فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهات_اعتقادی #شبهات_آتئیستها
🔹وجود حوادث ناگواری مانند زلزله و سیل و... چگونه با أرحم الراحمين بودن خداوند تعالی سازگاری دارد ⁉️🤔
✓ پاسخ : حجت الاسلام محمدی شاهرودی حفظه الله
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه
💠عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ اَلصَّادِقُ ع كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شِيعَتِنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا.
⚜ ترجمه : «امام صادق علیه السلام فرمودند :
دروغ میگوید کسی که گمان دارد از شیعیان ما است درحالیکه به غیر ما تمسک میجوید [ و معارف را از آنان کسب میکند ]
📗نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 3
@Menhajol_velayat
#نکات_اعتقادی #سخن_علماء
📌محمد و آل محمد علیهم السلام واسطهٔ فیض الهی
✏️ مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در رساله اعتقادات [۱] مینویسند :
🔹 پس آنان [ اهل البیت علیهم السلام ] مقصود و مطلوب و هدف اصلی از آفرینش جهان هستی می باشند ، و ربته شفاعت کبری و مقام محمود و پسندیده مختص به ایشان است.
و معنای شفاعت کبری این است که : ایشان واسطه و سببِ رسیدنِ فیض های خداوند به خلایق در دنیا و آخرت هستند
🔸 زیرا از میان مخلوقات تنها آن ها قابلیت و شایستگی فیوضات الهی و رحمت های قدسی را دارند. و به طفیَل وجود آنها و بواسطه آن حضرات علیهم السلام رحمت خداوند با سایر موجودات افاضه میشود.
🔻✓ همین طفیلی بودن دیگران در دریافت رحمت، علت لزوم صلوات فرستادن بر ایشان و توسل جستن به آنها در هر حاجتی است؛زیرا درود و صلوات بر آن ها ردّ نمیشود؛ چون خداوند فیَّاض است و مورد ( محل صلوات هم که ائمه علیهم السلام باشند ) شایستگی فیض را دارد. و به برکت مستجاب شدن صلوات بر آنها به شخص دعا کننده بلکه به تمام مخلوقات، فیض الهی میرسد.
📔 شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی رحمة الله علیه صفحه ۲۹ و ۳۰
[۱] رساله اعتقادات مرحوم علامه مجلسی یکی از بهترین کتب اعتقادی است که اخيرا استاد سيد قاسم علي احمدی آن را شرح کرده اند
مخفی نماند که مرحوم علامه در وصیت نامه خود از دو کتابِ - رساله اعتقادات و حق الیقین - به خصوص، یاد کرده و مطالعهٔ آنها را مفید دانسته اند
@Menhajol_velayat
شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی - سید قاسم علی احمدی.pdf
19.17M
#دانلود_کتاب #پیشنهاد_دانلود
📗 کتاب: "شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی"
✍🏻 تألیف: استاد سيد قاسم علي احمدی
📖زبان : فارسی | عربی
🔖موضوع : عمده غرض در نوشتن این کتابها [ رساله اعتقادات ] این بود که : بدعت گذاران و صاحبان رأی و هوی، نتوانند بر معارف و عقاید دینی ما شیعیان چیزی اضافه نمایند و اعتقادات حقه از تحریفات مصون بماند. و در ضمن پاسخی باشد بر مخالفان مذهب که عقاید باطل و فاسد را به شیعیان نسبت میدهند و معلوم شود که شیعه از عقاید خرافی و موهوم و باطل منزه است. و نیز مؤمنین برای تصحیح عقاید خود به آنها مراجعه کنند و آراء بزرگان دین و مذهب را در اختیار داشته باشند
💾 حجم فایل : ۱۸.۳ مگابایت
📑 تعداد صفحات : ۵۵۸
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علـــم_و_خداباوری #شبهات_اعتقادی
💡ممکن است این سوال و پرسش پیش آید که آیا علم تجربی بشر توان این را دارد که نیاز جهان به خالقی متعال و قادر و علیم و غیر مادی و... را از میان بردارد و وجود و پیدایش عالم را توجیه کند؟!
✓ پاسخ : استاد سيد محسن هندي حفظه الله تعالی
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ◽️
#مهم #باید_بدانیم #عدم_حجیت_خواب
💥 سوال مهم در رابطه با خواب :
... آیا ممکن است شیاطین یا جنیان در خواب انسان آمده و خود را یکی از امامان معرفی کنند و دستوراتی به اشخاص بدهند ⁉️
✓جواب: بله
✏️ توضیح اینکه :
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایت مشهوری می فرمایند :
من رآني في المنام فقد رآني فإن الشيطان لا يتمثل بي و لا بأحد من أوصيائي إلى يوم القيامة.
🔸ترجمه : «هرکس که در خواب من را ببینید، من را دیده زیرا شیطان تا روز قیامت نمی تواند به صورت من و اوصیاء من ظاهر شود.»
📕 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 30 صفحه : 132
⚠️ باید توجه داشت که اگر شخصی چهره پیامبر اکرم و امامان را ندیده باشد،(مانند ما و تمام کسانی که بعد از شهادت آن بزرگواران به دنیا آمده اند و یا دیده اند اما) ممکن است شیطان و جنیان به چهره زیبایی ظاهر شده و به دروغ ادعا کند که من فلان امام یا پیامبر هستم!
✖️به همین علت است که صوفیانی مانند عبدالرحمن جامی در کتاب های خود می گویند ما پیامبر را در خواب دیده ایم درحالیکه از شیعیان و روافض خشمگین و ناراحت بود!
نفحات الأنس، ص: 424
✖️یا ابن عربی می گوید من کتاب فصوص الحکم را از دستان پیامبر گرفتهام و مامور به تبلیغ آن شدهام!
فصوص الحكم، ج1، ص: 47
🖍 ما معتقدیم این اشخاص دروغ نمیگویند ولی چون چهره پیامبر را ندیده بودند، قطعا شیطانی بر آنها ظاهر شده و چنین سخنانی را به آنها القاء نموده است.
بنابراین فقط کسانی که پیامبر اکرم و امامان علیهمالسلام را درک کرده و آن بزرگواران را مشاهده نموده اند، 👈🏻و یقین داشته باشند آنکه در خواب دیده اند خود آن حضرت است اشتباه نکرده اند
به روایت زیر دقت کنید ... 🔻
... وَجَدْتُ بِخَطِّ جِبْرِيلَ بْنِ أَحْمَدَ: حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ زُرَارَةَ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَخْبِرْنِي عَنْ حَمْزَةَ أَ يَزْعُمُ أَنْ أَبِي آتِيهِ قُلْتُ نَعَمْ، قَالَ كَذَبَ وَ اللَّهِ مَا يَأْتِيهِ إِلَّا الْمُتَكَوِّنُ، إِنَّ إِبْلِيسَ سَلَّطَ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ الْمُتَكَوِّنُ يَأْتِي النَّاسَ فِي أَيِّ صُورَةٍ شَاءَ، إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ صَغِيرَةٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ كَبِيرَةٍ، وَ لَا وَ اللَّهِ مَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَجِيءَ فِي صُورَةِ أَبِي (ع)
🌟 زراره نقل میکند که امام صادق علیه السلام فرمودند : از حمزه به من خبر بده آیا گمان میکند پدر من را در خواب میبیند؟ گفتم : بلی ، امام صادق علیه السلام فرمودند : به خدا قسم دروغ میگوید او کسی را نمیبیند مگر مُتِوَکِّن❗️ابلیس شیطانی را مسلط میکند که مُتِوَکِّن نام دارد و به هر صورتی که بخواهد بر مردم وارد میشود اگر بخواهد با صورتی کوچک نمایان میشود و یا با صورتی بزرگ ، اما به خدا قسم هرگز نمیتواند به صورت پدر من در بیاید [ لکن شبیه آن صورت است که حمزه گمان میکند پدر من است ]
📘 نام کتاب : إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 300
♦️ توضیح روایت :
در این روایت جناب حمزه بن عمارة [ از غالیان زمان آن حضرت ] ادعای رؤیت امام باقر علیه السلام را کرده است اما امام صادق علیه السلام میفرمایند : او دروغ میگوید بلکه آن کسی که او میبیند متوکن است که به چهرهء شخصی در آمده و وی گمان میکند که او پدر من است! و الّا حقیقتا او پدر من نیست زیرا متوکن نمیتواند حقیقتا به صورت پدر من نمایان شود [ اما میتواند به صورت شخصی که شبیه پدر من است نمایان شود ]
@Menhajol_velayat
تربیت شدگان مکتب امام صادق علیه السلام اینگونهاند : ❤️👌🏻
▪️علِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ، قَالَ حَدَّثَنِي الْفَضْلُ ، قَالَ حَدَّثَنِي عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَّ يُونُسَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قِيلَ لَهُ :إِنَّ كَثِيراً مِنْ هَذِهِ الْعِصَابَةِ يَقَعُونَ فِيكَ وَ يَذْكُرُونَكَ بِغَيْرِ الْجَمِيلِ! فَقَالَ : أُشْهِدُكُمْ أَنَّ كُلَّ مَنْ لَهُ فِي أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام نَصِيبٌ فَهُوَ فِی حِلٍّ مِمَّا قَالَ .
🔸 ترجمه : روایت کردهاند که به یونس بن عبد الرحمن (از اصحاب اجماع) گفتند: جمعیت فراوانی از مردم تو را مذمت میکنند و از تو به زشتی یاد میکنند. یونس گفت : «شما شاهد باشید! هر کسی که در مورد من چنین کرده و میکند اما بهرهای از ولایت امیرالمومنین علیهالسلام دارد ، او را حلال کردم.»
📕 رجال الکشی جلد ۱ صفحه ۴۰۸
#صفات_الشیعه
#مکارم_اخلاق
@Menhajol_velayat
#علم_الحدیث #تکذیب_احادیث
✏️ کلامِ متینِ علامهٔ مجلسی رحمه الله دربارهٔ رد کردن احادیث
🔹الجزم ببطلان الأخبار المعتبرة بمجرد استبعاد الوهم ليس من طريقة المتقين نعم لو توقفوا في صحة بعض الخصوصيات الواردة بالأخبار الشاذة ولم يبادروا أيضا بالإنكار كان له وجه والله يعلم.
🔸ترجمه : «یقین کردن به بطلانِ احادیث معتبری که عقل ما آن را درک نمیکند، خلافِ تقوا و ایمان است. بله، توقف در صحتِ برخی خصوصیاتی که در روایاتِ شاذ آمده و عجله نکردن در انکار آنان، مُوَجَه است.»
📚 نام کتاب : مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 13 صفحه : 262
@Menhajol_velayat
◽️ بسم الله الرحمن الرحیم ◽️
➖ #رافضی :
📌 مطلب اول
معنای رافضی در اصطلاح مشهور :
🟤 أشعری در مقالات الإسلامیین و اختلاف المصلين رافضی را به صفاتی تعریف میکند که معادل با اعتقادات اختصاصی امامیه است ، وی می نویسد :
شیعیان همان روافض اند ، به آنان رافضی میگویند زیرا آنان امامت ابوبکر و عمر را رفض [ ترک ] کردهاند ❗️، آنان اجماع دارند بر اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به سبب نصّ علی علیه السلام را خلیفه و جانشین خود قرار داده و آن را اظهار و اعلان کرده است
...همچنین آنان اجماع دارند بر اینکه امامت تنها به طریق نص میباشد و جائز است امام در حال تقیه بگوید که امام نیست و معتقدند امام کسی است که افضل مردم باشد و همچنین معتقدند حضرت علی علیه السلام در هیچ یک از امور دینی خطأ نکرده است
📙 نام کتاب : مقالات الإسلاميين و اختلاف المصلين نویسنده : ابو الحسن الاشعری جلد : 1 صفحه : 88 و 89
[ اسکن ارسال خواهد شد 📸 ]
🅾 ذهبي در سير اعلام النبلاء به نقل از شافعي مى نويسد :
➖وَ مَنْ قالَ: إِنَّ أَبابَكْرَ وَ عُمَرَ لَيْسا بِإِمامَيْنِ فَهُوَ رافِضِيٌّ .
« هركس امامت وخلافت ابوبكر و عمر را منكرشود رافضى است . »
📕 نام کتاب : سير اعلام النبلاء - ط الرساله نویسنده : الذهبي، شمس الدين جلد : 10 صفحه : 31
[ اسکن ارسال خواهد شد 📸 ]
✔️همچنین نقل شده از پسر احمد بن حنبل که وقتی از پدرش میپرسد رافضی چه کسی است؟ وی میگوید : رافضی کسی است که أبابکر و عمر را سب و شتم میکند
📓 نام کتاب : السنة نویسنده : الخلَّال البغدادي، أبو بكر جلد : 3 صفحه : 492 ،
📓 نام کتاب : مناقب الإمام أحمد نویسنده : ابن الجوزي جلد : 1 صفحه : 221
#معنای_رافضی_در_اصطلاح_مشهور
@menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم...
➖ حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله
📝 «أَ مِنَ الْعَدْلِ يَابْنَ الطُّلَقاءِ! تَخْدِيرُكَ حَرائِرَكَ وَ إِمائَكَ، وَ سَوْقُكَ بَناتِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم سَبايا،⁉️ قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ، وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ، تَحْدُو بِهِنَّ الاَْعداءُ مِنْ بَلد اِلى بَلد، يَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَناهِلِ وَ الْمَناقِلِ، وَ يَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ، وَ الدَّنِيُّ وَ الشَّرِيفُ، لَيْسَ مَعَهُنَّ مِنْ رِجالِهِنَّ وَلِيُّ... »😭💔
📕نام کتاب : مقتل الحسين عليه السلام نویسنده : المقرّم، السيد عبد الرزاق جلد : 1 صفحه : 358
@Menhajol_velayat
دعای امام زمان عجل الله فرجه برای شیعیان...💔
⚠️ #پیشنهاد_مطالعه
▪️نُقِلَ عَنِ ابْنِ طَاوُسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنَّهُ سَمِعَ سَحَراً فِي السِّرْدَابِ عَنْ صَاحِبِ الْأَمْرِ ع أَنَّهُ يَقُول :
اَللّهُمَّ اِنَّ شیعَتَنا مِنّا خُلِقُوا مِنْ فاضِل طینَتِنا وَ عَجِنُوا بِماءِ وِلایَتِنا اَللّهُمَّ اَغْفِرْ لَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ ما فَعَلُوهُ اِتّکالاً عَلی حُبَّنا وَ وِلائِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لا تُوأخِذْهُمْ بِما اَقْتَرَفُوهُ مِنَ السَّیّاتِ اِکْراماً لَنا وَ لا تُقاصَّهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ مُقابِلَ اَعْدائِنا فَاِنْ خَفَّفَتْ مَوَازینُهُمُ فَثَقَّلْها بِفاضِلِ حَسَناتِنا
🔹ترجمه :«از سید بن طاووس نقل شده است که ایشان سحرگاهی در سرداب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وارد شدند و شنیده اند که حضرت شان میفرمود :
پروردگارا، شیعیان ما از ما هستند ، از طینت ما خلق شده اند و به ولایت ما عجین گشته اند ، خدایا آنها را بیامرز و گناهانی را با تیکه بر محبت و ولایت ما انجام داده اند در روز قیامت عفو فرما.
[پروردگارا،] به جهت تکریم ما [ اهل البیت ] در روز قیامت از آنان بگذر و در مقابل چشم دشمنان ما مؤاخذه نفرما چنانچه میزان گناهانشان بیشتر و حسناتشان کم است
از اعمال ما بردار و به حسنات آنها بیفزای.»
📔نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 53 صفحه : 303
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه
🔸 عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ : قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ ع :
إِنَّمَا اَلْمُؤْمِنَ اَلَّذِي إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ مِنْ حَقٍّ وَ اَلَّذِي إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي اَلْبَاطِلِ وَ اَلَّذِي إِذَا قَدَرَ لَمْ يَأْخُذْ أَكْثَرَ من ماله مِمَّا لَهُ .
🔻 ترجمه : «صفوان بن مهران گوید : امام جعفر صادق عليه السّلام فرمود :
مؤمن كسى است كه هر گاه خشمگين شود، خشم او را از [راه] حق بيرون نبرد و هر گاه خرسند شود، خرسندى او را به باطل نيندازد، و هر گاه قدرت يابد، بيش از حقّ خويش برنگيرد.
📔 نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 26
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
#درس_های_توحید #پیشنهاد_مطالعه
⚜ اثبات وجود خداوند در مناظرهٔ امام صادق علیه السلام [ بسیار زیبا و دقیق! ]
💠 ابوشاکر دَیصانی نزد امام صادق علیه السلام آمد و به ایشان عرضه داشت : دلیل آنکه برای تو خالق و صانعی وجود دارد چیست؟
✓امام صادق علیه السلام فرمودند :
👈🏻نفس خویش را اینگونه یافتم که از دو حال بیشتر خارج نیست :
یا آنکه خود صانعِ خودم میباشم / یا موجود دیگری صانع من میباشد.
اگر خودم صانع خود می بودم از دو حال بیشتر خارج نیست :
✘ یا قبل وجود داشته ام و خودم ، خودم را به وجود آورده ام ، که نیازی به ساختن خویش نداشته ام چون موجود بوده ام
✘یا وجود نداشته ام و خودم ، خودم را به وجود اورده ام ، که این معنی ندارد چون معدوم نمیتواند خالق چیزی باشد
🔚 و الحال ثابت میشود معنائی سوم و آن اینکه برای من صانعی است غیر خویش و آن خداوند تبارک و تعالی است.
ابوشاكر كه پاسخى براى گفتن نداشت، برخاست...
📕 نام کتاب : التّوحيد نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 20
النص : الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لمّا سألَهُ أبو شاكرٍ الدَّيْصانيُّ : ما الدّليلُ على أنّ لكَ صانِعا ؟ ـ : وَجَدتُ نَفْسي لا تَخْلو مِن إحْدى جِهَتَينِ : إمّا أنْ أكون صَنَعْتُها أنا أو صَنَعَها غَيري ؛ فإن كنتُ صَنَعتُها أنا فلا أخْلو مِن أحدِ مَعْنَيَينِ ، إمّا أنْ أكونَ صَنَعتُها وكانتْ مَوجودَةً أو صَنَعْتُها وكانتْ مَعْدومَةً ، فإنْ كنتُ صَنَعْتُها وكانتْ مَوجودةً فَقَدِ اسْتَغْنَتْ بوجودِها عن صَنْعَتِها ، و إن كانتْ مَعْدومَةً فإنّكَ تَعلمُ أنّ المَعْدومَ لا يُحْدِثُ شَيئا ، فقد ثَبَتَ المَعنى الثّالثُ أنّ لي صانِعا وهُو اللّه ُ رَبُّ العالَمِينَ ، فقامَ وما أحارَ جَوابا.
@Menhajol_velayat
#نکات_اعتقادی #سخن_علماء
📌در اصول و فروع [ بلکه در جميع امور زندگی باید ] از محمد و آل محمد علیهم السلام تبعیت کنید
✏️ مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در رساله اعتقادات میفرمایند :
🔹بدانید که چون خداوند تعالی پیامبرش را [ از همه جهت ] کامل گردانید. فرمود :
«وَمَآ آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» یعنی : آنچه رسول برای شما آورد [ و امر به آن کرد ] آن را اخذ کنید [ و آن را قبول کنید و در اعتقاد و عمل به آن ملتزم باشید ] و از آنچه شما را نهی نمود اجتناب نمایید.
👈🏻 پس به نصّ و تصریح خداوند تعالی در این آیه بر ما واجب است که در اصول دین و عقاید و فروع آن و در امور مَعاش و زندگی و در امور معاد و آخِرَت مان از حضرت رسول صلی الله علیه و آله پیروی کنیم و بر ما لازم است تمامی امور خودمان را از آن حضرت بگیریم.
📕شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی صفحه ۳۸
👈🏻 جهت دانلود پی دی افِ این کتاب، بر روی لینک کلیک کنید
@Menhajol_velayat