eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
218 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
اموری که امام رضا علیه السلام برای استقبال از ماه رمضان بیان فرموده اند را مورد بررسی قرار میدهیم؛ ✔️ترک امور لغو [عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یَعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یَعْنِیکَ] در قرآن و حدیث، با واژه هایی نظیر «لغو»،«لهو» به امور بی فایده و سرگرم کننده اشاره شده است که فرصت های کوتاه و گذرای دنیا را از انسان سلب میکند . اولیاءالله و عبادالرّحمن نه تنها به دنبال کارهاى بیهوده و بى هدف نمى روند، بلکه از کنار مجالس لغو و بیهوده نیز بزرگوارانه عبور مى کنند. متاسفانه امروزه عمر بسیاری از افراد پای برنامه های لغو و سرگرم کننده گوشی ها نابود می شود . 🌺شعر سرمایه زکف رفت و تجارت ننمودیم جز حسرت و اندوه متاعى نخریدیم 🌺 شعر تا رسد دستت به خود شو کارگر چون فُتی از کار خواهی زد به سر ➖شاید این که خداوند در سوره عصر انسان را در حال ضرر و زیان معرّفى مى کند، اشاره به همین افراد دارد که دائم مشغول صرف و خرج سرمایه عمرشان هستند و هیچ چیز عایدشان نمى گردد. ✔️ عبادات سه گانه [أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ] امام رضا(ع) سه برنامه عبادی را به عنوان برنامه های سلوکی مؤمنان مورد تأکید قرار میدهند که مومن قبل از ماه رمضان تمرین آنها را شروع کند و در رمضان به اوج برسد، که عبارت است از دعا، ذکر استغفار و تلاوت قرآن. ➖ همه شنیده ایم که سیدالشهدا(ع) از دشمن مهلت خواستند برای انجام این عبادات. آری اینها عناصر اصلی معنویت اصیل هستند. ➖ امام صادق(ع) : «ثَلاثٌ لا یَضُرُّ مَعَهُنَّ شَی‌ءٌ: الدُّعَاءُ عِندَ الکُرُباتِ وَ الِاستِغفارُ عِندَ الذَّنبِ وَ الشُّکرُ عِندَ النِّعمَة». سه چیز است که با وجود آن ضرری متوجه انسان نمی‌شود عبارتند از دعا در گرفتاری ها، استغفار در گناه و شکر هنگام نعمت. ✔️ توبه از گناهان [تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ] ➖توبه کردن از گناهان و کنار گذاشتن عادات زشت باید قبل از ماه رمضان کلید بخورد. مثلا اگر کسی بد اخلاق، بد دهن، دروغگو، غیبت کننده، چشم ناپاک، قاطع رحم، عاق والدین و... باشد قبل از ورود به ماه رمضان توبه کند و پاکیزه وارد مهمانی خدا شود. از این روست که در ادامه همین حدیث می فرماید:« وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ» کنده شدن از گناهان برای ورود به رمضان از اهمیت بالایی برخوردار است. ✔️ادای امانت [وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا] امانت داری و ادای امانت از دیگر شرایط درک مهمانی خداوند است. ➖خداوند مى فرمايد: «اِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ اَنْ تُؤَدُّوا الاْماناتِ اِلَى اَهْلِها وَ اِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النّاسِ اَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ اِنَّ اللّهَ نِعِمّا يَعِظُكُمْ بِهِ، اِنَّ اللّه كانَ سَمِيعاً بَصِيراً»؛خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانتها را به صاحبانش بدهيد! و هنگامى كه ميان مردم داورى مى كنيد، به عدالت داورى كنيد! خداوند، اندرزهاى خوبى به شما مى دهد خداوند شنوا و بيناست. ➖در جای دیگر می‌فرماید:«فَاِنْ اَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤدَّ الَّذِى اؤْتُمِنَ اَمانَتَهُ وَ لْيَتَّقِ اللّهَ رَبَّه»؛ و بايد كسى كه امين شمرده شده [و بدون گروگان چيزى از ديگرى گرفته] امانت [و بدهى خود را به موقع] بپردازد و از خدائى كه پروردگار او است بپرهيزد. ✔️کینه زدایی [وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ] از جملۀ آمادگى ها برای ورود به ماه مبارک رمضان اين است كه روح و قلبمان را صفا دهيم و كينه ‏ها و حسادت ‏ها و غل و غش ‏ها را از روحمان بزداييم. پیامر اکرم (ص) در ادامه خطبه شعبانيه حضرت شرايط دعا كردن را بيان مى‏فرمايند: «فاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَة؛ پس، از پروردگار خويش با نیّات راستین و با دل هاى پاک بخواهید». یعنی بايد قلب كه محل نيت انسان است از كينه ‏ها و رذايل اخلاقى پاك باشد. ➖بی شک همان گونه كه دوست داريم اگر خطايى كرديم عذرمان را بپذيرند، بايد نسبت به ديگران نيز چنين باشيم، و عذر تقصيرشان را پذيرا باشيم. عجيب است كه در مظان اجابت دعا، انتظار داريم خداوند متعال تمام گناهان و خطاهاى ما را بخشيده، و قلم عفو بر جرائم اعمالمان بكشد، اما نسبت به خطاى ديگران، گاه سال ها كينه‏ آن را در سينه نگه مى‏داريم، و به هيچ وجه حاضر به بخشيدن او نيستيم. ✔️توکل به خداوند [وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ‏ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً] 👈توضیح در پست بعدی 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
ذکر«تقوا و توکل» در کنار هم ، در بردارنده یک اشاره زیباست . عامل مهم بی تقوایی بی اعتمادی به خداوند است اگر انسان به خدواند اتکال و اعتماد داشته باشد برای برآورده کردن نیازهای خود راه های نادرست را پیش نمی گیرد. خیلی وقتها، فشارهایی که به ما وارد مي شود به خاطر خیالات ما است. اگر انسان از این عالم خیال عبور کند خیلی از فشارها برداشته می شود. آدم خیال می کند که این زمین و ماه و خورشید و ... کاره ای هستند. اگر از عالم خیالش عبور کرد می فهمد که همه به ید قدرت حضرت حق است. «ان بیدلک لا بید غیرک زیادتي و نقصی و نفعي و ضری ان حرمتنی فمن ذا الذی يرزقني و ان خذلتنی فمن ذا الذی ینصرنی» ➖ برای درک معنویت ماه رمضان باید توحید خودمان را باید تقویت کنیم که گفته اند««آدمی که اهل توحید است نه در کویر خودش را تشنه می بیند و نه در دریا سیراب» 💠داستان در سالی که قحطی بیداد کرده بود و مردم همه زانوی غم به بغل گرفته بودند. مرد عارفی از کوچه ای می گذشت غلامی را دید که بسیار شادمان و خوشحال است. به او گفت: چه طور در چنین وضعی می خندی و شادی می کنی؟ جواب داد که: من غلام اربابی هستم که چندین گله و رمه دارد و تا وقتی برای او کار می کنم روزی مرا میدهد پس چرا غمگین باشم در حالی که به او اعتماد دارم؟ آن مرد که از عرفای بزرگ ایران بود، می گوید: از خودم شرم کردم که یک غلام به اربابی با چند گوسفند توکل کرده و غم به دل راه نمی دهد و من خدایی دارم که مالک تمام دنیاست و نگران روزی خود هستم…! 💠داستان این ماجرای واقعی در مورد شخصی به نام نظرعلی طالقانی است که در زمان ناصرالدین‌شاه طلبه ای در مدرسه مروی تهران بود و بسیار بسیار انسان فقیری بود. شبی از شدت تهی دستی و گرفتاری به این فکر میوفتد که بالاخره چه باید کرد؟ آیا به مراجع تقلید وقت روی آورم؟ یا نامه‌ای به شاه نوشته و از او کمک بخواهم؟ سرانجام شب را تا نزدیک سپیده در فکر سپری میکند و به این نتیجه میرسد که نباید به انسانها مراجعه کنم و تنها راه این است که نامه‌ای به خدا بنویسم و خواسته های خود را بصورت کتبی از او بخواهم. به همین جهت خالصانه و در اوج اعتماد و امید به خدا، نامه‌ای به درگاه خدای متعال نوشت که نامه او در موزه گلستان تهران تحت عنوان"نامه‌ای به خدا" نگهداری میشود. مضمون نامه: بسم الله الرحمن الرحیم خدمت جناب خدا! سلام علیکم اینجانب بنده شما هستم. از آنجا که شما در قرآن فرموده اید: و ما من دایه فی الارض الا علی الله رزقها هیچ موجود زنده‌ای نیست الا اینکه روزی او بر عهده من است .من هم جنبنده ای هستم از جنبندگان شما در روی زمین. و در جای دیگر قرآن فرموده‌اید: "ان الله لا یخلف المیعاد" مسلما خدا خلف وعده نمیکند بنابراین اینجانب به چیزهای زیر نیاز دارم: ۱- خانه‌ای وسیع ۲. همسری زیبا و متدین ۳- یک خادم ۴- یک کالسکه و سورچی ۵. یک باغ ۶. مقداری پول برای تجارت لطفا پس از هماهنگی به من اطلاع دهید. مدرسه مروی - حجره شماره 16 - نظرعلی طالقانی نظر علی بعد از نوشتن نامه با خودش فکر میکند که نامه را کجا بگذارم؟ میگوید مسجد خانه خداست. پس به مسجد شاه می رود و نامه را در سوراخی در دیوار مسجد قایم می‌کند و با خودش میگوید: "حتما خدا پیدایش میکند" و به مدرسه بازمی‌گردد. فردای آن روز، ناصرالدین شاه با درباری‌ها میخواستند به شکار بروند. کاروان او از جلوی مسجد میگذشت. از آنجا که به قول پروین اعتصامی: "نقش هستی نقشی از ایوان ماست آب و باد و خاک سرگردان ماست" ناگهان به اذن خداوند، باد تندی شروع به وزیدن میکند و نامه نظرعلی را روی پای ناصر الدین‌شاه می‌اندازد. ناصرالدین شاه نامه را میخواند و شکار را کنسل کرده دستور میدهد کاروان به کاخ برگردد. او یک پیک به مدرسه مروی می‌فرستد و نظرعلی را به کاخ فرا‌می‌خواند. وقتی نظرعلی را به کاخ آوردند، دستور میدهد همه وزرایش جمع شنود و می‌گوید: "نامه‌ای را برای خدا نوشته بودند، ایشان به ما حواله فرمودند. پس ما هم باید انجامش دهیم" و دستور میدهد همه خواسته‌های نظرعلی یک به یک اجرا شود. ✔️دعای ویژه این ایام [ «وَ أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ».] یکی دیگر از برنامه های سلوکی که امام رضا(ع) تعلیم فرمود اند تکرار دعای بالاست که همان طلب بخشش گناهان است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. عیون أخبار الرضا، ج‏۲، ص۵. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرمت نگهداشتن به ماه رمضان [محورهایی از دعای۴۴ صحیفه] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام یَومُ الشَّک، غالباً برای روز مشکوک میان آخر ماه شعبان و اول ماه رمضان به‌کار می‌رود. ➖یوم‌الشک در فقه احکام خاصی دارد. طبق قاعده استصحاب، این روزِ مشکوک جزو ماه شعبان بوده و روزۀ آن همچون بقیه روزهای این ماه واجب نیست، اما می‌توان نیت روزه مستحبی یا قضا کرد. اگر کسی در این روز نیت روزه ماه رمضان کند، روزه او حرام خواهد بود. اگر فردی این روز را روزه گرفت و بعدا مشخص شد که ماه رمضان بوده، روزه او، روزۀ ماه رمضان حساب می‌شود و اگر مشخص شد که آخر ماه شعبان بوده، روزه مستحبی یا روزه قضایی که نیت کرده محسوب می‌شود. ➖اگر کسی در یوم‌الشک روزه نگرفت و قبل از ظهر مشخص شد که آن روز اول ماه رمضان است، اگر مُبطِلات روزه را مرتکب نشده، باید نیت روزه ماه رمضان کند و روزه‌اش صحیح است و اگر بعد از ظهر مشخص شد که آن روز، روز اول ماه رمضان است و یا یکی از مبطلات را انجام داده بود، روزه آن روز صحیح نیست؛ ولی باید تا اذان مغرب از کاری که روزه را باطل می‌کند خودداری نموده و بعد از ماه رمضان آن روز را قضا کند. ✅مقدمه مبحث مستقلی تحت عنوان استقبال از ماه رمضان تقدیم شد. لینک در ادامه همان بحث در پرتو انوار هدایت گر صحیفه سجادیه در چند محور اموری که تحت عنوان رعایت حرمت این ماه عزیز بیان شده می پردازیم. در ابتدا امام سجاد(ع) از خداوند میخواهد که رعایت حرمت این ماه را بر انسان ها الهام فرماید؛ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلاَلَ حُرْمَتِهِ وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ‏ بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندانش و شناخت فضيلت اين ماه و بزرگداشت حرمت آن و پرهيز از هر چه در اين ماه ما را از آن منع كرده‏اى. به ما الهام كن. 🔻سپس مواردی از بزرگداشت ماه رمضان را بر می شمردند که محورهایی ار آن تقدیم می‌شود؛🔺 ✔️حفظ اعضا و جوارح به ویژه گوش و چشم وَ أَعِنَّا عَلَى صِيَامِهِ بِكَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِيكَ وَ اسْتِعْمَالِهَا فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ حَتَّى لاَ نُصْغِيَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَى لَغْوٍ وَ لاَ نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَى لَهْوٍ و ما را به روزه داشتن يارى ده:آن سان كه اعضاى بدن خويش از معاصى تو بازداريم و در آنچه سبب خشنودى توست به كار داريم، تا به هيچ سخن بيهوده گوش نسپاريم و به هيچ لهو و بازيچه ننگريم‏. 👈 نکته«اصغا سمع» یعنی چه؟ انسان حرف و کلام دیگران را می­تواند به سه شکل بشنود: الف) انسان در زندگی روزمره خویش، خیلی صدها و حرفها را از طریق گوش می‌شنود ولی اگر انسان به آن صدا و حرف توجهی ننماید، این حالت را «سماع» می‌گویند و این صدا در باطن انسان تأثیری ندارد و جزء روحش نمی‌شود. ب) انسان از طریق گوش، صدایی را می‌شنود ولی به آن توجه می‌کند، این حالت تا «استماع» می‌گویند. ج) انسان صدایی را بشوند که علاوه بر اینکه به آن توجه نماید، رغبت و توجه شدید میتنی بر میل باطنی داشته باشد، این حالت را «اِصغاء» می‌گویند. 👈نکته: حفظ چشم وقتی سخن از حفظ چشم است اذهان متوجه نگاه کردن به صحنه های مهیج شهوت متوجه میشود در حالی که حفظ چشم از مرحله ی حفظ از نگاه های غیر ضروری شروع می‌شود چنانچه سخن غیر ضروری نهی شده است نگاه غیر ضروری نیز مورد نهی قرار گرفته؛ حضرت پیامبر(ص) فرمود: «ایّاکُم وَ فضول النَّظر فانّه یُبذرُ الهَوی وَ یُولِّدُ الغِفلَةَ» «از نگاه کردن فضول، بیکار و لغو بپرهیزید، زیرا چنین نگاه کردنی بذر هوا و هوس را در دل انسان قرار می‌دهد و باعث غفلت انسان می‌شود.»(۱) ✔️حفظ زبان وَ لاَ تَنْطِقَ أَلْسِنَتُنَا إِلاَّ بِمَا مَثَّلْتَ وَ لاَ نَتَكَلَّفَ إِلاَّ مَا يُدْنِي مِنْ ثَوَابِكَ وَ لاَ نَتَعَاطَى إِلاَّ الَّذِي يَقِي مِنْ عِقَابِكَ‏ و زبانمان جز سخن تو نگويد و رنجى بر خود هموار نكنيم جز آنكه ما را به ثواب تو نزديك سازد و كارى نكنيم جز آنچه ما را از عقاب تو در امان دارد. 👌صفاتی در قرآن کریم سخن گفتن با ویژگی هایی بیان شده است؛  قَولاً مَعرُوفاً؛ سخن معروف و نیک باشد. اِذَا قُلتُم فَاعدِلُوا؛ سخن از روی انصاف و عدالت باشد. قُولُوا قَولاً سَدِیداً؛ سخن محکم و استوار و مبرهن باشد. قَولاً بَلِیغاً؛ سخن رسا باشد و مطلب را خوب برساند. قَولاً کَرِیماً؛ سخن محترمانه باشد. قَولاً لَهُ لَیِّناً؛ سخن نرم و لین باشد و حاوی کلمات درشت و دل­آزار نباشد. قُولُو لِنَّاسِ حُسناً؛ سخن نیک و خوب باشد. قَولاً مَیسُوراً؛ سخن سهل و آسان باشد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️حفظ دست و پا و شکم وَ حَتَّى لاَ نَبْسُطَ أَيْدِيَنَا إِلَى مَحْظُورٍ وَ لاَ نَخْطُوَ بِأَقْدَامِنَا إِلَى مَحْجُورٍ وَ حَتَّى لاَ تَعِيَ بُطُونُنَا إِلاَّ مَا أَحْلَلْتَ‏ و به هيچ ممنوع دست نگشاييم و به سوى هيچ حرامى گام بر نداريم و چيزى جز آنچه تو حلال كرده‏اى در شكمهاى خود جاى ندهيم‏. 👌نکته؛ حفظ شکم برای سلوک الی الله،حفظ شکم، از حفظ آن از پر خوردی شروع می شود: حضرت سلمان فارسی از پیامبر خدا(ص) نقل می‌کند که فرمود: «اِنَّ اَکثَرَ النَّاسِ شَبعاً فِی الدُّنیَا اَکثَرُهُم جُوعاً فِی الآخِرَةِ»اغلب مردمی که در دنیا پرخور بودند در آخرت نیز نسبت به دیگران گرسنه‌تر خواهند بود. و باید توجه داشت واجب شدن روزه در این جهت می باشد. 🌸شعر اندرون از طعام خالی دار تا در او نور معرفت بینی ✔️حفظ اعمال از ریا ثُمَّ خَلِّصْ ذَلِكَ كُلَّهُ مِنْ رِئَاءِ الْمُرَائِينَ وَ سُمْعَةِ الْمُسْمِعِينَ لاَ نَشْرَكُ فِيهِ أَحَداً دُونَكَ وَ لاَ نَبْتَغِي فِيهِ مُرَاداً سِوَاكَ‏ اى خداوند، از تو مى‏خواهيم كه اين همه اعمال را از رياى رياكاران و آوازه در افكندن آوازه افكنان دور نگه دارى. و چنان باد كه كسى را در عبادت با تو شريك نسازيم و جز تو براى خود مرادى نجوييم. ✔️حفظ آداب نماز اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ قِفْنَا فِيهِ عَلَى مَوَاقِيتِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِي حَدَّدْتَ‏ وَ فُرُوضِهَا الَّتِي فَرَضْتَ وَ وَظَائِفِهَا الَّتِي وَظَّفْتَ وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِي وَقَّتَ وَ أَنْزِلْنَا فِيهَا مَنْزِلَةَ الْمُصِيبِينَ لِمَنَازِلِهَا الْحَافِظِينَ لِأَرْكَانِهَا الْمُؤَدِّينَ لَهَا فِي أَوْقَاتِهَا عَلَى مَا سَنَّهُ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ - صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ جَمِيعِ فَوَاضِلِهَا عَلَى أَتَمِّ الطَّهُورِ وَ أَسْبَغِهِ وَ أَبْيَنِ الْخُشُوعِ وَ أَبْلَغِهِ‏ بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و در اين ماه ما را به اوقات نمازهاى پنجگانه آگاه فرما:به حدود و احكامش كه مقرر داشته‏اى‏ و واجباتش كه واجب ساخته‏اى و شروط و هنگامش كه معين كرده‏اى.اى خداوند، چنان كن كه به هنگام نماز همانند كسانى باشيم كه به منازل والاى آن راه مى‏يابند و همه اركان آن رعايت مى‏كنند و آن را به وقت خود، به آيين بنده تو و رسول تو محمد - صلى الله عليه و آله -در ركوع و سجود و همه فضيلتهايش، به كامل‏ترين وضوء و طهارت و در نهايت خشوع به جاى مى‏آورند. ✔️حفظ رابطه نیک با دیگران وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ اى خداوند، در اين ماه ما را موفق دار كه به خويشاوندانمان نيكى كنيم و به ديدارشان بشتابيم و همسايگانمان را به بخشش و عطاى خويش بنوازيم‏ ✔️آشتی با دیگران وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ‏ فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لاَ نُوَالِيهِ وَ الْحِزْبُ الَّذِي لاَ نُصَافِيهِ‏ و با آنان كه از ما گسيخته‏اند بپيونديم و با آن كه در حق ما ستمى روا داشته به مقتضاى انصاف رفتار كنيم و با آن كه با ما دشمنى ورزيده دوستى كنيم، جز آن كسان كه به خاطر رضاى تو با آنان دشمن شده‏ايم،كه با چنين دشمنى هيچ‏گاه سخن از دوستى نگوييم و همدل نشويم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.میزان الحکمه، ج۴، ص۳۲۸۸ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع ادب بندگی(۱) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام با شیوه آسان ➖حد تَرَخُّص یعنی به اندازه ای از شهر فاصله بگیری که صدای اذان شهر شنیده نشود.[حدود دو الی سه کیلومتر] ➖حد ترخص در سفر کمتر از سفر شرعی کاربرد ندارد یعنی اگر طول سفر به اندازه حد مسافت شرعی حدود ۲۲ کیلومتر نباشد حد ترخص کاربردی ندارد اما اگر طول سفر ، به مقدار سفر شرعی باشد حد ترخص کاربرد پیدا میکند. ➖ حد تَرَخُّص مسافتی است که مسافر باید از آنجا به بعد نمازش را شکسته بخواند و می‌تواند روزه خود را افطار کند. 💠داستان اياز، از غلام های سلطان محمود بود که در رعایت ادب در برابر سلطان زبانزد همه بود. يک بار مقابل سلطان محمود ايستاده بود و کنار او هم عده اي از سران مملکتي نشسته بودند. عقرب، پاي اياز را نيش مي‌زند؛ اما اياز مقابل سلطان محمود تکان نمي خورد. بعد از سلطان او را رخصت داد که برود ،سلطان محمود، متوجه لنگیدن او شد وقتی پیگیر شد متوجه قضیه شد. به او گفت: «چرا آنجا نگفتي که عقرب تو را نیش زده است؟!» جواب داد: «خلاف ادبِ سلطان بود که مقابل سلطان خم بشوم يا حرفی و حرکتی اضافی از من صادر شود». ✅بیان موضوع یکی از مباحث اخلاقی که اثرات زیادی در زندگی انسان دارد بحث ادب است که در آیات و روایات اسلامی بسیار بر آن تاکید شده است. ➖شعری منسوب به حضرت امیر(ع) در این باره، بسیار زیباست: ليس اليتيمُ الذي قَد ماتَ والِدُهُ إنَّ اليتيمَ ، يتيمُ العلمِ والأدب یعنی: یتیم کسی نیست که پدرش فوت کرده بلکه یتیم کسی است که ادب ندارد. ➖ادب همیشه زیباست و بالاترین ادب، ادب در برابر خداوند متعال است که با عنوان ادب بندگی از آن تعبیر می شود. ➖ادب با خداوند ، عبارت است از رعايت حرمت حضور او در همه حالات و حركات و سكنات ، آن گونه كه شايسته عظمت و بزرگوارىِ اوست . ادب بندگی در ابعاد مختلف قابل بحث می باشد که خوب است در چند مبحث جداگانه «اهمیت و مراتب» ، «انواع و مصادیق» و« علائم و آثار» مورد بحث قرار گیرد. 👈 رمضان، ماه تمرین بندگی است پس لازم است در این موضوع به طور ویژه توجه کنیم ✔️ اهمیت ادب بندگی در قرآن ➖ خداوند با بیان شکرگزاری به عنوان مصداق روشن ادب بندگی نتیجه ادب و بی ادبی را بیان فرموده است؛«لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است!»(۱) ➖«لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُعَزِّرُوهُ وَتُوَقِّرُوهُ وَتُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا» تا (شما مردم) به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از او دفاع کنید و او را بزرگ دارید، و خدا را صبح و شام تسبیح گویید.(۲) ➖ادب حضور در میعادگاه الهی از جمله آیاتی است که لزوم رعایت ادب در برابر خداوند را نشان می‌دهد؛ «إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخلَع نَعلَیک اِنَّک بِالوادِ المُقَدَّسِ طُوًى». من پروردگار توام! کفشهایت را بیرون آر، که تو در سرزمین مقدّس «طوی» هستی!(۳) ✔️ اهمیت ادب بندگی در حدیث مردى به امام جواد عليه السلام عرض كرد: مرا سفارش فرما. حضرت فرمود: مى پذيرى؟ عرض كرد: آرى. فرمود: «تَوسَّدِ الصَّبرَ ، و اعتَنِقِ الفَقرَ ، و ارفُضِ الشَّهَواتِ ، و خالِفِ الهَوى ، و اعلَمْ أنّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللّه ِ ، فانظُرْ كَيفَ تَكونُ ». شكيبايى را بالش خود ساز و فقر را در آغوش گير و شهوت ها را به دور انداز و با هوس بستيز و بدان كه تو از چشم خدا پنهان نيستى. پس، بنگر كه چگونه اى.(۴) 💠داستان در جلسه درس یکی از علمای وارسته، افراد گوناگونی شرکت می‌کردند. اما استاد به یکی از شاگردان که نوجوان بود، احترام و توجه ویژه‌ای می‌کرد. روزی از او پرسیدند: چرا به این نوجوان بیش از دیگران عنایت دارید؟ استاد دستور داد چند مرغ آوردند. به هر کدام یک مرغ و یک کارد داد و گفت: بروید هر یک مرغ خود را در جایی که کسی نبیند، ذبح کرده و بیاورید.  در موعد مقرر همه شاگردان مرغ ذبح شده را آوردند. اما نوجوان مرغ را زنده آورد. استاد گفت: چرا آن را ذبح نکردی؟ گفت: شما فرمودید جایی ذبح کنیم که کسی نبیند ولی من هر جا رفتم دیدم خداوند مرا می‌بیند. بدین ترتیب آنان علت توجه استاد را به او دانستند و همگی وی را تحسین کردند.(۵) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
مراتب ادب بندگی ✔️ادب در برابر شعائر الهی ➖«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا » ای کسانی که ایمان آورده‌اید! شعائر و حدود الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید! و مخالفت با آنها) را حلال ندانید! و نه ماه حرام را، و نه قربانیهای بی‌نشان و نشاندار را، و نه آنها را که به قصد خانه خدا برای به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودی او می‌آیند.(۵) ➖«ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ۗ» این است و هر کس مقرّرات خدا را بزرگ شمارد، برای او نزد پروردگارش بهتر است.(۶) ➖ امام صادق عليه السلام:  «إنَّ للّه ِِ عَزَّوجَلَّ حُرُماتٍ ثَلاثًا لَيسَ مِثلَهُنَّ شَيءٌ : كِتابَهُ وهُوَ حِكمَتُهُ ونورُهُ ، وبَيتَهُ الَّذي جَعَلَهُ قِبلَةً لِلنّاسِ لا يُقبَلُ مِن أحَدٍ تَوَجُّهًا إلى غَيرِهِ ، وعِترَةَ نَبِيِّكُم» خداى عز و جل را سه حرمت است كه هيچ چيز [در حرمت ]مانند آنها نيست: كتاب او كه آن حكمت و نور اوست، خانه او كه آن را قبله مردم قرار داده و روى كردن به غير آن را از هيچ كس نمى پذيرد و عترت پيامبرتان.(۷) ✔️ادب در برابر کلام الهی وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ وَ الْكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً؛ خداوند در قرآن (اين حكم را) بر شما فرستاده كه هنگامي كه بشنويد افرادي آيات خدا را انكار و استهزا مي‌نمايند با آنها ننشينيد تا به سخن دگري بپردازند، زيرا در اين صورت شما هم مثل آنان خواهيد بود، خداوند منافقان و كافران را همگي در دوزخ جمع مي‌كند.» ➖«وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ هنگامي كه قرآن خوانده شود گوش فرا دهيد و خاموش باشيد تا مشمول رحمت خدا شويد.» ➖«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ‌ فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ‌ لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ؛ كه آن قرآن كريمي است. كه در كتاب محفوظ جاي دارد. و جز پاكان نمي‌توانند آن را مس كنند.». ➖ عالمان عارف فرموده اند: وقتی به نماز می ایستی بدان که در حضور خداوند ایستاده ای و با خدا سخن میگویی و هنگامی که قرآن میخوانی بدان که خداوند با تو سخن می‌گوید پس ادب کلام الهی را رعایت کن. ➖ذکر های مستحبی بعد از برخی آیات و سوره ها نوعی از ادب در برابر کلام الهی است؛ ☜بعد از سوره حمد «الحمدلله»، ☜بعد از سوره توحید «کذلک الله ربی» ☜بعد از آیه مکرر سوره الرحمن« لا بشی من الائک رب اُکَذّب» ☜بعد از آیاتی که با«یا ایها الذین امنو» آغاز می‌شود«لبیک اللهم لبیک» ☜بعد از آیات سجده واجب قرآن،مستحب است در حالت سجده این ذکر گفته شود؛ «لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ». ☜ بعد از آیات بهشت و رحمت،عباراتی مثل «اللهم ارزقنا» و بعد آیات عذاب عباراتی مثل« اللهم انی اعوذ بک» که از امام صادق(ع) نقل شده است: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: یَنْبَغِی لِلْعَبْدِ إِذَا صَلَّى أَنْ یُرَتِّلَ فِی قِرَاءَتِهِ فَإِذَا مَرَّ بِآیَةٍ فِیهَا ذِکْرُ الْجَنَّةِ وَ ذِکْرُ النَّارِ سَأَلَ اللَّهَ الْجَنَّةَ وَ تَعَوَّذَ بِاللَّهِ مِنَ النَّار»؛شایسته است بنده هنگامی که نماز می‌گزارد در قرائتش ترتیل را رعایت کند و چون به آیه‌ای رسید که در آن ذکر بهشت و یا جهنم شده است، از خدا بهشت را درخواست کند و از آتش جهنم به خدا پناه ببرد.(۸) ✔️ادب در برابر ذات خداوند ادب در برابر ذات پروردگاری که انتهای قدرت و سر منشا کمالات است دارای ابعاد مختلفی است که تحت عنوان انواع و مصادیق در یک مبحث مستقل مورد بحث قرار خواهد گرفت. 💠داستان درویشی بعد از ارتکاب یک گناه توبه کرد و پس از آن پیوسته گریه می‌کرد. پرسیدند: خدا آمرزنده و باگذشت است، چرا گریه می‌کنی؟ گفت: هر چند خداوند توبه‌پذیر و آمرزنده است اما شرمندگی و خجالت از او را چه کنم که مرا هنگام معصیت می‌دید. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.ابراهیم/۷. ۲.فتح/۹. ۳.سوره طه، ۱۲ ۴.تحف العقول ،ص۴۵۵. ۵.داستان دوستان ج۲ ص۴۷. ۶.حج/۳۰ ۷.روضه الواعظین،ص۲۹۷ ۸.تهذیب الأحکام، ، ج ۲، ص۱۲۴. ۹. منهج‌الصادقین ج۱۰، ص۳۰۰. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع ادب بندگی(۲) [انواع و مصادیق] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الحمدلله رب العالمین و الصلاه والسلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین 🌙 سؤال معمایی: روستایی به نام علی آباد،در پانزده کیلومتری محل زندگی ما وجود دارد من در یک هفته دو بار به علی آباد سفر کردم ، در سفرِ اول ،نماز ظهرو عصر را تمام خوندم، اما در سفر دوم شکسته، اگه گفتی چرا اینجوری شد؟ پاسخ: در سفر اول مقصد نهایی علی آباد بود و چون فاصله علی آباد تا محل زندگیِ من کمتر از حد سفر شرعی است نماز را باید تموم می خوندم. اما در سفر دوم مقصد نهایی مشهد مقدس بود و علی آباد در مسیر سفر قرار داشت و از آنجایی که مقصد نهایی این بار بیشتر از مسافت شرعی است و از طرفی حد ترخص [ که حدود دو سه کیلومتری محل زندگی است]را پشت سر گذاشته ام ،باید نماز را شکسته بخونم. 💠داستان [ایجاد انگیزه] حضرت امیر(ع) ، تا زمانی که حضرت فاطمه(ع) زنده بود، با هیچ زنی ازدواج نکردند اما بعد از شهادت حضرت زهرا با چند نفر ازدواج کردند. نوشته اند از جمله زنهایی که آن حضرت از او خواستگاری کرد زنى به نام «فاتک» بود. زن گفت : باید ایشان را ببینم . حضرت امیر(ع) را در حال نماز به او نشان دادند، از آنجایی که آن حضرت ، موقع نماز، به جهت توجه و ادب حضور در برابر خداوند متعال لرزه به اندام شان می افتاد و چهره شان زرد می شد فاتک آن حضرت را برای همسری نپسندید و ازدواج را قبول نکرد. در یکی از جنگ ها که آن حضرت میدان جنگ باز می گشت با صلابت تمام قدم بر می داشت و صورتشان مثل ماه شب چهارده مى درخشید و نورانى بود. وقتی فاتک آن حضرت را با آن ، هیبت پهلوانی و چهره نورانى مشاهده کرد مشتاق ازدواج با آن حضرت شد کسى را خدمت آن جناب فرستاد و تقاضاى ازدواج با حضرت را کرد. امام در جوابش فرمود:«الفَتى فاتَکِ یا فاتک» اى فاتک ! جوانمرد از دستت رفت دیگر به وصال او نمى رسى .(۱) ✅بیان موضوع بحث نه در موضوع شیرین ازدواج است و نه در مورد ستون دین نماز، بلکه ، در صدد تبیین ادب بندگی هستیم. در مبحث قبلی اهمیت ومراتب ادب بندگی بیان شد. در ادامه همان بحث موارد و مصادیق ادب بندگی مورد بحث قرار می گیرد. 🔻بحث را در سه عنوان« ادب نفسانی»،« ادب ذکری» و «ادب امتثالی» تقدیم میکنیم؛🔺 ✔️ادب نفسانی از اقسام و مصادیق ادب در برابر خداوند متعال، ادب نفسانی است؛ به این معنا که خداوند در جان ما، از همه بزرگ‌تر باشد و همه چیز به جز خدای عزیز، کوچک. ➖ باید بدانی خدا بر هر چیزی تواناست پس تمامی نیاز، امید و ترس تو فقط نسبت به او باشد و بس. حضرت امام سجاد (ع) فرمود: فَكَمْ قَدْ رَأَيْتُ- يَا إِلَهِي- مِنْ أُنَاسٍ طَلَبُوا الْعِزَّ بِغَيْرِكَ فَذَلُّوا، وَ رَامُوا الثَّرْوَةَ مِنْ سِوَاكَ فَافْتَقَرُوا، وَ حَاوَلُوا الارْتِفَاعَ فَاتَّضَعُوا» ای خدای! من چه بسیار انسان ها دیدم که با تکیه به غیر تو، عزّت خواستند، ولی خوار شدند، و از غیر تو درخواست ثروت کردند، اما به تهی دستی نشستند، و آهنگ بلندی کردند، ولی پست شدند.(۲) ➖ انسان باید در پیش‌گاه الهی به نقص‌ها، عیب‌ها و گناهان خود توجه نماید. حتی بزرگانی که در دام گناه‌های بیّن نیافتاده‌اند، در عالم خودشان ضعف‌هایی دارند که می‌توانند به آن‌ها توجه کنند و درصدد عذرخواهی از درگاه الهی برآیند گناهان فقط مشروب خوردن و عربده کشیدن نیست، بلکه برای کسانی هم که از این‌گونه گناهان دورند لغزش‌گاه‌های خطرناکی وجود دارد. 👌شخصی را در نظر بگیرید که پایش شکسته و از درد پا رنج می‌برد و مجبور است در رختخواب بخوابد و پایش را هم دراز کند. وقتی شخصیتی بزرگ به دیدن او می‌آید و از او احوالپرسی می‌کند، اگر او انسان با ادبی باشد، به‌خاطر این‌که نمی‌تواند پایش را جمع کند مدام عذرخواهی می‌کند. البته هیچ کسی توقع ندارد او با این وضعیت پایش را جمع کند یا از جای خود برخیزد. اما او به خاطر این ناتوانی در برابر آن شخصیت بزرگ خجالت می‌کشد. 👌 استغفار معصومان در پیشگاه الهی مثل عذرخواهی‌های چنین بیماری است. آن‌ها وقتی به قصور ذاتی خودشان نگاه می‌کنند، در پیش‌گاه الهی احساس ذلت می‌کنند و این احساس موجب می‌شود که پیوسته از خدای متعال عذرخواهی کنند. وقتی این حال خودشان را با عظمت الهی مقایسه می‌کنند خجالت می‌کشند و احساس شرم می‌کنند و در مقام عذرخواهی برمی‌آیند. ➖ سعدی گلستان خود را اینگونه شروع کرده است؛ در هر نفسي دو نعمت موجود است و بر هر نعمتي شکري واجب. از دست و زبان که بر آيد کز عهده شکرش به در آيد اِعملوا آلَ داودَ شکراً وَ قليلٌ مِن عباديَ الشکور بنده همان به که ز تقصير خويش عذر به درگاه خداي آورد ور نه سزاوار خداوندي‌اش کَس نتواند که به جاي آورد 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️ادب امتثالی «فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَينَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أنْفُسِهِم حَرَجا مِمّا قَضَيتَ ويُسَلِّمُوا تَسْلِيما» «چنين نيست سوگند به پروردگارت كه ايمان نياورند ، مگر آن كه در نزاعى كه ميان آنهاست تو را داور كنند و از حكمى كه تو مى دهى هيچ ناخشنود نشوند و يكسره تسليم آن گردند» (۳) ➖ادب در امتثال یعنی خداوند و پیام آور خدا،هر دستوری داد، به سرعت اطاعت امر کنیم و انجام وظیفه را به تأخیر نیندازیم. ➖در حدیث داریم که پیامبر(ص) فرمود: خداوند می فرماید: «يَا ابْنَ آدَمَ أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ وَ لَا تُعَلِّمْنِي مَا يُصْلِحُك‌» اى فرزند آدم! در چيزى كه تو را فرمان داده‌ام از من اطاعت كن و به من ياد مده كه چه چيزى به صلاح تو است‌​.(۴) 👈ادب در فرمانبری از خداوند متعال یعنی وقتی صدای اذان را می شنویم این ادب را رعایت کنیم و آماده نماز شویم. ➖ در احوالات حضرت امام نقل می کنند که وقتی ایشان در فرانسه بودند روزی جمعیت زیادی از خبرنگاران برای ملاقات و تهیه گزارش به خدمت ایشان رسیدند امام تا وقت نماز رسید مجلس را ترک کرد و برای نماز آماده شدند. 👈ادب در امتثال یعنی اینکه روزه دار از جهت اطاعت کردن از دستور خداوند خوشحال است؛ پیامبر(ص)فرمود:«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ، وَ فَرْحَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ» برای روزه دار دو خوشحالی وجود دارد یکی هنگام افطار و دیگری در قیامت(۵) ✔️ادب ذکری از اقسام ادب در برابر خداوند متعال، ادب در ذکر است؛ ➖ادب ذکری یعنی نام خدای سبحان را با احترام بیاوریم و همواره خداوند را با خوبی ها و زیبایی ها توصیف کنیم؛ «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ • وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ» و بر آنان سرگذشت ابراهيم را بخوان، و هنگامى كه‌ بیمار شوم مرا شفا مى‌دهد.»(۶) چنانچه می بینیم حضرت ابراهيم(ع) بيمارى را به خود و شفا را به خدا نسبت داده است . ➖ادب ذکری یعنی به خودمان اجازه ندهیم خودمان را مالک چیزی بدانیم بلکه متوجه باشیم که «العبدُ و ما فی یده کانَ لِمولاه» عبد، خودش و آنچه در اختیار اوست، مال مولایش است: امام صادق (ع) در پاسخ به سؤال عنوان بصری که در باره حقیقت بندگی سوال کرده بود چنین فرمود: « ثَلاثةُ أشياءَ : أن لا يَرَى العَبدُ لِنَفسِهِ فيما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَيهِ مُلكا؛ لِأنَّ العَبيدَ لا يَكونُ لَهُم مُلكٌ، يَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ يَضَعونَهُ حَيثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالى بهِ، و لا يُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبيرا، و جُملَةُ اشتِغالِهِ فيما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالى بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ··· فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقينَ» حقيقت بندگى سه چيز است: اين كه بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است براى خود مالكيتى در نظر نگيرد ؛ زيرا بندگان [واقعى خدا ]مالك چيزى نيستند، مال را متعلّق به خدا مى دانند و آن را هر جا كه خداوند عزّ و جلّ فرمان داده است به مصرف مى رسانند . [دوم ]بنده براى خود تدبير و چاره انديشى نكند ، و [سوم] تمام اشتغالش به چيزهايى باشد كه خداوند عزّ و جلّ او را به انجام آنها فرمان داده يا از آنها باز داشته است··· اين نخستين درجه پرهيزگاران است.(۷) 💠داستان روزی فتحعلی شاه قاجار با همسرش مشاعره می کرد در حین مشاعره شاه این شعر را خواند که «آفرین بر حسن یوسف، آفرین»، همسرش به او گفت که این شعر را این طور بخوانی بهتر است: «آفرین بر حسن یوسف_آفرین، یعنی به جای اینکه یوسف را مدح و ستایش کنی خدایی را که یوسف را آفریده مدح و ستایش کن. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱ . مطابق؛ خزینة الجواهر فی زینة المنابر، ج۱، ص۶۸۲. ۲.صحیفه سجادیه، دعای ۲۸. ۳.نسا/۶۵. ۴.الخصال، ج‌۱، ص۴ ۵.امالي طوسی،ج۱، ص۴۹۶   ۶.شعرا/۸۰. ۷.مشكاة الأنوار ،ص۵۶۳. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d