eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
427 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔴 مقام معظم رهبری دام ظله : «مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی - هر فرقه‌ای عقاید خودش را دارد و خواهد داشت - میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است 👈🏻 و اختلاف عقاید فقهی و کلامی میتواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است.» ✔️ بيانات معظم له در دیدار شرکت کنندگان در همایش کنفرانس وحدت اسلامی منبع : سایت معظم له ♦️ ۲۲ جمادی الثانی سالروز مرگ خلیفه اول است. ان شاء الله تعالی با حفظ وحدت اسلامی و احترام نسبت به برادران اهل تسنن به برخی از مَطاعِن أبوبکر بن أبي قحافه - در قالب بحثی علمی- اشاره خواهیم کرد. 🔻 🔻 🔻
⚠️ چرا بحث از مطاعن ⁉️ 🔸 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ، وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ، وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَهُ. ترجمه : « بدانید که شما رشد و تکامل را نمی شناسید تا آنکه ( بشناسید ) و ترک کنید کسی را که آن را ترک کرده است و به عهد و میثاق کتاب چنگ نمی زنید تا آن که بشناسید کسی که آن را نقض کرده و شکسته است و به آن تمسک نمی جوئید تا بشناسید کسی را که آن را دور انداخته است.» 📔 نهج البلاغه خطبه ۱۴۷ 🖍 به مقتضای این حدیث می‌گوئیم : آنچه در باره خلفای سه گانه در منابع تاریخی شیعه و اهل تسنن ذکر شده نه تنها موجب خدشه در ایمان و عدالت است بلکه اثبات عدم صلاحیت آنان برای مقام خلافت است. ما در اینجا به قطره ای از اقیانوس مطاعن آنان اشاره می‌کنیم و باید دانست که وقوف بر همه آن ها بر ظهور مولای غریب و مظلوم ما توقف دارد، 👈🏻 تا برهمگان واضح شود که آنها چه ظلم هایی بر بشریت کردند و چقدر مردم را از چشمه های زلال و شیرین معارف آسمانی - که حاملین آن محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله هستند - محروم نمودند و زحمات فخر انبیاء صلی الله علیه و آله را - که دعوت به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بود - از بین بردند. 🔸امام باقر علیه السلام فرمودند : إِنَّ عَلِيّاً(ع)آيَةٌ لِمُحَمَّدٍ وَ إِنَّ مُحَمَّداً يَدْعُو إِلَى وَلَايَةِ عَلِيٍّ ع. ترجمه : «امیرالمؤمنین علیه السلام آیه و نشانه ای برای حضرت محمد صلي الله عليه و آله است و همانا آن حضرت به ولایت امیرالمؤمنین دعوت می‌کرد» 📔 نام کتاب : بصائر الدرجات نویسنده : الصفار القمي، محمد بن الحسن جلد : 1 صفحه : 72 💠 بلکه ابدا بعيد نیست که گفته شود : زحمات تمام انبیاء را هدر دادند . همانطور که امام کاظم علیه السلام فرمودند : وَلَايَةُ عَلِيٍّ مَكْتُوبٌ فِي جَمِيعِ صُحُفِ الْأَنْبِيَاءِ وَ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً إِلَّا بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ وَ وَلَايَةِ وَصِيِّهِ عَلِيٍّ ع. ترجمه : «ولایت علي علیه السلام در تمام کتاب های پیامبران نوشته شده است و خداوند هیچ پیامبری را نفرستاده مگر با دعوت به نبوت محمد صلي الله عليه و آله و وصی بودن علی علیه السلام.» 📔 همان 👈🏻 أيضا با توجه به برخی روایات، عدم شناخت نسبت به مخالفین، مساوی با شریک بودن با آنان در ظلم بر اهل البیت علیهم السلام میباشد. امام باقر علیه السلام فرمودند : عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ لَمْ يَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِيَ إِلَيْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُكِبْنَا بِهِ فَهُوَ شَرِيكُ مَنْ أَبَى إِلَيْنَا فِيمَا وَلَّيْنَاهُ.❗ ترجمه : «هر كس بدى و ناروائى آنچه بسر ما آل محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم آمده است از ظلم و ستمى كه بر ما روا داشتند و حقوقى كه از ما بيغما بردند،و گرفتاريهائى كه ما بدان دچار شديم براى انجام كارى كه بعهدۀ ما بوده نفهمد،و در بارۀ اين جنايتها و خيانتها كه در حقّ‌ ما شده است بى‌تفاوت باشد با مرتكب آن شريك خواهد بود.» 📔 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال جلد ۱ صفحه ۲۳۸بنابراین خدشه در مطرح کردن چنین مسائلی با در نظر گرفتن وحدت اسلامی و احترام نسبت به اعتقادات اهل تسنن، بی وجه است. @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ 🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل ⚠️ پیشنهاد مطالعه طعن اول : تخلف از لشکر اُسامة 🖋تخلف ابوبکر از سپاه اسامه به اخبار متواتر قطعی ثابت شده است، و نیز به اختبار متواتر قطعی، متخلفان از جيش [ لشکر ] او به زبان رسول خدا صلی الله علیه و آله لعن گردیدند چنان که فرمود : 🔥 لَعَنَ أللَّهُ مَن تَخَلَّفَ عَن جيشِ اُسَامَة ترجمه : «خدا لعنت کند هر که از لشکر اُسامة سرپیچی نماید» 📕نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 30 صفحه : 428 🖍 و این مضامین در تواریخ و سِیَر و کتب معتبره خاصه و عامه ذکر شده است. توضیح مطلب این است که : رسول خدا صلی الله علیه و آله در واپسین روز های حیات مبارک خود دستور داد لشکری آماده شود و «اُسامة بن زید» را - که در سن جوانی بود - (۱) سردار آن لشکر قرار داد و جمعی از صحابه را امر فرمود که او را همراهی کرده و از حکم او پیروی کنند و تاکید فرمود که متوجه جنگ با روم شوند. أبوبکر و عمر از جمله مامورین و از کسانی بودند که اُسامة امیر آن ها بود و باید از او تبعیت می‌کردند، رسول خدا صلی الله علیه و آله چندین بار هرکسی را که از لشکر اُسامة تخلف نماید، لعنت کرد. 👈🏻 أبوبکر و عمر برای غصب خلافت از لشکر اُسامة تخلف نموده و مستحق لعن رسول خدا صلی الله علیه و آله شدند و به قرائن حالیه معلوم بود که غرض آن حضرت از این دستور و نفوذ جيش أسامة و تاکید در سرعت خروج ایشان، آن بود که مدینه خالی از منافقان شود و خلافت حضرت امیرالمومنین سلام الله علیه تثبیت شود. 📝 (۱) : از عظمت و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام آن است که : رسول خدا صلی الله علیه و آله او را در هیچ لشکری تحت فرمان کسی قرار نداد و در هر لشکری که او را می فرستاد فرمانده بود 🔻 🔻 🔻
🚫 گزارشی قابل توجه در این باره 🖋 واقدی و بلاذُری و محمد بن اسحاق و زهري و بلال بن عامر و اکثر مورخین و محدثین عامه گفته اند که ابوبکر و عمر داخل لشکر اُسامة بودند و نقل کرده اند که أسَامه به ابوبکر گفت : وَ أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ لَمْ يُبَايِعْ إِلَى أَنْ مَاتَ وَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَمَّرَنِي عَلَيْكُمْ فَمَنْ أَمَّرَكَ عَلَيَّ يَا أَبَا بَكْرٍ⁉️ 🔸ترجمه : « و اسامه بن زید با ابوبکر تا زمان مرگ خود بیعت نکردند و [ به ابوبکر و موافقين خلافت وی ] گفت : همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا امیر بر شما قرار داد ولی ای ابوبکر چه کسی تو را أمير قرار داده!؟ » 📖 نام کتاب : نهج الحق وكشف الصدق نویسنده : العلامة الحلي جلد : 1 صفحه : 276 🖍 همچنین نقل کرده اند که وقتی ابوبکر خبر خلافت خود را برای اُسَامَة فرستاد، أسَامه گفت : ولما بعث أبو بكر إلى أسامة يخبره بخلافته ، قال : أنا ومن معي ما وليناك أمرنا ، ولم يعزلني رسول الله عنكما ، وأنت وصاحبك بغير إذني رجعتما ، وما خفي على النبي موضع ، وقد ولاني عليكما ولم يولكما ، فهم الأول أن يخلع نفسه فنهاه الثاني ، فرجع أسامة ووقف بباب المسجد وصاح : يا معاشر المسلمين! عجبا لرجل استعملني رسول الله فعزلني وتأمر علي ، انتهى كلامه. 🔸 ترجمه : «رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا بر شما امیر کرد و مرا عزل نکرد [ و همچنین ] شما را بر من امیر نکرد تا از دنیا رفت. و تو [ ای ابوبکر ] و رفیقت عُمَر، بی رخصت من برگشتید و امری بر حضرت رسول صلی الله علیه و آله مخفی نبود و مرا و شما را می‌شناخت، مرا بر شما امیر کرد و شما را بر من امیر نکرد. » ❗️ 👈🏻 پس از این جواب منطقی و دندان شکن اُسامة، ابوبکر ‌‌[‌ با هیاهوی ظاهری ] خواست خود را از خلافت خَلع کند، اما عُمَر نگذاشت، پس اُسامة برگشت و بر در مسجد ایستاد و فریاد زد : «تعجب می‌کنم از مردی که رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا بر او امیر کرد. [ ولی آن مرد ] مرا عزل کرده و ادعای امیر بودن بر من می‌کند ❗️» 📕 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 30 صفحه : 432 @Menhajol_velayat
پیشنهاد مطالعه 👆🏻
📌 آنها اهل رأفت و مهربانی ، علم و بردباری هستند 🔸 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ‏ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ قَالَ: إِنَّ شِيعَةَ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ كَانُوا خُمْصَ الْبُطُونِ ذُبُلَ الشِّفَاهِ وَ أَهْلَ رَأْفَةٍ وَ عِلْمٍ وَ حِلْمٍ يُعْرَفُونَ بِالرَّهْبَانِيَّةِ فَأَعِينُوا عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِالْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ. 💠 ترجمه : «از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه فرمود: شيعيان على عليه السّلام، شكمهايشان لاغر و لبهايشان خشكيده بود. آنها اهل رأفت و مهربانى و علم و بردبارى بودند. اكنون نيز به زهد و بى‏ رغبتى به دنيا شناخته مى‏ شوند. پس با پرهيزكارى از گناه، و سعى و تلاش در كارهاى نيك، خودتان را بر آنچه به آن عقيده داريد، يارى كنيد. 📙 کتاب صفات الشیعه شیخ صدوق اعلی الله مقامه الشریف حدیث 18 @menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ 🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل ❌ طعن دوم : عزل از ابلاغ آیات سورهٔ برائت 🖋 رسول خدا صلی الله علیه و آله برخی از امور را به صحابه واگذار می کردند و هیچ امری را ابوبکر تفویض ننمود مگر آیات سورهٔ برائت را برای اهل مکه! [ بله فقط ابوبکر را - بخاطر مصالحی - فرمانده قرار داد و شکست خورد و برگشت ] و چون روانه شد، جبرئیل نازل شد و گفت : «حق تعالی می فرماید که رسالت تو را ادا نمی‌کند مگر تو یا کسی که از تو باشد» 📖 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 35 صفحه : 298 👈🏻 آنگاه بود که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام رفت و آیات را از ابوبکر گرفت و او را برگرداند و خود، آیات را در موسم حج برای اهل مکه خواند. ⚠️ واضح است که رسول خدا صلی الله علیه و آله کاری را بدون وحی الهی انجام نمی‌داد. (۱) پس اینکه حق تعالی امر کرد که آیات را به ابوبکر بدهد و بعد از او بگیرد، حکمتی در آن ظاهر نیست به غیر آن که معلوم شود که ابوبکر صلاحیت برای هیچ امری را ندارد، چه رسد به خلافت و امارت. کسی که صلاحیت ماموریت ابلاغ چند آیه از قرآن را ندارد، چگونه صلاحیت امری بزرگ مثل مسئله امامت و خلافت از رسول که تالي مرتبه نبوت است را داشته باشد ⁉️ 📝( ۱ ) :خداوند متعال در قرآن می فرماید : وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰٓ - إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ / سورة نجم آیه ۳ - ۴. 👈🏻 طعن اول : تخلف از لشکر اُسامة @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ 🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل طعن سوم : اعتراف عُمَر به عدم صلاحیت ابوبکر 🖋 در کتب کلامی و حدیثی عامه و کتب لغت آن ها روایت کرده اند که : عُمَر در ایام خلافت خود بر منبر رفت و گفت : اِنَّمَا کَانَتْ بَیْعَةُ اَبِی بَکْرٍ فَلْتَةً وَ تَمَّتْ، اَلاَ وَ اِنَّهَا قَدْ کَانَتْ کَذَلِکَ، وَلَکِنَّ اللَّهَ وَقَی شَرَّهَا 💠 ترجمه : «بی شک بیعت با ابوبکر کار نسنجیده بود و تمام شد. آگاه باشید که قطعا اینگونه بود و خداوند شر آن را نگه داشت» 📙 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 8 صفحه : 168 در کتاب های مخالفین واژه «فلته» را «کار فُجْأة و ناگهانی» معنا کرده اند و بعضی هم گفته اند : «فلتة» یعنی «فتنه». ⚠️ کسی که اندک انصاف داشته باشد می‌داند که کلامی واضح تر از این در مذمت ابوبکر و بطلان خلافت او نمی‌توان گفت. اگر عُمَر در این کلامش راست گفته است، معلوم می‌شود ابوبکر این قدر از اهلیت خلافت دور است که رهبری او منشأ ایجاد شر بين مسلمین است و اگر دروغ گفته است پس خود عُمَر شایسته خلافت نیست! @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌جلوه ای از مظلومیت امیرالمؤمنین در بین اصحاب و محبوبیت ایشان در نزد رسول الله صلی الله علیه و آله 💔 ⚠️ پیشنهاد دانلود 💠 حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی 🔸 سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: كُنْتُ جَالِسًا فِي الْمَسْجِدِ أَنَا وَرَجُلَانِ، مَعِي، فَنِلْنَا مِنْ عَلَيٍّ، فَأَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَضْبَانَ، يُعْرَفُ فِي وَجْهِهِ الْغَضَبُ، فَتَعَوَّذْتُ بِاللَّهِ مِنْ غَضَبِهِ، فَقَالَ: «مَا لَكُمْ وَمَا لِي؟ مَنْ آذَى عَلِيًّا فَقَدْ آذَانِي» 📖 نام کتاب : مسند أبي يعلى الموصلي نویسنده : أبو يعلى الموصلي جلد : 2 صفحه : 109 @Menhajol_velayat
🔸قال الامامُ الرّضا عليه السلام: «شيعَتُنا المُسَّلِمُونَ لاِمْرِنا، الْآخِذُونَ بِقَوْلِنا، الْمُخالِفُونَ لاِعْدائِنا، فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذلِكَ فَلَيْسَ مِنّا» 💠 شيعيان ما كساني هستند كه: 1) تسليم امر و نهی ما باشند؛ 2) گفتار ما را سرلوحه زندگی خود قرار دهند؛ 3) مخالف دشمنان ما باشند. 👈🏻هر كه چنين نباشد از ما نيست.👉🏻 📔 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 65  صفحه : 167 @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ برای دقایقی تعصب بر اشخاص را کنار بگذاریم! ✳️ پاسخ استاد جعفر تبریزی ، به افاضات آقای رائفی پور 🔴 استاد رائفی پور : شوخی های اهل بیت خودش یک کتاب شده، بعضی از شوخی هاش رو اینجا نمیتونم بگم، والله نمیتونم بگم! خانم ها نمی‌بودن، [ واگر ] همتون پیرمرد ۹۰ ساله بودید باز نمیتونستم بگم!... ✍🏻 از آقای رائفی‌پور می‌پرسم: اهل البیت علیهم السلام خوش‌روی و اهل مزاح بودند ، یا بی ادب!؟ العیاذ بالله. چه سخنانی می‌گفتند که شما روی بیان آن را ندارید؟! يعنی شما با ادب هستید که شرم می‌کنید و نمی‌گوئید، ولی آنان ....!؟ لا اله الا الله آیا اين سخنان شما نوعی جسارت نسبت به اهل البیت علیهم السلام نیست!؟ اللهم إنا نشکو إلیک... 💔 @Menhajol_velayat
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️ - پاسخ به شبهه سنگ و قدرت خدا و مانند آن - 🔴 کفار شبهه ای قدیمی دارند که هم اکنون نیز در ذهن عده ای از مردم جاری است که از این قرار میباشد: «آیا خدا میتواند سنگی خلق نماید که خودش نتواند آن را بلند کند؟ 👈🏻 اگر بتواند چنین سنگی خلق کند، چون توانایی بلند کردن آن را ندارد، قدرتش محدود خواهد شد 👈🏻 اما اگر نتواند چنین سنگی خلق کند، باز هم قدرتش محدود خواهد شد‌، چون توان خلق آن سنگ را ندارد. پس در هر دو فرض، قدرتش نامحدود نیست» شبهه فوق را می‌توان در قالب های مختلف دیگری بیان کرد از جمله‌ : ❌ «آيا خداوند مى‌تواند تمام اين جهان پهناور را با آن‌همه كرات و كهكشان‌ها درون تخم‌مرغى جاى دهد بدون آن‌كه جهان را كوچك كند يا تخم‌مرغ را بزرگ؟! اگر بگوئيد مى‌تواند قابل قبول نيست، و اگر بگوئيد نمى‌تواند اعتراف به عجز او كرده‌ايد.» ❌ «آيا خداوند مى‌تواند موجودى را خلق كند كه قدرت معدوم كردن آن را نداشته باشد؟! هر طرف قضيه را انتخاب كنيد لازمه آن اعتراف به عجز است» ✅ پاسخ : اشتباه مستشکل، از اينجا ناشى شده كه به خاطر عدم آشنايى با مسائل فلسفی از اين حقيقت واضح غافل‌اند كه 👈🏻 وقتى سخن از قدرت به ميان مى‌آيد بايد متعلّق قدرت يك امر ممكن باشد، زيرا قدرت به محال تعلّق نمى‌گيرد، محال هيچ و پوچ است و هيچ و پوچ قابل تعلّق قدرت نيست. توضيح اين‌كه: هنگامى كه مى‌گوئيم آيا خدا قادر است چنين موضوعى را ايجاد كند مفهومش اين است كه آن موضوع جزء ممكنات است، و مى‌خواهيم از طريق قدرت خداوند لباس وجود بر آن پوشانده شود، امّا اگر مطلبى محال است اصلًا سؤال «آيا مى‌تواند!؟ » درباره آن نادرست و بى‌معنا است. اين همان چيزى است كه گاهى آن تعبير مى‌كنند كه صورت مسأله غلط است 🔶 به عنوان مثال اگر كسى مسأله‌اى به اين صورت طرح كند كه ما بيست عدد پرتقال داريم و مى‌خواهيم در ميان چهل نفر تقسيم كنيم به طورى كه به هر كدام از آنها يك پرتقال درست برسد، در جواب گفته مى‌شود صورت مسأله شما غلط است. به تعبير ديگر سؤال مزبور خود داراى نوعى تناقض است و اصلًا قابل طرح نيست، زيرا وقتى مى‌گوئيم بيست عدد پرتقال داريم مفهومش اين است كه چهل عدد نيست، امّا هنگامى كه مى‌گوئيم آنها را در ميان چهل نفر چنان تقسيم كنيد كه نصيب هركدام يك پرتقال شود معنايش اين است كه تعداد آنها چهل عدد است، نتيجه اين مى‌شود كه تعداد پرتقال‌ها در عين اين‌كه 20 عدد است، 40 عدد مى‌باشد! مسلماً هيچ انسان عاقلى چنين حرفى نمى‌زند. تمام مثال‌هايى كه در بالا ذكر شد پس از تحليل همين‌گونه است، يعنى سؤال داراى تضاد است و قابل طرح نيست، بنابراين نوبتى به جواب نمى‌رسد. 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🖋 مثلا وقتی می گوییم : «آیا خدا می تواند چنین سنگی را بیافریند» کلمه «آفریدن» مفهومش این است که آن شی مقدور خداوند است. وقتی می گوییم : «نتواند آن سنگ را بلند کند» 👈🏻 یعنی همان سنگی که ما فرض کردیم مقدور خداوند است مقدور خداوند نباشد و در حال واحد هم مقدور باشد وهم مقدور نباشد واین تناقض است و تناقض محال است. و امر محال متعلق قدرت خداوند متعال قرار نمی‌گیرد. ❌ نگوئید که اگر قدرت خداوند بر محال تعلق نگرفت نعوذ بالله نشان از عجز و نتوانی ایشان است، چون محال چیزی نیست که با عدم تعلق گرفتن قدرت خداوند بر آن موجب نقص او شود ✔️ به عبارت دیگر : خود آن سنگ قابلیت موجود شدن ندارد، نه اینکه قدرت خداوند محدودیتی داشته باشد. فلذا اگر محدودیتی هم باشد مرتبط به قابلیت اشیاء است ، نه قدرت الله تبارک و تعالی. 👈🏻 مانند قرار دادن این جهان داخل تخم مرغ که در این فرض نیز محال بودن تحقق، مربوط به ویژگی ذاتی جهان هستی و تخم مرغ است که وقوع چنین پدیده ای قابلیت و امکان ندارند، نه اینکه قدرت خداوند دارای محدودیت باشد. ⚠️ لب مطلب اين‌كه همين سؤال طبق يكى از روايات در محضر اميرمؤمنان على عليه السلام مطرح شد و كسى پرسيد: « هَلْ يَقْدِرُرَبُّكَ انْ يُدْخِلَ الدُّنْيا فى بَيْضَةٍ مِنْ غَيْرِ انْ تُصَغِّرَ الدُّنْيا اوْ تُكَبَّرَ الْبَيْضَةُ»: 🔶 ترجمه : «آيا پروردگار تو مى‌تواند جهان را در تخم‌مرغى جاى دهد بى‌آن‌كه دنيا كوچك شود يا تخم مرغ بزرگ»؟ و امام در پاسخ فرمود: «انَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالَى‌ لا يُنْسَبُ الَى الْعَجْزِ وَ الَّذى سَأَلْتَنى لايَكُونُ» 🔶 ترجمه : «خداوند هرگز توصيف به عجز نمى‌شود، امّا آنچه را تو سؤال‌ كردى غير ممكن است.» 📕 نام کتاب : التّوحيد نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 130 ✍🏻 مُتَعَلِّمِ عَاشِق @Menhajol_velayat
❌ بخاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما، از دجال بد ترند ! حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى الْمُتَوَكِّلُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ‏ إِنَّ مِمَّنْ يَتَّخِذُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَمَنْ هُوَ أَشَدُّ لَعْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِمَا ذَا قَالَ بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ. 🔸حسن خزّاز گفت: از امام رضا عليه السّلام شنيدم كه فرمود: بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است. حسن گفت: عرض كردم: اى پسر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به چه علّت❓ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. 📚نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 8 @Menhajol_velayat
سلام علیکم و رحمة الله 🌹 با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما شیعیان گرامی و محبین آل الله علیهم ❤️ 🔴 ان شاء الله تعالی امروز در مبحث مطاعن خليفهٔ اول، امروز طعن چهارم رو قرار می‌دهیم 👈🏻با عنوان : غصب فدک👉🏻 از تمامی شما شیعیان گرامی خواستارم این بحث رو - که نسبتا مفصل تقدیم محضر میکنیم - با دقت مطالعه بفرمائید 🖋 ما جهت سهولت، مطالب رو به صورت جداگانه ارسال خواهیم کرد. التماس دعا... 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل طعن چهارم : غصب فدک 🖋 ماجرای فدک تنها مسئله مِلک و زمین نیست بلکه مسئله ظلم به حضرت زهراء سلام الله علیها، تضییع حق و عدم احترام به او، بلکه مسئله اذیت و به خشم آوردن آن حضرت است و با توجه به آیات قرآن نظیر آیه «تطهیر» و حدیث متواتر «ثقلین» و «سفینه» ما شیعیان اعتقاد داریم تکذیب حضرت صدیقه کبری علیها السلام و نپذیرفتن سخن او، خود به تنهایی یکی از بزرگ ترین مطاعن برای غاصبین حق آن حضرت است! 🔍 توضیح مطلب آنکه : فدک از جمله بلاد و مناطقی بود که بدون جنگ به تصرف رسول خدا صلی الله علیه و آله در آمد؛ زیرا هنگامی که خیبر توسط حضرت امیرالمؤمنین فتح گردید، اهل فدک و سایر قراي اطراف آن، دانستند که تاب مقاومت در برابر پیامبر صلی الله علیه و آله را ندارند، لذا خودشان و اموالشان را بدون جنگ تسلیم کردند و آیات کریمهٔ قرآن نازل شد که : «چون بدون جنگ گرفته اند مال حضرت رسول است» [ حشر : ۶ ] بعد از آن، این آیه نازل شد : «وَ آتِ ذَا الْقُْربَی حَقَّهُ» ترجمه : به خویشاوندان خود حق او را بده. [ إسراء : ۲۶ ] رسول خدا از جبرئیل پرسید که : ذَا الْقُْربَی کیست و حق او چیست؟ گفت : ذَا الْقُْربَی فاطمه است و حق او فدک است! 📝 قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا فَتَحَ عَلَى نَبِيِّهِ ص فَدَكاً وَ مَا وَالاهَا لَمْ يُوجَفْ عَلَيْهِ بِ خَيْلٍ وَ لا رِكابٍ‌ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ ص‌ وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‌ حَقَّهُ‌ 👈🏻 فَلَمْ يَدْرِ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ هُمْ فَرَاجَعَ فِي ذَلِكَ جَبْرَئِيلَ وَ رَاجَعَ جَبْرَئِيلُ ع رَبَّهُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنِ ادْفَعْ فَدَكاً إِلَى فَاطِمَةَ ع فَدَعَاهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَقَالَ لَهَا يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَ إِلَيْكِ فَدَكاً... 📕 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 543 👈🏻 همچنین بسیاری از علما و بزرگان اهل خلاف اقرار دارند فدک در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله مِلک حضرت فاطمه سلام الله علیها بوده و با عنوان عطیّه ای از جانب ایشان به حضرت فاطمه سلام الله علیها شناخته می شده است. 🔻 🔻 🔻 🔻
📛 در باره ماجرای غصب فدک _ و بلکه غیر فدک _ توسط خلفاء، روایات بسیاری در منابع شیعی و اهل خلاف نقل شده از جمله هیثمی در مجمع الزوائد می نویسد : عَنْ عُمَرَ قَالَ: لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - جِئْتُ أَنَا وَأَبُو بَكْرٍ إِلَى عَلِيٍّ، فَقُلْنَا مَا تَقُولُ فِيمَا تَرَكَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -؟ قَالَ: نَحْنُ أَحَقُّ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -. قَالَ: فَقُلْتُ: وَالَّذِي بِخَيْبَرَ؟ قَالَ: وَالَّذِي بِخَيْبَرَ. قُلْتُ: وَالَّذِي بِفَدَكٍ؟ قَالَ: وَالَّذِي بِفَدَكٍ. فَقُلْتُ: أَمَا وَاللَّهِ حَتَّى تُحِزُّوا رِقَابَنَا بِالْمَنَاشِيرِ فَلَا. 💠 ترجمه : «عُمَر گفت ‌: چون رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت، من و ابوبکر پیش علی علیه السلام آمدیم و گفتیم نظرت در ماتَرَک رسول الله [ يعني آنچه حضرت باقي گذاشته است ] چیست؟ فرمود : ما سزاوار ترین اشخاص به پیامبریم. گفتم: [ حتی] آنچه از خیبر ماند؟ فرمود : آنچه از خیبر ماند. گفتم : [ حتی ] آنچه از فدک ماند؟ فرمود ‌: آنچه از فدک ماند 👈🏻 پس گفتم :بخدا قسم ( نمی‌گذاریم ) حتی اینکه گردن های ما با ارّه ها ( و شمشیر ها ) پایین بیاید 📙 نام کتاب : مجمع الزوائد ومنبع الفوائد نویسنده : الهيثمي، نور الدين جلد : 9 صفحه : 40 ❌ بخاري در صحيح خود و بسیاری از علمای عامه روایت کرده اند که : حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ، عُقَيْلٍ، عَنْ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ:... فَأَبَى أَبُو بَكْرٍ أَنْ يَدْفَعَ إِلَى فَاطِمَةَ مِنْهَا شَيْئًا، فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ، فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا، وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا... 🔸ترجمه : «... ابوبکر از دادن فدک به فاطمه علیها السلام امتناع کرد، پس فاطمه به این خاطر بر ابو بکر خشمگین شد 🔥 و از وی دوری گزید  و با او هیچ سخن نگفت، تا آنکه از دنیا رفت. 👈🏻 حضرت فاطمه سلام الله علیها پس از دنیا رفتن پیامبر صلی الله علیه و آله شش ماه زنده بود و هنگامی که از دنیا رفت، شوهرش علی علیه السلام او را در شب دفن کرد و ابو بکر را آگاه نکرد و خودش بر فاطمه نماز خواند.» 📕 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 5 صفحه : 139 ⚠️حال با این اوصاف، واقعهٔ فوق را تحلیل میکنیم 🔻 🔻 🔻 🔻
🔍 با اندک تامل و تفکر در ماجرای فدک، می توان زوایای ناپیدایی از این واقعه اسفناک را متوجه شد که به راحتی اثبات کنندهٔ بی ایمانی غاصبان فدک است، از جمله : 💠 چنان که از اخبار خاصه و عامه ظاهر می‌شود، حضرت امیرالمؤمنین و حضرت زهراء سلام الله علیها، ابوبکر و عمر را در این واقعه منافق و ظالم و غاصب و عاصی می دانستند «فَرَأَيْتُمَاهُ كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا، رک : نام کتاب : صحيح مسلم نویسنده : مسلم جلد : 3 صفحه : 1377 » و آن ها هم این دو بزرگوار را دروغ گو و مدعی ناحق خلافت و میراث رسول الله صلی الله علیه و می‌دانستند [ نعوذبالله ] و شکی نیست که یکی از دو باید بر حق باشند و دیگری باطل ❗️ جالب است بدانید علمای عامه در کتب خود به طُرُق بسیار روایت کرده اند که : پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : «الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ و عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ یَدُورُ مَعَه حَيثُ دَارَ» (۱) 🔸 ترجمه : «حق با علی و علي با حق است، حق دور می‌زند با علی هرجا که او دور می‌زند» 📕 احادیث « عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ» و از سمتی واضح است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ابوبکر راضی نشد و او را بر بطلان و ضلالت می‌دانست و با وی بیعت نکرد تا از دنیا رفت. ⚠️ پس هرکس به امامت ابوبکر معتقد است باید قائل شود که سیدهٔ زنان بهشتی و کسی که خداوند او را از هر رجس و پلیدی پاک گردانيده است، [ نعوذ بالله ] مدعی میراثی بوده که حق او نیست و همچنین به مرگ جاهلیت از دنیا رفته [ زیرا خاصه و عامه روایت کرده اند هر که از دنیا برود و با امامی بیعت نکند به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است ] 👈🏻 و هیچ ملحدی و زندیقی به این قول نمی‌تواند معتقد باشد و آن را به زبان بیاورد! ✔️ بنابراین، یا باید خلافت أبوبکر باطل باشد و در اخذ فدک، ظالم و غاصب و ستمگر بوده، و در روایت کردن حدیث ارث از رسول الله صلی الله علیه و آله، دروغ گو باشد و یا - العیاذ بالله - حضرت زهراء و امیرالمؤمنین سلام الله عليهما با وجود عصمت و طهارت و جدا نبودن از حق، مدعی ناحق باشند ! و وقتی دومی باطل باشد - که طبق برهان قطعی و روایات فراوان متفق علیه چنین است - اولی اثبات می‌شود که همان بطلان خلافت أبوبکر است. @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ ⚠️ تأمّلی در جایگاه و مقام والای امامت 💠 اهل البیت علیهم السلام هم از جهت کُنه وجود و هم از جهت مقامات الهی چنان جایگاهی منحصر به فرد را داشته که حتی انبیاء بزرگ الهی - مانند حضرت ابراهیم علیه السلام با اینکه به مقام امامت رسید - نیز قابل قیاس باایشان نیستند. در این باره اجمالا احاديثی را متذکر می‌شویم : ⏪ رُوِيَ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لَوْ أُذِنَ لَنَا أَنْ نُعْلِمَ اَلنَّاسَ حَالَنَا عِنْدَ اَللَّهِ وَ مَنْزِلَتَنَا مِنْهُ لَمَا اِحْتَمَلْتُمْ. فَقَالَ لَهُ: فِي اَلْعِلْمِ؟ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلْعِلْمُ أَيْسَرُ مِنْ ذَلِكَ 🔸ترجمه : « مفضل بن عمر از امام صادق عليه السلام نقل کرده است که ایشان فرمود : اگر اجازه داشتیم مردم را آگاه کنیم به جایگاه و منزلت خود مان در نزد خداوند، شما تحمل و طاقت آن را نداشتید❗️. مفضل پرسید : آیا مقصود تان علم است؟ فرمودند : علم کمترین آن است» 📚 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 25 صفحه : 385 این جایگاه به گونه ای است که حتی تمنای مقامات ایشان از سوی انبیاء ، رد شده. چرا که خداوند آن مقام را فقط به آنان اختصاص داده است. «تَلْتَمِسَانِ بِذَلكَ دَرجَةَ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِي فَضْلِهِم ، فَإنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلّ خَصَّهُم بِهذِهِ الدَّرَجَة دُونَ غَيْرِهِم» 📚 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 11  صفحه : 190 ⏪ در روایات دیگری نیز فرموده شده : امام تک و واحد است و معادل و مثل و نظیر ندارد. 👈🏻 الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لَا يُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لَا يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لَا لَهُ مِثْلٌ وَ لَا نَظِيرٌ ❤️ 🔹ترجمه : «امام يگانۀ روزگار خويش است. هيچ‌كس - در مقام و منزلت- نزديك به او نيست و هيچ عالمى همتاى او نيست و كسى يافت نمى‌شود كه جايگزين او باشد، مانند و همتايى ندارد» 📚 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 201 👈🏻 يَلْحَقُهُ لَاحِقٌ وَ لَا يَفُوقُهُ فَائِقٌ وَ لَا يَسْبِقُهُ سَابِقٌ وَ لا يَطْمَعُ فى اِدْراكِهِ طامِعٌ 📚 نام کتاب : من لا يحضره الفقيه نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 613 [ توصیه میکنم در توضیح حدیث فوق فرمایشات آیت الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله تعالی رو مطالعه بفرمائید : سایت معظم له ] ✔️ به جز ادله متواتری که بر افضلیت اهل البیت علیهم السلام نسبت به جميع ما سوی الله دلالت دارد، روایات متعددی نیز پیرامون نهی از قیاس با ایشان نیز وجود دارد که به جهت اختصار از ذکر آنان خود داری میکنیم. هدف ما تنها تأمّلی دوباره راجع به این جایگاه با عظمت بود تا مبادا [ العیاذ بالله ] با سخنان نسنجیدهٔ خود، این مقام و جایگاه رو نادیده گرفته و از عظمت آن بکاهیم. @Menhajol_velayat
⚠️ چگونه او را زیارت نکنم در حالیکه... 🔴 عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَمَّا أَتَى الْحِيرَةَ هَلْ لَكَ فِي قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع قُلْتُ وَ تَزُورُهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ وَ كَيْفَ لَا أَزُورُهُ وَ اللَّهُ يَزُورُهُ فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ يَهْبِطُ مَعَ الْمَلَائِكَةِ إِلَيْهِ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ وَ مُحَمَّدٌ أَفْضَلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ نَحْنُ أَفْضَلُ الْأَوْصِيَاءِ- فَقَالَ صَفْوَانُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَتَزُورُهُ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ حَتَّى تُدْرِكَ زِيَارَةَ الرَّبِّ قَالَ نَعَمْ يَا صَفْوَانُ الْزَمْ ذَلِكَ يُكْتَبْ لَكَ زِيَارَةُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع وَ ذَلِكَ تَفْضِيلٌ وَ ذَلِكَ تَفْضِيلٌ- ▪️ترجمه : «صفوان گويد : امام صادق علیه السلام در سفري كه به عراق داشت، از من پرسيد: آيا از قبر امام حسين عليه السلام بهره مي گيري و به زيارت آن نايل مي شوي؟ عرض كردم: فدايت شوم، شما هم اين قبر شريف را زيارت مي كنيد؟ فرمود: چگونه آن را زيارت نكنم، در حالي كه خدا و ملائكه و پيامبران - و افضل آنان كه پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله است و اوصياء كه افضلشان ما هستيم -، در هر شب جمعه آن را زيارت مي كنند⁉️ عرض كردم: آيا شما هر شب جمعه آن را زيارت مي كنيد تا به زيارت خدا نايل شده باشيد؟ فرمود: آري. اي صفوان! ملازم زيارت امام حسين عليه السلام باش تا در نامه عملت زیارت او را بنويسند كه اين تفضيل است. اين تفضيل است. 📕 نام کتاب : كامل الزيارات - ط دار المرتضوية نویسنده : ابن قولويه القمي جلد : 1 صفحه : 113 @Menhajol_velayat
◾️غربت و مظلومیت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 💔 👇🏻 👇🏻 👇🏻
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🟤 امامی که "طرید و شرید" است 👈🏻 در توصيف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با دو کلمه: "الطرید و الشرید" مواجه می‌شویم. بعنوان نمونه شیخ کلینی و شیخ صدوق رضوان الله علیهما با سندهای خود از امام رضا علیه السلام و امام حسین علیه السلام روایت کرده‌اند که آن دو امام دربارهٔ حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرموده‌اند: «هُوَ الطَّرِيدُ الشَّرِيدُ الْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ وَ جَدِّهِ صَاحِبُ الْغَيْبَةِ يُقَالُ مَاتَ أَوْ هَلَكَ أَيَّ وَادٍ سَلَك‏...» ✍🏻 او طرد شدهٔ جدا شده از مردم است و خونخواهِ پدرش و جدش است که غیبتی طولانی دارد و آنقدر طولانی می‌شود که درباره‌اش می‌گویند: او مُرده یا در فلان وادی و مکان کشته شده و در محلی پنهان شده و نخواهد آمد 📚 الكافی، ط - الإسلامي، ج ١ ص ٣٢٣ 📓 كمال الدين و تمام النعمة، ج ١ ص ٣١٨ 🔻حال خوب است در معنای "الطرید و الشرید" دقت شود: مرحوم ملاصالح مازندرانی در شرحِ خود بر "اصول کافی" ذیل این روایت نوشته: «و الطريد فعيل بمعنى مفعول من الطرد بالتسكين و التحريك و هو الابعاد و الاخراج و الدفع يقال طرده السلطان اذا أخرجه عن بلده و ابعده و دفعه عن محله فهو مطرود و طريد. و الشريد فعيل بمعنى فاعل من شرد فلان اذا نفر عن الخلق و ذهب فى الارض و سار فى البلاد خوفا و فزعا فهو شارد و شريد.» ✍🏻 "طرید" بمعنای دور کردن و اخراج و پس زدن است. از همین باب است که مثلا می‌گویند: سلطان، فلانی را طرد کرد و او را از شهرش اخراج نمود و از آنجا دورش کرد و از محلش راندش و او مطرود و طرید شد؛ و "شرید" یعنی جداشده از مردم و کناره گیرنده از آنان و کسی که جای ثابتی ندارد و به بلاد مختلف می‌رود، زیراکه ترس و وحشت دارد.💔 📚 شرح الکافی، ج ٦ ص ١٩٧ 🔹علامه مجلسی رحمه‌الله نیز به توضیح بالا اضافه می‌کند: «المَوْتور: من قتل حميمه و أفرد، يقال: وترته إذا قتلت حميمه و أفردته فهو وتر موتور.» ✍🏻 "مَوْتور" کسی است که شخصی از عزیزانش را کشته‌اند و تنها مانده. هنگامی که عزیزش را بکُشی و او را تنها بگذاری. پس او را وترالمَوتور گویند. (کنایه از خونخواهیِ امام عصر عجل الله فرجه الشریف درباره پدر و اجدادش علیهم السلام.) 📚 مرآة العقول، ج ٣ ص ٣٨٢ 💠 محدث نوری رحمه الله در معنای «الشرید» می‌گوید: «رانده شده از مردمی که آن حضرت را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و در مقام شکرگزاری و مقام حقش برنیامدند؛ بلکه پس از این که از دست یافتن بر او ناامید شدند، به قتل و آزار ذرّیه طاهره ایشان پرداختند و به کمک زبان و قلم، سعی بر بیرون راندن نام و یاد او، از قلوب و اذهان مردم کردند.» 📙نجم الثاقب، ص ۷۸ ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ @fazaelvamaaref
✳️ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ : إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ ع اَلْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلاَيَتِنَا اَلْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا اَلْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْيَاءِ أَمْرِنَا إِنْ غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا بَرَكَةٌ لِمَنْ جَاوَرُوا وَ سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا. 🔸ترجمه : « از امام محمّد باقر عليه السّلام نقل شده است كه فرمود : جز اين نيست كه شيعيان على عليه السّلام كسانى هستند كه در راه ولايت ما (اهل بيت) به يك ديگر بخشش می‌كنند، 👈🏻در راه محبّت ما با هم دوستى می‌نمايند ؛ 👈🏻و براى زنده كردن امر ما، به ديدار يك ديگر می‌روند. 👈🏻اگر به خشم آيند، ظلم نمی‌كنند 👈🏻و اگر خرسند شوند، زياده‏ روى نمی‌كنند، 👈🏻براى همسايگانشان، مايه خير و بركتند ، 👈🏻و با همنشينان خود در صلح و صفا به سر مى‏ برند. 📖نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 13 @menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ مناظره برای احیاء حق !؟ یا اظهار فخر و قدرت‌ نمایی ⚠️⁉️ 🔹الأمالی للصدوق فِی رِوَایَةِ یُونُسَ بْنِ ظَبْیَانَ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام فِیمَا رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله مِنْ جَوَامِعِ کَلِمَاتِهِ أَنَّهُ قَالَ: أَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کَانَ مُحِقّاً. 🔸 راوی از امام صادق علیه السلام، و ایشان از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌کند: پارساترین مردم کسی است که مجادله را وانهد، گرچه حق با او باشد. ✍🏻 مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در شرح این روایت می نویسد : المراء الجدال و یظهر من الأخبار أن المذموم منه هو ما کان الغرض فیه الغلبة و إظهار الکمال و الفخر أو التعصب و ترویج الباطل و أما ما کان لإظهار الحق و رفع الباطل و دفع الشبه عن الدین و إرشاد المضلین فهو من أعظم أرکان الدین لکن التمیز بینهما فی غایة الصعوبة و الإشکال و کثیرا ما یشتبه أحدهما بالآخر فی بادی النظر و للنفس فیه تسویلات خفیة لا یمکن التخلص منها إلا بفضله تعالی. 💠مراء بمعنای جدال و بگومگو است. آنچه از احادیث آشکار می‌شود این است که جدالِ مذموم، فقط جدالی است که هدف در آن، پیروزی بر طرف مقابل و اظهار کمال و فخر فروشی یا تعصب و ترویج باطل باشد، 👈🏻 اما آنچه باعث اظهار حق و بر طرف شدن باطل و دفع شبهه از دین و ارشاد گمراهان باشد، آن از بزرگترین ارکان دین است؛ ولی فرق آن دو در نهایت دشواری است و بسیاری اوقات در ابتدای امر یکی به دیگری اشتباه می‌شود و نفْس انسان در این مورد مشتبهات پنهانی دارد که جز به فضل پروردگار، رهایی از آن ممکن نیست. 📔 نام کتاب : بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 2  صفحه : 127 @menhajol_velayat