eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
💠عزت، استقلال و اخلاق خطوط قرمز ارتباط اقتصادی با دیگران! «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤمِنِینَ سَبِیلا» (نساء ۱۴۱) «ترجمه: و هرگز خدا براى كافران راه تسلّطى بر مؤمنان قرار نخواهد داد.» 🔹️اگر رابطه اقتصادى با جامعه‌اى، استقلال، عزت و عظمت جامعه مسلمانان را به خطر بیندازد، باید چنین رابطه‌اى قطع شود. ما آن تکنولوژى را نداشته باشیم؛ ولى استقلال و عزت جامعه اسلامى محفوظ بماند. هم‌چنین اگر برقرار کردن رابطه با کشورى موجب فساد اخلاق و از بین رفتن معنویات شود، هرگز برقرارىِ چنین رابطه‌اى جایز نیست، هرچند که مصالح فراوان مادى و دنیوى به دنبال داشته باشد. اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۴۹ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | شوقِ دیدار إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ؛ خداوندا، به من قلبی که شوق آن مرا به تو نزدیک می‌سازد ... عطا بفرما! 🔸️شوق حالتى بعد از دوست داشتن است و شوقِ دل نسبت به خداوند به همين معناست كه دل، خدا را دوست دارد و مى‌خواهد به او برسد ولى دستش از دامن او كوتاه است در حالى كه امكان نزديك شدن به او وجود دارد. 🔹️انسانى كه مى‌داند خداى دوست‌داشتنى را با چشم دل مى‌توان ديد، به طور حتم آتش شوق ديدار در دل او شعله ور مى‌گردد. و هر قدر توجّه به اين حقيقت قوى‌تر شود، شوق ديدار نيز افزون‌تر مى‌گردد. البتّه دانستن اين مطلب كافى نيست بلكه توجّه نيز لازم است. يعنى ابتدا بايد باور قلبى و معرفت را با توجّه به خدا و غفلت از غير خدا بارور كرده و شوق به ديدار او را در خود تقويت نماييم كه هر چه توجه بيش‌تر شود، شوق ديدار نيز افزون‌تر خواهد گشت. 🔸️شنيده‌ايم عده‌اى كه مجذوب خداوند شده باشند آرام و قرار ندارند و دل آن‌ها با هيچ چيزى غير از خدا انس نمى‌گيرد. اين‌ها بر اين باورند كه وَ كُلُّ جَمالِكَ جَميل. 📚 کتاب شکوه نجوا ،صفحه ۱۲۲ تا ۱۱۵ ۲۰ 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | علت امتحانات الهی 🔺️قسمت پنجاه و نهم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | وصول به خدا إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ؛ خداوندا، به من قلبی که شوق آن مرا به تو نزدیک می‌سازد ... عطا بفرما! 🔸️طبق آیات و روایات رؤيت دل نسبت به خداوند ممكن است، و لذا انسان اشتياق پيدا مى‌كند كه او را ببيند. و حتّى بالاتر از آن در مناجات‌هاى خمسة عشر و امثال آن تعبير وصول به خدا هم وجود دارد، كه ممكن است به همين رؤيت حق تفسير گردد. 🔹️و مرتبه بالاتر از رؤيت در آخرت و ويژه اولياى الهى است و راز آن هم اين است كه بنيه جسمانى در دنيا تحمّل جلوه الهى را ندارد، حتى كوه نيز تحمل چنين چيزى را ندارد، چنان‌كه حضرت موسى(عليه السلام) بى‌هوش گرديد و اگر رؤيت كامل تحقق يافته بود، قطعاً چيزى از حضرت باقى نمى‌ماند. 📚 کتاب شکوه نجوا ،صفحه ١١٣ و ١١۴ ۲۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | ای کاش! 🔸شخصی خدمت رسول اکرم گفت آقا من هیچ گناهی و کار زشتی نیست که انجام نداده باشم! هر کار زشتی شما بگویید من مرتکب شدم؛ هیچ راه نجاتی برای من هست؟ حضرت فرمودند: پدر و مادر داری؟ گفت پدر دارم. فرمودند: برو به پدرت خدمت کن.وقتی رد شد حضرت فرمودند ای کاش مادرش زنده بود. اگر مادر بود خیلی زودتر می‌توانست علاج دردش را بکند احسان به مادر خیلی اهمیتش بیشتر است. ۱۳۸۹/۰۷/۲۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | مردم سالاری در ایران 🔸️مردم ما در تعیین سرنوشت خودشان، انتخابات ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ بود که درباره اصل تاسیس «جمهوری اسلامی» همه پرسی انجام گرفت. هنوز فراموش نکرده ایم که در آن زمان، مردم با حضوری پرشور پای صندوق‌ها با اکثریت قاطع ۹۸/۲ درصد رای دادند که مایلند نظام حاکم بر جامعه آن ها «جمهوری اسلامی» باشد؛ یعنی خواستار حکومت اسلام در این کشور شدند. آیا این نشانه وجود "دموکراسی" و "مردم‌سالاری" در این کشور نیست؟ ۱۳۸۲/۰۳/۰۸ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | هرگونه صلاح بداند 🔸️همه دوستداران وجود مقدس ولی‌عصر (عج) و پاکباختگان حضرت، همیشه در اندیشه آنند که محبوبشان چه چیزی را دوست دارد تا آن را انجام دهند، دیگر با خود محبوب است که هرگونه صلاح بداند با عاشقانش رفتار کند. 📖 آفتاب ولایت صفحه ۱۸ ۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | یاد خدا عامل شوق وصال إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ؛ خداوندا، به من قلبی که شوق آن مرا به تو نزدیک می‌سازد ... عطا بفرما! 🔸️اگر كسى نسبت به فردى علاقمند باشد مدت‌ها در انتظار ديدار او باشد و در عین حال به چيزى غير از شوق ديدار سرگرم شود، آن شوق فروكش مى‌كند. هر چه ذهن و دل متمركز بر ياد و خاطره معشوق گردد، اشتياق نيز بيش‌تر مى‌گردد. 🔹️براى اشتياق ديدار خداوند، ياد خدا لازم است و هرچه ياد و تمركز بيش‌تر باشد، شوق نيز زيادتر مى‌گردد. براى امتحان چند شب هنگام سحر، در جايى خلوت و با نور كم به مدت يك ساعت دل خود را متوجّه خدا نماييد (خواه با ذكر لفظى و خواه بدون آن) . 📚شکوه نجوا ، صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ ۲۲ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | تنها ایده‌ای که می‌توانست 🔹امام فرمودند: « » یعنی رئیس حکومت ارثی تعیین نمی‌شود؛ باید انتخاب کنند؛ اما بر چه اساسی؟ براساس اسلام. 🔸پس اگر فقط «جمهوری» می‌گفتند؛ نشان نمی‌داد محتوای حکومت چیست. حتی اگر می‌گفتند: «جمهوری دموکراتیک» باز محتوای این حکومت معلوم نمی‌شد. 🔹تنها چیزی که می‌توانست ایده امام و کسانی که همراه امام مبارزه کرده بودند و را به پیروزی رسانده بودند را روشن سازد؛ جمهوری اسلامی بود. ۸۸/۰۸/۲۶ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | آشنایِ دل إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ؛ خداوندا، به من قلبی که شوق آن مرا به تو نزدیک می‌سازد ... عطا بفرما! 🔸️شب آرام است و عوامل دل‌مشغولى وجود ندارد. بايد جايى را انتخاب كرد كه از ديد پنهان باشد و با تمرين و تكرار مى‌توانيد كم‌كم شوق را در خود به وجود آوريد، هرچند كه در آغاز كارى دشوار مى‌باشد. 🔹️ما در عمق فطرت راهى به سوى خدا داریم، اما این بيگانگان‌اند که ما را از خدا جدا كردند اگر اين‌ها را فراموش كنيم، دل، آشناى خود را پيدا مى‌كند، خداوند مى‌فرمايد: دوستان به سوى من مشتاقند و من به سوى آن‌ها مشتاق‌ترم. 📚شکوه نجوا ، صفحه ۱۱۶ و ۱۱۷ ۲۳ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠هر چه پیوند اجتماعی نزدیک‌تر باشد، حقوق و تکالیف دو طرف بیشتر است «وَأُوْلُوا اْلأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْض فى كِتابِ اللَّه» (انفال ۷۵) ترجمه « و خويشاوندان نسبت به يكديگر در كتاب خدا سزاوارترند» 🔹️یکی از اصول پاسخ‌گویى به نیازهاى ارزشىِ جامعه، اصل «درجه‌بندىِ روابط اجتماعى» است. ارتباط افراد جامعه با همدیگر و پیوند زندگىِ آنان در یک سطح نیست. کسانى هستند که زندگى‌شان در تمام شبانه روز، با یکدیگر پیوند خورده و در همه ابعاد و مسائل زندگى، با هم ارتباط دارند. کسانى نیز هستند که ارتباطشان در این حد نیست و مثلا هفته‌اى یا ماهى یک‌بار، بیش‌تر با هم ارتباط ندارند. بنابراین، با این که زندگى افراد یک جامعه، خواه و ناخواه، به هم مربوط است و مستقیم و غیر مستقیم، به هم پیوند خورده، ولى در این ارتباطات، خطوط پررنگ و کم‌رنگى وجود دارد که شدت و ضعف و تفاوت بسیارى با هم دارند. خداوند در قرآن کریم، بر این اصل تأکید کرده و نشان مى‌دهد که حتى خویشان و بستگان ما هم یک‌سان نیستند و بعضى از آن‌ها بر بعضى دیگر مقدمند. اسلام حتى براى همسایگان نزدیک، حقوق خاص قرار داده است. پس هر چه پیوند نزدیک‌تر باشد، روابط متقابل، قوى‌تر و حقوق و تکالیف دو طرف، نسبت به هم بیش‌تر است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۱ 📝ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
📋 | مجموعه تصویری صهبای حضور 🔺️سخنرانی مرحوم آیت الله مصباح یزدی در جلسات درس اخلاق، شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🕟 هر روز ماه مبارک رمضان، در صفحات مجازی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شکر خدا را چه کسی به ما آموخت؟ 🔺️قسمت اول مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 رابطه فرزند با پدر و مادر را نمى‌توان بر اساس قاعده عدل و قسط ارزش‌یابى کرد «وَاعْبُدُوااللّهَ وَلاَتُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا» (نساء ۳۶) ترجمه «و خدا را بپرستيد و چيزى را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نیکی به سزا کنید.» 🔹️مهم‌ترین رابطه‌اى که ممکن است بین دو انسان تحقق پیدا کند، رابطه فرزند با پدر و مادر است که نمایانگر وابستگىِ وجود فرزند به وجود والدین او است. در این‌جا نمى‌توان رابطه متقابل را ملاک ارزیابىِ افعال و رفتار آن‌ها با یکدیگر قرار داد؛ زیرا هیچ‌گاه فرزند قادر نیست بر پدر و مادر خود تأثیرى داشته باشد، مانند تأثیرى که پدر و مادر در پیدایش فرزند خود دارند. وجود فرزند، بستگى به وجود والدین خود دارد؛ ولى وجود پدر و مادر هیچ بستگى به وجود فرزندشان ندارد. 🔸️بنابراین، رابطه فرزند با پدر و مادر خود را نمى‌توان بر اساس قاعده عدل و قسط ارزش‌یابى کرد؛ زیرا اساس عدل و قسط بر این است که دو نفر یا بیش‌تر، با هم روابط متقابل، و در نتیجه، حقوق و تکالیف متقابل داشته باشند. هر جا حق و تکلیف متقابلى مطرح باشد، یک نوع تأثیر و تأثر متقابل نیز وجود دارد؛ اما تأثیرى که پدر و مادر در به وجود آمدن فرزند خود دارند، به هیچ وجه براى فرزند نسبت به پدر و مادر خویش جبران‌پذیر نیست. 🔹️از این‌رو است که خداوند، در قرآن کریم، پیوسته احسان به پدر و مادر را توصیه مى‌کند و آن را ملاک ارزش، در رابطه فرزند با والدین خود قرار مى‌دهد. در هیچ آیه‌اى نداریم که فرزند باید با پدر و مادر خود به عدالت رفتار کند؛ زیرا در واقع، در رابطه فرزند با والدین خود، تحقق عدالت، ممکن نیست. 🔸️در این آیه، خداوند به دنبال امر به پرستش خدا و نهى از شرک، بلافاصله احسان به والدین را توصیه مى‌کند و این، اهمیت فوق‌العاده حقوق والدین بر فرزندان را نشان مى‌دهد. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۷ 📝ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | توفیق حمد الهی نعمتی مضاعف است 🔺️قسمت دوم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠احسان به والدین، پس از خداپرستى، حکم مؤکد الهى است «وَ قَضَى رَبُّكَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ اِيّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا» (اسراء ۲۳) ترجمه «و پروردگارت حكم قطعى كرد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر (خود) نيكى كنيد» 🔹️«قضاء» در این آیه به معناى تکلیف حتمىِ منجز و مؤکد است. بالاترین تکلیفى که یک انسان دارد، پرستش خدا است و تعبیر «قضى»، که نه تعبیر «امر» و نه هیچ تعبیر دیگرى به پای آن نمى‌رسد، گویاى این اهمیت است. سپس به دنبال آن مى‌فرماید: وَبِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا یعنى با همان تعبیر «قضى» که فرمان به پرستش خدا داده بود، با همان تعبیر مؤکد و محکم، احسان به پدر و مادر را فرمان مى‌دهد و این نشان مى‌دهد که احسان به والدین، پس از خداپرستى، مورد فرمان و حکم مؤکد الهى است. آن‌چه را درباره آیه بالا گفتیم، سیره عمومىِ قرآن است. از این‌رو، در آیه‌هاى دیگر قرآن نیز پیوسته، احسان به پدر و مادر، پس از امر به خداپرستى و نهى از شرک، از مهم‌ترین وظایف اسلامى شمرده شده است؛ اما آیه مورد بحث، از ویژگى‌هایى برخوردار است و نسبت به این مسئله، تأکید بیش‌ترى دارد. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۸ 📝ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه از هدایت خاص الهی بهره‌مند شویم؟ 🔺️قسمت سوم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | هدایت به اسلام، بزرگترین نعمت الهی 🔺️قسمت چهارم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠احسان خاص و ویژه به پدر و مادر «كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَینِ وَاْلأَقْرَبِینَ بِالْمَعْروُفِ حَقّاً عَلَى اْلمُتَّقِین» (بقره ۱۸۰) ترجمه «بر شما نوشته و مقرر شده كه چون يكى از شما را مرگ فرا رسد اگر مالى از خود باقى گذارده (علاوه بر ارثى كه در اسلام تشريع شده) براى پدر و مادر و نزديكان خود به طور پسنديده وصيت نمايد (اين دستور علاوه بر حق فريضه) حقى بر عهدۀ پرهيزكاران است.» 🔹️برخی آیه‌ها از مطلق احسان به پدر و مادر سخن گفته و احسان خاصى را مطرح نکرده‌اند. بنابراین، هر نوع احسانى را شامل مى‌شوند؛ اما در آیه‌هاى دیگرى احسان خاصى را توصیه مى‌کند. از جمله در این آیه؛ فقها و مفسران گفته‌اند که این آیه، پیش از آیه‌هاى ارث نازل شده است و از آن‌جا که هنوز حق‌الارثى براى پدر و مادر تعیین نشده بود، خداوند دستور مى‌دهد که فرزند، هنگام مرگ، با وصیت، بخشى از اموال خود را به آنان اختصاص دهد. اما مى‌توان گفت که استحباب وصیت براى والدین، حتى پس از نزول آیه‌هاى ارث نیز به قوّت خود باقى است و آیه بالا نسخ نشده، بلکه وصیت به چیزى بیش از حق الارث، مورد نظر است، به ویژه اگر والدین نیازمند باشند، علاوه بر مقدار ارث، مستحب است چیزى برایشان وصیت شود که این، نوعى احسان مالى به والدین است. بنابراین، شایسته است که شخص، از ثلث مال خود نیز چیزى علاوه بر حق‌الارث، براى والدین قرار دهد و این هم شاهد دیگرى است بر اهمیت حق والدین. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۶۱ 📝ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چرا خداوند ما را در کاروان محسنین قرار داده است؟ 🔺️قسمت پنجم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠اهمیت ویژه مقام مادر در قرآن «وَ وَصَّيْنَا الاِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ اُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْن وَ فِصالُهُ فى عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لى وَ لِوالِدَيْكَ إِلىَّ الْمَصِیر» (لقمان ۱۴) ترجمه «و ما انسان را دربارۀ پدر و مادرش سفارش كرديم، در حالى كه مادرش او را (در شكم خود در ايّام باردارى) در حال ضعف روى ضعف حمل كرد، و (شير دادن و) از شير جدا كردنش در دو سال بود، (گفتيم) كه مرا و پدر و مادرت را سپاسگزار، كه بازگشت (همه) به سوى من است.» 🔹️آیه‌هاى متعددی در قرآن هست که ضمن تأکید بر بزرگىِ حق والدین و لزوم جبران آن، زحمت‌هاى طاقت‌فرسا و جبران‌ناپذیر مادر را گوشزد مى‌کند. از جمله این آیه که بر حق مادر تأکید بسیار شده است؛ چنان که در روایات نیز حق مادر، بیش از حق پدر تعیین گردیده است. نخست در مورد والدین، هر دو سفارش مى‌کند؛ اما جمله‌هاى بعد، همگى یادآورىِ حق مادر و زحمت‌هایى است که در دوران باردارى، شیردهى و پرورش فرزند مى‌کشد و هدف، بیان حکمت این است که چرا این همه درباره والدین و به ویژه، مادر توصیه به احسان و نیکى مى‌کند. 🔸️سپس جمله أَنِ اشْكُرْلى وَ لِوالِدَيْک آمده، که از تعبیرات عجیب قرآن است و در هیچ جاى قرآن، همانندى براى آن سراغ نداریم. خداوند سفارش مى‌کند که اول، شکر مرا به جاى آورید و سپس بلافاصله، سفارش به شکر و سپاس از والدین مى‌کند. جالب این است که در این جمله، شکر والدین را حتى از شکر خدا جدا نمى‌کند، بلکه امر به شکر خدا و شکر والدین را با یک فعل، ذکر کرده است که این نیز بیش از پیش، اهمیت حق والدین را نشان مى‌دهد. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۹ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 | عدالت مقدمه معرفت 🔸️ علاقه بسیاری از مردم نیز به امام زمان (عج) بدین جهت است که حضرت، بساط ظلم و بیداد را از روی زمین بر می‌اندازد و بساط عدل و داد را در آن می گستراند؛ ولی این، هدف نهایی نیست. درست است که حتی بعثت تمام انبیا نیز برای برقراری عدل بر روی زمین بوده است؛ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط؛ ولی برای عدل جهانی، هدف نهایی نیست. برقراری حکومت اسلامی و گستراندن عدل در روی زمین به دست توانای حضرت ولی‌عصر (عج)، خود مقدمه‌ای برای تامین هدف والاتری است و آن اینکه زمینه‌ای فراهم شود تا بیشتر انسان ها بتوانند بیشترین مراتب معرفت لایق برسند. 📖 آفتاب ولایت صفحه ۱۹‌و ۲۰ ۲ 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠مراقبت‌های لازم در پرستاری از پدر و مادر «وَ قَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِيّاهُ وَ بالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ اْلكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلاتَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لاتَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلا كَریماً» (اسراء ۲۳) و پروردگارت حكم قطعى كرد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر (خود) نيكى كنيد؛ حال اگر در نزد تو يكى از آن دو يا هر دو به كهنسالى رسند (در مقابل زحمات يا خشونت هاى آنها اظهار ناراحتى مكن حتى) به آنان افّ مگو و بر آنها فرياد مزن و سخن درشت مگو و با آنان سخنى كريمانه بگوئید. 🔹️هنگامه پیرى، دورانى است که پدر و مادر، ضعیف و از کار افتاده شده و به فرزند خویش نیاز حیاتى دارند. از این‌رو، فرزند اخلاقاً و شرعاً باید حقوق آنان را به ویژه، در این موقعیت رعایت کند. پدر و مادر تا جوان هستند، معمولا در امور مالى و غیرمالى، نیازى به فرزند خود ندارند و شاید بیش از فرزند خویش کار و تلاش کنند و حتى، به فرزند خود کمک هم مى‌کنند؛ اما به هنگام پیرى، دیگر قادر نیستند مانند جوانان، براى زندگى تلاش کنند، به ویژه که دوران پیرى معمولا با بیمارى‌ها و گرفتارى‌هاى دیگرى نیز همراه است. طبعاً در چنین موقعیتى، آنان نیازمند کمک و پرستارىِ فرزندان خویش هستند که باید با کمال صبر و حوصله انجام گیرد. 🔸️در رفتار فرزند با چنین افراد پیر و ناتوانى، در بسیارى از موارد، ممکن است فرزند اوقات تلخى، کم‌حوصلگى و اظهار خستگى کند. قرآن مجید روى این موارد، به طور ویژه، تکیه کرده و به انسان توصیه مى‌کند که اظهار خستگى نکند و آخ نگوید و طورى نباشد که پدر و مادر پیر او احساس کنند که فرزندشان از خدمت کردن به آنان خسته شده است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۶۳ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چرا ماه رمضان «ماه خدا» و «ماه اسلام» نامیده شده است؟ 🔺️قسمت ششم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 | در یکى از دعاهاى ماه رمضان مى‌خوانیم «و قتلا فی سبیلك فوفق لنا» (شهادت در راه خودت را نصیب ما بفرما) باید چنان خود را بسازیم که از کشته شدن در راه خدا هراسى نداشته باشیم، بلکه طالب آن باشیم، باید از خدا بخواهیم ما را آنچنان قرار دهد که حیات و ممات ما مورد رضاى او و امام زمان‌ باشد. 🌙 @mesbahyazdi_ir