خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ أَنْ أَشْكُرَ الْحَسَنَةَ» در این فراز از دعا از خداوند می خواهیم که به ما کمک کند تا خوبیهای دیگران را نسبت به خودمان دیده و و در برابر آن سپاس گزار و قدر شناس باشیم. قدرشناسی و تشکر از مخلوق یک اصل اساسی در دین مبین اسلام است که فراوان مورد تأکید قرار گرفته است. برای آنکه بدانیم تشکر و قدر شناسی از خدمات دیگران تا چه اندازه در پیشگاه پروردگار متعال ارزنده و مهم است، یک روایت از محضر رسول گرامی اسلام ص عرض کنم. آن حضرت فرمود:
«یُؤ تی بِعَبدٍ یَومَ القیامَةِ فَیُوقَفُ بَینَ یَدَیِ اللّه عزّوَجلّ فَیأمُرُ بِهِ إلَی النّارِ. فَیَقُولُ أی رَبِّ! أمَرتَ بی إلَی النّارِ وَ قد قرأت القرآن. فَیَقُولُ اللّه: أی عَبدی ! إنّی أنعَمتُ عَلَیكَ وَ لَم تَشكُر نِعمَتی. فَیَقُولُ أی رَبِّ! أنعَمتَ عَلَیّ بِكذا، شَكَرتُكَ بِكَذا، و أنعَمتَ عَلَیّ بِكذا، شَكَرتُكَ بِكَذا. فَلا یَزالُ یُحصِی النّعَمَ وَ یُعَدّدُ الشُّكرَ. فَیَقُولُ اللّه تعالی: صَدَّقتَ عَبدی إلّا أنتَ لَم تَشكُر مَن أَجرَیتُ عَلَیك نِعمَتی عَلی یَدَیهِ وَ إنّی قَد آلَیتُ عَلی نَفسی أن لا أقبَلَ شُكرَ عَبدٍ بِنِعمَةٍ أنعَمتُها عَلَیهِ حَتّی یَشكُرَ مَن سَاقَها مِن خَلقی إلَیهِ». بنده ای را در قیامت به پیشگاه الهی می آوردند و خداوند درباره او فرمان عذاب می دهد. عرض می كند بارالها! درباره ام امر به دوزخ فرمودی با آنكه من در دنیا مسلمان و قاری قرآن بودم . خداوند می فرماید: بنده من! نعمتهایی را به تو دادم و شكر آنها را به بجای نیاوردی. عرض می كند: بارالها! فلان نعمت را دادی ترا شكر كردم، فلان نعمت را دادی ترا شكر نمودم، یك به یك نعمتها را می شمرد و از شكرها نام می برد. خداوند می فرماید: بنده من! راست می گویی و لکن كسی را كه من به دست او نعمت خود را به تو رساندم شكر نكردی، و من با خود عهد نموده ام شكر نعمتهایی را كه به بنده ای داده ام نپذیرم تا شكر كسی را كه نعمت من توسط او به وی رسیده است، بجای آورد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
هشتم ماه ربیع الثانی مصادف است با ولادت با سعادت پیشوای یازدهم حضرت امام حسن عسکری ع ضمن عرض تبریک، حدیث اخلاقی این هفته را از محضر آن بزرگوار استفاده کنیم. حضرت فرمود:
«ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ و للّهِ فيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها». بحارالانوار / ۷۸ / ۳۷۴
نگاه مردم به گرفتاریها و مصائب و مشکلات دنیا یکسان نیست بعضی بلاها را میبینند و بعضی در دل بلا هم نعمت خدا می بینند. بنابر این عکس العمل هم متفاوت است. بعضی بیتابی می کنند. و بعضی تحمل نموده و صبر می کنند. و بعضی علاوه بر صبر، شکر می کنند و می گویند: «اَلْحَمْدُ للَّهِ عَلي عَظيمِ رَزِيَّتي». اینکه اولیاء خدا در برابر بلاها هم شکر می کنند همین است که در هر بلایی نعمتی از خداوند متعال را می بینند. قرآن کریم این حقیقت را اینگونه بیان می کند. «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً». امام عسکری ع نیز در این حدیث شریف به همین حقیقت اشاره دارد و می فرماید: هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از ناحیه خداوند آن را در بر گرفته است.
قبل از اقامه نماز جمعه مجلس یادبود سید مقاومت، مجاهد کبیر علامه سید حسن نصرالله برگزار بود. من هم یک نکته در باره شخصیت سید مقاومت عرض می کنم. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در باره شخصیت دو نفر از شهدای والامقام تعمیر به مکتب داشتند. یکی شهید سلیمانی عزیز بود که فرمود: «ما باید به سردار شهید و عزیز، به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسهی درسآموز نگاه کنیم».
یکی هم سید حسن نصرالله است که فرمود: سید مقاومت یک شخصیت نبود، یک راه و یک مکتب بود.
هر مکتبی دارای دو رکن اساسی است، یکی بینش و اندیشه و فکر است، که زیر بنای یک حرکت است، و دوم عمل است که نشان می دهد که چگونه باید آن بینش و اندیشه عمل کرد. بنابر این امروز فکر و عمل سید مقاومت در تمام شئونات زندگی، اعم از زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی برای نسل همه مردم دنیا یک مکتب درس آموز است، یک الگو است.
صهیونیست های خبیث و خون آشام با جنایت سنگینی که پس از شهادت سید مقاومت در لبنان مرتکب می شوند برای این است که جلو رشد این مکتب را بگیرند، این راه را مصدود کنند، این مدرسه را تعطیل کنند. اما این احمقهای خبیث نمی دانند که این مکتب نابود شدنی نیست. «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ».
آنها اگر هنوز نفهمیدند، به زودی خواهند فهمید که خطر شهید سید حسن نصرالله برای آنان از سید حسن نصرالله به مراتب بیشتر خواهد بود. زیرا از این پس دنیا شاهد سید حسن نصرالله فراوانی خواهد بود که در این مکتب درس خواندهاند. به فضل الهی مکتب سید مقاومت شاگردانی تربیت خواهد کرد که مصداق
«أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» خواهند بود.
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای رسیدن به عرفان واقعی، به عارفان حقیقی نگاه کنید.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۷ / ۱۴۰۳
«وَ أُغْضِی عَنِ السَّیئَةِ».
در این فراز دعا از خداوند متعال می خواهیم که به ما این توان را بدهد تا بتوانیم از بدیهای دیگران تغافل نموده و چشم پوشی کنیم.
تغافل و چشم پوشی از خطای دیگران از مهمترین ارزشهای اخلاقی و از مهمترین پایههای معاشرت و همزیستی سالم در جامعه است. ولی در جامعه ما نه آنچنان از نظر علمی به آن پرداخته شده است و نه از نظر عملی مورد توجه قرار گرفته است. اسلام ارزش و اهمیت زیادی نسبت به مسئله تغافل قائل شده است. برای نمونه دو روایت را گوشزد می نمایم.
۱- امام باقر ع فرمود: «صَلاحَ شَأنِ الدُّنیا بِحَذافیرِها فی کَلِمَتَینِ: إصلاحُ شَأنِ المَعاشِ وَ التَّعاشُرِ، مِلأُ مِکیالٍ ثُلُثانِ فِطنَهٌ وثُلُثٌ تَغافُلٌ» صلاح زندگی دنیا در دو کلمه است: سامان یافتن معیشت زندگی، و معاشرت و همزیستی با مردم. و راه رسیدن به آن دو چیز است زیرا این دو پیمانه پری است که دو سوم آن فطانت و زیرکی و یک سومش آن هم چشمپوشی و تغافل است. بحارالانوار/ ۷۸ / ۱۸۸
۲- حضرت علی ع فرمود: «مَن لَم يَتَغافَلْ و لا يَغُضَّ عَن كَثيرٍ مِنَ الاُمورِ تَنَغَّصَت عِيشَتُهُ» هر كه درباره بسيارى از امور تغافل و چشم پوشى نكند، زندگيش تيره و تار خواهد شد. غررالحکم / حدیث ۱۰۳۷۵
علاوه بر آن تغافل و چشم پوشی نه تنها نشانه روح بزرگ و طبع کریم انسان و مایه عزت و آبروی او در میان مردم خواهد شد، بلکه یک راهی برای تربیت و اصلاح خطا کار است. و لذا از خداوند متعال درخواست داریم که به ما این قدرت و توان را عنایت نماید تا بتوانیم خطای دیگران را نادیده بگیریم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امام سجاد ع فرمود: «الذُّنُوبُ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلَاءَ: تَرْكُ إِغَاثَةِ الْمَلْهُوفِ، وَ تَرْكُ مُعَاوَنَةِ الْمَظْلُومِ، وَ تَضْيِيعُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ» بحارالانوار/ ۷۳ / ۳۷۵
اعمال و رفتار انسان خواه پسندیده و خوب باشد و یا بد و زشت، دو اثر در زندگی انسان دارد. یکی اثر وضعی است و دوم اثر تکلیفی. دو تفاوت بین اثر تکلیفی و اثر وضعی عرض کنم.
۱- اثر تکلیفی اعمال انسان در قیامت ظاهر می شود که جلوه آن بهشت است یا دوزخ. علت اینکه خداوند متعال نتیجه تکلیفی اعمال انسانها را به قیامت واگذار شده است این است که فرصتی در اختیار گنهکار برای توبه گذاشته باشد و همچنین امتحانی برای نیکوکار است که چگونه اعمال خویش را از آسیبها حفظ می کند. لذا قرآن کریم هم در باره نیکوکار و گنهکار تعبیر به «جَاءَ» دارد نه «عَمِلَ». در سوره مبارکه انعام آیه ۱۶۰ میفرماید: «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا» ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺪ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻧمی شوند.
اما اثر وضعی هم در دنیا است و هم در آخرت. اثر وضعی أعمال در آخرت این است که می فرماید: «يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ» این سفیدی و نور ﭼﻬﺮﻩ و تاریکی و سیاهی اثر وضعی اعمال در آخرت است. اما اثر وضعی اعمال ما در دنیا همان عکس العمل اعمال است. اگر کسی غذای فاسد بخورد، یقینا مسموم می شود.
۲- تفاوت دیگر این است که اثر تکلیفی اعمال تابع شرائط تکلیف یعنی بلوغ و عقل و اختیار و علم و قدرت است. ولی اثر وضعی تابع این شرائط نیست. اگر یک بچه، یک نفر مجنون کاری انجام دهد اثر وضعی آن متوجه او و یا ولیش خواهد بود.
در این روایت امام سجاد ع اشاره به وضعی برخی از گناهان دارد، و می فرماید: سه گناه است که موجب نزول بلا می شوند: اگر کسی استغاثه کرد و طلب یاری نمود و شما ندای او شنیدید و با کمک او نشتافتید، و نیز مظلومی را مشاهده کردید و به او کمک نکردید، و امر به معروف و نهى از منکر را جدی نگرفتید، و حق آن را ادا نکردید، باید منتظر بلا باشید.
امروز ندای استغاثه مظلومان غزه و لبنان بلند است، و مردم دنیا شاهد جنایتهای بسیار سنگین سفاکان صهیونیستی و مظلومیت عظیم مردم غزه و لبنان است. وظیفه اسلامی و انسانی ما است که به نحو می توانیم به آنان کمک کنیم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۴ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ»
در این بخش از دعای شریف مکارم الاخلاق پس از ذكر صلوات بر محمد و آل محمد، از خداوند می خواهیم که برای انجام اموری، دوچیز به ما عنایت بفرماید. یکی زیور صالحین است و دوم لباس متقین است. «وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ» خدایا ما را به زیور صالحین بیارای. «وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ» و با لباس متقین ما را بپوشان.
زیور صالحین چیست و لباس متقین چه نوع لباسی هست؟.
در قرآن کریم و روایات اسلامی، برای صالحین اوصافی ذکر شده است، که اینها زیور صالحین است.
در آیه ۱۲۴ آل عمران شش ویژگی برای صالحین آمده است.
۱- پا به کار و آماده هستند: «أُمَّةٌ قَائِمَةٌ».
۲- انس با قرآن دارند: «يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ».
۳- اهل نماز و عبادتند: «وَهُمْ يَسْجُدُونَ».
۴- ایمان به خدا و قیامت دارند: «يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ».
۵- نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت نیستند: «وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ».
۶- شتاب در کار خیر دارند: «وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ»
آنگاه می فرماید: «وَأُولَٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ».
سخنی هم از امام صادق ع در این باره عرض کنم. فرمود: «مَن رَعَی عَمَلَهُ عَنِ الهَوی، وَ دینَهِ عَنِ البِدعَة، وَ مَالَهُ عَنِ الحَرامِ فَهُوَ مِن جُملَةِ الصَّالِحین» کسی كه عملش را از هواي نفس، و دينش را از بدعت، و مالش را از حرام، حفظ كند، از جمله صالحین است. بحارالانوار/ ۷۰ / ۶۸
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۴ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
حضرت علی علیه السلام در ضمن سفارشی به کمیل فرمود:«اَلبَرَكَةُ فِى مَالِ مَنْ آتَى الزَّكاةَ وَ واسَى المُؤمِنينَ وَ وَصَلَ الْأقرَبينَ» ای کمیل، در مال کسی بركت است كه با اموالش سه کار را انجام دهد:
۱- زكات مالش را بپردازد.
۲- با مؤمنان مواسات داشته و به آنان را شریک مال خود بداند.
۳- با خويشاوندان صله رحم نموده و كمك کند. بحارالأنوار / ۷۷ / ۴۱۵
دین مبین اسلام یک دین کامل و جامعی است و برای تمام ابعاد زندگی بشر برنامه دارد. در امور فردی نماز شب دارد که هر چه در خفی برگزار شود ثوابش بیشتر است، و نماز جماعت و جمعه دارد که هر چه باشکوه تر برگزار گردد اجرش بیشتر است.
در امور فردی و شخصی می فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ». و در امور اجتماعی می فرماید: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ».
بنابر این ما نمی توانیم نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت باشیم. پیامبر اکرم ص فرمود: اگر کسی بی تفاوت باشد مسلمان نیست. «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ کسى که صداى مظلومی را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید، و این فریاد را بشنود و به یاری او نشتابد، مسلمان نیست.
در واقع اگر بخواهیم یک تقسیم بندی داشته باشیم می توان انسان ها را در این باره به چهار گروه تقسیم نمود.
۱- افرادی که بی درد، بی احساس و بی تفاوتند و در زندگی فقط خود را می بینند. امیر مؤمنان علی ع در خطبه ۸۷ نهجالبلاغه این گونه اشخاص را با دو تشبیه عجیب معرفی نموده است. نخست می فرماید: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ» ظاهرشان، به صورت انسان، اما باطنشان حیوانند.
تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی
و دوم «وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ» اینان مردگانی هستند که در میان زندگان حرکت می کنند.
۲- اشخاصی که در ابتداء خود را می بینند و آنگاه دیگران را. و شعار این گروه این است، چراغی که خانه رواست، مسجد حرام است. این فکر نیز بر خلاف مبانی دینی و فرهنگ أهل بیت ع است.
۳- افرادی که دیگران را در کنار خود می بینند. و آنان را شریک زندگی خود می دانند. این همان مواسات است که مور تأکید اسلام است.
۴- اشخاصی که دیگران را مقدم بر خود می دارند و این همان ایثار است که خصیصه اولیاء خدا است.
«وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ».
«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا»
امروز به توفیق و فضل الهی یک پویش همدلی و مواسات در سطح جهان، به ویژه در ایران اسلامی به راه افتاده است و مردم در جهت یاری رساندن به مظلومان غزه و لبنان به پا خواسته اند. مواظب باشیم از این قافله عقب نمانیم. فرمان خداوند متعال این است: «جَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ». امروز مسلمانان غزه و لبنان با جانشان جهاد می کنند، و وظیفه امروز ما جهاد با مال است. هر کس هر چه می تواند باید کمک کند. این یک تکلیف واجب است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۱ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه اول
در این بخش از دعا از خداوند متعال درخواست داریم که ما را برای انجام اموری مزین به زیور صالحین و لباس متقین فرماید تا با کمک این دو عطیه الهی در جهت تحقق این امور موفق باشیم. نخستین امری که مورد درخواست ما است، گسترش عدالت در سطح جامعه است. «فِي بَسْطِ الْعَدْلِ».
گسترش عدالت از اهداف مهم انبیاء الهی ع بوده است. «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» یعنی این اندازه مردم رشد عقلی و علمی پیدا کنند که نه تنها خود عدالت را رعایت می کنند بلکه در جهت گسترش عدالت کوشش می کنند. البته تحقق کامل این هدف در زمان ظهور حضرت حجت ع خواهد بود که می فرماید: «یملأ الارض قسطا و عدلا».
یک حدیث از محضر رسول گرامی اسلام ص در باره جایگاه عدل در جامعه عرض کنم. فرمود: «عَدْلُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِينَ سَنَةً قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ صِيَامٍ نَهَارُهَا، وَ جَوْرُ سَاعَةٍ فِي حُكْمٍ أَشَدُّ وَ أَعْظَمُ عِنْدَ اَللَّهِ مِنْ مَعَاصِي سِتِّينَ سَنَةً» يك لحظه عدالت ورزی بهتر از هفتاد سال عبادت است که با شبزندهدارى و روزهدارى طی شود، و يك لحظه طی ستم و حكم ناحق دادن در نزد خداوند متعال شدید تر و سنگین تر از شصت سال گناه است.
امروز مردم دنیا تشنه عدالت اند، و از ظلم و تبعیض در عذابند و رنج می برند. و در انتظار ظهور حضرت حجت ع نشستند ولی ما هم وظیفه داریم در اقامه عدالت تلاش نماییم و لذا در این فراز از دعا می خواهیم که به ما کمک کند تا زمینه گسترش عدالت را در جهان فراهم سازیم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۱ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
رسول خدا ص فرمود: «مَنْ تَوَلَّی خُصُومَهًَْ ظَالِمٍ أَوْ أَعَانَ عَلَیْهَا ثُمَّ نَزَلَ بِهِ مَلَکُ الْمَوْتِ قَالَ لَهُ أَبْشِرْ بِلَعْنَهًِْ اللَّهِ وَ نَارِ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ»؛ هرکس وکیل مدافع ستمکاری شود و یا ستمکاری را در ستمکردن یاری کند، هنگامی که فرشتهی مرگ بر بالین او می آید، به او می گوید: لعنت و دوری از رحمت خدا و آتش دوزخ در انتظار تو است که سرانجام بسیار بدی خواهد بود. بحارالانوار/ ۷۵ / ۳۶۹
...........
۱۳ آبان یادآور سه واقعه مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز در میان ملت انقلابی ایران به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است.
۱- تبعید امام خمینی ره به ترکیه در سال ۱۳۴۳
۲- شهادت دانش آموزان در دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۷
۲- تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸
به همین خاطر در تاریخ کشور این روز را با دو عنوان نامگذاری کرده اند. یکی روز جهانی مبارزه با استکبار است و دوم روز دانش آموز. در هر دو مورد لازم است نکاتی را عرض کنم.
مورد نخست استکبار ستیزی و مبارزه با استکبار است:
استکبارستیزی و ایستادگی در برابر ظلم و ظالم، از مهمترین برنامه انبیاء الهی است. حتی میل قلبی به استکبار را مساوی با آتش دوزخ دانسته و می فرماید: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ». هود / ۱۱۳
در روایتی از صفوان جمال نقل شده است که می گوید محضر حضرت موسی بن جعفر ع شرفیاب شدم، حضرت به من فرمود: ای صفوان همه کارهای تو خوب و نیکو است جز یک کار. عرض کردم: فدایت شوم آن چیست؟ امام کاظم ع فرمود: اینکه شتران خود را به این مرد (یعنی هارون) کرایه داده ای. گفتم چون سفر حج بود، شتران خود را به او کرایه دادم، علاوه بر آن خودم همراه آنها نمی روم، بلکه غلام خود را همراهشان می فرستم. امام ع فرمود: آیا از او کرایه طلب داری؟ گفتم: فدایت شوم. آری. فرمود: دوست می داری او زنده بماند تا باقی کرایه ات را بپردازد؟ گفتم: آری. فرمود: «فَمَنْ أَحَبَّ بَقَاءَهُمْ فَهُوَ مِنْهُمْ وَ مَنْ کَانَ مِنْهُمْ فَهُوَ وَرَدَ النَّارَ» کسی که دوست داشته باشد بقای آنها را، از آنان خواهد بود و هر کس از آنان باشد، جایگاهش جهنم خواهد بود. بحارالانوار/ ۷۵ / ۳۷۶
امیر مومنان علی ع نیز در آخرین پیامی که به پیروان خود دارد چنین می فرماید: «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا».
بنابر این استکبار ستیزی از ارکان اصلی دین اسلام است. ایران اسلامی امسال در شرائطی روز مبارزه با استکبار را برگزار می کند که دنیا شاهد جنایتهای سنگین صهیونیست ها با حمایت مستقیم آمریکا در غزه و لبنان است. بدون تردید روز ۱۳ آبان فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل ملت ایران رساتر از گذشته خواهد بود.
دوم روز دانش آموز: والدین گرام و معلمان عزیز و مسئولان محترم آموزش و پرورش همه بدانید که تهاجم فرهنگی دشمن امروز بیشتر متوجه دانش آموزان ما است. زیرا دانش آموزان: اولا قدرت تحلیل سیاسی دانش آموزان ضعیف است، و لذا تأثیر پذیری آنها از تبلیغات هم بیشتر است. و ثانیا اگر انحرافی در فکر و اندیشه آنها جای گرفت پاک کردن آن بسیار مشکل خواهد بود. و ثالثا آینده انقلاب و کشور به دست همین دانش آموزان باید اداره شود، دشمن به دنبال این است که با اجرای سند ۲۰۳۰ و امثال آن از هم اکنون برای آمریکا سرباز تربیت کند، مواطب باشید. و بدانید غفلت از دانش آموزان عواقب آن سنگین خواهد بود. معلمان عزیز باید بکوشند تا خروجی مدارس آنها شهید فهمیدها باشد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۸ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ كَظْمِ الغَيْظِ وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ»
در این بخش از دعای شریف مکارم الاخلاق از خداوند متعال درخواست زیور صالحین و پوشش متقین داشتیم تا با کمک آنها اموری را عملیاتی سازیم. که یکی از آنها گسترش عدالت در سطح جهان بود. امر دوم کظم غیظ و مهار کردن آتش خشم است. خداوند حكيم نیروی غضب را در وجود همه انسانها قرار داده است تا بتواند با کمک آن در برابر هر چیزی که زندگی و منافع آنها را تهدید می کند بایستند. البته این غریزه همانند سایر غرائز باید کنترل شود. چرا که آزاد گذاشتن قوه غضبیه، پیامد خطرناکی برای دنیا و آخرت انسان دارد. رسول گرامی اسلام ص فرمود: «الغَضَبُ يُفسِدُ الألبابَ، و يُبعِدُ مِن الصَّوابِ» خشم، عقل را تباه مى کند و انسان را از گرفتن تصمیم درست دور مى سازد.
حضرت علی ع فرمود: «الْغَضَبُ یُفْسِدُ الْإِیمَانَ» خشم ایمان را زایل می کند.
و همچنین فرمود: «الْغَضَبُ مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ» غضب کلید همه بدیها است.
بنابراین این صفت نباید رها و آزاد گذاشت بلکه باید آن را مهار نمود. یکی از ویژگیهای اهل تقوا همین است که خشم خود را مهار می کنند. «وَ الکاظِمینَ الغَیظ» در این فراز از دعا از خداوند می خواهیم که بتوانیم در زندگی خشم خود را مهار نماییم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۸ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
رسول خدا ص در ضمن سفارشاتی به جناب اباذر فرمود: «یا أباذر، إنّكم في ممرّ اللّيل والنّهار في آجال منقُوصة، وأعمال محفوظة والموتُ يأتي بغتة» اى اباذر، شما در سیر شب و روز با سه چیز روبرو می شوید: از عمرتان کاسته می شود و اعمالتان ثبت میگردد، و مرگ ناگهان گریبان شما را می گیرد..
چهل روز از شهادت مظلومانه سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان گذشت. در این خطبه به سه نکته در باره این مجاهد بزرگ می پردازم، سه نکته ای که برای همه ما درس زندگی است.
۱- چه عاملی باعث شد که شهید سید مقاومت محبوب دلها گردد و مصداق «وَ رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَک» شود و دوست و دشمن نامش را با عظمت ببرند.
پاسخ این پرسش را با ذکر یک آیه و یک حدیث اشاره می کنم.
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا».ﻗﻄﻌﺎً ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫا ﻣﺤﺒﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ. مریم / ۹۶
«قَالَ الصَّادِقُ ع ثَلاثٌ تـُورِثُ الْمَحَبَّه: الـدِّیـنُ وَ التَّـواضُعُ وَ البَذْلُ» امام صادق ع فرمود: سه چیز است که محبت می آورد: دینداری و فـروتنـى و بذل و بخشش. بحارالأنوار /۷۸ / ۲۲۹
سید مقاومت مصداق روشن این آیه و این حدیث در این زمان بود.
۲- رهبر حکیم انقلاب در میان مجاهدان اسلام،. فکر و اندیشه و عمل دو نفر را عنوان مکتب دادند، یکی شهید سلیمانی عزیز بود و دوم شهید سید حسن نصرالله است، که در باره ایشان فرمود: سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود. این دو بزرگوار چه داشتند که صاحب یک مکتب شدند؟. مهمترین ویژگی آنان اخلاص و خدا باوری و خدا محوری، ولایت مداری، بصیرت و دشمن شناسی و مقاومت در برابر دشمن، تواضع و فروتنی و عشق به اسلام و مردم بود.
۳- رهبر معظم انقلاب، شهید سید حسن نصرالله را با وصف مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، توصیف نمودند. سید مقاومت محور مقاومت در لبنان و فلسطین بود. این چیزی است که خداوند متعال از ما خواسته و ما را بر آن ترغیب کرده است.
در سوره صف آیه ۴ چنین می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ»
ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺻﻒ ﺯﺩﻩ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ ﺟﻬﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ جهت ثبات ﻗﺪم همانند ﺑﻨﺎﻳﻲ ﭘﻮﻟﺎﺩﻳﻦ ﻭ و محکم ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﻧﺪ.
و در آیه ۱۳۹ آل عمران می فرماید: اگر راست می گویید که مؤمن هستید هیچگاه سستی به خود راه ندهید. «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ».
و همچنین در آیه۱۴۶ سوره مبارکه آل عمران پنج ویژگی برای یاران انبیاء الهی ذکر می کند و می فرماید: «وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ:
۱- فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» هرگز سستی به خود راه نمی دهند.
۲- «وَمَا ضَعُفُوا» هیچگاه احساس ضعف در برابر دشمن ندارند. آب خوردن مردم را به اراده آمریکا گره نمی زنند. نمی گویند اگر آمریکا اراده کند می تواند ما را نابود کند. بلکه همانند رهبری معظم با قدرت حرف می زنند. مثل امام در سخت ترین شرائط فریاد می زند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
۳- «وَمَا اسْتَكَانُوا» هیچگاه تسلیم خواسته دشمن نمی شوند.
۴- «وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ» اهل صبر و پایداری هستند.
۵- «وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ». اهل معنویت و دعا و راز و نیاز هستند.
شهید سید حسن نصرالله مصداق روشن این صفات بود. و خداوند پاداش مجاهدتهای او را شهادت قرار داد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۵ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ وَ إِصْلاَحِ ذَاتِ الْبَيْنِ»
در این بخش از دعا از خداوند متعال درخواست داریم که به ما توفیق عنایت نماید تا اسباب اتحاد و همبستگی بین مؤمنان را فراهم نماییم. «وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ وَ إِصْلاَحِ ذَاتِ الْبَيْنِ».
«ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ» و «إِصْلاَحِ ذَاتِ الْبَيْنِ» هر دو از یک جنس هستند. در هر دو سخن از ارتباط بین دو مؤمن، دو خانواده، دو گروه، دو شهر یا دو ملت است.
اما با این تفاوت که کاربرد «ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ» مربوط به اتحاد یک ملت و امت است، ولی «إِصْلاَحِ ذَاتِ الْبَيْنِ» بیشتر در اصلاح بین دو نفر و دو خانواده است به کار رفته است. به هر حال تفرقه و اختلاف بین دو نفر باشد، یا بین یک ملت، مورد مذمت اسلام قرار گرفته است، و مردم را از تفرقه بر حذر داشته و می فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»
ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺭﻳﺴﻤﺎﻥ ﺧﺪا ﭼﻨﮓ ﺯﻧﻴﺪ، ﻭ از تفرقه بپرهیزید.
امیر مؤمنان علی ع فرمود: «إِنَّ الشَّيْطَانَ يُسَنِّي لَكُمْ طُرُقَهُ» شيطان راهش را براى شما هموار و آسان نموده است. و هدف از این کار دو چیز است:
۱- «وَ يُرِيدُ أَنْ يَحُلَّ دِينَكُمْ عُقْدَةً عُقْدَةً» دین شما را یکی پس از دیگری از شما بگیرد.
۲- « وَيُعْطِيَكُمْ بِالْجَمَاعَةِ الْفُرْقَةَ وَ بِالْفُرْقَةِ الْفِتْنَةَ» و شما را به سوی تفرقه بکشاند و نتیجه تفرقه هم فتنه است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۵ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امروز ۱۳ ماه جمادی الاول است و مصادف با سالروز شهادت صدیقه اطهر زهرای مرضیه س، ضمن عرض تسلیت حدیث این هفته را از محضر آن بزرگوار عرض می کنم. «قالَتْ فاطِمَةُ ع ابَوَا هِذِهِ الاْمَّهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلیٌّ، یُقْیمانِ اَوَدَهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إنْ اطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ وافَقُوهُما». حضرت زهرا س فرمود: حضرت محمّد ص و علیّ ع پدران این امّت هستند، چنانچه مردم از آن دو پیروی کنند، کجی های زندگی آنها را اصلاح میکنند، و از عذاب همیشگی آخرت نجاتشان می دهند، و اگر با آن دو همراهی کنند، از نعمت های همیشگی بهشتی بهره مندشان می سازند. بحارالانوار/ ۲۳ / ۲۵۹
ایام فاطمیه فرصتی است که باید دو چیز را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
اول آنکه بکوشیم هر چه بیشتر با مکتب فاطمی آشنا شویم.
دوم عبرت گرفتن از این بخش از تاریخ اسلام است که چگونه اهل نفاق و فتنهگران توانستند غدیر خم را تبدیل به سقیفه کردند و جامعه دینی آن روز هم تسلیم این خیانت بزرگ گردد.
اما اول آشنایی با مکتب فاطمی است. مکتب عبارت است از یک منظومه علمی و عملی که تمام نیازهای مادی و معنوی انسان را تامین می کند. به تعبیر دیگر مکتب چیزی است که هم راه را نشان میدهد و هم نقشه راه را. آن وقت این مکتب زمانی مکتب واقعی و کامل است که دو چیز در آن باشد. یکی جامعیت آن است یعنی تمام ابعاد زندگی بشر را مورد توجه قرار دهد هم انسان را ببیند و هم خانواده او را و هم جامعه ای که او در آن زندگی می کند و هم نظام و حکومت او را و هم تمدن بشری را ببیند.
دوم این مکتب ضمانت لازم دارد. مکتب فاطمی هم جامع است و هم ضمانت کتبی دارد. جامعیت آن به قدری است که عصاره عالم خلقت امام عصر ع آن را الگوی خویش قرار داده و می فرماید: «وَ فی ابنةِ رسولِ الله لی اُسوةٌ حَسَنَةٌ». ضمانت آن هم قرآن کریم است.
مشخصات مکتب فاطمی فراوان است ولی من در این خطبه به سه مشخصه آن که امروز بیشتر مورد هجمه دشمن قرار گرفته است .اشاره می نمایم.
۱- ولایت مداری و دفاع از حریم ولایت.
۲- روشنگری و جهاد تبیین
۳- حجاب و عفاف
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲ / ۹ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امیر مؤمنان علی ع در خطبه ۱۸۲ نهج البلاغهٔ برادران و یاران خویش را با پنج ویژگی توصیف نموده است:
«الَّذِینَ تَلَوُا الْقُرْآنَ فَأَحْكَمُوه، وَ تَدَبَّرُوا الْفَرْضَ فَأَقَامُوهُ، وَ أَحیَوُا السُّنَّةَ و أمَاتوُا البِدْعَةَ، وَ دُعُوا لِلْجِهَادِ فَأَجَابُوا، وَ وَثِقُوا بِالْقَائِدِ فَاتَّبَعُوهُ» آنها انس با قرآن دارند و آن را تلاوت نموده و بدان عمل میكنند، و در انجام وظایف و تکلیفشان ابتدا خوب فکر می کنند و سپس آن را بر پا می دارند، و سنتهای نبوی ص را زنده نموده و بدعتها را نابود می سازند، و هرگاه به جهاد خوانده شوند اجابت می کنند، و به رهبر و پیشوای خود اعتماد دارند و فرمان او را با جان و دل پیروی می كنند.
امروز توصیه رهبر حکیم انقلاب اسلامی کمک به مظلومان غزه و لبنان و دعا برای پیروزی مقاومت و نابودی صهیونیست است. و لذا سفارش فرمودند سوره مبارکه فتح و دعای چهاردهم صحیفه سجادیه و دعای توسل را زیاد بخوانید. دعا رمز نصرت الهی است. پیامبر اکرم ص در جنگ خندق بالای کوه فتح رفت و برای پیروزی رزمندگان اسلام دعا نمود. هنگامی که طالوت پیامبر ع در برابر قدرت زمان جالوت قرار گرفت در پیشگاه پروردگار دعا کرد. «وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ».
هفته قبل سه ویژگی از مکتب فاطمی را بیان کردیم. یکی ولایت مداری و دفاع از حریم ولایت بود و دوم روشنگری و جهاد تبیین و سوم حجاب و عفاف بود. چهارمین ویژگی مکتب فاطمی خانه داری است. خانه داری از مهمترین و حساس ترین شغل است. شغلی است که انسان تربیت می کند. خداوند حكيم بر اساس خلقت این شغل مهم را بر عهده زنان گذاشته است. خانه داری یعنی اداره امور خانه، زن وظیفه دارد امور خانه را از جهات مختلف فرهنگی، اقتصادی ، تربیتی مدیریت کند. متاسفانه امروز برخی شغل خانه داری را خانه نشینی تعریف کرده اند. این اشتباه است. زیرا خانه داری شغل مقدسی است که به فرموده امام راحل و عزیز، از دامن آن مرد به معراج می رود. بنابر این نمایندگان مجلس و دولت باید برای شغل خانه داری فکری کنند.
در هفته بسیج قرار داریم. امام عزیز و راحل در باره بسیج فرمود: «اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند».
ما وقتی نگاهی به گذشته انقلاب می اندازیم می بینیم، در حوزه اقتصاد و فرهنگ نتوانستیم، اقتصاد و فرهنگ خود را از همجمه جهانخواران بیمه سازیم و علت آن این است که بسیاری از مدیران و کارگزاران ما تفکر بسیجی نداشتند.
این تفکر بسیجی که به تعبیر امام عزیز هم دلنشین است و هم دست جهانخواران را از این کشور کوتاه می کند، و هم کشور را در برابر حوادث بیمه میسازد، چیست؟ امام راحل و رهبر حکیم انقلاب، بارها تفکر بسیجی را تشریح نمودند و شاخصه هایی برای آن ذکر کردهاند. تفکر بسیجی یعنی ولایت مداری و دفاع از حریم ولایت ، یعنی ایثار و فداکاری در راه خدا، یعنی دشمن شناسی و حفظ هوشیاری در برابر دشمن، یعنی زمان شناسی و به موقع عمل کردن، یعنی اعتماد به نفس، یعنی حفظ آمادگی و نشاط و شور انقلابی یعنی آگاهی و بصیرتخاینها مشخصه تفکر بسیجی است. هفته بسیج باید این تفکر را ترویج کرد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲ / ۹ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ»
نشر خوبیهای مردم و پوشاندن بدیهای آنان از جمله صفات ذات اقدس الهی است. در دعاها این چنین می خوانیم: «يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ» ای خدایی که زیبایی ها را آشکار می نمایی و رشتی ها را می پوشانی.
در دعای کمیل نیز آمده است: «اَللّهُمَّ مَوْلاي كَمْ مِنْ قَبيح سَتَرْتَهُ، وَكَمْ مِنْ ثَناء جَميل لَسْتُ اَهْلاً لَهُ نَشَرْتَهُ» بارالها چه بسیار زشتی ها که پوشاندی و ثنا و خوبیها را که من شایسته آن نبودم نشر دادی.
در روایات اسلامی فراوان بر این صفت ارزنده اخلاقی تأکید شده است. امیرمؤمنان علی ع فرمود: «إذا صُنِعَ إلَيكَ مَعروفٌ فَانْشُرْهُ» هر گاه کسی به تو خوبى کرد، آن را نشر بده.
طبیعی است بازگو کردن کار خوب دیگران باعث تشویق آنان و نیز انتشار خوبی در میان مردم خواهد بود.
رسول گرامی اسلام فرمود: «مَن عَلِمَ مِن أخيهِ سَيِّئَةً فسَتَرَها، سَتَرَ اللّهُ عَلَيهِ يَومَ القِيامَةِ» كسى كه مى داند برادرش آلوده به گناهى است و آن را بپوشاند، خداوند او را در قيامت مى پوشاند.
در روایت دیگر از رسول خدا ص آمده است که فرمود: «مَن رَوى على مُؤمِنٍ رِوايَةً يُريدُ بها شَينَهُ و هَدمَ مُرُوَّتِهِ لِيَسقُطَ مِن أعيُنِ الناسِ، أخرَجَهُ اللّهُ مِن وَلايَتِهِ إلى وَلايَةِ الشيطانِ، فلا یَقْبَلُه الشَّیطانُ» كسى كه بر ضرر برادرش چيزى را بگويد و مقصودش از گفتن، اين باشد كه او را در جامعه زشت كند، مردانگيش را در هم بشكند تا از نظر مردم سقوط نمايد، خداوند او را از ولايت خود خارج مى كند و به ولايت شيطانش مى فرستد و شيطان هم او را نمى پذيرد.
بنابر این در این بخش از دعا از خداوند متعال در خواست داریم که ما را متخلق به این دو صفت نماید که بتوانیم خوبیهای مردم را انتشار دهیم و بدهیهای آنان را بپوشانیم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو توصیه معلم اخلاق شهیدمحراب آیت الله دستغیب برای آسودگی در دنیا و آخرت.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۹ / ۹ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ لِينِ الْعَرِيكَةِ».
در این بخش از دعای شریف مکارم الاخلاق از خداوند متعال درخواست داریم که به ما «لِينِ الْعَرِيكَةِ» عنایت کند.
عريكة در لغت به معناى طبيعت است. یعنی خدایا به من کمک کن تا بتوانم با طبع نرم و ملايم، با مردم رفتار نمايم. نرم گويى و نرم خويى دو صفت از صفات پسنديده است که در قرآن کریم بر آن تأکید شده است. وقتی حضرت موسى و هارون ع از طرف خداوند متعال مأموريت يافتند تا نزد فرعون بروند، خداوند به آن دو پیامبر چنین دستور داد. «اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ» شما دو نفر نزد فرعون برويد كه به طغيان و سركشى روی آورده است، با او به نرمى سخن بگوييد، شايد متذكر شود و از عذاب الهى بترسد.
بنابراین یکی از شرائط امر به معروف و نهی از منکر با نرمی سخن گفتن است. اثر ملایم و نرم حرف زدن به حدی است که ممکن است دل سخت فرعون طاغی هم نرم کند.
به رسول گرامى اسلام ص می فرماید: از جمله عوامل جلب قلوب و نفوس مردم نرم خویی تو است. و این نرم خویی تو هم جلوه ای از رحمت خدا است.
«فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» اى پيامبر! تو در پرتو رحمت خداوند، با مردم برخورد نرم و ملايم دارى، اگر تند خو و سخت دل مى بودى، مردم از اطرافت پراكنده مى شدند.
البته این بدان معنا نیست که ما در دین اسلام اصلا خشونت نداریم که برخی تصور کردند و شعار اسلام بدون خشونت و اسلام رحمانی سر دادند. نخیر خشونت هم در جای خودش لازم و ضروری است.
در جهاد خشونت داریم. در حدود و دیات خشونت است. در مواردی از امر به معروف و نهی از منکر خشونت است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۹ / ۹ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یا فاطِمَةُ، مَنْ صَلّی عَلَیک، غَفَرَ اللّهُ لَهُ، وَأَلْحَقَهُ بی حَیثُ کنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ».
یکی از ذکر های اساسی و بسیار مهم و پر فضیلت دینی، صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد است. دو نکته در باره صلوات عرض کنم:
۱- فرستادن صلوات ریشه قرآنی دارد و خداوند متعال به آن دستور داده و می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا».
۲- در روایات اسلامی برای صلوات آثار معنوی بالایی ذکر شده است. از جمله آنها این است که رسول خدا ص به دختر بزرگوارش زهرای مرضیه س فرمود: ای فاطمه، هر که بر تو صلوات بفرستد، خداوند دو چیز به او عنایت می نماید: یکی آنکه او را می آمرزد، و دوم اینکه او را در هر کجای بهشت باشم، به من ملحق می کند.
بنابراین توصیه من این است که هرگاه نام مقدس هر یک از ائمه معصومین ع را شنیدید، ذکر شریف صلوات را فراموش نکنید.
در هفته های قبل گفتیم که ایام فاطمیه فرصتی است که ما روی دو موضوع مطالعه جدی داشته باشیم. یکی آشنایی با مکتب فاطمی بود و دوم عبرت گرفتن از این بخش تاریخ اسلام که از عبرت آموز ترین دوران تاریخ اسلام است. چرا که حادثه ای به دست مسلمانان که افتخار همراهی پیامبر را داشتند و از سابقین در اسلام و نزدیکان آن حضرت بودند اتفاق افتاد که مسیر حرکت اسلام را تغییر داد و منشاء
اکنون جای این پرسش است که چه عاملی باعث شد که فتنه گران بتوانند خواسته های شیطانی خود را عملیاتی سازند و مسلمانان آن روز هم این انحراف عظیم را بپذیرند و هیچ اعتراضی نکنند. و حتی وقتی امیر مؤمنان و زهرای مرضیه ع هم اعتراض می کنند به آنها جسارت می شود و مردم این جسارت و اهانت را می بینند و می شنوند و هیچ کس عکس العملی از خود نشان نمی دهد. به چند عامل آن در این خطبه اشاره ای داشته باشم:
۱- فتنهگران شاخص راه حق و صراط مستقیم را از مردم گرفتند. رسول خدا ص در بیانی شاخص راه حق را دو چیز معرفی نمود: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً». ولی فتنه گران، شاخص صراط مستقیم را که «قرآن و عترت» بود از مردم گرفتند و به جای آن «حسبنا کتاب الله» گذاشتند.
۲- حرمت شکنی و عبور از خط قرمز.
خداوند متعال برای هر چیزی حریمی قائل شده و می فرماید: «تلک حدود الله» این خط قرمز خداوند است. میان زن و مرد نامحرم حریم قرار داده است. میان والدین و فرزندان، میان کوچکتر و بزرگتر، میان امام و مأموم حریم قائل شده است. ولی افراد جاهل می گویند ما هیچ خط قرمزی نداریم، و همین اندیشه باعث شد که خیلی راحت به خانه وحی جسارت کنند
آنها نخست حرمت امیر مؤمنان علی ع را در افکار عمومی شکستند، سپس دستهای او را بستند و شمشیر بالای سر او گرفتند. آنان اول حرمت زهرای مرضیه س را شکستند، آنگاه به خود اجازه دادند پهلویش را بشکنند و به صورتش سیلی بزنند.
۳- سکوت خواص و بعضاً خیانت و همراهی آنان با فتنهگران، برخی هم با مصلحت اندیشی فتنه سقیفه را توجیه کرده و آن را یک امر عادی و طبیعی جلوه دادند. در حالی که رسول خدا ص فرمود: «إذا ظَهَرتِ البِدعُ في اُمّتي فلْيُظهِرِ العالِمُ علمَهُ، فمَن لَم يَفعلْ فعَلَيهِ لَعنةُ اللّه» چه بدعتی بالاتر از اینکه غدیر خم که فرمان خدا و پیامبر اسلام ص مجری فرمان خدا بود، کنار زدند و به جای آن سقیفه گذاشتند. خواصی که این بدعت عظیم را دیدند و سکوت کردند باید بگوییم «فعلیهم لعنة الله»
۴- بی تفاوتی مردم
اینها آسیبهای جدی نظام جمهوری اسلامی است که مردم شاخص راه حق را گم کنند، حرکتها و حریمها شکسته شود، علما و خواص جامعه مصلحت اندیشی کنند و سکوت کنند. مردم بی تفاوت باشند، اینها آسیب است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
هدایت شده از مصباح جمعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍎 حلما دختر خردسال شهید پوریا احمدی خطاب به رهبر معظم انقلاب:
🍎 حالا که به سن تکلیف نرسیدم، میشه شمارو یه کم بغل کنم؟
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۶ / ۹ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ»
دو مطلب در باره «خفض الجناح» عرض کنم:
مطلب اول این است که تعبیر «خفض الجناح» ریشه قرآنی دارد. در سه آیه از آیات قرآن این تعبیر به کار رفته است که دو موردش در رابطه با پیامبر گرامی اسلام ص است، و یک مورد آن هم یک دستور همگانی در باره شیوه برخورد با پدر و مادر است.
مورد اول خطاب به رسول خدا ص میفرماید: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ». حجر / ۸۸
در آیه دیگر خطاب به آن حضرت می فرماید: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِين». شعراء / ۲۱۵
مورد سوم خطاب به همه مسلمانها میفرماید:
«وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَة» اسراء / ۲۴
مطلب دوم اینکه «خفض» به معنای پایین آوردن است، و «جَناح» به معنای بال است. بنابراین «خفض جناح» یعنی، پایین آوردن و گستراندن بال، که کنایه از نهایت خضوع و تواضع است.
تواضع از صفات حمیده و پسندیده اخلاقی و اجتماعی است که از عوامل محبوبیت و مقبولیت انسان در میان مردم است. نقطه مقابل آن تکبر و برتری جویی نسبت به دیگر که عامل سقوط انسان می شود. بدین جهت در این فراز از دعا از خداوند متعال می خواهیم که به ما خصلت تواضع را عنایت کند.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۶ / ۹ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص إِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْوَالِدِ فَإِنَّهَا تُرْفَعُ فَوْقَ اَلسَّحَابِ، يَقُولُ الله عز و جل اِرْفَعُوهَا إلی حَتَّى أَسْتَجِيبَ لَهُ، وَ إِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْوَالِدة فَإِنَّهَا أَحَدُّ مِنَ اَلسَّيْفِِ» رسول خدا ص فرمود: خود را از نفرین پدر بپرهیزید چرا که به بالای ابرها می رسد و خداوند می فرماید: آن را به نزد من آورید تا مستجاب گردانم، و همچنین از نفرین مادر بپرهیزید چرا که از شمشیر برنده تر است. مجموعه ورام / ۱۲
امروز شانزدهم آذر یاد آور روزی است که دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۳۲ که به عنوان اعتراض به سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران در دانشگاه تجمع کرده بودند و مورد حمله قرار گرفتند و چند نفر شهید شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این روز به نام روز دانشجو نامگذاری شد. در واقع روز دانشجو یادآور دو مطلب است یکی اینکه دانشجوی ما هر گز نباید یاد و خاطره شهدا را فراموش کند باید بداند که این امنیت و این عزتی که داریم مدیون همین شهدا است. و دوم اینکه مقابله با آمریکا یک اصل حیاتی و اساسی است و نباید آن را فراموش کرد، زیرا تجربه سال ۳۲ تا کنون نشان داده که آمریکا جز خسارت برای مظلومان جهان چیز دیگری نداشته است. امروز جنایتهای سنگینی که صهیونیستی ها و تروریست ها در غزه و لبنان و سوریه انجام داده و می دهند، همه اجرای سیاستهای آمریکا است.
ولی امروز سیاست آمریکا برای ایران تغییر کرده و با ابزار جنگ نرم وارد میدان است. مهمترین وظیفه دانشجویان ما این است که با هوشیاری و بصیرت نقشه ها....ی شیطانی دشمنان اسلام به ویژه آمریکا را خنثی نمایند. چند نمونه از برنامه هایی که دشمن برای دانشجویان ما دارد عرض کنم.
۱- زیر بنای تمام مسائل اقتصادی، نظامی، فرهنگی علم و دانش است. بدین جهت دین مبین اسلام به علم و عالم طالب علم اهمیت ویژهای قائل شده است. یکی از برنامه های دشمن این است که دانشجویان و جوانان ما را به مسائل حاشیه ای سرگرم کند و فرصت تحصیل و تحقیق را از آنان بگیرد.
۲- امید مهمترین ابزار پیشرفت یک کشور و موتور محرکه یک ملت است. دشمن روی همین موضوع متمرکز شده و با همه توان خود تلاش می کند تا در میان جوانان ما بخصوص دانشجویان القای ناامیدی کند.
۳- محور سوم کار دشمن این است که روحیه انقلابی و جهادی و اعتماد نفس را در دانشجویان ما تضعیف کند.
۴- برنامه چهارم دشمن تضعیف ایمان و باورهای دینی و اعتقادی در دانشجویان ما است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۳ / ۹ / ۱۴۰۳
خطبه اول
یکی از درخواست های ما در پیشگاه پروردگار متعال در این بخش از دعا حسن سیرت است. «وَ حُسْنِ السِّيرَةِ» انسانها از سه طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند یکی از طریق گفتار است و دوم از طریق رفتار و سوم از طریق عمل است. و «حُسْنِ السِّيرَةِ» یعنی در معاشرت با مردم با روش خوب سخن بگویید، و با روش خوب رفتار کنید، و با روش خوب عمل کنید. البته حسن سیره از حسن سیرت سرچشمه می گیرد. امیر مؤمنان علی ع فرمود: «حسن السيره عنوان حسن السريره» خوبى سيره ظاهر دليل بر حسن سريره باطن است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۳ / ۹ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امیر مؤمنان على ع فرمود: «وُصولُ الْمَرْءِ اِلى كُلِّ ما يَبْتَغيهِ مِنْ طيبِ عَيْشِهِ وَ اَمْنِ سِرْبِهِ وَ سَعَةِرِزْقِهِ بِحُسْنِ نيَّتِهِ وَ سَعَةِ خُلْقِهِ» انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب است که می تواند، به تمام آنچه می خواهد از جمله زندگى شیرین و امنيت محيط و روزى زياد، دست پیدا کند. غررالحكم / حدیث ۱۰۱۴۱
رهبر حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دام ظله در دیدار مردمی سخنان جامع و راهگشا در باره حوادث سوریه داشتند. این سخنرانی را همه باید چندین بار با دقت گوش کنند. من فقط به دو جمله آن اشاره می کنم.
۱- در آغاز سخنرانی فرمودند من حوادث سوریه را تحلیل نمی کنم، بلکه تبیین و ترسیم می کنم. میان اینها تفاوت است. تحلیل آن که انسان واقعه ای را بر آسان فهم و درک خودش تحلیل میکند، شاید دیگری تحلیل دیگر داشته باشد و یا حتی ممکن است این تحلیل با واقعیت همراه نشود. ولی تبیین یک حقیقت محض است که همه از آن خبر ندارند باید برای آنها بازگو کرد و ترسیم بیان کننده نقشه راه آینده است.
۲- فرمودند حوادث سوریه برای مسئولان کشور و عموم مردم باید مایه عبرت باشد.
از کارآمدترین روش تربیتى قرآن کریم و پیشوایان دین ع توصیه به عبرت گرفتن از سرنوشت دیگران است. در قرآن کریم بارها کلمه «عبرت» و اعتبار تکرار شده و صاحبان عقل را بر عبرت گیری ترغیب کرده و می فرماید: «لَقَدْ کَان فِى قِصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاِوُلِى الالْبَاب» درسرگذشت آنان درس عبرتى براى صاحبان عقل و خرد است.
از مهمترین آثار تربیتی عبرت گیری این است که به انسان آگاهی و بصیرت می بخشد. چنانچه امیر مؤمنان علی ع فرمود: «مَنِ اعْتَبَرَ اَبْصَرَ وَ مَنْ اَبْصَرَ فَهِمَ وَ مَن فَهِمَ عَلِمَ» کسى که از سرنوشت دیگران عبرت بگیرد، آگاهى می یابد و کسى که آگاهى یابد، مىفهمد و آنکه بفهمد، دانشآموخته است.
در بیان دیگر فرمود: «رَحِمَ اللّهُ اُمْرَئً تَفَکَّر فَاعْتَبَرَ وَ اعْتَبَر فَأبْصَرَ» رحمت خدا بر کسى که بیندیشد و سپس عبرت بگیرد، و عبرت بگیرد و آنگاه بینا گردد.
آن حضرت در سخنى دیگر انسان بصیر را چنین توصیف مىکند: «اِنّمَا البَصِیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفکَّرَ، وَ نَظَرَ فَأبْصَرَ، وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ» همانا بینا کسى است که به درستى بشنود و سپس در آن بیاندیشد، و به درستى بنگرد و بینا شود و از عبرتها سود ببرد.
یکی دیگر از آثار عبرت گیری این است که راه درست را به انسان نشان می دهد. حضرت علی ع فرمود: «اَلاِعْتِبَارُ یَقُودُ اِلَى الرُّشْدِ» عبرت گرفتن انسان را به سوى راه رشد و درست مىکشاند.
در بیان دیگر فرمود: «مَنْ کَثَّرَ اعْتِبَارُهُ قَلَّ عِثَارُهُ» هر کس عبرت گرفتنش بیشتر باشد، لغزش و اشتباهش کمتر خواهد بود.
آثر دیگر عبرت گیری این است که چراغ راه آینده انسان است. حضرت علی ع فرمود: «وَلَوِ اعْتَبَرْتَ بِمَا مَضَى حَفِظْتَ مَابَقِىَ» اگر از آنچه گذشته است عبرت بگیرى، آنچه را که باقى است حفظ خواهى کرد.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: مسئولان ما باید از حوادث سوریه عبرت بگیرند. چون در سوریه مسئولان آن از دشمن غافل شدند، دشمن را دست کم گرفتند، در مقابل دشمن ایستادگی نکردند، به وعده های آمریکا و اذناب آن اعتماد کردند، نتیجه آن شد که انتظار نمی رفت. اینها برای مسئولان ما باید مایه عبرت باشد.
https://eitaa.com/mesbah_jome