جلوه های مهربانی فاطمه زهرا(ع)
[منبر ۱۵ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ
🌸شعر
گر نگاهی به ما كند زهرا
دردها را دوا كند زهرا
بر دل و جان ما صفا بخشد
گر نگاهی به ما كند زهرا
كم مخواه از عطای بسیارش
كآنچه خواهی، عطا كند زهرا
بضعۀ مصطفی بُوَد زآنرو
جلوه چون مصطفی كند زهرا
خانۀ وحی را، ز رخسارش،
رشكِ غار حَرا كند زهرا
نه عجب گر به شأن او گویند،
خاك را كیمیا كند زهرا
این مقام كنیز او باشد
تا دگر خود، چهها كند زهرا!
چهره پوشد ز مرد نابینا
تا بدین حد، حیا كند زهرا
در طرفداری از خدا و رسول
به علی اقتدا كند زهرا
روز محشر -كه از شفاعت خویش
حشر دیگر به پا كند زهرا-
همچو مرغی كه دانه بر چیند،
دوستان را جدا كند زهرا
چه شود گر زِ رحمت بسیار
حاجت ما روا كند زهرا؟
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
روزي حسن و حسين (ع) به حضور پيامبر (ص) آمدند، حسين گفت: اي جد بزرگوار، من با برادرم حسن (ع) كشتي گرفتم، هيچ يك از ما نتوانستيم بر ديگري پيروز گرديم ، اكنون آمده ايم از شما بپرسيم كه كدام يك از ما بر ديگري افزونتر است؟
پيامبر (ص) فرمودند: مسابقه كشتي گرفتن شايسته شأن شما نيست، برويد هر كدام چند سطر بنويسيد، خط خد را نزد من بياوريد تا بگويم خط كدام يك از شما زيباتر است ، چرا كه هر كس خطش نيكوتر است، نيروي او بيشتر مي باشد.
آنها رفتند و هر كدام جداگانه خطي نوشتند و به محضر رسول الله (ص) آوردند، پيامبر (ص) ساعتي بر آن خط ها نگاه كرد و نخواست دل هيچ كدام از آنها را شكسته شود، به آنها فرمود: «نزد پدرتان برويد تا او قضاوت كند كه خط كدام يك از شما زيباتر است.»
آنها به سوي پدر روانه شدند،
علي (ع) خط آنهارا ديد و ساعتي فكر كرد و ديد اگر بگويد : خط حسن زيباتر است، حسين (ع) غمگين مي گردد ، و اگر بگويد خط حسين (ع) زيباتر است ، حسن (ع) غمگين مي گردد، فرمودند: نزد مادرتان برويد تا او قضاوت كند ، نزد مادرشان رفتند و صفحه نوشته شده را به او نشان دادند و جريان را بازگو كردند.
حضرت زهرا (ص) که در اوج مهربانی قرار دارد که خداوند او را «نوريه سماويه و حانيه» قرار داده است. با خود فكر كرد كه جد و پدر آنها نخواست دل آنها را بشكند، من چگونه قضاوت كنم، به آنها فرمودند:
«یا قرتی عینی انی اقطع قلادتی علی راسکما و انشر بینکما جواهر هذه القلادة فمن اخذ منها اکثر فخطه احسن و تکون قوته اکثر ».
ای نور دیدگانم! من دانه های این گردنبند را با پاره کردن رشته آن بر سر شما می ریزم و میان شما دانه های گردنبند را پخش می نمایم . هر کدام از شما دانه های بیشتری بگیرد، خط او بهتر و قدرت او بیشتر است .
در آن گردنبند هفت دانه مرواريد بود ، فاطمه (ص) برخاست و بندگردنبند را بالاي سر آنها بريد و حسن و حسين (ع) براي چيدن دانه ها به تكاپو افتادند ، سه عدد را حسن (ع) و سه عدد را حسين (ع) بر چيدند. يك دانه مانده بود، همان هنگام خداوند به جبرئيل فرمان داد به زمين برو وبا پر خود آن يك عدد مرواريد را به دو نيم كن.
جبرئيل اين مأموريت را بي درنگ انجام داد ، حسن (ع) نيمه آن و حسين (ع) نيمه ديگر آنرا برداشت.(۱)
✅تبیین موضوع
"مهربان" بودن مهمترین قسمت انسان بودن است و این قلب انسان است که او را "سعادتمند" و "ثروتمند" می کند.
از محبت تلخها شیرین شود
از محبت مسها زرین شود
از محبت دردها صافی شود
از محبت دردها شافی شود
از محبت مرده زنده می کنند
از محبت شاه بنده می کنند
در احادیث مهربانی کردن بسیار توصیه شده است.
➖از زبان امام صادق (ع) می خوانیم: «قالَ اللّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ-: ألْخَلْقُ عِیالی فَأحَبُّهُم الَی ألْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أسْعاهُمْ فی حَوائِجِهِم».خدای عزیز و جلیل فرموده است: مردم، خانواده من هستند. پس محبوب ترین آنها نزد من کسی است که با آنان .(۲)
👈زندگی فاطمه سلام الله علیها چنان سرشار از مهربانی و عطوفت بود که ذکر تمامی مصادیق آن، مجالی دیگر می طلبد؛ اما می توان به برخی موارد آن تا حدی اشاره کرد.
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️مهربانی با پدر و مادر
محبت و مهربانی بین پدر و مادر با فرزندان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. اگر به هر دلیل این مهربانی و محبت به طور لازم صورت نگیرد آسیب زا خواهد بود.
➖فاطمه زهرا در همان کودکی غمگسار مادرش بود ، هنگامی که نگرانی و اضطراب مادر را مشاهده کرد که از توطئه های کافران برای پیامبر نگران شده بود او را دلداری میداد و می گفت: «یَا اُمَّاهْ! لَا تَحْزَنِى وَ لَا تَرْهَبِى فَاِنَّ اللَّهَ مَعَ اَبِى» مادر جان! اندوهگین و مضطرب نباش؛ زیرا خداوند متعال یار و یاور پدرم می باشد.»(۳)
او آن چنان با مادر گرامی اش ارتباط قلبى و عاطفى داشت که وقتی پس از وفات حضرت خدیجه(ع) به پدر بزرگوارش می گفت: «یَا اَبَتِ اَیْنَ اُمِّى؛ پدر جان! مادرم کجاست؟» جبرئیل نازل شد و عرضه داشت: «یا رسول الله! خداوند می فرماید: سلام ما را به فاطمه برسان و به او اطلاع بده که مادرش خدیجه در خانه هاى بهشتى با آسیه و مریم زندگى می کند.»(۴)
➖ در خصوص مهربانی فاطمه زهرا نسبت به پدر مقدس شان در روایات داریم«کانَتْ فاطِمَةُ تُکَنّى اُمُّ اَبیها» فاطمه امّ ابیها نامیده می شد یعنی مادر پدرش.
این معنا در کتاب «استیعاب» از امام صادق(ع) نیز نقل شده است.
این تعبیر عجیب که نظیر آن درباره هیچ یک از زنان اسلام دیده نشده، نشان مى دهد که این دختر با وفا آنچنان نسبت به پدرش محبّت مى کرد که گویى «یک مادر» براى او بود.
➖ حضرت فاطمه(ع) چنان به پیامبر دل بسته بود که جدایى از آن حضرت برایش غیر قابل تحمل بود. به همین جهت، بعد از رسول خدا(ص) دیگر کسى شادى و لبخند فاطمه(ع) را مشاهده نکرد. آخرین لبخند آن گرامى قبل از وفات پدرش زمانى بود که پیامبر(ص) در حال احتضار افتاده بود؛
در آستانهٔ رحلت پیامبر(ص)، زهرا(ع) به کنار بسترش آمد، و گریه نمود. پیامبر(ص) به صورت خصوصى با او صحبت کرد سپس دوباره با دخترش نجوا کرد و چهرهٔ فاطمه(ع) باز و خندان شد.بعد از وفات رسول الله(ص) از فاطمه(ع) علت گریه و خنده اش را پرسیدم و او گفت: پدرم بار اول فرمود: فاطمه جان! من از میان شما خواهم رفت. و من گریه کردم. سپس به من فرمود: دخترم! ناراحت نباش! تو اولین کسى از خاندانم هستى که به من خواهد پیوست؛ لذا خوشحال شدم.»
✔️مهربانی به فقرا
یکی از جلوه های مهربانی غمگساری نسبت به فقرا و نیازمندان است.
حضرت فاطمه (ع) توجه ویژهای به فقرا داشتند و هیچ مستمند و نیازمندی از در خانه اش دست خالی باز نمیگشت؛ نمونه بارز انفاق و ایثار آن بزرگوار، بخشش «لباس عروسی» به زن فقیر، آن هم در شب عروسی است. نقل شده که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم در عروسی فاطمه زهرا سلاماللهعلیهم یک دست پیراهن نو به دخترش داده بود تا در شب عروسی بپوشد. هنگامی که موکب عروس رهسپار خانه حضرت علی علیهالسّلام بود، زن سائلی پیش آمد، و در برابر عروس اظهار احتیاج نمود. فاطمه(ع) که در آن وقت دو پیراهن داشت: یکی کهنه و دیگری نو، به مصداق آیه «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» هرگز به نیکی دست نمییابید و از نیکان نمیشوید، مگر اینکه از آنچه دوست میدارید، انفاق کنید. پیراهن نو را به فقیر بخشید. فاطمه علیهاالسلام مظهر تقوا و ایثار، همراهان را به دور خود جمع کرد، و بی درنگ «لباس عروسی» را از تن در آورد و به آن زن فقیر بخشید. حضرت با این عمل، دیگری را برخود مقدم داشت. این عمل وی به قدری جالب و این فداکاری، به اندازهای بزرگ است که تاکنون تاریخ نتوانسته نمونهای از آن را در خاطره خود ثبت نماید. آری، زهرای اطهر با همان لباس معمولی به خانه شوهر رفت و سند ایثار در چهره درخشان زندگی اش ثبت گردید.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️مهربانی به شیعیان
یکی دیگر از جلوه های مهربانی حضرت زهرا(ع) عنایت آن گرامى به امت اسلام، به ویژه شیعیان امیرالمؤمنین على(ع) و شفاعت از آنهاست.
➖در هنگام ازدواج حضرت فاطمه(ع) وقتى مقدار مهریّه معین شد و آن بزرگوار از مبلغ مورد نظر آگاهى یافت، خطاب به پیامبر(ص) عرض کرد: «یَا رَسُولَ اللَّهِ! اِنَّ بَنَاتَ النَّاسِ یَتَزَوَّجْنَ بِالدَّرَاهِمِ فَمَا الْفَرْقُ بَیْنِى وَ بَیْنَهُنَّ؟ اَسْألُکَ اَنْ تَرُدَّهَا وَ تَدْعُوا اللَّهَ اَنْ یَجْعَلَ مَهْرِى الشَّفَاعَةَ فِى عُصَاةِ اُمَّتِکَ» اى رسول خدا! دختران مردم با درهمها ازدواج می کنند، پس چه فرقى بین من و آنها خواهد بود؟ تقاضا دارم مهریهٔ مرا باز گردانى و از خداوند [متعال] بخواهى که مهریهٔ مرا «شفاعتِ» گناهکاران امت تو قرار دهد.»
در آن لحظه جبرئیل نازل شد، در حالى که در دستش پارچه اى لطیف ابریشمین قرار داشت و روى آن نوشته شده بود: «جَعَلَ اللَّهُ مَهْرَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاء شَفَاعَةَ الْمُذْنِبینَ مِنْ اُمَّةِ اَبِیهَا؛ خداوند متعال مهریه فاطمه زهرا را شفاعت از گناهکاران امت پدرش قرار داد.»
هنگامى که فاطمه(ع) به حال احتضار رسید، وصیت کرد که آن پارچه را روى سینه و زیر کفنش قرار دهند و فرمود: آن گاه که در روز قیامت محشور شدم، این نوشته را با دستم بلند کرده، در مورد گناهکاران امت پدرم شفاعت می کنم.
➖«اسماء بنت عمیس» می گوید: در آخرین لحظات زندگى حضرت فاطمه(ع) حضور داشتم. آن سرور بانوان عالم غسل کرده، لباسهایش را عوض کرد و در گوشهٔ منزل به راز و نیاز مشغول شد. پیش رفتم تا از نجواهاى آن بزرگوار با حضرت حق آگاه باشم. فاطمه(ع) را دیدم که رو به قبله نشسته و دستها را به سوى آسمان برده و با کمال خلوص زمزمه می کند: «إِلَهِى وَ سَیِّدِى! اَسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ وَ بِبُکاءِ وَلَدَىَّ فى مُفارِقَتى اَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتى وَ شِیعَةِ ذُرِّیَتِى»خداوندا! اى آقاى من! تو را قسم می دهم به حق انسانهایى که برگزیده اى و به ناله هاى دو فرزندم (حسن و حسین) در فراق من! از تو درخواست می کنم که از گناه شیعیان من و پیروان فرزندانم درگذرى [و آنان را مورد عفو و رحمت خود قرار دهى]!»
آن حضرت نه تنها در لحظات حساس و سرنوشت ساز زندگى خویش همچون هنگام ازدواج و در آستانهٔ رحلت به فکر مردم مسلمان و شیعیان بود؛ بلکه در قیامت نیز به پیروان خود عنایت خاصى خواهد داشت.
➖جابر بن عبد الله انصارى» از رسول خدا(ص) نقل می کند که: «در روز قیامت، دخترم فاطمه(ع) با تمام جلال و شکوه و عزت و احترام در میان خیل عظیم فرشتگان آسمان وارد عرصات محشر می شود. در آن لحظه، منادى خداوند با صداى رسایى ندا می دهد که: اى اهل محشر! چشمان خود را ببندید که فاطمه(ع) دختر محمد(ص) می خواهد عبور کند. در آن روز پیامبران، اولیای الهى، صدّیقان، شهیدان و تمام خلایق چشمان خود را می بندند تا اینکه دخترم فاطمه(ع) در میانهاله اى از نور از صفوف محشر رد می شود و به مقابل عرش الهى می رسد. در آنجا عرضه می دارد: «إِلَهِى وَ سَیِّدِى ذُرِّیَّتِى وَ شِیعَتِى وَ شِیعَةُ ذُرِّیَّتِى وَ مُحِبِّىَّ وَ مُحِبِّى ذُرِّیَّتِى؛ بارالها! اى آقاى من! فرزندانم و شیعیانم و پیروان فرزندانم و دوستانم و دوستان فرزندانم [را نجات بده]!» در آن لحظه، خداوند فرمان می دهد: کجایند فرزندان، شیعیان و دوستان فاطمه(ع) و دوستان فرزندان فاطمه(ع)؟
آنان به پیش می آیند، در حالى که فرشتگان الهى و ملائکهٔ رحمت گرداگردشان را گرفته اند. فاطمه(ع) تمام آنان را داخل بهشت می برد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.آمال الواعظین،ج۲،ص۲۳۲.
۲.بحار الأنوار ،ج۳۸،ص۱۶۰.
۳.فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س)، ص۱۶۴
۴.امالی شیخ طوسی، ص ۱۷۵.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
آیات فاطمی
[ #منبر_پانزده_دقیقه_ای ]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
در این مبحث فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها از منظر قرآن کریم مورد توجه قرار داده می شود .
مفسرین شیعه و سنی سبب نزول آیات زیادی را فاطمه زهرا(ع) دانسته اند که به مقامات الهی آن بانوی مقدس دلالت دارد. همین طور مفسرین در ذیل آیاتی نکاتی از زندگی فاطمه زهرا را ذکر کرده اند.
که به برخی از آنها اشاره می شود؛
✅ دو دریای عمیق
«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقيانِ بَيْنَهُما بَرزَخُ لايَبْغيانِ فَبِاَىّ آلاِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ يَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ» خداوند دو دريا را در كنار هم قرار داد، در حالى كه با هم تماس دارند و در ميان آن دو، مانعى است كه يكى بر ديگرى غلبه نمى كند ، پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟! از آن دو، لؤلؤ و مرجان خارج مى شود.
➖يحيي بن سعيد قطان گويد: شنيدم امام صادق(ع)در تفسير آيه شريفه: مرج البحرين يلتقيان بينهما برزخ لا يبغيان ميفرمود:
« عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ ع بَحْرَانِ مِنَ اَلْعِلْمِ عَمِيقَانِ لاَ يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ يَخْرُجُ مِنْهُمَا اَللُّؤْلُؤُ وَ اَلْمَرْجانُ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ ع ».
علي و فاطمه دو درياي ژرف اند كه هيچ كدام بر ديگري ستم نكند و لولو و مرجان يعني حسن و حسين كه از اين دو دريا بيرون مي آيند.(۱)
➖از مفسرین اهل سنت حسکانی در «شواهد التنزيل» و سیوطی در درالمنثور این تفسیر را ذکر کرده اند.
آلوسی هم این تفسیر را به عنوان تأویل پذیرفته است
✅ مقام ابرار
«إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا ...وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا»
به يقين ابرار و نيكان از جامى مى نوشند كه با عطر خوشى آميخته است و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند!
➖خداوند سوره انسان را به خاطر تکریم انفاق و احسان فاطمه زهرا و شوهر و فرزندان او نازل فرموده که در حد ایثار و فداکاری سه روز پشت سرهم افطاری خود را به نیازمندان بخشیدند.
➖ آلوسي از مفسرين اهل سنت در تفسير خودش با اشاره به این مطلب نکته لطیفی نوشته است؛
« خداوند در اين سوره وقتی به لذت های بهشتی اشاره فرمود از حور العين نام نبرده است به خاطر رعایت احترام حضرت زهراي بتول(ع) و نور ديده حضرت رسول(ص).
«أنه سبحانه لم يذكر فيها الحور العين.... رعاية لحرمة البتول و قرة عين الرسول...».(۲)
✅ نزول طعام بهشتی
«كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا ۖ قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا ۖ قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ»
هر زمان زکریا وارد محراب او میشد، غذای مخصوصی در آن جا میدید. از او پرسید: «ای مریم! این را از کجا آوردهای؟!» گفت: «این از سوی خداست. خداوند به هر کس بخواهد، بی حساب روزی میدهد.»
👈مفسرین شیعه و سنی در ذیل است آیه نوشته اند فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز در موارد متعددی غذاهای بهشتی دریافت نمود.
زمانى قحطى مدينه را فراگرفت، روزى حضرت فاطمه عليها السلام مقدارى نان وگوشت خدمت پيامبر آورد. پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد: در زمان قحطى اين غذا كجا بوده است؟ حضرت فرمود: «هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» پيامبر فرمود: خدا را شكر كه تورا مانند مريم قرارداد.
آنگاه پيامبر، حضرت على وامامحسن وامام حسين عليهم السلام را جمع كرد و همگى از آن غذا خوردند وبه همسايگان نيز دادند.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅مقام عصمت
«إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.
➖بر اساس روایات بسیار از فریقین، که از صحابه و تابعین به حد تواتر رسیده است، آیه تطهیر در شأن اصحاب کساء نازل شده است. بررسی روایات فریقین نشان می دهد که فاطمه(س) سبب نزول این آیه است. این آیه بر طهارت و عصمت اصحاب کساء دلالت تام دارد.
➖حاکم نیشابوری عالم اهل سنت می نویسند:عبدالله بن جعفر می گوید: رسول خدا به رحمت الهی که از آسمان می آمد نظر کرد و سپس دستور داد اهلبیت(ع)، یعنی علی، فاطمه، حسن و حسین را جمع کردند. سپس کسای خویش را بر آنان افکند و دعا کرد و سپس آیه تطهیر نازل شد. حاکم نیشابوری سپس می گوید: «هذا حدیث صحیح الاسناد؛این حدیث صحیح السند است.»
✅مقام شفاعت
«وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ»
و پروردگارت به زودی عطایی می کند که راضی شوی.
➖ در روایات زیادی آمده است که خداوند به فاطمه(س) این اختیار را داد که در فردای قیامت از گنهکاران امت پدرش شفاعت کند و این روایات از طریق فریقین نقل شده است.
مفسران اهل سنت در ذیل این آیه روایاتی آورده اند. از جمله این که جابر بن عبدالله روایت کرده است که رسول خدا روزی فاطمه(س) را در منزل مشغول آرد کردن گندم دید که حله شتر بر خود افکنده بود. فرمود: یا فاطمه! بشتاب و تلخی دنیا را به خاطر نعمتهای بهشتی بچش. به دنبال این جریان بود که آیه «و لسوف یعطیک ربک فترضی» نازل شد.
✅مقام عبودیت
«الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّار» آنان که خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو خفته، یاد مىکنند و در آفرینش آسمانها و زمین مىاندیشند: اى پروردگار ما، این جهان را به بیهوده نیافریدهاى، تو منزهى، ما را از عذاب آتش بازدار.
➖امام صادق(ع) فرمودند: «پیامبر اسلام (ص) درباره ده موضوع نگران بودند. یکی از آن نگرانیها، نگرانی درباره هجرت حضرت فاطمه (ع) از مکه به مدینه بود. حضرت رسول اکرم(ص) نگران بودند که آیا حضرت فاطمه زهرا(ع) و امیرالمومنین(ع) و همراهان ایشان سالم به مقصد میرسند یا نه؟ و خداوند توانا او را آسوده خاطر ساخته و به اموری بشارت داد، که خداوند پیامبرش را در خصوص سلامت آن بانو مطئمن نموده و این آیه شریفه نازل شد و فرمود: «الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً....» چرا که حضرت فاطمه(ع) در مسیر هجرت به مدینه همواره در حال دعا و عبادت و ذکر و تسبیح بوده است.
➖به خاطر همین خداوند کریم به رسول گرامی اطمینان میدهد کسانی که دائم در حال ذکر خدا و در حال تسبیح او هستند خداوند خود حافظ آنهاست. و چون حضرت فاطمه(ع) هم دائم در حال ذکر و یاد خداوند بوده است، پس وی هم در حفظ و حصار خداوند خواهد بود و لذا پیامبرش را بشارت میدهد که غمگین نباشد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅خداوند وکیل فاطمه (ع)
«رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکیلا» پروردگار مشرق و مغرب. هیچ خدایى جز او نیست. او را کارساز خویش برگزین»
➖ در کتاب مناقب روایت شده است:زمانی که امیرالمومنین(ع) به جنگ میرفت، حضرت فاطمه(ع) از او میخواست که برای تصدی وظایفش در خارج خانه و تأمین نیازمندیهای فرزندان، وکیلی تعیین نماید که در این خصوص آیه فوق نازل شد.
آین آیه در شان حضرت زهرا(ع) وارد شد و به فاطمه زهرا(ع) سفارش کرد، بهترین وکیلی که انسان میتواند داشته باشد وکلات خداوند عالم است که در کارها به او توکل کند.
این آیه و این روایت شریف هم میرساند که در سختیها و مشکلات انسان مؤمن بهترین تکیهگاه و بهترین وکیلی که میتواند داشته باشد خداوندی است که پروردگار شرق و غرب عالم است. چه و کیلی از این بهتر که کسی باشد که تمام عالم تحت سیطره و ید قدرت اوست.
✅ بهشت فاطمه(ع)
«لا یَسْمَعُونَ حَسیسَها وَ هُمْ فی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ هذا یَوْمُکُمُ الَّذی کُنْتُمْ تُوعَدُون» اینان صداى دوزخ را نمىشنوند و در بهشت که هر چه خواهند مهیاست، جاودانهاند، آن وحشت بزرگ غمگینشان نکند و فرشتگان به دیدارشان آیند که این همان روزى است که به شما وعده داده بودند».
➖ این آیه شریفه هم در شان حضرت زهرا(ع) و شیعیان ایشان نازل شده است. به این معنی که حضرت فاطمه زهرا(ع) و شیعیان ایشان طبق این آیه از عذاب جهنم دور هستند و بدون سختی وارد بهشت میشوند. این معنا در روایتی که ذیل بیان میشود به دست میآید:
رسول خدا(ص) میفرماید:
إذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ تَقْبَلُ ابْنَتِی فَاطِمَةُ عَلَی نَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ مُدَبَّجَةَ الْجَنْبَیْنِ، خِطَامُهَا مِنْ لُؤْلُؤٍ رَطْبٍ، قَوَائِمُهَا مِنَ الزُّمُرُّدِ الْأَخْضَرِ ذَنَبُهَا مِنَ الْمِسْکِ الْأَذْفَرِ، عَیْنَاهَا یَاقُوتَتَانِ حَمْرَاوَانِ.
عَلَیْهَا قُبَّةٌ مِنْ نُورٍ، یُرَی ظَاهِرُهَا مِنْ بَاطِنِهَا وَ بَاطِنُهَا مِنْ ظَاهِرِهَا، دَاخِلُهَا عَفْوُ اللَّهِ وَ خَارِجُهَا رَحْمَةُ اللَّهِ، عَلَی رَأْسِهَا تَاجٌ مِنْ نُورٍ، لِلتَّاجِ سَبْعُونَ رُکْناً کُلُّ رُکْنٍ مُرَصَّعٌ بِالدُّرِّ وَ الْیَاقُوتِ، یُضِیءُ کَمَا الْکَوْکَبُ الدُّرِّیُّ فِی أُفُقِ السَّمَاءِ وَ عَنْ یَمِینِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ وَ عَنْ شِمَالِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ وَ جَبْرَئِیلُ آخِذٌ بِخِطَامِ النَّاقَةِ یُنَادِی بِأَعْلَی صَوْتِهِ:
غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ حَتَّی تَجُوزَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ، فَلا یَبْقَی یَوْمَئِذٍ نَبِیٌّ وَ لا رَسُولٌ وَ لا صِدِّیقٌ وَ لا شَهِیدٌ إِلا غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ حَتَّی تَجُوزَ فَاطِمَةُ، ...»
هنگامیکه روز قیامت فرامیرسد منادی از عرش ندا میدهد: «ای خلایق چشمان خود را ببندید تا دختر حبیب خدا به قصر خود برود». سپس زهرا(ع) در حالیکه دو چادر سبز بر سرکرده و هفتاد هزار فرشته او را همراهی میکنند عبور میکند و هنگامیکه بر در قصر میرسد مشاهده میکند که پسرش امام حسن ایستاده و امام حسین در حالیکه سر ندارد خوابیده است. حضرت زهرا(ع) به امام حسن(ع) میفرماید: این کیست که خوابیده؟ امام حسن میگوید: برادرم امام حسین است که به دست امت پدرت کشته و سرش را بریدهاند. در همین موقع از طرف خدا خطاب میرسد: ای دختر حبیب من! من این ظلم و ستمی را که امت پدرت مرتکب شدهاند از آن جهت به تو نشان دادم تا آن تسلیت را که برای تو ذخیره کردهام نشانت دهم و تسلیت تو این است که امروز به حساب احدی رسیدگی نخواهم کرد، مگر آنکه تو، فرزندت، شیعیانت و آنکسانی که شیعه نبودهاند، ولی به شما خدمتی کردهاند داخل بهشت شوید. پیامبر(ع) ادامه دادند: و در همین موقع آن اشخاص داخل بهشت میشوند و این همان معنای کلام خداست که فرمود: «در روز جزعوفزع اکبر، هیچچیز آنها را محزون نخواهد کرد» و منظور از «یوم الفزع الاکبر» روز قیامت است و هول و هراسی که در این روز وجود دارد. در آن روز فاطمه، فرزندانش، شیعیانش و دوستدارانش از کسانی هستند که در همان جایی که دوست دارند داخل میشوند و اقامت میکنند».
ـــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.روضه الواعظین،ج۱ص۱۴۸
۲.آلوسي، محمود، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، انتشارات دار الكتب العلميه، ج۱۵، ص۱۷۴
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
بالاترین مصلحت
شرح حدیثی از فاطمه زهرا(ع)
#منبر_پنج_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.
قالت سیدتنا و مولاتنا فاطمه الزهرا سلام الله علیها:
«مَنْ أَصْعَدَ إِلَي اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه».
کسی که عبادت پاک و خالص خود را به بالا بفرستد، خداوند عزیز و جلیل، بهترین مصالحش را بر او نازل می گرداند.(۱)
✔️افضل مصلحت انسان کدام است؟
👈 اگر به این نکته توجه کنیم که افضل مصلحتِ انسان ابدی، آن چیزی است که حیات ابدی او را تأمین کند.
از این رو آیه زیر را می توان نظیره ای بر حدیث فوق دانست؛
«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا هَلْ اَدُلُّکُمْ عَلَى تِجارَة تُنْجیکُمْ مِنْ عَذاب اَلیم تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَ رَسُولِه وَتُجاهِدُونَ فى سَبیلِ اللهِ بِاَمْوالِکُمْ وَ اَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ یُدْخِلْکُمْ جَنّات تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساکِنَ طَیِّبَة فى جَنّاتِ عَدْن ذلِکَ الْفَوزُ الْعَظیمُ وَ اُخْرَى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَریبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ»
اى کسانى که ایمان آورده اید! آیا شما را به تجارتى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى بخشد؟! به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جان هایتان در راه خدا جهاد کنید; این براى شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید! (اگر چنین کنید) گناهانتان را مى بخشد و شما را در باغ هایى از بهشت داخل مى کند که نهرها از زیر درختانش جارى است و در مسکن هاى پاکیزه در بهشت جاویدان جاى مى دهد; و این پیروزى عظیم است! و (نعمت) دیگرى که آن را دوست دارید به شما مى بخشد، و آن یارىِ خداوند و پیروزى نزدیک است; و مؤمنان را (به این پیروزى بزرگ) بشارت ده!(۲)
✔️بهشت بهای انسان
👈و حضرت امیر(ع) می فرماید:«إنّهُ لَيسَ لأنفُسِكُم ثَمَنٌ إلاّ الجنّةَ فلا تَبِيعُوها إلاَّ بِها» .بدانيد كه جانهاى شما را بهايى جز بهشت نيست، پس آنها را جز به اين بها مفروشيد.(۳)
✔️مصلحت واقعی
👈خداوند وقتی بنده های خود را به جهاد و شهادت تشویق میکند ، شهادت را و گزینش مصلحت حیات اخروی را خیر و صلاح انسان معرفی فرمود:«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»
جهاد در راه خدا، بر شما مقرّر شده; در حالى که برایتان ناخوشایند است. چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن که خیر شما در آن است;و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آن که شرّ شما در آن است. و خدا مى داند، و شما نمى دانید.(۴)
✅حرف آخر
ملاك خير وشر، آسانى و سختى و يا تمايلات شخصى و امور دلبخواه نيست، بلكه مصالح واقعى انسان اطاعت از دستورات خدواند،جلب رضایت الهی و تأمین مصالح زندگی اخروی است.
از این روست که فاطمه زهرا سلام الله علیها عبادت خالصانه را را مساوی با افضل مصلحت دانسته اند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار ، ج۷۰ ، ص ۲۴۹.
۲.صف/۱۰.
۳. نهج البلاغة، حکمت ۴۵۶.
۴.بقره ۲۱۶
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
آموزه های از حضرت فاطمه(ع) برای زیست امروزی
#منبر_پانزده_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
✔️آموزه اول
عفاف و حجاب
«عفاف» آن قوه معنوی و تقوای باطنی است که مردان و زنان را از ازهرگونه هرزگی، چشم چرانی و خود نمایی که موجب تحریک شهوت و غریزه جنس مخالف و نامحرم می شود بازمی دارد، از همین رو راغب در المفردات می نویسد: عفت به معنى پديد آمدن حالتى در نفس است كه آدمى را از غلبه شهوت باز مى دارد و «عفيف» به كسى گفته مى شود كه داراى اين وصف و حالت باشد.
و خداوند بانوان با ایمان را به «حجاب» دستور داد؛
➖ خداوند در آیه ۳۱ سوره نور میفرماید: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ» و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش(فرو) اندازند.
➖و در آیه ۵۹ سوره احزاب می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً» اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرىهاى بلند بر خود بيفكنند، اين (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.
👈پس در این دو آیه دو واژه « خمار» و « جلباب» به عنوان پوشش بانوان توصیه شده است.
خمار در اصل به معنای پوشش است ولی معمولا به چیزی گفته می شود که زنان با آن سر خود را می پوشانند مانند روسری و مقنعه.
درمعنای جلباب علامه طباطبایی درالمیزان می نویسد: «جلابیب" جمع جلباب است، و آن جامهاى است سرتاسرى که تمامى بدن را مىپوشاند، و یا روسرى مخصوصى است که صورت و سر را ساتر مىشود، و منظور از جمله" پیش بکشند مقدارى از جلباب خود را"، این است که آن را طورى بپوشند که زیر گلو و سینههایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد».(۱)
👈زنان مسلمان در حفظ و رعایت «عفاف وحجاب» و عمل به این فریضه و تکلیف به سه تقسیم می شوند:
دسته اول؛ زنانی هستند که از عفت باطنی و درونی تهی وخالی هستند از همین رو نه تنها باطن خودشان را دربی قیدی نسبت به پوشش اسلامی نشان می دهند، بلکه با صد قلم آرایش و گریم کردن خودشان را درمعرض نگاه نامحرمان قرار می دهند، شان ومنزلت خود را پایین می اورند.
دسته دوم؛ زنانی هستند که علاوه برعفت باطنی و درونی ازحجاب وپوشش اسلامی چون مانتو بلند استفاده می کنند.
دسته سوم؛ زنانی هستند نه تنها ازعفت باطنی برخوردارند وازحجاب اسلامی استفاده می کنند بلکه از حجاب و پوشش برتر که چادر است استفاده می کنند.
✅آموزه ها
حضرت زهرا (ع)فرمودند: «خَيْرُ لِلْنِّساءِ اَنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ :چه نیکو است برای زنان که مردان [نامحرم] را نبینند و مردان [نامحرم] هم آنان را نبینند.(۲)
💠داستان
روزي جابر بن عبداالله انصاري همراه رسول خدا(ص) به سوي خانه فاطمه(س) رهسپار شدند. وقتی که به در خانه رسیدند، پیامبر(ص) اجازه ورود طلبید. فاطمه(س) اجازه داد، پیامبر(ص) فرمود: شخصی همراه من است، آیا اجازه هست با او وارد خانه شویم؟ فاطمه(س) عرض کرد: «اي رسول خدا مقنعه و روسري ندارم.» پیامبر(ص) فرمود: ی اي فاطمه! زیادي لباس بلند روپوش خود را بگیر و سرت را با آن بپوشان.))
حضرت فاطمه(س) همین کار را کرد، آن گاه پیامبر(ص) و جابر، با کسب اجازه وارد خانه شدند. (۳)
💠داستان
اسماء بنت عمیس داستان عجیبی به این شرح نقل شده است: روزی فاطمه (ع) به من فرمود: من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندی برای دفن میبرند، و تنها پارچهای بر او میافکنند که حجم بدن از پشت آن نمایان است ناخرسندم.
اسماء گفت: من در سرزمین حبشه چیزی دیدهام که با آن جنازه مردگان را حمل میکردند، سپس شاخههایی از درخت نخل را برداشت و به صورت تابوت مخصوصی درآورد که پارچهای را روی چوبهای آن میافکندند، و بدن را درون آن میگذاردند، به گونهای که بدن پیدا نبود. هنگامی که فاطمه بانوی بزرگ اسلام (ع) آن را مشاهده کرد فرمود: بسیار خوب و عالی است و هنگامی که من از دنیا رفتم مرا با آن بردارید.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d