هدایت شده از
🔴آسوشیتدپرس: عراق پیشنهاد میانجیگری در جنگ روسیه و اوکراین را داد.
هدایت شده از
🛑📢چگونه می توان بين افراد جامعه «صلح و آشتی» برقرار کرد؟
🔸اصلاح در ميان مردم، گروه ها و طوايف، غالباً كار پيچيده اى است، مخصوصاً اگر كينه ها و دشمنى ها ريشه دار و كهنه باشد، به همين دليل گاهی براى رسيدن به آن، بايد راه طولانى پيمود و از نكات و دقايقى بهره گرفت، و با روانشناسى و روانكاوى آشنا بود. رعايت اصول ذيل، براى رسيدن به اين مقصود مفيد و مؤثر است:
1⃣نخستین راهکار برای برقراری آشتی بین دو نفر، پيدا كردن ريشه هاى اختلاف است، چرا كه تا انسان ريشه ها را نشناسد درمان نتيجه ها مشكل است، و اگر اختلافات ريشه يابى شود و انسان به سراغ نابود كردن ريشه هاى اختلاف برود زودتر به موفقیت خواهد رسید.
2⃣خودداری از شتابزدگى در برقراری آشتی بین دو طرف، زیرا این کار در موارد بسيارى نتيجه معكوس دارد، به خصوص اگر اختلافات عميق و ريشه دار باشد. در اين گونه موارد بايد با بررسی جهات اختلاف، و گاه شمارش آنها بر روی كاغذ، به حل يك يك آنها پرداخت، و با امتیاز دهی به هر يك از دو طرف، تعادلى برقرار گردد، تا اختلاف به اصلاح منتهی شود.
3⃣بايد با بهره گیری از مسائل عاطفى و استفاده از آيات و روايات، به تحریک عواطف مذهبى طرفين پرداخت و براى هر دو طرف شخصيت والايى قائل شد تا به خاطر احساس شخصيت، حاضر به عفو و گذشت نسبت به بعضى از خواسته هاى خود شوند.
4⃣گاه اصلاح كننده بايد از جانب خود نوعى فداكارى به خرج دهد، مثلا مبلغى از ادعاى طرفين را بر عهده بگيرد، همان گونه كه مفضّل یکی از اصحاب امام صادق (ع)، بوسیله اموالی که امام در اختیارش قرار داده بود، این کار را انجام داده بود، و به يقين مالى كه در اين راه خرج مى شود از بهترين انفاق هاى در راه خدا محسوب مى شود.
5⃣شخص مُصلح بايد از جانبدارى يك طرف به شدت بپرهيزد، و به تعبير ديگر خود را بى طرف و نسبت به هر دو علاقه مند و با محبت نشان دهد. زيرا هر گونه جانبدارى از يكى از طرفین او را از رسيدن به مقصود باز مى دارد. البته همواره افراد زورگو و بى منطقى هستند كه هرگز در برابر حق، عدالت و اصلاح سر فرود نمى آوردند که آنها حكم ديگرى دارند.
6⃣در بسيارى از مواقع پيمودن راه طولانى اصلاح، نياز به صبر و حوصله و خونسردى دارد. شخص مصلح نبايد زود مأيوس شود و درهاى اصلاح را به روى خود بسته ببيند، بلكه بايد بداند پيچيده ترين اختلافات را مى توان با صبر و شكيبايى و درايت و تدبير حل كرد. بنابراين اگر در يك مرحله ناكام شود، نبايد مسأله را پايان يافته اعلام كرد. به تعبير ديگر فساد جنبه تخريبى دارد و كار آسانى است، ولى اصلاح، جنبه سازندگى دارد و كار پيچيده اى است. يك بناى عظيم را مى توان با چند بمب منفجر كرد و با خاك يكسان نمود، ولى ساختن آن سال ها وقت لازم دارد. بناى اعتماد، دوستى، محبت و صميميت در جوامع انسانى نيز چنين است، تخريب آن آسان و سريع، و ساختن آن پيچيده و دراز مدت. بنابراين در امر اصلاح، شتابزدگى هرگز عاقلانه نيست.
🔹اين سخن را با داستان عبرت آموزى كه در «بحارالانوار» آمده است پايان مى دهيم؛ مرحوم علاّمه «مجلسى» از بعضى نقل مى كند كه در زمان هاى گذشته فردی مى خواست غلام خود را بفروشد، به مشترى گفت اين غلام جز اينكه سخن چين است عيبى دیگری ندارد!، مشترى اين عيب را سبك شمرد و گفت اشكالى ندارد، غلام را خريد. (شيطنت غلام شروع شد) روزى به همسر آقاى خود گفت: شوهرت تو را دوست ندارد و مى خواهد همسر ديگرى بگيرد، تيغى به تو مى دهم كمى از موى پشت سر او را قطع كن تا من با آن سحرى فراهم كنم كه او تو را دوست بدارد. سپس نزد شوهرش آمد و به او گفت اين زن دوست پنهانى پيدا كرده و قصد كشتن تو را دارد، تو خود را به خواب بزن تا حقيقت را دريابى. مرد شبى خود را به خواب زد، ناگهان احساس كرد كه زن با تيغ به سراغ او آمد، باور كرد كه مى خواهد او را به قتل برساند، برخاست و زن را كشت. قبيله زن باخبر شدند و حركت كردند و مرد را كشتند، در ميان دو قبيله جنگى در گرفت و گروهى از ميان رفتند، و كار به درازا كشيد. [۱] آرى به اين آسانى مى توان دو قبيله را به جان هم انداخت و قربانى گرفت، ولى به يقين اصلاح در ميان آنها به اين آسانى نيست.
پی نوشت؛
[۱] كشف الريبة، شهيد ثانى، زين الدين بن على، دار المرتضوي، بى جا، چ سوم، ص ۴۸، رد النميمة
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، چ اول، ج ۳، ص ۳۱۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صلح #آشتی #اصلاح
هدایت شده از
⭕️دشمن شناسی
🔹آنچه وظیفهی ما به عنوان مردم، به عنوان آحاد جمهوری اسلامی است: اوّلاً #دشمن_شناسی است؛ دشمن را [بشناسیم]؛ در شناخت دشمن اشتباه نکنید. نگویید که خب همه میدانیم؛ بله، شما میدانید که دشمن کیست؛ دشمن استکبار است، دشمن صهیونیسم است، دشمن آمریکا است؛ اینها را شما میدانید؛
🔹امّا تلاش وسیعی دارد انجام میگيرد برای اینکه این قضیّه را بعکس کنند، نظر مردم را عوض کنند، با شیوههای پیچیدهی تبلیغاتی؛ همه باید مراقب باشند؛ #دشمن_شناسی بسیار مهم است؛ یکی این؛ بعد، دانستن #نقشه_دشمن؛ دشمن چه کار دارد میکند، چه کار میخواهد بکند؛ و بعد، دانستن شیوه مقابلهی با نقشه دشمن؛ این را باید مردم ما بدانند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۱۰/۱۸
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #دشمن_شناسی
هدایت شده از
🛑📢معصومين (علیهم السلام) چگونه مردم را به «خوش بينی» در مورد دیگران توصيه می کردند؟
🔹همان اندازه كه «سوء ظن» مايه ويرانى جامعه و بدبختى انسان ها و تشتّت كارها و ناراحتى روح و جسم است، «حسن ظن»، مايه آرامش و وحدت است. از این رو در احاديث بسیارى، حسن ظن نسبت به مردم مورد تأكيد فراوان قرار گرفته است، همانند احادث زیر:
1⃣اميرمؤمنان امام علی (علیهالسلام) در حديثى مى فرماید: «حُسْنُ الظَّنِّ مِنْ اَفْضَلِ الْسَّجايا وَ اَجْزَلِ الْعَطايا؛ [۱] حسن ظن از بهترين صفات انسانى و پربارترين مواهب الهى است».
2⃣آن حضرت در حديث ديگرى می فرماید: «حُسْنُ الظَّنِّ مِنْ اَحْسَنِ الشِّيَمِ وَ اَفْضَلِ الْقِسَمِ؛ [۲] حسن ظن از بهترين خوى ها و برترين بهره ها است».
3⃣امام علی (علیه السلام) می فرماید: «حُسْنُ الظَنِّ يُخَفِّفُ الهَمَّ وَ يُنجْى مِنْ تَقَلُّدِ الاْثمِ؛ [۳] حسن ظن اندوه را سبك مى كند، و از آلوده شدن به گناه رهايى مى بخشد».
4⃣همچنین آن امام همام در حديث ديگرى می فرماید: «حُسْنُ الظَّنِّ راحَةُ الْقَلْبِ وَ سَلامَةُ الدّينِ؛ [۴] حسن ظن مايه آرامش قلب و سلامت دين است».
5⃣آن امام معصوم (عليه السلام) در حديث ديگرى می فرماید: «مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِالنّاسِ حازَ مِنْهُمُ الْمحَبَّةَ؛ [۶] كسى كه نسبت به مردم خوش گمان باشد محبت آنها را به سوى خود جلب خواهد كرد».
پی نوشت:
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، چ دوم، ص ۳۴۵، قصار ۳۱
[۲] همان، ص ۳۴۴، قصار ۲۲
[۳] همان، قصار ۲۱
[۴] همان، قصار ۱۴
[۵] همان، ص ۶۴۱، قصار ۱۱۸۸
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن أبیطالب (ع)، قم، چ اول، ج ۳، ص ۳۳۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#خوش_بینی #حسن_ظن
هدایت شده از
🛑📢در «ماه رمضان» قضیهای اتفاق افتاده که ابعاد آن الیالابد در ابهام است
🔹در «ماه مبارک رمضان» قضیهای اتفاق افتاد که ابعاد آن قضیه و ماهیت آن قضیه در ابهام الی الابد مانده است برای امثال ماها و آن «نزول قرآن» است. نزول قرآن بر قلب رسول الله در «لیله القدر»، کیفیت نزول قرآن و قضیه چه بوده است و «روح الامین» در قلب آن حضرت قرآن را نازل کرده است و از طرفی خدا انْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ این نزول قرآن در قلب پیغمبر در لیله القدر کیفیتش چیست؟
🔹باید بگویم غیر از خود رسول اکرم (ص) و آنهایی که در دامن رسول اکرم (ص) بزرگ شدند و مورد عنایت خدای تبارک و تعالی، عنایات خاص او بودند، برای دیگران مطلقاً در حجاب ابهام است که مساله تنزّل چی است، نزول در قلب چی است، روح الامین چی است، کیفیت وارد شدن روح الامین با قرآن در قلب رسول الله چی است، «لَیْلَهِ الْقَدْرِ» چی است؟ اینها مسائلی است که به نظر سطحی یک مطالب آسانی است، و گاهی هم یک حرفهایی گفته شده است؛ لکن به شما عرض کنم کیفیت نزول قرآن در ابهام باقی مانده است برای امثال ما، و کیفیت نزول ملائکه الله در لیله القدر و ماهیت لیله القدر.
بیانات حضرت امام ۶۲/۳/۲۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از
🛑📢عنوان سازی های رسانهای
🔹«عنوان سازی» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش #رسانه میتواند به صورت «هدفمند»، مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد.
🔹آنچه در این روش رخ میدهد، هدفگیری «ضمیر ناخودآگاه مخاطب» است. در «عنوان سازی»، رسانه با استفاده از کلماتی با «مفاهیم نزدیک به هم» اما متفاوت در معنا، وارد عمل میشود و «مخاطب» بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار میگیرد.
🔹به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند، در حالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث میشود ما فردی را شهید، اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث میشود ما برخی را منتقد، اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند.
⬅️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز
⬅️دولت ـ نظام ـ رژیم ـ حکومت ــ حاکمیت
⬅️واکنش ـ تلافی ـ دفاع
⬅️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت
⬅️سانسور ـ تحريف
⬅️معترض ـ آشوبگر
⬅️فرار ـ عقب نشينی
⬅️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات
⬅️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت
و......
🔹«واژه ها» در اخبار، بی دلیل انتخاب نمیشوند. هر واژه بر روی #مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد.
نویسنذه: دکتر معصومه نصیری - مدرس سواد رسانه ای
#رسانه #سواد_رسانه_ای
هدایت شده از
⭕️امام هادى عليه السلام:
🔸إنَّ مِنَ الغِرَّةِ بِاللهِ أنْ يُصِرَّ العَبدُ عَلَى المَعصِيَةِ وَ يِتَمَنّى عَلَى اللهِ المَغفِرَةَ.
🔹از نشانه هاى غرور نسبت به خداوند آن است كه بنده، استـمرار و اصرار بر گنـاه داشـته باشد و در همان حال، آرزومند بخشايش الهى باشد.
📕حياة الإمام على الهادى، ص ۱۶۴
#امام_هادی
هدایت شده از
🛑📢امام علی (ع) گردنه های سخت پس از مرگ را چگونه به تصویر کشیده است؟
🔹 #امام_علی (ع) در قسمتی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه، که خطاب به امام حسن (ع) است، به مسئله سفر طولانى و پرخوف و خطر قيامت اشاره می نماید، و مسير راه را به دقت روشن ساخته و وسيله نجات را يادآورى مى كند. نخست مى فرمايد: «وَ اعْلَمْ أَنَّ أَمَامَكَ عَقَبَةً كَئُوداً، الْمُخِفُّ فِيهَا أَحْسَنُ حَالًا مِنَ الْمُثْقِلِ، وَ الْمُبْطِئُ عَلَيْهَا أَقْبَحُ حَالًا مِنَ الْمُسْرِعِ؛ [فرزندم!] بدان پيش روى تو گردنه صعب العبورى هست كه سبكباران [براى عبور از آن] حالشان از سنگين باران بهتر است و كند روان وضعشان بسيار بدتر از شتاب كنندگان است». منظور از اين گردنه صعب العبور، مرگ و سكرات آن است يا عالم برزخ و يا پل صراط (و يا همه اينها).
🔹بديهى است براى عبور سالم از گردنه هاى صعب العبور، بايد بار خود را سبك كرد و به سرعت گذشت؛ زيرا در اين گونه گردنه ها ممكن است راهزنان و يا حيوانات درنده نيز وجود داشته باشند. اين تعبير برگرفته از «قرآن مجيد» (آيات ۱۱ تا ۱۴ سوره بلد) است: آنجا كه مى فرمايد: «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ - مَا أَدْراكَ مَا الْعَقَبَةُ - فَكُّ رَقَبَةٍ - أَوْ إِطْعامٌ فِى يَوْمٍ ذِى مَسْغَبَةٍ...؛ ولى او از آن گردنه مهمّ نگذشت! - و تو نمی دانى آن گردنه چيست! - آزاد كردن برده اى - يا غذا دادن در روز گرسنگى...». برخى از مفسّران در شرح اين آيات، «عقبه» را به معناى هواى نفس، و بعضى ديگر به گردنه هاى صعب العبور روز قيامت تفسير كرده اند كه كلام حضرت متناسب با همين تفسير دوم است.
🔹آن گاه حضرت در ادامه سخن مى فرمايد: «وَ أَنَّ مَهْبِطَكَ بِهَا لَا مَحَالَةَ إِمَّا عَلَى جَنَّةٍ أَوْ عَلَى نَارٍ؛ و [بدان كه] نزول تو بعد از عبور از آن گردنه به يقين يا در بهشت است و يا در دوزخ». سپس مى افزايد: «فَارْتَدْ لِنَفْسِكَ قَبْلَ نُزُولِكَ وَ وَطِّئِ الْمَنْزِلَ قَبْلَ حُلُولِكَ فَلَيْسَ بَعْدَ الْمَوْتِ مُسْتَعْتَبٌ وَ لَا إِلَى الدُّنْيَا مُنْصَرَفٌ؛ بنابراين پيش از ورودت در آنجا وسايل لازم را براى خويش مهيا ساز و منزلگاه را پيش از نزول، آماده نما؛ زيرا پس از مرگ راهى براى عذرخواهى نيست و نه طريقى براى بازگشت به دنيا [و جبران گذشته]». شايان توجّه است كه جمله «لَيْسَ بَعْدَ الْمَوْتِ مُسْتَعْتَبٌ» نخستين بار در كلام پيامبر اكرم (ص) آمده است آنجا كه مى فرمايد: «لَيْسَ بَعْدَ الْمَوْتِ مُسْتَعْتَبٌ أَكْثِرُوا مِنْ ذِكْرِ هَادِمِ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصِ الشَّهَوَاتِ؛ [۱] بعد از مرگ راهى براى عذرخواهى و جلب رضايت پروردگار نيست؛ بنابراين بسيار به ياد چيزى باشيد كه لذات را در هم مى كوبد و شهوات را بر هم مى زند».
🔹جمله «وَ لَا إِلَى الدُّنْيَا مُنْصَرَفٌ؛ راه بازگشتى وجود ندارد»، حقيقت و واقعيّت واضحى است كه در آيات «قرآن مجيد» و روايات به طور گسترده به آن اشاره شده است. «قرآن مجيد» مى فرمايد: «حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ - لَعَلِّى أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ كَلَّا...؛ [آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مى دهند] تا زمانى كه مرگ يكى از آنها فرا رسد، مى گويد: [پروردگارا!] مرا بازگردانيد؛ - شايد [در برابر آنچه ترك كردم و كوتاهى نمودم] عمل صالحى انجام دهم [؛ ولى به او مى گويند:] چنين نيست!».
🔹در خطبه ۱۸۸ «نهج البلاغه» درباره مردگان آمده است: «لَا عَنْ قَبِيحٍ يَسْتَطِيعُونَ اِنْتِقَالاً وَ لَا فِي حَسَنٍ يَسْتَطِيعُونَ اِزْدِيَاداً؛ نه قدرت دارند از عمل زشتى كه انجام داده اند كنار بروند و نه مى توانند بر كارهاى نيك خود چيزى بيفزايند». آرى منزلگاه هاى اين عالَم قابل بازگشت نيست، همان گونه كه فرزند ناقص براى تكامل بيشتر هرگز به رَحِم مادر باز نمى گردد و ميوه اى كه از درخت جدا شد به شاخه بر نمى گردد، كسانى كه از اين دنيا به عالَم برزخ مى روند نيز امكان بازگشت به دنيا را ندارند. برزخيان نيز هنگامى كه به قيامت منتقل شوند هرگز نمى توانند به عالَم برزخ بازگردند و اين هشدارى است به همه ما كه بدانيم ممكن است در يك لحظه همه چيز تمام شود، درهاى توبه بسته شود و راه تحصيل زاد و توشه مسدود گردد و با يك دنيا حسرت، چشم از جهان بپوشيم.
پی نوشتها؛
[۱] الدعوات، قطب الدين راوندى، سعيد بن هبة الله، انتشارات مدرسه امام مهدى (ع)، قم، چ اول، ص ۲۳۸
[۲] سوره مؤمنون، آيات ۹۹ و ۱۰۰؛ سوره انعام، آيه ۲۸؛ سوره فاطر، آیه ۳۷ نيز به همين معنا اشاره شده است.
📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۹، ص ۵۷۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از
⭕️قرآن، پیغمبر ساز است
🔹 #قرآن کتابی است که پیغمبرساز است؛ زیرا پیغمبران دو گونهاند: قسم اول، پیامبرانی هستند که از جانب خداوند به پیامبری تعیین شدهاند؛ قسم دوم، «پیغمبران کمالی»، که در اثر ایمان و عمل به دستورات قرآن، به کمالات پیامبر نایل میگردند. بنابراین، «قرآن»، پیغمبران کمالی تربیت میکند و پیغمبرساز است. البته اگر انسان اهلیت داشته باشد، در و دیوار هم به اذن خدا معلم او خواهند بود، وگرنه هیچسخنی در او اثر نخواهد کرد، چنان که سخنان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ابوجهل اثر نکرد! و شاگردان قرآن و پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم بعد از رحلت آن حضرت چه فتنهها که بهپا نکردند؟!
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۲۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
هدایت شده از
🛑📢طبق احادیث نبوی بهترین اشخاص از نظر انجام اعمال چه کسانی اند؟
🔹روايتى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) درباره اين آيه قرآن: «اَحْسَنُ عَمَلاً» [ملک،۲] است كه نقل می كنیم تا ببينيم عمل بهتر چه عملى است؟ آيا عمل بيشتر و متنوع تر يا نه؟ مسلماً جواب منفى است؛ زيرا معلم بشريت و آورنده شرع مقدس كه خود ما را ترغيب به انجام اعمال نيك و شايسته فرموده، چنين نظری ندارد.
🔹«قَالَ اَبُو قُتَادَةُ سَأَلتُ النَّبِىّ (صلى الله عليه وآله) عَن قُولِهِ تَعَالَى:«اَيُّكُم اَحْسَنُ عَمَلاً»مَا عُنِىَ بِهِ؟ فَقَالَ: يَقُولُ: أَيُّكُمْ اَحْسَنُ عَقْلاً ثُمّ قَالَ اَتَمُّكُم عَقْلاً وَ اَشَدُّكُم لِله خَوفاً وَ اَحْسَنُكُم فِيمَا اَمَرَ اللّهُ بِهِ وَ نَهَى عَنهُ نَظَراً وَ اِن كَانَ اَقَلَّكُم تَطَوُّعاً؛ [۱] ابو قتاده مى گويد از پيامبر (صلى الله عليه وآله) درباره قول خداوند متعال: «أَيكُمْ اَحسَنُ عَمَلاً» سؤال كردم كه مراد از اين كلام كه [كدام يك از حيث عمل بهتريد] چيست؟ حضرت فرمودند: هر كدام كه از حيث عقل بهتريد و بهتر عقل خود را به كار مى اندازيد و تفكر مى كنيد. سپس فرمودند: بهترين شما از حيث عمل، كامل ترين شما از حيث عقل و خائف ترين شما است از جهت شدت ترس و نيكوترين شما است از حيث نظر در آنچه خداوند به آن امر و از آن نهى كرده».
🔹که يا مراد اين است كه دقت و فكرى كند تا از فلسفه احكام مطلع شود و كوركورانه [خدا را] عبادت نكند، و يا اين كه دقت مى كند تا به اوامر و نواهى خداوند به نحو احسن جامه عمل بپوشاند، و در جايگاهى باشد كه مرضىّ رضاى خداوند است، اگرچه از حيث عمل، عمل كمترى داشته باشد. از اين حديث استفاده مى شود كه اگر انسان در يك ماه رمضان فقط يك آيه بخواند و پيرامونش تفكر كند، بهتر است تا ۳۰ جزء قرآن را بدون تفكر، تلاوت كند. همچنین اين روايت تائيد مى كند مضمون روايتى را كه مى گويد: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِينَ سَنَةً؛ يك ساعت عالم بودن بهتر از ۷۰ سال عابد بودن است».
پی نوشتها؛
[۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، ناصر خسرو، تهران، چ سوم، ج ۱۰، ص ۴۸۴، المعنى (ذيل آيه ۲، سوره ملك).
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، چ اول، ج ۱، ص ۵۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عمل #اعمال #عقل #تعقل #تفکر
هدایت شده از
⭕️تکیه بر اعماق دینی و ایمانی
🔹با خدا باشید؛ دل به خدا بسپارید؛ توکل تان را به خدای متعال از دست ندهید؛ به نیروی عظیمی که خدای متعال در دل شما، در ذهن شما، در ارادهی شما، در وجود شما و در جسم شما به ودیعه قرار داده است، باور و ایمان بیاورید و بدانید با این نیرو میتوانید کوههای عظیم را جابهجا کنید. اقیانوس ملت ایران ممکن است گاهی آرام به نظر برسد، اما اگر طوفانی شد، سونامیها بهوجود خواهد آورد.
🔹اگر این اقیانوس عظیم با تکیهی بر اعماق دینی و ایمانیاش به طوفان برخیزد، جوان های ما کارهای بزرگی انجام میدهند. این کارهای بزرگ فقط در میدان جنگ نیست - یک نمونه مربوط به میدان جنگ است - در میدان علم هست؛ در میدان مسائل اجتماعی هست؛ در میدان مسائل فرهنگی هست؛ در ایجاد فضائل اخلاقی و گسترش این فضائل در میان مردم هست؛ در میدان فناوری و پیشرفتهای علمی و فنی هست. این کارها و این معجزهها همه از شما جوانها برمیآید؛ از شما ملت عزیز ایران برمیآید.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۴/۰۶/۰۲
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
هدایت شده از
🔻 یکی از مغالطه ها همین است شما اقتصاد درست کن حجاب درست میشه، قطعا اقتصاد باید درست بشه و اولویت اول ما اقتصاد است ولی اگر در کنار اقتصاد برای فرهنگ کار نکنی هر چقدر اقتصاد بهتر بشه مردم از دین فاصله میگیرند.
🔻نشونش همین آدم های پولداری است که همه میشناسیم با اینکه هیچمشکل مالی ندارند ولی قائل به انجام احکام خدا نیستند ولی افراد نیازمند زیادی میشناسیم که احکامو با حساسیت انجام میدهند.
🔻 هر دوعکس دوستان برام فرستادند یکی خانم چادری است که همسرش با دو بچه رها کرده است و در یک روستا با همین گاری که دوستان تهیه کرده است زندگیمیکند و یکی هم بالاشهر و مولتی میلیاردر است ولی حجابو رعایت نمیکند.
🔻پس اینا بهم ربطی ندارد و باید هم اقتصاد بگیم هم فرهنگو و هرکس، فقط یکی را بگوید و دیگری را نگوید، قطعا جاهل است...
✍️ شیخ فرهاد فتحی
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻غربال این شکلیه عزیزان...
صبح که از خواب بیدار میشی میبینی یه نفر سقوط کرده ...
فرقی نداره روحانی باشه یا سلبریتی...
✅پس کمر بندهاتونو محکم تر ببندید. #خطر_سقوط
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 باور میکنید حتی یک نفر سلبریتی در فرانسه یک خط چیزی نمیتونه بگه؟! دربه در دنبال این هستم یکی یه چیزی بگه.
🔻 باور میکنید در رسانه هاشون خبری نیست؟! باور میکنید هیچ آماری وجود نداره؟ باور میکنید اصلا هیچکسنمیدونه قصه چیه و اصلا اینا چی میخوان و اونا چرا میزنند؟
🔻 باور میکنید سلبریتی های ما که دوست داشتند گربه فرانسوی باشند ولی انسان ایرانی نباشند هم لال شدند؟ باور میکنید اینجا فرانسه مهد آزادی بیان است؟ اصلا باور میکنید اینجا فرانسه است؟
🔻باور میکنید خیلی از مردم دنیا نمیدونند در فرانسه چه خبر، چون رسانه هاشون به شدت فیلتر داره؟ من خودم تا چند روز تحقیق مفصل نکردم باور نمیکردم این مقدار سکوت رسانه ای در دنیا نسبت به فرانسه باشد. واقعا عجیب است...
✅ و اما فضای مجازی ما نه نظارتی است نه فیلتر درستی، از بچه ۱ ساله تا پیرمرد ۱۰۰ ساله صفحه دارند و در هرچیزی نظر میدهند، به داد فضای مجازی برسید، از الگوی روشنفکران آمریکا یاد بگیرید، همان کاری که آمریکا با تیک تاک کرد با خودشون بکنید و یکبار کلا از برق بکشید تموم بشه...
✍️ شیخ فرهاد فتحی
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #انتشار_برای_نخستینبار
🎥گزیدهای از 19 جلسه مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با مرحوم #عماد_افروغ
به مناسبت درگذشت مرحوم دکتر عماد افروغ
هدایت شده از
🔴 شیاطین انسی
دیروز حسن فریدون میگفت مشکل دریافتهای نجومی با بگیر و ببند حل نمیشه
امروزپزشکیان میگه بیحجابی با بگیر و ببند حل نمیشه
چقدر حرف شیاطین، شبیه همه⁉️
#القاء_ناأمیدی
هدایت شده از
🔴 برخورد قاطع با هنجارشکنان
🔹 اجرای گشت ویژه عفاف وحجاب در قم با حضور تیم های ویژه انتظامی، امنیتی و قضایی در مورخ ۲۸ فروردین از ساعت ۱۶ تا ۱۹ و ارائه تذکرلسانی به حدود ۵۰ نفر بدحجاب و بی حجاب و ۱۱ نفر کشف حجاب کننده هنجار شکن در صحنه دستگیر شدند
ارتباط و ارسال گزارش :
@Admin_Sajjad_Qom
هدایت شده از
🔴 به: مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت، مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
وقتی در بین اقتصاددانان غیرلیبرال حتی یکنفر هم پیدا نمیکنید که با حذف بانک خصوصی مخالف باشد، حجتی برای تعلل در پیشگاه خداوند متعال و ملت شریف ایران ندارید!
فلذا ضروریست در اسرع وقت:
۱. بانکداری خصوصی حذف شود.
۲. بانکهای دولتی در یک نهاد پولی ملی ادغام شوند.
۳. آن نهاد پولی ملی نه ربا بگیرد و نه ربا بدهد.
۴. تسهیلات فقط به پروژههای ملی تعلق بگیرد.
۵. تامین مالی تولید بر اساس بند ب سیاستهای کلی اصل ۴۴ از راه تعاونی انجام شود.
۶. مساله تکاثر و تداول ثروت که جزئی از ماهیت بانک است برای همیشه از بین برود.
۷. نظام پولی متناسب با حفظ منافع ملی و منطبق با شرع مقدس شکل بگیرد، طوری که هم جبرانِ ظلمها و نابرابریهای پیشین شود و هم با توزیع مجدد مالکیت طبقات پایین را بالا و طبقات بالا را پایین بیاورد.
۸. اموال نامشروع بانکها و ابربدهکاران بانکی مصادره شود و متخلفین محاکمه گردند.
ومناللهتوفیقوعلیهالتکلان
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 وقتی عادل فردوسی پور،دختر چادری رو به دلیل عدم تسلطش به زبان انگلیسی مسخره میکنه!
بعد میان میگن ما طرف دار حقوق زن ها هستیم !
#بیشرف
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اژدهای کومودو، درسته قورتش داد 😔🔞
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجه ❗️لطفا این ویدیو را بسیار جدی بگیرید.
✔️ بوی فتنه می آید مواظب فتنه گران کشور باشیم...
خدایا به حسن روحانی ( فریدون🗝 ) و دار و دسته ی غربگرایش راه هدایت عطا بفرما و کشورمان را از شرخائنین ومنافقین و مفسدین و اختلاسگرها خلاص و محفوظ بدار... آمین یا رب العالمین بحق محمد و آله الطاهرین🤲.
این اقا ظاهرا تا الان توی این مملکت نبوده فک کنم تازه ظهور و بروز کرده میخاد شق القمر کنه، خدا لعنتت کنه با آنهمه خسارتی که زدهای چقدر وقیح وپررو هستی یعنی حافظه این ملت اینقدر ضعیف شده که به این زودیها یادشون بره تو چه افریطی بودی نکنه کاملا استحاله شدهای خدا لعنتت کنه آدم پرروی حراف و نفهم اینهمه توهین به مردم بس نیست ک بازم خودت رو سرتر ازاون دلقکهای دورو بر خودت بحساب اوردی داری داستان تعریف میکنی چقدر اونا هم کم دارن ک بازم میخان با ساز تو برقصن و با طناب تو وارد چاه بشن واقعا کمبود آدم دارن ک تو بخای آب به جوی رفتشونو برگردونی، خیلی باید کودن باشن و باشی،
دغل بازان به خط گشتند دوباره
به این دلقک بگین،هستش چکاره؟
😡😡😡😡😡😡😡😡
آقایان مسئول امنیت کشور چرا به جرائم این آدم فاسد العقیده رسیدگی نمیکنند.
حسن روحانی کذاب فاسق فاجر گستاخی را از حد گذرانده.
آیا هیچ کس خودش را مسئول نمیداند یا دکان این آقا مجوز گرفته هر غلطی بکند؟
اگر بساطش را جمع نکنید همین فتنه را کامل خواهد کرد. یقین کنید که او یک مفسد فیالارض است. نوشدارو بعد از مرگ سهراب دردی را دوا نخواهد کرد، او از ابتدای انقلاب فتنه کرده و مسئولین تاکنون با او مماشات کردهاند
#کجایند_یاران_نواب_صفوی تا شاه به درک واصل کنند؟
هدایت شده از
38.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 تو سه ماه اغتشاشات روحانی کجا بود که الان داره از شفافیتِ جمهوریت صحبت میکنه؟!
جناب روحانی ‼️دولت خودت امتحان الهی بود . . .
💠 💢👈 شیخ اعتدال کذاب فاسق فاجر که به ظاهر مسلمان و به اصطلاح روحانی است با این کد دادنها به دنبال چه فتنهایست و در آینده چه بر سر او خواهد آمد؟؟ چه بسا همان که سر عثمان آوردند سر او هم خواهد آمد تا عدهای احمق خونخواهش شوند😳‼️البته کور خواندهاند.
✅ امروز مشکل مملکت اقتصاد هست که ان شاء الله و به امید خدا با دست دولت مردمی و کوشا و متخصصان متعهد، تمام مشکلات با یاری خداوند متعال مرتفع خواهد شد. 🤲آمین یا رب العالمین بحق محمد و آله الطاهرین🤲🌷🌸🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از
🔺 اسرائیل دست به دامان چین شد
🔹اسرائیل برای جلوگیری از توسعه برنامههای هستهای ایران دست به دامان چین شد.
دیپلمات ارشد اسرائیل روز دوشنبه از چین خواست از «نفوذ» خود بر ایران برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هستهای استفاده کند.
این دیپلمات تاکید کرد اسرائیل تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از تبدیل شدن جمهوری اسلامی به کشوری مجهز به سلاح هستهای انجام خواهد داد.
📎 https://english.alarabiya.net/News/middle-east/2023/04/17/Israel-urges-China-to-use-its-influence-to-stop-Iran-s-nuclear-program
🌐 #مطالعات_اروپا_و_بریتانیا
🌐 Follow us on Instagram
🌐 Fallow us on Facebook
هدایت شده از
بی بوتّه!
♦️آدمی را یا با شناسنامه و هویت خودش می شناسند، و یا با دوستان و هم نشینانش. چنان که حکما گفته اند: "تو اول بگو با کیان زیستی (دوستی)- پس آنگه بگویم که تو کیستی".
🔹تصورش را بکنید؛ از رضا پهلوی بپرسند که کیستی و چه کاره ای؟ لابد باید خودش را با پدر و پدر بزرگش معرفی کند؛ که با زور سرنیزه و کودتای انگلیس و آمریکا سر کار آمدند؛
♦️پدر بزرگ را همان انگلیسی ها که به قدرت رسانده بودند، کنار گذاشتند و پسرش را به جای او نشاندند. پسر هم پس از ۳۷ سال غارت و جنایت، متواری شد و داغ پادشاهی را بر دل فرزندی که جز همان اموال غارتی محمد رضا پهلوی و فرح دیبا، چیزی از خود ندارد.
🔹حالا این موجود بی هویت و نگون بخت را دعوت کرده اند که به تل آویو برود. نکبت و حقارت برای اسرائیل، از این بزرگ تر؟!
♦️مطلقا قابل تشبیه یا مقایسه نیست. اما صرفا برای تقریب به ذهن، تصور کنید که بپرسند: متحدان با شخصیت و دوستان با کفایت جمهوری اسلامی که در روزهای دشوار، روزگار دشمن را تیره و تار کنند، چه کسانی هستند؟
🔹ما به عنوان مثال می گوییم "جناب سید حسن نصرالله"؛ همان که نام و کلامش، لرزه بر پیکر استراتژیست های رژیم صهیونیستی می اندازد و اتباع این رژیم هم می گویند به صداقت او یقین دارند و صداقتش را بیش از سران اسرائیل می دانند.
♦️در مقابل، تصور کنید که مثلا از نتانیاهو بپرسند در روزگار پر فلاکتی که گرفتار آن هستی و هر هفته چند صد هزار صهیونیست در خیابان ها تو را "فرعون" خطاب می کنند، دوست و متحدت کیست؟ جواب: ...
🔹بلکه اگر در پاسخ، صدای بوق ممتد پخش شود، قطعا شرافت و مهابت بیشتری دارد، تا این که نتانیاهو، نام فردی بی هویت و دست و پا چلفتی مثل ربع پهلوی را بر زبان بیاورد؛
♦️یا اگر بپرسند "خب! او کیست و چکاره است"، لابد نتانیاهو باید بگوید: "پدر و پدر بزرگ و فک و فامیلش، مثل خود من، دزد و کلاهبردار و جنایتکار بوده اند"!