eitaa logo
اندیشکده مرآت
1.8هزار دنبال‌کننده
396 عکس
31 ویدیو
17 فایل
مرکز راهبردی اکوسیستم تربیتی(مرآت) کارویژه ها: ۱- نگارش اسناد راهبردی ۲- تجربه نگاری ۳- انجام انواع پژوهش‌های کمی و کیفی ۴- تولید دانش در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و سیاستگذاری تعلیم و تربیت پشتیبان و روابط عمومی @ad_merat 🌿🌿🌿
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست پنجم حکمرانی-دکتر عالی.mp3
38.3M
🔉 📌برگزاری نشست با موضوع کندوکاوی در باب مفهوم‌شناسی دانش حکمرانی* باارائه: 👤دکتر محمد باقر عالی 📆دوشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۳ 📚 اندیشکده راهبردی مرآت
📌گزارش خبری سایه از برگزاری نشست کندوکاوی در باب مفهوم‌شناسی دانش حکمرانی 📆 دوشنبه مورخ ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۳ 🏢 کارستان بهارستان مشاهده متن گزارش👇 https://B2n.ir/z22255 📚اندیشکده راهبردی مرآت https://eitaa.com/merat_thinktank
📌گزارش خبری هنرمند از برگزاری نشست کندوکاوی در باب مفهوم‌شناسی دانش حکمرانی 📆 دوشنبه مورخ ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۳ 🏢 کارستان بهارستان 📚اندیشکده راهبردی مرآت https://eitaa.com/merat_thinktank
📌گزارش از برگزاری نشست کندوکاوی در باب مفهوم‌شناسی دانش حکمرانی 🔴 کوچینگ حکمرانی؛ یک اشاره حکمرانی صرفاً دانش نیست؛ ترکیبی از دانش، بینش، نگرش، کنش و منش است. اگر این پنج عنصر با هم جمع نشوند، حکمرانی به درستی انجام نمی‌شود. حکمرانی از جنس حکمت عملی است، یعنی شما باید سه مرحله دانش، بینش و نگرش را در خود ایجاد کنید تا در هنگامه‌ی کنش‌گری با ملکه حکمرانی در منش شما پدیدار شود. بهره‌گیری از روش‌های کوچینگ و منتورینگ برای ارتقای توانمندی‌های فردی در زمینه حکمرانی، قابل توجه است. کوچینگ فرآیندی است که از داخل فرد آغاز می‌شود و مسئولیت رشد و جهت‌دهی به توانمندی‌ها را به عهده خود شخص می‌گذارد. در کشور نیاز به کوچینگ حکمرانی وجود دارد تا میان‌ افراد بتوانند به درک صحیح‌تر و عملی‌تر از وظایف خود دست یابند. 🔻 مطالعه متن کامل در: https://farsnews.ir/TrainingWindow_Life/1733584786423580286 📚اندیشکده راهبردی مرآت https://eitaa.com/merat_thinktank
🔷 سلسله نشست‌های تخصصی نسبت‌یابی دانش حکمرانی و امر آموزش عمومی 🔹موضوع: *کارویژه‌های تنظیم‌گری در حکمرانی* 👤با حضور: دکتر مصطفی زمانیان (رئیس سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) 👤 دبیر نشست: جناب آقای حسین سیستانی ⏰️ زمان: چهارشنبه ١۴٠٣/٩/۲۸ از ساعت ۱۵/۳۰ الی ۱۷ 🏢مکان: کارستان بهارستان 📚اندیشکده راهبردی مرآت @meratthinktank
دوگانه فهم من و فهم ما کاش اصحاب فرهنگ و تربیت اصل را بر عدم فهم خویشتن بگذارند!! ▫️ چند روز پیش در جلسه ای دعوت شدم تا در خصوص ترم «جهاد تبیین» نظراتم را بیان کنم. مفهومی که در سپهر فرهنگی کشور در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و به عنوان ماموریت اصلی برخی نهادها و دستگاه های فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی قلمداد می شود. گوش فرادادن به دیدگاه مدعوین بیانگر این بود که برداشت اولیه آنها از مفهوم، کاملاً با یکدیگر متمایز بود و مبتنی بر آن، توصیف آنها از یک نهاد عامل به جهاد تبین نیز متفاوت می شد و در نتیجه تجویز و توصیه های مختلفی را نیز بیان می کردند. از تقلیل جهاد تبیین به یک «فعالیت تبلیغی» تا «تبیین به مثابه امر تربیتی» و یا «تبیین در ساحت رسانه جمعی» فهم متفاوت اعضا بود. اما جالب این بود که در جای که قصد داشتم تا با صورت بندی دیدگاه ها، دعوای نظری خلق کنم که این برداشت ها مورد نقد و برسی قرار گیرد، اعضا به نرمی از کنار آن گذر نموده و انگیزه برای بهبود یا تغییر برداشت خود نداشتند! چنین ضایع تاسف باری در انبوهی از بنیادی ترین مفاهیم فرهنگی و تربیتی وجود دارد و کنشگر معاصر، با پرهیز از واکاوی فهم خود، آن را معادل با حقیقت عینی قلمداد کرده و به گونه‌ای تقدس گرایانه به فهم خویش پایبند است. 🔆 در ادبیات فلسفی برای جداسازی مفهوم از فهم عامه، دو کلیدواژه Concept و Conception مد نظر قرار می گیرد. گرچه هر دو این واژگان به معنای فهم ترجمه می شود اما به تعبیر کانت، Concept به معنای یک ایده یا تصوری عمومی و انتزاعی تعریف می‌شود که می‌تواند برای دسته‌بندی تجربیات و اشیاء مورد استفاده قرار گیرد اما Conception ݡبه فرآیند شکل‌گیری و درک این مفاهیم اشاره دارد. این فرآیند شامل تصورات ذهنی و خلاقیت است که منجر به ایجاد ایده‌های جدید می‌شود. در حقیقت انسان به صورت ناخودگاه بر اساس پیش فرض ها و تجارب زیسته خود است که به درک از مفاهیم و انگاره های مختلف نائل می شود. لذاست که یک فعال تربیتی، جهاد تبیین را همان کنش خود می داند و یک مبلغ هم جهاد تبین را تبلیغ! 🛑 با فرض چنین اتفاقی، یک مدیر فرهنگی نمی تواند فهم خود را به عنوان فهم معیار قرار دهد - به دلیل عدم موجه بودن این انگاره - و تمام سیاست ها و تحلیل ها را بر اساس آن صورت بندی کند چرا که حداقل آسیب این رویکرد، عدم توجه به انگاره ها و فهم بازوان اجرایی و کنشگران میدانی اوست و همین است که نتیجه برخی از فعالیت های فرهنگی مصداق «بره کلاه بیاره سر را با کلاه می آورد» می شود. نمونه این موضوع را می توان در عمل به مفاهیمی مانند امر به معروف و نهی از منکر، تربیت نوجوان و ... مشاهده نمود. علاوه بر کنشگران، فهم مردم نیز در این دست از اتفاقات بسیار با اهمیت است و عدم توجه به گونه‌های مختلف فهم اجتماعی و بدیهی انگاری فهم معیار سازمانی و فردی، منجر به شکاف اجتماعی بیشینه می شود. ☘️ فقط برای مثال می‌توانیم نگاهی کوتاه به Concept عدالت بیندازیم. این مفهوم را می‌توان چنین توضیح داد: «وضعیت عدالت وضعیتی است که در آن همه وظایف خود را انجام می‌دهند و همه استحقاق خود را دریافت می‌کنند». چه کسی مخالف است؟ برای یافتن Conceptions از عدالت، تنها باید به دو سوی مختلف اقیانوس اطلس نگاه کنیم. به‌ویژه در اکثر کشورهای اروپای شمالی، مفهوم فعلی عدالت مشخص می‌کند که بخش بزرگی، گاهی حتی بیش از 50 درصد از درآمد افراد ممکن است توسط دولت گرفته شود. ما به این مالیات می گوییم و با استفاده از آن برای ارائه تسهیلات مشترک مانند مراقبت های بهداشتی، آموزش و پرورش و طرح های بازنشستگی جمعی توجیه می شود. برعکس، در ایالات متحده، نرخ مالیات به طور قابل توجهی پایین تر است. در آنجا اعتقاد بر این است که دولت حق ندارد آنچه را که با کار سخت به دست آورده اند از شهروندانش بگیرد. از دید آمریکایی ها، بسیاری از سیستم های اروپایی دزدی آشکار هستند. از دید اروپایی ها، سیستم آمریکا نمیتواند مواد اولیه ای را که نیازمندان است، ارائه دهد. اما به راستی کدام عدالت است؟ 🌐 در چنین موقعیتی، بهترین روش برای بهبود Conceptions، ایجاد دیالکتیک و گفتگو بین گونه های مختلف از افراد معقول و بدون سوگیری ارزشی و صنفی است. نقطه مقابل تحمیق و تکفیر فهم دیگری و بداهت پنداری از فهم خویشتن! کافی است که در نسبت با پایه ترین مفاهیم مانند عدالت آموزشی، تربیت دینی، حجاب، مهندسی فرهنگی و ... سیاستگذار فرهنگی در گام اول به نزدیک سازی مسیر فهم و برداشت از Concept مبادرت ورزیده و ضمن بهبود فهم خود، به یک همگرایی در کنش میدان نیز نزدیک شود. چنانچه عقلانیت یکی از شروط اصلی در نظام حکمرانی دینی است و رشد عقلانیت در مقابل نگاه دانای کل و بالا به پایین، در بستر اقناع و گفتگو و با رعایت خضوع نظری و بی طرفی شکل می گیرد. @m_rahmani_g
#گزارش_تصویری 📸 🔷نشست *کارویژه‌های تنظیم‌گری در حکمرانی * 🔹 چهارشنبه مورخ ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۳ 🔹محل کارستان بهارستان 📚اندیشکده راهبردی مرآت https://eitaa.com/merat_thinktank
نشست ششم حکمرانی دکتر زمانیان.mp3
99.08M
🔉 📌برگزاری نشست با موضوع *کارویژه های تنظیم گری در حکمرانی* باارائه: 👤دکتر مصطفی زمانیان 📆 چهارشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۳ 📚 اندیشکده راهبردی مرآت https://eitaa.com/merat_thinktank
📌گزارش از برگزاری نشست کارویژه های تنظیم گری در حکمرانی 🔴 نقش *کارویژه‌های تنظیم‌گری در حکمرانی؛ از قاعده‌گذاری تا نظارت و فرهنگ‌سازی* حکمرانی، فراتر از صرف مدیریت دولتی، ابزاری برای تعیین اهداف، تخصیص منابع و حل اختلافات است که نقشی کلیدی در ایجاد جامعه‌ای پایدار و عادلانه ایفا می‌کند. بررسی مفهوم تنظیم‌گری به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای حکمرانی نشان می‌دهد که این رویکرد در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه نظام آموزش و پرورش، تاثیرات عمیقی دارد. ضرورت تعریف صلاحیت‌های معلمان، استانداردسازی محتوای آموزشی، رقابت‌پذیری در تولید محتوا و اعتبارسنجی مدارس، از محورهای اصلی این نگاه است. نشست تخصصی با دکتر مصطفی زمانیان، در اندیشکده مرآت. 🔻 مطالعه متن کامل خبر در: https://farsnews.ir/TrainingWindow_Life/1734793344407071903 📚اندیشکده راهبردی مرآت https://eitaa.com/merat_thinktank
🔶🔸[برساخت] سلسله نشست های تربیت مبتنی بر مدیریت مصرف 🔸موضوع این جلسه: *رویکرد جامعه‎شناسانه به ادبیات مصرف و مصرف فرهنگی در نسبت با نوجوان امروز و جامعه ایرانی* 👤با حضور: 🔸دکتر کمیل قیدرلو: عضو هیئت علمی و مدیر گروه فرهنگ و حکمرانی دانشگاه امام صادق(ع) 🔸دکتر محمد سعید ذکایی: عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علامه طباطبائی 👤 دبیر نشست: حجت الاسلام مهرداد مطلب زاده ⏰️ زمان: یکشنبه ١۴۰٣/۱۰/۱۶ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷/۳۰ 🏢مکان: کارستان بهارستان 📚اندیشکده راهبردی مرآت @merat_thinktank