#پیشنهاد_مطالعه
🗯 سوال:
آیا زیارت امام رضا أفضل از زيارت امام حسين سلام الله علیهما میباشد!؟
☑️ بیان روایتی راجع به افضلیت زیارت امام رضا بر زیارت امام حسین سلام الله علیهما
👌🏻 به همراه شرح و توضیح مرحوم علامه مجلسی
توضیحات: ↓ ↓ ↓ ↓
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1881
فضیلت #زیارت_امام_رضا علیه السلام 🖤
🗯 سوال:
آیا زیارت امام رضا أفضل از زيارت امام حسين سلام الله علیهما میباشد!؟
٣٤ ـ ن : ابن المتوكل ، عن علي ، عن أبيه ، عن ابن معروف ، عن ابن مهزيار قال : قلت لابي جعفر عليهالسلام : جعلت فداك زيارة الرضا عليهالسلام أفضل أم زيارة أبي عبدالله عليهالسلام ؟ فقال : زيارة أبي عليهالسلام أفضل ، وذلك أن أبا عبدالله عليهالسلام يزوره كل الناس وأبي عليهالسلام لا يزوره إلا الخواص من الشيعة
▪️ترجمه:
ابن مهزیار علیه الرحمه گوید به امام جواد علیه السلام عرض کردم: جانم به فدایت زیارت امام رضا علیه السلام أفضل است یا زیارت أبا عبدالله امام حسین علیه السلام؟
حضرت فرمودند : زیارت پدرم ( امام رضا علیه السلام ) أفضل است چرا که امام حسین علیه السلام را تمامی مردم زیارت میکنند أما پدرم را زیارت نمیکنند مگر خواص شیعه
📚 عيون اخبار الرضا عليه السلام جلد ۱ صفحه ۲۹۲
🖋 مرحوم علامه مجلسی در توضیح این روایت شریفه میفرمایند :
❶ شاید این أفضیلت مختص به آن زمان باشد، چرا که شیعیان رغبتی به زیارت امام رضا علیه السلام نداشتند مگر خواص شیعیان که فضل زیارت ایشان را میدانستند
بنابر این تعلیل در هر زمانی زائر هر امامی کمتر بشود، زیارت آن امامی که زائرش کمتر است، با فضیلت تر بوده و ثواب بیشتری خواهد داشت
❷ یا آنکه علت این است که در آن زمان مخالفین مانند شیعیان نیز امام حسین علیه السلام را زیارت میکردند ولی امام رضا علیه السلام را فقط خواص زیارت میکردند. و خواص، یعنی: شیعیان!
👈🏻 بنابراین مِن در الخواص من الشیعه، بیاینه میباشد
❸ یا آنکه بگوییم علت أفضلیت این است از فرقه های تشیّع امام رضا علیه السلام را زیارت نمیکردند مگر آنان که قائل بر امامت جمیع ائمه بودند. زیرا کسی معتقد به ولایت و امامت امام رضا علیه السلام باشد بقیه امامان معصوم علیهم السلام را هم پذیرفته است [ اما امام حسین علیه السلام را شیعیانی که اثنی عشری نبودند هم زیارت میکردند ]
📚 بحار الانوار - ط دار احیاء التراث جلد ۹۹ صفحه ۳۹
@Menhajol_velayat
#طلب_علم
⚠️ براى تو خير دنيا و آخرت را جمع نمودم
▪️امام رضا علیه السلام میفرمایند:
إِذَا أَخَذَ اَلنَّاسُ يَمِيناً وَ شِمَالاً فَالْزَمْ طَرِيقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ .اِحْفَظْ مَا حَدَّثْتُكَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَكَ فِيهِ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ .
➖ ترجمه:
وقتى مردم بطرف راست و چپ گرايش داشتند تو از طريق ما منحرف نشو هر كس دست از ما برندارد ما نيز از او دست برنميداريم و هر كه از ما جدا شود ما نيز از او جدا ميشويم.
آنچه برايت توضيح دادم حفظ كن براى تو خير دنيا و آخرت را جمع نمودم.
📙 بحار الأنوار ط دار احیاء التراث جلد ۲۶ صفحه ۲۳۹
@Menhajol_velayat
🏴 #شهادت_امام_رضا علیه السلام
❓چرا مأمون لعنة الله علیه، حضرت امام رضا علیهالسلام را به شهادت رسانید❓
توضیحات: ↓ ↓ ↓ ↓
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1889
🏴 #شهادت_امام_رضا علیه السلام
❓چرا مأمون لعنة الله علیه، حضرت امام رضا علیهالسلام را به شهادت رسانید❓
🖋 ابن بابویه از احمد بن علی روایت کرده است که گفت: از ابوالصلت هروی پرسیدم که چگونه مأمون راضی شد به قتل حضرت امام رضا علیهالسلام، با آن اکرام و محبّتی که نسبت به او اظهار میکرد و ایشان را ولیعهد خود گردانیده بود؟!
▪️أباصلت گفت: «مأمون برای آن، حضرت را گرامی میداشت که فضیلت و بزرگواری او را میدانست؛ ولایت عهدی را به او تفویض کرد، برای آنکه مردم آن حضرت را چنان بشناسند که راغب است بسوی دنیا و محبّت او از دلهای مردم کم شود! چون دید که این کار، باعث زیادتیِ محبّت و اخلاص مردم شد، علمای جمیع فِرَق را از یهود و نصارا و مجوس و صائبیان و براهمه و ملحدان و دهریان و علمای جمیع فرق مسلمان را جمع کرد که با آن حضرت مباحثه و مناظره نمایند، شاید که بر او غالب شوند و در اعتقاد مردم نسبت به آن حضرت فتوری به هم رسد؛ [ یعنی از اعتقاد مردم نسبت به حضرت کاسته شود ] و این تدبیر نیز بر خلاف مقصود او نتیجه داد، همگی آنها مغلوب آن حضرت گردیدند و اقرار به فضیلت و جلالت او نمودند!
▪️حضرت مکرّر اظهار میفرمود خلافت حقّ ماست و ما از دیگران به امامت سزاوارتریم؛ و بدگویان، این سخن را به آن ملعون میرسانیدند؛ 👈🏻 به این سبب خشم و حسد بر او غالب شده، حضرت مدارا با او نمیکرد و مداهنه در حقّ او نمینمود و در اکثر احوال، سخنان درشت در روی او میگفت و موجب مزید حِقد و کینۀ او میگردید؛ به این سبب به قتل آن بزرگوار راضی شد و به زهرِ غَدر، آن حضرت را شهید کرد.»
📕 جلاء العیون علامه مجلسی صفحهٔ ۹۳۷
@Menhajol_velayat
#پیشنهاد_مطالعه
⚠️ عنایت ویژهٔ امام رضا علیه السلام به شیعه ای که با کمبود پول مواجه بود
🖋 روزی يکی از محبين آن حضرت از حج بر مي گشت، با کمبود پول مواجه شده بود و به محضر حضرت امام رضا سلام الله عليه مشرف شد و به آن حضرت عرضه داشتند:
🔻 أَنَّ رَجُلًا قَالَ لَهُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا رَجُلٌ مِنْ مُحِبِّيكَ وَ مُحِبِّي آبَائِكَ مَصْدَرِي مِنَ الْحَجِّ وَ قَدْ نَفِدَتْ نَفَقَتِي وَ مَا مَعِي مَا أَبْلُغُ مَرْحَلَةً فَإِنْ رَأَيْتَ أَنْ تُهَيِّئَنِي إِلَى بَلَدِي وَ لِلَّهِ عَلَيَّ نِعْمَةٌ فَإِذَا بَلَغْتُ بَلَدِي تَصَدَّقْتُ بِالَّذِي تُولِينِي عَنْكَ فَلَسْتُ مَوْضِعَ صَدَقَةٍ فَقَامَ عليه السلام فَدَخَلَ الْحُجْرَةَ وَ بَقِيَ سَاعَةً ثُمَّ خَرَجَ وَ رَدَّ الْبَابَ وَ أَخْرَجَ يَدَهُ مِنْ أَعْلَى الْبَابِ فَقَالَ خُذْ هَذِهِ الْمِائَتَيْ دِينَارٍ فَاسْتَعِنْ بِهَا فِي أُمُورِكَ وَ نَفَقَتِكَ وَ تَبَرَّكْ بِهَا وَ لَا تَتَصَدَّقْ بِهَا عَنِّي اخْرُجْ وَ لَا أَرَاكَ وَ لَا تَرَانِي فَلَمَّا خَرَجَ سُئِلَ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ مَخَافَةَ أَنْ أَرَى ذُلَّ السُّؤَالِ فِي وَجْهِهِ لِقَضَاءِ حَاجَتِهِ أَ مَا سَمِعْتَ حَدِيثَ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه و آله الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ تَعْدِلُ سَبْعِينَ حِجَّةً وَ الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِهَا مَغْفُورٌ.
➖ ترجمه:
مردي به آن حضرت عرض کرد: سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، من مردى از دوستان و ارادتمندان شما خانواده هستم، از مكه مى آيم پول خود را گم كردم و آنقدر كه مرا به وطنم برساند ندارم اگر صلاح بدانيد به من كمك فرمائيد تا به شهر خود برسم در آنجا من داراى ثروت هستم و خدا مرا از نعمت خويش بهرهمند كرده است، وقتى به شهر خود رسيدم آنچه به من عنايت كرده اى از طرف شما صدقه مي دهم و من نمي توانم از صدقه استفاده كنم، 👈🏼 آن حضرت بلند شد و وارد اتاق شدند و ساعتي در آنجا بودند و سپس خارج شدند در را باز کردند و از بالاي درب دست خود را دراز کردند و فرمودند: اين دويست دينار را بگير و در کار هايت و مخارجت از آن استفاده کن و از آن تبرک بجو و نيازی نيست از طرف من صدقه بدهی، خارج شو که من تو را نبينم و تو نيز مرا نبيني، وقتي آن فرد خارج شد، از اين دستور حضرت سوال کردند، ايشان فرمودند: [علت اينکه گفتم خارج شو تا من و تو همديگر را نبينيم] ترس از اينکه حالت شرمندگي در اثر اين درخواست در چهره او ديده شود آيا سخن رسول خدا صلي الله عليه و آله را نشنيدي که فرمود: کسي که خوبی را در پنهاني انجام دهد، معادل با هفتاد حج است و گسترش دهنده بدی، خوار شده و کسي که بدي را بپوشاند، مورد بخشش واقع شده است.
📙 مناقب آل أبي طالب - ط المكتبة الحيدرية جلد ۳ صفحه ۴۷۰
@Menhajol_velayat
#پیشنهاد_مطالعه
💠 علت ملقَّب شدن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به «رضا»
✍🏻 جای هیچ تردیدی نیست که همه معصومین علیهم السلام به مقدرات الهی راضی بوده؛ و از طرفی خداوند متعال نیز از آنها رضایت کامل داشته است که آنان را به عنوان حجت خود بر انسانهای روی زمین برانگیخت. اما سوالی که در اینجا خودنمائی می کند این است که چرا لقب رضا تنها به امام هشتم اختصاص داده شده است؟
در پاسخ این سۆال به دو روایت که در همین زمینه می باشد اشاره می شود.
1⃣ ... عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ الْبَزَنْطِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى ع إِنَّ قَوْماً مِنْ مُخَالِفِیکُمْ یَزْعُمُونَ أَبَاکَ إِنَّمَا سَمَّاهُ الْمَأْمُونُ الرِّضَا لِمَا رَضِیَهُ لِوِلَایَةِ عَهْدِهِ فَقَالَ کَذَبُوا وَ اللَّهِ وَ فَجَرُوا بَلِ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى سَمَّاهُ الرِّضَا لِأَنَّهُ کَانَ رِضًى لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی سَمَائِهِ وَ رِضًى لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ فِی أَرْضِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ أَ لَمْ یَکُنْ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْ آبَائِکَ الْمَاضِینَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ رِضًى لِلَّهِ تَعَالَى وَ لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ ع فَقَالَ بَلَى فَقُلْتُ فَلِمَ سُمِّیَ أَبُوکَ مِنْ بَیْنِهِمْ الرِّضَا قَالَ لِأَنَّهُ رَضِیَ بِهِ الْمُخَالِفُونَ مِنْ أَعْدَائِهِ کَمَا رَضِیَ بِهِ الْمُوَافِقُونَ مِنْ أَوْلِیَائِهِ وَ لَمْ یَکُنْ ذَلِکَ لِأَحَدٍ مِنْ آبَائِهِ ع فَلِذَلِکَ سُمِّیَ مِنْ بَیْنِهِمْ الرِّضَا ع.
🔸 ترجمه:
از احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنطىّ نقل شده است که گفت:
به امام جواد علیه السّلام عرض کردم: گروهى از مخالفین شما میپندارند که چون مأمون پدر شما را براى ولایت عهدى خود پسندید و برگزید، ایشان را «رضا» نامید.
حضرت جواد علیه السّلام فرمودند: به خدا دروغ میگویند و مرتکب فسق و فجور شده اند. بلکه خداوند- تبارک و تعالى- او را «رضا» نامید، زیرا او براى خداوند- عزّ و جلّ- در آسمانش، و براى رسولش و ائمّه بعد از او علیهم السّلام در زمینش مورد رضایت بود.
بزنطى میگوید: عرض کردم: آیا مگر سایر پدرانتان علیهم السّلام از خدا و رسولش و أئمّه علیهم السّلام راضى نبودند؟
حضرت فرمود: چرا،
عرض کردم: پس براى چه از این میان فقط پدرتان «رضا» نامیده شده است؟ فرمود: چون همان طور که دوستان و طرفدارانش به ایشان رضایت داده و ایشان را پذیرفتند، مخالفین نیز ایشان را قبول کرده، به ایشان رضایت داده بودند، و این حالت براى پدران و اجداد ایشان اتّفاق نیفتاد؛ و لذا، از بین آنان فقط ایشان «رضا» نامیده شده اند.
2⃣ ... عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ حَفْصٍ الْمَرْوَزِيِّ قَالَ كَانَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)يُسَمِّي وَلَدَهُ عَلِيّاً(ع)الرِّضَا 👈🏻 وَ كَانَ يَقُولُ ادْعُوا إِلَيَّ وَلَدِيَ الرِّضَا وَ قُلْتُ لِوَلَدِيَ الرِّضَا وَ قَالَ لِي وَلَدِيَ الرِّضَا وَ إِذَا خَاطَبَهُ قَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ.
🔹 ترجمه:
سلیمان بن حفص گوید: امام موسى بن جعفر علیهماالسّلام فرزندش على را رضا لقب داده بود؛ و می فرمود: «فرزندم رضا را نزد من بیاورید»، «به رضا چنین گفتم»، «رضا به من چنین گفت». اما وقتى او را مخاطب قرار می داد می فرمود: یا اباالحسن.
📚 عيون اخبار الرضا عليه السلام جلد ۱ صفحه ۱۳ و ۱۴
@Menhajol_velayat
✴️ پ، ن:
✍🏻 نکته بسیار مهمی که در روایت اول باید به آن توجه شود این است که حضرت امام جواد، رضایت امام رضا سلام الله علیهما را بر امر ولایت عهدی رد می کند و اینکه لقب رضا برای حضرت علتش رضایت ایشان بر این امر باشد. بلکه برعکس، رضایت مخالفین را بر حضور امام در امر حکومت مطرح می کنند، که این خود شکستی بزرگ برای خلفای نابحق به شمار می رفت.
اما به مقتضای روایت دوم دانسته میشود که امام کاظم علیه السلام از همان ابتداء برای اینکه این لقب برای فرزندشان شایع شود ایشان را «رضا» نامیده و هرگاه درباره حضرت با دیگران سخن می فرمود از این لقب استفاده می کرد. طبعا دیگران هم وقتی چنین برخورداری از ایشان ملاحظه می کردند ناخداگاه در مورد ایشان با لقب رضا سخن می گفتند و این گونه، لقب رضا برای آن حضرت شایع شد.
اما امام کاظم علیه السلام در زمانی که می خواست با خود امام رضا علیه السلام سخن بگوید با کنیه ایشان را صدا می زد. شاید وجه آن این بوده که احترام خاصی به ایشان بگذارد، زیرا در عرب رسم بود هرکه را بخواهند احترام بیشتری بگذارند با کنیه صدا می زدند.
@Menhajol_velayat
#پیشنهاد_مطالعه
🌟 علم امام رضا علیه السلام به جزئیات اعمال و افعال اشخاص
🖋 ابو حامد بن محمد السندی گفت: برای امام رضا صلوات الله علیه نامهای نوشتم و از ایشان خواستم دعایی برای من بکند، ایشان برای من دعا کرد و در جواب نامهام چیزهایی را گوشزد کرد و به خدا قسم هیچ کس از آن مسائل باخبر نبود جز خدای تبارک و تعالی 👈🏻 و آن مسائل این بود که ایشان فرموده بودند: ای فلانی نماز خود را به تأخیر نینداز و زکات دادن را حبس نکن.!
▪️راوی میگوید: به خدا قسم من هیچ چیزی در مورد آن ننوشته بودم و فقط از ایشان خواسته بودم برایم دعا کند به راستی که من نماز عصر خود را در آخر وقتش میخواندم و همچنین زکات را به خوبی نمیدادم و ایشان بدون اینکه کسی از آن باخبر باشد مرا گوشزد کرد و بعد از آن من اعمال خود را به خوبی انجام میدادم.
📙دلائل الإمامة صفحهٔ ۳۷۰
@Menhajol_velayat