eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
430 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
21.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡ممکن است این سوال و پرسش پیش ‌‌آید که آیا علم تجربی بشر توان این را دارد که نیاز جهان به خالقی متعال و قادر و علیم و غیر مادی و... را از میان بردارد و وجود و پیدایش عالم را توجیه‌ کند؟!پاسخ : استاد سيد محسن هندي حفظه الله تعالی @Menhajol_velayat
‍▫️بسم الله الرحمن الرحیم ◽️ 💥 سوال مهم در رابطه با خواب : ... آیا ممکن است شیاطین یا جنیان در خواب انسان آمده و خود را یکی از امامان معرفی کنند و دستوراتی به اشخاص بدهند ⁉️ ✓جواب: بله ✏️ توضیح اینکه : پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایت مشهوری می فرمایند : من رآني في المنام فقد رآني فإن الشيطان لا يتمثل بي و لا بأحد من أوصيائي إلى يوم القيامة. 🔸ترجمه : «هرکس که در خواب من را ببینید، من را دیده زیرا شیطان تا روز قیامت نمی تواند به صورت من و اوصیاء من ظاهر شود.» 📕 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 30  صفحه : 132 ⚠️ باید توجه داشت که اگر شخصی چهره پیامبر اکرم و امامان را ندیده باشد،(مانند ما و تمام کسانی که بعد از شهادت آن بزرگواران به دنیا آمده اند و یا دیده اند اما) ممکن است شیطان و جنیان به چهره زیبایی ظاهر شده و به دروغ ادعا کند که من فلان امام یا پیامبر هستم! ✖️به همین علت است که صوفیانی مانند عبدالرحمن جامی در کتاب های خود می گویند ما پیامبر را در خواب دیده ایم درحالیکه از شیعیان و روافض خشمگین و ناراحت بود! نفحات الأنس، ص: 424 ✖️یا ابن عربی می گوید من کتاب فصوص الحکم را از دستان پیامبر گرفته‌ام و مامور به تبلیغ آن شده‌ام! فصوص الحكم، ج‏1، ص: 47 🖍 ما معتقدیم این اشخاص دروغ نمی‌گویند ولی چون چهره پیامبر را ندیده بودند، قطعا شیطانی بر آنها ظاهر شده و چنین سخنانی را به آنها القاء نموده است. بنابراین فقط کسانی که پیامبر اکرم و امامان علیهم‌السلام را درک کرده و آن بزرگواران را مشاهده نموده اند، 👈🏻و یقین داشته باشند آنکه در خواب دیده اند خود آن حضرت است اشتباه نکرده اند به روایت زیر دقت کنید ... 🔻
... وَجَدْتُ بِخَطِّ جِبْرِيلَ بْنِ أَحْمَدَ: حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ زُرَارَةَ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَخْبِرْنِي عَنْ حَمْزَةَ أَ يَزْعُمُ أَنْ أَبِي آتِيهِ قُلْتُ نَعَمْ، قَالَ كَذَبَ وَ اللَّهِ مَا يَأْتِيهِ إِلَّا الْمُتَكَوِّنُ، إِنَّ إِبْلِيسَ سَلَّطَ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ الْمُتَكَوِّنُ‌ يَأْتِي النَّاسَ فِي أَيِّ صُورَةٍ شَاءَ، إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ صَغِيرَةٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ كَبِيرَةٍ، وَ لَا وَ اللَّهِ مَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَجِي‌ءَ فِي صُورَةِ أَبِي (ع) 🌟 زراره نقل می‌کند که امام صادق علیه السلام فرمودند : از حمزه به من خبر بده آیا گمان می‌کند پدر من را در خواب می‌بیند؟ گفتم : بلی ، امام صادق علیه السلام فرمودند : به خدا قسم دروغ می‌گوید او کسی را نمی‌بیند مگر مُتِوَکِّن❗️ابلیس شیطانی را مسلط می‌کند که مُتِوَکِّن نام دارد و به هر صورتی که بخواهد بر مردم وارد می‌شود اگر بخواهد با صورتی کوچک نمایان می‌شود و یا با صورتی بزرگ ، اما به خدا قسم هرگز نمی‌تواند به صورت پدر من در بیاید [ لکن شبیه آن صورت است که حمزه گمان می‌کند پدر من است ] 📘 نام کتاب : إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 300 ♦️ توضیح روایت : در این روایت جناب حمزه بن عمارة [ از غالیان زمان آن حضرت ] ادعای رؤیت امام باقر علیه السلام را کرده است اما امام صادق علیه السلام میفرمایند : او دروغ می‌گوید بلکه آن کسی که او می‌بیند متوکن است که به چهرهء شخصی در آمده و وی گمان می‌کند که او پدر من است! و الّا حقیقتا او پدر من نیست زیرا متوکن نمی‌تواند حقیقتا به صورت پدر من نمایان شود [ اما می‌تواند به صورت شخصی که شبیه پدر من است نمایان شود ] @Menhajol_velayat
تربیت شدگان مکتب امام صادق علیه السلام اینگونه‌اند : ❤️👌🏻 ▪️علِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ، قَالَ حَدَّثَنِي الْفَضْلُ ، قَالَ حَدَّثَنِي عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَّ يُونُسَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قِيلَ لَهُ :إِنَّ كَثِيراً مِنْ هَذِهِ الْعِصَابَةِ يَقَعُونَ فِيكَ وَ يَذْكُرُونَكَ بِغَيْرِ الْجَمِيلِ! فَقَالَ : أُشْهِدُكُمْ أَنَّ كُلَّ مَنْ لَهُ فِي أَمِيرِ‌الْمُؤْمِنِينَ‏ علیه‌السلام نَصِيبٌ فَهُوَ فِی حِلٍّ مِمَّا قَالَ . 🔸 ترجمه : روایت کرده‌اند که به یونس بن عبد الرحمن (از اصحاب اجماع) گفتند: جمعیت فراوانی از مردم تو را مذمت می‌کنند و از تو به زشتی یاد می‌کنند. یونس گفت : «شما شاهد باشید! هر کسی که در مورد من چنین کرده و می‌کند اما بهره‌ای از ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام دارد ، او را حلال کردم.» 📕 رجال الکشی جلد ۱ صفحه ۴۰۸ @Menhajol_velayat
✏️ کلامِ متینِ علامهٔ مجلسی رحمه الله دربارهٔ رد کردن احادیث 🔹الجزم ببطلان الأخبار المعتبرة بمجرد استبعاد الوهم ليس من طريقة المتقين نعم لو توقفوا في صحة بعض الخصوصيات الواردة بالأخبار الشاذة ولم يبادروا أيضا بالإنكار كان له وجه والله يعلم. 🔸ترجمه : «یقین کردن به بطلانِ احادیث معتبری که عقل ما آن را درک نمی‌کند، خلافِ تقوا و ایمان است. بله، توقف در صحتِ برخی خصوصیاتی که در روایاتِ شاذ آمده و عجله نکردن در انکار آنان، مُوَجَه است.» 📚 نام کتاب : مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 13 صفحه : 262 @Menhajol_velayat
◽️ بسم الله الرحمن الرحیم ◽️ ➖ : 📌 مطلب اول معنای رافضی در اصطلاح مشهور : 🟤 أشعری در مقالات الإسلامیین و اختلاف المصلين رافضی را به صفاتی تعریف می‌کند که معادل با اعتقادات اختصاصی امامیه است ، وی می نویسد : شیعیان همان روافض اند ، به آنان رافضی می‌گویند زیرا آنان امامت ابوبکر و عمر را رفض [ ترک ] کرده‌اند ❗️، آنان اجماع دارند بر اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به سبب نصّ علی علیه السلام را خلیفه و جانشین خود قرار داده و آن را اظهار و اعلان کرده است ...همچنین آنان اجماع دارند بر اینکه امامت تنها به طریق نص می‌باشد و جائز است امام در حال تقیه بگوید که امام نیست و معتقدند امام کسی است که افضل مردم باشد و همچنین معتقدند حضرت علی علیه السلام در هیچ یک از امور دینی خطأ نکرده است 📙 نام کتاب : مقالات الإسلاميين و اختلاف المصلين نویسنده : ابو الحسن الاشعری جلد : 1 صفحه : 88 و 89 [ اسکن ارسال خواهد شد 📸 ] 🅾 ذهبي در سير اعلام النبلاء به نقل از شافعي مى نويسد : ➖وَ مَنْ قالَ: إِنَّ أَبابَكْرَ وَ عُمَرَ لَيْسا بِإِمامَيْنِ فَهُوَ رافِضِيٌّ . « هركس امامت وخلافت ابوبكر و عمر را منكرشود رافضى است . » 📕 نام کتاب : سير اعلام النبلاء - ط الرساله نویسنده : الذهبي، شمس الدين جلد : 10 صفحه : 31 [ اسکن ارسال خواهد شد 📸 ] ✔️همچنین نقل شده از پسر احمد بن حنبل که وقتی از پدرش می‌پرسد رافضی چه کسی است؟ وی می‌گوید : رافضی کسی است که أبابکر و عمر را سب و شتم می‌کند 📓 نام کتاب : السنة نویسنده : الخلَّال البغدادي، أبو بكر جلد : 3 صفحه : 492 ، 📓 نام کتاب : مناقب الإمام أحمد نویسنده : ابن الجوزي جلد : 1 صفحه : 221 @menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم... ➖ حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله 📝 «أَ مِنَ الْعَدْلِ يَابْنَ الطُّلَقاءِ! تَخْدِيرُكَ حَرائِرَكَ وَ إِمائَكَ، وَ سَوْقُكَ بَناتِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم سَبايا،⁉️ قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ، وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ، تَحْدُو بِهِنَّ الاَْعداءُ مِنْ بَلد اِلى بَلد، يَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَناهِلِ وَ الْمَناقِلِ، وَ يَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ، وَ الدَّنِيُّ وَ الشَّرِيفُ، لَيْسَ مَعَهُنَّ مِنْ رِجالِهِنَّ وَلِيُّ... »😭💔 📕نام کتاب : مقتل الحسين عليه السلام نویسنده : المقرّم، السيد عبد الرزاق جلد : 1 صفحه : 358 @Menhajol_velayat
دعای امام زمان عجل الله فرجه برای شیعیان...💔 ⚠️ ▪️نُقِلَ عَنِ ابْنِ طَاوُسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنَّهُ سَمِعَ سَحَراً فِي السِّرْدَابِ عَنْ صَاحِبِ الْأَمْرِ ع أَنَّهُ يَقُول‏ : اَللّهُمَّ اِنَّ شیعَتَنا مِنّا خُلِقُوا مِنْ فاضِل طینَتِنا وَ عَجِنُوا بِماءِ وِلایَتِنا اَللّهُمَّ اَغْفِرْ لَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ ما فَعَلُوهُ اِتّکالاً عَلی حُبَّنا وَ وِلائِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لا تُوأخِذْهُمْ بِما اَقْتَرَفُوهُ مِنَ السَّیّاتِ اِکْراماً لَنا وَ لا تُقاصَّهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ مُقابِلَ اَعْدائِنا فَاِنْ خَفَّفَتْ مَوَازینُهُمُ فَثَقَّلْها بِفاضِلِ حَسَناتِنا 🔹ترجمه :«از سید بن طاووس نقل شده است که ایشان سحرگاهی در سرداب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وارد شدند و شنیده اند که حضرت شان میفرمود : پروردگارا، شیعیان ما از ما هستند ، از طینت ما خلق شده‌ اند و به ولایت ما عجین گشته‌‌ اند ، خدایا آنها را بیامرز و گناهانی را با تیکه بر محبت و ولایت ما انجام داده اند در روز قیامت عفو فرما. [پروردگارا،] به جهت تکریم ما [ اهل البیت ] در روز قیامت از آنان بگذر و در مقابل چشم دشمنان ما مؤاخذه نفرما چنانچه میزان گناهانشان بیشتر و حسناتشان کم است از اعمال ما بردار و به حسنات آنها بیفزای.» 📔نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 53 صفحه : 303 @Menhajol_velayat
🔸 عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ : قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ ع : إِنَّمَا اَلْمُؤْمِنَ اَلَّذِي إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ  مِنْ حَقٍّ وَ اَلَّذِي إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي اَلْبَاطِلِ وَ اَلَّذِي إِذَا قَدَرَ لَمْ يَأْخُذْ أَكْثَرَ من ماله مِمَّا لَهُ . 🔻 ترجمه : «صفوان بن مهران گوید : امام جعفر صادق عليه السّلام فرمود : مؤمن كسى است كه هر گاه خشمگين شود، خشم او را از [راه‏] حق بيرون نبرد و هر گاه خرسند شود، خرسندى او را به باطل نيندازد، و هر گاه قدرت يابد، بيش از حقّ خويش برنگيرد. 📔 نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 26 @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ اثبات وجود خداوند در مناظرهٔ امام صادق علیه السلام [ بسیار زیبا و دقیق! ] 💠 ابوشاکر دَیصانی نزد امام صادق علیه السلام آمد و به ایشان عرضه داشت : دلیل آنکه برای تو خالق و صانعی وجود دارد چیست؟ ✓امام صادق علیه السلام فرمودند : 👈🏻نفس خویش را اینگونه یافتم که از دو حال بیشتر خارج نیست : یا آنکه خود صانعِ خودم می‌باشم / یا موجود دیگری صانع من میباشد. اگر خودم صانع خود می بودم از دو حال بیشتر خارج نیست : ✘ یا قبل وجود داشته ام و خودم ، خودم را به وجود آورده ام ، که نیازی به ساختن خویش نداشته ام چون موجود بوده ام ✘یا وجود نداشته ام و خودم ، خودم را به وجود اورده ام ، که این معنی ندارد چون معدوم نمیتواند خالق چیزی باشد 🔚 و الحال ثابت میشود معنائی سوم و آن اینکه برای من صانعی است غیر خویش و آن خداوند تبارک و تعالی است. ابوشاكر كه پاسخى براى گفتن نداشت، برخاست... 📕 نام کتاب : التّوحيد نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 20 النص : الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لمّا سألَهُ أبو شاكرٍ الدَّيْصانيُّ : ما الدّليلُ على أنّ لكَ صانِعا ؟ ـ : وَجَدتُ نَفْسي لا تَخْلو مِن إحْدى جِهَتَينِ : إمّا أنْ أكون صَنَعْتُها أنا أو صَنَعَها غَيري ؛ فإن كنتُ صَنَعتُها أنا فلا أخْلو مِن أحدِ مَعْنَيَينِ ، إمّا أنْ أكونَ صَنَعتُها وكانتْ مَوجودَةً أو صَنَعْتُها وكانتْ مَعْدومَةً ، فإنْ كنتُ صَنَعْتُها وكانتْ مَوجودةً فَقَدِ اسْتَغْنَتْ بوجودِها عن صَنْعَتِها ، و إن كانتْ مَعْدومَةً فإنّكَ تَعلمُ أنّ المَعْدومَ لا يُحْدِثُ شَيئا ، فقد ثَبَتَ المَعنى الثّالثُ أنّ لي صانِعا وهُو اللّه ُ رَبُّ العالَمِينَ ، فقامَ وما أحارَ جَوابا. @Menhajol_velayat
#نکات_اعتقادی #سخن_علماء 📌در اصول و فروع [ بلکه در جميع امور زندگی باید ] از محمد و آل محمد علیهم السلام تبعیت کنید ✏️ مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در رساله اعتقادات می‌فرمایند : 🔹بدانید که چون خداوند تعالی پیامبرش را [ از همه جهت ] کامل گردانید. فرمود : «وَمَآ آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» یعنی : آنچه رسول برای شما آورد [ و امر به آن کرد ] آن را اخذ کنید [ و آن را قبول کنید و در اعتقاد و عمل به آن ملتزم باشید ] و از آنچه شما را نهی نمود اجتناب نمایید. 👈🏻 پس به نصّ و تصریح خداوند تعالی در این آیه بر ما واجب است که در اصول دین و عقاید و فروع آن و در امور مَعاش و زندگی و در امور معاد و آخِرَت مان از حضرت رسول صلی الله علیه و آله پیروی کنیم و بر ما لازم است تمامی امور خودمان را از آن حضرت بگیریم. 📕شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی صفحه ۳۸ 👈🏻 جهت دانلود پی دی افِ این کتاب، بر روی لینک کلیک کنید @Menhajol_velayat
🔹عَنِ اَلصَّالِحِ بْنِ هَيْثَمٍ [مِيثَمٍ‌] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ ع قَالَ : ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ اِسْتَكْمَلَ خِصَالَ اَلْإِيمَانِ- مَنْ صَبَرَ عَلَى اَلظُّلْمِ فَكَظَمَ غَيْظَهُ وَ اِحْتَسَبَ وَ عَفَا كَانَ مِمَّنْ يُدْخِلُهُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ وَ يُشَفَّعُ فِي مِثْلِ رَبِيعَةَ وَ مُضَرَ . ✏️ صالح بن هيثم گفت: امام جعفر صادق عليه السّلام فرمود: سه خصلت اگر در كسى باشد، ايمان را [در خويش‏] كامل كرده است: 👈🏻هر كس بر ظلم [و ستمى كه بر او مى‏شود] صبر كند 👈🏻و خشمش را فرو برد 👈🏻و اين [عمل‏] را به حساب خدا گذارده و [از ظالم‏] درگذرد 🔸 از كسانى خواهد بود كه خداوند او را وارد بهشت می‌كند و او در باره عدّه [زيادى از گناهكاران‏] كه از لحاظ كثرت نفرات همچون قبيله ربيعه و مضر هستند شفاعت می‌كند. 📕نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 33 @Menhajol_velayat
#نکات_اعتقادی #درس_های_توحید 📌 مراد از مکر و خُدعهٔ الهی چیست!؟ ✏️ مرحوم شیخ صدوق در کتاب گرانقدر «التوحيد» حدیثی از امام رضا علیه السلام در این باره نقل کرده اند : 👈🏻 راوی گوید از امام رضا علیه السلام معنای این آیات را پرسیدم : 💠 سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ. «توبة ۷۹» 💠 اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ«بقرة ۱۵» 💠 وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ. «آل عمران ۵۴» 💠 يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ «نساء۱۴۲» ✓ امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمودند : 🔻«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَسْخَرُ وَ لَا يَسْتَهْزِئُ وَ لَا يَمْكُرُ وَ لَا يُخَادِعُ وَ لَكِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يُجَازِيهِمْ جَزَاءَ السُّخْرِيَّةِ وَ جَزَاءَ الِاسْتِهْزَاءِ وَ جَزَاءَ الْمَكْرِ وَ الْخَدِيعَةِ» ⚜ ترجمه : «همانا خداوند تبارک و تعالی نه استهزاء می کند، نه خدعه، و نه مکر؛ بلکه جزاء و پاسخ استهزاء و مکر و خدعه را می دهد» 📖 التوحید شیخ صدوق باب ۲۱ ⚠️ پس با این بیان «مکر الهی» یعنی همان برگشت مکرشان به خودشان است. لذا از باب نمونه ترجمه آيه ۵۴، سوره آل عمران این گونه می شود که: «آنها مكر كردند و خداوند نیز مكر [ شان را به ایشان بازگشت ] نمود و خدا بهترین مكر كنندگان است» ❌ نه آنکه بگوییم - نعوذبالله - :خداوند مکر و خُدعه می‌کند @Menhajol_velayat
ترجمه التوحید - شیخ صدوق.pdf
21.81M
📗 کتاب: "التوحيد" ✍🏻 تألیف: شیخ صدوق أعلی الله مقامه الشریف 📖زبان : فارسی | عربی 🔖موضوع : کتاب«التوحید» مرحوم شیخ صدوق أعلی الله مقامه الشریف، یکی از بهترین و مهم ترین کتب حدیثیِ شیعه در مسئله توحید میباشد. مباحث مرتبطی مانند صفات ثبوتی و سلبی، ذاتی و فعلی و نسبت آنها با ذات الهی و حدوث و قدم و قضا و قدر و جبر و تفویض در کتاب مطرح شده است. 💾 حجم فایل : ۲۰.۸ 📑 تعداد صفحات : ۶۶۵ @Menhajol_velayat
📌 از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در مورد بهترين بندگان خدا سؤال شد... 🔸عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ غَيْرِهِ عَنْ أبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدٍ اَلْبَاقِرِ ع قَالَ : سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ ص عَنْ خِيَارِ اَلْعِبَادِ قَالَ اَلَّذِينَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا وَ إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا وَ إِذَا أُعْطُوا شَكَرُوا وَ إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا وَ إِذَا غَضِبُوا غَفَرُوا . 💠 محمّد بن مسلم و ديگران نقل كرده‏ اند كه امام محمّد باقر عليه السّلام فرمود: از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در مورد بهترين بندگان خدا سؤال شد. حضرت فرمود: بهترين بندگان خدا كسانى هستند كه وقتى خوبى مى‏ كنند، خوشحال مى‏ شوند. هنگامى كه بدى مى‏ كنند، آمرزش مى‏ طلبند. وقتى به آن ها نعمتى داده مى‏ شود، شكر گزارند. هنگامى كه گرفتار مى‏ شوند، صبر مى‏ كنند و هر گاه خشمگين مى‏ شوند گذشت مى‏ كنند. 📔نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 45 @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اونی که عاشقِ، همه فرصت هارو جمع میکنه تا از معشوق خود دَم بزنه❤️ 🔸حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی 💠 گوشه اشارهٔ اي به عشق و محبت جناب «میثم تمار» به امیرالمؤمنین علیه السلام و تاوانِ این عاشقی... @Menhajol_velayat
تمام علومِ رسول الله صلی الله علیه و آله نزد ائمه علیهم السلام هست ♻️ مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در شرح رساله اعتقادات می‌فرمایند : «وَ أنَّ کُلَّ مَا عَلِمَه رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمَ عَلَّمَه عَلِيّاً عَلَیْهِ السَّلاَمُ، وَ کَذَا کُلُّ لَاحِقٍ یَعلَمُ جَمِيعَ عِلْمِ السَّابِق عِنْدَ إِمَامَتِه. وَ أنَّهُم لَا یَقُولُونَ بِرَأي وَ لَا إجْتِهَادٍ، بَل یَعلَمُونَ جَمِيعَ الْأحکَام مِنَ أللَّهِ تَعَالی، وَ لَا یَجهَلُونَ شَيْئاً یُسأَلُونَ عَنه، وَ یَعلَمُونَ جَمِيعَ اللُّغَاتِ، وَ جَمِيعَ أصنَافِ النَّاسِ بِالإيمَانِ وَ الْکُفرِ. وَ یَعرضُ عَلَیْهِم أعْمَالُ هذِه الأمَّةِ کُلَّ يَؤمٍ أبْرَارُها و فجَّارُها.» 🔸ترجمه : « [ لازم است معتقد باشی ] که هرچه را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دانسته بود به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام آموخت و همچنین هر امام بعدی به هنگام رسیدن به مقام امامت، تمام علوم امام سابق و پیشین را می‌داند و دریافت می‌کند و به ارث می برد. همچنین ائمه طاهرین علیهم السلام هرگز از پیش خود به رأی و اجتهاد خود کلامی نمی گویند؛ بلکه تمام احکام را از جانب حق تعالی می دانند. و نسبت به آن چیزی که از آن سوال می‌شوند جهل ندارند و تمام لغات و زبان ها را می‌دانند. به مومن بودن و کافر بودن تمام اصناف مردم علم دارند و هر روز اعمال این امت چه صالحان و نیکوکاران و چه فاجران و بدکاران بر ایشان عرضه می‌شود.» 📕 شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی صفحه ۲۸۱ و ۲۸۲ @Menhajol_velayat
🚩 ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ رجب ، روزهای مهم جنگ‌ فرارهای مفتضحانه خلفاء و پیروزی باشکوه امیرالمومنین علی علیه السلام❤️ 💥 ان شاء الله در این باره مباحثی را مطرح خواهیم کرد... @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔥 فرار فضاحت بارِ ابوبکر و عمر در جنگ خیبر ⚠️ ✏️ رسول الله صلی الله علیه و آله برای پیشبرد دین اسلام مجبور به جنگیدن با محاربین و مشرکین و کفار بودند به اعتراف کتب عامه ، در مقابل صحابه ای همچون امیرالمومنین علیه السلام  که با جان نثاری خود در جنگ ها از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حمایت کردند و کَرَّار غیر فَرَّار بودند کسانی همچون ابوبکر و عمر در جنگ ها فرار را بر قرار ترجیح دادند و رسول خدا  صلی الله علیه و آله را تنها گذاشتند و به عبارتی آنان برخلاف امیرالمؤمنین، فَرَّار غیر کَرَّار بودند .❗️ 🔹 غزوه خَیْبَر از غزوات پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله برابر یهودیان خیبر بود شکل‌گیری این جنگ به این سبب بود که 👈🏻 یهودیان خیبر به یهودیان اخراج شده از مدینه پناه دادند و برخی از قبایل عرب را برای جنگ با مسلمانان تحریک کردند. در سال چهارم، پس از آنکه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله یهودیان بنی نضیر را به سبب خیانت از مدینه بیرون راندند، برخی از آنان از جمله یحیی بن اخطب، سلام بن ابی الحقیق و کنانة بن ربیع بن ابی الحقیق روانه خیبر شدند. آنان سال بعد به مکه رفتند و قریش را به جنگ با پیامبر برانگیختند. بدین گونه خیبر کانون خطر و توطئه بر ضد امت نوپای اسلامی شد. 📗 نام کتاب : انساب الاشراف للبلاذري نویسنده : البلاذري    جلد : 1  صفحه : 343در روز ۲۲ و ۲۳ رجب ، ابوبکر و عمر در این جنگ فرار کردند ، مصادر بسیاری از فریقین این فرار فضاحت بارِ أبوبکر و عمر را نقل کرده اند ، از جمله ابن عساکر از تاریخ نگاران اهل تسنن در تاریخ دمشق خود می نویسد : «فإن رسول الله صلی الله علیه وسلم بعث أبا بکر وعقد له لواء فرجع وقد انهزم فبعث عمر وعقد له لواء فرجع منهزما بالناس فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم لأعطین الرایة رجلا یحبه الله ورسوله ویحب الله ورسوله یفتح الله له لیس بفرار» 🔸 ترجمه : «در روز خیبر پیامبر خدا صلی الله علیه وآله ابوبکر را به خود فراخواند و پرچم جنگ را برای فتح خیبر به او داده اما ابوبکر در حالیکه شکست خورد از میدان جنگ فرار کرد و بازگشت. 👈🏻 سپس رسول خدا عمر را صدا کرد و لواء جنگ را به او سپرد اما عمر نیز با عده ای از مردم شکست خورد و فرار کرد . ✓فلذا رسول الله فرمودند : پرچم و لواء جنگ را به کسی میدهم که خدا و پیامبر او را دوست دارند و او نیز خدا و رسولش را دوست دارد و خداوند او را به فتح و پیروزی میرساند و هیچگاه فرار نمی‌کند . و لواء جنگ به علی به ابی طالب علیه‌السلام سپرده شد و قلعه خیبر فتح شد . 📗 نام کتاب : تاريخ مدينة دمشق نویسنده : ابن عساكر    جلد : 42  صفحه : 107 ادامه دارد ... @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔥حکم فرار از جنگ ✏️ بى ترديد گريز از ميدان نبرد، يكى از گناهان بزرگ محسوب مى‌شود كه هم از نظر عقل و هم از نظر شرع عملى است ناپسند ؛ زيرا ثابت مى‌كند كه شخص فرار كننده از جنگ، به خداوند و وعده‌هايى كه داده است بى توجه بوده و حاضر نيست جان خود را در راه خداوند و دين اسلام فدا كند. و اگر اين فرار سبب شود كه رسول خدا صلى الله عليه وآله در ميان مشركين تنها مانده و افرادى كه از آن حضرت در مقابل حملات دشمنان دفاع نمايد نداشته باشد، حكم شديدترى پيدا مى‌كند❗️ 🔆 خداوند كريم در باره فرار از جنگ مى‌فرمايد: يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ زَحْفًا فَلا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَار. وَ مَن يُوَلِّهِمْ يَوْمَئذٍ دُبُرَهُ إِلا مُتَحَرِّفًا لِّقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيزًِّا إِلىَ‏ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ مَأْوَئهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ المَْصِير. [ الأنفال / 15 و 16 ] 🔹ترجمه : «اى افرادى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه با انبوه كافران در ميدان نبرد رو برو شديد، به آن‌ها پشت نكنيد (و فرار ننماييد)!. 👈🏻 و هر كس در آن هنگام به آن‌ها پشت كند، مگر آن كه هدفش كناره‏گيرى از ميدان براى حمله مجدد، و يا به قصد پيوستن به گروهى (از مجاهدان) بوده باشد، (چنين كسى) به غضب خدا گرفتار خواهد شد و جايگاه او جهنم، و چه بد جايگاهى است! » 📌روايات بسيارى نيز در منابع روايى اهل تسنن در حرمت فرار از جنگ وارد شده است كه به يك روايت اشاره مى‌كنيم.  🔚 محمد بن اسماعيل بخارى در صحيح خود مى‌نويسد: عن أبي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ قالوا يا رَسُولَ اللَّهِ وما هُنَّ قال الشِّرْكُ بِاللَّهِ وَالسِّحْرُ وَقَتْلُ النَّفْسِ التي حَرَّمَ الله إلا بِالْحَقِّ وَأَكْلُ الرِّبَا وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ وَالتَّوَلِّي يوم الزَّحْفِ وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلاتِ. 🔸ترجمه : «ابوهريره از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل مى‌كند فرمود : از هفت چيز كه سبب ورود و بقاء در آتش مى‌شود بپرهيزيد. سؤال شد اين هفت چيز كدامند؟ فرمود: شرك به خداوند، كشتن انسانى كه خداوند ريختن خونش را حرام كرده است؛ مگر در صورت جرم باعث قتل، خوردن ربا و مال يتيم، فرار از جبهه جنگ و تهمت به زنان مؤمن كه دامن آنان از آلودگى پاك است.» 📔 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري    جلد : 4  صفحه : 10 خلاصه آنکه : ➖صغری : ابوبکر و عمر از جنگ فرار کرده اند ➖ کبری : هر آنکه از جنگ فرار کند به غضب خدا گرفتار شده و جایگاه او جهنم است ✓ نتیجه اش با اهل انصاف! @Menhajol_velayat