eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
428 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
هر کس او را نمی‌شناسد الآن بشناسد، و هر کس نمی‌داند او کیست بداند که...💚 ➖ إبن صباغ مالکی از علمای اهل تسنن روایت کرده است: ✍🏻 وروي عن مجاهد قال : خرج النبيّ صلى الله عليه و آله وهو آخذ بيد فاطمة فقال : من عرف هذه فقد عرفها ، ومن لم يعرفها فهي فاطمة بنت محمّد ، وهي بضعة منّي ، وهي قلبي وروحي الّتي بين جنبيَّ ، فمن آذاها فقد آذاني ، ومن آذاني فقد آذى اللّه . ▫️ترجمه : «روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله دستان حضرت فاطمه زهرا علیها السلام را گرفت و فرمود: هر کس او را نمی‌شناسد الآن بشناسد، و هر کس نمی‌داند او کیست بداند 👈🏻 که او فاطمه دختر من و پاره تن من است. او قلب من است. او روح میان دو پهلوی من است. هر کس او را بیازارد، مرا آزرده و هر کس مرا بیازارد، خدا را آزرده است.» 📗 نام کتاب : الفصول المهمة في معرفة الائمة نویسنده : المالكي المكي، علي بن محمد بن أحمد    جلد : 1  صفحه : 664 @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ معصومین، تنها راه رسیدن به توحید 📝 عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ علیه السلام بِمَا أُوَحِّدُ اللَّهَ فَقَالَ يَا يُونُسُ لَا تَكُونَنَّ مُبْتَدِعاً مَنْ نَظَرَ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ تَرَكَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ صلی الله علیه وآله ضَلَّ وَ مَنْ تَرَكَ كِتَابَ اللَّهِ وَ قَوْلَ نَبِيِّهِ كَفَر . به امام كاظم عليه‏ السلام عرض كردم : توحيد الهى را چگونه بيابم؟ فرمودند: در علم توحيد و خداشناسى بدعت‏گذار مباش و در اين راه با پاى خود گام مزن، هر كس بر اساس نظر خويش بنگرد هلاك خواهد شد، و هر كس اهل بيت پيامبرش را واگذارد گمراه خواهد شد، و هر كس كتاب خدا و گفتار رسولش را وانهد كافر خواهد شد. 📗 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 56 ⚜ در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم : َ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُم‏ موحد حقیقی معارف را از شما اخذ می‌کند. ⚜ امام باقر علیه السلام : بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ َِ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏ وَ لَوْلَانَا مَا عُبِدَ اللَّهُ. ترجمه : «به وسیله ما خدا عبادت و شناخته می‌شود و خدا یکتا خوانده می‌شود و اگر ما نبودیم خدا عبادت نمی‌شد.» 📗 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 145 🖋... دقت در این روایات نورانی این حقیقت را برای ما روشن می‌سازد که توحید واقعی تنها از طریق اهل بیت علیهم السلام به دست می‌آید؛ 👈🏻 کسی که درس خداشناسی را از ایشان نگیرد و به تعالیم ایشان گردن ننهد، بالاخره گرفتار شرک و تشبیه می‌شود و نمی‌تواند یک موحّد واقعی باشد؛ همانطور که در واقعیت خارجی می‌بینیم همه متفکرین بشری که در توحید خدای متعال تسلیم مکتب اهل بیت علیهم السلام نشدند ، دیر یا زود به دام تشبیه گرفتار آمده‌اند و نتوانسته‌اند از شرک و الحاد مصون بمانند. ... و السلام علی من اتبع الهدی... @Menhajol_velayat
⚜بسم الله الرحمن الرحیم⚜ 🏴 بمناسبت سالروز وفات شیخ اعظم انصاری رحمة الله علیه ۱۸ جمادی الثانيه 💠 جایگاه علمی ویژه شیخ انصاری ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه : 📝  ... از وفات شیخ انصاری «رضوان الله علیه» تا کنون حدود ۱۶۰ سال می‌گذرد. اگر فرض کنیم که شیخ از سی سال قبل از وفاتش مدرّس عالی‌مقامی بوده است، اکنون تقریباً ۱۹۰ سال از آن زمان می‌گذرد. در طول این مدت تمام افکاری که در مجامع علمی و حوزه‌های شیعه مطرح و مدار بحث بوده، یا سخنان شیخ بوده و یا از سخنان ایشان الهام گرفته است. این مطلبی است که قابل انکار نیست و هر شخصی وارد حوزه‌ها بشود، آن را می‌فهمد. 🔹در این مدت، افکار علما و فقها روی هم آمده، تبادل فکری شده، آرا نضج یافته، در مطالب علمی حک و اصلاح شده، ولی با این‌همه با گذشت ۱۹۰ سال، هنوز آرا و نظریات فقهی و اصولی شیخ انصاری مقام اول را داراست. این جهتی است که برای ما ملموس است. ما مباحثه‌ای در مبحث تعادل و تراجیح داشتیم. به نظر می‌رسید که مطالب متأخرین در سطح پایین‌تری از مطالب شیخ است با آنکه متأخرین حرف‌های شیخ را دیده‌اند. 🔸در حال حاضر، تحقیقات شیخ در هر مسأله‌ای جزء تحقیقات درجه اول است و این گونه نیست که بگوییم نظریات اصولی و فقهی شیخ، دیگر کهنه شده است، بلکه درست بر عکس است و چنین به نظر می‌رسد که آرای شیخ مرحله نهایی را طی کرده و پس از وی تنزّل آغاز شده است. 📚جرعه‌ای از دریا، جلد ۱ ، صفحه ۱۳۰ @zanjani_net @Menhajol_velayat
💠 ایام ولادت با سعادت حضرت زهراء سلام الله علیها تهنیت باد ✍🏻 مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه : شیخ طوسی در مصباح المتهجد و غیر آن، و اکثر محقّقان ذکر کرده‌اند که ولادت آن حضرت در روز بیستم ماه جمادی الثّانی بود و گفته‌اند که: روز جمعه بود در سال دوّم بعثت؛ و بعضی گفته‌اند که در سال پنجم بعثت بود؛ و عامّه روایت کرده‌اند که ولادت آن جناب پنج سال پیش از بعثت بود؛ و قول اوّل اشهر و اقوی است. 📕جلاء العیون، ص ۱۵۲ @Menhajol_velayat
🌸 من از او ادب آموختم...🌸 🖋 مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه می‌فرمایند : 🔹حضرت رسالت صلّی اللّه علیه و آله وقتی به مدینه هجرت فرمود، امّ سلمه را به نکاح خود در آورد و فاطمه علیها السّلام را به او سپرد که خدمت و تربیت نماید. امّ سلمه گفت: 👈🏻 بخدا سوگند که من از او ادب می‌آموختم و او را حاجت به آموختن آداب نبود و همه چیز را بهتر از من و دیگران می‌دانست. 📙 جلاء العیون، مجلسی رحمه‌الله، ص ١٥٦ @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🌸بانوی بی‌همتا...🌸 💠 علامه مجلسی رحمه‌الله می‌نویسد : شیخ صدوق به سند معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که: حضرت فاطمه علیها السّلام را نُه نام است نزد حق تعالی: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیّه، راضیه، مرضیّه، محدّثه و زهرا؛ سپس حضرت فرمود: آیا می‌دانی که چیست تفسیر فاطمه؟ راوی عرض کرد: خبر ده مرا ای سیّد من. فرمود: یعنی بریده شده است از بدی‌ها. 👈🏻 اگر امیرالمؤمنین فاطمه علیهم السلام را تزویج نمی‌نمود، او را کُفوی نبود بر روی زمین تا روز قیامت! 🖋 مؤلّف گوید: صدّیقه به معنی معصومه است، و مبارکه یعنی صاحب برکت در علم و فضل و کمالات و معجزات و اولاد گرام، طاهره یعنی پاکیزه از صفات نقص، زکیّه یعنی نموکننده در کمالات و خیرات، راضیه یعنی راضی به قضای الهی، مرضیّه یعنی پسندیده خدا و دوستان خدا، محدّثه یعنی ملک با او سخن می‌گفت، و زهرا یعنی نورانی به نور صوری و معنوی. ⚠️ بدان که این حدیث شریف دلالت می‌کند بر آنکه حضرت علی علیه السّلام از جمیع پیغمبران و اوصیای ایشان به غیر از پیغمبر آخر الزّمان صلّی اللّه علیه و آله افضل باشد، بلکه بعضی استدلال بر افضلیّت فاطمه زهراء علیها السّلام بر ایشان نیز کرده‌اند. 📗جلاء العیون، صفحه ۱۶۱ @Menhajol_velayat
🌸 فرا رسیدن سالروز ولادت فرخندۀ امّ‌الائمة النّجباء، إنسیة الحوراء ، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. امام عسکری علیه‌السلام از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها روایت فرمودند : ✨ «هر کس عبادت خالصانۀ خود را به سوی خداوند فرستد، خدای تعالی نیز بهترین مصلحت او را به سویش نازل می‌فرماید.» 📝 «وقالت فاطمة صلوات‌الله‌عليها: من أصعد إلى الله خالص عبادته، أهبط الله إليه أفضل مصلحته.» 📔 نام کتاب : تفسير الإمام العسكري نویسنده : المنسوب الى الإمام العسكري    جلد : 1  صفحه : 327 @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 فضائل حضرت زهراء سلام الله علیها به اعتراف مخالفین! 🌸 🔸 استاد حامدرضا معاونیان حفظه الله تعالی احمد بن یوسف قرمانی، مورّخ عامه در قرن دهم به اسناد خود از عایشه نقل می‌کند که گوید: ✨ ترجمه : «ما در شب تاریک در شعاع نور چهره فاطمه علیهاالسلام خیاطی، پشم‌ریسی و سوزن نخ می‌کردیم؛ و او هنگامی که حسن علیه‌السلام را پس از وقت نماز عصر به دنیا آورد، چون برخلاف دیگر زنان نِفاس نداشت، بلافاصله نماز مغرب خود را بجای آورد!» 📔 أخبار الدُّوَل وآثار الاُوَل، جلد۱، صفحه ۲۵۶ @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ طلب معارف از غیر اهل البیت علیهم السلام...! «آیت الله وحید خراسانی حفظه الله تعالی» 💠 كُلُّ مَا لَمْ يَخْرُجْ مِنْ هَذَا اَلْبَيْتِ فَهُوَ بَاطِلٌ. 📖 نام کتاب : وسائل الشيعة ط-آل البیت نویسنده : الشيخ حرّ العاملي جلد : 27 صفحه : 75 📌 هر کسی همونطور که خودش آلوده هست حرفش هم آلوده هست. فقط کسانی که آلوده نیستند ( میشود گفت ) حرفشان آلوده نیست و آن چهارده معصوم علیهم السلام هستند 📌 فرض کنید الان ابن سینا ، فارابی ، ارسطو ، افلاطون… همه اینها در کمال قدرت فکری ( هستند ). اما عصمت که ندارند. قطعا فکر آلوده به خطاست. حرف هم مولود فکر است. اون حرف هم قهرا آلوده خواهد بود. پس حرف پاک را از کجا باید پیدا کنیم؟ حرف پاک فقط حرف کسانی است که صاحب مقام عصمت باشند… @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 💠 هرگاه این گزارش را می‌خوانم یا بیاد می‌آورم، چنان از حال و أحوال خود نزد امامم خجل می‌شوم که گویی دنیا برایم به پایان رسیده است ⚠️ پیشنهاد مطالعه ✍🏻 حَدَّثَنِي حَمْدَوَيْهِ بْنُ نُصَيْرٍ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ، عَنْ زُرَارَةَ، قَالَ‏ شَهِدَ أَبُو كُرَيْبَةَ الْأَزْدِيُّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ الثَّقَفِيُّ عِنْدَ شَرِيكٍ بِشَهَادَةٍ وَ هُوَ قَاضٍ، فَنَظَرَ فِي وُجُوهِهِمَا مَلِيّاً ثُمَّ قَالَ جَعْفَرِيَّانِ فَاطِمِيَّانِ! فَبَكَيَا، فَقَالَ لَهُمَا مَا يُبْكِيكُمَا قَالا لَهُ نَسَبْتَنَا إِلَى أَقْوَامٍ لَا يَرْضَوْنَ بِأَمْثَالِنَا أَنْ يَكُونُوا مِنْ إِخْوَانِهِمْ لِمَا يَرَوْنَ مِنْ سُخْفِ‏ وَرَعِنَا، وَ نَسَبْتَنَا إِلَى رَجُلٍ لَا يَرْضَى بِأَمْثَالِنَا أَنْ يَكُونُوا مِنْ شِيعَتِهِ، فَإِنْ تَفَضَّلَ وَ قَبِلَنَا فَلَهُ الْمَنُّ عَلَيْنَا وَ الْفَضْلُ، فَتَبَسَّمَ شَرِيكٌ، ثُمَّ قَالَ إِذَا كَانَتِ الرِّجَالُ فَلْتَكُنْ أَمْثَالَكُمْ‏، يَا وَلِيدُ أَجِزْهُمَا هَذِهِ الْمَرَّةَ! قَالَ فَحَجَجْنَا فَخَبَرْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) بِالْقِصَّةِ فَقَالَ مَا لِشَرِيكٍ شَرِكَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِشِرَاكَيْنِ مِنْ نَارٍ. 🔸 زراره گوید: ابوکُرَیبه ازدی و محمّد بن مسلم ثقفی برای شهادت پیش قاضی شهر که نامش شریک بود رفتند. شریک با دقت نگاهی به چهره آن دو نمود، سپس گفت: هر دوی شما جعفری و فاطمی هستید (شیعه و دوستدار حضرت زهرا و امام صادق علیهماالسّلام هستید.) ⁉️ سپس اشک از دیدگان هر دو جاری شد. شریک گفت: چرا گریه میکنید؟! گفتند: ما را به خاندانی نسبت دادی که بواسطه کمیِ تقوای ما و لیاقت نداشتنمان راضی نیستند کسانی مثل ما جزء برادران دینی آنها محسوب شویم، و ما را به مردی منتسب کردی که راضی نمیشود مثل ما را شیعه خود بشمارد! اگر لطف فرماید و ما را قبول کند بر ما منت نهاده و بزرگواری فرموده است. 👈🏻 شریک لبخندی زده گفت: اگر کسی ارادتمند و پیرو داشته باشد، ای کاش کسی چون شما باشد. سپس به رفیقش گفت: ای ولید، شهادت آنها را این مرتبه قبول کن برای مرتبه بعد از آنها نمی‌پذیریم و دیگر شهادت نخواهند داد. سپس زراره گفت: ما در ایام حج رفتیم نزد امام صادق علیه السّلام و جریان را نقل نمودیم. فرمودند: وای بر شریک، خداوند او را روز قیامت با دو زنجیر آتشین ببندد. 📙 نام کتاب : إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 162 🖋 پی‌نوشت‌: الف) در دوره‌ای شهادتِ شیعیان در مجامع قانونی پذیرفته نمی‌شده، چون پیرو اهل بیت علیهم السلام بوده‌اند ب) اینکه شریک از چهره‌های آن دو یقین کرده که آنان از شیعیان و محبین حضرت زهرا و امام صادق عليهما السّلام هستند، ظاهرا بدلیل این است که آثار عبادت و تقوا در چهره‌هایشان نمایان بوده ج) وقتی جناب محمد بن مسلم رحمه الله با آن جلالت قدر و مقام والا که هر شیعه‌ای را به غبطه وامی‌دارد، از انتسابش به اهل بیت علیهم السلام خجل شود، همچو منی چه بگوید؟!!! د) امام صادق علیه السلام بدلیل اهانت به اصحاب خود و عداوت شریک با آنان، شریک را لعن و نفرین نمود. یک وجهش این است که امام روی شیعیان خود غيرت دارد، چنانکه از برخی روایات دیگر نیز قابل فهم است @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔴 مقام معظم رهبری دام ظله : «مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی - هر فرقه‌ای عقاید خودش را دارد و خواهد داشت - میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است 👈🏻 و اختلاف عقاید فقهی و کلامی میتواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است.» ✔️ بيانات معظم له در دیدار شرکت کنندگان در همایش کنفرانس وحدت اسلامی منبع : سایت معظم له ♦️ ۲۲ جمادی الثانی سالروز مرگ خلیفه اول است. ان شاء الله تعالی با حفظ وحدت اسلامی و احترام نسبت به برادران اهل تسنن به برخی از مَطاعِن أبوبکر بن أبي قحافه - در قالب بحثی علمی- اشاره خواهیم کرد. 🔻 🔻 🔻
⚠️ چرا بحث از مطاعن ⁉️ 🔸 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ، وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ، وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَهُ. ترجمه : « بدانید که شما رشد و تکامل را نمی شناسید تا آنکه ( بشناسید ) و ترک کنید کسی را که آن را ترک کرده است و به عهد و میثاق کتاب چنگ نمی زنید تا آن که بشناسید کسی که آن را نقض کرده و شکسته است و به آن تمسک نمی جوئید تا بشناسید کسی را که آن را دور انداخته است.» 📔 نهج البلاغه خطبه ۱۴۷ 🖍 به مقتضای این حدیث می‌گوئیم : آنچه در باره خلفای سه گانه در منابع تاریخی شیعه و اهل تسنن ذکر شده نه تنها موجب خدشه در ایمان و عدالت است بلکه اثبات عدم صلاحیت آنان برای مقام خلافت است. ما در اینجا به قطره ای از اقیانوس مطاعن آنان اشاره می‌کنیم و باید دانست که وقوف بر همه آن ها بر ظهور مولای غریب و مظلوم ما توقف دارد، 👈🏻 تا برهمگان واضح شود که آنها چه ظلم هایی بر بشریت کردند و چقدر مردم را از چشمه های زلال و شیرین معارف آسمانی - که حاملین آن محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله هستند - محروم نمودند و زحمات فخر انبیاء صلی الله علیه و آله را - که دعوت به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بود - از بین بردند. 🔸امام باقر علیه السلام فرمودند : إِنَّ عَلِيّاً(ع)آيَةٌ لِمُحَمَّدٍ وَ إِنَّ مُحَمَّداً يَدْعُو إِلَى وَلَايَةِ عَلِيٍّ ع. ترجمه : «امیرالمؤمنین علیه السلام آیه و نشانه ای برای حضرت محمد صلي الله عليه و آله است و همانا آن حضرت به ولایت امیرالمؤمنین دعوت می‌کرد» 📔 نام کتاب : بصائر الدرجات نویسنده : الصفار القمي، محمد بن الحسن جلد : 1 صفحه : 72 💠 بلکه ابدا بعيد نیست که گفته شود : زحمات تمام انبیاء را هدر دادند . همانطور که امام کاظم علیه السلام فرمودند : وَلَايَةُ عَلِيٍّ مَكْتُوبٌ فِي جَمِيعِ صُحُفِ الْأَنْبِيَاءِ وَ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً إِلَّا بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ وَ وَلَايَةِ وَصِيِّهِ عَلِيٍّ ع. ترجمه : «ولایت علي علیه السلام در تمام کتاب های پیامبران نوشته شده است و خداوند هیچ پیامبری را نفرستاده مگر با دعوت به نبوت محمد صلي الله عليه و آله و وصی بودن علی علیه السلام.» 📔 همان 👈🏻 أيضا با توجه به برخی روایات، عدم شناخت نسبت به مخالفین، مساوی با شریک بودن با آنان در ظلم بر اهل البیت علیهم السلام میباشد. امام باقر علیه السلام فرمودند : عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ لَمْ يَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِيَ إِلَيْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُكِبْنَا بِهِ فَهُوَ شَرِيكُ مَنْ أَبَى إِلَيْنَا فِيمَا وَلَّيْنَاهُ.❗ ترجمه : «هر كس بدى و ناروائى آنچه بسر ما آل محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم آمده است از ظلم و ستمى كه بر ما روا داشتند و حقوقى كه از ما بيغما بردند،و گرفتاريهائى كه ما بدان دچار شديم براى انجام كارى كه بعهدۀ ما بوده نفهمد،و در بارۀ اين جنايتها و خيانتها كه در حقّ‌ ما شده است بى‌تفاوت باشد با مرتكب آن شريك خواهد بود.» 📔 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال جلد ۱ صفحه ۲۳۸بنابراین خدشه در مطرح کردن چنین مسائلی با در نظر گرفتن وحدت اسلامی و احترام نسبت به اعتقادات اهل تسنن، بی وجه است. @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ 🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل ⚠️ پیشنهاد مطالعه طعن اول : تخلف از لشکر اُسامة 🖋تخلف ابوبکر از سپاه اسامه به اخبار متواتر قطعی ثابت شده است، و نیز به اختبار متواتر قطعی، متخلفان از جيش [ لشکر ] او به زبان رسول خدا صلی الله علیه و آله لعن گردیدند چنان که فرمود : 🔥 لَعَنَ أللَّهُ مَن تَخَلَّفَ عَن جيشِ اُسَامَة ترجمه : «خدا لعنت کند هر که از لشکر اُسامة سرپیچی نماید» 📕نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 30 صفحه : 428 🖍 و این مضامین در تواریخ و سِیَر و کتب معتبره خاصه و عامه ذکر شده است. توضیح مطلب این است که : رسول خدا صلی الله علیه و آله در واپسین روز های حیات مبارک خود دستور داد لشکری آماده شود و «اُسامة بن زید» را - که در سن جوانی بود - (۱) سردار آن لشکر قرار داد و جمعی از صحابه را امر فرمود که او را همراهی کرده و از حکم او پیروی کنند و تاکید فرمود که متوجه جنگ با روم شوند. أبوبکر و عمر از جمله مامورین و از کسانی بودند که اُسامة امیر آن ها بود و باید از او تبعیت می‌کردند، رسول خدا صلی الله علیه و آله چندین بار هرکسی را که از لشکر اُسامة تخلف نماید، لعنت کرد. 👈🏻 أبوبکر و عمر برای غصب خلافت از لشکر اُسامة تخلف نموده و مستحق لعن رسول خدا صلی الله علیه و آله شدند و به قرائن حالیه معلوم بود که غرض آن حضرت از این دستور و نفوذ جيش أسامة و تاکید در سرعت خروج ایشان، آن بود که مدینه خالی از منافقان شود و خلافت حضرت امیرالمومنین سلام الله علیه تثبیت شود. 📝 (۱) : از عظمت و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام آن است که : رسول خدا صلی الله علیه و آله او را در هیچ لشکری تحت فرمان کسی قرار نداد و در هر لشکری که او را می فرستاد فرمانده بود 🔻 🔻 🔻
🚫 گزارشی قابل توجه در این باره 🖋 واقدی و بلاذُری و محمد بن اسحاق و زهري و بلال بن عامر و اکثر مورخین و محدثین عامه گفته اند که ابوبکر و عمر داخل لشکر اُسامة بودند و نقل کرده اند که أسَامه به ابوبکر گفت : وَ أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ لَمْ يُبَايِعْ إِلَى أَنْ مَاتَ وَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَمَّرَنِي عَلَيْكُمْ فَمَنْ أَمَّرَكَ عَلَيَّ يَا أَبَا بَكْرٍ⁉️ 🔸ترجمه : « و اسامه بن زید با ابوبکر تا زمان مرگ خود بیعت نکردند و [ به ابوبکر و موافقين خلافت وی ] گفت : همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا امیر بر شما قرار داد ولی ای ابوبکر چه کسی تو را أمير قرار داده!؟ » 📖 نام کتاب : نهج الحق وكشف الصدق نویسنده : العلامة الحلي جلد : 1 صفحه : 276 🖍 همچنین نقل کرده اند که وقتی ابوبکر خبر خلافت خود را برای اُسَامَة فرستاد، أسَامه گفت : ولما بعث أبو بكر إلى أسامة يخبره بخلافته ، قال : أنا ومن معي ما وليناك أمرنا ، ولم يعزلني رسول الله عنكما ، وأنت وصاحبك بغير إذني رجعتما ، وما خفي على النبي موضع ، وقد ولاني عليكما ولم يولكما ، فهم الأول أن يخلع نفسه فنهاه الثاني ، فرجع أسامة ووقف بباب المسجد وصاح : يا معاشر المسلمين! عجبا لرجل استعملني رسول الله فعزلني وتأمر علي ، انتهى كلامه. 🔸 ترجمه : «رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا بر شما امیر کرد و مرا عزل نکرد [ و همچنین ] شما را بر من امیر نکرد تا از دنیا رفت. و تو [ ای ابوبکر ] و رفیقت عُمَر، بی رخصت من برگشتید و امری بر حضرت رسول صلی الله علیه و آله مخفی نبود و مرا و شما را می‌شناخت، مرا بر شما امیر کرد و شما را بر من امیر نکرد. » ❗️ 👈🏻 پس از این جواب منطقی و دندان شکن اُسامة، ابوبکر ‌‌[‌ با هیاهوی ظاهری ] خواست خود را از خلافت خَلع کند، اما عُمَر نگذاشت، پس اُسامة برگشت و بر در مسجد ایستاد و فریاد زد : «تعجب می‌کنم از مردی که رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا بر او امیر کرد. [ ولی آن مرد ] مرا عزل کرده و ادعای امیر بودن بر من می‌کند ❗️» 📕 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 30 صفحه : 432 @Menhajol_velayat
پیشنهاد مطالعه 👆🏻
📌 آنها اهل رأفت و مهربانی ، علم و بردباری هستند 🔸 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ‏ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ قَالَ: إِنَّ شِيعَةَ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ كَانُوا خُمْصَ الْبُطُونِ ذُبُلَ الشِّفَاهِ وَ أَهْلَ رَأْفَةٍ وَ عِلْمٍ وَ حِلْمٍ يُعْرَفُونَ بِالرَّهْبَانِيَّةِ فَأَعِينُوا عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِالْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ. 💠 ترجمه : «از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه فرمود: شيعيان على عليه السّلام، شكمهايشان لاغر و لبهايشان خشكيده بود. آنها اهل رأفت و مهربانى و علم و بردبارى بودند. اكنون نيز به زهد و بى‏ رغبتى به دنيا شناخته مى‏ شوند. پس با پرهيزكارى از گناه، و سعى و تلاش در كارهاى نيك، خودتان را بر آنچه به آن عقيده داريد، يارى كنيد. 📙 کتاب صفات الشیعه شیخ صدوق اعلی الله مقامه الشریف حدیث 18 @menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ 🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل ❌ طعن دوم : عزل از ابلاغ آیات سورهٔ برائت 🖋 رسول خدا صلی الله علیه و آله برخی از امور را به صحابه واگذار می کردند و هیچ امری را ابوبکر تفویض ننمود مگر آیات سورهٔ برائت را برای اهل مکه! [ بله فقط ابوبکر را - بخاطر مصالحی - فرمانده قرار داد و شکست خورد و برگشت ] و چون روانه شد، جبرئیل نازل شد و گفت : «حق تعالی می فرماید که رسالت تو را ادا نمی‌کند مگر تو یا کسی که از تو باشد» 📖 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 35 صفحه : 298 👈🏻 آنگاه بود که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام رفت و آیات را از ابوبکر گرفت و او را برگرداند و خود، آیات را در موسم حج برای اهل مکه خواند. ⚠️ واضح است که رسول خدا صلی الله علیه و آله کاری را بدون وحی الهی انجام نمی‌داد. (۱) پس اینکه حق تعالی امر کرد که آیات را به ابوبکر بدهد و بعد از او بگیرد، حکمتی در آن ظاهر نیست به غیر آن که معلوم شود که ابوبکر صلاحیت برای هیچ امری را ندارد، چه رسد به خلافت و امارت. کسی که صلاحیت ماموریت ابلاغ چند آیه از قرآن را ندارد، چگونه صلاحیت امری بزرگ مثل مسئله امامت و خلافت از رسول که تالي مرتبه نبوت است را داشته باشد ⁉️ 📝( ۱ ) :خداوند متعال در قرآن می فرماید : وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰٓ - إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ / سورة نجم آیه ۳ - ۴. 👈🏻 طعن اول : تخلف از لشکر اُسامة @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ 🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل طعن سوم : اعتراف عُمَر به عدم صلاحیت ابوبکر 🖋 در کتب کلامی و حدیثی عامه و کتب لغت آن ها روایت کرده اند که : عُمَر در ایام خلافت خود بر منبر رفت و گفت : اِنَّمَا کَانَتْ بَیْعَةُ اَبِی بَکْرٍ فَلْتَةً وَ تَمَّتْ، اَلاَ وَ اِنَّهَا قَدْ کَانَتْ کَذَلِکَ، وَلَکِنَّ اللَّهَ وَقَی شَرَّهَا 💠 ترجمه : «بی شک بیعت با ابوبکر کار نسنجیده بود و تمام شد. آگاه باشید که قطعا اینگونه بود و خداوند شر آن را نگه داشت» 📙 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 8 صفحه : 168 در کتاب های مخالفین واژه «فلته» را «کار فُجْأة و ناگهانی» معنا کرده اند و بعضی هم گفته اند : «فلتة» یعنی «فتنه». ⚠️ کسی که اندک انصاف داشته باشد می‌داند که کلامی واضح تر از این در مذمت ابوبکر و بطلان خلافت او نمی‌توان گفت. اگر عُمَر در این کلامش راست گفته است، معلوم می‌شود ابوبکر این قدر از اهلیت خلافت دور است که رهبری او منشأ ایجاد شر بين مسلمین است و اگر دروغ گفته است پس خود عُمَر شایسته خلافت نیست! @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌جلوه ای از مظلومیت امیرالمؤمنین در بین اصحاب و محبوبیت ایشان در نزد رسول الله صلی الله علیه و آله 💔 ⚠️ پیشنهاد دانلود 💠 حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی 🔸 سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: كُنْتُ جَالِسًا فِي الْمَسْجِدِ أَنَا وَرَجُلَانِ، مَعِي، فَنِلْنَا مِنْ عَلَيٍّ، فَأَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَضْبَانَ، يُعْرَفُ فِي وَجْهِهِ الْغَضَبُ، فَتَعَوَّذْتُ بِاللَّهِ مِنْ غَضَبِهِ، فَقَالَ: «مَا لَكُمْ وَمَا لِي؟ مَنْ آذَى عَلِيًّا فَقَدْ آذَانِي» 📖 نام کتاب : مسند أبي يعلى الموصلي نویسنده : أبو يعلى الموصلي جلد : 2 صفحه : 109 @Menhajol_velayat
🔸قال الامامُ الرّضا عليه السلام: «شيعَتُنا المُسَّلِمُونَ لاِمْرِنا، الْآخِذُونَ بِقَوْلِنا، الْمُخالِفُونَ لاِعْدائِنا، فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذلِكَ فَلَيْسَ مِنّا» 💠 شيعيان ما كساني هستند كه: 1) تسليم امر و نهی ما باشند؛ 2) گفتار ما را سرلوحه زندگی خود قرار دهند؛ 3) مخالف دشمنان ما باشند. 👈🏻هر كه چنين نباشد از ما نيست.👉🏻 📔 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 65  صفحه : 167 @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ برای دقایقی تعصب بر اشخاص را کنار بگذاریم! ✳️ پاسخ استاد جعفر تبریزی ، به افاضات آقای رائفی پور 🔴 استاد رائفی پور : شوخی های اهل بیت خودش یک کتاب شده، بعضی از شوخی هاش رو اینجا نمیتونم بگم، والله نمیتونم بگم! خانم ها نمی‌بودن، [ واگر ] همتون پیرمرد ۹۰ ساله بودید باز نمیتونستم بگم!... ✍🏻 از آقای رائفی‌پور می‌پرسم: اهل البیت علیهم السلام خوش‌روی و اهل مزاح بودند ، یا بی ادب!؟ العیاذ بالله. چه سخنانی می‌گفتند که شما روی بیان آن را ندارید؟! يعنی شما با ادب هستید که شرم می‌کنید و نمی‌گوئید، ولی آنان ....!؟ لا اله الا الله آیا اين سخنان شما نوعی جسارت نسبت به اهل البیت علیهم السلام نیست!؟ اللهم إنا نشکو إلیک... 💔 @Menhajol_velayat
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️ - پاسخ به شبهه سنگ و قدرت خدا و مانند آن - 🔴 کفار شبهه ای قدیمی دارند که هم اکنون نیز در ذهن عده ای از مردم جاری است که از این قرار میباشد: «آیا خدا میتواند سنگی خلق نماید که خودش نتواند آن را بلند کند؟ 👈🏻 اگر بتواند چنین سنگی خلق کند، چون توانایی بلند کردن آن را ندارد، قدرتش محدود خواهد شد 👈🏻 اما اگر نتواند چنین سنگی خلق کند، باز هم قدرتش محدود خواهد شد‌، چون توان خلق آن سنگ را ندارد. پس در هر دو فرض، قدرتش نامحدود نیست» شبهه فوق را می‌توان در قالب های مختلف دیگری بیان کرد از جمله‌ : ❌ «آيا خداوند مى‌تواند تمام اين جهان پهناور را با آن‌همه كرات و كهكشان‌ها درون تخم‌مرغى جاى دهد بدون آن‌كه جهان را كوچك كند يا تخم‌مرغ را بزرگ؟! اگر بگوئيد مى‌تواند قابل قبول نيست، و اگر بگوئيد نمى‌تواند اعتراف به عجز او كرده‌ايد.» ❌ «آيا خداوند مى‌تواند موجودى را خلق كند كه قدرت معدوم كردن آن را نداشته باشد؟! هر طرف قضيه را انتخاب كنيد لازمه آن اعتراف به عجز است» ✅ پاسخ : اشتباه مستشکل، از اينجا ناشى شده كه به خاطر عدم آشنايى با مسائل فلسفی از اين حقيقت واضح غافل‌اند كه 👈🏻 وقتى سخن از قدرت به ميان مى‌آيد بايد متعلّق قدرت يك امر ممكن باشد، زيرا قدرت به محال تعلّق نمى‌گيرد، محال هيچ و پوچ است و هيچ و پوچ قابل تعلّق قدرت نيست. توضيح اين‌كه: هنگامى كه مى‌گوئيم آيا خدا قادر است چنين موضوعى را ايجاد كند مفهومش اين است كه آن موضوع جزء ممكنات است، و مى‌خواهيم از طريق قدرت خداوند لباس وجود بر آن پوشانده شود، امّا اگر مطلبى محال است اصلًا سؤال «آيا مى‌تواند!؟ » درباره آن نادرست و بى‌معنا است. اين همان چيزى است كه گاهى آن تعبير مى‌كنند كه صورت مسأله غلط است 🔶 به عنوان مثال اگر كسى مسأله‌اى به اين صورت طرح كند كه ما بيست عدد پرتقال داريم و مى‌خواهيم در ميان چهل نفر تقسيم كنيم به طورى كه به هر كدام از آنها يك پرتقال درست برسد، در جواب گفته مى‌شود صورت مسأله شما غلط است. به تعبير ديگر سؤال مزبور خود داراى نوعى تناقض است و اصلًا قابل طرح نيست، زيرا وقتى مى‌گوئيم بيست عدد پرتقال داريم مفهومش اين است كه چهل عدد نيست، امّا هنگامى كه مى‌گوئيم آنها را در ميان چهل نفر چنان تقسيم كنيد كه نصيب هركدام يك پرتقال شود معنايش اين است كه تعداد آنها چهل عدد است، نتيجه اين مى‌شود كه تعداد پرتقال‌ها در عين اين‌كه 20 عدد است، 40 عدد مى‌باشد! مسلماً هيچ انسان عاقلى چنين حرفى نمى‌زند. تمام مثال‌هايى كه در بالا ذكر شد پس از تحليل همين‌گونه است، يعنى سؤال داراى تضاد است و قابل طرح نيست، بنابراين نوبتى به جواب نمى‌رسد. 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🖋 مثلا وقتی می گوییم : «آیا خدا می تواند چنین سنگی را بیافریند» کلمه «آفریدن» مفهومش این است که آن شی مقدور خداوند است. وقتی می گوییم : «نتواند آن سنگ را بلند کند» 👈🏻 یعنی همان سنگی که ما فرض کردیم مقدور خداوند است مقدور خداوند نباشد و در حال واحد هم مقدور باشد وهم مقدور نباشد واین تناقض است و تناقض محال است. و امر محال متعلق قدرت خداوند متعال قرار نمی‌گیرد. ❌ نگوئید که اگر قدرت خداوند بر محال تعلق نگرفت نعوذ بالله نشان از عجز و نتوانی ایشان است، چون محال چیزی نیست که با عدم تعلق گرفتن قدرت خداوند بر آن موجب نقص او شود ✔️ به عبارت دیگر : خود آن سنگ قابلیت موجود شدن ندارد، نه اینکه قدرت خداوند محدودیتی داشته باشد. فلذا اگر محدودیتی هم باشد مرتبط به قابلیت اشیاء است ، نه قدرت الله تبارک و تعالی. 👈🏻 مانند قرار دادن این جهان داخل تخم مرغ که در این فرض نیز محال بودن تحقق، مربوط به ویژگی ذاتی جهان هستی و تخم مرغ است که وقوع چنین پدیده ای قابلیت و امکان ندارند، نه اینکه قدرت خداوند دارای محدودیت باشد. ⚠️ لب مطلب اين‌كه همين سؤال طبق يكى از روايات در محضر اميرمؤمنان على عليه السلام مطرح شد و كسى پرسيد: « هَلْ يَقْدِرُرَبُّكَ انْ يُدْخِلَ الدُّنْيا فى بَيْضَةٍ مِنْ غَيْرِ انْ تُصَغِّرَ الدُّنْيا اوْ تُكَبَّرَ الْبَيْضَةُ»: 🔶 ترجمه : «آيا پروردگار تو مى‌تواند جهان را در تخم‌مرغى جاى دهد بى‌آن‌كه دنيا كوچك شود يا تخم مرغ بزرگ»؟ و امام در پاسخ فرمود: «انَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالَى‌ لا يُنْسَبُ الَى الْعَجْزِ وَ الَّذى سَأَلْتَنى لايَكُونُ» 🔶 ترجمه : «خداوند هرگز توصيف به عجز نمى‌شود، امّا آنچه را تو سؤال‌ كردى غير ممكن است.» 📕 نام کتاب : التّوحيد نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 130 ✍🏻 مُتَعَلِّمِ عَاشِق @Menhajol_velayat