود به مطلب، با روش «ابهام در موضوع» و انتقال پیام با قصه آماده شده است. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام نمازهای نافله از نمازهای مستحبی هستند که به آنها نوافل هم گفته می شود. از مهمترین نمازهای مستحبی، نافله های شبانه‌روزی هستند که به آنها نوافل یومیه می‌گویند.این نماز ها که برای قرب الهی توصیه شده است عبارت اند از؛ ➖ نافله نماز صبح؛ قبل از نماز صبح، ۲ رکعت. ➖نافله نماز ظهر؛ قبل از نماز ظهر، ۸ رکعت. ➖ نافله نماز عصر؛ قبل از نماز عصر، ۸ رکعت. ➖ نافله نماز مغرب؛ بعد از نماز مغرب، ۴ رکعت. ➖نافله نماز عشاء؛ بعد از نماز عشاء، ۲ رکعت. و «در روز جمعه چهار رکعت به نافله‌های ظهر و عصر افزوده شده و بیست رکعت می‌شود.»  ➖ نافله شب؛ که بعد از نصف شب شرعی تا اذان صبح خوانده می شود ۱۱ رکعت ⇤هشت رکعت نماز شب. ⇤ دو رکعت نماز شفع. ⇤ یک رکعت نماز و‌تر. ✔️بنابراین تعداد نافله‌ها ۳۴ رکعت، دو برابر تعداد فرایض است. 🟢ماجرای واقعی آیت الله آقا سید علی آقا قاضی، زمانی که در نجف زندگی می کردند، هم محله لاتی می شوند که با تمام لاتی اش، مرحوم قاضی را دوست داشت، و هر وقت سید را میدید با تمام احترام و ادب به سید سلام میداد. و سید پاسخ سلامش را میداد و جمله ای هم اضافه میکرد؛ «نماز بخوان» . این لات که به قاسم معروف بود،روزی که طبق معمول به سید سلام داد و سید همان جمله تکراری «نماز بخوان» را به او یادآور شد ، قاسم گفت یک نماز بخوانم راضی میشوی؟ سید فرموده بود آری نماز شب بخوان. قاسم که نمازهای واجب هم نمیخواند با تعجب گفته بود من که تا حالا نماز نخوانده ام میگید نماز شب بخوانم؟! سید علی آقا فرمودند آری نماز شب بخوان . قاسم، گفته بود اما من اون موقع سحر چطور بیدار شوم؟! آقا فرموده بود بیدار کردنت با من، تو نیت کن (من دعا میکنم بیدار شی) . قاسم که کنجکاوی ش و تعحبش هم تحریک می شود می گوید چشم اگر کاری کنید که من اون موقع صبح بیدار شوم نماز شب میخوانم. قاسم درست وقت نماز شب از خواب می پرد انگار کسی او را بلند کرده و می نشاند. با تعجب به یاد حرف آقای آقا سید می افتد و طبق قولی که به سید داده بلند می‌شود وضو بگیرد در همان وضو حال خوشی به او دست می‌دهد، او اشک چشمانش را به آب وضو قاطی میکند که؛ «خدایا بنده گنهکارت را اجازه داری با تو حرف بزند». آری قاسم با همان نماز شب که با لطف آقا سید علی آقا قاضی میخواند توبه میکند و جز خوبان می شود تا جایی که گفته شده مردم برای اجابت دعاهای خود از او التماس دعا میکردند. 🔸نکته جالب اینکه آقا سید علی آقا قاضی خیلی‌ها را با همان توصیه به نماز، به ویژه ویژه شب، به کمال و قرب الهی رهمنون شده اند چنانچه علامه طباطبایی می‌گوید: چون به نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم به خاطر قرابت و خویشاوندی به محضر قاضی رفتم، روزی کنار در مدرسه‌ای ایستاده بودم که مرحوم قاضی از آن جا عبور می‌کرد؛ چون به من رسید، دست خود را بر روی شانه من گذاشته و فرمود: «ای فرزند! دنیا می‌خواهی، نماز شب بخوان و آخرت می‌خواهی، نماز شب بخوان» 🧷این ماجرا را از زبان مرحوم آیت الله فاطمی نیا ببینید اینجا👈 لینک 🔶حدیث قُرْب نَوَافِل حدیثی قُدسی است که خداوند در شب معراج خطاب به پیامبر(ص) فرموده است. لَمَّاأُسْرِی‏ بِالنَّبِی قَالَ يَا رَبِّ مَا حَالُ الْمُؤْمِنِ عِنْدَكَ؟ قَالَ يَا مُحَمَّدُ! مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ، وَأَنَا أَسْرَعُ شَيْ‌ءٍ إِلَى نُصْرَةِ أَوْلِيَائِي، وَمَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَيْ‌ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي عَنْ وَفَاةِ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ، وَأَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ، وَإِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْغِنَى، وَلَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ لَهَلَكَ، وَإِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْفَقْرُ، وَلَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ لَهَلَكَ، وَمَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِي بِشَيْ‌ءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ، وَإِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ، وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ، وَلِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ، وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا، إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ، وَ‌إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ(۱) [ترجمه حدیث اینجا قرار گرفته است] در ادامه معراج و قرب الهی را بررسی خواهیم کرد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢 واقعه معراج پیامبر ماجرای معراج پیامبر، که طبق روایات در شب هفدهم ماه رمضان اتفاق افتاده از اهمیت فوق العاده برخوردار است. اطلاع از معراج و کشف رمز و راز این واقعه مهم برای بسیاری از علما و عرفا دارای اهمیت بوده است و این ماجرا ذهن دانشمندان معروفی مثل ابن سینا را به خود مشغول کرده است که ایشان کتاب مستقلی با عنوان«معراج نامه» در مورد معراج پیامبر نوشته است. در این بخش مناسب دیدیم در چند محور ، معراج پیامبر را مورد بررسی قرار دهیم؛ ➖محور اول 🟢 کیفیت معراج؛جسمانی و روحانی یکی از محورهای مورد بحث در مورد معراج چگونگی این واقعه است یعنی اینکه آیا جسمانی یا روحانی بوده است؟ در این باره نظرات مختلفی وجود دارد نخست به تعبیر عمیق امام خمینی به عنوان مفسر و عارف بزرگ نگاهی بیاندازیم؛ «در شب معراج از عالم ماده به عالم عقل رفته، سپس از عالم عقل و مقام جبرئیل نیز عبور کرده،  به افق احدیت جذب شده و از عالم جبروت و لاهوت نیز عبور کرد». نظر علامه جوادی آملی در این بحث قابل توجه است؛« بخشى از معراج مربوط به جسم است يعنى همان سير شبانه از مسجد الحرام تا مسجد الاقصى: «سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَه» اما بخشى ديگر از معراج كه مربوط به مشاهده انبيا و سدرة المنتهى و گفتگو با جبرئيل و دريافت وحى و رسيدن به مقام قاب قوسين و امثال ذلك است جسمانى نبوده، گر چه پيامبر در اين قسمت جسم داشته و بيدار هم بوده است، ولى درك آن حقايق والا به وسيله روح صورت مى گرفته است». ➖محور دوم 🟢مشاهدات پیامبر ➖ ملاقات با پیامبران ؛ پیامبر در معراج با پیامبران از حضرت آدم گرفته تا بقیه انبیا ملاقات داشته است ، در هر کدام از آسمان‌های هفتگانه به ترتیب "یحیی"، "عیسی"، "یوسف"، "ادریس"، "هارون" و "موسی" را ملاقات و بر آنها سلام کرد. ➖ مشاهده فرشته ها؛ مشاهده فرشته ها و ملاقات با برترین فرشته ها مانند عزرائیل،میکائیل، اسرافیل، جبرئیل،... ➖ مشاهده بهشت و جهنم؛ در این بخش نکات جالب و تکان دهنده ای نقل شده است. ➖محورسوم 🟢 پیام ها و دست آوردهای معراج در این قسمت به صورت مختصر به نتایج معراج اشاره می‌شود؛ ➖تأکید بر ولایت علی (ع) در واقعه معراج به شکل های مختلف به عظمت حضرت امیر و ولایت ان حضرت اشاره شده است تا جایی که آهنگ صدای خداوند،صدای حضرت امیر بوده است ؛ عبدالله بن عمر می گوید به پیامبر اکرم(ص) عرض کردم: یا رسول الله! خداوند در شب معراج به چه لغت و زبانی با شما حرف می زد؟ پیامبر(ص) فرمودند: خداوند مرا با صدای علی(ع) مخاطب قرار می داد، پس خداوند خود مرا الهام کرد که پرسیدم: پروردگارا! من با تو حرف می زنم یا با علی؟!در اینجا خداوند متعال فرمود: ای احمد! من با هیچ چیزی قیاس نشوم و با چیزهای شبیه اشیاء هم وصف نمی شوم.تو را از نور خودم خلق کردم و علی(ع) را از نور تو، « فاطلعت علی سرائر قلبک فلم أجد إلی قلبک أحب إلیک من علی بن أبی طالب(ع) فخاطبتک بلسانه کیما تطمئن قلبک» می دانم که تو چقدر علی(ع) را دوست می داری و محبوب قلبت می باشد پس با صدای علی(ع) با تو حرف زدم تا قلبت آرامش پیدا کند.(۲) 🌺شعر شب إسراء به خلوتگاه معبود  لسانُ الله على ، احمد ، اُذُن بود كلام الله ناطق شد از آن شب  كه حق با لهجه او گفت مطلب خدا را خلوت آن شب با نبى بود و « ما اوحى إلى عبده » على بود ➖وجوب نمازهای پنج‌گانه.  خداوند در شب معراج پنج نماز دو رکعتی بر مسلمانان واجب فرمود که به آن ده رکعت گفته می شود؛«ما فرض الله» و پیامبر با اذان الهی هفت رکعت به آن ده رکعت اضافه فرمود که گفته می شود «ما فرض النبی». امام رضا (ع) علت این کارپیامبر(ص)را، جبران نقص و کمبودهایی در اصل نماز بیان کردند. ➖ اعطای کوثر ؛فاطمه زهرا(س).  در شبا معراج پیامبر در خدا شنید که «لولاک لما خلقت الافلاک ولولا علی لما خلقتک ولولا فاطمه لما خلقتکما؛ اگر تو نبودی موجودات را نمی آفریدم، و اگر علی نبود تو را نمی آفریدم، و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را نمی آفریدم. و نقل شده پیامبر فرمود بعد از معراج با خدیجه همبستر شدم و وجود فاطمه از میوه های بهشتی معراج شکل گرفت . ➖ آموزه های اخلاقی خدای متعال با پیامبر در معراج سخن گفت. برخی از احادیث قدسی دستاورد این سفر آسمانی‌اند. و از جمله نکات اخلاقی مورد اشاره در حدیث معراج در این قرار است؛« خصوصیات افراد مؤمن و پرهیزکار و توکل‌کنندگان بر خداوند، ویژگی زاهدان در دنیا، ویژگی اهل دنیا و اهل آخرت،پاداش زاهدان،توصیه بر پرهیزکاری، ارزش سکوت، اهمیت رزق حلال، جایگاه و اثر روزه ،ویژگی عابدان، تأکید بر توکل به عنوان شریف‌ترین کارها، تأکید بر خشنود بودن بر آنچه او مقدرات الهی و.... 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
معنی قرب الهی علامه مصباح:«انسان آن قدر رشد می‌کند که نزدیک خدا می‌شود. انسان خدا نمی‌شود. مخلوق هیچ‌گاه خالق نمی‌شود. آخرین مرتبه‌ کمال انسان این است که قرب خدا پیدا کند؛ البته قرب نیز مراتبی دارد و نسبی است. اوج قرب کمالی است که موجب خلیفه ‌اللهی انسان می‌شود و تا آن جا که می‌دانیم فقط چهارده نفر بالفعل به آن مرتبه رسیدند؛ ۱۲۴هزار پیغمبر نیز در مرتبه بعد از ایشان هستند». ➖انسان، هر قدر که بیشتر روی نفس خویش کار کند و در جهت مزیّن شدن و متصف شدن به فضایل و کمالات تلاش نماید، در واقع در جهت «خداگونه شدن» و «مظهریت اسماء الهی» گام برداشته است. شباهت به خداوند در اوصاف بدین معناست که اگر خداوند، رحیم و مهربان، است انسان نیز مهربان باشد. اگر او «ستار» و پوشانندة خطاست؛ انسان نیز اینچنین باشد. اگر او آمرزنده و شکور و عزیز و کریم و ... است؛ انسان نیز با تلاش خویش زمینة شکوفایی این اوصاف در خویش را فراهم ساخته و آنها را در خود متجلّی سازد. بدین گونه است که او به خدا شبیه تر گشته و به مقام «قرب الهی» یعنی «نزدیکی به او در اوصاف و فضایل» نایل می گردد. 🔷عوامل تقرب الهی در آموزه های دینی تقرب به خداوند را مشروط به انجام اعمال و تکالیفی و متخلق شدن به صفات نیکو دانسته اند که برخی از آن عوامل را بر می شمریم؛ 🔹ورع امام صادق(ع) فرمود: در مناجات خداوند با موسی(علیه السلام) چنین آمده است: «مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ الْمُتَقَرِّبُونَ بِمِثْلِ الْوَرَعِ عَنْ مَحَارِمِي»: «هیچ بنده‌ای به من تقرّب پیدا نکرد، به چیزی مانند دوری از گناهان».(۳) 🔹ایمان و عمل صالح با استناد به آیاتی از قرآن، از ایمان و عمل صالح به عنوان وسیله‌های جهت دست‌یابی به مقام قرب الهی نام برده شده است. 🔹انفاق، صدقه و زکات پرداخت‌های مالی در راه خدا از جمله راه‌های تقرب به خداوند معرفی شده است. 🔹کمک به دیگران در روایات تلاش برای برآوردن حاجات دیگران اگرچه مثمر ثمر نباشد و ناامید نکردن آنها از جمله عوامل تقرب به خدا دانسته شده است. حضرت امیر(ع) در نامۀ معروف به عهدنامه مالک اشتر، وسیلۀ تقرّب به پروردگار را رسیدگی به حقوق و نیازمندی‌های نیازمندان، یتیمان وسالمندان دانسته و می‌فرماید: «فَتَقَرَّبْ إِلَى اللَّهِ بِتَخَلُّصِهِمْ وَ وَضْعِهِمْ مَوَاضِعَهُمْ‏ فِي‏ أَقْوَاتِهِمْ‏ وَ حُقُوقِهِم». 🔹نماز که فرموده اند ؛«اَلصَّلاَةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ» نماز ، وسيله تقرّب هر پرهيزگارى به خداوند است . ➖امام صادق (ع)در پاسخ به سؤال به اینکه چه چیزی از نظر فراهم آوردن قرب الهی برترین محسوب میشود، فرمود : « ما أعلَمُ شَيئا بعدَ المَعرِفَةِ أفضَلَ مِن هذِهِ الصَّلاةِ، أ لا تَرى أنّ العَبدَ الصالِحَ عيسَى بنَ مريمَ قالَ : «وَ أوْصانِي بِالصَّلاةِ» .(۴) بعد از معرفت [خدا ]چيزى برتر از اين نماز نمى شناسم . مگر نمى بينى كه بنده صالح ، عيسى بن مريم ، گفت : «و [خدا] مرا به نماز سفارش كرد » ؟! ➖امام كاظم (ع)فرمود: اَفْضَلُ ما يَتَقَرَّبُ بِهِ الْعَبْدُ اِلَى اللّه ِ بَعْـدَ المَعْـرِفَةِ بِهِ الَصَّـلاةُ وِ بِرُّ الْوالِدَيْنِ وَ تَرْكُ الْحَسَدِ وَالُعْجبِ وَالفَخْرِ. پس ازخداشناسى، برترين كارى كه بنده به وسيله آن به خداوند نزديك مى شود عبارت است از: نمــاز، نيـكى به پـدر و مـادر، و ترك حسد و خودپسندى و فخرفروشى.(۵) 🔹سجده طبق مفاد آیه آخر سوره علق که سجده واجب دارد سجده و خضوع در پیشگاه الهی،از عوامل تقرب به خداوند می باشد. ♻️آثار تقرب الهی دست‌یابی به فلاح و رستگاری،[ رسیدن به مقام اهل یقین، دوری از تکبر نسبت به عبادت خدا، رحمت الهی، زیاد شدن اموال، آسایش و راحتی هنگام مرگ و بهشت از جمله آثار تقرب به خداوند دانسته شده است. 💠داستان [مقربان] حضرت عيسى (ع) بر سه تن گذشت كه رنگ چهره هايشان دگرگون شده و تن هايشان نزار شده بود . پس به ايشان گفت : «چه چيزْ شما را به اين حالى كه مى بينم ، دچار كرده است ؟». گفتند : ترس از دوزخ . فرمود : «بر خداوند ، حق است كه شخص ترسان را ايمنى بخشد» . سپس از آنان گذشت و به سه تن ديگر رسيد كه از آنان ، لاغرتر و رنگ پريده تر بودند . پرسيد : «چه چيزْ شما را به اين حالى كه مى بينم ، دچار كرده است ؟». گفتند : اشتياق به بهشت . فرمود : «بر خداوند ، حق است كه آنچه را اميد داريد ، به شما ببخشد». سپس از آنان گذشت و به سه تن ديگر رسيد كه از آنان لاغرتر و رنگ پريده تر بودند و گويى بر چهره هايشان آينه هايى از نور بود . پرسيد : «چه چيزْ شما را به اين حالى كه مى بينم ، دچار كرده است ؟» . گفتند : دوستى خداى عز و جل . فرمود : أنتُم المُقَرَّبونَ ، أنتُم المُقَرَّبونَ شما مقربان هستید، شما مقربان هستید.(۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢داستان هایی از معراج 💠داستان از پیامبر(ص) نقل است: «شبی که به معراجم بردند، فرشته‌ای را دیدم که بر منبری از نور نشسته بود و فرشتگان دیگری او برگرد او بودند. گفتم: ای جبرئیل! این فرشته،‌ کیست؟ جبرئیل گفت: به او نزدیک شو و سلام کن، من نزدیک رفتم و سلام کردم. دیدم که او برادر و پسر عمویم علی بن ابی‌طالب(ع) است! گفتم: ای جبرئیل! یعنی علی در رسیدن به آسمان چهارم از من پیشی گرفته است؟ جبرئیل گفت: خیر. ای محمد! فرشتگان از شدت و سوز محبتی که به علی دارند، شکوه کردند خداوند این فرشته را از نور به شکل و شمایل علی آفرید. پس فرشتگان او را در هر شب و روز جمعه هفتاد هزار بار زیارت می‌کنند و خداوند را تسبیح و تقدیس می‌نمایند، و ثواب آن‌را بر محبان و دوستان علی(ع) هدیه می‌کنند».(۷) 💠داستان مرا بر جهنم سیر دادند تا از چگونگی آن آگاه شوم. زنی را دیدم شکنجه می شود، از علت عذاب شدن وی پرسیدم، در پاسخ گفتند: او گربه ای را بست و به او آب و غذا نداد و رهایش نکرد و این عمل به مردن گربه انجامید و به همین دلیل است که عذاب می شود.(۸) 💠داستان در بهشت زن بدکاره ای را دیدم، از علت داخل شدن وی به بهشت پرسیدم، در پاسخ به من گفتند: او بر سگی گذشت که در چاهی افتاده بود و از شدت تشنگی له له می زد، پس لباس خود را به چاه انداخت و آب آن را در دهان سگ فشرد و سگ سیراب شد و خداوند به همین دلیل او را بخشید.(۹) 💠داستان از امیر مؤمنان (ع)نقل کرد که فرمود: من و فاطمه بر پیامبر(ص) وارد شدیم. پس ایشان را در حالی که سخت می گریست؛ یافتیم. من عرض کردم: پدر و مادرم فدایت یا رسول اللَّه! چه باعث شده که شما این چنین گریه می کنید؟ در پاسخم فرمود: ای علی! شبی که مرا به آسمان بردند زنانی از امّتم را در عذابی شدید، نگریستم و آن وضع برای من سخت گران آمد. گریه ام از جهت عذاب سخت آنان است که به چشم خویش وضعشان را دیدم. [سپس پیامبر مشاهدات تلخ خود را بیان فرمود] پس فاطمه (س) به پدرش عرض کرد: ای حبیب من، و ای نور دیدگانم، به من بگو که اینان چه کرده بودند و رفتارشان چه بود که به این عقوبت گرفتار شدند؟ فرمود: ای دختر عزیزم، امّا آن زنی که به موی سرش معلّق در آتش بود؛ آن فردی بود که موی سر خویش از نامحرمان نمی پوشانید. و امّا آن زنی که به زبانش آویخته بود؛ او کسی بود که با زبان، شوهر خویش را آزار می داد. آن که به پستان هایش آویزان بود؛ شوهرداری بود که از آمیزش با شویش پرهیز داشت و امّا آنکه به پاهایش معلق در دوزخ بود؛ کسی بود که بدون اذن همسر خود، از خانه بیرون می رفت. امّا آن زنی که گوشت بدن خویش را می خورد؛ آن بود که خود را برای نامحرمان زینت می کرد. امّا آنکه دست و پایش را به هم زنجیر کرده بودند و مارها و عقرب ها بر او مسلّط بودند؛ زنی بود که درست وضو نمی ساخت و لباسش را از آلودگی به نجاست، تطهیر نمی کرد. غسل جنابت و حیض به جای نمی آورد. خود را نظیف نمی ساخت و به نماز اهمیت نمی داد. و امّا آن کر و کور و لال، زنی بود که از غیر شوهر خویش، دارای فرزند می شد و به شوهر خود نسبت می داد. آنکه گوشت بدنش را با مقراض ها می بریدند؛ پس وی زنی بود که خود را در اختیار مردان اجنبی می نهاد و خود را بدان ها عرضه می نمود. و امّا آن زنی که سر و رویش آتش گرفته بود و مشغول خوردن روده های خود بود؛ آن کسی بود که دلّالی جنسی به حرام می کرد. امّا آنکه سرش، سر خوک و بدنش بدن حمار بود؛ آن زنی بود که سخن چینی به دروغ می نمود. امّا آنکه رخسارش رخسار سگ بود و آتش در دبر او می ریختند و از دهانش بیرون می آمد؛ آن زنی آوازه خوان و نوحه گر و حسود بود آن گاه پیامبر(ص) فرمود: وای بر زنی که شوی خویش را به غضب آرد و خوشا به حال بانوئی که شوهرش از او راضی باشد.(۱۰) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. الکافی،ج۲، ص۳۵۲ ۲.مناقب خوارزمى، ص ۳۷. ۳.اصول كافى ج ۳ص ۱۲۷. ۴.الكافي ، ج ۳،ص۲۶۴. ۵.تحف العقول، ص۳۹۱ ۶.المحجّة البيضاء ، ج۶،ص۸. ۷.ارشاد القلوب، ج ۲، ص۲۳۳. ۸.بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۶۴ ۹.همان ۱۰.عیون أخبار الرضا(ع)، ج‏۲، ص۹.   🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۲۳) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️خصلت۲۳ ؛بُشْرُهُ فِی وَجْهِهِ بيست و دوّمين صفت مؤمن و منتظر «بُشْرُهُ فِی وَجْهِهِ» یعنی بشاش و خوش رو بودن است. اسلام دین محبت و عطوفت است و یکی از شیوه ها و نشانه های محبت خوش رویی است. خوش رویی و بشاش بودن در کتاب های اخلاقی مورد تاکید قرار گرفته است تا جایی که خوش رویی نشانه مومن بودن دانسته شده؛ پیامبر فرمود:«اَلمُؤمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ و َالمُنافِقٌ قَطِبٌ غَضِبٌ»مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.(۲) 🟢خوش رویی در سیره معصومان پیامبر و امامان بشاش و خوش رو بودند برخلاف مقدس مآب های ما که همیشه از مردمِ دیگر بهای مقدسی می خواهند، همیشه چهره های عبوس و اخم های درهم کشیده دارند و هیچ وقت حاضر نیستند یک تبسم را به لبان خود بیاورند، پیامبر و امامان همیشه با مردم با بشاشت و با چهره بشاش روبه رو می شدند، آنها شوخی میکردند مادام که به حد باطل نمی رسید. 🟢آثار خوش رویی ➖ خوش‌رویی و خوش‌برخوردی، سبب جلب محبت افراد و تألیف قلوب است. علی‌علیه السلام فرمود:«إنَّ أحْسنَ ما يَأْلَفُ بهِ النّاسُ قلوبَ أوِدّائهِم ، و نَفَوا بهِ الضِّغْنَ عن قُلوبِ أعْدائهِم : حُسنُ البِشرِ عند لِقائهِم ، و التَّفَقُّدُ في غَيبتِهم ، و البَشاشةُ بِهم عند حُضورِهِم» بهترين وسيله اى كه مردم با آن دلهاى دوستان خود را به دست مى آورند و كينه ها را از دلهاى دشمنانشان مى زدايند، خوشرويى هنگام برخورد با آنان است و جوياى احوال آنان شدن در غيابشان و گشاده رويى با آنان در حضورشان.(۳) ➖ خوش رویی زمینه ساز بهشتی شدن است حضرت زهرا(س) در اهمیت این مسأله می‌فرمایند: «بشرٌفی وَجهِ المُؤمِنِ یُوجِبُ لِصاحِبِهِ الجَنَّةَ» خوشرویی هنگام روبرو شدن با مؤمن، بهشت را بر فرد خوشرو واجب می‌کند.(۴) ♻️عوامل ایجاد و تقویت خوش رویی ۱. توجه به شرافت و ستودگی خوش‌رویی نزد عقل و شرع: که نیرومندترین انگیزه برای کسب آن و مواظبت بر آن است. ۲. توجه به عواقب فراوان اخروی و دنیوی و ترشرویی: که در این نوشتار نیز ارائه شدند. ۳. بیرون کردن حب دنیا از قلب: که ریشه‌ هر خطا و عداوت از جمله ترشرویی است همانطور که گفته شد. ۴. دفع انکار و استکبار در برابر حق از خود. ۵. کسب صفت تواضع در برابر مردم. ۶. تلاش برای رسیدن به رحمت الهی و اتصاف به صفات او: همانطور که در روایات به ما دستور داده شده است که متصف به اخلاق الهی شویم   .ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۰. ۲.تحف العقول، ص۴۹. ۳بحار الأنوار،ح۷۸،ص۵۷  ۴.بحارالأنوار، ج۷۵، ص۴۰۱ ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۲۳) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله بیست و سوم که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام زین العابدین(ع) در ضمن حدیث مفصل رساله الحقوق فرمود: «وَ حَقُّ بَطْنِكَ أَنْ لاَ تَجْعَلَهُ وِعَاءً لِلْحَرَامِ وَ لاَ تَزِيدَ عَلَى اَلشِّبَعِ» حق شکمت این است که آن را ظرف برای حرام قرار ندهی و بیش تر از رفع گرسنگی نخوری 🟢تأکید بر لقمه حلال در قرآن یک قاعده‌ی عمومی در قرآن کریم مطرح شده است: «فَلْیَنْظُرِ الْاِنْسَانُ اِلَی طَعَامِهِ» پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد». قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لا تَاْکُلُوا اَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها اِلَی الْحُکَّامِ لِتَاْکُلُوا فَریقاً مِنْ اَمْوالِ النَّاسِ بِالْاِثْمِ وَ اَنْتُمْ تَعْلَمُون؛ ‌ و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و برای خوردن بخشی از اموال مردم به گناه، (قسمتی از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالی که می‌دانید (این کار، گناه است)» 🟢 آثار لقمه حلال قرآن می‌گوید: «كُلُوا مِنَ‏ الطَّيِّباتِ‏ وَ اعْمَلُوا صالِحاً» (مؤمنون/51) غذای حلال بخور کار شایسته انجام می‌دهی این نشان دهنده این است که رزق الهی که ار ناحیه فرشتگانی مانند میکائیل نازل می شود نور و برکت است و باعث می‌شود انسان به اعمال صالح توفیق پیدا کند. چنانچه لقمه حرام از شیطان است و باعث دور شدن از خداوند و آلوده شدن به گناهان است. 🔴آسیب های لقمه حرام در احادیث اولین خطای بشر خوردن از لقمه ممنوعه است که حضرت آدم با خوردن از درخت از بهشت اخراج شد. در احادیث به آسیب های لقمه حرام اشاره شده است ➖پیامبر (ص)فرمودند: «إذا وقعت اللقمة من حرام فی جوف العَبد لَعن کل ملک فی السموات و الأرض و ما دامت اللقمة فی جوفه لا ینظر الله إلیه و مَن أکل اللقمة من الحرام فقد باء بِغَضَب مِن الله فان تاب، تابَ الله علیه و إن ماتَ فالنّار أولی به»  هرگاه لقمه‌ای از غذای حرام در شکم کسی وارد شود، تمام ملائکه آسمان و زمین او را لعنت می‌کنند و تا زمانی که این لقمه حرام در شکم او است، خداوند به سوی او نظر نمی‌کند و هرکس لقمه‌ای حرام بخورد، موجبات غضب الهی را فراهم آورده است. پس اگر توبه نماید، خداوند توبه او را قبول می‌کند و اگر بدون توبه از دنیا برود، پس به آتش سزاوارتر است»(۲) ➖امام حسین (ع) در تبیین وضعیّت جماعتی که با شقاوت، قساوت، بدسگالی، بدخویی و دژخیمی در برابرشان قرار گرفتند، فرمودند: «مُلِئَت بُطونكم مِن الحرام» شكم‌هاى شما از حرام انباشته شده است».(۳) لقمه‌ و تغذیه‌ی حرام می‌تواند انسان را تا مرز رویارویی با حجّت خدا پیش ببرد. ➖ پیامبر (ص)فرمود:«اِنَّ اَخْوَفَ مَا اَخَافُ عَلَی اُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هَذِهِ الْمَکَاسِبُ الْحَرَامُ؛ بیمناک‌ترین چیزی که بر امت خود از آن می‌ترسم، این درآمدهای حرام است.» 💠داستان حضرت موسی(ع) زمانی که به وادی طور می رفت، بنده ای را دید که سوز و گداز عجيبي داشت، دلش سوخت و با لابه به خداوند عرضه داشت: خدایا اگر حاجت او پیش من بود عطا می کردم، دیگر بهتر نبود بیش از این حالش گرفته شود. ندا آمد موسی: اگر مغز سرش آب شود و بجای اشک از دیدگانش جاری گردد و فرو ریزد من دعای او را مستجاب نمی کنم.حضرت موسی (علي نبينا و آله و عليه السلام) سئوال کرد خدایا چرا؟ خطاب آمد موسی این بنده ما در شکمش لقمه حرام است و به پشتش مظلمه حرام و در خانه اش مال حرام. 🔴پرخوری ممنوع بخش دیگری که در حدیث امام سجاد(ع) مورد توجه قرار گرفته پرخورى، افراط در خوردن و آشامیدن است. پرخوری موجب سنگدلی و هیجان شهوت می‌شود: در روایتی از حضرت امام صادق (ع) می‌خوانیم: «لَیسَ شَی ءٌ أَضَرَّ لِقَلْبِ الْمُؤْمِنِ مِنْ کثْرَةِ الْأَکلِ وَ هِی مُورِثَةٌ شَیئَینِ قَسْوَةَ الْقَلْبِ وَ هَیجَانَ الشَّهْوَةِ». چیزی برای قلب مؤمن زیان‌بارتر از پرخوری نیست، پرخوری موجب دو چیز است: سنگدلی، هیجان شهوت»(۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۳۲. ۲.کلینی، کافی، ج۴، ص۷۹. ۳.مقتل خوارزمی، ج۲. ص۶. ۴.بحارالانوار، ج۶۳، ص۳۳۷. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شوق عبادت [منبر ۲۰ دقیقه ای] [ نکاتی برگزیده تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار ۲۰ دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام محل سجده‌ی نمازگزار باید پاک باشد، ولی اگر مکان نمازگزار به غیر از جایی که پیشانی را بر آن می‌گذارد، نجس باشد اشکالی ندارد و نماز صحیح است. 🟢حکایت 👈ایجاد انگیزه "گوهر شاد" یکی از زنان باحجاب بوده همیشه نقاب به صورت داشته و خیلی هم مذهبی بود. او می خواست در کنار حرم امام رضا (ع) مسجدى بنا کند. به همه کارگران و معماران اعلام کرد؛ دستمزد شما را دو برابر مى دهم ولى "شرطش" این است که؛ فقط با "وضو" کار کنید و در حال کار با یکدیگر "مجادله و بد زبانى" نکنید و با "احترام" رفتار کنید. "اخلاق اسلامى" را رعایت و "خدا" را یاد کنید. او به کسانى که به وسیله حیوانات مصالح و بار به محل مسجد می‌آوردند، علاوه بر دستور قبلى گفت؛ سر راه حیوانات "آب و علوفه" قرار دهید و این زبان بسته ها را نزنید و بگذارید هرجا که "تشنه و گرسنه" بودند آب و علف بخورند. بر آنها "بار سنگین" نزنید و آنها را "اذیت" نکنید. من "مزد شما را دو برابر مى دهم." گوهرشاد هر روز به سرکشی کارگران به "مسجد" میرفت. روزى طبق معمول براى سرکشى کارها به محل مسجد رفت بود، در اثر باد مقنعه و حجاب او کمى کنار رفت و یک کارگر جوانى "چهره" او را دید. جوان بیچاره دل از کف داد و "عشق گوهرشاد" صبر و طاقت از او ربود تا آنجا که بیمار شد و بیمارى او را به "مرگ" نزدیک کرد. چند روزی بود که به سر کار نمی رفت و گوهر شاد حال او را "جویا شد." به او خبر دادند جوان بیمار شده لذا به "عیادت" او رفت. چند روز گذشت و روز به روز حال جوان بدتر میشد. مادرش که احتمال از دست رفتن فرزند را جدى دید "تصمیم گرفت" جریان را به گوش "ملکه گوهرشاد" برساند و گفت؛ اگر جان خودم را هم از دست بدهم مهم نیست. او موضوع را به گوهرشاد گفت و منتظر "عکس العمل" گوهرشاد بود. ملکه بعد از شنیدن این حرف با "خوشرویى" گفت: این که مهم نیست چرا زودتر به من نگفتید تا از "ناراحتى یک بنده خدا" "جلوگیرى" کنیم؟ و به مادرش گفت؛ برو به پسرت بگو ابه مسجد برو و تا چهل روز فقط "نماز و عبادت خدا" را به جاى آور تا تو من از شوهرم "طلاق بگیرم و با او ازدواج کنم. جوان عاشق وقتى پیغام گوهر شاد را شنید از این "مژده" درمان شد و گفت؛ چهل روز که چیزى نیست اگر "چهل سال" هم بگویى حاضرم. جوان رفت و مشغول نماز در مسجد شد به "امید" اینکه پاداش نماز هایش ازدواج و "وصال همسری زیبا بنام گوهرشاد" باشد. "روز چهلم" گوهر شاد "قاصدى" فرستاد تا از حال جوان خبر بگیرد تا اگر آماده است او هم آماده طلاق باشد. قاصد به جوان گفت؛ فردا چهل روز تو تمام مى شود و ملکه "منتظر" است تا اگر تو آماده هستى او هم شرط خود را انجام دهد. جوان عاشق که ابتدا با عشق گوهرشاد به "نماز" پرداخته و حالا پس از چهل روز "حلاوت" نماز کام او را شیرین کرده بود جواب داد: به گوهر شاد خانم بگویید؛ "اولا "از شما ممنونم و "دوم" اینکه من دیگر نیازى به ازدواج با شما ندارم. قاصد گفت؛ منظورت چیست؟! "مگر تو عاشق گوهرشاد نبودى؟!" جوان گفت؛ آنوقت که "عشق گوهرشاد" من را "بیمار و بى تاب" کرد هنوز با "معشوق حقیقى" آشنا نشده بودم، ولى اکنون "دلم به "عشق خدا" مى طپد "و جز او" معشوقى" نمى خواهم. من با خدا "مانوس" شدم و فقط با او "آرام" میگیرم. اما از گوهر شاد هم ممنون هستم که مرا با خداوند "آشنا" کرد و او باعت شد تا معشوق حقیقى را پیدا کنم. و آن جوان شد "اولین پیش نماز" "مسجد گوهر شاد" و کم کم مطالعات و درسش را ادامه داد و شد یک "فقیه کامل" و او کسی نیست جز؛ آیت اله شیخ محمد صادق همدانی 🟢حدیث پیامبر(ص)فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لَا يُبَالِي عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْيَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْر»؛ بهترين مردم كسي است كه عبادت را معشوق خود بداند، با عبادت معانقه كند و آن را با تمام وجود لمس نمايد و خود را براي آن فارغ سازد، آنگاه نگران نخواهد بود كه دنيا براي او به سختي بگذرد يا به آساني). پس برترين مردم كسي است كه به عبادت عشق بورزد.(۱) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
♻️عوامل ایجاد شوق در عبادت 🟢 آشنایی با اسرارو فلسفه نماز در ظاهر نماز باطنی نهفته است. با انجام این ظاهر باید به حقیقت آن دست یافت. به طور نمونه هر گاه به سجده می خواهی بروی بیاد بیاور که خدا ما را از خاک ایجاد کرد. هنگامی که سر از سجده بر داشتی در دل بگذران که خدا ما را از خاک به این هستی آورد. در هنگام رفتن به سجده ی دوم به خود یاد آوری کن بازگشت ما دوباره به این خاک خواهد بود. هنگامی که سر از سجده ی دوم برداشتی با خود بگو: ما دوباره از خاک زنده می شویم. از امام على(ع) از فلسفه سجده اول سؤال شد، حضرت فرمود: مَعْنَاهُ مِنْهَا خَلَقْتَنِی یَعْنِی مِنَ التُّرَابِ وَ رَفْعُ رَأْسِکَ مِنَ السُّجُودِ مَعْنَاهُ مِنْهَا أَخْرَجْتَنِی وَ السَّجْدَةُ الثَّانِیَةُ وَ إِلَیْهَا تُعِیدُنِی وَ رَفْعُ رَأْسِکَ مِنَ السَّجْدَةِ الثَّانِیَةِ وَ مِنْهَا تُخْرِجُنِی تَارَةً أُخْرَى‏»؛ سجده اول به این معنا است که خدایا اصل ما از خاک است. و معناى سربرداشتن از سجده این است که خدایا ما را از خاک خارج کردى. و معناى سجده دوم، این است که خدایا دو باره ما را به خاک برمى گردانى. و سربرداشتن از سجده دوم به معناى این است که خدایا یک بار دیگر در قیامت از خاک بیرونمان خواهى آورد. این سخن اشاره یه این آیه شریفه دارد: «مِنْها خَلَقْناکُمْ وَ فیها نُعیدُکُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُکُمْ تارَةً أُخْرى‏»؛ ما شما را از آن [زمین‏] آفریدیم و در آن بازمى‏‌گردانیم و بار دیگر (در قیامت) شما را از آن بیرون مى‏‌آوریم.(۲) برای آگاهی بیشتردر این زمینه کتاب های فراوانی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود. ۱- پرتوی از اسرار نماز، قرائتی ۲- اسرار الصلاه , ملکی تبریزی ۳- آداب الصلاه , امام خمینی ۴- صلاه الخاشعین , دستغیب ۵- اسرارالصلاه , جوادی آملی ۶- راز نماز محسن قرائتى ۷- راز نماز بى آزار شیرازى ۸- پرواز در ملکوت امام خمینى ۹- از ژرفاى نماز آیت الله خامنه اى ۱۰- این است نقش عبادات محمد باقر صدر ۱۱- حکمت عبادات، آیت اللّه جوادى آملى. 🟢زهد و وابسته نشدن به دنیا عرفا گفته اند «منازلی که اهل صدق در آنها عبادت می‌کنند چهار منزل است که اولین آن زهد است» هیچ‌گاه سالک قبل از آراسته‌شدن به این خلعت شوق بندگی را نخواهد داشت. گرایش به سمت دنیا درست در مقابل گرایش به سمت خدا است. به هر مقدار که انسان به سمت دنیا می رود از خدا دور می گردد و برعکس. بنابراین باید توجه کرد که حب افسار گسیخته به دنیا و علاقه ی قلبی به تمایلات نفسانی، ریشه ی همه ی خطاها و گناهان است و در اثر این محبت است که انواع گناهان از انسان سر خواهد زد و حتی در نماز هم، تمام توجه کسی که محب دنیا است، به سمت دنیا و منابع آن خواهد بود و در نتیجه لذتی از نماز نمی برد و کم کم کاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترک کند و به خسران ابدی گرفتار شود 🌺شعر اي به بازيچه ز اقليم حقيقت شده دور جهد كن تا كه به مردان طريقت بررسی مرغ گلزار بهشتي تو بزن بال و پري تا به كي شيفته دانه و آب و قفسی طوطي عالم اسراري و شيرين گفتار حيف باشد كه تو با زاغ و زغن هم نفسي تا به كي سر به گريبان طبيعت داری چند در دامنه دام هوا و هوسي 🟢 مطالعه سیره اهل بیت مطالعه در سیره عبادی اهل بیت و عالمان و عرفا باتقوا در کسب شوق عبادت موثر است. ➖چنانچه در سیره امام زین العابدین(ع) مطالعه سیره عبادی امیر المؤمنین(ع) نقل شده است؛امام باقر(ع) فرمودند: من به خاطر عبادات پدرم امامِ سجاد (ع)نگران حالِ ایشان شدم که نکند حال ایشان خراب شود و آسیب جسمی ببینند، به محضر ایشان عرض کردم: پدر جان! شما بدن خود را در راه عبادت فرسوده کردید و شما خودتان را خیلی به زحمت می‌اندازید. حضرت برای آرام کردن من، فرمودند: آن دفتر که در آن عباداتِ جدّمان حضرت امیرالمؤمنین(ع) ثبت است را بیاور. من آوردم. حضرت می‌فرمایند: پدرم چند ورق زدند و دفتر را کنار گذاشتند و فرمودند: «مَن یقوی علی عبادة علی ابن ابی‌طالب »کیست که بتواند بسان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع)عبادت کند؟(۳) ➖به امیرالمؤمنین (ع)عرض کردند: آقا! شما چطور اینگونه عبادت می‌کنید؟ حضرت فرمودند: شما حضرت پیامبر را ندیده‌اید! 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d