eitaa logo
در محضر علامه مصباح یزدی
3.5هزار دنبال‌کننده
74 عکس
20 ویدیو
2 فایل
🔅سایت علامه مصباح یزدی: 👉 http://www.mesbahyazdi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥علامه مصباح در دیدار با خانواده شهید لطفی نیاسر: ↙️اطاعت از ولایت فقیه مانند اطاعت از مالک اشتر به عنوان نماینده امام علی(ع) است کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی»: http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔰کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی» در پیام رسان ها ایرانی: 🔹سروش: sapp.ir/mesbahbasir_com 🔸ایتا: eitaa.com/mesbahbasir_com 🔹آی‌گپ: iGap.net/mesbahbasir_com 🔸بله: ble.im/mesbahbasir_com
🔻آیت‌الله مصباح گفت لعن رضاشاه مقرّب است حجت‌الاسلام روانبخش: 🔹من در یزد درس می‌خواندم. برای زیارت به قم آمده بودم و هنوز معمم نبودم. 17 ساله بودم. جلوی دفتر تبلیغات ایستاده بودم که ماشین سوار شوم تا خودم را به سه راه بازار برسانم. آن‌وقت تریلی‌ها و اتوبوس‌ها از داخل شهر می‌رفتند. ماشین هم کم گیر می‌آمد. وقتی ایستادم که تاکسی سوار شوم، دیدم یک فولکس واگن نگه داشت و شیشه را پایین کشید و گفت کجا می‌خواهی بروی و من هم گفتم و گفتند سوار شو. ماشین هم برای یک طلبه‌ای بود، یک نفر هم جلو نشسته بود و آیت‌الله مصباح هم عقب نشسته بود. 🔹طلبه جلویی پیاده شد. صندلی فولکس به گونه‌ای است که باید صندلی آن خوابانده شود تا کسی پیاده شود، من هم رفتیم عقب و پهلوی آیت‌الله مصباح نشستم. 🔹خب من ایشان را اصلاً نمی‌شناختم. ایشان پرسید کجا می‌روی؟ من هم با لهجه خالص یزدی گفتم می‌خواهم به یزد بروم. ایشان هم یزدی صحبت کردند. گفتم شما هم یزدی هستید؟ فرمودند بله، اهل خود یزد هستم. اسم ایشان را پرسیدم که فرمودند مصباح هستم. 🔹 اسم ایشان را شنیده بودم، ولی خودشان را ندیده بودم. آن‌وقت 40 ساله بودند. جوان بودند. به من گفتند دوست داری زود ماشین گیر بیاوری و به یزد بروی؟ گفتم: بله، خیلی دوست دارم. چون شب هم شب سردی بود. ایشان گفتند تسبیح داری؟ گفتم بله. گفتند با تسبیح صدبار رضا شاه را لعن کن تا زود ماشین گیر بیاوری. من هم با خودم گفتم ایشان عجب وردی یاد می‌دهد! 🔹حدود سال 55 بود. به سه راه بازار رسیدم. تسبیح را گرفتم شروع به ذکر کردم. ایشان فرمودند این ذکر بسیار مقرب است، چون رضاشاه نسبت به دین خیلی ظلم کرده است. لعن را شروع کردم، تا حدود لعن 70 گفته بودم که یک ماشین نو از همین بلیزرها جلوتر از من ایستاد، افراد دیگری هم کنار جاده بودند، ولی به من گفت کجا می‌روی؟ من هم گفتم یزد. گفت بیا برویم. سوار شدیم و بقیه لعن‌ها را هم در ماشین گفتم. 🔰کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی» در پیام رسان های ایرانی: 🔹sapp.ir/mesbahbasir_com 🔸eitaa.com/mesbahbasir_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽علامه مصباح: انقلاب اسلامی، زمینه ساز امتحانات اجتماعی 🔻برخی میگویند جانم فدای رهبر ولی تابع کدخدا هستند http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻 آیت الله فیاضی در مراسم تجلیل از مقام استاد: 🔰 دروس معارف قرآن علامه مصباح، سرنوشت انسان ها را تغییر می دهد و انسان بافهم آن ها، با اساس اسلام، آشنا می شود. جای خالی این دروس در حوزه احساس می شود @mesbahbasir_com
📣 در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، با جدیدترین آثار موسسه امام و حضرت آیت الله مصباح یزدی، میزبان شما کتاب‌دوستان هستیم. □ مصلای تهران. شبستان، راهروی 26 غرفهٔ 8 (موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره). □ ١٢ تا ٢٢ اردیبهشت ١٣٩٧ □ ساعت ٩ تا ٢٠
📷دیدار جمعی از اساتید مدرسه علمیه رشد با حضرت علامه مصباح یزدی در آستانه سالروز شهادت استاد حکیم شهید مطهری و روز معلم 🔻 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆فرهنگِ برتر اسلام بر فرهنگ غرب نسبت به مقام استاد و معلم|| معلم و استاد مجرای فیضِ معارف توحیدی و انتقال اخلاقِ ملکوتی 🔻علامه یزدی در دیدار با جمعی از اساتید مدرسه علمیه رشد: 🔹اراده خداوند متعال بر این تعلق گرفته كه بین مخلوقاتی که در این عالم زندگی می‌کنند، ارتباطات متنوعی وجود داشته باشد؛ ارتباطاتی که ظاهرا در عالم ملکوت و بین فرشتگان وجود ندارد. 🔸در بین همه مخلوقات، فقط انسان است که می‌تواند با اختیار خود تا بی‌نهایت عروج کند؛ به گونه‌ای که ملائکه، خادم او محسوب شوند؛ از سوي ديگر همين انسان می‌تواند تا جايي سقوط کند که از حیوانات پست‌تر شود. 🔹رابطه معلم و متعلم یکی از روابط متنوع بين موجودات اين عالم است؛در اسلام اهمیت بسیار زیادی به اين رابطه داده شده است؛ تا جايي كه در برخی موارد رابطه علمی از رابطه پدر و فرزندی نیز بالاتر دانسته شده است؛ از جمله شگفتی‌های این ارتباط این است که می‌تواند طرفینی باشد؛ یعنی فردی از یک جنبه، معلم كسي باشد، و در عين حال از جنبه دیگر، متعلم وی به‌شمار رود. 🔹در فرهنگ اسلامی، جایگاه استادي که سبب کمال انسان و قرب به خدا بشود، قابل مقایسه با جایگاه اساتید دیگر نیست. 🔸همه اساتیدی که مشغول تدریس هستند، به یک اندازه اجر و ثواب ندارند؛ گاهی اجر یک استاد ده‌ها، بلکه هزاران برابر اجری است که استاد دیگر دارد و این تفاوت به «نیت» استاد بستگی دارد. 🔹حتی تدریس معارف دین، اگر بدون نیت خالص و بدون اعتقاد و ایمان به حق باشد، ارزش و ثمره‌ای ندارد. چون علم زمانی ارزش دارد که تبدیل به ایمان بشود. 🔸اگر نگاه معلم به تدریس، به عنوان يك شغل باشد، هر چند اين امر مذموم نیست، اما معلم، خودش بهره معنوی چندانی از كارش نخواهد برد؛ اما اگر تدریس را چون خدا دوست دارد، انجام دادیم، ارزشی بی‌نهایت خواهد داشت. 🔹هرکس برای خدا علم بیاموزد و برای خدا به آن عمل کند و برای خدا علم را به دیگران آموزش دهد، در آسمان‌ها از او با عظمت یاد می‌شود. 🔸باید فرصت‌های پیش آمده را قدر بدانيم و نیت‌هایمان را خالص کنیم؛اگر خالص شدیم، تعریف و مذمت دیگران در ما اثري نخواهد داشت؛ چرا که ما فقط به دنبال خشنودی خداوند خواهیم بود، نه تعريف و تمجيد ديگران. 🔹باید سعی کنیم تفکر کار كردن برای خدا را به شاگردان نیز منتقل کنیم، و یکی از راه‌های انتقال این تفکر به شاگردان این است که در عمل، الگوی مناسبی برای آنها باشیم. 🔸استاد، مخلص باشد یا نباشد، وظیفه شاگرد، احترام و اکرام اوست. 🔹 علمای گذشته واسطه فیض براي رساندن نورانیت اهل‌بیت عليهم‌السلام و معارف آنها به ما بوده‌اند؛اگر ما هم بتوانیم سهم بسیار اندکی در رساندن فیوضات اهل‌بیت عليهم‌صلوات‌الله به ديگران داشته باشیم، برای دنیا و آخرتمان کفایت می‌کند. 📝گفتنی است این ديدار صميمي دهم اردیبهشت ماه سال جاري در آستانه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد. 🔰کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی» در پیام رسان های ایرانی: 🔹sapp.ir/mesbahbasir_com 🔸eitaa.com/mesbahbasir_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
↙️علامه مصباح: بزرگترین خطر برای مسئولین، خیانت به حق مردم است 🔰کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی» در پیام رسان ها ایرانی: 🔹سروش: sapp.ir/mesbahbasir_com 🔸ایتا: eitaa.com/mesbahbasir_com 🔹آی‌گپ: iGap.net/mesbahbasir_com 🔸بله: ble.im/mesbahbasir_com
🔹سی و پنجمین نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام 🔸موضوع «نقش ولی فقیه در مدیریت جامعه و وظیفه مردم بویژه روحانیت» 🔻با سخنرانی آیت الله یزدی http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆طرح ولایت، نظام مندی معارف و اجزاء دینی را تبیین می کند 🔻علامه مصباح در جمع اساتید طرح ولایت: 🔹عزیزان من! آن‌چه بنده در بیش از 70 سال طلبگي از بزرگان و منابع دینی آموخته‌ام، این است که باید شناخت صحیح، معرفت و آگاهی به حقایق در اولویت قرار گیرد. 🔸 شناخت بايد به حدی باشد که فرد قلباً آن را باور کند، و بعد از شناخت با توکل بر خدا، بر اساس آن‌چه فهمیده، عمل کند؛ اصلاح جامعه نیز در گرو شناخت و معرفت صحیح است. 🔹 ذهن بشر طالب نظم، و شناخت ارتباط بين اجزای یک مجموعه است؛ بر همين اساس هر فرد حقيقت‌جو در پي آن است كه بداند دین از کجا سرچشمه مي‌گيرد، به کجا ختم می‌شود، و ارتباط اجزای آن چگونه است. 🔸 این که بگوییم اصول دین پنج‌تا است و فروع دین دوازده‌تا، و انتظار داشته باشيم که افراد تعبداً آن را بپذیرند، فایده‌ای ندارد؛ لازم است ارتباط منطقی بين اجزا و آموزه‌های دین مشخص شود. 🔹 تا قبل از اجرای «طرح ولایت» بنده مجموعه‌ای كه اين چنين مطالب دین را به صورت منطقي و حلقات به هم پیوسته ارائه دهد، نديده بودم؛ این از ویژگی‌های این طرح است. 18 اردیبهشت 97 http://iGap.net/mesbahbasir_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽علامه #مصباح یزدی: اگر شبانه روز سجده شکر به جا بیاورم فقط به خاطر نعمت ولایت فقیه، باز هم نمی توانم حق شکرش را ادا کنم @mesbahbasir_com
🔆 فحش، تهمت، ناسزا و کمی یاران، نباید مانع انجام تکلیف باشد 🔻علامه مصباح یزدی در جمع فارغ التحصیلان موسسه امام (ره): 🔹طبق روایات علما وارثان هستند اما وارثان انبیا چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؛ به عبارت بهتر انبیا چه وظیفه‌ای داشته اند که وارثان انبیا نیز از آن‌ها ارث ببرند؟ 🔸شارع، دو نوع حکم دارد؛ احکام امضائی و احکام تعبدی و آنچه که عقل بشر نمی‌تواند به آن دست یابد، احکام امضائی است، وگرنه مستقلات عقلیه را می‌توان با عقل درک کرد؛ لذا  برخی معتقدند تنها وظیفه انبیا، بیان احکام شرعی تعبدی است و بر همین اساس وظیفه وارثان انبیا نیز یاد گرفتن مسائل شرعی و بیان آن‌ها برای مردم است. 🔹بر اساس این نگاه، تنها وظیفه عالمان، نوشتن رساله و آگاه کردن مردم از تکالیف شرعی تعبدی است؛شاید بسیاری از افراد کمابیش چنین تفکری را قبول دارند، اما طبق آیات قرآن کریم و روایات، وظیفه انبیا تنها بیان احکام شرعی نیست؛ انبیا تنها به خاطر بیان احکام فقهی مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گرفتند؛ سیدالشهدا علیه‌السلام هم تنها به خاطر فتوا به احکام تعبدی، به شهادت نرسید. 🔸اولین وظیفه پیامبران، یادآوری و مطالبه فطرت خداپرستی از مردم است؛ وظیفه دوم آنها، یادآوری نعمت‌های الهی برای مردم است تا آنها لزوم شکر خداوند را درک کنند؛ وظیفه دیگر انبیا بیان احکام و تبلیغ است و در آخر انبیا وظیفه دارند تا عقل‌هایی را که زیر حجاب‌ها و غبارها دفن شده اند را زنده کنند. از این رو وارثان انبیا نیز چنین وظیفه هایی دارند. 🔹عقل، همیشه کارآمد نیست؛ عقل زمانی می‌تواند کارآیی داشته باشد که اولا مبتلا به غفلت نباشد، ثانیا دچار نسیان و فراموشی نشده باشد و ثالثا حجاب هوای نفس روی آن حائل نشود و فرد تسلیم شیطان نشود. 🔸هیچ فرد عاقلی سکه طلا را با یک هزارتومانی – هر چقدر هم که نو و زیبا باشد – عوض نمی‌کند و کسی هم که چنین کند، از نگاه مردم کم عقل است. اما اگر به زندگی خودمان نگاه کنیم شاید شبیه چنین کاری را زیاد انجام داده باشیم؛ مثلا یک ساعت از عمر که می‌توان در آن کاری انجام داد تا اجر بی نهایت نصیبمان گردد را در مقابل لذت‌های زودگذر دنیایی از دست داده ایم. این کارها نیز بچه گانه و کم عقلی است، اما گاهی مرتکب می‌شویم. 🔹زیانکارترین مردم کسانی هستند که در مسیر گمراهی تلاش می‌کنند و در عین حال گمان می‌کنند که در مسیر رستگاری هستند؛ مبادا ما گمان کنیم که وارثان انبیا هستیم و کارمان، بهترین کارهاست، اما هدفمان، تنها دنیا باشد! در این صورت مصداق همین آیه خواهیم بود. 🔸هر کسی فقط دنیا را بخواهد، خدا به او خواهد داد؛ اما در آخرت از عذاب الهی، ایمن نخواهد بود. 🔹هر کدام از ما باید منصفانه خودمان را ارزیابی کنیم؛ ببینیم زمانی که از خواب بیدار می‌شویم با انگیزه مادی کار می‌کنیم و یا انگیزه الهی؟ اگر قرار باشد انگیزه ما، مادی باشد، با کافران چه تفاوتی خواهیم کرد؟ 🔸همه پیامبران، اگر چه در قلت و ضعف بوده‌اند، اما این سبب نشد تا به وظیفه خود عمل نکنند؛ آن‌ها نگفتند که من تنها هستم و نمی‌توانم در مقابل همه مردم، کاری از پیش ببرم. 🔹اگر ما وارث انبیا هستیم، نباید از تنها بودن و قلت نفرات بترسیم، باید ببینیم خدا چه می‌پسندد و به دنبال آن باشیم؛ در این مسیر نیز خودمان را برای تحمل انواع تهمت ها، فحش ها، ناملایمات، شکنجه‌ها و حتی کشته شدن نیز آماده کنیم. 1397/2/21 🔰کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی» در پیام رسان های ایرانی: 🔹sapp.ir/mesbahbasir_com 🔸eitaa.com/mesbahbasir_com
🔹بیانات علامه مصباح یزدی در دیدار با فارغ التحصیلان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره https://eitaa.com/mesbahbasir_com/38
🔆دشمن بدنبال این است که انقلاب را عامل مشکلات اقتصادی معرفی کند|| نگرش لیبرالی و انقلابی عمل نکردن مسئولین،کشور را دچار مشکل نموده است 🔻علامه مصباح در جمع گروهي از اعضاي انجمن اساتید انقلابی سطوح مقدماتی حوزه علمیه قم (1): 🔹دشمنان از همان اوایل انقلاب انتظار داشتند که این انقلاب به سرعت از بين برود و از همان زمان هم توطئه‌هاي خود را شروع کردند؛ امروز نيز بعد از چهل سال تجربه زیادی برای دشمنی کسب کرده، و آماده حملات جدی‌تري برای ریشه‌کنی انقلاب هستند. 🔸عوامل طبیعی از سويي، و دشمنان خارجی از سوي ديگر زمینه کمرنگ شدن روحیه انقلابی در جامعه را فراهم می‌کنند؛ امروز وضع ظاهری بعضي از شهرها تناسبي با جامعه اسلامی ندارد؛ بانک‌ها در رباخواری از یک‌دیگر سبقت می‌گیرند؛ حتی گاهی برخي از مسئولان نظام جمهوری اسلامی سخنانی می‌گویند که جای تعجب دارد! 🔹طبیعتاً در چنين شرايطي رهبری جامعه اسلامی که اوضاع جامعه را رصد می‌کند، باید به گونه‌اي که دشمنان نتوانند از آن سوء‌استفاده کنند، هشدارهاي لازم را بدهند؛ بر همين اساس ايشان خطاب به قشرهای مؤثر جامعه فرمودند كه باید انقلابی باشید، و انقلابی بمانید. 🔸البته باید بدانیم جوهر و روح يك انقلاب، فرهنگ حاكم بر آن است؛ اين باورها و ارزش‌ها، و رفتارهای برآمده از آنها هستند که فرهنگ جامعه ما را می‌سازند. 🔹اگر حضرت امام‌(ره) در زمینه نظامی، تحرک و هیجان لازم را ایجاد نکرده بودند، امروز وضعيت نظامی ما هم مانند شرايط اقتصادی، نابسامان بود. 🔸وضعيت فعلي کشور، با وجود همه مشکلات اقتصادی، اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. امروز برخی به دنبال آن هستند كه انقلاب را به عنوان عاملِ مشکلات اقتصادی معرفی کنند؛ در حالي كه مقصر اصلی این شرايط، اشتباهات مسئولانی است که انقلابی عمل نکرده‌اند. 🔹وقتي رهبری تأكيد مي‌كنند كه انقلابی باشید، یک دنیا معنا در آن نهفته است؛اگر بخواهیم اين سخن رهبری را گوش فرا داده، و از آن اطاعت کنیم، باید بدانیم انقلابی نبودن ناشی از دو گونه ضعف است؛ ضعف در شناخت و آگاهی، و ضعف در اراده و همت. 🔸باید اسلام را بشناسيم و بدانیم از ما چه خواسته است؛ مبادا به نگرش ناقصی که قبل از انقلاب از اسلام وجود داشت، برگردیم. پیش از انقلاب مردم تصور می‌کردند فقط مسائلي مانند نماز و روزه دینی هستند و مسائلي مانند امور اجتماعی، اداره جامعه، و روابط بین‌الملل امور دنیوی هستند که ربطی به دین ندارند و درباره آنها باید به نظر متخصصان مربوط مراجعه کرد. ↙️اين، همان بینش ناقصی است که امام‌(ره) خون دل بسياري خورد، تا توانست با کاری شبیه اعجاز، آن را تغيير دهد و به ما بفهماند که سیاست نیز بخشی از دین است؛ اما متأسفانه امروز مجدداً تفکر جدایی دین از سیاست، یا همان گرایش سکولاریستی در حال حاکم شدن بر جامعه است. 🔹معنای انقلابی بودن یعنی این‌که ارزش‌های انقلاب را بشناسیم، آنها را تبیین کنیم، و در عمل نیز هم خود به آنها پایبند باشیم، هم دیگران را به آن دعوت کنیم. 1397/2/17 🔰کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی» در پیام رسان های ایرانی: 🔹sapp.ir/mesbahbasir_com 🔸eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆خوش بینی و امیدواری و پیش بینی رهبری از رشد و تعالی کشور به معنای نادیده گرفتنِ انحراف از مسیر و مجوزِ منفعل بودن ما نیست 🔻علامه مصباح در جمع گروهي از اعضاي انجمن اساتید انقلابی سطوح مقدماتی حوزه علمیه قم (2): 🔹 سنت الهی این است که همواره عوامل فساد و اصلاح در جامعه وجود داشته باشد، تا زمینه انتخاب براي افراد فراهم باشد. این انتخاب گاهي در سطح بسیار ابتدايي است، و خیلی دشوار نیست؛ اما هر چه انسان رشد کند، امتحان‌ها هم دشوارتر، و تشخیص درست و غلط مشکل‌تر می‌شود. 🔸گاهي جوانانی را می‌بینیم که چه بسا از نظر ما ظاهر نامناسبی دارند، اما عاشقانه در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند و حتی حاضرند برای انقلاب و رهبری جانفشاني کنند. ↙️وجود چنین افراد پاکی در این دوران بسیار امیدوار کننده است؛ اما آیا مي‌توانيم آسوده باشيم كه چون اسباب امیدواری وجود دارد، ما وظیفه‌ای نداریم؟ اتفاقاً ما وظیفه سنگین‌تری داریم؛ خدا چنین ظرفیتی را قرار داده، تا ما هم به وظیفه خود عمل کنیم. 🔹خوش‌بینی رهبر انقلاب و پیش‌بینی ایشان از رشد و تعالی جامعه در آینده به معنای نادیده گرفتن زمینه‌های انحراف در جامعه نیست؛ به این معنا هم نیست که ما هیچ وظیفه‌ای نداریم و آینده انقلاب بدون تلاش ما روشن خواهد بود؛ خیر؛ مقام معظم رهبري در کلام حکیمانه خود، بر لزوم انقلابی بودن و فاصله نگرفتن از ارزش‌های انقلابی هم تأکید می‌کنند؛ چون در سایه انقلابی بودن و عمل به وظیفه است که پیش‌بینی ایشان محقق می‌شود. 1397/2/17 🔰کانالِ«در محضر علامه مصباح یزدی» در پیام رسان های ایرانی: 🔹sapp.ir/mesbahbasir_com 🔸eitaa.com/mesbahbasir_com
↙️مشروح بیانات علامه یزدی در جمع گروهی از اعضای انجمن اساتید انقلابی سطوح مقدماتی حوزه علمیه قم 🔹 https://eitaa.com/mesbahbasir_com/44 🔸 https://eitaa.com/mesbahbasir_com/45
🔻درس اخلاق حضرت آيت الله يزدي در شب‌هاي ماه مبارک رمضان 🔹مكان: قم، خيابان صفائيه، دفتر مقام معظم رهبري 🔸زمان:از جمعه، شب سوم، هر شب، ساعت 22 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆رمضان فرصتى گرانبها 🔹 زندگى به سرعت در گذر است و انسان توجه ندارد كه چه سرمايه اى را از دست مى دهد. گاهى كه موفق مى شود گذشته هاى خود را مرور كند مى بيند كه روزگارى از او گذشته، نيروهايى صرف كرده و تلاشهايى انجام داده است، ولى چيزى به دست نياورده است. 🔹 در طول سال، پيوسته به دنبال به دست آوردن فرصتى هستيم تا درباره زندگى خود و آغاز و انجام آن بينديشيم مسيرى را انتخاب كنيم كه زندگى ابدى را براى ما رقم زند؛ اما كمتر چنين فرصتى به دست مى آوريم. شايد بهترين اوقاتى كه مى توان براى اين منظور از آن استفاده كرد باشد. 🔹 همواره، به خود وعده مى دهيم تا فرا رسد و بهتر از ساير اوقات به عبادت بپردازيم، از دنيا و دنيا پرستى تا حدى چشم بپوشيم و به سوى خدا برويم و بينديشيم كه كيستيم، از كجا آمده ايم، به كجا مى رويم و در اين سرا چه بايد بكنيم. 🔆 سرانجام، انتظار پايان مى پذيرد و ماه رمضان از راه مى رسد، اما مى كوشد تا چون گذشته، انسان نتواند از اين اوقات شريف و لحظات گران بها استفاده كند و به توفيقات الهى دست يابد. همه جا دست پيدا و پنهان او در كار است تا انگيزه انسان به اغراض نفسانى و دنيوى آلوده شود و دعا، مناجات و عبادت او با سنگينى و كسالت توأم گردد و حال راز و نياز از او سلب شود. در اين كشمكش و تضاد بين عوامل الهى و عوامل نفسانى و شيطانى، انسان بايد از خدا توفيق بخواهد و فرصتهاى پيش آمده را مغتنم بشمرد و عبادت و دعا را به اوقات ديگر موكول نكند. بايد تلاش نمايد هر قدر كه ممكن است گامى مثبت در مسير تكامل خود بردارد و به خدا نزديك شود. 📗شرح فرازهايى از دعاى افتتاح،آیت الله مصباح یزدی، ص 97 و 98 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔰🔸جلسه اول درس اخلاق رمضان 1439 ↙️ایمان چیست؟ 🔷دو شرط ایجابی و سه شرط سلبی برای ایمان 🔆 علامه مصباح: 🔹 معرفت و محبت اسباب ایجابی تحقق ایمان هستند، اما التزام به لوازم آن، یک شرط سلبی هم دارد. ما در کارها و زندگی‌مان همیشه با عوامل سلبی سروکار داریم. 🔸 فرض بفرمایید که می‌خواهیم آتشی را روشن کنیم. روشن است که باید هیزمی فراهم کنیم و کبریتی به آن بزنیم تا روشن شود و آتش بگیرد. این را همه می‌دانیم که شرط وجود آتش است، اما اگر اتفاقا باران آمده بود و هیزم‌ها خیس بود، هرچه کبریت بزنیم، هیزم‌ها آتش نمی‌گیرد؛ زیرا رطوبت داشتن هیزم مانع آتش گرفتن آن است. ↙️ اولین شرط سلبی برای ایمان: مخالفت با هوای نفس 🔹برای این‌که پدیده‌ای تحقق پیدا کند، افزون بر وجود شرط‌های ایجابی‌، باید موانع و شرط‌های سلبی آن نیز نباشند. ما باید افزون بر داشتن معرفت و محبت، از هوای نفس مخالف با آن محبت، خالی باشیم و اگر هوای نفسی داشته باشیم که چیز دیگری را برای ما زیباتر و لذت‌بخش‌تر جلوه دهد، دنبال آن می‌رویم. ↙️ دومین شرط سلبی برای ایمان: فریب نخوردن از دنیا 🔸 عامل دوم «دنیا»ست. خداوند در قرآن می‌فرماید: فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ. دنیا نیز از مسائلی است که در فرهنگ عمومی مسلمان‌ها شایع است. همه این حدیث را می‌دانند که حب الدنيا رأس کل خطيئة. اساس هر گناهی حب دنیاست. ↙️ شرط سلبی سوم: شیطان 🔹 عامل سوم نیز شیطان است. قرآن می‌گوید: شیطان شما را گمراه و جهنمی می‌کند؛ از او پیروی نکنید؛ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ. این خطاب خداوند خطاب به همه انسان‌هاست و کلمه بنی‌آدم شامل پیغمبران و معصومان نیز می‌شود. 🔸 وجود این سه عامل مانع می‌شود که انسان آن‌چه را می‌داند جدی بگیرد و به آن عمل کند. اگر می‌خواهیم موفق شویم و به سعادت برسیم، باید با این سه عامل مبارزه کنیم. مشروح بیانات حضرت آیت الله مصباح: http://mesbahyazdi.ir/node/6793 🔻 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔰🔸جلسه دوم درس اخلاق رمضان 1439 ↙️ جنگ عقل و نفس نفس معنای مختلفی دارد؛ خود، شخص و روح سه معنا برای نفس هستند که البته بار ارزشی منفی یا مثبت ندارند. اما آن نفس در معنای دیگری به کار می رود که یکی از معانی آن غالبا در مقابل عقل قرار می گیرد و بار ارزشی منفی دارد. 🔸 عقل است که می‌اندیشد که این کار در همین جا، در خانواده‌ام، در محیط، در شهر، در زندگی تا دم مرگ، حتی بعد از آن تا روز قیامت چه لوازمی دارد و و بالاخره آیا باعث می‌شود که من به بهشت بروم یا به جهنم. عقل باید همه این‌ها را حساب کند تا بگوید این کار را بکن یا نکن. 🔹 اما حکم نفس ( در معنا با بار ارزشی منفی ) فقط برخاسته از غرایز است؛ همان غرایزی که در حیوانات نیز وجود دارد. این است که این دو غالبا با هم سازگار نیستند. غالبا آن چیزی که انسان بر اساس غریزه می‌خواهد، همان چیزی نیست که عقل می‌گوید؛ 🔸 انسان روزه می‌گیرد، غریزه می‌گوید: غذا بخور، اما عقل می‌گوید: نخور! وقتی انسان به سن بلوغ می‌رسد، غرایز حیوانی‌اش تقویت می‌شود و آن غریزه می‌گوید: هر جایی که شد به هر وسیله‌ای اعمال غریزه کن؛ شرطی ندارد! اما عقل می‌گوید: حساب کن که اگر این طور عمل کردی چه نتایجی بر آن بار می‌شود و فکر آن را هم باید کرد. 🔹 این دو غالبا با هم نمی‌سازند؛ البته گاهی اتفاق می‌افتد که با هم در یک سو باشند. 🔸 برای مثال، ازدواج چیزی است که هم غریزه انسان به آن تمایل دارد، هم عقل به آن حکم می‌کند و هم دستور شرع است. البته فرض ما این است که عقل و شرع با هم همراه هستند. 🔹 جنگ بین نفس و عقل به این معناست که غرایز انسان اقتضائاتی دارد که همیشه با حکم عقل موافق نیست. پیروی از هوای نفس یعنی پیروی از غرایزی که در ما وجود دارد، بدون این‌که به حکم عقل و حکم شرع نظر داشته باشیم. 🔸 البته نفس معانی دیگری هم دارد که دارای بار ارزشی مثبت است مانند لفس لوامه و نفس مطمئنه. مشروح در : http://mesbahyazdi.ir/node/6794 🔻 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻رمضان فرصت قیام علیه تکبر و استکبار/ کتاب «زنهار از تکبر» شرح خطبه قاصعه نهج‌البلاغه توسط علامه مصباح یزدی @mesbahbasir_com
📚رمضان فرصت قیام علیه تکبر و استکبار/ کتاب «زنهار از تکبر» شرح خطبه قاصعه نهج‌البلاغه توسط علامه مصباح یزدی 🔹«کبر» مختص به ذات اقدس الهی است و لاغیر. قلعه‌ای است که تحت تسلط و تملک حضرت باری تعالی است و لباسی است که تنها برازنده ذات ربوبی حضرت حق است. ورود به این سرزمین ریشه‌ها را می‌خشکاند و عاقبت‌ها را می‌سوزاند. تن‌پوشی که قواره هیچ مخلوقی نیست که بدان خود را زینت دهد و اعتزاز و استکبار بورزد. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْکِبْرِیَاءَ، وَ اخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ خَلْقِهِ، وَ جَعَلَهُمَا حِمیً وَ حَرَماً عَلَی غَیْرِهِ...  🔸لعنت خدا بر آن اولین مستکبر عالم! همان که مقابل ذات کبریایی حضرت حق لباس استکبار به تن پوشید و پیشوای مستکبرین و متعصبین عالم شد. همان که شأن و منزلت خود نشناخت و در لحظه‌ای آتش افکند به چند هزار سال عبودیت خود! در مقابل حضرت الله عز و جل به نزاع برخاست، اما به ذلت نشست و چیزی برایش نماند جز لعنت خدا و ملائکه‌اش و همه مخلوقین من الازل الی‌الابد! 🔹آری اینجا میدان «ابتلاء» و «امتحان» الهی است. عرصه‌ای که محل تمیز فرزندان حمیت و برادران عصبیت از بندگان خالص خداوند است.   🔸و این میدان را حضرت «ابوتراب» که «خَاصَّةُ اللهِ وَ خَالِصَتُهُ» است برای ما تشریح کرده است. او که «وَلِیَّ اللهِ وَ مَوْضِعَ سِرِّهِ وَ عَیْبَةَ عِلْمِهِ وَ خَازِنَ وَحْیِهِ» است از خوف و خطر این عرصه برای ما گفته است و انذار داده است که «فَاللَّهَ اللَّهَ فِی کِبْرِ الْحَمِیَّةِ، وَ فَخْرِ الْجَاهِلِیَّةِ فإِنَّهُ مَلاقِحُ الشَّنَآنِ، وَ مَنافِخُ الشِّیْطانِ»   🔹خطبه «قاصعه» نهج البلاغه را باید بارها خواند! بارها و بارها! بعدد ما احاط به وجود تو کبر! 🔸کتاب «زینهار از تکبر» شرح خطبه «قاصعه» نهج‌البلاغه امیرمؤمنان است به کلام «حضرت آیت‌الله مصباح یزدی».  شرح ماده «آزمون»، بیان سنت آزمایش الهی و معنای آن، بازگوی اصل تناسب آزمون با افراد و آزمایش مستکبران و مستضعفان با یکدیگر، بیان علت سختی آزمایش‌ها و پاسخ امیر مؤمنان در این باره، اشاره به حج به عنوان آزمایش بزرگ و درهم شکنده روح تکبر از نکاتی است که حضرت استاد در شرح کلام امیرمومنان  در این کتاب بیان میکنند. 🔹مطالعه این کتاب بلاشک در فهم دقیق تر کلام مولا شما را یاری خواهد کرد ان شاء الله. 🔻کتاب «زینهار از تکبر» در 352 صفحه و با قیمت 16 هزار تومان وارد بازار فروش شده است. http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻موقعیت اجتماعی اشخاص باعث می‌‌شود که عنوان ثانوی برای آنها پیدا شود، و به لحاظ آن عنوان، شخص تکلیف سخت‌‌تری داشته باشد. مثال ابتدایی آن همسران پیغمبر بودند که خداوند خطاب به آن‌ها فرمود: شما با سایرین فرق دارید؛ مثال نهایی‌ آن هم امیرالمؤمنین است که خودش می‌فرماید: من می‌خواهم زندگی‌‌ام در شمار فقیرترین شما باشد. بین این دو نیز مراتبی است، و کسانی که نوعی وساطتی در این مراحل دارند، متوجه باشند که گاهی شرایط زندگی، پست‌ و موقعیت اجتماعی‌‌شان اقتضا می‌کند طوری رفتار کنند که در زندگی مادی بر دیگران برتری نداشته باشند.  درس‌های اخلاق ماه مبارک رمضان 1439، جلسه ششم http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆 سخنان مهم علامه مصباح یزدی در جلسه چهارم درس اخلاق ماه مبارک رمضان ↙️ پیروی از هوای نفس سبب می شود تا انسان بخواهد به وسیله مذاکره با آمریکا، به مردمش کمک کند 🔹شاید شدیدترین لحن قرآن در این زمینه ( پیروی از هوای نفس ) مربوط به این آیه باشد که می‌فرماید: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ؛کسی‌که دلخواه خودش را می‌پرستد و او را به جای خدا اخذ کرده است. 🔸به جای این‌که در هر کاری ببیند خدا اجازه می‌دهد یا نمی‌دهد، می‌بیند دلش می‌خواهد یا نمی‌خواهد. این همان فرهنگی است که امروز در جهان الحادی حکم‌فرماست. نتیجه این رویکرد نیز این است؛ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ ما به زحمت می‌توانیم این جمله را معنا کنیم! می‌فرماید: با این‌که علم داشت، خداوند او را گمراه کرد. گمراه یعنی انسان راه را نداند و آن را گم کند، ولی خداوند می‌فرماید با این‌که می‌دانند، خدا گمراه‌شان کرده است. مصیبت بسیار بزرگی است! 🔹 انسان وقتی جاهل است، اگر راه خطایی هم برود، ممکن است از کسی بپرسد یا کسی راهنمایی‌اش کند و برگردد، اما وقتی آگاهانه راه خطا را انتخاب کند، چگونه هدایت می‌شود؟ ممکن است نسبت به این انتخاب خیلی هم خوشحال باشد؛ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا. 🔸ممکن است انسان شب که می‌خوابد، در ذهنش این باشد که من فردا می‌خواهم فلان کار را به نفع کشورم انجام بدهم و مردم را از فقر نجات بدهم. برای این منظور باید کاری کنم که آمریکا تحریم‌ها را بردارد. در این صورت اقتصاد کشور رواج پیدا می‌کند، مردم سود می‌برند، زندگی و درآمد‌شان خوب می‌شود و از فقر نجات پیدا می‌کنند، اما توجه ندارد که سیاست‌های خودش باعث ایجاد فقر شده است، و او کسانی را سر کار آورده که با رشوه و رانت‌خواری و... منافع مردم را به خطر انداخته‌اند. 🔹فراموش می‌کند که برای چه فلان وزیر را انتخاب کرده است. فراموش می‌کند که او را چون میلیاردر بود و ریزه‌کاری‌های تجارت خارجی را می‌دانست، سر کار آورده بود، تا با او همکاری بکند و هر استفاده‌ای که می‌خواهد ببرد، حتی اگر به ضرر چند میلیون خلق کشور باشد. با این وصف، می‌گوید: برای این‌که مردم را از فقر نجات بدهم، باید با آمریکا بسازیم؛ یعنی تسلیم شویم و عذرخواهی کنیم تا تحریم‌‌ها را بردارند، تا کمی اقتصاد رواج پیدا کند. 🔸ممکن است در سطحی از آگاهی، باورش این باشد که می‌خواهد فقر مردم را برطرف کند، غافل از این‌که هم خودش، هم مردمش، هم دینش و هم خون‌های شهدا را پایمال کرده است، ریشه انقلاب را کنده است و تا روز قیامت هر چه فساد بر این کار مترتب شود، به گردن اوست. أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ انسان کودنی نیست. این‌گونه نیست که مسائل سرش نشود، علم دارد، تجربه دارد، سیاست و اقتصاد سرش می‌شود، به مردم هم می‌خواهد خدمت کند، اما باورش نمی‌شود که می‌شود با آمریکا درافتاد. می‌گوید: مگر می‌شود؟ امریکا کدخدای عالم است. . 🔹 یک امامی باید باشد که بگوید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. با خدا باش! وقتی انسان خدا را فراموش کرد این‌گونه می‌شود. اگر خدا را کنار بگذاریم، همه حساب‌ها درست است؛ واقعا در مقابل ثروت، تکنولوژی، سیاست‌مداران، تجربه‌های سیاسی وجنگی آن‌ها کم می‌آوریم، اما ما چیزی داریم که آن‌ها ندارند؛ وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ؛ ما خدا را داریم. وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ؛ کسی‌که خدا را فراموش کند، دیگر قوای اداراکی‌اش درست کار نمی‌کند و نمی‌تواند حقیقت را بشناسد. خداوند بر دلش (همان قوه‌ای که باید حق و باطل را تشخیص بدهد) مهری می‌زند که باز نمی‌شود. فَمَن يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ؛ کسی را که خدا گمراه کند، چه کسی می‌تواند هدایت کند؟ آیا قدرتی بالاتر از خدا برای هدایت او هست؟! این نتیجه پیروی از هوای نفس است. 31 اردیبهشت 97 مشروح : http://mesbahyazdi.ir/node/6798 http://eitaa.com/mesbahbasir_com