eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.2هزار عکس
167.1هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
38.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هکرهای ایران تصاویر دهان مرموز ترین مرد موساد را منتشر کردند هکرهای ایران تصاویر دهان مرموز ترین مرد موساد را با پیامی بهداشتی منتشر کرده اند. آنها خطاب به رئیس موساد گفته اند : روزی دو بار مسواک بزن / حالا که این خبر منتشر شده ، خوب است گزارشی که درباره این فرد توسط موساد به سعودی اینترنشنال ارائه شده بود را با هم مرور کنیم.... آقای تحلیلگر
هدایت شده از mesaghمیثاق
35.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ادعای آمریکا: ایران قایق‌ها را پس داده اما دوربین هایشان را برداشته / آمریکا مدعی شده که ایران بی‌سرنشین‌های این کشور را پس داده اما آنها دوربین ندارند / ایالات متحده قصد دارد صد بی‌سرنشین مشابه را به منطقه بیاورد و با کمک چند کشور عربی یک شبکه پهپادی راه بیندازند / روایتی از یک طنز نظامی ... / قسمت ۹۵۶ 🔴 👈 آقای تحلیلگر
هدایت شده از mesaghمیثاق
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓12شهریور1357 🔹در پی تظاهراتی که در تبریز برپا شد، 8نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شدند. 🔸سفیر آمریکا در تهران در جمع مقامات بلندپایه به روابط بسیار عالی و پایدار این دو کشور اشاره و روی منافع متقابل و مشترکی که دولت‌های ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیک می‌کند تاکید کرد. 🔹از ساعت22:10 الی 23:10 مراسمی در با حضور جمعی حدود 12 الی 15 هزار نفر در وسط خیابان ژاله (خیابان مجاهدین اسلام) برگزار شد. در این مراسم آقای سیدیحیی نوری سخنرانی کرد و در پایان اعلامیه‌ای با امضای «آیت‌الله نوری» توزیع گردید. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص489-491 🔊 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔆عصر انقلاب اسلامی و روزگار دلواری‌ها ⚫️به مناسبت سال‌روز شهادت رئیس‌علی دلواری ▫️«ما یاد را از این جهت گرامی می‌داریم که این مرد شجاع، در راه خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید؛ این برای ما چیز بسیار باارزشی است... ▪️در آن روزگاری که همه در خواب بودند جز عده بسیار کمی در گوشه و کنارهای کشور و بیگانگان از این غفلت مردم سوءاستفاده می‌کردند و دشمن بر مناطق مختلفی از کشور عزیز ما تسلط پیدا کرده بود؛ در تهران، نمایندگان دولت‌های و روس، آزادانه حکمرانی می‌کردند و از پادشاهان آن زمان هم حساب نمی‌بردند؛ در منطقه‌ی فارس هم همین‌طور؛ در بسیاری از مناطق دیگر کشور، نمایندگان بیگانه مال مردم را می‌خوردند و بر آن‌ها حکمرانی می‌کردند و با ملت ایران با برخورد می‌کردند. ▫️در یک چنین شرایطی، در هر گوشه‌یی از این کشور، مردان شجاعی پیدا شدند که به حکم دین، را بر خودشان واجب دانستند و فکر نکردند که با غربت و دست خالی نمی‌شود کاری را انجام داد؛ این گونه‌اند. یکی از این افراد، همین رئیس‌علی شماست؛ که است؛ اگرچه متعلق به دلوار است. یک مرد جوان، در همین سنین جوانیِ شما جوانان، در مقابل انگلیسی‌ها ایستادگی کرد. ▪️البته امروز با آن روز خیلی فرق کرده است؛ امروز همه ملت ایران در مقابل ایستاده‌اند؛ امروز ملت ایران در مقابل ایستاده است و از دشمنان چه آمریکا و چه قدرتهای دیگر واهمه‌یی در دل ندارد. امروز، روز آقایی ملت ایران است. ▫️من به شما عرض کنم، اگر «رئیس‌علی‌ها در غربت به شهادت نمی‌رسیدند، امروز ملت ایران به این عظمت نمی‌رسید؛ همچنان که اگر شما جوانان در دوران به جنگ نمی‌رفتید و به جبهه خدمت نمی‌کردید و را به خود نمی‌پذیرفتید، امروز ایران و اسلام به این عظمت نمی‌بود.» (مقام معظم رهبری مدظله‌العالی۱۳۷۰/۱۰/۱۳) 🔊 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴مدیرِ شهید ◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/1 ⚫️به مناسبت سال‌گرد شهادت آیت‌الله قدوسی ▫️بنیان پیش از سال 1339 توسط بانی آن مرحوم حاج علی حقانی گذاشته شد و با برنامه‌ریزی کلان مرحوم پیش رفت و از سال 1347 تا 1357 ه.ش. به مدیریت کار خود را ادامه داد. ▪️شهید قدوسی در دوره مدیریتی خود زحمات فراوانی برای تربیت طلاب فاضل و کارآمد تحمل نمود. حجت‌الاسلام صادقی اردستانی از طلاب وقت مدرسه حقانی می‌گوید: ▫️«شهید قدوسی معمولاً قبل از طلوع آفتاب به مدرسه می آمدند و تا پاسی از شب به اداره مدرسه می‌پرداخت.آن مرحوم بر اخلاق، رفتار، حضور و غیاب، تحصیل و امتحان طلاب نظارت جدی داشت؛ آن قدر به امور مدرسه اهتمام داشت که همه کارهای دیگر خود، حتی مبارزه را رها کرده بود. ▪️جالب این است که ایشان برخی از کارهای منزل، از قبیل شستشو و پخت‌وپز را نیز به جهت بیماری همسرش انجام می‌داد. به ‌هر حال برنامه‌های با فداکاری این شهید بزرگوار پیش رفت و نظم و انسجام در آن‌جا نهادینه گردید. البته از نقش مدیریت و حمایت مرحوم شهید بهشتی هم نباید گذاشت؛ اگرچه ایشان در آن زمان در شهر مسئولیت مرکز اسلامی آن شهر را به عهده داشت؛ اما هر از گاهی که به ایران می‌آمد، به مدرسه هم سر می‌زد و با طلاب حشر و نشر داشت. ▫️از دروس مهم و ضروری مدرسه، هم درس اخلاقی بود که مؤثرترین آن‌ها -که صبح جمعه‌ها برپا می‌شد- درس اخلاق شهید قدوسی بود؛ آن مرحوم علاوه بر برخورداری از مراتب فضل و کمال، در بین طلاب حضور داشت و نقاط ضعف و مشکلات آن‌ها را می‌شناخت و به آن اشاره کرده؛ طلاب را از نظر روحی پرورش می‌داد.(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص 8 و 9) ▪️در این مدرسه؛ شهید بهشتی یک هفته درمیان، در مسجد مدرسه کلاس عمومی برگزار می‌کرد و موضوع بحث آن جلسه خطوط کلی رفتار انسان‌ها بود. تمام طلاب مدرسه از همه سطوح، مجبور بودند در آن شرکت نمایند. یعنی شهید قدوسی برای همه طلاب شرکت در آن جلسه را اجباری کرده بود. خود آن شهید هم مثل طلاب در مسجد می‌نشست و حتی گاهی سؤالی را مطرح می‌کرد که درواقع سؤال طلاب بود.(خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طاهری خرم آبادی ص 50 و 51) 🔻 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴مدیرِ شهید ◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/2 ⚫️به مناسبت سال‌گرد شهادت آیت‌الله قدوسی ▫️مرحوم شهید قدوسی به حفظ نظم و پیش‌گیری از حساسیت رژیم پهلوی نسبت به فعالیت مدرسه اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌داد: ▪️«شهید از زندان پیام داد که از دوستان طلبه بخواهید به اخبار رادیو گوش کرده، روزنامه بخوانند. ما روزنامه‌های و را روزانه برای طلاب مدرسه حقانی می گرفتیم و برای تعدادی از طلبه ها هم پول تهیه کردیم، تا رادیو بخرند. این در حالی بود که مسئولان مدرسه روی این مسأله حساسیت داشته و نمی خواستند رادیویی در مدرسه باشد.علت عمده این بود که تقریبا هر روز عصر به مدرسه آمده و گشتی داخل مدرسه زده و می‌رفتند. اگر نشانه ای از توجه طلاب به می‌دیدند، برای طلاب و مدرسه مشکل درست کرده مانع درس، بحث و تحصیلات آنها می شدند»(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص44) ▫️هم‌چنین جمعی از طلاب مدرسه حقانی نشریه‌ای انقلابی و داخلی با نام « » را با رعایت اصول مخفی‌کاری در مدرسه منتشر کردند که شهید قدوسی،در عین این‌که با اصل کار مخالف نبودند به دلیل حساسیت ساواک، عوامل انتشار را از این اقدام بازداشتند.(همان ص46) ▪️اخراج بخشی از مخالفان دکتر شریعتی از مدرسه حقانی نیز اقدامی دیگر از سوی ایشان برای اهداف ذکر شده بود. حجت‌الاسلام سیدمهدی طاهری خرم‌آبادی، از طلاب وقت مدرسه حقانی می‌گوید: ▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم را در جواب استفتایی درباره به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند: ▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد». ▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمی‌دانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(ص53-52) ▪️مدرسه حقانی با همت شهید قدوسی و شهید بهشتی و سایر شخصیت‌های انقلابی منشأ خدماتی برای انقلاب اسلامی شد و بخشی از بدنه مسئولین و فضلای حوزه علمیه تحصیل‌کردگان آن مدرسه بوده‌اند. 🔻 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
ملاقاتی دیگر با امام نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/74 🔹در تاريخ 22 خرداد ماه 1344، آقايان شيخ و به امر حاج به (استانبول) عزيمت كردند و پس از ملاقات با امام و ، در تاريخ 28 خرداد ماه 44‏‏به تهران بازگشتند... 🔸برادر شهيد حاج سيد مصطفى، براى نگارنده در روايت كرد كه ملاقات امام با آقايان صفايى و سيد مهدى گلپايگانى در استانبول صورت گرفت. امام در اين ديدار لباس محلى روحانيان تركيه را كه ساواک بر او تحميل كرده بود، بر تن داشت. آقاى شيخ محمدعلى صفايى وقتى امام را با آن وضع ملاقات كرد تا آنجا متأثر شد كه نتوانست خود را كنترل كند و به گريه افتاد و لحظاتى را بشدت و با صداى بلند مى‏گريست. 🔹چنانكه يادآورى كردم، رژيم شاه به اين اميد با ديدار نمايندگان آقاى گلپايگانى با امام در تركيه موافقت كرد كه نگرانى و اضطراب توده‏ها و ‏هاى_علميه در مورد امام را كاهش دهد، ليكن از اين ترفند نيز طرفى بر نبست و نگرانى و خشم ملت اسلام همراه با شايعه‏هايى كه مى‏توانست بنزينى بر آتش خشم مردم باشد، روز به روز فزونى مى‏يافت.(نهضت امام خمینی، ج2، صص128-127) 🔊 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓13شهریور1357 🔹پس از پایان نماز در مسجد حظیره یزد، گروهی از مردم اقدام به راهپیمایی کردند. 🔸 در گزارشی شمار تظاهرکنندگان را حدود 50 هزار نفر اعلام کرد. 🔹مردم - استان گیلان- اعتصاب خود را با برپایی نماز عید فطر پایان دادند. در این شهرستان به عنوان اعتراض به جنایات رژیم، نماز جماعت حدود 8 روز تعطیل بود. 🔸در ساعت 8 ، هزار نفر از مردم پس از خروج از مسجد حاج علی کوچک به سمت صحن (ع) حرکت کردند و به تظاهرات پرداختند. در صحن امامزاده ابراهیم(ع) شخصی به نام آقای اسدیان سخنرانی کرد و ضمن بیان مطالبی، تشکیل حکومت اسلامی و بازگشت امام به وطن را خواستار شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص494-497 🔊 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🚨 متلاشی شدن هسته مرکزی سازمان جاسوسی بهائیت در شمال کشور توسط سربازان گمنام وزارت اطلاعات 🔹به گزارش اداره کل اطلاعات مازندران، ۱۲ عضو تشکیلاتی صهیونیستی بهائیت در شهر‌های مختلف استان شناسایی و توسط سربازان گمنام و دستگیر شدند. 🔸بر اساس این گزارش ۲ نفر از سرکرده این تشکیلات جاسوسی در تشکیلات صهیونیستی بیت العدل مستقر در سرزمین‌های اشغالی آموزش دیده و با اعضای تشکیلات خود در سراسر استان مازندران هسته جاسوسی تشکیل داده بودند
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پس از اسلام امریکایی حالا یکم آخوند انگلیسی ببینید ▪️شبکه من و‌تو در حال بزرگ کردن یک‌روحانی مخالف ایران و جبهه مقاومت
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حماسه رئیسعلی 🔺به مناسبت سالروز شهادت سردار شهید رئیسعلی دلواری و روز مبارزه با استعمار انگلیس
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺اولین مدیر زن ایرانی عضو فیفا شد 🔹پریا شهریاری، از مدیران سرشناس فدراسیون فوتبال ایران در دو دهه گذشته است که معاونت دبیرکلی و ریاست کمیته فوتبال ساحلی را در کارنامه خود دارد. او حالا به عضویت فیفا درآمده و در مقر فیفا در زوریخ سوئیس مستقر شده است./فارس
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیس ستاد اربعین: مشکل ورود زائران به عراق با گذرنامه موقت اربعین حل شد
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔷امروز 12 شهریور، سالگرد شهادت رئیس علی دلواری است، مردی که در اواخر سلسله قاجار و سلطنت احمد شاه، جور بی کفایتی آنها را در محافظت از ایران، در برابر حمله استعمارگران انگلیسی به جنوب کشور کشید. 🔹زادگاه رئیس علی، روستای دلوار از توابع تنگستان استان بوشهر می باشد، او با یاران خود از زمان آغاز اشغال ایران توسط انگلیس در جنگ جهانی اول(با وجود اعلام بی طرفی) مبارزات خود را علیه آنها شروع کرد و در چندین نبرد و دو نبرد اصلی بوشهر و دلوار نیرو های اشغالگر را شکست داد، انگلیسی ها در ابتدا سعی کرده بودند با تطمیع کردن به مبلغ 40 هزار پوند و بعد ترساندن از جنگ و ویرانی خانه های مردم، سردار دلوار را از رهبری قیام منصرف کنند که با جواب رد او مواجه می شوند، در نهایت در یکی از عملیات های سردار دلوار که یک شبیخون در تنگک صفر علیه نیروهای انگلیسی ترتیب داده بود از پشت سر به وسیله غلامحسین تنگکی یک وطن فروش اجیر شده توسط هربرت چیک دستیار سرکنسولگری انگلیس در بوشهر، مورد اصابت گلوله قرار میگرد و به شهادت میرسد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴آنهایی که تا حرف از حجاب قانونی و گشت ارشاد و امر به معروف میشود، فورا سخنرانی معروف حاج قاسم "آن دختر کم حجاب، دختر منه" رو منتشر میکنن، حتما به نگاهی به این سخنان هم بیاندازید
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سرقت لاستیک‌ همه خودروهای نمایشگاه مرسدس بنز در شهر خرونینگن هلند!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 دکه روزنامه‌ - مرور روزنامه‌های یکشنبه ۱۳شهریور ۱۴۰۱
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 *جنگ صفین جولانگاه نفوذیان یهودی* ↙️فتنه‌های یهود 1⃣ پس از آن‌که امیرالمؤمنین علیه‌السلام تصمیم به جنگ با گرفت و به‌دنبال گردآوری لشکر بود و نامه‌ای هم برای معاویه نوشت، معاویه مردم شام را جمع کرد و در خطبه‌اش برای آن‌ها گفت: 🔹«خدایا ما را یاری کن بر کسانی که خوابیده را بیدار می‌کنند و آرامش را سلب، و خون‌های ما را می‌ریزند و ناامنی به بار می‌آورند. خدا می‌داند که آن‌ها هیچ بهانه‌ای برای این کار ندارند غیر از این‌که به حکومتی حسادت می‌کنند که خدا به ما بخشیده؛ ولی بدانند که ما هیچ‌گاه با رضایت خود، این لباس را از تن بیرون نخواهیم کرد. مردم، شما که می‌دانید من جانشین امیرالمؤمنین عمر و امیرالمؤمنین عثمان در میان شما بودم و من ولی دم و پسرعموی عثمان هستم و خدا هم گفته «هرکه مظلومانه کشته شد، ما به ولیّ او اختیار قصاص داده‌ایم». شما هم که می‌دانید عثمان مظلومانه کشته شد و من اینک می‌خواهم نظر شما را بدانم.» 2⃣ این‌جا بود که شامیان یک‌صدا فریاد زدند: 🔹«به خون‌خواهی او برمی‌خیزیم. و با او بیعت کردند و پیمان بستند که یا جان ببازند یا انتقام عثمان را بگیرند.» 3⃣در معرکه‌های آن هفتادهزار نفر کشته شدند. ۵۴هزار نفر از شامیان و ۲۵هزار نفر از عراقیان که ۲۵ نفرشان از اصحاب جنگ بدر بودند. دو لشکر، صد روز در منطقه‌ی صفین باقی ماندند و در این مدت، ۹۰ درگیری با یکدیگر داشتند. 4⃣هم‌چنین پیش از این به نقش پررنگ اشعث بن قیس در قالب یهودی نفوذی حزب اموی در پیشبرد جنگ به‌سوی دلخواه معاویه، و نیز ارتباط وی با معاویه سخن گفتیم. 5⃣با دقت در آن‌چه دراین باره گفتیم، روشن می‌شود که اگر اشعث را – که به یقین،  نفوذیان دیگری هم نیز او را یاری می‌کردند – از تابلوی صفین پاک کنیم، تصویری بسیار متفاوت از آن جنگ ترسیم خواهد شد. 6⃣رسول خدا (ص) حتی به فکر این شرایط حساس نیز بود و برای امیرالمؤمنین (ع) نشانه‌هایی دالّ بر حقانیّت آن حضرت نصب فرموده بود. از مهم‌ترین این نشانه‌ها، جناب عمار یاسر و نیز جناب اویس قرنی بودند. ولی همان‌گونه که شاهد آن خواهیم بود، معاویه و حزب اموی چنان نفوذی در روح و جان شامیان داشتند که هیچ نشانی از تأثیرگذاری نشانه‌های رسول خدا (ص) در میان آن‌ها و در این شرایط حساس نیست. 7⃣درهرحال، معاویه در وقت اضافه به تمامی انتظارات و اهداف خود از به‌پا کردن آتش جنگ صفین رسید: 🔷امیرالمؤمنین (ع) به‌عنوان متهم اصلی و همیشگی کشته‌شدن عثمان، و معاویه به‌عنوان مظلوم و حامی از خون به ناحق ریخته‌شده‌ی عثمان، در ذهن شامیان و بسیاری از مردم دیگر جا افتاد و حقِ هرگونه بی‌نظمی و ایجاد ناامنی برای معاویه محفوظ ماند. 🔷عیار شامیان و عراقیان محک خورد و معاویه نسبت به وفاداری کامل شامیان، حتی با وجود علم کامل شامیان به یاوه‌گویی‌های وی، و نیز دمدمی مزاج بودن کوفیان، حتی با علم کامل به حقانیّت خود، و عواقب شوم سرپیچی از فرمانده به اطمینان عملی رسید. 🔷به‌گونه‌ای که حتی حضور و به شهادت رسیدن امثال عمار یاسر و اویس قرنی – که از سوی پیامبر (ص) به‌عنوان نمادهای ویژه‌ی صفین معرفی شده بودند – نیز عملاً خاصیت خود را از دست دادند. و این یعنی شامیان پیامبر جداگانه‌ای به‌نام معاویه دارند! 🔷بار بدنامی‌های جنگ به دوش دیگران افتاد و معاویه خود را در برابر افکار عمومی شامیان تبرئه کرد. برای نمونه کُشتار گسترده‌ی صفین به پای امیرالمؤمنین (ع) نوشته شد – همان‌گونه که شهادت عمار نیز به گردن آن حضرت افتاد – و نیرنگ قرآن بر نیزه کردن و فریب‌کاری در حکمیّت هم به پای عمروعاص تمام شد. 🔷ادامه دارد ....
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 *جنگ صفین جولانگاه نفوذیان یهودی* 🔷️ قسمت پایانی 🔷اعتقاد شامیان به معاویه دوچندان شد و عراقیان با دل‌هایی مالامال از دشمنی بازگشتند و یکدیگر را دشنام می‌دادند و با شلاق به جان هم می‌افتادند. 🔷بنابراین پایه‌های حکومت اموی مستحکم‌تر و ارکان حکومت امیرالمؤمنین (ع) لرزان‌تر از سابق شد. برخی از افرادی که بیمی از آن‌ها می‌رفت، تکلیفشان در این جنگ روشن شد. ↩️هم‌دستی منافقان و یهود برای نجات شجره‌ی یهودی اموی 🔶در جنگ صفین دو عامل مهم کمر امیرمؤمنان (ع) را شکستند؛ یکی منافقین و یکی مقدس‌مآبان جاهل. چنان‌که حضرت علی (ع) خودشان در کلامی به این مطلب اشاره فرموده‌اند: 🔷«از مردم دنیا دو نفر پشت مرا شکست؛ یکی مرد سخنور بدکردار و دیگر مرد نادان عابد. که آن یکی به کمک زبان بر کارهای زشت خود پرده می‌کشد و این دیگری با عبادتش نادانی خویش را پنهان می‌کند. از دانشمندان گنه‌کار و عبادت‌کنندگان نادان بپرهیزید که هم اینان باعث گمراهی گمراهان هستند. من از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمودند: “یا علی، گمراهی امت من به دست سخنوران منافق و دورو است.”» 🔷در جنگ صفین ابوموسی اشعری رهبر گروه جاهلان ناسک بود که به یاری پیروان خود ضربه‌ی بزرگی بر پیکره‌ی حکومت علوی وارد کرد و اشعث بن قیس، منافق یهودی علیم‌اللسان [سخنور و خوش‌بیان] فاسقی بود که با توطئه‌ها و حرف‌های خود حکومت علوی را شدیداً تضعیف نمود. در جنگ صفین نیز که شجره ملعونه بنی‌امیه در آستانه‌ی نابودی قرار گرفت، توسط این دو عامل نجات یافت. یهود در این زمان حضور مستقیم خیلی کم‌رنگی داشت؛ چراکه همه‌ی منافع یهود را عامل اصلی آن، یعنی بنی‌امیه تأمین می‌کرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻 دولتِ بازگشت به اصالت‌های انقلابی: «نقطۀ عطف» نسبت به گذشته مهدی جمشیدی ۱. نمی‌توان گفت «گذشته»، گذشته است. گذشته، یک «تاریخ» نیست که با سپری‌شدن «زمان»، بگذرد و تمام بشود، بلکه گذشته، ساختۀ «سیاست‌ها» و «برنامه‌ها» و «کارهای انجام‌شده و انجام نشده» است. اگر چنین است که است، پس گذشته می‌تواند تا سال‌ها بر «حال» و «آیندۀ» ما سایه‌افکن باشد و ما را رها نکند. ما در حصار شرایطی هستیم که میراث گذشته است و این میراث، تا مدّت‌ها، ما را در درون خود تعریف می‌کند. ازاین‌رو، «جابجایی‌های سیاسی» به‌معنی رخ‌دادن تحوّلات دفعی و ناگهانی نیست و نباید توقع داشت که با چرخش از دولتی به دولتی دیگر، وعده‌های دولت جدید، یکباره محقّق شوند و امور پراکنده و درهم‌ریخته، سامان یابند. دولت جدید، تا مدّت‌ها درگیر تنّفس در فضایی است که طی هشت سال، ساخته‌وپرداخته شده است و گریزی هم ندارد. «ساختارهای کلان اجتماعی»، مغلوب اراده‌های ما نیستند که بتوان با معجزه، وضع را به‌ناگهان، وارونه کرد. آنان که شتاب‌زده‌اند و بی‌صبری می‌کنند، نه «تاریخ» را شناخته‌اند و نه قدرت «ساختارهای ریشه‌دارِ به ارث مانده از گذشته» را. باید از درون همین «شرایط فروبستگی» و «فضای انقباضی»، راهی به بیرون یافت و چشم‌اندازی نو آفرید. آن‌که در قفس است، قفس را می‌شکند و از پرواز، سنّت می‌سازد. باید در تنگنای همین قفس تاریک، روزنه‌ای یافت و میله‌های پولادینِ ساختار را شکست. بدین‌جهت، دولت جدید ناچار است در «فضای قهری و موروثیِ به‌جامانده»، کنشگریِ مقدّماتیِ خویش را تعریف کند و به‌تدریج، خویشتنِ متفاوتش را نشان بدهد. ۲. اگر آن گذشته‌ای که در اینجا به آن اشاره شد، بی‌اندازه تلخ و تباه باشد، دشواری‌هایش چندین برابر خواهد شد و چرخش و انتقال نیز، دیریاب‌تر. دربارۀ گذشتۀ هشت‌ساله‌ای سخن می‌گوییم که حاکمیّت و جامعه، «متوقف» بر برجام شد و همۀ امکان‌های تاریخیِ ما، «مشروط» به ارادۀ دیگریِ تمدّنی‌مان گردید. ایران در آن هشت‌سال، ایستاد و درجا زد؛ چراکه همه‌چیز به برجام، «مشروط» و «موقوف» شد. هنگامی‌که علّت‌العلل در بیرون از ارادۀ ما تعریف شود و از ما، تصویری سست و ضیف ترسیم شود، عاقبتی جز این نیز در انتظار نخواهد بود. ما دربارۀ یک «گذشتۀ متوسط» یا «گذشتۀ رقیق» سخن نمی‌گوییم؛ بلکه سخن دربارۀ «گذشتۀ روبه‌عقب و پس‌رونده» است که فرصت‌ها و مجال‌های مهمی را از ما ستاند و چالش‌های بزرگ آفرید و مصائب تلخ پدید آورد. هم دردهای تازه‌ای شکل گرفتند و هم دردهای دیرینه، ریشه‌دارتر شدند و تلخی‌های فراوان آفریدند. پایان هیچ دولتی، این‌گونه دستخوش آسیب‌دیدگیِ «امید اجتماعی» و «اعتماد سیاسی» نبوده است. این وضع در مقایسه با تمام دهه‌های پساانقلاب، بی‌نظیر بود. براین‌اساس، درنظرنگرفتن این گذشتۀ ناخوشایند و غم‌بار، منصفانه و واقع‌بینانه نیست و نباید قضاوت دربارۀ کارنامۀ یک‌سالۀ دولت جدید، فارغ از لحاظ‌کردن «شرایط مرداب‌گونه‌»ای باشد که از دولت پیشین به او رسید. ۳. دولت جدید، نشان داده است که به وعده‌هایش، تعهّد و وفاداری دارد و آرمان‌هایش، انتخاباتی و تشریفاتی نبودند. «قصد گره‌گشایی» و «ارادۀ تحوّل»، واقعیّت این دولت است؛ چنان‌که در بخش‌های مهمی نیز، جنبۀ عملی و عینی یافته است و مشاهده‌شدنی است. این دولت بر آن است که نه‌فقط «امتداد» آن گذشتۀ تباه نباشد، بلکه مسیرهای تازه و راه‌های روشنی را بگشاید و نظریۀ «دولت اسلامی» را به‌عنوان مرحلۀ سوّم از شدن‌های تکاملیِ حرکت انقلابی، تحقّق ببخشد. در این دولت، نشاط و طراوت به چشم می‌خورد و همچنین میل به عبور از دیوان‌سالاری‌های تثبیت‌شده و غیرانقلابی. این دولت، خواهان پیشروی بر اساس امکان‌های بومی و اینجایی است و چشم امید و اعتماد به ارادۀ غرب، ندوخته است. همین نگاه و برداشت، به‌معنی «یک گام تعیین‌کننده به جلو» است و می‌تواند افق‌های تاریخیِ ما را وسعت بدهد و ظرفیّت‌های وطنی را شکوفا سازد. این دولت، راه‌های ساده امّا کم‌فایده و ناپایدار را انتخاب نکرده است و نمی‌خواهد مردم را با گشایش‌های موقتی و سطحی بفریبد. همۀ این چشم‌اندازها، از «تغییر ریل» در دولت جدید حکایت می‌کنند؛ اینک در، بر پاشنۀ دیگری می‌چرخد و به فضل الهی، اتّفاقات مبارک و دل‌گرم‌کننده‌ای در راه هستند. ازاین‌رو، باید به تداوم و تقویّت «ارادۀ انقلابی» در این دولت کمک کرد و به آن، «شهامت ساختارشکنیِ هرچه بیشتر» بخشید تا الگوهای فرسودۀ گذشته‌ها، بازنگردند و روزمرّگی و اکنون‌اندیشی، مانع چشم‌دوختن به «جابجایی‌های ساختاری» نشوند. «گام دوّم انقلاب»، محتاج دولتی است که همچون «نقطۀ عطف»، ما را از گذشته برهاند و با شتابی معقول و حکیمانه، انقلاب را از مرحلۀ دولت اسلامی عبور بدهد. 📎سرمقاله روزنامۀ ایران:
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻اشارات فرهنگی در دیدار اخیر ۱. «در مواردی، این تلاش‌ها[ی دولت،] نتایج محسوسی هم داشت که مردم به چشم دیدند، مثل ... بعضی بخش‌های فرهنگی.» ۲. «در زمینه‌ی فرهنگ، رویکردهای خوبی دیده می‌شود؛ [البتّه] حالا این رویکردها تا به عملیّات منتهی بشود یک مقداری فاصله دارد.» ۳. «اقتصاد، علم، امنیّت، آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ، [جزو] سرفصل‌های اصلی است.» ۴. «هر کار اقتصادی‌ای که انجام می‌دهید، حتماً پیوست فرهنگی، همراهش باید باشد.» 📎(در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، ۱۴۰۱/۶/۸)
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻آفات سیاست‌ورزیِ اقتضایی در فرهنگ 🖋 مهدی جمشیدی ۱. تصاویر متعدّدی که دیروز از حضور زنان و دختران در ورزشگاه آزادی منتشر گردید، به‌نهایت تلخ و گزنده بودند. در واقع، دولت سیزدهم با تن‌دردادن به این موقعیّت ضدّارزشی و اباحی‌گرانه، منزلت «رسمی» و «هنجارین» به بی‌حجابی و بد‎حجابی بخشید و نشان داد که اگر دچار «تعارض منافع» شود، «قدرت» را بر «حقیقت» ترجیح می‌دهد. گویا زنجیره‌ای از سیاست‌های مبتنی بر «تساهل‌وتسامح» در پیش گرفته شده و اتّفاق دیروز، یکی از حلقه‌های این زنجیره است. ما با یک «واقعیّت منفرد» روبرو نیستیم. آنچه که رخ داده، «خطّ» است نه «خطا». این اتّفاق، نه‌فقط جای دفاع و توجیه و حمل‌برصحت ندارد، بلکه دیگر سکوت و مصلحت‌اندیشی نیز روا نیست. ۲. بر این گمان نیستم که این «زاویه‌های هویّتی» و «فاصله‌های ارزشی» با خطّ اصیل انقلاب، در همین موارد متوقف بماند و میل به پیشروی نداشته باشد، بلکه استدلال‌ها و جهت‌گیری‌هایی که برای توضیح این سیاست‌ها به‌کار گرفته شده‌اند، انحراف‌ها و استحاله‌های دیگری را نیز پوشش خواهند داد و این «زنجیرۀ توجیه‌های عمل‌گرایانه» ادامه خواهد یافت. ما با مجموعه‌ای از شخصیّت‌های «متوسط» و «بینابینی» روبرو هستیم که «خودآگاهی تاریخی» ندارند و چه‌بسا دچار چرخش‌ها و دگردیسی‌های پیش‌بینی‌ناپذیر شوند. نباید آفت «عمل‌گرایی» را سبک انگاشت؛ این آفت می‌تواند آنچنان در معرکۀ نبرد میان «عقاید» و «منافع»، فرسایش ایجاد کند که در نهایت به لیبرالیسم فرهنگی بینجامد. ۳. واقعیّت عریان و آشکار این است که دولت سیزدهم در قلمرو فرهنگ، نه «نظریه» دارد و نه «نقشۀ راه»، بلکه غرق در «روزمرّگی» و «اقدام‌های موردی» و «علاج‌های موقتی» و «عقب‌نشینی‌های موقعیّتی» و «ملاحظه‌های سیاسی» و «محاسبه‌های قدرت‌مدارانه» و «گفتارهای دوپهلو» است. یک سال از بیان‌شدن مسألۀ «بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگ و رسانه» گذشته است و دولت باید در این مدّت، دست‌کم «طرح» مشخص و خاصی در این باره می‌نگاشت و در نشست‌های متعدّدی، به «گفتگو» و «مباحثه» با نخبگان فکری و فرهنگی دربارۀ آن می‌نشست، امّا چنین نشده است. نه طرحی نگاشته شده و نه نظری خواسته شده؛ چنان‌که گویا چنین «کلان‌مسأله»‌ای در برابر کارگزاران فرهنگی این دولت قرار داده نشده است. این وضع یعنی ضلع فرهنگیِ دولت، یا «ارادۀ انقلابی»‌ ندارد یا «اندیشۀ انقلابی»‌ و یا هر دو. هرچه که هست، یک‌سال زمان کمی برای تولید این طرح و صورت‌بندی هم‌گراییِ حداکثری پیرامون آن نبود، که البتّه این فرصت تاریخی برای رقم‌زدن تحوّل، به‌آسانی از دست رفت. ۴. تحلیل من از ریشه‌ها و سرچشمه‌های وضع یادشده این است که: اوّلاً، شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «تخصص فرهنگی» ندارد و از بیرونِ فرهنگ به وادی فرهنگ پا نهاده و باید تا سال‌ها فقط بیاموزد و آزمون‌وخطا کند تا با واقعیّت‌ها و قواعد فرهنگ آشنا گردد. ثانیاً، هیچ‌گونه جمع و حلقه‌ای که «قوّۀ عاقلۀ فرهنگی» به‌شمار آید نیز در این دولت به چشم نمی‌خورد و تصمیم‌های خُرد و کلان، ساخته‌وپرداختۀ «کارگزاران اجرایی و مدیریّتی» است، نه «نظریۀ حکیمانه» و «اندیشۀ متعمّقانه». ثالثاً، دولت سیزدهم به‌شدّت نگران حفظ «بدنۀ اجتماعیِ خویش» است و نمی‌خواهد با سیاست‌هایی که شاید مواجهه و انتقاد بیافرینند یا دستخوش روایت‌پردازی‌های منفی شوند، موقعیّت اجتماعیِ خود را به خطر افکند. ازاین‌رو، یا «حداقلی» و «رقیق» عمل می‌کند، یا رفتارهای «سطحی» و «روزمرّه» را برمی‌گزیند یا با «ذائقۀ طبقۀ متوسطِ جدید»، همراهیِ ملایم و نامحسوس می‌کند، یا جهت‌گیری‌های «صوری» و «سخت‌افزاری» را در پیش می‌گیرد. این انتخاب‌ها و جهت‌گیری‌ها، حاصل آن نقصان‌ها و ضعف‌هاست. ۵. در اینجا لازم است توضیح اندکی دربارۀ بخشی از سخنان دیروز رهبر انقلاب که معطوف به عملکرد فرهنگیِ دولت بود نیز ارائه کنم. ایشان گفتند: «در مواردی، این تلاش‌ها[ی دولت،] نتایج محسوسی هم داشت که مردم به چشم دیدند، مثل ... بعضی بخش‌های فرهنگی.» و در جای دیگر نیز: «در زمینۀ فرهنگ، رویکردهای خوبی دیده می‌شود؛ [البتّه] حالا این رویکردها تا به عملیّات منتهی بشود یک مقداری فاصله دارد.» اوّلاً، روشن است که مطرح‌شدن نقدهای صریح از سوی رهبر انقلاب در یک «نشست عمومی»، همواره به‌صلاح نیست و ایشان نشست‌های خصوصی را برای بیان اعتراض‌های خود انتخاب می‌کنند. ثانیاً، شدّت و غلظت موضع‌گیری‌ها، وابسته به «موقعیّت اجتماعیِ افراد» است و این‌چنین نیست که ما نیز به‌عنوان نیروهای غیررسمی در عرصۀ عمومی، باید مقیّد و محدود به همان ملاحظه‌های خاص و گاه انحصاری باشیم. ثالثاً، عبارت‌های نقل‌شده، «برجستگی» ندارند و از «درخشش» و «کارآمدی چشمگیر» حکایت نمی‌کنند، بلکه فقط تمجید از «رویکردهای خوب» و «برخی نتایج عملی» هستند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻طرّاحی نقشۀ جامعِ حرکت دولت 🖋 مهدی جمشیدی ۱. رهبر معظم انقلاب در دیدار با دولت گفتند: «مراقب باشید کارهای روزمرّه، شما را غرق نکند و برای اینکه دچار این آفت نشوید با یک طرح کلان و نقشۀ جامع و قابل توضیح برای مردم، حرکت کنید». روشن است که این دولت، گرفتار انبوهی از گره‌های گشوده‌نشده و معطل‌مانده از سوی دولت پیشین است، و البتّه این سخن به معنی فرافکنی و ارجاع غیرمسئولانه به گذشته نیست. کم‌کاری‌ها و ندانم‌کاری‌های دولت قبل، مثال‌زدنی و منحصربه‌فرد بودند و از این جهت، شرایط کنونی را نباید با شرایط دیگر، مقایسه کرد. وقتی جامعه و حاکمیّت به بیرون از خود، شرطی و وابسته می‌شود و هر حرکت اصلاحی به ارادۀ دیگران، متوقف می‌گردد، حاصل نیز جز این نخواهد بود. این وضع خاص و اضطراری، خودبه‌خود دولت را به سوی رفع «حوایج روزمرّه» و «معضلات جاری» سوق می‌دهد؛ چراکه دولت نمی‌تواند نسبت به دغدغه‌های فوری و حیاتی، بی‌تفاوت باشد. پس سخن در این نیست که این پاره از کنشگری دولت، کنار نهاده شود و فارغ از چالش‌های روزمرّه، فقط‌و‌فقط به آینده نظر افکنده شود، بلکه می‌توان یک «ترکیب معقول» از این دو جنبه را به هم آمیخت. نباید میان این دو، یکی را انتخاب کرد و دیگری را نادیده انگاشت. تدبیر جامعه، آمیزه‌ای از اندیشه‌ورزی دربارۀ مسأله‌های امروز و فرداست. ۲. ساختاری که گرفتار «روزمرّگی» است، همیشه به «اکنون» نظر می‌افکند و از «آینده» غافل است و تنها می‌کوشد وضع موجود را قابل‌گذران نماید، بی‌آن‌که به فردا و فرداها بپردازند و طرحی برای آینده درافکند. ساختار روزمرّه‌اندیش، آنچنان درگیر تدبیر «موقعیّت جاری» است که نسبت به فرداها، حالت غافلانه دارد. تنها امری که می‌تواند ساختار از این وضع حداقلی و تنگ‌دامنه عبور بدهد و افق‌های وسیع را پیش رو قرار بدهد، «نقشۀ راه» است. در نقشۀ راه، هم وضع جاری و امکان‌ها و امتناع‌هایش مشخص شده است و هم وضع مطلوب و بایدها و نبایدهای آن، و هم مجموعه‌ای از راهبردها برای عبور از وضع موجود به وضع مطلوب. به‌عبارت‌دیگر، در یک چهارچوب زمانی، مشخص شده که ساختار باید از کجا به کجا برسد و چگونه باید این مسیر را طی کند. ازاین‌رو، نقشۀ راه از یک «ارزیابی جامع‌» و «محاسبۀ کلان» برمی‌خیزد و حاصل «برداشت‌های موردی» و «تحلیل‌های روزانه» نیست. گنجاندن زمان برای ایجاد گرگونی از سوی ساختار، نوعی قاعده‌سازی و چهارچوب‌بندی برای حرکت است. ۳. در نقشۀ راه، یک «مفهوم» در کانون تأمّلات و دغدغه‌های می‌نشیند و مفسّر و مرجع همۀ مفهوم‌ها و روایت‌ها می‌شود. این مفهوم، همان است که دولت به‌واسطۀ آن شناخته می‌شود و بر سر زبان‌ها می‌افتد. باید این مفهوم «فراگیر» و «تعیین‌کننده» را یافت و همه‌چیز را در پناه و پوشش آن، معنا کرد. این مفهوم، برآمده از متن «جامعه»‌ای است که دولت را برگزیده است؛ یعنی باید دریافت که ساختار جدید، به چه سبب توانسته است بدنۀ اجتماعی پیدا کند و آن‌گاه، این «سبب» را در قالب یک «مفهوم» ریخت و ساختار را به نام او شناخت و شناساند. به‌بیان‌دیگر، مفهومی که بر «پیشانی نقشۀ راه حک» می‌شود، همان «مسألۀ اصلی جامعه» است که فلسفۀ وجودیِ ساختار جدید را نیز شکل می‌دهد. مفهومی این‌چنین، همانند چراغ راهی است که «راه» را از «بیراهه» بازمی‌شناساند و مفاهیم دیگر را در سایۀ معانی و دلالت‌های خود، بازتعریف می‌کند. پس اشاره به یک مفهوم کلّی و پوشش‌دهنده، به معنی «تک‌بُعدی‌شدن ساختار» نیست و از «نگاه تقلیل‌گرایانه» برنمی‌خیزد. ۴. در سطح بعدی، باید مجموعه‌ای از مفهوم‌های دیگر را نیز در نقشۀ راه گنجانید و کوشید تا نسبت منطقی با یکدیگر بیابند و یک «کلّ درهم‌بافته» و «هندسۀ منسجم» به وجود بیاید. این مفاهیم خویشاوند، «مفاهیم اقماری و پیرامونیِ» آن مفهوم اصلی و کانونی هستند و در ذیل آن، هویّت معنایی می‌یابند. این مفاهیم، عینی‌تر و عملیّاتی‌تر از آن مفهوم اصلی هستند و تماس و ارتباط نزدیک‌تری با واقعیّت دارند. این مفاهیم اقماری نیز حاصل انتخاب دلخواهانۀ ساختار جدید نیستند، بلکه برخاسته از «دغدغه‌های جامعه» هستند و می‌خواهند در جایگاه «پاسخ» به آنها ایفای نقش کنند. پس این مفاهیم، «پاسخ‌های ساختار جدید» هستند، نه بازی زبانی و لفاظی و شعار. غرض این است که «هدف‌ها» و «مقاصد» ساختار جدید، در قالب مجموعه‌ای از مفاهیم بیان شوند تا یک «صورت‌بندی اجتماعی» و «روایت رسانه‌ای» برای راهی که باید پیموده شود، پدید بیاید و جامعه بداند که بناست به کدام سو حرکت شود. این مفاهیم، هم «مشخص» هستند و هم «معدود»؛ یعنی هم جامعه آنها را می‌فهمد و با آنها همدلی و همراهی می‌کند، و هم فراوان نیستند و فقط اولویّت‌ها و ترجیح‌ها را نمایندگی می‌کنند. ✔ روزنامه ایران| شماره: 7993 | تاریخ 1401/6/9
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر|🎬نماهنگ حکایت ما 🗓 13 روز تا اربعین حسینی 🎤خواننده و آهنگساز 🖋ترانه سعید پاشازاده 💠تهیه شده در مأوا مرکز موسیقی مأوا🔰
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر|🎥 نماهنگ طریق 🎙با صدای سیدمجید بنی فاطمه 🏴دارن میان دونه دونه زائرا ... 🗓 13 روز تا اربعین حسینی مرکز موسیقی مأوا🔰