📸 #عکس_نوشت | حال مناجات کننده
اِلهي اِنْ كُنْتُ غَيْرَ مُسْتَأْهِل لِرَحْمَتِكَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَيَّ بِفَضْلِ سِعَتِك
خداوندا اگر شايسته رحمت تو نيستم، تو شايسته آنى كه بر من با فضل گستردهات احسان بنمايى.
🔸️من گرچه استحقاق رحمت تو را ندارم ولی رحمت تو ويژه مستحقّين نيست بلكه همه را مشمول فضل تو مىگرداند.
🔹️ فضل بالاتر از استحقاق است لذا اگر رحمت بر خلاف حكمت نباشد شامل افرادى كه استحقاق آن را ندارند نيز خواهد شد.
🔸️ايمان، توجه، و توسّل به اوليا موجب پيدايش رحمت الهی میشود. چرا كه اصل رحمت شامل وجود مقدس خاتم انبيا(صلى الله عليه وآله) و اهلبيت آن حضرت (عليهم السلام) گشته و سرريز آن به كسانى كه خود را در معرض آن قرار داده و هنوز مشمول غضب الهى نشدهاند خواهد رسيد.
📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۴۹ و ۵۰
#شرح_مناجات_شعبانیه ۱۰
💻 @mesbahyazdi_ir
💠دلبستگی شدید به دنیا زاییده میل به بقا است
«وَلَتَجِدَّنَّهُمْ اَحْرَصَ النّاسِ عَلى حَیاة وَمِنَ الَّذینَ اَشْرَكُوا يَوَدُّ اَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ اَلْفَ سَنَة.» (بقره ۹۶)
«ترجمه: و البته آنها را حريص ترين مردم به زندگى (طولانى) خواهى يافت و (بلكه حريص تر) از كسانى كه شرك ورزيدند! هر يك از آنها دوست دارد كه اى كاش هزار سال عمر مى كرد.»
🔹️اهل کتاب آرزو مىکردند که اى کاش ما هزار سال در دنیا زندگى مىکردیم. میل به این که زندگى دنیا طول بکشد: صد سال، هزار سال، و... از میل فطرى انسان به بقا و ابديّت سرچشمه مىگیرد که خود به خود، بد نیست، بلکه، یک میل فطرى است که خواه و ناخواه، دستگاه آفرینش در نهاد انسان قرار داده و از دایره اختیار انسان و ارزشهاى اخلاقى بیرون خواهد بود.
🔸️ولى، از آنجا که این میل فطرى در بنى اسرائیل و پیروان موسى، توأم شده بود با یک بینش غلط، آنان گمان مىکردند، زندگى انسان، منحصر در همین زندگى دنیا است و در چنین زمینه فکرى و شناختى است که آن میل فطرى در این شکل انحرافى ظاهر شده، ارزش منفى پیدا مىکند. پس این انحراف یعنى دلبستگى شدید به دنیا، حرص به زندگى مادّى و ترس و وحشت از مرگ، زاییده میل به بقا است که در چارچوب این بینش محدود و بىاعتقادى به جهان آخرت شکل خاصّى پیدا کرده و اینگونه نمودها و آثار ظاهرى و عوارض روانى را در انسان به وجود مىآورد.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۴۶
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| مرتبه آخر محبت به خدا
🔺️قسمت پنجاه و هفتم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
💻 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | معنای اعتراف به گناه
اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛
خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مىدهم.
🔸️در مضامين مناجاتها تعبيرات عجيبى در رابطه با اقرار به گناهان وجود دارد كه از سوى معصومين (عليهم السلام) ابراز گرديده كه گويا بالاترين گناهان كبيره را مرتكب شدهاند و به هيچ وجه با مقام عصمت تناسب ندارد.
🔹️در اين رابطه بزرگان جوابهايى دادهاند. برخى فرمودهاند: «امام معصوم (عليه السلام) چون پيشواى مردم است گويا خود را نازل منزله هر يك از دوستان خود حتى آنهايى كه در پايينترين درجات هستند، قرار مىدهد».
🔸️برخى فرمودهاند: «اين دعاها و مناجاتها براى تعليم و آموزش به ديگران است و گويا به اهل ايمان گفته مىشود كه بايد در مقام مناجات اينچنين سخن بگوييد».
📚 شکوه نجوا ، صفحه ۵۶ و ۵۷
#شرح_مناجات_شعبانیه ۱۱
💻 @mesbahyazdi_ir
💠زندگی واقعی و اصلی انسان در آخرت است
«يَقُولُ یا لَيْتَنى قَدَّمْتُ لِحَیاتى.» (فجر ۲۴)
«ترجمه: گويد: اى كاش براى زندگى (ابدى) خويش (چيزى) از پيش فرستاده بودم.»
🔹️انسان [پس از مرگ] حیات و زندگى اخروى را آنچنان وسیع و عمیق مىیابد که تازه مىفهمد حیات و زندگى یعنى چه؟ و اگر زندگى این است که در آخرت وجود دارد، آنچه را که در دنیا زندگى مىنامید اصولا زندگى نبوده و نمىتوان نام حیات را بر آن اطلاق کرد. آرى زندگى واقعى و اصلى انسان در آخرت است و اگر آدمى چنین بینشى پیدا کرد، علاقه او به خلود و ابديّت و میلش به بقا و جاودانگى، جهت صحیح و جاى واقعى خود را یافته است.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۴۹
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💻 @mesbahyazdi_ir
36.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | فقط با یک توجه قلبی
🔺️توصیه مرحوم آیت الله مصباح یزدی به چگونگی کنترل خطورات ذهنی در جواب به یکی از اساتید حوزه علمیه قم
🌸 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | عدالت، مقدمۀ معرفت
🔸 علاقه بسیارى از مردم نیز به امام زمان علیه السلام بدین جهت است که حضرت، بساط ظلم و بیداد را از روى زمین برمىاندازد و بساط عدل و داد را در آن مىگستراند؛ ولى این، هدف نهایى نیست. درست است که حتی بعثت تمام انبیا نیز براى برقرارى عدل بر روى زمین بوده است: لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ولى برقرارى عدل جهانى، هدف نهایى نیست. برقرارى حکومت اسلامى و گستراندن عدل در روى زمین به دست تواناى حضرت ولى عصر (عج)، خود مقدّمهاى براى تأمین هدف والاترى است و آن این که زمینهاى فراهم شود تا بیشتر انسانها بتوانند به بیش ترین مراتبِ معرفتِ لایق برسند.
📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحه ١٩ و ٢٠
🌸 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | معنای اعتراف به گناه
اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛
خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مىدهم.
🔸️برخى ديگر گفتهاند: «حَسَناتُ الاَبْرارِ سَيِّئاتُ الْمُقَرَّبينَ» یعنی گرچه کار آنان برای کسانی که معرفتشان عالی نیست، گناه نیست، لکن براى كسانى كه داراى معرفت عالى هستند گناه بزرگى شمرده مىشود.
🔹️برخى ديگر گفتهاند: «اولياى الهى عملی را از خودشان نمىبينند و مىگويند: اگر خداوند دست مرا نگيرد به پستترين دركات سقوط خواهم كرد». پس مىگويد: خدايا، من صرفنظر از آنچه كه تو دادهاى همان ظرف خالى هستم كه فاقد هدايت است. انسان باید به تدريج بفهمد كه از خود هيچ ندارد و اين فهم خود را به صورتهاى مختلف ابراز كند. گريه كند، اشكش جارى شود.
نتيجه چنين عبوديتى، ربوبیت است؛ لذا اولياى الهى با توجّه به ظرف خالى وجود خويش كه منشأ همه فسادها و سقوط به دركات است چنين مناجاتها و تعبيراتى داشتهاند. شايد پاسخ اخير، عميقترین پاسخ باشد.
📚 شکوه نجوا ، صفحه ۵۶ و ۵۷
#شرح_مناجات_شعبانیه ۱۲
🌸 @mesbahyazdi_ir
💠گنج بیرنج برای هیچ کس میسّر نیست
«لَقَدْ خَلَقْنا الإنْسانَ فى كَبَدْ.» (بلد ۴)
«ترجمه: كه بى ترديد ما انسان را در رنج و مشقّت آفريدهايم.»
🔹️قرآن روى این مسأله زیاد تکیه مىکند که زندگى انسان در دنیا توأم با مشقّت است و ما باید این حقیقت، هرچند ناگوار را بفهمیم و بپذیریم که در این نشأة، زندگى بىرنج براى هیچ کس میسّر نمىشود. انسان نباید به دنبال گنج بىرنج و زندگى بىزحمت باشد؛ ولى مىتواند از میان لذّتهایى که همه آنها کم و بیش توأم با زحمتها و رنجهایى هستند، و مقدّمات رنجآورى دارند آنها را برگزیند که بهتر، پرارزشتر و مطلوبترند و باید این کار را بکند هرچند که داراى زحمت و رنج بیشترى باشند.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۶۷
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💻 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | جهت خدایی
🔸بهترین لحظات عمرِ ما، اوقاتى است که به مولایمان توسّل مىجوییم؛ در فراق او اشک مىریزیم؛ در مدح او اشعار و سخنانى مىشنویم؛ در عزاى اجدادش عزادارى مىکنیم و...، ولى اینها هیچ کدام هدف نهایى نیست.
🔹 این دستورها را به ما دادهاند تا جهت مِهر و محبّتهاى ما به یک سمت و سو تمرکز یابد و پاکترین عواطف ما به یک جهت که جهت خدایى است، سوق داده شود و دلهاى ما به زخارف پست دنیا تعلّق نیابد. آرى، دلى که به وجود مقدّس ولى عصر سپرده مىشود، دیگر جا ندارد به اغیار سپرده شود.
📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحۀ ٢٢
🌸 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | حضرت ولیعصر (عج)، نقطهی اشتراک شیعه و سنی
🔹نعمت وجود مقدّس ولىّ عصر (عج) براى همه مسلمانان اثبات شده و قطعى است. آنطور که بزرگان اهل سنّت اعتراف کردهاند، روایات درباره اثبات وجود حضرت مهدى (صلوات اللّه علیه) در منابعِ اهل تسنّن نیز از حدّ تواتر بالاتر است به جز افراد منحرفى که بر اثر انحرافهاى فکرى و عقیدتى، وجود ولىّ عصر (عج) را نمىپذیرند، بقیه اهل تسنّن که بیشتر مسلمانان جهان را تشکیل مىدهند، وجود مقدّس آن بزرگوار را قبول دارند.
🔹نقطه اشتراک بین ما و برادران اهل تسنّن این است که هر دو قبول داریم در دوران آخرالزّمان، بزرگمردى از نسل پیامبر اکرم (ص) ظهور خواهد کرد که زمین را پس از آن که از ظلم و جور پر شده است، از عدل و داد پر خواهد کرد.
📖کتاب آفتاب ولایت، صفحۀ ٣٧
🌸 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | خدا ما را رها نمیکند
🔺️بیانات ویژۀ مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره نحوه توسل به امام زمان (عج)
⭕️ انتشار به مناسبت نیمۀ شعبان
🌸 @mesbahyazdi_ir
⭕️ بیانات آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) درباره #مهدویت
🔹همزمان با ایام پر خیر و برکت نیمۀ شعبان، مجموعه MESBAHYAZDI.IR انتشار بیانات استاد درباره مهدویت را آغاز میکند.
🔸از امروز هر هفته جمعهها بخشی از بیانات معظم له درباره وجود مقدس حضرت ولیعصر (عج) در کانالها و صفحات مجازی رسمی آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) منتشر خواهد شد.
🌸 @mesbahyazdi_ir
📸#عکس_نوشت| آخرین وسیله
اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛
خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مىدهم.
🔸️اعتراف به گناه و در محضر خداوند، آخرين وسيلهاى است كه انسان مىتواند براى تقرّب به خدا از آن استفاده كند و معلوم مىشود كه هنوز مورد غضب و سخط الاهى واقع نشده است، و گرنه مجال چنين اعتراف و اقرارى نمىيافت.
بنابراين عرض مىكنيم: اگر توفيق پيدا كردن راه تقرّب به سوى خداوند را از راه عمل صالح پيدا نكرديم، راه ديگرى انتخاب كرده و آن اقرار و اعتراف به گناه در پيشگاه الاهى است.
📚 شکوه نجوا ، صفحه ۵۶ و ۵۷
#شرح_مناجات_شعبانیه ۱۳
💻 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
⭕️ بیانات آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) درباره #مهدویت 🔹همزمان با ایام پر خیر و برکت نیمۀ شعبان، مج
📸 #عکس_نوشت | هرگونه صلاح بداند!
🔹همهی دوستداران وجود مقدّس ولىّ عصر(عج) و پاکباختگان حضرت، همیشه در اندیشه آنند که محبوبشان چه چیزى را دوست دارد تا آن را انجام دهند. دیگر با خود محبوب است که هرگونه صلاح بداند، با عاشقانش رفتار کند.
📖کتاب آفتاب ولایت، صفحه ١٨
🌸@mesbahyazdi_ir
💠منافقین به دلیل راحتطلبی و لذتطلبی مذمت شدهاند
«فَرِحَ الْمخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللّهِ وَكَرِهُوا اَنْ يُجاهِدُوا بِاَمْوالِهِمْ وَاَنْفُسِهِمْ فى سَبیلِ اللّهِ وَقالُوا لا تَنْفِرُوا فِى الْحَرِّ قُلْ نارُ جَهَنَّمَ اَشَدُّ حَرّاً لَوْ کانُوا يَفْقَهُونَ.» (توبه ۸۱)
«ترجمه: به جاىگذاشتهشدگان (در جنگ تبوك) از خانهنشينى خود بر خلاف (حركت) رسول خدا خوشحال شدند و خوش نداشتند كه در راه خدا با اموال و جانهايشان جهاد كنند و (به مردم) گفتند: در گرما (به سوى جنگ) كوچ نكنيد! بگو: آتش جهنم گرمتر است، اگر فهم عميق دارند.»
🔹️قرآن منافقین را به علل مختلفى مذّمت کرده که مىتوان گفت همه آنها نهایتاً به روح لذّت طلبى و راحت طلبى آنان باز مىگردد. آیات فراوان دیگرى با بیانات مختلف به ذکر بهانهجویىها وخوددارى از شرکت در جنگ پرداخته است؛ ولى، در واقع آنچه که منشأ انحراف و انحطاط ایشان مىشد، روح راحت طلبى و دلبستگىشان به لذّتهاى آنى وزودگذر بود و علاج این بیمارى تقویت معرفت و ایمانشان بود تا بدانند که این لذّتها زودگذر و ناپایدار است و در مقابل آنها لذایذ اخروى بهتر و پایدارتر خواهد بود.
🔸️اینان اگر ایمانشان را تقویت و معرفتشان را تکمیل مىکردند و در این زمینه فکر محاسبه و مقایسه دقیقى انجام مىدادند تنبلى، سستى و راحت طلبى را به ضرر خود تشخیص داده خود را به زحمت و تلاش وا مىداشتند. ولى اشکال کار در اینجا است که چنین اشخاصى حتى زحمت فکر کردن در این موضوع را هم به خودشان نمىدهند و همین که دلشان مىخواهد از این لذّتها استفاده کنند، توجّهشان معطوف به آنها و بطور کلّى غرق در آنها مىشوند و هیچ چیز دیگرى برایشان مطرح نیست.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۷۵
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💻 @mesbahyazdi_ir
📸#عکس_نوشت | شکایت از خود
اِلهي اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ ... اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلي وَ لَمْ يُدْنِني مِنْكَ عَمَلي فَقَدْ جَعَلْتُ الإقْرارَ بالذَّنْبِ اِلَيْكَ وَسيلَتي؛
خداوندا، اگر تو مرا عفو كنى، پس چه كسى سزاوارتر از تو به اين كار است، و اگر مرگ من فرا رسد و عمل من نتواند مرا به تو نزديك گرداند، من اقرار به گناهان را وسيله خودم به سوى تو قرار مىدهم.
🔸️روح قدرت زيادى دارد و مىتواند علاوه بر درک کردن،، چيزى را درك كرده و سپس خود به تماشاى درك خود بنشیند. مىتوان گفت: راز خليفةالله بودن انسان همين قدرت روحى اوست و اگر كارى {کند} كه جهنمى شود، خيلى به خودش ظلم كرده است.
🔹️در اين فراز مىگوييم: علاوه بر اینکه حقّ تو و دیگران را رعایت نکردم، حقّ خودم را نیز پايمال نمودم و حال، از دست خودم - نه کس دیگر - به تو شکایت بردهام. وقتى انسان از خودش شكايت مىكند، قاضى چه مىتواند بكند؟
📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۵۹ و ۶۰
#شرح_مناجات_شعبانیه ۱۴
💻 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که خود را بیجهت از نعمتهای الهی محروم میکنند محکومند
«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللّهِ الَّتى اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالْطَيِّباتِ مِنَ الْرِزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذینَ امَنُوا فى الْحیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً يَوْمَ الْقَیامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الایاتِ لِقَوْم يَعْلَمُونَ.» (اعراف ۳۲)
«ترجمه: بگو: چه كسى زينتهاى خدا را كه براى بندگانش پديد آورده و روزىهاى پاكيزه را حرام نموده؟! بگو: آنها در زندگى دنيا از آن كسانى است كه ايمان آوردهاند (هر چند كفار هم با آنها شركت جويند) در حالى كه در روز قيامت مخصوص آنها خواهد بود اين چنين ما آيات خود را براى گروهى كه مىدانند تفصيل مى دهيم.»
🔹️قرآن کریم اصل التذاذ را بد نمىداند، صریحاً در بعضى از آیات آن را تجویز کرده و حتى به نکوهش کسانى پرداخته است که بیهوده خود یا دیگران را از نعمتهاى الهى محروم مىکنند. کسانى که ایمان داشته باشند این لذّتها و زینتها را به طور کامل و بدون آن که آمیخته با رنجها و سختیها باشد در آخرت خواهند داشت. بنابر این، استفاده از نعمتها، و لذّت بردن از آنها از دید قرآن بى اشکال است.
🔸️آنچه که در این رابطه قرآن محکوم کرده عبارت است از ترجیح دادن لذّتهاى آنى و لحظهاى و کم ارزش بر لذایذ ابدى ارزشمند. بنابراین، سخن در جواز بهرهمندى از لذایذ مادّى نیست، بلکه، در جواز اکتفا به این لذّتهاى زودگذر و دل بستن به آنهاست، به گونهاى که انسان را از دستیابى به لذایذ ابدى و اخروى باز دارد که این در نزد عقلا کارى است نامعقول و نادرست، و عقل و منطق حکم مىکند که به هنگام تزاحم، لذّتهاى ابدى، والا و عمیق را بر لذّتهاى زودگذر، پست و سطحى، مقدّم بداریم.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۷۸
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💻 @mesbahyazdi_ir
💠تصرف در مخلوقات باید با اذن و نام خدا باشد
«وَلا تَأْكُلُوا مِمّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَاِنَّهُ لَفِسْقٌ.» (انعام ۱۲۱)
«ترجمه: از خوردن گوشت حیوانى که به نام خدا ذبح نشده خوددارى کنید که آن فسق خواهد بود.»
🔹️از جمله چیزهایى که ضرر معنوى دارد خوردن گوشت حیوانى است که به نام خدا ذبح نشده باشد. ذبح حیوانات و گرفتن جان آنها به منظور استفاده از گوشتشان، نوعى تصرّف در مخلوقاتى است که خدا به آن حیات و زندگى داده و ملک خدا هستند و حال که شما حیات را از آنها مىگیرید باید این تصرّف و این عمل به اذن خدا و به نام او انجام شود. اگر انسان آنقدر از خدا و قیامت غافل و نسبت به معنويّات بىتوجّه باشد، که حتى موقع کشتن و جان گرفتن از حیوان، توجّهى به خداى جان آفرین نکند، چنین کسى حقّ ندارد از آن ذبیحه تناول کند و اصولا، ذبیحه او پاک و پاکیزه و حلال نیست. بنابراین، منع از خوردن بعضى از مأکولات و حرمت آن، در حقیقت به لحاظ رعایت آن جنبه معنوى خواهد بود.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۹۶
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💻 @mesbahyazdi_ir
🗨 #توییت | فرا رسیدن سال نو را غنیمت و بهانه بشماریم برای صله ارحام و اصلاح لغزشها و رفع کدورتها، اگر بعضیها دلخوری از ما دارند، هدیه و صلهای برایشان ببریم و از آنها دلجویی بکنیم این قبیل کارها خیلی نزد خدا ارزشمند است.
#نوروز
💻 @mesbahyazdi_ir
💠حفظ مصالح خانواده منوط به گردن نهادن به محدودیتهای غریزه جنسی است
«وَالَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ الاّ عَلى اَزْواجِهِمْ اَوْ ما مَلَكَتْ اَيْمانُهُمْ فَاِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومینَ فَمَنِابتَغى وَراءَ ذالِكَ فَاُولئِكَ هُمُ الْعادُونَ.» (مؤمنون ۵-۷)
«ترجمه: و آنان كه نگهدارندۀ نيروى شهوت خويشاند. مگر با همسران خود يا كنيز ملكى خود، كه آنان (در اعمال شهوت در اين موارد) مورد سرزنش نيستند. پس هر كه جز اين (دو مورد) را طلب كند (و التذاذ جنسى به هر نوع و با هر كس انجام دهد) چنين كسانى متجاوز (از حدود اسلام)اند.»
🔹️اگر بنا باشد هر انسانى با هر فردى از جنس مخالفش که بخواهد، بتواند آمیزش جنسى داشته باشد، بنیاد خانواده متزلزل و مفاسد فراوانى که بر وجود آن مترتّب مىشود تقویت خواهد شد. براى حفظ مصالح مترتّب بر خانواده و دفع مفاسد مترتّب بر بىبندوبارى جنسى، لازم است که همه افراد جامعه به اینگونه محدوديّتهاى معقول و منطقى گردن نهند. بنابراین، قالب کلّى محدوديّتهاى اجتماعى غریزه جنسى، همان ازدواج قانونى و شرعى است که باید غریزه و رابطه جنسى در این چارچوب محدود بشود تا با دیگر مصالح انسان اصطکاک پیدا نکند.
🔸️اما شرایط مختلف ازدواج شرعى: از قبیل شرایط مالى، جسمى، روحى، اجتماعى، سنّى و دیگر خصوصيّاتى را که در ازدواج باید ملحوظ شود قانون الهى تعیین مىکند. زیرا ما فرمولهاى دقیقش را نمىتوانیم خودمان درک کنیم. ولى، اجمالا، آنجا که ارضاى این میل طبیعى، با مصالح اجتماعى انسان اصطکاک پیدا کند ناگزیر باید در چارچوبهاى که با آن مصالح، منافات نداشته و هماهنگ باشد، محدود شود و نام آن چارچوبه، ازدواج قانونى است که اگر رفتار جنسى انسان از این مرز، تجاوز کرد ارزش منفى پیدا مىکند و قرآن کریم هم از چنین عملى تعبیر به تجاوز کرده است
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۱۳
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💻 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | مستیِ دوری
اِلهي وَ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْري في شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ اَبْلَيْتُ شَبابي في سَكْرَةِ التَّباعُدِ مِنْك؛
خداوندا، من عمر خودم را در نادرستى و غفلت از تو نابود، و جوانى خود را در مستى دورى از تو فرسوده كردم.
🔸️خداوندا، به خود نگاه مىكنم و به عمرى كه در نهايت شرارت و غفلت و بىخبرى گذراندم. البته غفلتها و بىخبرىها متفاوتند. ولى كسانى كه در مراتب عالى به سر مىبرند اگر از آن ژرفنگرى كه بايد در ياد خدا داشته باشند به هنگام توجّه به زندگى و نيازهاى مادى، كم شود برايشان غفلت به حساب مىآيد.
🔹️هر انسانى زندگى خود را از ابتداى كودكى تا مدتها با سهو و غفلت مىگذراند. غفلت در تمامى عمر مىتواند همراه آدمى باشد، به خصوص دوران جوانى كه اوج شادابى و نشاط است، و گاهى انسان را به حالتى دچار مىكند كه سبب شرمندگى و پشيمانى خود او مىشود.
🔸️انسان وقتى به مقتضاى طبيعت خود، دچار چنين حالاتى مىشود حتى اگر به گناه هم مبتلا نشود باز از پيدايش چنين حالاتى در محضر خداوند شرمنده و خجل مىگردد. از اين حالت به مستى تعبير شده است.
📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۸۵
#شرح_مناجات_شعبانیه ۱۵
💻 @mesbahyazdi_ir
📷 #عکس | تصویر ویژه از مرحوم آیت الله مصباح یزدی در کنار مرحوم آیت الله ریشهری در سفر حج، سال ۱۳۸۷
💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#ببینید | امیدواریم صاحب کار بهتر از آن چیزی که ما انتظار داریم از ما قبول کند
🔸️قطعه فیلمی از مرحوم آیتالله مصباح یزدی و مرحوم آیت الله ری شهری پس از پایان مناسک حج سال ۱۳۸۷
🔺️انتشار به مناسبت ارتحال آیت الله ریشهری
💻 @mesbahyazdi_ir
💠تماشاى انسانهاى زیبا یکى از لذّتهاى اخروى است
«وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ اِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤلُؤْاً مَنْثوراً.» (انسان ۱۹)
«ترجمه: و بر گرد آنها پسرانى جاودانى (در طراوت و نوجوانى) و دستبند و گوشوارهدار (به خدمت) مىگردند كه چون آنها را ببينى پندارى مرواريدى غلتان و پراكندهاند.»
🔹️تماشاى انسانهاى زیبا یکى از لذّتهاى اخروى است. کسانى که به این گرایش مستقل در انسان توجّه ندارند گمان مىکنند این مسأله به شهوت جنسى مربوط مىشود و العیاذ بالله در بهشت تمایل به جنس موافق مطرح است . ولى قطعاً، چنین گمانى باطل و بىاساس خواهد بود. جمالدوستى و تمایل به دیدن اشیاء و انسانهاى زیبا، از جمله تمایلات اصیل و فطرى و همیشگى انسان است و به همین دلیل است که قرآن، آن را از جمله بهترین نعمتهاى بهشت و بالاترین لذّتهاى بهشتیان به شمار آورده است. ولى باید توجّه داشت که این میل، یک میل مستقلّ و جداگانه است و ربطى به میل جنسى ندارد.
🔸️میل جنسى انسان به وسیله جنس مخالف ارضا مىشود ولى، دیدن انسانهاى زیبا مثل: پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام)، میل فطرى دیگرى است و در آخرت هم این میل در انسان هست و از آنجا که یک میل فطرى و اصیل است، زمینه ارضاى آن نیز فراهم خواهد بود. اگر در این جهان، انسان از تماشاى بعضى از انسانهاى زیبا منع شده، به لحاظ همان تزاحماتى است که، قبل از این توضیح دادهایم. یعنى، لذّت تماشاى آنان با کمالات دیگر انسان تزاحم پیدا مىکند و انسان با دنبال کردن این میل در معرض انحراف و گمراهى قرار مىگیرد و علتش این است که ارضاى جنسى غالباً، با مسأله زیبایى ارتباط مستقیم دارد و زیبایى غالباً جزء عوامل تحریک کننده شهوت جنسى است.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۵۴
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💻 @mesbahyazdi_ir