جلسه ۳۱ فروردین.mp3
38.68M
جلسه ۸۹
۳۱ فروردین ۱۴۰۳
باب الرابع و العشرون في العزلة :
وَ كَثْرَةِ اَلذِّكْرِ بِلاَ غَفْلَةٍ
فَإِنَّ اَلْغَفْلَةَ مِصْطَادُ اَلشَّيْطَانِ
وَ رَأْسُ كُلِّ بَلِيَّةٍ
وَ سَبَبُ كُلِّ حِجَابٍ
بدون كوچكترين غفلتى در ياد خدا بودن
زيرا غفلت از ياد خدا
دام و شكارگاه شيطان
و سرچشمه هر رقم گرفتارى
و باعث هر گونه حجاب و محروميت از فيض است
وَ خَلْوَةِ اَلْبَيْتِ عَمَّا لاَ يَحْتَاجُ إِلَيْهِ فِي اَلْوَقْتِ و خالى كردن خانه از هر چه
فعلاً نياز و احتياجى به او نيست ...
نهم
در اكثر اوقات
در ذكر الهى بودن
و از او غافل نشدن
چرا كه غفلت از جناب او
دام صيد شيطان است
و اساس هر فتنه و بليّه است
چنان كه گذشت ....
دهم
خالى بودن مسكن
منزوى است از هر چه
در آن وقت در كار نباشد
چه وجود او
باعث تشويش خاطر است ...
هدایت شده از هیئت محبان کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام
#اعلام_برنامه
⚫⚫شهادت امام صادق علیه السلام ⚫⚫
#_همچو_خورشید_به_عالم_نظری_ما_را_بس
#_تا_هستم_گدای_تو_من_آقای_عالمم
قرائت قرآن و حدیث شریف کساء توسط برادر محمد حسین خراسانی
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه با سخنرانی حجت الاسلام حسن زاده و جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه با سخنرانی حجت الاسلام انصافی و با نوای ذاکرین اهل بیت علیهم السلام
🕛 پنج شنبه ۱۳ و جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۲۱:۳۰
📍فاز۴ مهرشهر؛ حسینیه مسجد جامع پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
جلسه ۱۴ اردیبهشت.mp3
41.87M
جلسه۹۰
قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ علی نبینا و آله و علیه السّلام :
أَحْرِزْ لِسَانَكَ لِعِمَارَةِقَلْبِكَ
وَ لْيَسَعْكَ بَيْتُكَ
وَ احْذَرْ مِنَ الرِّيَاءِ
وَ فُضُولِ مَعَاشِكَ
وَ اسْتَحِ مِنْ رَبِّكَ
وَ ابْكِ عَلَى خَطِيئَتِكَ
وَ فِرَّ مِنَ النَّاسِ
فِرَارَكَ مِنَ الْأَسَدِ وَ الْأَفْعَى
فَإِنَّهُمْ كَانُوا دَوَاءً
فَصَارُوا الْيَوْمَ دَاءً
ثُمَّ الْقَ اللَّهَ تَعَالَى مَتَى شِئْتَ ...
عيسى بن مريم علیهما نبینا و آله و علیه السّلام فرمود :
زبانت را
از سخن غير ضرورى باز دار
تا قلبت آباد شود
و در خانه بنشين
و از ریا بپرهيز
و بيش از نياز
پى كسب روزى مباش
و بر گناهت گريه كن
و از مردم بگريز
چونان كه
از شير مى گريزى
زيرا كه آنان
در گذشته درمان درد بوده اند
و امروز عامل بيمارى اند
پس چون چنين كنى
هر گاه كه خواهى
به ديدار خدا بشتاب ....
۱۴۰۳ ۰۲ ۲۸.mp3
8.06M
جلسه ۹۱
قَالَ رَبِيعُ بْنُ خَيْثَمٍ :
إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ الْيَوْمَ فِي مَوْضِعٍ
لاَ تَعْرِفُ وَ لاَ تُعْرَفُ
فَافْعَلْ
فَفِي الْعُزْلَةِ
صِيَانَةُ الْجَوَارِحِ
وَ فَرَاغُ الْقَلْبِ
وَ سَلاَمَةُ الْعَيْشِ
وَ كَسْرُ سِلاَحِ اَلشَّيْطَانِ
وَ مُجَانَبَةٌ مِنْ كُلِّ سُوءٍ
وَ رَاحَةُ الْقَلْبِ
وَ مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لاَ وَصِيٍّ إِلاَّ
وَ اخْتَارَ الْعُزْلَةَ فِي زَمَانِهِ
إِمَّا فِي ابْتِدَائِهِ وَ إِمَّا فِي انْتِهَائِهِ ...
ربيع بن خثيم گويد :
اگر مى توانى كه
نه كس را بشناسى و نه كسى تو را بشناسد
چنين كن كه
صيانت اعضاى بدن از كارهاى بيهوده
و فراغت قلب
و سلامت و درستى زندگى
و شكستن سلاح شيطان
و دورى از هر بدى و آسايش قلب
در عزلت نهفته است ....
هر پيامبر يا جانشين او
عزلت اختيار كرد
چه در آغاز عمر خويش
و چه در انجام آن ...
ربيع
كه يكى از زهّاد ثمانيه است
مىگوید :
اگر قدرت دارى و مىتوانى
در جايى سكنى كن و مسكن گزين كه
نه كسى تو را شناسد و نه تو كسى را
در عزلت فوايد بسيار است :
يكى
حفظ كردن جوارح و اعضا
از حركتهاى لغو ...
دوم
فارغ بودن دل از تخيّلات لغو
چرا كه
در اختلاط و مصاحبت با مردم
متوجّه آن است كه با هر كسى
چه نحو سلوكى كند و
به چه طريق نوازش نمايد كه
موجب انحراف ايشان نشود
چرا كه مقتضاى طبايع
مختلف است
و طريق سلوك با هر كدام
مخالف ديگر
و به اندك عدم رعايت
رنجش خاطر
كه منافى الفت و خُلّطت است
بهم مىرسد ...
سوم
سلامت عيش است
يعنى
در عزلت و گوشهگيرى
زندگى است
از روى رفاهيّت و جمعيّت خاطر
نه تردّد مردم است نزد او
تا محتاج به
خدم و حشم و فرش و اثاث البيت باشد نه تردّد او است نزد مردم
تا محتاج به تناسب وضع خود باشد
به وضع ايشان
تا باعث نفرت ايشان نشود ...
و نيز عُزلَت
موجب شكستن سلاح شيطان است
چرا كه قوّت شيطان به انسان
به اختلاط و آميزش به ايشان
حاصل مىشود
و هر گاه اختلاط نباشد
شيطان در برابر او
به مثابه دشمن سلاح شكسته است
و از او كارى بر نخواهد آمد
و نيز در عزلت
اجتناب از هر شرّ و بدى است
و نيز در او راحت
اَزمان و اوقات است
يعنى
گذارش زمان به او
در نهايت استراحت و آسودگى است
به خلاف اختلاط با مردم
كه به هر صداى پایى
توقّع كدورتى است
و به هر فرياد نایى
انتظار زحمتى ...
نبوده است
هيچ پيغمبرى و نه وصىّ پيغمبرى
كه در وقتى از اوقات
اختيار عزلت نكرده باشد
يا در مبادى احوال يا اواخر ....