منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۷۵)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۷۵ لَا یحِیفُ عَلی مَنْ یبْغِضُ وَ لَا یأْثَمُ فِی مَنْ یحِبُّ
باکسی که دشمن باشد ستم نمی کند و درباره کسی که دوستش دارد به گناه نمی افتد.
🟢درسی از قرآن
در دوران آخرالزمان، عوامل کینه و نفرت زیاد است اما به هیچ عنوان کینه و دلخوری از افراد باعث ظلم و تجاوز شود چنانچه خداوند فرمود:
«يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»
اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! براى خدا قيام كنيد و به عدل ، گواهى دهيد ، مبادا دشمنى با گروهى ، شما را وادار كند كه عدالت پيشه نكنيد . به عدالتْ رفتار كنيد كه اين ، به پروا ، نزديك تر است . از خدا پروا كنيد كه خداوند به آنچه مى كنيد ، آگاه است» .(۲)
🟢درسی از پیامبر
یکی دیگر از قواعدی که یک مؤمن منتظر در ارتباطات اجتماعی باید به آن توجه کند، رعايت اعتدال و اجتناب از افراط و زياده روى در ابراز تنفّر قلبى است ، چنان حضرت امیر(ع) فرمود«أبغِض بَغيضَكَ هَونا ما ، عَسى أن يَكونَ حَبيبَكَ يَوما ما»دشمنت را در حدّ ميانه دشمن بدار ؛ زيرا شايد روزى دوست تو شود .(۳)
🟢درسی از مدرسه انتظار
زمان غیبت امام زمان (عج) منتظران در مدرسه سبز انتظار اولین درس عملی که آن را همواره تمرین میکنند و به شوق آن زندگی میکنند ظهور دولت عدالت است.
عدالت مهم ترین درس مدرسه انتظار است پس منتظران باید عدالت را در حق دوست و دشمن رعایت کنند .
➖ در روایات زیادی در مورد عدالت فراگیر مهدی (ع) سخن به میان آمده است: «إذا قامَ القائِمُ حَكَمَ بِالعَدلِ وَارتَفَعَ في أيّامِهِ الجَورُ ، وأمِنَت بِهِ السُّبُلُ ، وأخرَجَتِ الأَرضُ بَرَكاتِها ورَدَّ كُلَّ حَقٍّ إلى أهلِهِ».
هرگاه قائم برخيزد ، به دادگرى حكم راند و ستم در روزگار او به سر آيد و راه ها امن شود و زمين بركت هاى خود را بيرون ريزد و هر حقى به صاحبش داده شود .(۴)
بشر در طول تاریخ زندگی خود همواره منتظر بوده که روز این خواب تعبیر شود و عدل در جوامع بشری حاکم گردد؛ پس یکی از شاخصه های حکومتی امام ایجاد عدالت جهانی است که فقط در حکومت او تشکیل می گردد. پس یک منتظر از الان در رفتار خود باید عدالت را تمرین کند و در حق دوست و دشمن رفتار عادلانه و منصفانه داشته باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.نسا/۱۳۵.
۳.نهج البلاغه، حکمت ۲۶۸.
۴.بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۳۸.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۷۵)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۷۵ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام صادق(ع) می فرماید:
«اَلا اُحَدِّثُک بِمَکارِمِ الاَخلاقِ؟ الصَّفحُ عَنِ النّاسِ وَ مُواساةُ الرَّجُلِ اَخاهُ فی مالِهِ وَ ذِکرُ اللّه کثیراِ». آیا به شما بگویم که مکارم اخلاق چیست؟ گذشت کردن از مردم، کمک مالی به برادر (دینی) خود و بسیار به یاد خدا بودن.
🔵بیان کلی
یکی از شیوه های بیان در احادیث ،بیان احادیث عددی است گاهی در ضمن یک حدیث تعدادی از معارف اخلاقی بیان شده است که این شیوه به جهت سعی و تلاش برای به دست آوردن چند ویژگی مهم، در کمال انسان و جهاد با نفس تأثیر جدی دارد. در حدیث فوق سه ویرگی به عنوان مکارم اخلاقی بیان شده است که در این سه عنوان نکاتی تقدیم می شود؛
🔷الصَّفحُ عَنِ النّاسِ
صفح، یکی از مراحل گذشت از بدیهای دیگران است.
خداوند می فرماید: «وَ إِن تَعْفُواْ وَ تَصْفَحُواْ وَ تَغْفِرُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» اگر عفو كنيد و چشم بپوشيد و ببخشيد، [خدا شما را مى بخشد] چرا كه خداوند بخشنده و مهربان است(۲) عفو گام نخست و به معنى گذشت و ترك انتقام است، و صفح گام دوم و به معنى ناديده گرفتن و فراموش کردن می باشد، و غفران به معنى پوشانيدن آثار خطا و گناه است، كه مردم هم آن را به فراموشى بسپارند. اين آخرين مرحله و برترين مقامات انسان هاى با ايمان در برابر خطاهاى ديگران می باشد.
🔷 مُواساةُ الرَّجُلِ اَخاهُ فی مالِهِ
كمك كردن به ديگران ، سه درجه دارد كه هر يك ، عنوانى خاص و ارزشى متفاوت با ديگرى دارد :
درجه اوّل : كمك كردن به نيازمندان از اضافه بر نياز خود . اين نوع از كمك كردن ، با توجّه به چگونگى آن ، «انفاق» ، «اهدا» ، «صدقه» و «سخا» و امثال آن ناميده مى شود .
درجه دوم : شريك كردن نيازمندان با خويش و سهيم كردن آنها در آنچه خود بدان نيازمند و علاقه مند است . اين نوع كمك رسانى ، «مواسات» ناميده مى شود .
درجه سوم : واگذار كردن همه آنچه خود بدان نياز دارد ، به ديگران . اين نوع از كمك رسانى ، از بالاترين ارزش هاى اخلاقى شمرده مى شود و «ايثار» نام دارد .
🔷 ذِکرُ اللّه کثیرا
توصیه به یاد کردن خداوند و مخصوصاً «ذکر کثیر» کراراً در آیات قرآن وارد شده است، و در اخبار اسلامى نیز اهمیت فراوان به آن داده شده.
➖ حضرت پیامبر(ص) به ابوذر فرمود:«عَلَیْکَ بِتَلاوَةِ کِتابِ اللّهِ وَ ذِکْرِ اللّهِ کَثِیْراً فَاِنَّهُ ذِکْرٌ لَکَ فِى السَّماءِ وَ نُورٌ لَکَ فِى الأَرْضِ»(۳)
«بر تو باد که قرآن را تلاوت کنى، و خدا را بسیار یاد نمائى، این سبب مى شود که در آسمانها (فرشتگان) یاد تو کنند و نورى است براى تو در زمین».
➖در حدیث دیگرى از امام صادق(ع) چنین آمده: اِذا ذَکَرَ الْعَبْدُ رَبَّهُ فِى الْیَوْمِ مِأَةَ مَرَّةکانَ ذلِکَ کَثِیْراً: «هنگامى که انسان خدا را در روز یک صد بار یاد کند، این ذکر کثیر محسوب مى شود».(۴)
➖اگر چه خیلی ها ذکر را به معنای یادآوری و یک امر ذهنی تلقی کرده اند اما باید توجه داشت ماهیت ذکرچنانچه راغب اصفهانی در مفردات ، نوشته است عبارت است از حفظ و نگاهداری معارف و اعتقاداتِ حق در درون جان
و ملای رومی در شعر معروفش به این معنی اشاره می کند؛
این قدر گفتیم باقی فکر کن
فکر اگر جامد بود رو ذکر کن
ذکر آرد فکر را در اهتزاز
ذکر را خورشید این افسرده ساز
پس معلوم باشد که ذکر از مقوله فکر و یک امر ذهنیِ صِرف نیست بلکه یک امر روحانی است که به قلب و جان انسان مرتبط است.
و حقیقت ذكر عبارت است از؛توجه قلبی انسان به ساحت قدسی پروردگار.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۵۵.
۲.تغابن/۱۴.
۳.الخصال، ص۵۲۵.
۴.بحار الأنوار ،ج۹۳،ص۱۶۰.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۷۶)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۷۶ صَبُورٌ فِی الشَّدَائِدِ
یکی از مهم ترین ویژگی منتظران صبر در سختی هاست.
جوهر اصلى انتظار، «صبر» است. كسى كه منتظر تحقق يافتن هدف آرمانى است بايد تا زمان شكل گرفتن آرمان، صبر پيشه كند و تاب و توان را از دست ندهد و اگر صبر را از دست داد انتظار را نیز از دست داده؛ چرا كه صبر، تحقق بخش جوهر انتظار است. لذا در احاديث از انتظار فرج همراه با صبر سخن گفته اند.
🟢صبر و انتظار
➖امام رضا(ع) فرمود: «مَا اَحْسَنَ الصَّبْرُ وَ اِنْتِظَارُ الْفَرَجِ»چه نيكو است شكيبايى و انتظار فرج.
➖ حضرت پیامبر(ص) فرمود:«طُوبَى لِلصَّابِرِینَ فِی غَیْبَتِهِ، طُوبَى لِلْمُتَّقِینَ عَلَى مَحَبَّتِهِمْ»
خوشا به حال صبر كنندگان در ايام غيبتش، خوشا به حال پايداران بر دوستى و محبتش .(۲)
🟢صبربر محرومیت ها
اگر انسان بخواهد دینش را نگه دارد در بعضی زمانها بهخصوص در زمان ما، باید محرومیتهایی را تحمل کند، اصولاً دینداری به همین معنا است که انسان خودش را از انجام بعضی کارها نگه دارد، البته اینها محرومیت نیست، رسیدن به مقامات و فوز و رستگاری است.
پیامبر در مورد افرادی که در دوران غیبت به محرومیت ها صبر میکند فرمود:
«أُولَئِكَ الَّذِینَ وَصَفَهُمُ اللهُ فِی كِتَابِهِ وَقَال: ﴿الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ﴾ ثُمَّ قَالَ تَعَالَی: ﴿أُولَئِكَ حِزْبُ اللّٰهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللّٰهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾اینها کسانی هستند که خداوند آنها را در قرآن مجید توصیف کرده است که ایمان به غیب دارند.(۳)
🟢صبر بر انجام تکالیف
امام باقر(ع) در تفسیر آیهی پایانی سورهی آل عمران: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» فرمود:« إِصْبِرُوا عَلي أَداءِ الْفَرائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رابِطُوا إِمامَكُمُ الْمُنْتَظَرُ».(۴)
صبر یعنی، صبرِ بر اداء فرائض. نسبت به واجبات خودتان صبوری کنید.
➖واجبات و تکالیف الهی، زحمتهایی دارد؛ نماز اول وقت خواندن، روزه رفتن، انجام حج ، پرداخت زکات، پرداخت خمس، گذشتنِ از بخشی از اموال برای خدا، انسان باید ضریب صبر خودش را بالا ببرد.
🟢عاقبت صبر
امام صادق(ع) فرمود: «مِن صَبرِ ساعَةٍ قد أورَثَ فَرَحا طَويلاً ، و كَم مِن لَذَّةِ ساعَةٍ قد أورَثَت حُزنا طَويلاً».
بسا لحظه اى شكيبايى كه شادى درازى را در پى آورَد و بسا لذّتى آنى كه اندوهى طولانى بر جاى گذارَد.(۵)
♻️نشانه های شکیبایی
پیامبر(ص)فرمود:
«عَلَامَةُ الصَّابِرِ فِي ثَلَاثٍ أَوَّلُهَا أَنْ لَا يَكْسَلَ وَ الثَّانِيَةُ أَنْ لَا يَضْجَرَ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا يَشْكُوَ مِنْ رَبِّهِ تَعَالَى لِأَنَّهُ إِذَا كَسِلَ فَقَدْ ضَيَّعَ الْحَقَّ وَ إِذَا ضَجِرَ لَمْ يُؤَدِّ الشُّكْرَ وَ إِذَا شَكَا مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَصَاهُ».
علامت شخص صابر و شکیبا سه چیز است:
۱.سست و بی حال نیست.
۲.ملول و محزون نمی باشد.
۳.از پروردگار متعال شکایت نمی کند.
زیرا شخص وقتی کسل و سست شد حقوق دیگران را ضایع نموده و وقتی ملول و محزون گردید اداء شکر نمی کند و هر گاه از پروردگار شاکی شد عصیانش را می نماید.(۶)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۲۹.
۳.منتخب الاثر، ج۲، ص۱۹۷
۴.همان
۵. الأمالي للطوسي ، ص۱۵۳
۶.علل الشرایع، ج۲، ص۴۹۸.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۷۶)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۷۶ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام صادق(ع) می فرماید:
«عَلَیکم بِمَکارِمِ الاَخلاقِ فَإِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یحِبُّهاَ، وَاِیاَّکم وَمَذاَمَّ الاَفعاَلِ فَإِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یبغِضُهاَ؛ برشما باد به مکارم اخلاق، همانا خداوند عزیز و جلیل آن را دوست میدارد و از افعال زشت بپرهیزید همانا آن را خداوند عزیز و جلیل دشمن میدارد».
🟢بیان کلی
در حدیثی انگیزشی، مکارم اخلاق به عنوان عوامل رضایت الهی دانسته شده است و ترک آنها موجب نارضایتی خداوند بیان شده است که یک انسان مؤمن با انگیزه جلب رضایت الهی تلاش و جهاد با نفس را پیشه میکند.
در ادامه حدیث به مصادیقی از مکارم اخلاق اشاره شده است که به آنها می پردازیم؛
🟢تلاوت قرآن
👈 وعليكم بتلاوة القرآن
تلاوت قرآن یکی از مکارم اخلاقی دانسته شده است که در اخلاق عبادی از جایگاه ارزنده ای برخوردار است.
➖ پیامبر(ص)فرمود:«من قَرَأَ عَشْرَ آیاتٍ فی لَیْلَةٍ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ الْغافِلینَ، وَمَنْقَرَأَ خَمْسینَ آیَةً کُتِبَ مِنَ الذّاکِرینَ»هر کس در شبی ده آیه قرائت کند از غافلان به حساب نیاید، و هر کس پنجاه ایه بخواند از ذاکران به حساب آید، و...»(۲)
💠یکی از بستگان نزدیک امام خمینی (ره) نقل میکند: یک دفعه که با ایشان در نجف بودیم، چشمشان ناراحت شده بود. دکتر بعد از معاینه چشمشان گفت: «شما باید چند روز قرآن نخوانید و به چشمتان استراحت بدهید».امام خندیدند و گفتند: دکتر! من چشمم را برای قرآن خواندن میخواهم. چه فایدهای دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کاری بکنید که من بتوانم قرآن بخوانم
🟢رعایت حقوق همسایگی
👈 وعليكم بحسن الجوار، فان الله جل جلاله أمر بذلك
در مورد رعایت حسن همجواری و حق همسایگی سخن فراوان است.
➖در خصوص حدّ همسایگی، رسول اکرم(ص) فرموده اند:تا چهل خانه از روبرو، پشت سر، طرف راست و سوی چپ همسایه محسوب می شوند
➖امام صادق (ع)فرمود:
«حُسْنُ اَلْجِوَارِ زِيَادَةٌ فِي اَلْأَعْمَارِ وَ عِمَارَةٌ فِي اَلدِّيَارِ».خوب همسايگى كردن موجب زيادى عمر و آبادى خانه هاست.(۳)
🟢رعایت بهداشت
👈 وعليكم بالسواك، فإنه مطهرة وسنة حسنة
رعایت مسواک زدن به عنوان یکی از مصادیق بهداشت مورد توصیه جدی پیامبر بوده است؛
حضرت پیامبر(ص) فرموده اند:« لَولا أن أشُقَّ عَلى اُمَّتي لَأَمَرتُهُم بِالسِّواكِ مَعَ كُلِّ صَلاةٍ» اگر بر امتم دشوار نمی شد آنها را امر میکردم که به هر نمازی مسواک بزنند.(۴)
پیامبر(ع) فرمودند: رَكعَتانِ بِسِواكٍ أفضَلُ مِن سَبعينَ رَكعَةً بِغَيرِ سِواكٍ».
دو رکعت نماز که بعد از شستن و مسواک نمودن دندان خوانده شود، از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک بهتر است.(۵)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۵۵.
۲.کافی، ج ۲،
۳.مشکاة الأنوار، ج۱، ص۴۵۱.
۴.الکافی،ج۳،ص۲۲.
۵.من لا يحضره الفقيه،ج۱،ص۵۴
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۷۷)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۷۷ لَا یجُورُ وَ لَا یعْتَدِی
یکی از مهم ترین ویژگی منتظران، ظلم ستیزی است و یک انسان عدالت طلب که در آرزوی ظهور و تحقق عدالت مهدوی است در مرحله اول باید خود ش اهل ظلم نباشد.
انسان منتظر باید درراه اصلاح خود و جامعه، استقرار عدالت و رفع ظلم و تعدی تلاش ورزد آن که منتظر مصلح جهانی است خود باید صالح و مصلح باشد.
🟢ظلم گریزی در کلام امام
➖«وَ اللَّهِ لَأَنْ أَبِيتَ عَلَى حَسَكِ السَّعْدَانِ مُسَهَّداً أَوْ أُجَرَّ فِي الْأَغْلَالِ مُصَفَّداً أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَلْقَى اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ظَالِماً لِبَعْضِ الْعِبَادِ وَ غَاصِباً لِشَيْءٍ مِنَ الْحُطَامِ وَ كَيْفَ أَظْلِمُ أَحَداً لِنَفْسٍ يُسْرِعُ إِلَى الْبِلَى قُفُولُهَا وَ يَطُولُ فِي الثَّرَى حُلُولُهَا».
به خدا قسم اگر شب را به بيدارى به روى خار سعدان به روز آرم، و با قرار داشتن غلها و بندها به بدنم روى زمين كشيده شوم، پيش من محبوبتر است از اينكه خدا و رسولش را در قيامت ملاقات كنم در حالى كه به بعضى از مردم ستم نموده، و چيزى از مال بىارزش دنيا غصب كرده باشم. چگونه به كسى ستم كنم براى وجودى كه به سرعت به سوى كهنگى و پوسيدگى پيش مىرود، و اقامتش در زير توده خاك طولانى مىشود.(۲)
➖«و اللّه ِ لو اُعطِيتُ الأقاليمَ السَّبعَةَ بما تَحتَ أفلاكِها، على أن أعصِيَ اللّه َ في نَملَةٍ أسلُبُها جُلْبَ شَعِيرَةٍ ما فَعَلتُهُ».
به خدا سوگند اگر هفت اقليم را با هر آنچه در زير افلاك آن است به من دهند ، بدين شرط كه با گرفتن پوست جوى از دهان مورى نافرمانى خدا كنم، هرگز چنين نخواهم كرد.(۳)
🟢معنویت و ظلم گریزی
از آنجایی که مومن منتظر دغدغه معنویت دارد به این نکته توجه دارد که ظلم حتی در مقیاس خیلی کوچک آثار وضعی دارد. و ظلم باعث رانده شدن از درگاه خداوند است؛
➖«اوحَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الی داوُدَ علیه السلام: قل لِلظّالِمینَ لایذْکروُنَنی، فانَّهُ حَقٌّ عَلَی انْ اذْکرَ مَنْ ذَکرَنی، وَانَّ ذِکری ایاهُمْ انْ الْعَنَهُمْ»
خدای به حضرت داود (ع) وحی کرد که: به ظالمین بگو: کسی از آنها مرا یاد نکند، چرا که بر من لازم است هرکس مرا یاد کند، او را یاد نمایم، و یاد ظالمین به این است که آنها را از درگاه خود طرد کنم.(۴)
➖عدالت ، ظلم گریزی و اجتناب از ظلم، باید برای خدا و اجر الهی عدالت باشد و اسلام، معنویتِ بدون نگاه به مسائل اجتماعی و سرنوشت انسانها ندارد؛
➖ پیامبر(ص) میفرماید:«مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» هر کسی که، صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست»(۵)
طبق این فرمایش مسلمانی که اهل معنویت است نه تنها اهل ظلم به دیگران نیست بلکه اهتمام دارد که در جامعه کسی مورد ستم قرار نگیرد.
🟢انتظار و اجتناب از ظلم
پیامبر(ص) امام منتظران را اینگونه معرفی فرموده که؛«یَملَأُ الأرضَ عَدلاً وَ قِسطاً کَما مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً»
زمین را پر از عدل میکند چنانچه قبل از آن با ظلم پر شده بود.(۶)
پس منتظر امام زمان هرگز نمیتواند اهل ظلم به دیگران باشد و منتظر کسی است که با اجتناب از معاصی و رعایت تقوای الهی، بتواند ملکهی عدالت را در خود پدید آورد و با ایجاد تعادل در میان قوای نفسانی خود، ارکان حیات اخلاقی را در وجود خود نهادینه سازد، آنگاه میتواند در عصر ظهور که عصر استقرار عدل ناب و مطلق است خویشتن را با شرایط نوین تمدن توحیدی مهدوی هماهنگ سازد.
🌸شعر
بزرگ فلسفه قتل شاه دین حسین این است
که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است
نه ظلم کن به کسی ونه به زیر ظلم برو
که این مرام حسین است ومنطق دین است
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.نهج البلاغه، خطبه ۲۲۴.
۳.همان
۴.بحار الانوار،ج۷۵،ص۳۱۹.
۵.کافی، ج۲، ص۱۶۳.
۶.مجمع البیان: ج۷ ص۲۳۹.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
نماز؛ فلسفه و آداب
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
سه نکته درباره رکوع
➖در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد. اگر نمازگزار پیش از آن که به مقدار رکوع خم شود و بدنش آرام گیرد، عمداً ذکر رکوع را بگوید، نمازش باطل است.
➖اگر پیش از تمام شدن ذکر واجب، عمداً سر از رکوع بردارد نمازش باطل است.
➖ بعد از تمام شدن ذکر رکوع، باید بایستد و بعد از آن که بدن آرام گرفت به سجده رود، و اگر عمداً پیش از ایستادن یا پیش از آرام گرفتن بدن به سجده رود، نمازش باطل است.
💠داستان
ایجاد انگیزه
یکی از علماء به همراه کاروانی از سفر زیارت کربلا و نجف برمی گشتند که گرفتار راهزنان شدند و دار و ندارشان را دزدیدند.
آن عالم می گوید: « من در بین اموالم کتابی داشتم که سالها با زحمت و مشقّت زیادی آن را نوشته بودم و چون خیلی مورد علاقه ام بود همه جا همراه خودم می بردم. برای همین دزدها آن کتاب را هم دزدیدند. مانده بودم چه کار کنم. دست آخر یکی از دزدها را کنار کشیدم و گفتم: من کتابی در میان اموالم داشتم که شما آن را به غارت برده اید. به دردتان نمی خورد، اگر ممکن است آن را به من برگردانید .
دزد گفت: ما بدون اجازه رئیسمان نمی توانیم کتاب شما را پس بدهیم و اصلاً حق نداریم دست به اموال بزنیم.
گفتم: رئیس شما کجاست؟
گفت: پشت این کوه چادر زده است.
با آن دزد همراه شدیم و به چادر رئیسشان رفتیم، وقتی وارد شدیم دیدم که رئیس دزدها در حال خواندن نماز است!
وقتی که نمازش تمام شد آن دزد به رئیس خود گفت: این عالم یک کتابی بین اموال دارد و آن را می خواهد، اگر اجازه دهید کتابش را پس دهیم.
من به رئیس راهزنان گفتم: نمی دانستم رییس دزدها هم نماز می خواند؟! نماز کجا؟!! دزدی کجا؟!!
گفت: هیچ عاقلی همه ی پل های پشت سرش را خراب نمی کند. درست است که من رئیس دزدها هستم ولی نباید رابطهی خود را با خدا از بیخ قطع کنم. بالاخره باید یک راه آشتی را باقی گذاشت. فکر نمی کردم عالمی مثل شما بین کاروان باشد؛ به احترام شما همه ی اموال را برمی گردانیم.
و دستور داد همین کار را کردند و ما هم خوشحال با اموالمان به سمت وطن روانه شدیم.
پس از مدّتی که دوباره به زیارت کربلا و نجف رفتم، در حرم امام حسین (ع) همان مرد را دیدم که با حال خضوع و خشوع گریه و دعا می کرد. وقتی که مرا دید شناخت و گفت:
مرا می شناسی؟
گفتم: آری!
گفت: راه آشتی کار خودش را کرد! من نماز را ترک نکردم خدا هم توفیق توبه به من داد. از دزدی دست برداشتم و هر چه از اموال مردم نزد من بود، به صاحبانشان برگرداندم و هر که را نمی شناختم از طرف آنها صدقه دادم. حالاهم افتخار زیارت امام حسین را پیدا کرده ام. خدا هوای همه ی بنده هایش را دارد.
🟢فضیلت و اهمیت نماز
در دين اسلام تأكيد زيادي بر اقامه نماز شده است؛ همانطور که در اديان گذشته از جايگاه والایی برخوردار بوده و همۀ انبياء گذشته بر آن تأكيد ورزيدهاند.
➖ پس از امر به ولايتپذیری، مهمترين فریضهای كه در اسلام مورد توجه قرار گرفته، نماز است؛ همانگونه که پذيرش همۀ اعمال و عبادات بندگان مشروط به قبولي نماز است و قبولي نماز متوقف بر پذيرش ولايت است.
➖ نماز و سایر عبادات، براى خداوند متعال سودى به همراه ندارد و اگر هيچ كس در تمامى هستى سر بر آستان بندگی حق تعالی نسايد، بر دامن كبريايى او گردى نمىنشيند؛ ولى غفلت انسان از خداوند، زمينۀ سقوط وى به پستترين درجات را فراهم مىكند.
➖مرحوم صاحب جواهر چکیده آیات و روایات را در چند جمله اینگونه بیان فرمودهاند:
«التي تنهى عن الفحشاء و المنكر، و بها تطفأ النيران و قربان كلّ تقي و معراج كلّ مؤمن نقي و تغسل الذنوب كما يغسل النهر الجاري درن الجسد، و تكرارها كلّ يوم خمساً كتكراره و أوصى اللّٰه بها المسيح ما دام حيّاً و غيره من الرسل، بل هي أصل الإسلام، و خير العمل، و خير موضوع، و الميزان، و المعيار لسائر أعمال الأنام، فمن و فى بها استوفى أجر الجميع و قبلت منه كلّها. فهي حينئذٍ للأعمال بل للدين كالعمود للفسطاط، و لذا كانت أوّل ما يحاسب به العبد و ينظر فيه من عمله، فإذا قبلت منه نظر في سائر عمله و قبل منه، و إذا ردّت لم ينظر في باقي عمله و ردّ عليه»
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d