eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرنج و مرنجان [ ] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ قال الله الحکیم: «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا ».(۱) 💠پندی و حکایتی [نکته انگیزشی] آخوند ملاعلی همدانی که از علمای طراز اول همدان است روزی در مشهد خدمت حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رسید و از ایشان تقاضای موعظه کرد.حاج شیخ حسنعلی در جواب می‌گوید: «مرنج و مرنجان». مرحوم آخوند ملاعلی همدانی می‌گوید: خب «مرنجان» راحت است، ما کاری می‌کنیم که خودمان را بسازیم و کسی را از خود ناراحت نکنیم، اهانت به کسی نمی‌کنیم، غیبت کسی را نمی‌کنیم و این را می‌شود انجام داد، اما «مرنج» را چکار کنیم؟ کسی به ما بدی می‌کند، غیبتمان را می‌کند، پولمان را می‌خورد، قهراً انسان رنجش پیدا می‌کند. می‌شود چنین چیزی که انسان نرنجد؟ فرمودند: «بله» گفت: «چطور؟» فرمود: «خودت را کسی ندان»، عیب کار ما همین‌جا است. ما خودمان را کسی می‌دانیم. به ثروتمان، به علممان، به ریاستمان، به هر چیزی می‌بالیم. لذا هیچ کس جرات ندارد به ما تو بگوید. برمال جمال خویشتن غره مشو  کان را به شبی‌برند و آن را به تبی ✅تبیین موضوع در انسان مؤمن ویژگی مهمی که باید وجود داشته باشد عبارت است از اینکه حقوق افراد را رعایت کند و به حق خود قانع باشد . از آزار رساندن به دیگران اجتناب کند اما خود متحمل آزار دیگران باشد. ➖حضرت امیر (ع) می فرماید : «النّاسُ مِنه في راحةٍ» . مردمان از وى آسوده اند.(۲) مؤمن مراقب است که خدا و پیامبر و افراد مختلف را از خود راضی نگه دارد . 🔻در چند عنوان مرنج و مرنجان مورد بحث قرار می گیرد؛ 🔺 🔴 خدا را مرنجان «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا بى‏گمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى‏رسانند خدا آنان را در دنيا و مورد لعن خود قرار میدهد و برای آنها عذابی خوار کننده فراهم کرده است. 👈آزرده شدن خداوند متعال سؤال‌برانگیز است؛ چرا‌که خدا تا از عوامل خارجی منفعل و متأثر شود و همانند بشر از امری خوشحال یا اینکه اذیت شود. به همین جهت مفسران در معنی عبارت «یؤذون الله» اقوال و احتمالاتی ذکر کرده‌اند که می‌توان آنها را به شرح زیر جمع‌بندی کرد: بعضی احتمال داده‌اند مراد از «یؤذون الله» آزار اولیای خداست  و در واقع کلمه اولیا مضاف محذوف است و حذف مضاف و نسبت دادن آزار به خود خدا برای تعظیم (بزرگ‌داشت) اولیاء الله می‌باشد. احتمال دیگری که ذکر شده است این است که مراد، آزار رسول خدا (ص) می‌باشد و به جهت تعظیم و بزرگ‌داشت پیامبر، اذیت شدن را خدا به خود نسبت داده است و اذیت آن حضرت را همانند اذیت خودش قرار داده است. برخی نیز احتمال داده‌اند که مراد از «یؤذون الله» عبارت است از کفر، شرک، ترک دین، مخالف با اوامر و نواهی و توهین به مقدسات در بعضی تفاسیر نیز مقصود از «یؤذون الله و رسوله» انجام آنچه که در نزد خدا و رسول خدا ناپسند است، دانسته‌اند؛ مانند: کفر، انواع گناهان و انکار نبوت و شریعت و....  به نظر می‌رسد این احتمال از همه احتمالات ذکرشده جامع‌تر است و همه آنها را در‌بر دارد. 👌 بر فرض اینکه مراد از «یؤذون الله» اذیت کردن پیامبر یا اولیاء الله نباشد، بلکه مراد اذیت خود خدا باشد، قطعاً منظور این نیست که خدا هم مانند سایر موجودات (بشر و...) اذیت و رنجیده شود؛ بلکه این تعبیر موافق با تعابیر عرفی ما انسان‌هاست؛ یعنی چون ما انسان‌ها مخالفت کردن با کسی و انجام کاری برخلاف اراده او را اذیت آن شخص می‌دانیم، خداوند متعال نیز طبق عرف بشری با ما سخن گفته و فرموده است: «الذین یؤذون الله ...» 🔵 از خدا مرنج [تحمل سختی تکالیف] علاوه بر لزوم اجتناب از آزار خدا، نرجیدن از دستورات و تکالیف الهی نیز لازم است. چنانچه در زیارت نامه حضرت صدیقه طاهره(ع) میخوانیم: «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً» اى آنكه خدايى كه تو را خلق كرد پيش از خلقت بيازمود و در آن آزمايش بر هر گونه بلا و مصيبت تو را شكيبا و بردبار گردانيد. انسان مؤمن در امتحان های تکوینی( قضا و قدر) و در امتحان های تشریعی ( واجبات و محرمات) سختی ها را بر خود هموار میکند و بر امتحانات و ابتلائات ثابت قدم و شکیباست . 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴 مردم را مرنجان « وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا »(۳) و آنان که مردان و زنان باایمان را به خاطر کاری که انجام نداده‌اند آزار می‌دهند؛ بار بهتان و گناه آشکاری را به دوش کشیده‌اند. آزار و اذيّت ديگران به هر شكلى كه باشد، از جمله گناهانى است كه خشم الهى را بدنبال دارد و مهم‌ترين اذيّت، زخم زبان و تهمت است. ➖امام صادق(ع) در تفسیر آیه«إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ » فرمود  «قَنْطَرَهٌ عَلَى الصِّرَاطِ لَا یَجُوزُهَا عَبْدٌ بِمَظْلِمَهٍ».(۴)   در رابطه با مفهوم این کلام خداوند متعال «براستى که پروردگار تو در کمینگاه است»، فرمود:  کمینگاه گذرگاهى است بر پل صراط که هیچ بنده ستمگرى از آن نخواهد گذشت. ➖قرآن در سیزده جا می‌گوید برو در تاریخ: «فَانْظُرْ کَیْفَ‏ کانَ‏ عاقِبَهُ الظَّالِمینَ‏»؛ برو در تاریخ سیر کن و ببین چه خبر است و دست از ظلم و آزار دیگران بردار. مواظب باش ظالم نباشی، مواظب باش که در اثر یک غیبت یا سوزاندن دل یک انسان، به‌خصوص توهین کردن به یک امر مقدس، یا ظلم به همسایه و ...غضب خدا متلاطم می‌شود. ➖یکی دیگر از آزار و اذیت های که الان هست و خیلی هم بالاست این وضع بیرون آمدن دخترها و بعضی از خانم‌هاست. اینها آزار است، ظلم به اجتماع است، ظلم به مردهاست و ناامنی در اجتماع است. به ویژه اذیت به جوان‌هاست. این جوان زن ندارد و از بی‌زنی می‌سوزد و غریزۀ جنسی او را می‌سوزاند. وقتی چشمش به اوضاع ما می‌افتد، می‌سوزد. این اثر وضعی دارد. 🌸شعر شعر معروف قدیمی ، نه اینکه شراب خوردن را جایز بداند بلکه می گوید حتی اگر می خوارگی مرتکب شدی هرگز مردم آزاری نکن ای که میگوی مسلمان باش و می خواری مکن   ای که خود گفتی مکن می خوارگی ،آری مکن  هرچه میخواهی بگو یا هرچه میخواهی بکن می مخور منبر مسوزان ،مردم آزاری مکن 🔵 از مردم مرنج علاوه بر لزوم اجتناب از آزار مردم، نرجیدن از مردم نیز لازم است. ➖پیامبر (ص) فرمود: «اِحْتَمِلِ اَلْأَذَى عَمَّنْ هُوَ أَكْبَرُ مِنْكَ وَ أَصْغَرُ مِنْكَ وَ خَيْرٌ مِنْكَ وَ شَرٌّ مِنْكَ فَإِنَّكَ إِنْ كُنْتَ كَذَلِكَ تَلْقَى اَللَّهَ جَلَّ جَلاَلُهُ يُبَاهِي بِكَ اَلْمَلاَئِكَةَ وَ قَالَ لُقْمَانُ لاِبْنِهِ تَزَوَّدْ مَعَكَ اَلْأَدْوِيَةَ فَتَنْتَفِعُ بِهَا أَنْتَ وَ مَنْ مَعَكَ وَ كُنْ لِأَصْحَابِكَ مُوَافِقاً إِلاَّ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ». آزار بزرگتر و کوچکتر و بهتر و بدتر از خودت را تحمل کن که اگر چنین باشی خداوند عزوجل را به گونه‌ای ملاقات خواهی کرد که برابر فرشتگان بر تو می‌نازد.(۵) ➖ خیلی وقتا آزار افراد از سر نادانی و جهالت آنهاست و لذا قرآن کریم تذکر داده که از کنار تخاطب اهانت آمیز جاهلان عبور کنیم «وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بی‌تکبّر بر زمین راه می‌روند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند).(۶) ➖در جايى ديگر خداوند به پيامبرش دستور مى دهد كه: «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ». با عفو و مدارا رفتار كن، و به كارهاى شايسته دعوت نما، و از جاهلان روى بگردان (و با آنان ستيزه مكن)!».(۷) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴همسایه را مرنجان  پیامبر(ص) فرمود:« مَن كانَ يُؤمنُ باللّه ِ واليَومِ الآخِرِفلا يُؤْذي جارَهُ ».  هر كه به خدا و روز واپسين ايمان داشته باشد نبايد همسايه خود را آزار دهد.(۸) 💠داستان مردی از انصار خدمت پیامبر خدا عرض کرد: من از قبیله بنی فلان خانه ای خریده ام و نزدیکترین همسایه ام، کسی است که امیدی به خیر و خوبی اش ندارم و از بدی اش در امان نیستم. پس، پیامبرخدا به علی(ع) و سلمان و ابوذر و یکی دیگر که فراموش کرده ام و فکر می کنم مقداد باشد، دستور داد به مسجد بروند و با صدای بلند فریاد بزنند: «لا ایمانَ لِمَنْ لَمْ یَأمَنْ جارُهُ بوِائقَهُ؛ ایمان ندارد هر آن کس که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد. » آنان سه بار این سخن را اعلام کردند. این نوع برخورد پیامبر با شخص همسایه آزار، شدت زشتی این اخلاق ناپسند را نشان می دهد. 🔵از همسایه مرنج حضرت امیر(ع) می فرماید: «لیسَ حُسْنُ الجَوارِ کَفَّ الأَذی، وَلکِنْ حُسْنُ الجَوارِ الصَّبْرُ عَلی الْأَذی». حسن همسایگی این نیست که به همسایه آزار نرسانی، بلکه حسن همسایگی آن است که در برابر آزار همسایه شکیبا باشی. 🔴والدین را مرنجان در مورد لزوم اجتناب از آزار دادن والدین سخن فراوان است فقط به یک حدیث هشدار دهنده اکتفا میکنیم پیامبر(ص) : «اِثْنَتانِ یُعَجِّلُها اللهُ فِی الدُنیا: الْبَغیُ و عُقوقُ الْوالِدَیْنِ». دو کار است که خداوند در همین دنیا کیفرش را می‌دهد آزار رساندن و نافرمانی والدین. 🔵از والدین مرنج «وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا» و پروردگارت فرمان قاطع داده است که جز او را نپرستید، و به پدر و مادر نیکی کنید؛ هرگاه یکی از آنان یا دو نفرشان در کنارت به پیری رسند [چنانچه تو را به ستوه آورند] به آنان اُف مگوی و بر آنان [بانگ مزن و] پرخاش مکن، و به آنان سخنی نرم و شایسته [و بزرگوارانه] بگو. 👌حضرت صادق عليه السلام گفتند: أمَّا اينكه خدا ميگويد: إِمّٰا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمٰا أَوْ كِلاٰهُمٰا فَلاٰ تَقُلْ لَهُمٰا أُفٍّ وَ لاٰ تَنْهَرْهُمٰا. معنايش آن است كه: اگر آنها تو را ناراحت و خسته و ملول نمودند، تو به آنها افّ هم نگو! و اگر تو را زدند، تو آنها را دفع مكن، و از خود مران! و معناى وَ قُلْ لهما قولاً كريماً آنستكه: اگر ترا بزنند؛ تو به آنها بگو: خداوند شما را مورد غفران خود قرار دهد. اين است معناى قول كريم. يعنى گفتار بزرگوارانه. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴همسر را مرنجان ➖«من كان له امراة تؤذيه لم يقبل الله صلاتها ولا حسنة من عملها حتي تعينه وترضيه وان صامت الدهر وقامت واعتقت الرقاب وانفقت الاموال في سبيل الله وكانت اول من ترد النار ثم قال: وعلي الرجل مثل ذلك الوزر والعذاب اذا كان لها مؤذيا ظالما» كسي كه زني دارد كه [آن زن] به او آزار مي رساند، خداوند نماز و كارهاي نيك زن را نمي پذيرد تا اينكه به مرد كمك و او را راضي كند، اگر چه اين زن تمام عمر را روزه بگيرد و نماز بخواند و بندگان را آزاد و دارايي [اش] را در راه خدا انفاق كند . و اين زن نخستين كسي است كه وارد آتش جهنم مي شود . سپس حضرت فرمودند: مرد نيز چنين گناه و عذابي دارد اگر زنش را آزار رساند و [به او] ستم كند .» ➖ امام صادق عليه السلام مي فرمايند: «سعيدة سعيدة امراة تكرم زوجها ولا تؤذيه وتطيعه في جميع احواله» خوشا به سعادت و خوشا به سعادت آن زني باد كه شوهرش را بزرگ دارد و به او آزار نرساند و هميشه از شوهرش فرمانبري كند .» 🔵از همسر مرنج پیامبر(ص) فرمودند:«ثَلَاثٌ مِنَ النِّسَاءِ يَرْفَعُ اللَّهُ عَنْهُنَّ عَذَابَ الْقَبْرِ وَ يَكُونُ مَحْشَرُهُنَّ مَعَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ ص- امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى غَيْرَةِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ وَهَبَتْ صَدَاقَهَا لِزَوْجِهَا يُعْطِي اللَّهُ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ يَكْتُبُ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ عِبَادَةَ سَنَة»   سه گروه از زنها می باشند که عذاب قبر از آنها برداشته می شود و روز قیامت با حضرت زهراء محشور می شوند گروه اول زنانی هستند که بر غیرت شوهرشان صبر می کند(محدودیتهایی که زوجه بر همسرش اعمال می کند که به بعضی از مکانها نرود یا با بعضی افراد سخن نگوید) گروه دوم کسانی هستند که بر بد اخلاقی شوهرشان صبر می کنند و گروه سوم زنانی هستند که مهرشان را به شوهرشان می بخشند خداوند به این زنان ثواب هزار شهید می دهد و برای آنها ثواب یک سال عبادت را می نویسد.(۹) ➖ پیامبر فرمود:«مَنْ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا أَعْطَاهَا اَللَّهُ مِثْلَ ثَوَابِ آسِيَةَ بِنْتِ مُزَاحِمٍ» . هر زنى كه در برابر بداخلاقى شوهرش شكيبايى ورزد ، خداوند همانند ثواب آسيه بنت مزاحم (همسر فرعون) به او عطا كند .(۱۰) ➖پیامبر (ص)فرمود:«مَنِ اِحْتَمَلَ مِنِ اِمْرَأَتِهِ وَ لَوْ كَلِمَةً وَاحِدَةً أَعْتَقَ اَللَّهُ رَقَبَتَهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ أَوْجَبَ لَهُ اَلْجَنَّةَ وَ كَتَبَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ مِائَتَيْ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَتَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةَ سَنَةٍ» هركس حتى يك سخن(ناگوار)را از زن خود تحمل كند خداوند او را از آتش جهنم رها مى‌سازد و بهشت را بر او واجب مى‌كند و دويست هزار حسنه براى او مى‌نويسد و دويست هزار عمل زشت را از(نامه عمل)او پاك مى‌كند و مقام او را دويست هزار درجه بالا مى‌برد و خداوند عز و جل به ازاى هرموى بدنش عبادت يك سال را براى او مى‌نويسد.(۱۱) 💠داستان ابوعلی سینا بسیار مشتاق دیدار شیخ خرقانی بود و بر اثر این اشتیاق به خرقان رفت. شیخ در خانه نبود. ابوعلی از همسر بدخو و بد زبان شیخ پرسید که او کجاست؟ زن هم دشنام‌هایی نثار شیخ ابوالحسن کرد و گفت: «به کوه رفته تا هیزم بیاورد.» ابن سینا هم در جهت کوه و مسیر شیخ به راه افتاد. از دور مردی را دید که پشته‌ای هیزم بر شیری بار کرده و می‌آورد. چشم ابوالحسن که بر ابن سینا افتاد، بی ‌هیچ پرسشی گفت: «تا بار چنان گرگی را تحمل نکنی، این شیر بار تو را بر نخواهد داشت.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.احزاب/۵۷ ۲.الخصال ،ص۶۲۰. ۳.احزاب/۵۸ ۴.ثواب الاعمال/۳۲۱ ۵.بحار الأنوار،ج۷۳،ص۲۷۵ ۶.فرقان/۶۳. ۷.اعراف/۱۹۹ ۸. الكافي،ج۲،ص۶۶۷ ۹.إرشاد القلوب ،ج۱ ،ص۱۷۵ ۱۰.مکارم الأخلاق ،ج۱ ،ص۲۱۳  ۱۱.همان،ص۲۱۶ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
جدول مراقبه رجب‌المعظم 1445.pdf
772.3K
🌀 جدول مراقبه‌ی رجبیه 📝 اعمال و اذکار ماه رجب 📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. ♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. ✅ به جهت تأکید اساتید اخلاق، دعاهای روزانه ماه رجب نیز به جدول مراقبه اضافه شده‌اند. 📚 منابع: 1️⃣ اقبال الاعمال 2️⃣ مفاتیح الجنان @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراحل و شیوه های بخشودگی [به مناسبت ماه رجب ماه بخشش و استغفار] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام اگر مسافری در شهری مثل مشهد قصد ده روز کند باید نماز را کامل بخواند.البته قصد ده روز به شرطی صحیح است که بداند ده روز کامل می ماند که ده روز کامل یعنی حداقل 240 ساعت بتواند در مشهد بماند و اگر شب آمده حداقل تا غروب روز دهم بماند.  🌸شعر بازآ بازآ هر آنچه هستی بازآ گر کافر و گبر و بت پرستی بازآ این درگه ما درگه نومیدی نیست صد بار اگر توبه شکستی بازآ ای واقف اسرار ضمیر همه کس در حالت عجز، دستگیر همه کس یارب تو مرا توبه ده و عذر پذیر ای توبه ده و عذرپذیر همه کس جز وصل تو دل به هرچه بستم، توبه بی یاد تو هرجا که نشستم، توبه در حضرت تو، توبه شکستم صدبار زین توبه که صد بار شکستم، توبه ✅بیان فضیلت ماه رجب امام صادق(ع) می‏فرماید‏: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ‏ أَيْنَ‏ الرَّجَبِيُّونَ‏ فَيَقُومُ اُنَاسٌ يُضِي‏ءُ وُجُوهُهُمْ لِأَهْلِ الْجَمْعِ، عَلَى رُءُوسِهِمْ تِيجَانُ الْمَلَك، مُكَلَّلَةً بِالدُّرِّ وَ الْيَاقُوتِ مَعَ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَلْفُ مَلَكٍ عَنْ يَمِينِهِ وَ أَلْفُ مَلَكٍ عَنْ يَسَارِهِ، يَقُولُونَ هَنِيئاً لَكَ كَرَامَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَا عَبْدَ اللَّهِ، فَيَأْتِي النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِي وَ إِمَائِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأُكْرِمَنَّ مَثْوَاكُمْ وَ لَأُجْزِلَنَّ عَطَاكُمْ [عَطَايَاكُمْ‏] وَ لَأُوتِيَنَّكُمْ‏ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفاً تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ‏ إِنَّكُمْ تَطَوَّعْتُمْ بِالصَّوْمِ لِي فِي شَهْرٍ عَظَّمْتُ حُرْمَتَهُ وَ أَوْجَبْتُ حَقَّهُ مَلَائِكَتِي أَدْخِلُوا عِبَادِي وَ إِمَائِي الْجَنَّةَ، ثُمَّ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ: هَذَا لِمَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ شَيْئاً وَ لَوْ يَوْماً وَاحِداً فِي [مِنْ‏] أَوَّلِهِ أَوْ وَسَطِهِ أَوْ آخِرِه؛» روز قیامت از درون عرش پروردگار، منادی ندا می‏دهد: کجایند رجبیّون؟ پس گروهی از مردم بپا می‏خیزند که صورتهایشان برای اجتماع کنندگان (اهل قیامت) نورافشانی می‏کند و تاجهای فرشتگان بر سر آنهاست، در حالی که مزین به درّ و یاقوتند، با هر یک از آ نها هزار فرشته از راست و هزار فرشته از چپ همراه هستند که می‏گویند: گوارا باد کرامت و عنایت ویژة پروردگار بر تو ای بندة خدا! پس ندایی از جانب خداوند می‏رسد (که می‏فرماید): ای بندگان و کنیزان من! به عزت و جلالم قسم که قطعاً جایگاهتان را گرامی داشته و عطایای شما را وافر قرار خواهم داد و قصرهایی از بهشت به شما خواهم بخشید که نهرها از زیر آن جاری و همیشه در آنجا خواهید بود و (چه زیبا و) خوب است پاداش عمل کنندگان. شما بدون اجبار و تکلیف برای من روزه گرفتید، در ماهی که احترام آن را بزرگ شمردم و حق آن را لازم کردم. ای فرشتگانم! بندگان و کنیزهایم را داخل بهشت کنید. سپس امام صادق فرمودند: این برای کسی است که در ماه رجب روزه‏ای گرفته باشد، ولو یک روز؛ در اول یا وسط یا آخرش.»(۱) ➖ماه رجب در نزد عارفان و اهل سیر و سلوک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «رَجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغفَارِ لِأُمَّتِی أَکْثِرُوا فِیهِ الِاسْتِغفَارَ- فَإِنَّهُ غَفُورٌ‌ رَحِیمٌ» رجب، ماه استغفار امت من است. در این ماه بسیار استغفار کنید که خداوند غفور و رحیم است. (۲) ➖ازحضرت رسول اكرم (ص) روايت شده كه: هر كس در ماه رجب صد مرتبه بگويد: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» و آن را به صدقه ختم فرمايد حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و كسى كه چهار صد مرتبه بگويد بنويسد براى او اجر صد شهيد عطا فرمايد.(۳) قبلا در ضمن یک منبر در مبحثی مفصل در باره فضیلت ماه رجب بحث شده است 👈 لینک https://eitaa.com/menbare_tollab/19054 از آنجایی که ماه رجب ، ماه استغفار است ، مناسب است مبحثی در مورد انواع شیوه های استغفار و بخشودگی بحث شود، فلذا با همین رویکرد بحثی تقدیم می‌شود؛ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠حکایت [ایجاد انگیزه] شخصی در حضور امام علی علیه السلام «استغفرالله» کرد. از آنجا که بسیار دیده شده افرادی، این جمله را به طور سطحی و بی آنکه از صمیم قلب ، قصد طلب بخشش داشته باشند و برای رسیدن به بخشودگی قدم های لازم را بردارد صرفا با زبان آوردن کلمه استعفار خیال میکند استغفار کرده است لذا امام علی علیه السلام به او فرمود: «ثَکِلَتْکَ أُمُّکَ، أَتَدْرِي مَا الاِسْتِغْفَارُ؟ الاِسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ آلْعِلِّيِّينَ ، و هُو اسمٌ واقعٌ على سِتَّةِ مَعـانٍ : أوّلُها النـدمُ علـى ما مضى ، و الثّاني العَزْمُ على تَرْكِ العَوْدِ إلَيهِ أبَدا ، و الثّالثُ أنْ تُؤدّيَ إلى المَخْلوقينَ حُقوقَهُم ··· و الرّابعُ أنْ تَعْمِدَ إلى كُلِّ فَريضةٍ علَيكَ ضَيَّعْتَها فتُؤدّيَ حَقَّها ، و الخامسُ أنْ تَعْمِدَ إلى اللَّحمِ الَّذي نَبَتَ على السُّحتِ فتُذيبَهُ بالأحْزانِ حتّى تُلْصِقَ الجِلدَ بالعَظمِ و يَنْشَأ بَينَهُما لَحمٌ جديدٌ ، و السّادسُ أنْ تُذيقَ الجِسمَ ألَمَ الطّاعةِ كما أذَقتَهُ حَلاوةَ المَعصيةِ ، فعند ذلكَ تقولُ : أستَغْفِرُ اللّه» «مادرت به عزایت بنشیند آیا می دانی معنی «استغفار» چیست؟!» استغفار، مقام بلند مرتبگان است. و آن را شش شرط است، نخست پشيمانى برگذشته. دوم، عزم بر ترك بازگشت به طور هميشه. سوم، اين كه حقوق مردم را ادا كنى تا با خداى عارى از هر گناهى ديدار نمايى. چهارم، هر واجبى را كه بر عهده تو بوده و انجامش نداده اى، به جاى آورى. پنجم، آنكه گوشتى را كه در گناه بر پيكرت روييده، در غمها و اندوهان آب كنى تا پوستت به استخوانت بچسبد و ميان پوست و استخوان گوشت تازه برويد. ششم، جسم خود را رنج طاعت بچشانى، همچنان، كه بر او حلاوت معصيت چشانده بودى. در اين هنگام بگوى: استغفر الله.(۴) 👌چنانچه در این حکایت که مشتمل بر آموزه ای زیبا از حضرت امیر(ع) است به مراحل و شرایط استغفار اشاره شده است در ادامه برخی دیگر از شیوه های طلب بخشودگی و پاک شدن از گناهان ذکر خواهد شد. ✔️نماز ➖قرآن کریم در نشانه های پرهیزکاران می خوانیم: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَوهَ وَمِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ»؛  «(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب ایمان داشته، و نماز به پا می دارند و از آنچه ما به آنان روزی کرده ایم انفاق می کنند. »(۵) ➖وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ» در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار; چرا که حسنات، سیّئات (و آثار آنها) را از بین مى  برند; این تذکّرى است براى کسانى که اهل تذکّرند.(۶) ✔️احسان و نیکوکاری خداوند،در ترسیم حالت محتضر می فرماید: «وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاکمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یأْتِی أَحَدَکمُ الْمَوْتُ فَیقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِی إِلَی أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَکنْ مِنَ الصَّالِحِینَ وَلَنْ یؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» و از آنچه روزی شما کرده ایم انفاق کنید پیش از آنکه یکی از شما را مرگ فرا رسد و بگوید: پروردگارا! چرا تا مدتی بیشتر اجل مرا به تاخیر نینداختی تا صدقه دهم و از صالحان و نیکوکاران باشم؟ ولی هر کس اجلش فرا رسد، هرگز خدا آن را به تاخیر نمی افکند؛ و خدا به آنچه می کنید آگاه است. (۷) ➖امام صادق(ع) در این باره می فرماید:« ثَلاثٌ مَنْ اَتَی اللهَ بِواحِدَهْ مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللهُ لَهُ الْجَنَهْ اَلاْنْفاقُ مِنْ اِقْتارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَمیعِ الْعالَمِ وَ الاِنْصافُ مِنْ نَفْسِهِ» ؛ هر کس یکی از این کارها را به درگاه خدا ببرد، خداوند بهشت را برای او واجب می گرداند: انفاق در تنگدستی، گشاده رویی با همگان و رفتار منصفانه. (۸) ➖پیامبر(ص) می فرماید: «اَلصَّدَقَهْ عَلی وَجهِها وَاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَینِ وَصِلَهْ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَهْ وَتَزیدُ فِی العُمرِ وَ تَقی مَصارِعَ السُّوءِ»  صدقه بجا، نیکوکاری، نیکی به پدر و مادر و صله رحم، بدبختی را به خوشبختی تبدیل و عمر را زیاد و از پیشامدهای بد جلوگیری می کند.(۹) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️اصلاح گری و مهر گستری امام صادق(ع) می فرماید: «صَدَقَةٌ یحِبُّهَا اللّه: إِصلاحٌ بَینَ النّاسِ إِذا تَفاسَدوا، وَتَقارُبٌ بَینَهُم إِذا تَباعَدوا» صدقه ای که خداوند آن را دوست دارد عبارت است از: اصلاح میان مردم هرگاه رابطه شان تیره شد و نزدیک کردن آنها به یکدیگر هرگاه از هم دور شدند. (۱۰) ➖ پیامبر(ص) می فرماید:« اَلا اُخبِرُکم بِاَفضَلَ مِن دَرَجَةِ الصّیامِ وَ الصَّلاَهْ وَ الصَّدَقَهْ؟ صَلاحُ ذاتِ البَینِ، فَاِنَّ فَسادَ ذاتِ البَینِ هِی الحالِقَهْ؛ آیا به چیزی با فضیلت تر از نماز و روزه و صدقه (زکات) آگاهتان نکنم؟ و آن اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه بین مردم ریشه کن کننده دین است. (۱۱) ✔️صله رحم امیرمومنان علی(ع) می فرماید: «کفِّروا ذُنوبَکم وَ تَحَبَّبوا اِلی رَبِّکم بِالصَّدَقَهْ وَ صِلَهْ الرَّحِمِ»  با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(۱۲) ➖امام صادق (ع): «اِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ وَالبِرَّ لَيُهَوِّنانِ الحِسابَ وَيَعْصِمانِ مِنَ الذُّنوبِ فَصِلُوا أرحامَكُم ، و بَرُّوا بِإخوانِكم ، و لو بِحُسنِ السَّلامِ و رَدِّ الجوابِ» » صله رحم و نيكى، حساب (قيامت) را آسان مى‌كند و از گناهان جلوگيرى مى‌نمايد.(۱۳) 💠داستان امام زين العابدين (ع)فرمود :«جاءَ رَجلٌ إلى النبيِّ فقالَ : يا رسولَ اللّه ِما مِن عَمَلٍ قَبيحٍ إلّا قَد عَمِلتُهُ فهَل لِي مِن تَوبَةٍ ؟»  مردى خدمت پيامبر آمد و عرض كرد: هيچ كار زشتى نيست كه نكرده باشم. آيا راه توبه و بازگشت برايم وجود دارد؟ حضرت فرمود : «فهَل مِن والِدَيكَ أحَدٌ حَيٌّ ؟» آيا از پدر و مادرت كسى زنده هست؟ عرض كرد: پدرم. فرمود:«فاذهَبْ فَبَرَّهُ» برو و به او نيكى كن. وقتى آن مرد رفت، فرمود:«لَو كانَت اُمُّهُ» كاش مادرش مى بود!(۱۴) 💠داستان در كتاب گناهان كبيره جلد دوم مرحوم شهيد آية اللّه دستغيب رضوان اللّه تعالى عليه مى نویسند : وقتى كه آيه تحريم خمر (شراب ) فرود آمد منادى حضرت رسول اللّه (ص ) ندا داد كسى نبايد شراب بخورد؛ داستانى آورده ، كه جالب است . روزى آقا رسول اكرم (ص ) از كوچه اى مى گذشتند؛ اتفاقا يكى از مسلمانها شيشه شرابى در دست داشت وارد همان كوچه اى شد كه حضرت داشتند ميگذشتند تا حضرت رسول خدا (ص ) را ديد مى آيد خيلى ترسيد، گفت الا ن است كه آبرويم بريزد گفت خدايا غلط كردم توبه كردم و ديگر لب به خمر و شراب نمى زنم فقط مرا جلوى حضرت رسول اكرم (ص ) رسوا نكن . وقتى كه نزديك حضرت شد. حضرت رسول اللّه (ص ) فرمود: در اين شيشه چيست ؟ از ترس گفت آقا سركه است . آنحضرت فرمود: اگر سركه است قدرى در دست من بريز حضرت دست مبارك را پيش برد. آن مرد هم شيشه را برگردانيد يك وقت متوجه شد كه مقدارى سركه در دست حضرت ريخته شده . مرد به گريه در آمد و گفت يا رسول اللّه قسم بخدا كه در اين شيشه شراب بود ولى چون توبه كردم و از خدا خواستم كه مرا رسوا نكند خدا هم توبه مرا قبول كرده و دعايم را مستجاب فرموده . حضرت رسول اكرم (ص ) فرمود: چنين است حال كسى كه توبه كند از گناهان خود و خداوند متعال تمام سيئات و بديها و زشتى هاى او را تبديل به حسنه و خوبى فرمايد: اولئك يبدّل اللّه سيّئاتهم حسنات . 💠داستان در كتاب ثمراة الحيوة جلد سوم صفحه سيصدو هفتاد و هفت نوشته : جوانى در بنى اسرائيل زندگى مى كرد و به عبادت حق تعالى مشغول بود روزها را به روزه و شبها را بنماز و طاعت ، تا بيست سال كارش ‍ همين بود تا كه يك روز فريب خورده و كم كم از خدا كناره گرفت و عبادتها را تبديل به معصيت و گناه كرد و از جمله گنه كاران قرار گرفت و در اين كار بيست سال باقى ماند يك روز آمد جلو آئينه خود را ببيند، نگاه كرد ديد موهايش سفيد شده از معصيتهاى خود بدش ‍ آمد واز كرده هاى خود سخت پشيمان گرديد. گفت خدايا بيست سال عبادت و بيست سال معصيت كردم اگر برگردم بسوى تو آيا قبولم مى كنى . صدائى شنيد كه مى فرمايد: « اَحبَبتَنا فَاَحبَبناك تَركتَنا فَتَركناك و عَصَيتَنا فَاَمهَلناك و اِن رَجَعتَ اِلَينا قَبِلنا». تا آن وقتى كه ما را دوست داشتى پس ما هم تو را دوست داشتيم . ترك ما كردى پس ما هم تو را ترك كرديم ، معصيت ما را كردى ترا مهلت داديم . پس اگر برگردى بجانب ما، تو را قبول مى كنيم . پس توبه نمود و يكى از عبّاد قرار گرفت . از اين مرحمتها از خدا نسبت به همه گنه كاران بوده و هست . ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.روضه الواعظین ج۲،ص۴۰۲. ۲.زاد المعاد ،ج۱ ،ص۱۲ . ۳.همان. ۴.نهج البلاغه، حکمت۴۱۷. ۵.بقره،۳. ۶.هود/۱۱۴. ۷.منافقون، آیات ۱۰ و۱۱. ۸.کافی، ج ۲، ص ۱۰۳. ۹.نهج الفصاحه، ص۵۴۹. ۱۰.کافی، ج۲، ص۲۰۹ ۱۱.نهج الفصاحه ص۲۴۹. ۱۲.تصنیف غررالحکم ، ص ۳۹۵. ۱۳.الكافی،ج۲،ص۱۵۷ ۱۴.بحار الأنوار ،ج۷۴،ص۸۲ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت غافلان به مناسبت شهادت امام هادی [ ] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ، وَإِمَامِ الْأَنْقِيَاءِ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَالْحُجَّةِ عَلَى الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ، وَذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ، يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ. 🌸شعر اى مظهر جلال و جمال خداى فرد                                   شد طوطیاى چشم ملك خاك پاى تو در هر دو كون خرم و شاد است و رستگار                         در دل هر آن كه داشت فروغ ولاى تو خوفش ز آفتاب جز این است بى سخن                            در دهر هر كه زیست به تحت لواى تو تا مدفن شریف تو شد سُرَّ مَن رَا                                  جان بخش و غم زداى شد از صفاى تو زد طعنه بر بهشت برین هر كسى كه دید                         آن گنبد منور و صحن و سراى تو اى هادى هدایت دین مبین حق                                     اى آن كه مدح خوان تو باشد خداى تو 💠داستان [ایجاد انگیزه] مسعودی در مروج الذهب گفته است که عده ای نزد متوکل آمده و سخن چینی و بدگویی کردند که در منزل حضرت امام هادی اسلحه و نامه های زیادی از طرف شیعیانش از اهالی قم برای او فرستاده اند موجود است. او میخواهد علیه حکومت تو شورش کرده و انقلاب کند. متوکل پس از شنیدن این جریان گروهی از ترکان را که از دژخیمان او بودند شبانه به خانه حضرت روانه کرد آنان در آن دل شب خانه امام هادی را مورد هجوم و تفتیش قرار دادند، ولی چیزی پیدا نکردند. دیدند حضرت در منزل در بسته ای لباس پشم پوشیده و روی ریگ و خاک، رو به قبله نشسته و قرآن میخواند. مأموران متوکل آن امام مظلوم را به همان هیئت و حالت به نزد متوکل آوردند و این چنین گزارش دادند ما به جستجوی خانه علی النقی پرداختیم ولی چیزی نیافتیم دیدیم او رو به قبله نشسته و قرآن میخواند متوکل در کنار سفره شراب نشسته بود و در دستش جام شراب بود. برخاست و با احترام آن حضرت را در کنار خود نشانید و جام شراب را به حضرت تعارف کرد. امام هادی فرمود: «والله ما يُخَامِرُ لَحْمِي وَدَمِی قَطُّ، فَأَعْفِنِی» به خدا سوگند! هرگز گوشت و خون من با شراب آمیخته نشده، مرا معاف بدار. متوکل او را معاف داشت. سپس گفت: «اَنشِدنی شِعرا» برایم شعری بخوان. امام فرمود: من با شعر چندان سر و کاری ندارم کم روایت میکنم متوکل گفت: باید بخوانی حضرت امام هادی این اشعار را که در دیوان امام علی ، و در مورد بی وفائی دنیا است خواند؛ باتُوا عَلَى قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعُهُمُ الْقُلَلُ شب را در ‌های کوه‌ها آرمیدند و مردان دلاور آنان را پاسداری کردند ولی قله‌های کوه برای آنان سود نبخشید. وَاسْتُنْزِلُوا بَعْدَ عِزُّ عَنْ مَعَاقِلِهِمْ إِلَى مَقَابِرِهِمْ يَا بِئْسَ مَا نَزَلُوا بعد از عزتی آنان را از پناهگاههای خود به سوی قبرهایشان فرود آوردند، آه چه بد فرود آمدند؟! ناداهُمْ صَارِحٌ مِنْ بَعْدِ دَفْنِهِمْ أَيْنَ الْأَسِرَّةُ وَالتَّيجَانُ وَالْحُلَلُ بعد از دفن آنان، منادی صدا زد: تخت تاج و لباسهای شما کجا است؟! أَيْنَ الْوُجُوهُ اللَّتِي كَانَتْ مُنَعَمَةٌ مِنْ دُونِهَا تُضْرَبُ الْأَسْتَارُ وَالْكَلَلُ کجا رفت آن چهره های مرفه که برابرشان پرده ها و آذین ها آویخته می شد؟ فَأَفْصَحَ الْقَبْرُ عَنْهُمْ حِينَ سَائَلَهُمْ تِلْكَ الْوُجُوهُ عَلَيْهَا الدُّودُ پس قبر به زبان فصیح از آنان پرسش کرد و گفت: این همان صورت های نیکویی هستند که کرم ها بر آنها میغلطند و محل تاخت و تاز کرمها شده اند. قَدْ طَالَ مَا أَكَلُوا دَهْراً وَقَدْ شَرِبُوا وَأَصْبَحُوا الْيَوْمَ بَعْدَ الْأَكْلِ قَدْ أَكِلُوا آنها مدت طولانی خوردند و نوشیدند و اکنون خود خوراک خاک و کرمها شده اند. راوی می گوید: «فَبَكَى الْمُتَوَكِّلُ حَتَّى بَلْتَ لِحْيَتَهُ دُمُوعُ عَيْنَيْهِ وَبَكَى الْحَاضِرُونَ» متوكل تحت تأثیر اشعار حضرت قرار گرفت و چنان گریه کرد که ریشش خیس شد. حاضران نیز گریه کردند سپس دستور داد امام هادی را با احترام به خانه اش باز گرداندند. روایت شده است متوکل چنان متغیر شد که کاسه شراب را بر زمین زد و آن روز عيش او به عزا مبدل گردید.(۱) ✅بیان موضوع همه امامان ، هدایت گران الهی در روی زمین هستند و امام هادی (ع) نیز در هدایت افراد نادان و غافل همواره تلاش و مجاهدت داشته اند. البته هدایت گری داری مراحل مختلف است. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d