eitaa logo
محمد رضا مصباح 🇮🇷
1.1هزار دنبال‌کننده
92 عکس
42 ویدیو
6 فایل
✓منبرک,کشکول,کلیپ,پادکست,سخنرانی ها, و اطلاع رسانی جلسات .. ✓متن کامل سخنرانی,تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه, داخل کانال بارگزاری می شه. ⚠️انتشارِ #متنیِ مطالبِ کانال #شرعا بدون نام و #لینک کانال جایز نمی باشد. مشهد مقدس @m_r_mesbah
مشاهده در ایتا
دانلود
| حجت‌الاسلام مصباح @mesbah_online شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در مسجد حضرت اباالفضل علیه نبش شاهد ۵۷ بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا ایراد گردید. 🌕 موضوع: مقام های انسانی ۳.ویژگی های مقربین مقربین در مقام مشاهده ذات خدایند آیاتی که ناظر به لقا الله است رو به عنوان ملاقات نعمت های خدا توجیه کردند یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه فمن کان یرجو لقا ربه درحالی که غیر از این است و این مقام مقربین است که قرآن اشاره می کند. الأمالي للصدوق : لَمّا جَلَسَ عَليٌّ عليه السلام فِي الخِلافَةِ ··· فَقامَ إلَيهِ رَجلٌ يقالُ لهُ ذعلب ··· فقالَ : يا أميرَ المؤمنينَ، هَلْ رأيتَ رَبَّكَ؟ فَقالَ : وَيلَكَ يا ذَعلَبُ ! لَم أكُن بِالّذي أعبُدُ رَبّا لَم أرَهُ ! قالَ : فكَيفَ رَأيتَهُ ؟ صِفْهُ لَنا ؟ قالَ : وَيلَكَ ! لَم تَرَهُ العُيونُ بِمُشاهَدَةِ الأبصارِ ، و لكِنْ رَأتهُ القُلوبُ بِحَقائقِ الإيمانِ .حديث الأمالى صدوق : در زمان خلافت على عليه السلام ··· شخصى به نام ذِعْلِب در مقابل حضرت ايستاد و عرضه داشت : اى امير مؤمنان! آيا تا كنون پروردگار خود را ديده اى ؟ حضرت فرمود: واى بر تو اى ذعلب! من خدايى را كه نديده باشم نمى پرستم. عرض كرد: چگونه او را ديده اى، برايمان وصفش كن؟ حضرت فرمود: واى بر تو! چشمها او را با نگاه كردن نديده اند، بلكه دلها از طريق حقايق ايمان (تصديقات و باورهاى عقلى يا انوار عقلى ناشى از ايمان) مشاهده اش كرده اند مولوی: غیرِ فهم و جان ، که در گاو و خر است آدمی را عقل و جانی دیگر است نکته: شهادت می گیم یعنی فلانی کشته شد شهادت فرع بر کشته شدن است ، شهادت بعد از کشته شدن است یعنی اسم لازم را روی ملزوم گذاشتن یعنی اسم معلول را روی علت گذاشتن یعنی اول کشته بشه بعد شهید بشه به مشاهده ذات خدا می رسه‌. ▫️سرش چیه؟ یعنی تا از عالم طبیعت و ماده جدا نشی به عالم مشاهده نمی رسی. تا از نفس حیوانی انسان جدا نشه به عالم مشاهده نمی رسه. پس اول قتل بعد شهادت ▫️تمام آیات جهاد یه ظاهری داره یه یاطنی ظاهرش جهاد اصغر باطنش جهاد اکبر ✓قتل: ظاهر. با شمشیر یا اسلحه دشمن کشته بشود باطن. با شمشیر رحمت دوست کشته بشود ✓جهاد: اصغر. در مقابل دشمن بیرون اکبر. اعدا عدوک نفسک التی بین جنبیک گر شود دشمن درونی نیست باکی از دشمن برونی نیست خود حیوانی کشته شود تا خود الهی آزاد شود که اگر این خود حیوانی کشته شد به مقام مشاهده ذات خدا مقام مقربین می رسد ✓محل جهاد میدان جهاد اصغر. میدان جنگ میدان جهاد اکبر. گوشه عزلت است دشمن بیرونی رو باید به جایی کشاند که یاور و کمکی برای او نباشد تا مغلوبش کرد دشمن درونی نفس را هم باید به گوشه عزلت کشاند و ارتباطات و تمام چیزهایی که باعث خوشایند اوست را قطع کرد. پیامبر غار حرا. موسی کوه طور. ابراهیم عزلت اصحاب کهف عزلت غار نفس از خلوت خوشش نمی آید تمام ارتباطات ما مثل نفتی هستند که در چراغ نفس انسان ریخته می شه این فتیله رو باید ببره از نفت. ▫️فرق بین جهاد اکبر و اصغر قتل در جهاد اصغر با شمشیر دشمن قتل در جهاد اکبر. با شمشیر رحمت دوست در جهاد اصغر: جسم کشته می شه در جهاد اکبر: نفس حیوانی می شود، جسم سالم است مشاهده ای که در جهاد اکبر است بسیار قوی تر از جهاد اصغر است ▫️▫️حکایت مردی که هر سال جهاد می کرد ✓مهاجرت کسی که در جهاد اکبر پیروز بشه جز مقربین است مهاجرت هجرت جسم.از دار کفر به اسلام هجرت قلب. هجرت قلب از عالم طبیعت به عالم ملکوت و نور • یعنی خارج کردن تمام محبت ها از قلب الحمد لله حجره من نسوخت الحمدلله خانه من نسوخت حکایت کسی که می گفت۳۰ سال برای یک الحمد لله دارم استغفار می کنم. توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی شبی دود خلق آتشی برفروخت شنیدم که بغداد نیمی بسوخت یکی شکر گفت اندران خاک و دود که دکان ما را گزندی نبود جهاندیده‌ای گفتش ای بوالهوس تو را خود غم خویشتن بوَد و بس؟ پسندی که شهری بسوزد به نار اگر چه سرایت بود بر کنار؟ • مقربین با قلب مهاجرت کردند از دنیا نه با جسم هیچگونه دلبستگی ندارند اگر دیدی همه چی تو از دست دادی قلبت راحت بود ذره ای تکون نخوردی و بود و نبودش برات فرقی نداره بدون از مقربین هستی. ⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕 موضوع: تفسیر سوره فلق (جلسه دوم) ▫️من شر غاسق اذا وقب: شدت ظلمت رو غاسق می گویند یعنی شب اذا وقب : وارد شدن با شدت وقتی باران، سنگ سخت رو سوراخ می کنه وقبه می گویند از شر ظلمت های شب هنگامی که وارد می شه ▫️شر شب چیست؟ جنایات ، سرقت ها، معاصی ، تجاوز ها معمولا بسترش در شب فراهم تر است. [شب آبستن است تا چه زاید سحر] این معنای لفظی بود اما اگر به معنای مجاز بگیریم ظلمت جهل غفلت است که این مراد آیه نیست‌ همان معنای لفظی مراد است. ومن شر النفاثات فی العقد از شر دمندگان در گره ها ▫️۲ معنی دارد: گرها.. گره در جان ها توسط انسانهایی که با وسوسه انحرافات و انحطاط ایجاد می کنند انسان معقولی چگونه به انحراف و انحطاط کشیده شده از یک دم شوم و یک نفث است که او رو به انحراف برد. ▫️چرا نفاثات فرمود و پای زنان رو به میان آورد؟ فرصتی است که زنان دارند که تبدیل به تهدید می شود متاسفانه ▫️پیامبر:انهن یغلبن العاقل و یغلبهن الجاهل زنان توانمندی دارند که می توانند بر هر عاقلی حکمفرمانی کند چگونه دم زیبای یک زن می تونه غالب بر یک دانشمند در جامعه باشه و بر اندیشه های او تاثیر گذار باشد. اما اگر نفاثات تبدیل به شر شد به جای اینکه دم، دم خیر باشه دم ، دم شوم شد چه کانون خانواده هایی از بین می رود. از کلئوپاترا،و پاریس هلن بگیرید تا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و شمشیر آخته ابن ملجم و فرق فرق دان فرج امیر ملک ولایت و پای اون زن فتانه در تیغ ابن ملجم. [کاش زخم فرق تو زخم من می شد زیر آن تیغ شور می کردم درس عشقت مرور می کرد] این مسئله از قدیم بوده الان هم در جامعه ما هم متاسفانه هست. ▫️اما آنچه در تفاسیر هست: مراد از عقد عقد القلوب نباشد (عقد های جان) مراد عقد الخیوط ، نخ و ریسمان و.. که منظور خرافات است. سحر و جادوگری (گره زدن , بستن , گشودن ) ▫️حکایت محمود صانع غربال که جهانگشای جوینی در جهان گشا نوشته. محمود صانع غربال در بخارا ادعای مهدویت و ارتباط با موجودات غیر ارگانیک می کرد که می تواند از آینده ها و غیب ها خبر دهد. ▫️جوینی در خصوص محمود صانع غربال نوشته: شب با پری وشان درمی غلطتید و صبحگاهان آب غسلش به درم سنگ می بردند برای شفا. «الحوادث الجامعه» ابوالکرم دارابی، کشته شدن ۶۰ هزار نفر که به دستور او بدون سلاح مقابل مغول رفتند که اکثریت کشته شدند. الان هم متاسفانه در همه جای دنیا ارتباط با این مدل آدم ها زیاد است . ای متحیر شده در کار خویش راست بنه بر خط ، پرگار خویش پای تو را خار تو خسته است و نیست پای تو را درد ، جز از خار خویش چه بسیار آدم هایی که از این مقوله چه جنایات و اختلاص ها و چه تجاوز هایی و .. داشتند که الان در زندان ها هستند. ▫️چرا نفاثات گفت: صیغه مونث چون متاسفانه مشتری های بیشتر این متاع بانوان بودند که بازار این جماعت رو داغ کردند. ▫️چه راهکارهایی ارائه شده؟ تنها با اعوذ گفتن نمی شه باید کار عملی کرد اگر به خدا پناه می بریم و تضرع می کنیم راهکارها رو بگیریم از حضرت حق اندیشه و فکر در مقابل اباطیل ، بازار ساحران رو کاستن, روشنگری در این مقوله همه جز اجزا استعاذه ای هست که به خدا داریم در کنار توجه و تضرع و دم به دم به پناه خدا قولا و عملا رفتن. و هر شری پیش میاد به مقتضای تعالیم الهی دفع شر کردن. ومن شر حاسد اذا حسد حاسد از کلمه حسد میاد آنقدر این حسد آسیب زا است درکنار ظلمت شب و ظلمت خرافه جهل ساحرانه مطرح می شه. ▫️تعریف حسد: تمنی زوال النعمه عن الغیر کسی آرزو می کنه که پیروزی و موفقیت کسی به شکست و زوال مبدل بشه. آرزو داره برای طرف نباشد ولو برای خود اوهم نباشد. ▫️سه پدیده عموما در انسان ها هست: حسد, وسوسه ذهنی, سو ظن که عموما در انسان ها هست اما راهکار اینه که نباید بروز و ظهور پیدا کنه. ▫️سه چیز سرآمد شرور در افرینش: ۱.کبر و تکبر . از شیطان سر زد امام المتکبرین شد ۲.حرص و طمع . ادم و حوا ولا تقربا هذه الشجره ۳.حسد . بین فرزندان آدم پیش آمد مثلث شوم در سطح فردی و اجتماعی ملی و بین المللی و بشری است ‌حسد با زیر ساخت آن دو پیش میاد یعنی ریشه اش اون دو تاست هنگامی که انسان خود بین می شه نه خدا بین اعتقاد به رزاقیت خدا نداشته باشه خدایی که به او داده می تونه به منم بده ، وقتی اعتقاد به حکمت خدا نداشته باشه خب اگه به او داده حتما یه چیزی در او دیده در من ندیده و هنگامی که انسانها آزمند ، حریص و زیاده خواه می شن به اون چیزی که دارند قانع نباشند حسد شکل می گیره در واقع از دل کبر و حرص فرزند نامشروعی متولد می شه به نام حسد. ▫️پیامدهای حسد: ۱.ایمان رو از بین می برد امام علي عليه السلام :وَ لا تَحَاسَدُوا فَإِنَّ الْحَسَدَ يَاْكُلُ الاِْيمَانَ كَمَا تَاءْكُلُ النّارُ الْحَطَبَ آفه الدین الحسد نمک آب ایمان با حسد آب می شه. ۲.خود انسان رو ویران می کند لا راحه لحسود رنج از لذت دیگران می بره.
۳.عوارض جسمانی دارد الحسد یذیب الجسد صحه الجسد من قله الحسد پناه می بریم به خدا از اینکه حاسد باشم یا محسود . ▫️اذا حسد. عمدتا ابراز حسادت است که شرش بلند می شه ابراز متفاوته: ۱. تعریف فردی از خانواده پیش شما هنر و کمال او ، چه حالی می شید چی تو دلتون می گذره اگه دیدی سیر و سرکه می شه تحمل نداری می زنی بیرون از مجلس بدون حسد داری لب باز می کنی می گی استغفرالله یا در شنیدن تعاریف اون شخص می گی والله اعلم خدا عالم است این هم نشانه حسد است گاهی هم متاسفانه حرف هایی می زنیم که همتون شاید به کرات شنیدید. ۲.گاهی اقدام می شه علیه محسود انگ ها ,اتهامات , پرونده سازی ها و قتل ها و .. [تفسیر سوره فلق تمام شد] تفسیر_قرآن 3⃣🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
طبق رسم هر چهارشنبه شب شرح نهج‌البلاغه بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می شود
📷 | شرح نهج البلاغه 🔸 چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت 1403 | ۶ ذی القعده 1445 🔹 مسجد حضرت ابالفضل ع نبش شاهد۵۷ | عضو شوید👇 @mesbah_online
| خطبه اول | جلسه دوم حجت الاسلام مصباح چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت 1403 | ۶ ذی القعده 1445در مسجد حضرت ابالفضل ع نبش شاهد۵۷ ایراد گردید. أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ . ▫️از معارف توحیدی در سخنان ذوات مقدسه محمد و آل محمد از عمیق ترین ابواب معرفه الله است. ▫️۵ نکته رو حضرت مطرح می کند: ۱. أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ اولین جز دینداری معرفت الله است دین. مجموعه اخلاق،احکام، اعتقادات رو دین می گویند. ✓دین یعنی :ساختار تضمین کننده روش زندگی سالم انسان در دنیا و کمال و سعادت او در عالم دیگر ✓معرفت: به معنای شناخت است نه علم آگاهی علمت الله نمی گیم می گیم عرفت الله خداشناسی می گیم ، خدا دانی نمی گیم خدا ، شناختنی است ، نه دانستنی. ▫️اولین گام دین ، معرفت است چرا؟ ۱.چون اگر سر منشا دین رو نشناسد دینداری او معنی ندارد ۲.اوج دین عبودیت است جوهر عبودیت ، اطاعت خداست تا کسی معبود را نشناسد آیا می تونه عبد باشد؟ مطیع باید مطاع رو بشناسد تا نشناسد خدا رو حقیقت عبودیت دست نمی دهد ✓معرفت در منطق ارسطویی صفر ویک است در منطق ما معرفت صفر تا صدی است یعنی دارای مراتب است و مراتب فرق می کند یکی ده جز یکی ۳۰ جز یک ۵۰ جز و یکی ۱۰۰ جز از معرفت را دارد مثل امیرالمومنین (ع) پیش نیاز دیانت معرفت است. ۲.کمال معرفته التصدیق به معرفت اوج دارد ، کمال معرفت خدا، تصدیق ذات باری تعالی است با شناخت، انسان حرکت می کند اما به منزل نمی رسد چون به یک باور و یقین نرسیده ممکنه شناخت بیاد اما تصدیق و باور نیاد باید شناخت ها تبدیل به باور و تصدیق بشه. ▫️از دو راه به شناخت می رسیم؟ ۱.سیر در آفاق: اثر ببینید ماثر شناس بشوید برهان لِم: یعنی دیدن پدیده ها چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است آن بینی ۲.سیر در انفس: گاهی پدیده ها رو انسان می بینه پی به خالق می بره گاهی خدا رو می بینند بعد از خدا پی به وجود پدیده ها می برد. ▫️حضرت سیدالشهدا در جملاتی نغز و عارفانه فرمود: "كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ فى وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ اِلَيْكَ چـگـونـه استدلال شود بر وجود تو به چيزى كه خود آن موجود، در هستي اش نيازمند بـه تـو اسـت اَيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ حَتّى يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ و آيـا اسـاساً براى ما غیر تو ظهورى هست كه در تو نباشد تا آن؛ وسيله ظهور تو گـردد؟ مَتى غِبْتَ حَتّى تَحْتاجَ اِلى دَليلٍ يَدُلُّ عَليْكَ تـو کى پـنـهان شده اى تا محتاج به دليلى باشيم كه به تو راهنمایى كند وَمَتى بَعُدْتَ حَتّى تَكُونَ الاْ ثارُ هِىَ الَّتى تُوصِلُ اِلَيْكَ. و چه وقت دور مانده اى تا آثار تو، ما را به تو واصل گرداند. به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست عکس روی تو چو در آینه جام افتاد عارف از خنده می در طمع خام افتاد ۳.كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ کمال تصدیق و باور به خدا توحید خداست یعنی به اوج یگانگی برسد. توحید به معنای یکی نیست به معنای یکتایی است به معنای بی مانندی است می بیند تمام وجود رو صفات الهی پر کرده جایی برای ظهور غیر نمی ماند. ما عدم هاییم و هستی های ما تو وجود مطلقی ، فانی نما به اینجا که می رسد که یک ملک ،یک قوی ،یک قادر یک صمد و... می بیند سهمی از این صفات برای کسی اختصاص نمی دهد. ۴. وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَه کمال توحید خداوند اخلاص برای اوست ▫️اخلاص سه معنی: ۱.اخلاص اعتقادی: توحید و یگانگی به حدی در وجودش می رسد که وقتی می گی رحیم در ذهن این انسان موحد رحمت برای کسی دیگر در کنار خدا نیاد. خالصه خالص صفات رو فقط برای خدا تصور می کنه این اخلاص اعتقادی است ۲.اخلاص عملی: جز خدا رو در عمل خویش نبیند عبادی باشد یا غیر عبادی من منبر بروم بعد از اتمام توجه ام این باشد که بگن آفرین ، طیب الله کار خراب است ۳.اخلاص قلبی یعنی به هر کجای دلش سر می زنه در عرض خدا غیر از خدا کسی نمی بیند در عرض خدا نه ، در طول بله هست مملکت جان و دل به تسلط حضرت جانان در آمده. ۵.وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ این اخلاص با قسم پنجمی که توضیحش در جلسه عرض خواهد شد یه شکل دیگه ای پیدا می کند. ادامه دارد... | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕 دلت را از غیر خدا و امام زمان خالی کن. @mesbah_online حاج‌آقا حق‌شناس : وقتی که برای تحصیل علوم دینی به محضر استاد رسیدم، او که درس می‌گفت یک حدیث برای ما می‌خواند. من به استادم گفتم: دایی بنده هیچ توجهی به من ندارد. مرحوم دایی بنده خیلی متمکن بود، خب اول جوانی بود دیگر! استاد گفتی: چه گفتی تو بابا...؟ گفتم: هیچی، ایشان پول‌دار است اما توجهی به من ندارد. گفت: این شعبه‌ای از شعبات محبّت دنیاست که در قلب تو رسوخ کرده است؛ زود باید این را از قلبت خارج کنی. دایی کدام است...؟ باید بگویی خدا و از امام زمان علیه‌السّلام بخواهی. بنده ی پیر خراباتم که لطفش دائم است و رنه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست | ⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕 موضوع: مقام های انسانی ▫️مقام سوم: مقربین ✓ شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا ✓شهرک غرب _ نبش شاهد ۵۷ _مسجد حضرت اباالفضل (ع) ⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
| حجت‌الاسلام مصباح @mesbah_online شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در مسجد حضرت اباالفضل علیه نبش شاهد ۵۷ بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا ایراد گردید. 🌕 موضوع: مقام های انسانی ۳.ویژگی های مقربین مقام شهادت که مشاهده ذات خداوند است مقام مقربین بود حضرت علی (ع) فرمود خدایی را که نبینم عبادت نمی کنم • قلب ادراک بینایی دارد • قلب ادراک شنوایی داره پیامبر با گوش قلب ، وحی رو می شنید اصحاب جبرئیل رو نمی دیدند ونه صداش رو می شنیدند گوش و چشم دیگری می خواد که ببینه و بشنوه • قلب ادراک بویایی دارد ✓حکایت اویس قرنی:انی اشم رائحه الجنه من جانب الیمن • یک دهان دیگری هم دارد قلب انسان إِنِّی أَبِیتُ عِنْدَ رَبِّی وَ یُطْعِمُنِی وَ یَسْقِینِی‌ من شب را نزد پروردگارم به صبح می‌رسانم و او مرا می‌خوراند و می‌آشامد. مسلماً آن خوراک و شراب از سطح و جنس خوراک و شراب مثل منی بالاتر است . بر سماع راست، هر کی چیر نیست لقمۀ هر مرغکی انجیر نیست پس یک دهان دیگری هم دارد که مأکولات و مشروبات غیر دنیایی را بخورد. غیر از حواس پنجگانه حواس پنجگانه دیگری هم دارد که مربوط به قلب است به کلی مرتبه اتصال ما با عالم غیب تعطیله ولی اتصال ما با عالم طبیعت خب بازه. یک قلبی دارند حقایق ملکوتی رو ادراک کنند ولی اون بسته است ▫️راه باز شدن چیست؟؟ این دهان بستی دهانی باز شد تا خورنده لقمه های دل راز شد. گوش خر بفروش دیگر گوش خر کین سخن را در نیابد گوش خر ما در حد ادراک حیوانی هستیم نه انسانی ▫️برای اینکه بفهمیم در مرتبه انسان هستیم یا حیوان!!! ببینیم ادراکات انسانی داریم یا نداریم !!! وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ. چرا می گه این انسان از حیوان پایین تر است؟؟!! چون حیوان ابزار ادراک ماورایی رو نداره ما داریم و استفاده نمی کنیم ✓یکی سرمایه نداره نمی ره بازار یکی داره ولی نمی ره بازار از سرمایه اش استفاده کنه. ✓مخلصین کسانی اند که با چشم قلب شهود می کنند ذات خدا رو این شهادت در اثر کشته شدن ایجاد می شه نفس حیوانی در انسان به قتل برسه. ▫️نفاق اصغر , نفاق اکبر داریم منافق کیست کسی که در قلبش ایمان به خدا نداره لکن در ظاهر برای نفوذ در بین مسلمانان می گه من مسلمانم. ▫️یک نفاق مال ما مومنین است وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ و اکثر خلق به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنکه مشرک باشند ، و جز خدا امور دیگر را نیز مؤثر در انتظام عالم دانند ایمان اکثر مردم با شرک قاطیه ایمان خالص نیست ما اعتقاد به خدا داریم ایمان جایگاهش قلبه از این قلب پرتو می اندازه به همه وجود ما. اگر چشم ایمان داره اون ایمان قلبی است که پرتو انداخته چشم رو پر کرده مثلا اینجا چراغ روشنه پنجره نور داره وقتی از بیرون نگاه می کنی این نور داخل هست به همه پنجره ها هم سرایت کرده ایمانی که در باطن ما هست پرتو انداخته هر گاه گناهی کنه ایمان ازش سلب می شه اصل ایمان گرفته نمی شه مثال: با چشم گناه می کنه ایمان چشم ازش سلب می شه با گوش با زبان با خیال گناه می کنه در همان لحظه ایمان همان عضو از بین می رود و بعد از گناه باز قلب پرتو افکنی می کنه ایمان بر می گرده به اون عضو بنابراین انسان در یک آن واحد هم مومن است هم کافر است این می شه نفاق. همه وجود ما از ایمان سهم داره .. ▫️نفاق از کجا درست می شه در مومنین؟؟ ۱. اصل ایمان و شرک در قلب هست. مثال: اصالت به دنیا می ده مغازه و اداره رو برای خودش رب می دونه خودش رو عبد اینها می دونه یا خودش رو رب می دونه می گه اگه من نباشم خونوادم از کجا بخوره این شرکه ▫️علت ناراحتی بعداز اخراج شدن از کار چیه؟ می گه از کجا بخورم این شرکه همین که می گه این اداره و این حقوق زندگی منو اداره می کنه این شرکه. وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ. شرک در رزاقیت عجیب در بین ماها نفوذ کرده ▫️در سطح فردی و اجتماعی رزاق خداست. • ومن یتق الله یجعل له مخرجا و ... • ولو ان اهل القری امنوا و اتقوا... ۲. در سطح بعدی ایمانی که از قلب پرتو افکنده بر همه اعضا ما گناه می کنه گوش کافر زبان کافر چشم کافر اما قلب ایمان دارد بزرگترین انحراف در طول تاریخ در اصل توحید نبوده در اصل خدا نبوده شرکی که داشتند در ربوببت خدا بوده ✓پیامبران پیامشون وحدت رب و اتحاد رب و خالق بود. ربوبیت رو از خالقیت جدا می کردند و بعد در رب تکثر ایجاد می کردند ایمان به خدا داریم از جهت خالقیت شرک به خدا داریم از جهت ربوبیت این می شه نفاق عضو ایمان ندارد و کافر است قلبی که ایمان دارد با شرک غاطی است این نفاق اکبره. 👇👇
نفاق اصغر: قلب ایمان نداره اما زبانا می گه من مسلمانم این نفاق نیست چون در باطل خودش ایمان نداره نفاق اکبر مال مومنان است در دومرحله ای که بالا عرض شده. عضو ایمان ندارد و کافر است قلبی که ایمان دارد با شرک غاطیه نفاق جمع شدن ایمان و کفره در اولی اصلا منافق بودن صدق نمی کنه چون اصلا ایمانی در قلبشون نیست که بخواد با شرک جمع بشه. ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار. ▫️تحولات عجیب در انتقال ما از دنیا به قیامت است بعضی از اعمال صواب ما در قیامت نیست جرح و تبدیل در اعمال زیاد صورت می گیره حضرت علی فرمود مرگ چه گردنه ی هولناکیه پیامبر نفرمود به ما همه ی مسایل مربوط به مرگ رو چون ما طاقتش رو نداریم مثال تریلی روش کاه ریختن تو این دست انداز ها بالا و پایین ها به باد می ره یه موقع یک سنگی روی تریلی گذاشتند با طناب های محکم بستند تکون‌نمی خوره ایمان اینطور باید همراه انسان بیاد. با مرگ تمام وجود مجازی ما خراب می شه خانه ماشین فرش و... هر علم و ایمان و عمل در لایه ظاهری ما باشه با این وجود مجازی هم از بین می ره مگر ایمان و عمل با روح انسان اتحاد وجودی پیدا کنه که اونوقت از بین نمی ره و ثابته اون شرک نمی گذاره اعمال ما به قلب نفوذ کنه قلب ها ویرانه هستند. ⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕نماز عجیب و پر ثواب یکشنبه ماه ذی القعده ▫️اگر به هر دلیلی نتونستید یکشنبه اول ماه بخونید یکشنبه های دیگر این ماه رو به نیت رجائا بخونید انشاءالله از ثواب و آثار این نماز بهره مند می شید🌱 التماس دعا 🙏 1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕 قطعاً روزی حسرت امروز را خواهیم خورد! @mesbah_online ▪️ حتماً برای همه‌ی ما پیش آمده است که وقتی با نتیجه‌ی تصمیمات اشتباه خود در گذشته مواجه شده‌ایم، افسوس خورده و از خدا خواسته‌ایم که ما را به گذشته باز گرداند، تا بتوانیم این بار تصمیم درست بگیریم و درست عمل کنیم. واقعیت این است که امروز هم گذشته فردای ما است و امروز دقیقاً همان روزی است که فردا حسرت خواهیم خورد که چرا قدر آن را ندانستیم و به غفلت گذراندیم. ▫ اساساً روزی خواهد آمد که همه‌ی مردم عالم حسرت می‌خورند که چرا در دنیا خوب یا خوب‌تر عمل نکردند؛ از این رو است که خدا در قرآن از «قیامت» با عنوان «روز حسرت» یاد کرده واز نبی‌ّ خود خواسته است که مردمان غافل را نسبت به آن روز هشدار دهد: «وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ في‏ غَفْلَةٍ» (مریم، ۳۹). ▪ آیه به این واقعیت تلخ اشاره دارد که روزی، همه‌ی ما به عجز و لابه از خدا خواهیم خواست که یک بار دیگر ما را به امروز باز گرداند تا درست عمل کنیم: «رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا؛ فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا» (سجده، ۱۲)، که البتّه این درخواست شدنی نیست؛ چرا که مسیر زندگی انسان، بی‌بازگشت است. ▫ راستش عمق واقعیت نهفته در آیات، بیش از از این حرف‌ها است؛ چرا که بر حسب متون دینی، اعمال امروز ما جزئی از وجود ابدی ما خواهد شد؛ پس ما تا ابد گرفتار رفتار امروز خود خواهیم بود، پس حسرت قیامت «حسرت ابدی» است و حسرت ابدی چیست؟ ... ▪ چه می‌گویم؟! درک مفاهیم مربوط به «ابد» برای ما که در چرخ زمان و فنا گرفتاریم، آسان نیست و به عنایت خود او محتاج است. لا اقلّ من در مورد خود مطمئن‌ام که به شکل کامل و عمیق این مفاهیم را نمی‌فهمم، و الا لحظه‌ای از لحظات عمر را به بطالت و غفلت سپری نمی‌کردم! | ⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online