eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
434 عکس
88 ویدیو
18 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
13.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 انتظار فرج يعني چه!؟ ⇇ استاد سيد مهدی حجازی حفظه الله ● فقال : ما أحسن الصبر وانتظار الفرج... فعليكم بالصبر فانه إنما يجئ الفرج على اليأس وقد كان الذين من قبلكم أصبر منكم. 📔 بحار الانوار جلد ۵۳ صفحه ۱۱۰ @Menhajol_velayat
📌فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۴ ]عمرم را در بی خبری از تو سپری کردم... 😔 ✏️ إِلٰهِى وَقَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ، وَأَبْلَيْتُ شَبابِى فِى سَكْرَةِ التَّباعُدِ مِنْكَ . إِلٰهِى فَلَمْ أَسْتَيْقِظْ أَيَّامَ اغْتِرارِى بِكَ، وَرُكُونِى إِلىٰ سَبِيلِ سَخَطِكَ؛إِلٰهِى وَأَنَا عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ قائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ إِلَيْكَ 💠 «ترجمه : معبودا، عمرم را در بی خبری از تو سپری کردم و جوانی ام را در سرمستیِ دوری از تو فرسودم! معبودا، اینک منم بنده تو و زاده بنده تو، در پیشگاهت ایستاده ام و به بزرگواری و بخشندگی ات توسل جسته ام...» @Menhajol_velayat
📌فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۵ ] ✏️إِلٰهِى أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُواجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيائِى مِنْ نَظَرِكَ، وَأَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِكَ 💠 ترجمه : «معبود من! من عبدی هستم که برای عذرخواهی از کردار های زشتی که ناشی از کم حیائیَم در محضرت بوده به آستانت آمده ام و از درگاهت خواستار عفو و گذشت می باشم، عفوي که از اوصاف کرم تو می باشد...» @Menhajol_velayat
🔵 اگر امر خداوند متعال نبود، شما را در منزل خود راه نمی‌دادیم، زیرا دنبال ‌شهرت و جذب نیستیم 🔸 بصائر الدرجات أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ فُضَیْلِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُرَیْحٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ وَ اللَّهِ لَوْلَا أَنَّ اللَّهَ فَرَضَ وَلَایَتَنَا وَ مَوَدَّتَنَا وَ قَرَابَتَنَا مَا أَدْخَلْنَاکُمْ بُیُوتَنَا وَ لَا أَوْقَفْنَاکُمْ عَلَی أَبْوَابِنَا وَ اللَّهِ مَا نَقُولُ بِأَهْوَائِنَا وَ لَا نَقُولُ بِرَأْیِنَا وَ لَا نَقُولُ إِلَّا مَا قَالَ رَبُّنَا. ✍🏻 محمد بن شریح می‌گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می‌فرمودند: والله اگر خداوند ولایت و سرپرستی، و مودت و دوستی و رعایت خویشاوندی ما را واجب نکرده بود، شما را در منزل خود داخل نمی‌کردیم، و جلوی درب خانه منتظر نمی‌گذاشتیم. والله ما از روی هوای نفس و رأی شخصی چیزی نگفته و جز از جانب خداوند متعال چیزی نمی‌گوئیم. 📙 بصائر الدرجات، صفار رحمه الله، نشر قم، ص ٣٠٠ ⚠️ امام معصوم علیه السلام که صاحب ولایت است، قسم جلاله می‌خورَند که اگر امر خداوند نبود شما را نزد خود نگه نمی‌داشتیم، و باز قسم جلاله می‌خورند که چیزی جز حکم خداوند نمی‌گوییم و سلیقه و رأی شخصی نداریم آنوقت چطور برخی به خود جرأت می‌دهند... @Menhajol_velayat
4_5816741614189545802.mp3
1.7M
🎙 استاد صدري حفظه الله 🔸حقیقتِ عبادت و معرفة الله و لوازم آن ⚠️ عباداتِ اختراعی و بدعت‌های رایج ⛔️ جعلِ ذکر و تعيين عدد برای آن ✅ عبادت آنی است که اهل البیت علیهم السلام گفته باشند ✅ نظر آیت الله بروجردی رحمه الله، دربارهٔ تعیین عدد برای اذکار @Menhajol_velayat
📝 مستندات سخنرانیِ فوق ❶ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْه السَّلَام الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ. 📗 الکافی جلد ۱ صفحه ۱۷۷ ط اسلامیه ❷ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَرَجَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اَللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ . 📗 علل الشرایع جلد ۱ صفحه ۹ ❸ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَم يَقُولُ‌ بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى 📗 الکافی جلد ۱ صفحه ۱۴۵ ط اسلامیه ❹ فقال إبليس : يا رب اعفني من السجود لآدم وأنا أعبدك عبادة لم يعبدكها ملك مقرب ولا نبي مرسل ، فقال الله : لا حاجة لي إلى عبادتك ، إنما اريد أن اعبد من حيث اريد لامن حيث تريد ، فأبى ان يسجد 📗 بحار الانوار جلد ۱۱ صفحه ۱۴۱ @Menhajol_velayat
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۶ ] ✏️ إِلٰهِى لَمْ يَكُنْ لِى حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِى وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِى لَِمحَبَّتِكَ،💔 وَكَما أَرَدْتَ أَنْ أَكُونَ كُنْتُ فَشَكَرْتُكَ بِإِدْخالِى فِى كَرَمِكَ، وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِى مِنْ أَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ . 💠 ترجمه : « معبود من، قدرتی در ترک معصیت ندارم، مگر آنکه با استقرار محبتت در دلم، از معصیت تو اجتناب نمایم، که دراین صورت آن گونه که اراده کردی خواهم بود پس شکر گزاریت کردم از آن رو که مرا در حریم کرمت پذیرا شدی و قلبم را از پلیدی های غفلت از خویش تطهیر نمودی...» @Menhajol_velayat
✏️ بر خلاف اندیشه های مکاتب بشری، اعتقاد صحيح امامیه - که از دلائل عقلی قطعی و کتاب خداوند و احادیث متواتره اهل البیت علیهم السلام استفاده شده - این است که : ● خداوند تعالی ذاتی است مجهول الکُنه که عقل هیچ عاقلی به کُنهش نرسیده و نخواهد رسید؛ نه از جنس چیزی است و نه مانند چیزی است؛ جسم نیست و مکان ندارد، زیرا جسم و مکان مخلوق او هستند. و چون مکانی نیست پس نه از چیزی دور است و نه به چیزی نزدیک. ✓ و لذا اینکه گفته می شود که خداوند همه جا حاضر است و به همه چیز نزدیک است معنایش این است که : ←هیچ چیز بر علم خداوند پوشیده نیست و از قدرتش بیرون نیست. و اینکه گفته می‌شود که حق تعالی از همه چیز دور است معنایش این است که : ← ذات حق تعالی مانند چیزی نیست، سمیع بی سمع و بصیر بی بصر است و عالم و قادر است بدون آنکه صفت علم و قدرت عارض بر ذاتش باشد، علم او بی مانند و فعل او بی نظیر است @Menhajol_velayat
←استاد سيد محسن هندي حفظه الله 📌 ویژگی های تدریس : ● انتخاب گزینشی احادیث ● قابل استفاده برای عموم شیعیان ● توضیح روایات بر محور علم کلام ● نقد افکار و فرقه های متقابل با عقل ✓ اصوات در ضمن ۱۶ جلسه ان شاء الله ارسال خواهد شد @Menhajol_velayat
4_5994377544541932342.MP3
8.4M
💥 تدریس الکافی [ کتاب العقل و الجهل ] ➖ استاد سيد محسن هندي حفظه الله ● آشنایی با ثقه الاسلام محمد بن یعقوب کلینی ● سخنان محدثین درمورد مرحوم کلینی و کتاب الکافي ● موضع صحيح در برخورد با روایات کتب اربعه ● روش حدیث خوانی در این دوره جلسه بعدی @Menhajol_velayat
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۷ ] ←خدایا به من نظری کن... 💔 ✏️ إِلٰهِى انْظُرْ إِلَىَّ نَظَرَ مَنْ نادَيْتَهُ فَأَجابَكَ، وَاسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِكَ فَأَطاعَكَ، يَا قَرِيباً لَايَبْعُدُ عَنِ الْمُغْتَرِّ بِهِ، وَيا جَواداً لَايَبْخَلُ عَمَّنْ رَجا ثَوابَهُ . إِلٰهِى هَبْ لِى قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ، وَ لِساناً يُرْفَعُ إِلَيْكَ صِدْقُهُ، وَنَظَراً يُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّهُ 💠 ترجمه : «خدایا نظری به من کن، مانند نظر کردنت به کسی که چون ندایش میکنی، اجابتت می‌کند و به کمک و یاری تو اطاعتت می‌کنند ای نزدیکی که از آنکه فریفته ات شده است دور نمی باشی و ای بخشنده که در حق آنکه به اجر و پاداش امید بست، بخل نمی ورزی. معبود من! قلبي عطایم فرما که شوقش تو را به تو نزدیک سازد و زبانی که صدق او به سويت بالا آید و نظري که حقش موجب قرب درگاهت شود...» @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔍 پاسخ به شبهه ای پیرامون قابل رؤیت نبودن خداوند ملحدین به خداپرستان اشکال می کنند که : خداوند را حس نمی‌کنیم. پس موهوم است و وجود ندارد . (یا اقلاً نمی‌توان به وجود او پی برد.)بت پرستان نیز بارها گفته‌اند که : به خدای نادیده نمی توان ایمان آورد. بسیاری مسیحیان به مسلمین اشکال میکنند که : خدای شما ارتباط نزدیک با بندگانش ندارد! ولی خدای ما ، صورت انسانی یافته و به صورت ملموس و محسوس با بندگانش ارتباط گرفت!همچنین برخی صوفیه و ... نیز دچار چنین قرائت های باطلی در خداشناسی شدند. ✍🏻 پاسخ : تمام این اشکالات برمبنای درک ناصحیحی از معرفت و خداشناسی بنا شده اند . لازمه الوهیت خداوند این است که فوق حس و وهم مخلوقات باشد. خداوند جسمانی نیست و ذاتی قدوس دارد که منزه از هر حدی است. برای همین راه اثبات او ، برهان عقلی می‌باشد . نه تصویرگری و حس و تجربهٔ ذات او ! دقیقا عظمت و جلالت خداوند حکم میکند که قابل حس نباشد❗️ ✅ در روایت آمده است که زندیقی به امام رئوف حضرت رضا علیه‌السلام اشکال کرد : وجود خدایی که حس نمی‌کنیم را نباید قبول کنیم! امام علیه‌السلام پاسخ فرمودند : «مسئله برعکس است! چون فهمیدیم که حواس ما از درک او عاجزند و ذاتی برخلاف تمام اشیای دیگر دارد ، به خدایی او اعتراف کردیم.» 📝 فَقَالَ الرَّجُلُ : فَإِذاً إِنَّهُ لَاشَيْ‌ءَ إِذَا لَمْ يُدْرَكْ بِحَاسَّةٍ مِنَ الْحَوَاسِّ ، فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ عليه‌السلام : « وَيْلَكَ ، لَمَّا عَجَزَتْ حَوَاسُّكَ عَنْ إِدْرَاكِهِ ، أَنْكَرْتَ رُبُوبِيَّتَهُ ، 👈🏻 وَنَحْنُ إِذَا عَجَزَتْ حَوَاسُّنَا عَنْ إِدْرَاكِهِ ، أَيْقَنَّا أَنَّهُ رَبُّنَا بِخِلَافِ شَيْ‌ءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ » 📚 نام کتاب : الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 194 ▫️←همچنین باید بدانیم که معرفت ما محصور در احساسات نیست . و قرب خداوند به مخلوقاتش لازم نیست حتما حسی و جسمانی باشد! این ما هستیم که باید به آموزه‌های عقل و وحی توجه کنیم ، نه اینکه از خدا بخواهیم در سطح یک مخلوق پایین بیاید! هیچ ذره ای بر خداوند پوشیده نیست (سوره یونس : آیه ۶۱) از بندگانش دور نیست و اجابت کنندهٔ راز و نیاز بندگان است . (سوره بقره : آیه ۱۸۶) و بندگان خود را امداد و هدایت می کند. (سوره شعرا : آیه ۶۱ و ۶۲) ▫️←و اصولا خدایی که به حس در آید قطعا دارای حد و مقدار است و چنین چیزی مخلوقی ضعیف و ناتوان بیش نخواهد بود نه خدای ادیان. 👈🏻 ضمنا قرب به حق هم به معنای بهره‌مندی هرچه بیشتر از عنایات و الطاف خاص الهی است نه ارتباط مکانی و مادی با ذات قدوسی حق. @Menhajol_velayat
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۸ ] ✏️ إِلٰهِى إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِكَ غَيْرُ مَجْهُولٍ، وَمَنْ لاذَبِكَ غَيْرُ مَخْذُولٍ، وَمَنْ أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ غَيْرُ مَمْلُوكٍ 💠 ترجمه : «معبود من! آنکه تو را بشناسد، ناشناخته نخواهد ماند و هرکس به تو پناه آورد، به یقین خوار و بی مقدار نخواهد گشت و هرکه را تو به وی رو نمایی، به آقایی رسید...» @Menhajol_velayat
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۹ ] ✏️ إِلٰهِى إِنَّ مَنِ انْتَهَجَ بِكَ لَمُسْتَنِيرٌ، وَ إِنَّ مَنِ اعْتَصَمَ بِكَ لَمُسْتَجِيرٌ، وَقَدْ لُذْتُ بِكَ يَا إِلٰهِى فَلا تُخَيِّبْ ظَنِّى مِنْ رَحْمَتِكَ، وَلَا تَحْجُبْنِى عَنْ رَأْفَتِكَ . إِلٰهِى أَقِمْنِى فِى أَهْلِ وِلايَتِكَ مُقامَ مَنْ رَجَا الزِّيادَةَ مِنْ مَحَبَّتِكَ 💠 ترجمه : «معبود من! هرکه به بارگاه تو راه یافت، روشن و نورانی شد، و هرکه به تو پناه آورد پناه یافت و من به درگاه تو پناه آوردم! پس ای خدا، حسن ظن مرا به رحمتت، تبدیل به نا امیدی مفرما و از فروغ رأفت خود محجوبم مفرما، معبود من! مرا در میان اولیایت، مقام آن کس را بخش که همواره به امید زیاد شدن محبت به توست...» @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ ← آخرین جمعۀ ✍🏻 حَدَّثَنَا تَمِيمُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ تَمِيمٍ اَلْقُرَشِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْأَنْصَارِيُّ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا اَلصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لاَ يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اَللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اَللَّهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلاَّ أَدَّيْتَهَا وَ لاَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلاَّ نَزَعْتَهُ وَ لاَ ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلاَّ قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلاَنِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّٰهَ بٰالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اَللّٰهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا اَلشَّهْرِ اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ اَلنَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ. ✏️ اباصلت گوید : در روز جمعه آخر ماه شعبان بود كه بر على بن موسى عليهماالسّلام وارد شدم، فرمودند: اى اباصلت، ماه شعبان بيشترش گذشت، و اين جمعه آخر آن است. پس آنچه از اعمال خير كه در اين ماه در انجام آن كوتاهى كرده‌اى در اين چند روزى كه باقى مانده تدارك كن، و بر تو باد به انجام آنچه بحال تو مفيد است، و ترك آنچه براى تو فائده‌اى ندارد، و دعا و استغفار و تلاوت قرآن را افزون كن، و از گناهان و نافرمانی‌هايت بسوى خداوند متعال باز گرد، و توبه نما، تا اين ماه خدا بتو روی كرده باشد در حالى كه تو با خدايت اخلاص ورزيده باشى، و امانتى بر گردن خود باقى مگذار، مگر آنكه آن را ادا كنى، و نيز در دلت كينه هيچ مؤمنى نباشد مگر اينكه آن را از دل بيرون كنى، و هيچ گناهى را كه مرتكب بوده‌اى وامگذار مگر آنكه آن را رها كرده و از آن دورى گزينى، و از خداوند پروا داشته باش و در امور نهان و آشكارت بر او توكّل و اعتماد كن و هركس بر خداوند توكّل كند همانا خداوند او را كافى است. زيرا خداوند رساننده است كار خود را و براى هر چيز اندازه اى قرار داده است و در باقيمانده اين ماه زياد اين ذكر را بگوى: «اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ» يعنى: پروردگارا! اگر در این مقدار از ماه که گذشته ما را نبخشيده‌اى، پس از تو می‌خواهيم كه در باقيمانده اين ماه ما را ببخشى و بيامرزى. زيرا خداوند تبارك و تعالى در اين ماه مردم بسيارى را از آتش آزاد میكند به جهت احترام ماه مبارك رمضان. 📚 عیون اخبارالرضا علیه السلام جلد ۱ صفحه ۵۶ @Menhajol_velayat
📌 تا فرصت باقی است استفاده کنیم ➖ استحباب صدقه در ▫️ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ هِلَالٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام يَقُولُ: مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَعْبَانَ بِصَدَقَةٍ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ. 📘 بحارالأنوار، ج94، ص72 به نقل از عیون اخبارالرضا علیه السلام ↩️ ... حضرت رضا علیه السلام فرمود: هرکس در شعبان صدقه ای دهد، هرچند به اندازه نصف یک خرما، خداوند آتش را بر بدنش حرام می سازد. ▫️ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَا أَفْضَلُ مَا يُفْعَلُ فِيهِ؟ قَالَ: الصَّدَقَةُ وَ الِاسْتِغْفَارُ، وَ مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي شَعْبَانَ، رَبَّاهَا اللَّهُ تَعَالَى كَمَا يُرَبِّي أَحَدُكُمْ فَصِيلَهُ حَتَّى يُوَافِيَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ قَدْ صَارَتْ مِثْلَ أُحُدٍ. 📘 وسائل‏ الشيعة، ج10، ص511 به نقل از اقبال الاعمال ↩️... داوود رَقّی می گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: برترین عمل در ماه شعبان چیست؟ فرمود: صدقه و استغفار. هرکس در ماه شعبان صدقه دهد،خداوند متعال آن را پرورش می دهد، همانگونه که شما بچه شتر را پرورش می‌دهید، تا آنکه روز قیامت آن را به او باز می گرداند درحالی که به اندازه کوه احد شده است. @menhajol_velayat
💚 متی احارُ فیک یا مولای 🟢 منسوب به حضرت ولیّ‌عصر علیه السلام : 🌿 وَ إِنِّي لَأَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ 🌱 همانا من سبب آرامش و امان اهل زمین هستم؛ چنانچه ستارگان امان اهل آسمان هستند 📗كمال الدين و تمام النعمة جلد ۲ صفحه ۴۸۵ @Menhajol_velayat
📌فرازی از مناجات شعبانیه [ ۲۰ ] ✏️ إِلٰهِى وَأَلْهِمْنِى وَلَهاً بِذِكْرِكَ إِلىٰ ذِكْرِكَ، وَهِمَّتِى فِى رَوْحِ نَجاحِ أَسْمائِكَ وَمَحَلِّ قُدْسِكَ 💠 ترجمه :«خدایا، شیفتگی به ذکرت را پیوسته به من الهام فرما، و همّتم را در نسیم کامیابی نامهیات و جایگاه قدست قرار ده...» @Menhajol_velayat
4_5998833491507153553.MP3
21.19M
💥 تدریس الکافی [ کتاب العقل و الجهل ] به همراه پرسش و پاسخ در انتهاء جلسه ➖ استاد سيد محسن هندي حفظه الله ● وجه تقدم روایات عقل و جهل از دیدگاه مرحوم کلینی ● عقل مناط تکلیف و مائز بین انسان و غیر اوست ● فهم بحث های توحیدی متوقف است بر عقل ● مراد از عقل در «کتاب العقل و الجهل» چیست؟ ● تشریح روایات ۱ - ۳ - ۵ - ۷ جلسهٔ قبل | جلسهٔ بعد @Menhajol_velayat
📌 آیا در همه جا هست؟! 💠 سَألتُ أبا عبدِ اللّه عليه السلام عَن قَولِ اللّه ِ عَزَّ وجلَّ : «وهُوَ اللّه ُ في السَّماواتِ وفي الأرضِ» حديث ـ : كذلِكَ هُوَ في كُلِّ مَكانٍ . قُلتُ : بِذاتِه ؟ قالَ : وَيحَكَ ! إنَّ الأماكِنَ أقدارٌ ، فإذا قُلتَ : في مَكانٍ بِذاتِهِ لَزِمَكَ أن تَقولَ : في أقدارٍ وغَيرِ ذلكَ ، ولكِنْ هُوَ بائنٌ مِن خَلقِهِ ، مُحيطٌ بِما خَلَقَ عِلما وقُدرَةً وإحاطَةً وسُلطانا ومُلكا 📝 راوی (مؤمن الطاق) گوید: از امام صادق عليه السلام درباره آيه «و او خداست در آسمانها و زمين» سؤال كردم ؟ حضرت فرمود : همين طور است، او در همه جا هست. عرض كردم : آیا ذات او هم در همه جا هست؟ فرمود: واى بر تو! مكانها داراى حدّ و اندازه هستند. بنابراين، اگر بگويى: خداوند به ذات خود در جايى هست، لازم آيد كه بگويى: در اندازه و امثال اين چيزها جا دارد. اما او از خلقش جداست و علم و قدرت و احاطه و اقتدار و پادشاهيش همه آنچه را آفريده، در ميان گرفته است . 📘 التوحيد شیخ صدوق رحمه الله صفحه ۱۳۳ @Menhajol_velayat
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۲۱ ] ✏️ إِلٰهِى بِكَ عَلَيْكَ إِلّا أَلْحَقْتَنِى بِمَحَلِّ أَهْلِ طاعَتِكَ، وَالْمَثْوَى الصَّالِحِ مِنْ مَرْضاتِكَ، فَإِنِّى لَاأَقْدِرُ لِنَفْسِى دَفْعاً، وَلا أَمْلِكُ لَها نَفْعاً .❗️ 💠 ترجمه : «معبود من! به ذات پاکت سوگندت می دهم که مرا به منزل اهل طاعتت و به اقامتگاه جاودانه شایسته از رضای خویش، ملحق ساز؛ که من قادر نیستم شرط از خود دفع يا نفعی را به خود جلب نمایم...» @Menhajol_velayat
4_6012306327173335785.MP3
13.35M
💥 تدریس الکافی [ کتاب العقل و الجهل ] ➖ استاد سيد محسن هندي حفظه الله ● معیار ثواب و عقاب الهی ، عقل است ● عبادت و شناخت خداوند متعال باید عقلانی و استدلالی باشد ● عقل با ارزش ترین موهبت الهی! ● خداوند ابتداء عقل پیامبران خویش را کامل کرده و سپس آنان را مبعوث می‌کند ● تشریح روایات ۸ - ۱۰ و ۱۱ جلسهٔ قبل | جلسهٔ بعد @Menhajol_velayat
عید نوروز از نگاه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 📃 گزارش اول : ❣در نوروز، هديه اى خدمت امیرالمؤمنین على عليه السلام آوردند. حضرت پرسيد : اين چيست؟ عرض كردند : اى امير المؤمنين! امروز نوروز است. امام عليه السلام فرمود : هر روزمان را نوروز كنيد. : 4073- وَ أُتِيَ عَلِيٌّ ع بِهَدِيَّةِ النَّيْرُوزِ فَقَالَ ع مَا هَذَا قَالُوا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ الْيَوْمُ النَّيْرُوزُ فَقَالَ ع اصْنَعُوا لَنَا كُلَّ يَوْمٍ نَيْرُوزاً. 📗نام کتاب : من لا يحضره الفقيه  جلد : 3 صفحه : 300 🌐 https://b2n.ir/y60843 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📃 گزارش دوم : ❣امام صادق عليه السلام : چون نوروز فرا رسد، بدن خود را بشوى و پاكيزه ترين جامه هايت را بپوش و با خوش بوترين عطرها خودت را معطّر كن و در آن روز روزه دار باش. : الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إذا كانَ يَومُ النَّيروزِ فَاغتَسِلْ وَ البَسْ أنظَفَ ثِيابِكَ، و تَطَيَّبْ بِأطيَبِ طِيبِكَ، و تَكونُ ذلكَ اليَومَ صائما  📗نام کتاب : وسائل الشيعة جلد : 7 صفحه : 346 🌐 https://b2n.ir/q78383 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📃 گزارش سوم: ❣معلّى بن خنيس گوید: در روز نوروز خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم حضرت فرمود : آيا مى دانى امروز چه روزى است؟ عرض كردم : فدايت شوم، اين روزى است كه ايرانيان آن را گرامى مى دارند و در آن به يكديگر هديه مى دهند. امام فرمود : سوگند به آن خانه كهن كه در مكّه است، جز اين نيست كه اين يك ريشه كهن دارد، من برايت توضيح مى دهم تا آن را بدانى... اى معلّى! روز نوروز، همان روزى است كه خداوند در آن از بندگان پيمان گرفت كه او را بپرستند و هيچ انبازى برايش نياورند و به فرستادگان و حجتهاى او و به امامان عليهم السلام ايمان بياورند. نوروز نخستين روزى است كه خورشيد در آن طلوع كرد... هيچ نوروزى نيست مگر اين كه ما در آن روز منتظر فرج هستيم؛ زيرا نوروز از روزهاى ما و شيعيان ماست... : عن مُعلّى بن خُنيس : دخَلتُ على الصّادقِ عليه السلام يومَ النَّيروزِ فقال : أ تَعرِفَ هذا اليَومَ ؟ قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، هذا يَومٌ تُعَظِّمُهُ العَجَمُ و تَتَهادى فيهِ، فقالَ أبو عَبدِ اللّه ِ الصّادِقُ عليه السلام : و البَيتِ العَتيقِ الّذي بِمَكَّةَ ! ما هذا إلاّ لِأمرٍ قَديمٍ اُفَسِّرُهُ لَكَ حَتّى تَفهَمَهُ ... يا مُعَلّى ، إنَّ يَومَ النَّيروزِ هُوَ اليَومُ الّذي أخَذَ اللّه ُ فيهِ مَواثيقَ العِبادِ أن يَعبُدوهُ و لا يُشرِكوا بِه شَيئا ، و أن يُؤمِنوا بِرُسُلِهِ و حُجَجِهِ ، و أن يُؤمِنوا بِالأئمَّةِ عليهم السلام ، و هُوَ أوَّلُ يَومٍ طَلَعَت فيهِ الشَّمسُ... و ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوَقَّعُ فيهِ الفَرَجَ لِأنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شيعَتِنا... 📗 نام کتاب : بحارالأنوار  نویسنده : العلامة المجلسی جلد : 56 صفحه : 91 🌐 https://b2n.ir/j90098 ➖➖➖ @Menhajol_velayat
📌 مراد از نوروز، چه روزی است!؟ ✍🏻 علامه مجلسی رضوان الله علیه می‌فرمایند : ❇️ بدان که میان علما در تعیین روز نوروز اختلاف بسیار هست، بعضی گفته‌اند : دهم ایار است از ماه‌های رومی . و بعضی گفته‌اند : نهم شباط است و مشهور آن است که اول انتقال شمس است به برج حمل، چنان چه در این ازمنه معمول است و این مطلب را در کتاب بحار الانوار بسط عظیمی داده‌ام و این رساله گنجایش ذکر آن‌ها را ندارد ← و به گمان فقیر، همین نوروز که در این ازمنه مشهور است، اقرب است به صواب و اضبط است در حساب. و اگر بنای اعمال را بر این بگذارند، ظاهرا بد نیست. 📚 زاد المعاد صفحه ۳۲۶ @Menhajol_velayat
‍✏️ پیام حضرت آیت‌الله وحید خراسانی در آستانه ماه مبارک رمضان و بهار طبیعت ▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🌱 فصلِ بهار، فصل رویش است دانه می روید، زمین مرده زنده می شود .... طبیعت پس از دوره‌ی خمودی زمستان درطراوتِ بهار حیات پیدا می‌کند و جوانه‌های بهاری نمایان می‌شود... مومنین در این ایام که بهار، در عالم طبیعت با بهار قرآن تقارن پیدا کرده، در راه بندگی خدای متعال بیشتر کوشش کنند. همانطور که طبیعت در بهار منقلب می‌شود شما هم تلاش کنید در فرصت ماه مبارک رمضان و بهار قرآن زنگار از دل بزدایید و در مسیر بندگی خدای متعال منقلب شوید، قدر این ایام را بدانید، قدر بهار طبیعت را بدانید ،قدر نعمت ماه مبارک رمضان را بدانید. ماهی در پیش است که به فرموده رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :«قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَيْكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ‏ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»، شهر الله با برکت، با رحمت، با مغفرت اقبال کرده است. ماه رمضان چنین ماهی است،اگر قدر ندانید حسرت در پیش است... ⏳عمر خود را هدر ندهید قدر نعمت را بدانید تا روز قیامت حسرت نخورید «َأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِی الْأَمْرُ». ←این را هم توجه داشته باشید همه‌ی عالم بر سر سفره حضرت ولی عصر ارواحناه فداه نشسته‌اند او واسطه‌ی فیض است که خداوند به بندگانش عنایت می کند «این السبب المتصل بین الارض والسماء». هستی و وجود و این گردشِ روزگار و این بهار و شادابی و این زندگانی و تمام نعمت‌هایی که خدای متعال به این بشر عنایت کرده همه و همه به یمن امام زمان علیه‌السلام است. در مقابل، وظیفه‌ی ماست که در کل احوال به یاد او باشیم.❗️ همه شما امسال که تقارن بهارِ قرآن و بهارِ طبیعت است ازروز اولِ سال از ابتدای قرآن شروع کنید و به هر اندازه‌ای که می‌توانید، قرآن بخوانید و به امام زمان علیه‌السلام هدیه کنید این کار، اکسیر اعظم است. رنج و محنتِ همه‌ی عالم بواسطه‌ی او به سر می‌آید، نتیجه‌ی خلقت به ظهور او ظاهر می‌شود. ⚠️ در یک کلمه اگر بشر می‌خواهد نجات پیدا کند و به منزل مقصود برسد جز از طريق وجود حجة بن الحسن العسكرى علیه‌السلام، محال و ممتنع است. 🤲🏻 در این ایام از دعای برای او غفلت نکنید کاری کنید گوشه‌ی چشمی کند، او گشاینده هر امر بسته ایست. مردم همه به او توجه کنند، او ولی نعمت عالَم است به کسی امید نداریم؛ نقطه‌ی امید فقط ولی عصر علیه‌السلام است. به او رو بیاورید تا دست او برسر شما و عنایت او شامل حال شما باشد با یک نگاهِ او، کار تمام است. آن نوری که باید بتابد و بدون او حیات میسر نیست امام زمان علیه‌السلام است. 🗓 شعبان المعظم ۱۴۴۴، اسفندماه ۱۴۰۱ @Menhajol_velayat
4_6021757664701189060.MP3
11.72M
💥 تدریس الکافی [ کتاب العقل و الجهل ] ➖ استاد سيد محسن هندي حفظه الله ● فرمایشات امام کاظم علیه السلام به هشام بن حکم راجع به عقل ● مخاطب قرآن صاحبان عقل و اندیشه هستند ● عقل، وسیله ای برای اتمام حجت ● تفکر در آیات الهی از نشانه های انسان عاقل ● تشریح روایت ۱۲ جلسهٔ قبل | جلسهٔ بعد @Menhajol_velayat
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۲۲ ] ←الهی... 💔 ✏️ إِلٰهِى أَنَا عَبْدُكَ الضَّعِيفُ الْمُذْنِبُ، وَمَمْلُوكُكَ الْمُنِيبُ فَلاٰ تَجْعَلْنِى مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَكَ، وَحَجَبَهُ سَهْوُهُ عَنْ عَفْوِكَ 💠 ترجمه : «خدایا! من بنده ای ضعیف و گنه کارم، و غلامی در حال انابه و توبه هستم؛ پس مرا از کسانی قرار مده که از آنها روی گرداندی و نیز مرا از آنها قرار مده که سهو آنها، سبب محرومیت از عفو ات شده است...😭» @Menhajol_velayat
✏️ مرحوم کراجکی شاگرد شیخ مفید رحمة الله علیهما می‌فرمایند : 💠 آنان [ ائمه اطهار علیهم السلام ] در کمال علم و عصمت از گناهان مانند انبیاء علیهم السلام هستند و برترین مخلوقات خداوند بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله می‌باشند... خداوند سبحان بر دستان ایشان آیات و معجزات بسیاری آشکار نموده و ایشان را به بسیاری از امور پنهان و مسائل آینده آگاه کرده است... معجزه و آیاتی که به دست آنها آشکار می‌شود از فعل خداوند است نه ایشان، و خداوند به این وسیله ایشان را تکریم کرده است؛ آنان از جنس بشر محدث و بندگانی مخلوق هستند؛ خلق نمی‌کنند و رزق نمی‌دهند؛ غذا می‌خورند و می آشامند، و ازدواج می‌کنند و دچار ناراحتی و بیماری می‌شوند 📓 کنز الفوائد جلد ۱ صفحه ۲۴۵ @Menhajol_velayat