4_6030523774556702332.mp3
4.64M
#عید_مبعث
👈🏻 مختصری راجع به دوران بعثت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله
➖ حجت الاسلام بندانی نیشابوری حفظه الله تعالی
❌ گوشهای از آداب و رسوم اعراب جاهلی و آزاری که در طی دوران رسالت، به وجود مقدّس رسول خدا صلّی الله علیه و آله وارد شد.
⚠️ ما نیز در دوران آخر الزمان که از آن تعبیر به "جاهلیّت دیگر" شده است، با آداب و رسوم خرافی و جهالتهای نادانستهی خود، چه خونها که به دل نازنین صاحب غریبمان کردهایم...
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
📌شریعت حضرت رسول صلی الله علیه و آله پیش از بعثت
💠در این مسئله شکی نیست که حضرت رسول صلی الله علیه و آله بعد از بعثت متعبد به هیچ شرعی غیر از شرع خویش نبوده و شریعت ایشان ناسخ تمامی شرایع بود.
⁉️اما آیا حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم پیش از بعثت به شریعتی عمل می کردند یا نه؟
در این مسئله سه قول هست:
۱. بعضى بر آنند كه ایشان به شریعتی متعبد نبودند.
۲. بعضى گفتهاند: متعبد به شرعی بودند.
(این دسته نیز در میانشان اختلاف است؛ چون عده ای قائلند ایشان به شرع نوح علیه السلام عمل ميكرد و بعضى گفتهاند به شريعت ابراهيم علیه السلام و بعضى به شرع موسى علیه السلام و بعضى به شرع عيسى علیه السلام و بعضى به همه شرايع).
۳. بعضی توقف کرده اند.
🔹از جمله قائلین قول اول علامه مجلسی رضوان الله علیه بوده، ایشان دلایلی را در کتاب حق الیقین ذکر میکند -بر اهل تحقیق است که به آنجا رجوع کنند - که مجالش نیست تماما ذکر کنیم لذا بعنوان نمونه یک دلیل را بیان میکنیم:
📝هیچ زمانی نیست که دنیا از حجت خدا خالی باشد، با این اوصاف حجت خدا بر پغمبر اکرم صلی الله علیه و آله چه کسی بوده؟ یا باید وصی عیسی علیه السلام باشد یا وصی ابراهیم علیه السلام، که در این صورت حضرت رسول صلی الله علیه و آله باید تتبع نماید و به آن ایمان آورد و تابع او گردد، در حالی که هیچ یک از اهل مکه این مسئله را نقل نکردند.
فرضا چنین امری رخ داده باشد، در این صورت لازم می آید که مرتبه حضرت رسول صلی الله علیه و آله از آن وصی پایین تر باشد، در حالی که افصلیت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بر سایر مخلوقات ضروری دین است.
🔸پس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم پیش از بعثت نیز پیغمبر بوده و پیوسته به وحی و الهام الهی به شریعت خود عمل می نمود و بعد از چهل سال رسول شد و مأمور گردید که مردم را به سوی خدا دعوت نماید.
شاهد بر این مطلب فرازی از خطبه ی قاصعه امیرالمؤمنين عليه السلام که فرمودند:
از همان لحظهاى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را از شير گرفتند، خداوند بزرگترين فرشته خود را مأمور تربيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كرد تا شب و روز، او را به راههاى بزرگوارى و راستى و اخلاق نيكو راهنمايى كند.
📚 نهج البلاغة،السيد الشريف الرضي، ص۳۰۰
🌺
🌺🌺@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فضائل_امیرالمومنین_علیه_السلام ❤️
📌 آن کسی [ پیامبر خاتم ] که همه انبیاء گذشته به او بشارت دادند، بشارت میدهد به...
➖ حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی
🔸بَشَّرَنِي بِهِ رَبِّي وَ كَانَتْ لَهُ الْبِشَارَةُ عِنْدِي
📕 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 39 صفحه : 37
@Menhajol_velayat
#ماه_رجب
📌 آيا در اين ماه هيچ روزه گرفتى؟ روزهای پایانی جبران کن
✏️ در حدیث موثق از سالم منقول است كه داخل شدم بر حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه، و چند روزى از ماه رجب مانده بود، پس چون نظرش بمن افتاد فرمودند: اى سالم آيا در اين ماه هيچ روزه گرفتى؟ گفتم نه و اللَّه يا ابن رسول الله. فرمودند آنقدر از ثواب از تو فوت شده است كه حساب آن را نمیداند بغير از حق سبحانه و تعالى؛ به درستى كه اين ماهى است كه حق سبحانه و تعالى آن را تفضيل داده است و حرمت آن را عظيم گردانيده است و واجب گردانيده است كرامت خود را از جهت روزه داران. پس عرض نمودم كه يا ابن رسول الله اگر از آنچه مانده است روزه بدارم آيا ممكن است كه فايز گردم به بعضى از ثواب روزه داران اين ماه؟! 👈🏻 حضرت فرمودند: اى سالم هركس يك روز از آخر اين ماه روزه دارد ايمن شود از سختى جان كَندن، و او را ايمن سازند از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر، و هرکس دو روز را از آخر اين ماه روزه دارد به آسانى از صراط بگذرد، و هر كه سه روز از آخر اين ماه روزه دارد ايمن شود از فزعى كه بزرگترين خوفهاست از خوفهاى روز قيامت و سختيهاى آن و او را براتى دهند از آتش دوزخ.
📗 لوامع صاحبقرانی، ج ۶ ص ٢٧٥
📝 پ، ن : کسی که نمیتواند ماه رجب را روزه بدارد چه کند!؟
@Menhajol_velayat
May 11
#صفات_الشیعه
✏️ ابو بصير گفت: به امام جعفر صادق عليه السّلام عرض كردم:
فدايت شوم، [صفات] شيعيانت را برايم وصف فرما.
✓ حضرت فرمود: شيعه علی علیه السلام كسى است كه :
صدايش از گوشش نمیگذرد
دشمنیاش از بدنش به ديگرى تجاوز نمیكند.
بارش را به دوش ديگرى نمیاندازد
و اگر از گرسنگى هم بميرد، از غير برادران دينیاش چيزى نمیخواهد.
🔹 شيعه ما كسى است كه صدایش را خیلی بلند نمیکند و داد نمیزند و همچون كلاغ طمع نمیورزد.
🔸شيعه ما، سبك بار زندگى میكند و هر زمان در جايى مأوا میگيرد.
🔚شيعيان ما كسانى هستند كه در اموالشان، حقّ مشخّصى براى ديگران قرار میدهند،با يك ديگر مواسات میكنند، هنگام مرگ، بیتابى نمیكنند، و در قبرهايشان به زيارت يك ديگر میروند.
📕 نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 14
@Menhajol_velayat
#نکات_اعتقادی #نقد_تصوف
✍🏻 استاد سيد قاسم علي احمدی حفظه الله تعالی :
🔶 ... مکاشفات عرفانی ( به تعبیر آن ها ) اشراقات روحي منبع دیگری برای شناخت حقایق نیست. چون مکاشفات و شهود _ بر فرض تحقق آن _ حالاتی روحی و نفسانی اند و از هیچ واقعیتی حکایت نمیکنند و همچنین حالات روحي و اشراقات نفسانی، قابل انتقال به دیگران نیستند علاوه بر اینکه : دلیلی بر حجیت آنها وجود ندارد.
👈🏻 و نیز اگر مکاشفه ای مخالف برهان ( از عقل و نقل ) بود واضح البطلان و الفساد است. و اگر موافق آن بود، حجیت به اعتبار برهان است نه مکاشفه.
📙 شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف صفحه ۵۱۴
📝 جهت دانلود پی دی اف کتاب شرح رساله اعتقادات مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه کلیک کنید
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مصائب_اهل_البیت_علیهم_السلام
🚩 ۲۸ رجب خروج امام حسین علیه السلام از مدینه به سوی مکه
⚠️ لطفا با حال مناسب گوش دهید
➖حجت الاسلام استاد حسین انصاریان حفظه الله
▪️در این شب در سال ۶۰ هـ امام حسین علیه السلام از مدینه منوره متوجه مکه شدند - بنابر قولي شب ۲۹ رجب آن حضرت از مدینه خارج شدند -
👈🏻 در این سفر ایشان عقیله بنی هاشم زینب کبری، برادرشان حضرت ابوالفضل العباس، ام کلثوم، علی اکبر و دیگر اهل البیت علیهم السلام بودند.
📔تقویم الشیعه، استاد بندانی نیشابوری صفحه ۲۲۴
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه #پیشنهاد_دانلود
📌 زینت اهل البیت و مایهٔ مباهات امام صادق علیه السلام باشیم.
✏️ امام صادق علیه السلام در ضمن روایتی فرمودند :
←فَإنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إذَا وَرَعَ فِى دِينِهِ، وَ صَدَقَ الْحَديثَ، وَ أدَّى الامَانَةَ، وَ حَسُنَ خُلْقُهُ مَعَ النَّاسِ، قيلَ: هَذَا جَعْفَرِىٌّ، وَ يَسُرُّنِى ذَلِكَ وَ يَدْخُلُ عَلَىَّ مِنْهُ السُّرُورُ، وَ إنْ كَانَ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ دَخَلَ عَلَىَّ بَلَاؤُهُ وَ عَارُهُ، وَ قِيلَ: هَذَا أدَبُ جَعْفَر
🔹ترجمه : «وقتی شخصی از شما شیعیان باتقوا و راستگو و امانتدار بوده، و اخلاقش با مردم نيكو باشد، دربارۀ او میگویند: ”اين مرد، جعفرىّ مذهب است.“ و من از این مسئله خوشحال میشوم و از ناحیهٔ وی، سرور و شادی در دلِ من پدید میآید. ولی اگر غیر از این باشد، بر دلِ من، بَلا و گرفتاری و عار و ننگش پديدار مىشود! و دربارهاش میگویند: ”اين اخلاقِ ناپسند، حاصلِ ادب و تربیت جعفر [صادق علیه السلام] است!»
📔 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 636
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
#درس_های_توحیدی #پیشنهاد_مطالعه
📌 مراد از «روح» در آیهٔ شریفهٔ [ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي ] = از روح خود در او دَمیدم
حجر ۲۹ - ص ۷۲.
✏️ ابتداء مقدمه ای را متذکر میشویم :
←مطالب بدیهی مطالبی است که عقل به وضوح و روشنی آن ها را می فهمد و مورد قبول همهٔ عقلاء میباشد. برای اثبات اینگونه مطالب نیاز به استدلال های پیچیده نیست و با التفات و توجه همگی آنهارا تصدیق میکنند. بدیهیات محدود اند مانند : استحاله وجود معلول بدون علت، اجتماع نقیضین و.... این مسائل از مدرکات اولیه عقل و تغییر ناپذیر است. وحی هم با همین مطالبِ روشن عقلانی ثابت میشود و استدلالات آن متکی به آن است.
💠 بر این اساس، هرکجا که ظاهر وحی و مطالبی که به وحی منتسب است با مستقلات و مدرکات اولیه و قطعیه عقل مخالف باشد پذیرفتنی نیست [ البته اگر سند آن درست نباشد و توجیه روشنی هم برای آن نباشد ] البته در صورتیکه سند و صدور آن قطعی باشد، [ و در عین حال وحی با مطالب اولیه و بدیهی عقل مخالف باشد ] باید ظاهر وحی را توجیه و تأویل کرد.
✓روشن است که چنین چیزی [ مخالفت وحی با بدیهیات ] در مدارک وحیانی نیست مگر آنکه قبل از هر توجیهی، خودِ وحی به بهترین صورت آن را توجیه نموده و حقیقت را روشن کرده است. از قبیل آیه شریفهٔ [ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي ]
❌ متاسفانه برخی از پیروان مکاتب بشری بر اثر عدم متابعت از وحی و اهل البیت علیهم السلام، دچار انحراف شده و پنداشته اند که : 👈🏻 این آیه مُشعِر است به ارتباط کُلّ و جُزء. یعنی نفخت فيه من روحي دالّ است بر نسبت آدم به ربّ خود که بعينه نسبت جزء به کُلّ...
به عبارت دیگر : خداوند موجودی است که تشکیل شده از روح و غیر روح، و خداوند متعال از روح خود در آدم دمیده است
✅ و حال آنکه اگر انسان به منابع وحیانی مراجعه کند می یابد که مراد از این آیه چیز دیگری است.
⬇ ⬇ ⬇
🔆 مرحوم شیخ صدوق در کتاب شریف «التوحيد» بابی را در تفسیر این قول خداوند تبارک و تعالی منعقد کرده اند و روایاتی را ذکر میکنند که کاملا متباین با تفسیر دیگران است.❗️
✓ طبق آنچه که از روايات اهل البیت علیهم السلام بدست می آید، در این آیه مقصود از اینکه خداوند روح را به خودش اضافه نموده و فرموده : از روحِ خود در آن دَمیدَم.اضافه تشریفی است. 👈🏻 يعني خداوند روحي را خلق کرده - و با نسبت دادن آن به خود - به آن شرافت بخشیده چنانچه خانهٔ کعبه را به جهت شرافت و عظمت به خودش نسبت داده و فرموده : خانهٔ مَن [ بَيْتِي ].
✘نه آنکه روح حصّه و جزئی از وجود خداوند تبارک و تعالی باشد و خداوند آن را در آدم دمیده است تا در نتیجه قائل بر اباطیل مکاتب بشری شویم...
←از باب نمونه دو روایت را تقدیم محضر میکنیم :
1⃣ حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْعَلَوِيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ - وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي قَالَ رُوحٌ اِخْتَارَهُ اَللَّهُ وَ اِصْطَفَاهُ وَ خَلَقَهُ وَ أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ فَضَّلَهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَرْوَاحِ فَأَمَرَ فَنُفِخَ مِنْهُ فِي آدَمَ .
2⃣ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ اَلطَّائِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» كَيْفَ هَذَا اَلنَّفْخُ فَقَالَ... إِنَّمَا أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ لِأَنَّهُ اِصْطَفَاهُ عَلَى سَائِرِ اَلْأَرْوَاحِ كَمَا قَالَ لِبَيْتٍ مِنَ اَلْبُيُوتِ بَيْتِي وَ لِرَسُولٍ مِنَ اَلرُّسُلِ خَلِيلِي وَ أَشْبَاهِ ذَلِكَ وَ كُلُّ ذَلِكَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبَّرٌ .
📕 نام کتاب : التّوحيد نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 170 / ٢٧ ـ باب معنى قوله عزوجل : ونفخت فيه من روحي
@Menhajol_velayat
🔥 آخر ماه رجب سالروز مرگ ابوحنیفه و شافعی
← در سال ۱۵۰ هـ نُعمان بن ثابت مشهور به ابوحنیفه رئیس حنفی ها در بغداد از دنیا رفت و در همان شهر دفن شد
✍🏻 جناب آلوسی از علمای اهل تسنن در مقدمه کتاب «مختصر تحفة الاثني عشرية» نيز از قول ابوحنيفه تصريح مي کند که وي مدت دو سال از محضر امام صادق صلوات الله عليه استفاده برده است :
🔹وهذا أبو حنيفة - رضي الله تعالى عنه - وهو بين أهل السنة كان يفتخر ويقول بأفصح لسان: لولا السنتان لهلك النعمان، يريد السنتين اللتين صحب فيهما لأخذ العلم الإمام جعفر الصادق - رضي الله تعالى عنه -. وقد قال غير واحد أنه أخذ العلم والطريقة من هذا ومن أبيه الإمام محمد الباقر ومن عمه زيد بن علي بن الحسين - رضي الله تعالى عنهم -.
🔸←ترجمه : «اين ابو حنيفه است كه در بين اهل تسنن بوده 👈🏻 و دائما افتخار مي کرد و با زباني فصيح مي گفت: اگر آن دوسال نبود، هلاک مي شدم. مقصودِ [ابو حنيفه] دو سالي است که در طول آن از امام جعفر صادق [عليه السلام] کسب علم نموده است. و به تحقيق چندين نفر گفته اند که او علم و طريقت را از اين [يعني امام صادق سلام الله عليه] و از پدرش امام باقر [سلام الله عليه] و از عمويش زيد بن علي بن الحسين – رضوان خدا بر همه آنها باد - اخذ کرده است.»
📕 نام کتاب : مختصر التحفة الاثني عشرية نویسنده : الآلوسي، محمود شكري جلد : 1 صفحه : 8
📌 بسیاری از علمای اهل تسنن تصریح کرده اند که علاوه بر ابوحنیفه ، بزرگان و امامانِ اهل تسنن به صورت مستقيم و يا با واسطه شاگردان صادقین علیهما السلام بودند.
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
🔥 به مناسبت سالروز مرگ ابوحنیفه
⚠️ #پیشنهاد_مطالعه
⭕️ وقتی مؤمن الطاق، ابوحنیفه را بیچاره کرد...
محمّد بن علی بن نعمان بی أبی طریفة بجلی کوفی، ملقب به مؤمن الطاق رحمه الله، یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام است. او را صاحب طاق و طاقی و شاه طاق میگفتهاند، این لقب بدین خاطر بود که وی در طاق المحامل کوفه دُکان صرافی داشت. البته از آن جهت که در کار صرافی خبرگی داشت و میتوانست پول اصل را از تقلبی تشخیص دهد به او شیطان طاق میگفتند. البته گفته شده است چون در مناظرهای بر ابوحنیفه پیروز شد، ابوحنیفه نخستین کسی بود که او را شیطان طاق نامید، و چون هشام بن حکم این را شنید، نخستین کسی بود که او را مؤمن طاق نامید. ←وی بسیار با ابوحنیفه بحث داشته و گاهی جوابهایی به او داده که جالب توجه است و گاهی انسان را به خنده شوق وا میدارد. حال چند گزارش از گفتگوهای او را میخوانیم و البته یکی را ترجمه نمیکنم:
1⃣ ابوحنیفه: آیا به رجعت اعتقاد داری؟
مؤمن طاق: بلی.
ابوحنیفه: پس پانصد اشرفی به من قرض بده که در رجعت وقتی برگشتم به تو پس میدهم. ( جهت تمسخر و کنایه به رجعت )
مؤمن طاق: قبول دارم، به شرط اینکه برای من ضامنی بیاور که وقتی به دنیا برمیگردی به شکل انسان برگردی. میترسم که رجعت تو به شکل غیر انسانی باشد و من تو را نشناسم و نتوانم وجهم را از تو دریافت کنم. 😁
(رجال نجاشی، ص ٣٢٦)
2⃣ ابوحنیفه به مؤمن الطاق گـفت: اگر واقعاً علی بن ابی طالب (علیهما السّلام) پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) حقّی داشت چرا حقّ خود را مطالبه نکرد؟ مؤمن الطاق با لبخند پاسخ داد: میترسید جنیّان او را بکُشند، همانگونه که سعد بن عباده را کشتند! (بحار الانوار، ج ٤٧، ص ٣٩٩)
👈🏻 سعد بن عباده از بزرگان انصار بود و پس از جریان سقیفه مخالفت خود را با خلافت ابوبکر ابراز کرد و در خلافت عمر نیز بر عقیده خود ماند و خلافت را حق او نمیدانست. او در مقام اعتراض به خلافت عمر راهی زمینهایش در شام شد اما در بیابانهای اطراف مدینه در سال پانزده هجری در پنجاه و شش سالگی به دست خالد بن ولید، مأمور عمر کشته شد. اما به منظور پیشگیری از مقابله انصار، بین عامه مردم شایع کردند، او توسط جنیان به قتل رسیده است.
3⃣ پس از شهادت امام صادق علیه السلام، ابوحنیفه به مؤمن طاق گفت: امامِ تو از دنیا رفت. (یعنی دیگر سنگ چه کسی را میخواهی به سینه بزنی) وی پاسخ داد: بلی، لیکن امام تو (شیطان) تا روز قیامت زنده خواهد بود. (اشاره به آیه: قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرین اِلی یَوْمِ الْوَقْتِ المَعْلُومِ)
(رجال الکشی، قم: آل البیت، ج ٢ ص ٤٢٦)
4⃣ یک روز ابو حنیفه با مؤمن طاق در یکی از بازارهای کوفه همراه شد، شخصی فریاد میزد چه کسی بچهای که (ضال) گمشده است را دیده است؟ مؤمن طاق گفت: بچه گمشدهای را ندیدم؛ ولی اگر پیر (ضال) گمراه میخواهی، بیا و ابوحنیفه را بگیر!😁 (بحارالانوار، ج ٤٧ ص ٤٠٠)
5⃣ ... قِيلَ إِنَّهُ دَخَلَ عَلَى أَبِي حَنِيفَةَ يَوْماً فَقَالَ لَهُ أَبُوحَنِيفَةَ بَلَغَنِي عَنْكُمْ مَعْشَرَ اَلشِّيعَةِ شَيْءٌ فَقَالَ فَمَا هُوَ قَالَ بَلَغَنِي أَنَّ اَلْمَيِّتَ مِنْكُمْ إِذَا مَاتَ كَسَرْتُمْ يَدَهُ اَلْيُسْرَى لِكَيْ يُعْطَى كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ. فَقَالَ مَكْذُوبٌ عَلَيْنَا وَ لَكِنِّي بَلَغَنِي عَنْكُمْ مَعْشَرَ اَلْمُرْجِئَةِ أَنَّ اَلْمَيِّتَ مِنْكُمْ إِذَا مَاتَ قَمَعْتُمْ فِي دُبُرِهِ قَمْعاً فَصَبَبْتُمْ فِيهِ جَرَّةً مِنْ مَاءٍ لِكَيْ لاَ يَعْطَشَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ مَكْذُوبٌ عَلَيْنَا وَ عَلَيْكُمْ. (رجال الکشی، قم: آل البیت، ج ٢ ص ۴۳۴ )
✅ جالب آنکه ابوحنیفه خودش شروع میکرده و خودش هم به غلط کردن میافتاده.
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه
📌 آنها اهل رأفت و مهربانی ، علم و بردباری هستند
🔸 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
إِنَّ شِيعَةَ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ كَانُوا خُمْصَ الْبُطُونِ ذُبُلَ الشِّفَاهِ وَ أَهْلَ رَأْفَةٍ وَ عِلْمٍ وَ حِلْمٍ يُعْرَفُونَ بِالرَّهْبَانِيَّةِ فَأَعِينُوا عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِالْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ.
💠 ترجمه : «از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه فرمود:
شيعيان على عليه السّلام، شكمهايشان لاغر و لبهايشان خشكيده بود. آنها اهل رأفت و مهربانى و علم و بردبارى بودند. اكنون نيز به زهد و بى رغبتى به دنيا شناخته مى شوند. پس با پرهيزكارى از گناه، و سعى و تلاش در كارهاى نيك، خودتان را بر آنچه به آن عقيده داريد، يارى كنيد.
📙 کتاب صفات الشیعه شیخ صدوق اعلی الله مقامه الشریف حدیث 18
@menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اعتقادی #سخن_علماء
📌وحدت يا اتحاد!؟
🔚 آیت الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله
✏️ عَنْ بَشِیرٍ فِی حَدِیثِ سُلَیمَانَ مَوْلَی طِرْبَالٍ قَالَ: ذَکرْتُ هَذِهِ الْأَهْوَاءَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: لَا وَ اللَّهِ مَا هُمْ عَلَی شَیءٍ مِمَّا جَاءَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صلیالله علیه و آله إِلَّا اسْتِقْبَالَ الْکعْبَةِ فَقَط؛
🔹←ترجمه : «سليمان مولی طربال گفت : خدمت امام صادق عليه السلام صحبت از آنان (مخالفین) كردم. حضرت فرمود: نه به خدا قسم نيستند بر آنچه رسول الله صلي الله عليه وآله آورد، مگر فقط روی كردن به طرف قبله.»
📕 نام کتاب : المحاسن نویسنده : البرقي، ابو جعفر جلد : 1 صفحه : 156
@Menhajol_velayat
💠 فهرست مطالبی مرتبط با توحید و خداشناسی بر محور علم کلام
⚠️ بخوانید و #نشر_دهید
✏️ معصومین علیهم السلام تنها راه رسیدن به توحید
https://eitaa.com/menhajol_velayat/649
✏️ اثبات وجود خداوند متعال در مناظره امام صادق علیه السلام [ بسیار زیبا ]
https://eitaa.com/menhajol_velayat/601
✏️ مراد از «روح» در آیهٔ شریفه [ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي ]، آیا درست است که حصّه ای از ذات الهی در ما وجود داشته باشد !؟
https://eitaa.com/menhajol_velayat/692
✏️ مراد از مکر و خُدعهٔ الهی چیست!؟
https://eitaa.com/menhajol_velayat/615
✏️ آیا خداوند می تواند سنگی را خلق کند که خود نتواند آن را بلند کند!؟
https://eitaa.com/menhajol_velayat/391
✏️ خداوند متعال چجوری است!؟
https://eitaa.com/menhajol_velayat/518
✏️ آیا ممکن است روزی علوم تجربی اثبات کند که خالقی برای این جهان وجود ندارد !؟
https://eitaa.com/menhajol_velayat/574
✏️چرا خداوند تبارک و تعالی - با اینکه قادر بود - تمامی خلق را اهل توحید خلق نکرد !؟
https://eitaa.com/menhajol_velayat/174
✏️ چرا خداوند قابل رؤیت نیست!؟
https://eitaa.com/menhajol_velayat/222
✏️ توحید در کلام امام هادی علیه السلام و بیان چند اصل اعتقادی
https://eitaa.com/menhajol_velayat/285
✏️ چرا خداوند تبارک و تعالی امر به عبادت و بندگی کرد !؟
https://eitaa.com/menhajol_velayat/494
✏️ دانلود کتاب شریف «التوحيد» شیخ صدوق أعلی الله مقامه الشریف
https://eitaa.com/menhajol_velayat/617
🖇 آرشیو منهاج الولایة :
@menhajol_velayat2
#ماه_شعبان
🌸حلول ماه مبارک شعبان المعظم بر محبين حضرت ولی عصر عجل الله تعالي و فرجه الشريف مبارک باد.🌸
✏️ علامه مجلسی رحمة الله عليه در زاد المعاد آورده است:
←بدان که فضل ماه شعبان زیاده از ماه رجب است و به حضرت سید انبیاء صلی الله علیه و آله و سلّم منسوب است.
🔹از حضرت رسالت پناه صلی الله علیه و آله و سلّم منقول است که: ماه شعبان ماهی است شریف و آن ماه من است و حاملان عرش الهی آن را تعظیم می نماید و حرمت آن را میشناسند و آن ماهی است که در آن روزی های بندگان از برای ماه رمضان زیاده میشود و در آن بهشت ها را زینت می کنند.
آن را شعبان نام کردهاند برای آنکه در آن روزی های مومنان مُتشعّب و بسیار می گردد و حسنه در آن ماه هفتاد برابر مضاعف می گردد و گناه در آن پست می گردد و آمرزیده می شود و اعمال خیر در آن مقبول می گردد و خداوند جبّار نظر میکند به سوی روزه داران و عبادت کنندگان این ماه، پس به ایشان با حاملان عرش مباهات میکند.
📔 زاد المعاد، علامه مجلسی، صفحهٔ ۴۳
@Menhajol_velayat
#ماه_شعبان
📌 کمترین پاداش کسی که یک روز از ماه شعبان را روزه بگیرد این است که...
➖أَخْبَرَنَا الشَّیْخُ الْفَقِیهُ أَبُوجَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ بَابَوَیْهِ رِضَی اللَّهِ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِیسَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِیسَی بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ فَضْلٍ الْهَاشِمِیِّ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: صِیَامُ شَهْرِ رَمَضَانَ ذُخْرٌ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُکْثِرُ الصِّیَامَ فِی شَعْبَانَ إِلَّا أَصْلَحَ اللَّهُ أَمْرَ مَعِیشَتِهِ وَ کَفَاهُ شَرَّ عَدُوِّهِ وَ إِنَّ أَدْنَی مَا یَکُونُ لِمَنْ یَصُومُ یَوْماً مِنْ شَعْبَانَ أَنْ تَجِبَ لَهُ الْجَنَّةُ.
🔹ترجمه : «امام صادق علیه السلام فرمودند: روزه ماه مبارک رمضان اندوختهٔ بنده است برای روز قیامت و هیچ بندهای نیست که فراوان در ماه شعبان روزه بگیرد جز آنکه خداوند امر معاش او را اصلاح و شرّ دشمنان را از او دفع میکند و←کمترین پاداش کسی که یک روز از ماه شعبان را روزه بگیرد این است که بهشت برای او واجب میگردد.»
📔 نام کتاب : فضائل الأشهر الثلاثة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 43
📝 جهت دانلود ترجمه کتابِ فضائل ماه رجب و شعبان و رمضان، کلیک کنید
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهات_اعتقادی #جبر
📌 مراد از «من یشاء» در قرآن چیست!؟ آیا خداوند هرکه را که بخواهد هدایت میکند و هرکه را بخواهد هدایت نمیکند!؟
✅ حجت الاسلام استاد روستایی حفظه الله
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_شعبان #مناجات_شعبانیه
📌 مناجات شعبانیه یکی از ادلهٔ حقانیت ائمه اطهار علیهم السلام
❇️ مرحوم امام خمینی رضوان الله علیه
✍🏻 تمام مسائلی که عرفاء آنان را در کتب طولانی خود میگویند در چند کلمهٔ مناجات شعبانیه هست...
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحيم▫️
#ماه_شعبان
📌استغفار در ماه شعبان
✏️ از بافضلیت ترین اعمال در ماه شعبان که بسیار سفارش شده استغفار است.
←چنانکه از امام صادق علیه السلام در مورد افضل دعاها در این ماه سؤال شد و حضرت در جواب فرمودند:
بهترین دعاها در ماه شعبان استغفار است. [۱]
🔹باتوجه به روایات، در ماه شعبان دو استغفار ذکر شده است :
1⃣ استغفار اول
از ريّان بن صلت روايت شده كه گفت:
علىّ بن موسى الرّضا عليهما السّلام فرمود: هر كس در هر روز از ماه شعبان هفتاد بار به اين لفظ{أسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أسْئَلُهُ التَّوْبَة} طلب آمرزش كند، خداوند متعال برات آزادى از آتش دوزخ را براى او مىنويسد و نيز جواز عبور از پل صراط را، و او را بمنزلگاه قرار كه بهشت است وارد مىكند. [۲]
2⃣ استغفار دوم
محمد بن أبی حمزه از امام صادق علیه السلام نقل ميكند كه حضرت فرمودند:
هر کس در هر روز از ماه شعبان هفتاد مرتبه بگوید {أسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِي لا إلهَ إلّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ الحَيُّ القَيُّومُ وَأتُوبُ إلَيْه} حق تعالی روح او را در افق مبین جای دهد.
عرض کردم: افق مبین چیست؟
فرمود: آن فضای وسیعی است که در پیش عرش و در فضا نهر ها جاری است و در کنار آن نهر ها به عدد ستاره های آسمان قدح هایی هست. [۳]
📔 منابع :
۱) فضائل اشهر الثلاث، الشیخ الصدوق، ص۵۶
۲)عيون أخبارالرضا، الشيخ الصدوق، ج۱، ص۶۲
۳) مصباح المتهجد، الشيخ الطوسی، ص۸۲۹
@Menhajol_velayat
#ماه_شعبان #مناجات_شعبانیه
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱ ]
←فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ... 💔
✏️ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاسْمَعْ دُعائِى إِذا دَعَوْتُكَ، وَاسْمَعْ نِدائِى إِذا نادَيْتُكَ، وَأَقْبِلْ عَلَىَّ إِذا ناجَيْتُكَ، فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ، وَوَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكِيناً لَكَ، مُتَضَرِّعاً إِلَيْكَ، راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابِى
💠 ترجمه : «پروردگارا بر محمد و آل محمد درود فرست، و دعایم را بشنو هنگامی که صدایت کردم، صدایم را بشنو آن گاه که با تو نجوا کردم و به من رو کن! که من، از دیگران به سوی تو فرار کرده ام...
و در آستان تو قرار گرفتم در حالیکه درمانده تو أم و به سوی تو در حال تضرع و زاری هستم و به آنچه نزد تو از ثواب می باشد، امیدوارم...»
@Menhajol_velayat
#نکات_اعتقادی #پیشنهاد_مطالعه
🔚 پاسخ به یک تفکر اشتباه در تمسک به أدلهٔ نقلیه در عقاید
✍🏻 استاد سيد قاسم علي احمدی حفظه الله :
❌ شاید به ذهن برخی خطور کند که : اصول دین عقلی است و باید با دلیل عقلی آن ها را اثبات کرد، نه تقلیدی که انسان بتواند گفتهٔ دیگران را در آن ها بپذیرد و به دلیل شرعی تمسک کند.
✅ این اشکال ناشی از عدم آشنایی با آیات و روایات است. با مراجعه به آن ها و انس گرفتن با روایات، روشن میشود که : سخنان امامان معصوم علیهم السلام در باب اصول دین، تذکرات عقلی [ از باب ارشاد و راهنمایی به حکم عقل ] است. اصولا هیچکس بیشتر از قرآن و پیامبر و اهل بیت علیهم السلام مردم را بر عقل توجه نداده اند...
←پیامبران عقل های مردم را بر می انگیزانند و بارور می سازند تا از احکام عقلی استفاده کنند و با پیروی عقل به سعادت دنیا و آخرت برسند. آن ها آمده اند تا دلایل عقلی را - که بر وجود خداوند و وحدت او و صفاتش دلالت میکنند و در عقولْ مستور و نهفته شده اند و با آگاهانیدن و تذکر و اشاره، حجاب های عقول برطرف میشوند و مردم به آن دلایل می رسند، - برای آن ها آشکار سازند
💥 پس مراجعه به قرآن و روایات برای اثبات عقاید در واقع مراجعه به عقل است و سبب توجه به اندوخته های عقلی و آشکار کردن آن ها و استدلال کردن به آنها میشود
📕 شرح رساله اعتقادات مرحوم علامه مجلسی صفحه ۳۹ و ۴۱
@Menhajol_velayat