💥 آیا زندگی جز این است ⁉️
🔹... بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْبَصْرِیِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ تَقْعُدُونَ فِی الْمَکَانِ فَتُحَدِّثُونَ وَ تَقُولُونَ مَا شِئْتُمْ وَ تَتَبَرَّءُونَ مِمَّنْ شِئْتُمْ وَ تَوَلَّوْنَ مَنْ شِئْتُمْ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ وَ هَلِ الْعَیْشُ إِلَّا هَکَذَا.
✍🏻 اسماعيل بصرى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمودند: آیا ميتوانيد در مجلسى بنشينيد و حديث بگوئيد و آنچه را خواهيد اظهار كنيد و از هرکس خواهيد بيزارى جوئيد و به هرکس خواهيد اظهار دوستى نمائيد؟ گفتم: آرى، فرمودند: آيا زندگی جز اين است؟
📚 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 229
🖋 با توجه به روايات دیگر، ظاهرا مقصود امام علیه السلام این است که مجالس خصوصی خود را ترک مکنید، زیرا آنجا برای ابراز ولایت و برائت و معارف دین آزادید و میتوانید بدون ملاحظه، بحث و گفتگو کنید. روشن است که چنین فضایی در رشد فکری و عقیدتی و فقاهتیِ ما بسیار مؤثر است. زیرا به امر اهل بیت علیهم السلام در مجالس عمومی #تقیه و ملاحظه باید نمود و نمیتوان هر مطلبی را بیان کرد. اما مجالس خصوصی چنین منعی ندارد. حالا این مجالس خصوصی یا با شیعیان است، یا با اهل خانه و بیان معارف دين برای آنها؛ این است که امام درباره چنین محافلی آن تعبیر اعجابانگیز را بیان فرمودند.
✅ براستی چنین است، چرا که تغذیه روح و جان هر شیعه، ولایت و برائت است، و حیات ما متوقف بر این دو مهم میباشد. آری زندگی برای هر شیعه، یعنی تقویت ولایت و برائت و #طلب_علم و تفقه برای احیای دین و مذهبش.
(اللهم فقهنا في الدين)
#طلب_علم
#هل_العیش_هکذا
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حب امیرالمؤمنین عزّت میاره... ❤️
⚠️ پیشنهاد دانلود
➖ حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی
💠 بخشی از عبارات زیبا و دلنشین این حدیث :
👈🏻 يَا رَادَّ اَلشَّمْسِ عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ... بَعْدَ مَا غَابَتْ، رُدَّ عَلَيَّ بَصَرِي
👈🏻 إِنَّ مَنْ تَوَلَّى آلَ مُحَمَّدٍ لاَ يَكُونُ ذَلِيلاً
👈🏻 يَا اِمْرَأَةُ مَا فَعَلَ بِكِ حُبُّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ
👈🏻 قَالَ: [اَللَّهُمَّ] إِنْ تَكُنْ هَذِهِ اَلْمَرْأَةُ تُحِبُّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ مِنْ نِيَّةٍ صَادِقَةٍ، فَرُدَّ عَلَيْهَا عَيْنَهَا.
📕 الأربعون حدیثا عن أربعین شیخا من أربعین صحابیا فی فضائل الإمام أمیر المؤمنین علیه السلام ، جلد ۱ ، صفحه ۷۷ - رياحين الشريعة جلد ۴ صفحه ۵۵
#حب_امیرالمومنین
#فضائل_اهل_البیت_علیهم_السلام
#فضائل_الشیعه
#صفات_الشیعه
@Menhajol_velayat
❇️ توحید در کلام امام هادی علیه السلام
#درس_های_توحید #نقد_تصوف
✍🏻 امام هادی صلوات الله علیه فرمودند:
🔆إِنَّ اَللَّهَ لاَ يُوصَفُ إِلاَّ بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ
وَ أَنَّى يُوصَفُ اَلَّذِي تَعْجِزُ اَلْحَوَاسُّ أَنْ تُدْرِكَهُ وَ اَلْأَوْهَامُ أَنْ تَنَالَهُ وَ اَلْخَطَرَاتُ أَنْ تَحُدَّهُ وَ اَلْأَبْصَارُ عَنِ اَلْإِحَاطَةِ بِهِ نَأَى فِي قُرْبِهِ وَ قَرُبَ فِي نَأْيِهِ
كَيَّفَ اَلْكَيْفَ بِغَيْرِ أَنْ يُقَالَ كَيْفَ وَ أَيَّنَ اَلْأَيْنَ بِلاَ أَنْ يُقَالَ أَيْنَ هُوَ مُنْقَطِعُ اَلْكَيْفِيَّةِ وَ اَلْأَيْنِيَّةِ اَلْوَاحِدُ اَلْأَحَدُ جَلَّ جَلاَلُهُ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ.
ترجمه :
«خداوند نه وصف گردد و نه تعريف جز بدان چه خود خويش را وصف نموده، 👈🏻 و چگونه وصف شود آن خدائى كه حواسّ از دركش ناتوان، و تصوّرات از دستيابيش درمانده، و افكار از محدود ساختنش عاجز است و در ديده نگنجد، آن خدائى كه نزديكى او دورى است و دوريش نزديكى، او خود كيفيّت را آفريده بىآنكه گويند او چگونه است، و مكان را خود پديد آورده بىآنكه گويند كجاست، و ساحتش بركنار از كيفيّت و مكان است، او يكتا و يگانه است، عظمت و جلالش با شكوه، و نامهايش پاك و منزّه است.»
📗 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 4 صفحه : 303
🔚 اصول توحیدی که در این روایت شریف بیان شده عبارت است از:
۱- انحصار راه شناخت و توصیف خداوند به بیان وحی. ( پس از قبول وحی از طریق عقل)
۲- عدم قدرت عقل و حس بشر بر نیل و احاطه به پروردگار. ( عقل فقط قدرت بر اثبات ذات پروردگار دارد، نه احاطه بر او و توصیف او ، همچانکه چشم و حس بشر از ادراک حسی ذات حق عاجز است)
۳- خداوند هم سنخ با خلق نیست تا قرب و بعد مکانی با خلق داشته باشد، به همین جهت در عین حال که نزدیک به خلق است از حیث احاطه بر خلق، از آن دور است از حیث عدم سنخیت و تشابه
۴- خداوند خالق کیفیت و مکان است یعنی این دو حقیقت را از کتم عدم به وجود آورده است پس خود او کیفیت و مکان نداشته و ندارد.
۵- خداوند یگانه است و هیچ چیز همانند او نیست و حتی نامهای او نیز مقدس از درک عقل بشر است.
@Menhajol_velayat
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️
#آداب_شیعه
💠سید بن طاووس روایت کرده است که در این ماه(جمادى الثانية) در هر روز که خواهد سنت است که چهار رکعت نماز بخواند (یعنی به دو سلام).
✍🏻 کیفیت نماز:
در رکعت اول بعد از حمد یک مرتبه "آیة الکرسی" بخواند و ۲۵ مرتبه سوره "قدر" و در رکعت دوم بعد از حمد یک مرتبه سوره "أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ مَرَّة" و ۲۵ مرتبه سوره "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد" و در رکعت سوم [بعد حمد] یک مرتبه سوره "قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ" و ۲۵ مرتبه سوره "قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَق" و در رکعت چهارم [بعد حمد] یک مرتبه سوره "إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ" و ۲۵ مرتبه سوره "قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاس"
و بعد از سلام رکعت چهارم هفتاد مرتبه بگوید سبحان الله والحمدلله ولا اله الا الله و الله اکبر و هفتاد مرتبه اللهم صل علی محمد و آل محمد، پس سه مرتبه بگوید اللهم اغفر للمومنین والمومنات پس سر به سجده بگذارد و سه مرتبه بگوید یا حی یا قیوم یا ذالجلال و الاکرام یا الله یا رحمن و یا رحیم یا ارحم الراحمین، پس هر حاجت که دارد از حق تعالی طلب نماید.
🔸هر که چنین کند خدا خودش را و مالش را و زنان و فرزندان او را و دین و دنیای او را حفظ کند و اگر در این سال بمیرد بر شهادت بمیرد یعنی ثواب شهیدان داشته باشد.
📖نام کتاب : زاد المعاد نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 1 صفحه : 280
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️بمناسب سالگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی
🔍 اهمیت پاسخ به شبهات و حل مشکلات اعتقادی
💠 وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
و باید از شما گروهی باشند كه [همه مردم را] به سوی خیر [اتحاد، اتفاق، الفت، برادری، مواسات و درستی] دعوت نمایند، و به كار شایسته وادارند، و از كار ناپسند بازدارند؛ یقیناً اینان رستگارند.
📕 آل عمران - 104
#پیشنهاد_دانلود
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
#صفات_الشیعه #مهم
🔸 امام صادق علیه السلام :
«إِيَّاكَ وَالسَّفِلَةَ، فَإِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ عليه السلام مَنْ عَفَّ بَطْنُهُ وَفَرْجُهُ، وَاشْتَدَّ جِهَادُهُ، وَعَمِلَ لِخَالِقِهِ، وَرَجَا ثَوَابَهُ، وَخَافَ عِقَابَهُ، فَإِذَا رَأَيْتَ أُولئِكَ، فَأُولئِكَ شِيعَةُ جَعْفَرٍ عليه السلام » .
💠 ترجمه : « بر حذر باشید از مردمانِ پست
زيرا كه شيعه على كسى است كه شكم و فرج خويش را نگاه دارد و در باب اينها عفّت ورزد، و جهادش سخت باشد، و براى آفريدگار خويش عمل كند، و ثواب او را اميد دارد، و از عقابش بترسد؛ پس هر گاه اين گروه موصوف به اين صفات را ديدى، بدان كه ايشان شيعيان جعفرند» .
📘 نام کتاب : روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه( ط- القديمة) نویسنده : المجلسي، محمد تقى جلد : 12 صفحه : 16
@Menhajol_velayat
شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم 🥀
◾️امام سجاد علیه السلام فرمودند :
«وَاللهِ لَوْ أَنَّ النَّبِىَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ تَقَدَّمَ إِلَیْهِمْ فِی قِتالِنا کَما تَقَدَّمَ إِلَیْهِمْ فِی الْوِصایَةِ بِنا لَمَا ازْدادُوا عَلى ما فَعَلُوا بِنا...»
🔸ترجمه : «به خدا قسم اگر پیامبر خدا آنطور که به این مردم دربارهٔ ما سفارش کرده بود راجع به قتل ما توصیه میکرد اینان بیش از این به ما ظلم نمی کردند...»😭💔
📕 نام کتاب : اللهوف على قتلى الطفوف نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 202
#مصائب_اهل_البیت_علیهم_السلام
#شب_جمعه
@Menhajol_velayat
🏴 فرا رسیدن سالروز وفات [ شهادت ] حضرت امّالبنین علیهاالسلام، همسر گرامی امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه و مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل العباس علیهالسلام را به محضر مقدّس حضرت صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض مینمائیم.
🔸 امام باقر صلواتاللهعلیه فرمودند :
«امّ البنین، مادر چهار برادری که ( در عاشورا ) به شهادت رسیدند، به بقیع میرفت و بر فرزندانش به شدیدترین و سوزانندهترین وجه، گریه و زاری میکرد؛ پس مردم پیرامون او جمع میشدند و سخنانش را میشنیدند؛ مروان (لعنةاللهعلیه) هم از کسانی بود که میآمد و ندبههای او را میشنید و گریه میکرد.»
▪️ «عن جابر عن أبيجعفر علیهالسلام... وكانت أم البنين أم هؤلاء الاربعة الاخوة القتلى تخرج إلى البقيع فتندب بنيها اشجى ندبة واحرقها فيجتمع الناس إليها يسمعون منها فكان مروان يجئ فيمن يجئ لذلك فلا يزال يسمع ندبتها ويبكي.»
📔 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 45 صفحه : 40
#حدیث #عزاداری #حضرت_ام_البنین
@Menhajol_velayat
🥀 عزاداری حضرت ام البنين برای امام حسین علیهما السلام
▪️ الأمالي للشجري عن الحسن بن خضر عن أبيه عن جعفر ب بُكِيَ الحُسَينُ عليه السلام خَمسَ حِجَجٍ ، وكانَت اُمُّ جَعفَرٍ الكِلابِيَّةُ تَندُبُ الحُسَينَ عليه السلام وتَبكيهِ وقَد كُفَّ بَصَرُها ، فَكانَ مَروانُ وهُوَ والِ المَدينَةِ يَجيءُ مُتَنَكِّرا بِاللَّيلِ حَتّى يَقِفُ ، فَيَسمَعُ بُكاءَها ونَدبَها.
🔸 ترجمه : «بر امام حسین علیه السلام پنج سال گریه شد، ام جعفر کلابی ( حضرت ام البنين) برای حسین علیه السلام مرثیه می سراید و می گریست تا اینکه چشمانش نابینا شد. »
📕 الأمالي للشجري جلد ۱ صفحه ۱۷۵
#عزاداری #حضرت_ام_البنین
@Menhajol_velayat
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
💡قدری بیندیشیم! #مهم
❌ ریشه تمام مشکلات ما اینست که در عمل نشان دادهایم نیازی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نداریم !
✍🏻 عادی شدن غیبت برای مردم و درنیافتن نیاز به حجّت خدا در برخی روایات مورد اشاره و پیشگویی قرار گرفته است.
در روایت امام رضا علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد شده :
🔸ترجمه : «قسم به خداوندی که مرا به حق مبعوث کرد، قائم از فرزندان من به عهدی که از او گرفته شده، پنهان خواهد شد تا آن جا که بیشتر مردمان بگویند: خدا را نیازی به آل محمد (علیهم السلام) نیست، و دیگرانی در ولادتش شکّ کنند.
پس هر کس آن زمان را درک کرد دینش را محکم بگیرد و نگذارد شیطان با تشکیک بر او دست یابد که از ملّت و آیین من خارج شود، که همان شیطان بود که پدر و مادرتان را از بهشت خارج کرد. و به راستی که خداوند شیاطین را اولیای افرادی قرار داده که ایمان نیاورند.»
📝 متن عربی : عن أبي الحسن علي بن موسى الرضا عن أبيه عن آبائه عن علي علیهم السلام قال قال النبي صلی الله علیه وآله: «و الذي بعثني بالحق بشيرا ليغيبن القائم من ولدي بعهد معهود إليه مني حتى يقول أكثر الناس ما لله في آل محمد حاجة و يشك آخرون في ولادته .فمن أدرك زمانه فليتمسك بدينه و لا يجعل للشيطان إليه سبيلا بشكه فيزيله عن ملتي و يخرجه من ديني فقد أخرج أبويكم من الجنة من قبل و إن الله عز و جل جعل الشياطين أولياء للذين لا يؤمنون».
📔 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 51 صفحه : 68
🔍 از این روایت شریفه نکات زیر استفاده میشود:
▫️بیشتر مردم در آن زمان، نیازی به اهل بیت علیهم السلام نمیبینند؛ حتّی گروهی منکر ولادت امام زمان علیه السلام میشوند.
▫️این گروه در عین حال در ظاهر اعتقاد به خدا و پیغمبر (صلیالله علیه و آله) هم دارند، چرا که گفته ی آنان این است: «خدا نیازی به اهل بیت علیهم السلام ندارد». پس این افراد، مردمی هستند که می خواهند خلأ نبود امام را با جایگزین های دیگر پر کنند.
سياق روایت می رساند احساس بی نیازی از حجّت خدا علیه السلام انحرافی بزرگ و موجب خروج از دین هست (نستجیر بالله).
▫️این انحرافات در اثر طولانی شدن غیبت شکل می گیرد. بنابراین سابقه ای میان شیعیان نداشته و به تدریج میان آنان این افکار آشکار شده و با گذر زمان وضعیّت بدتر میشود.
✅ #باید_بدانیم که تنها مصلح زمانه امام عصر ارواحنا فداه است و رنج و درد فقط با او پایان میپذیرد.
#امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه
#غیبت
#مهدویت
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه
⚠️ پیشنهاد مطالعه
💠 امام محمد باقر عليه السلام :
«يا جابِرُ أَيَكفي مَنِ انْتحلَ التَشَيُّعَ وَ أَحَبَّنا أَهْلَ الْبَيْت؟ فَوَ اللّهِ ما شيعَتُنا إِلاّ مَنِ اتَّقَى اللّه وَ أَطاعه يا جابِر لا تَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذاهِبُ حَسَب الرّجُلِ أَنْ يَقُول: أُحِبُّ عَلِيّاً وَأَتَولاه ثُمّ لا يَكُونُ مَعَهُ ذلِك.
فلو قالَ: أُحِبُّ رَسُول اللّه صلى الله عليه وآله وَ رَسُولُ اللّه خَير مِنْ عَلىّ وَ لا يَتْبع سيرتهُ وَلا يَعْمَلُ بِسُّنَّتِهِ ما نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيّاهُ شَيْئاً، 👈🏻 إِتَّقُوا اللّهَ وَاعْلَمُوا لَيْس بَيْنَ اللّه وَبَيْن أَحَد قرابَةٌ، أَحَبُّ الْعِباد إِلَى اللّه وَأَكْرَمُهُم عَلَيْه أَتْقاهُم لَهُ»
🔸 ترجمه : «اى جابر آيا كافيست كه انسان تنها خود را به تشيّع نسبت دهد و ما اهل بيت را دوست بدارد؟
به خدا سوگند شيعه ما كسى است كه تقوا { = پرهیزکاری ـ ترس از خدا} را پيشه خود سازد و خدا را اطاعت كند.
جابر! اين سو و آن سو نرو
فكر نكن كه براى آدمى كافى باشد كه بگويد على را دوست دارم در حالى كه از نظر عمل با او همراه نباشد.
اگر بگويد : پيامبر خدا را دوست مى دارم و رسول خدا صلی الله علیه و آله افضل از على است، امّا از كردار و رفتار او پيروى نكند، محبّت رسول خدا او را سودى نخواهد بخشيد.
🔸از مخالفت خدا بپرهيزيد، و بدانيد ميان خدا و انسانى خويشاوندى نيست، بهترين بندگان و گرامى ترين آنان نزد خدا پرهيزگارترين آنها است».
📔 نام کتاب : روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه( ط- القديمة) نویسنده : المجلسي، محمد تقى جلد : 12 صفحه : 79
@menhajol_velayat
◽️ بسم الله الرحمن الرحیم ◽️
❌ روایات را طوطیوار نقل مکن
➖ معانی الأخبار ابْنُ مَسْرُورٍ عَنِ ابْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ الْکَرْخِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: حَدِیثٌ تَدْرِیهِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفٍ تَرْوِیهِ وَ لَا یَکُونُ الرَّجُلُ مِنْکُمْ فَقِیهاً حَتَّی یَعْرِفَ مَعَارِیضَ کَلَامِنَا وَ إِنَّ الْکَلِمَةَ مِنْ کَلَامِنَا لَتَنْصَرِفُ عَلَی سَبْعِینَ وَجْهاً لَنَا مِنْ جَمِیعِهَا الْمَخْرَجُ.
🔶 ابراهیم کرخی از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمودند : یک حدیث را اگر کاملاً فهمیده باشی، ارزشمندتر از هزار روایت است که (طوطی وار) آن را برای دیگران نقل کنی؛ و نیز هیچ یک از شما فقیه در دین نخواهد بود، مگر آنکه ظرایف و مفهومهای گوناگون از سخنان ما را دریافته باشد. یقیناً هر جملهای از گفتار ما به هفتاد گونه تعبیر میگردد که راه خروج از هر یک از آنها برای ما باز است
✍🏻 مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در شرح این روایت میفرمایند :
لعل المراد ما یصدر عنهم تقیة و توریة و الأحکام التی تصدر عنهم لخصوص شخص لخصوصیة لا تجری فی غیره فیتوهم لذلک تناف بین أخبارهم.
💠 شاید مراد احادیثی باشد که از باب تقیه و توریه وارد شده، و احکامی که از ائمه معصومین علیهم السلام بخاطر شخص معیّنی وارد شده باشد که در غیر آن مورد جاری نمیشود، و به این جهت، بنظر میرسد بین اخبار ائمه علیهم السلام اختلاف است.
📚 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 2 صفحه : 184
#طلب_علم
#فهم_احاديث
@menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خَاطَبَنِي بِلُغَةِ عَلِیِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ❤️
👌🏻 پیشنهاد دانلود
💠 حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی
📝 وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْفَهْمِ لَوْ قُسِمَ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ لَوَسِعَهُمْ شَبَّهْتُ لِينَهُ بِلِينِ لُوطٍ وَ خُلُقَهُ بِخُلُقِ يَحْيَى وَ زُهْدَهُ بِزُهْدِ أَيُّوبَ وَ سَخَاءَهُ بِسَخَاءِ إِبْرَاهِيمَ وَ بَهْجَتَهُ بِبَهْجَةِ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ وَ قُوَّتَهُ بِقُوَّةِ دَاوُدَ وَ لَهُ اسْمٌ مَكْتُوبٌ عَلَى كُلِّ حِجَابٍ فِي الْجَنَّةِ بَشَّرَنِي بِهِ رَبِّي وَ كَانَتْ لَهُ الْبِشَارَةُ عِنْدِي عَلِيٌّ مَحْمُودٌ عِنْدَ الْحَقِّ مُزَكَّى عِنْدَ الْمَلَائِكَةِ وَ خَاصَّتِي وَ خَالِصَتِي وَ ظَاهِرَتِي وَ مِصْبَاحِي وَ جُنَّتِي وَ رَفِيقِي آنَسَنِي بِهِ رَبِّي
📘 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 39 صفحه : 37
📝 عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ الله وَ قَدْ سُئِلَ بِأَیِّ لُغَةٍ خَاطَبَكَ رَبُّكَ لَيْلَةَ الْمِعْرَاجِ؟
فَقَالَ خَاطَبَنِي بِلُغَةِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ... فَاطَّلَعْتُ عَلَى سَرَائِرِ قَلْبِك فَلَمْ أجِد إلَى قَلْبِك أحَبَّ إلَيكَ مِن عَلِيِّ بْنِ أبِي طَالِب ، فَخَاطَبْتُك بِلِسَانِه كَيْمَا تَطْمَئِنّ قَلْبُك
📔 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 38 صفحه : 312
#حب_امیرالمومنین
#فضائل_اهل_البیت_علیهم_السلام
@Menhajol_velayat
💡 زمانی آید که جز #حدیث همدم و ناجی مردم نشود
💠 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخَيْبَرِيِّ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع اكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّهُ يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لَا يَأْنَسُونَ فِيهِ إِلَّا بِكُتُبِهِمْ.
🔶 مفضل بن عمر گويد: مولایم امام جعفرصادق عليه السلام به من فرمودند:
«بنويس و علمت را در ميان برادرانت منتشر کن و زمانی كه مرگت فرا رسيد كتابهاى(حدیثی) خود را براى فرزندانت به ارث باقى بگذار، زيرا زمانهاى پر آشوب بر مردم مىرسد كه در آن زمان جز با كتابهايشان همدم نشوند.»
📖 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 52
#طلب_علم
@Menhajol_velayat
✅ نعمت ولایت
➖ الإمام الباقر عليه السلام : مَن أصبَحَ يَجِدُ بَردَ حُبِّنا عَلى قَلبِهِ فَليَحمَدِ اللّه َ عَلى بادِئِ النِّعَمِ . قيلَ : وما بادِئُ النِّعَمِ ؟ فَقالَ : طيبُ المَولِدِ
ترجمه 👇🏻
🔆 امام باقر عليه السلام : هر كه صبح كند و خنكاى محبّت ما را در دلش احساس كند پس خداوند را بر نخستين نعمت سپاس گويد: عرض شد: نخستين نعمت كدام است؟ فرمود: حلال زادگى
✍🏻 بیان :
مراد از خنکای محبت ، لذت و خشنودی محبت اهل البیت علیهم السلام می باشد
📔 بحار الانوار جلد ۲۷ صفحه ۱۴۶
#حب_اهل_البیت_علیهم_السلام
#حب_امیرالمومنین
#نعمت_ولایت
@menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔱 امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب معجزهٔ رسول الله سلام الله عليهما
❤️ ببینید و لذت ببرید ❤️
📝 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمَ : اِنَ اللهَ اَعْطَی مُوسَی الْعَصَاءَ، وَ اِبْرَاهِیمَ بَرْدَ النّارِ، وَ عِیسَی اَلْکَلَمَاتِ یُحیِی بِهَا الْمَوتَی وَ اَعْطانَی هَذَا عَلیّا وَلِکُلّ نَبیٍّ آیهًٌْ وَهَذَا آیَهًُْ رَبِّي
📖 نام کتاب : ينابيع المودة لذو القربى نویسنده : القندوزي، سليمان بن ابراهيم جلد : 2 صفحه : 317
#حب_امیرالمومنین
#فضائل_امیرالمومنین
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
پرسش:
❌ آیا حضرت علی یا امام حسن و امام حسین علیهمالسلام در فتح ایران حضور داشتند؟
#مهم
✍🏻 پاسخ:
در منابع معتبر اوليه تاريخي و همچنين منابع متأخر از حضور امام علي علیهالسلام در فتح ايران هيچ گزارشي وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشارهکردهاند؛ اما اين گزارشها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه :
🔸 1. در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام در فتح ايران نيامده است.
🔹 2. از اين گزارشها به دست میآید که فتح ايران در زمان عثمان انجامشده است زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیهالسلام در بسياري از موارد تقيه نمیکردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمیکردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگها.
🔸 3. در جنگ صفين وقتي امام حسن علیهالسلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیهالسلام و امام حسين علیهالسلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلیالله عليه واله و سلم قطع شود. (3)
چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر براي جنگ بروند آنهم در زمان عثمان!
🔹 4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته میشود) اشارهکرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4)
🔸 5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5)
✔️ درنتیجه هیچ دليل معتبر و موجهي بر حضور اهلبیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعيف هستند.
📖 پی نوشت ها:
1. نام کتاب : تاريخ الأمم و الملوك نویسنده : الطبري، ابن جرير جلد : 4 صفحه : 269
2. نام کتاب : فتوح البلدان نویسنده : البلاذري جلد : 1 صفحه : 326
3. نام کتاب : تاريخ الأمم و الملوك نویسنده : الطبري، ابن جرير جلد : 4 صفحه : 440
نام کتاب : شرح نهج البلاغة نویسنده : ابن ابي الحديد جلد : 1 صفحه : 244
4. بلاذری، همان.
5. نام کتاب : الجرح والتعديل نویسنده : الرازي، ابن أبي حاتم جلد : 6 صفحه : 205
#شبهات_اهل_تسنن
#عدم_حضور_حسنین_علیهما_السلام_در_فتح_ایران
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
✅ اهمیت "دراية الحديث" #مهم
➖ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام عَلَیْکُمْ بِالدِّرَایَاتِ لَا بِالرِّوَایَاتِ.
✍🏻 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: بر شما باد به «درایتِ» حدیث نه فقط «روایت» کردن آن.
🔹قَالَ علیه السلام هِمَّةُ السُّفَهَاءِ الرِّوَایَةُ وَ هِمَّةُ الْعُلَمَاءِ الدِّرَایَةُ.
✍🏻 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: همّت نابخردان فقط روایت کردن است، و همت علماء، درایت و فهمیدن است.
✴️ نهج البلاغة، روضة الواعظین قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَایَةٍ لَا عَقْلَ رِوَایَةٍ فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ کَثِیرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِیلٌ.
✍🏻 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: وقتی حدیثی را میشنوید، در آن تعقل کنید نه اینکه فقط روایت کنید، زیرا راویان دانش بسیار، امّا حفظ کنندگان آن اندکند.
🔍مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در شرح حديث فوق میفرمایند :
أی ینبغی أن یکون مقصودکم الفهم للعمل لا محض الروایة ففیه شیئان الأول فهمه و عدم الاقتصار علی لفظه و الثانی العمل به.
✍🏻 یعنی سزاوار است مقصود شما فهم حدیث برای عمل باشد نه برای روایت کردن فقط، پس در این حدیث دو چیز را بیان کرده، اول: فهم حدیث و اکتفاء نکردن به لفظ آن، دوم: عمل به حدیث.
📚 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 2 صفحه : 160 و 161 و 162
#طلب_علم
#دراية_الحدیث
📝 در برخی روایات درایة و فهم احادیث اهل البیت علیهم السلام به عنوان میزان و معیار سنجش شیعیان بیان شده است
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
#مهم
✨ هيچ مؤمنى بيمار نمىشود، مگر اينكه ما هم بخاطر او بيمار مىشويم، و اندوهى به او نمىرسد، جز اينكه ما هم اندوهگين مىشويم
➖ رُمَيله يكى از اصحاب خاص اميرالمؤمنين علیه السلام بود، از او روايت شده كه گفت:
"وُعِكْتُ وَعَكاً شَدِيداً فِي زَمَانِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ثُمَّ وَجَدْتُ مِنْهُ خِفَّةً فِي نَفْسِي يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَقُلْتُ لَا أَعْمَلُ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنْ أَنْ أَقْبِضَ عَلَى الْمَاءِ وَ آتِيَ الْمَسْجِدَ فَأُصَلِّيَ خَلْفَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ..."
✍🏻 زمانی سخت بيمار شدم، كم كم حالم بهبودى يافت و روز جمعهاى احساس كردم كمى سبك شدهام. با خود گفتم: بهترين كار اين است كه امروز غسلى كنم و به مسجد بروم و پشت سر امام نماز بخوانم، و اين كار را كردم. وقتى كه امام بر فراز منبر نشست، حالِ بدم عود كرد، پس از اينكه امام از مسجد بيرون رفت، پشت سرش راه افتادم،
نگاهى بمن كردند، و فرمودند: تو را افسرده مىبينم! دريافتم كه بيمارى! و با خود گفتى: كارى بهتر از اين نيست كه غسلى كنى و براى نماز جمعه در مسجد حاضر شوى و با ما نماز بخوانی، و كمى احساس سبكى كردى، و وقتى كه نماز خواندى و من به منبر رفتم، بيماریات عود كرد، رميله گويد: به امام عرض كردم، بخدا سوگند، از داستان من يك حرف كم و زياد نكردید! امام علیه السلام فرمودند:
"يَا رُمَيْلَةُ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ يَمْرَضُ مَرَضاً إِلَّا مَرِضْنَا لِمَرَضِهِ وَ لَا يَحْزَنُ حَزَناً إِلَّا حَزَنَّا لِحُزْنِهِ وَ لَا دَعَا إِلَّا أَمَّنَّا عَلَى دُعَائِهِ وَ لَا يَسْكُتُ إِلَّا دَعَوْنَا لَه..."
✍🏻 فرمودند: اى رميله، هيچ مؤمنى بيمار نمىشود، مگر اينكه ما هم بخاطر او بيمار مىشويم و اندوهى به او نمىرسد، جز اينكه ما هم اندوهگين مىشويم و هيچ دعايى نمىكند، مگر اينكه برايش آمين مىگوييم و هرگاه ساكت باشد، برايش دعا مىكنيم.❤️ رميله گويد: عرض كردم، اين مسأله نسبت به كسانى است كه در اين شهر با شما ساكن هستند، ولى كسانى كه در اطراف جاهاى دور، سكونت دارند، چطور؟
"قَالَ: يَا رُمَيْلَةُ لَيْسَ يَغِيبُ عَنَّا مُؤْمِنٌ وَ لَا مُؤْمِنَةٌ فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا إِلَّا وَ هُوَ مَعَنَا وَ نَحْنُ مَعَهُ كَذَا."
✍🏻 فرمودند: اى رميله هيچ مؤمنى در شرق و غرب عالم از نظر ما پنهان نيست، مگر اينكه او با ماست و ما با اوييم.
📘 رجال الکشی، ص ١٠٢
📘 ارشادالقلوب، ط_شریف الرضي، ج ٢ ص ٢٨٢
#حب_امیرالمومنین
#حب_اهل_البیت_علیهم_السلام
#نعمت_ولایت
#امام_مهربان
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه
💠 امام صادق علیه السلام :
يَا بنَ جُندَبٍ، بَلِّغ معاشِرَ شيعَتِنا وقُل لَهُم : لا تَذهَبَنَّ بِكُمُ المَذاهِبُ، فَوَاللّه ِ لا تُنالُ وَلايَتُنا إلاّ بِالوَرَعِ وَالاِجتِهادِ فِي الدُّنيا ، ومُواساةِ الإِخوانِ فِي اللّه ِ، ولَيسَ مِن شيعَتِنا مَن يَظلِمُ النّاسَ
🔶 ترجمه : «به گروه شيعيان ما [پيام] برسان و به آنان بگو : مبادا راههاى گوناگون، شما را به بيراهه كشاند، زيرا به خدا سوگند كه ولايت و دوستى ما، جز با پرهیزگاری و سخت كوشى در دنيا و هميارى و همدردى با برادران دينى به دست نيايد و 👈🏻 كسى كه به مردم ستم كند، شيعه ما نيست.
📔 نام کتاب : تحف العقول نویسنده : ابن شعبة الحراني جلد : 1 صفحه : 303
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌همهٔ مشکلات ما از کمبود محبت است
⚠️ « پیشنهاد دانلود »
➖ حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی
#نعمت_ولایت
#حب_اهل_البیت_علیهم_السلام
@Menhajol_velayat
هر کس او را نمیشناسد الآن بشناسد، و هر کس نمیداند او کیست بداند که...💚
➖ إبن صباغ مالکی از علمای اهل تسنن روایت کرده است:
✍🏻 وروي عن مجاهد قال : خرج النبيّ صلى الله عليه و آله وهو آخذ بيد فاطمة فقال : من عرف هذه فقد عرفها ، ومن لم يعرفها فهي فاطمة بنت محمّد ، وهي بضعة منّي ، وهي قلبي وروحي الّتي بين جنبيَّ ، فمن آذاها فقد آذاني ، ومن آذاني فقد آذى اللّه .
▫️ترجمه : «روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله دستان حضرت فاطمه زهرا علیها السلام را گرفت و فرمود: هر کس او را نمیشناسد الآن بشناسد، و هر کس نمیداند او کیست بداند 👈🏻 که او فاطمه دختر من و پاره تن من است. او قلب من است. او روح میان دو پهلوی من است. هر کس او را بیازارد، مرا آزرده و هر کس مرا بیازارد، خدا را آزرده است.»
📗 نام کتاب : الفصول المهمة في معرفة الائمة نویسنده : المالكي المكي، علي بن محمد بن أحمد جلد : 1 صفحه : 664
#فضائل_اهل_البیت_علیهم_السلام
#قطره_ای_از_فضائل_حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
#باید_بدانیم #مهم #مبانی_اعتقادی
✅ معصومین، تنها راه رسیدن به توحید
📝 عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ علیه السلام بِمَا أُوَحِّدُ اللَّهَ فَقَالَ يَا يُونُسُ لَا تَكُونَنَّ مُبْتَدِعاً مَنْ نَظَرَ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ تَرَكَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ صلی الله علیه وآله ضَلَّ وَ مَنْ تَرَكَ كِتَابَ اللَّهِ وَ قَوْلَ نَبِيِّهِ كَفَر .
به امام كاظم عليه السلام عرض كردم : توحيد الهى را چگونه بيابم؟
فرمودند: در علم توحيد و خداشناسى بدعتگذار مباش و در اين راه با پاى خود گام مزن، هر كس بر اساس نظر خويش بنگرد هلاك خواهد شد، و هر كس اهل بيت پيامبرش را واگذارد گمراه خواهد شد، و هر كس كتاب خدا و گفتار رسولش را وانهد كافر خواهد شد.
📗 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 56
⚜ در زیارت جامعه کبیره میخوانیم :
َ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُم
موحد حقیقی معارف را از شما اخذ میکند.
⚜ امام باقر علیه السلام :
بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ َِ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالى وَ لَوْلَانَا مَا عُبِدَ اللَّهُ.
ترجمه : «به وسیله ما خدا عبادت و شناخته میشود و خدا یکتا خوانده میشود و اگر ما نبودیم خدا عبادت نمیشد.»
📗 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 145
🖋... دقت در این روایات نورانی این حقیقت را برای ما روشن میسازد که توحید واقعی تنها از طریق اهل بیت علیهم السلام به دست میآید؛ 👈🏻 کسی که درس خداشناسی را از ایشان نگیرد و به تعالیم ایشان گردن ننهد، بالاخره گرفتار شرک و تشبیه میشود و نمیتواند یک موحّد واقعی باشد؛
همانطور که در واقعیت خارجی میبینیم همه متفکرین بشری که در توحید خدای متعال تسلیم مکتب اهل بیت علیهم السلام نشدند ، دیر یا زود به دام تشبیه گرفتار آمدهاند و نتوانستهاند از شرک و الحاد مصون بمانند.
... و السلام علی من اتبع الهدی...
@Menhajol_velayat
⚜بسم الله الرحمن الرحیم⚜
🏴 بمناسبت سالروز وفات شیخ اعظم انصاری رحمة الله علیه ۱۸ جمادی الثانيه
💠 جایگاه علمی ویژه شیخ انصاری
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی دام ظلّه :
📝 ... از وفات شیخ انصاری «رضوان الله علیه» تا کنون حدود ۱۶۰ سال میگذرد. اگر فرض کنیم که شیخ از سی سال قبل از وفاتش مدرّس عالیمقامی بوده است، اکنون تقریباً ۱۹۰ سال از آن زمان میگذرد. در طول این مدت تمام افکاری که در مجامع علمی و حوزههای شیعه مطرح و مدار بحث بوده، یا سخنان شیخ بوده و یا از سخنان ایشان الهام گرفته است. این مطلبی است که قابل انکار نیست و هر شخصی وارد حوزهها بشود، آن را میفهمد.
🔹در این مدت، افکار علما و فقها روی هم آمده، تبادل فکری شده، آرا نضج یافته، در مطالب علمی حک و اصلاح شده، ولی با اینهمه با گذشت ۱۹۰ سال، هنوز آرا و نظریات فقهی و اصولی شیخ انصاری مقام اول را داراست. این جهتی است که برای ما ملموس است.
ما مباحثهای در مبحث تعادل و تراجیح داشتیم. به نظر میرسید که مطالب متأخرین در سطح پایینتری از مطالب شیخ است با آنکه متأخرین حرفهای شیخ را دیدهاند.
🔸در حال حاضر، تحقیقات شیخ در هر مسألهای جزء تحقیقات درجه اول است و این گونه نیست که بگوییم نظریات اصولی و فقهی شیخ، دیگر کهنه شده است، بلکه درست بر عکس است و چنین به نظر میرسد که آرای شیخ مرحله نهایی را طی کرده و پس از وی تنزّل آغاز شده است.
📚جرعهای از دریا، جلد ۱ ، صفحه ۱۳۰
#شیخ_أنصاری
#سخنان_علماء
@zanjani_net
@Menhajol_velayat