eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
💠غافلان در حکم چهارپایان «وَلَقَد ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَاْلاِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ اَعْيُنٌ لايُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ اذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها اُولئِكَ كَاْلاَنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ اُولئِكَ هُمُ‌الْغافِلُونَ.» اعراف ۱۷۹ ترجمه: «و حقّا كه ما بسيارى از جن و انس را (گويى) براى دوزخ آفريده‏ايم، زيرا كه دل‏ها دارند ولى (حقايق را) بدان نمى‏فهمند، و چشم‏ها دارند ولى بدان (به عبرت) نمى‏نگرند و گوش‏ها دارند ولى بدان (معارف حقّه را) نمى‏شنوند؛ آنها مانند چهارپايانند بلكه گمراه‏ترند (زيرا با داشتن استعداد رشد و تكامل، به راه باطل مى‏روند) و آنها همان غافلانند» 🔸️غفلت، راههاى معرفتى که خداوند براى انسان قرار داده است مسدود و آنها را غیر قابل استفاده مى‌کند خداوند، چشم و گوش و دل در اختیار انسان قرار داده تا در مسیر شناخت و معرفت از آنها استفاده کند؛ ولى شخص غافل در تشخیص درست از نادرست از آنها استفاده نمى‌کند؛ بلکه، سرش را پایین انداخته، به مقتضاى غریزه کور و بدون آنکه توجه کند حق و باطلى هم هست عمل خواهد کرد، غافلان به حقایق توجّه نمى‌کنند؛ بلکه، غرایز با کمک شرایط خارجى انگیزه‌هایى براى آنان بوجود مى‌آورد و ایشان نیز به دنبال آن انگیزه‌ها حرکت مى‌کنند و در واقع زندگیشان یک زندگى حیوانى است. قرآن از این گروه با عنوان غافلان یاد مى‌کند و غافلان را در حکم چهارپایان به حساب مى‌آورد. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۴۷ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
💠نقش ضعف معرفت در بی دینی «وَلا يَأْتُونَ الصَّلاةَ اِلاّ وَ هُمْ كُسالى وَ لا يُنْفِقُونَ اِلاّ وَ هُمْ کارِهُونَ.» توبه ۵۴ ترجمه: «و آنها نماز را به جا نمى‏آورند مگر در حالى كه كسل‏اند و انفاق نمى‏كنند مگر آنكه ناراضى‏اند.» 🔸️کفر و نفاق نیز مانند ایمان، مراتب و شدت و ضعف دارد. در آیات قرآن کسانى منافق نامیده مى‌شوند که در جامعه اسلامى امثال آنان زیاد هستند مانند آنان که از جهاد تخلّف مى‌کردند و دلبستگى آنان به دنیا مانع مى‌شد از اینکه وظایفشان را انجام دهند و آنان که با کسالت به نماز مى‌ایستند، اینگونه چیزها از علائم نفاقند که در میان مؤمنین نیز به چشم مى‌خورند. 🔹️بنابراین مراتبى از کفر و شرک و نفاق وجود دارند که با مراتبى از ایمان توأمند. ممکن ست سوال شود چگونه ممکن است کفر با ایمان توأم شود؟ در پاسخ به این سؤال مى‌گوییم: این وضع، علل مختلفى دارد که مهمترین آنها دو چیز است: یکى نقص معرفت است؛ یعنى علّت اینکه انسان به بعضى از مراتب توحید نرسیده یا بعضى از مقامات انبیاء و اولیاء خدا را نمى‌پذیرد کمبود شناخت است. راهى که باید این علم برایش حاصل شود نپیموده و آن علم برایش حاصل نمى‌شود و ایمانش ضعیف و ناقص باقى مى‌ماند. عامل دوم آلودگى نفسانى و ضعف اخلاقى است که نقش مهمترى دارد و نمى‌گذارد انسان به آنچه شناخته و فهمیده است گرایش یابد. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۳۷ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | از جمله چیزهایی که هم برای دانش‌افزایی و هم برای انگیزه موثر است، رفیق خوب است؛ چه قدر این نعمت بزرگ است؟ "اذا اراد الله بعبد خیرا رزقه خلیلا صالحا" اگر خدا برای یک بنده‌ای خیر بخواهد، رفیق خوب نصیبش می‌کند؛ رفیق خوب پیدا کردن سخت است، اما نگه داشتنش خیلی سخت‌تر است. ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مهربان تر از مادر 🔺️قسمت شصت و سوم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | اميرالمؤمنين در خطبه قاصعه كه محور آن مبارزه با تکبر و تعصب‌های بی‌جا است، بعد از ذم اين اوصاف می‌فرمايد:«اگر می‌خواهيد تعصب داشته باشيد نسبت به اموری تعصب داشته باشيد که از خوبیها و فضليت‌هاست و معمولاً در هر قوم و قبيله‌ای صفات پسنديده‌ای وجود دارد كه می‌توان به آنها افتخار كرد.» ۱۳۹۱/۱۱/۲۷ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠راه جبران گناهان «وَالَّذینَ يَجْتَنِبُونَ کبَائِرَالاْثْمِ وَالْفَواحِشَ.» شوری ۳۷ ترجمه: «و (نيز براى) كسانى كه از گناهان بزرگ و عمل‏هاى شنيع و منكر اجتناب مى‏ورزند، و چون (در امور شخصى خود) به خشم آيند (به جاى انتقام) درمى‏گذرند.» 🔸️آیا گناه و خصارتی که از جهت ترک وظیفه، متوجّه انسان شده جبران شدنى است یا نه؟ در پاسخ مى‌توان گفت: آرى در بعضى از شرایط، جبران پذیر خواهد بود و یا به عبارت دیگر جبران این خسارتها شرایطى دارد، بعنوان مثال قرآن می فرماید: کسانى که از گناهان بزرگ و بدکاریها کناره گیرى کنند خداوند گناهان کوچک و به اصطلاح صغائرشان را می پوشاند و مشمول نعمتهاى خداوند واقع شده وارد بهشت خواهند شد، همچنین توبه، که خود یک عمل صالح است و موجب بخشش گناهان توبه کننده مى‌شود، و شفاعت هم از اموری ست که باعث جبران گناهان ست، البته نسبت به مؤمنى که واجد شرایط شفاعت باشد که او نیز به وسیله شفاعت آمرزش مى‌یابد و وارد بهشت مى‌شود و اگر شرایط شفاعت را نداشته باشد باز هم مى‌تواند به لطف خداوند امیدوار باشد که شاید به گونه‌اى مثلا به خاطر استضعاف، مورد مؤاخذه خداوند قرار نگیرد. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۲۷ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
💠ثمرات ایمان کامل «قالَتِ اْلاَعْرابُ امَنّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا اَسْلَمْنا وَ لَمّا يَدْخُلِ اْلایمانُ فى قُلُوبِكُمْ.» حجرات ۱۴ ترجمه: «باديه‏نشينان گفتند: ما (از ته دل) ايمان آورديم. بگو: ايمان نياورده‏ايد، بلكه بگوييد (در ظاهر به گفتن شهادتين) اسلام آورديم، زيرا هنوز ايمان در دل‏هاى شما وارد نشده است» 🔸️اگر کسى علاوه بر شهادتین حتى به یک یک احکام اسلام اقرار و به تمام دستورات آن عمل کند ولى، در دل خود ایمانى به رسل و کتب و ملائکه نداشته باشد، بدون شک از هر سعادتى محروم خواهد بود گرچه در ظاهر، حکم اسلام بر او جارى مى‌شود و در طهارت و بردن ارث و مسئله ازدواج و حفظ حرمت و مال و جان و ناموس و آبرو، حکم مسلمان را دارد؛ چرا که، اینها احکام فقهى اجتماعى و متضمّن مصالح جامعه است و با سعادت و شقاوت حقیقى و اخروى که در اینجا مورد بحث قرار گرفته است ارتباطى ندارد. 🔹️چنین شخصى را که در ظاهر ادّعاى ایمان دارد و به دستورات اسلام نیز عمل مى‌کند ولى در واقع، ایمان ندارد در اصطلاح دین منافق گویند و هم اوست که «فِى الدَّرْكِ اْلاَسْفَلِ مِنَ النّار» در پست‌ترین مراحل آتش جایگزین خواهد بود. پس ملاک سعادت ابدى انسان ایمان قلبى اوست و گفتن لفظ شهادتین تأثیرى در آن ندارد، آرى به اعتراف قرآن اینان از آثار مسلمانى بهره‌مندند ولى از ثمرات ایمان، محروم. 📖اخلاق در قران جلد ۱ صفحه ۱۳۳ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | مثل آیینه 🔸️تابش نور حضرت، همیشگى و دائم است. مهم آن است که ما دل‌هایمان را آماده کنیم و از آن زنگار برگیریم تا نور حضرت بر دل‌هایمان بتابد و فیض دائم او بر ما ببارد. وقتى دلى توجّهش به شیطان و آلوده به ظلمت گناه است، دیگر لیاقت توجّه به امام عصر (ارواحنا فداه) و بازتاب نور حضرت را ندارد؛ امّا اگر دلى به دنیا، هوس‌ها و شیطنت‌ها آلوده نباشد، چنان آیینه‌اى صیقلى نور آن بزرگوار را منعکس مى‌سازد. 📖آفتاب ولایت، صفحه ۴۴ 🌸 ۱۰ 📱 @mesbahyazdi_ir
📱 | انقلاب یک معجزه بود، برکات آن به ما رسید، امام و شهداء تکلیف خودشان را انجام دادند و رفتند و به هدف خود رسیدند؛ یکی از آنها مرحوم آیت الله سعیدی بود. ایشان را زیر شکنجه به شهادت رساندند. آنها تکلیف خود را انجام دادند و رفتند، شما هم تکالیفی دارید باید انجام بدهید. ۱۳۹۶/۱۰/۱۵ 🔺️به مناسبت ۲۰ خرداد ماه، سالروز شهادت آیت الله سعیدی به دست ماموران ستم شاهی پهلوی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | یک کمی شباهت پیدا کنیم! 🔸️در حرم (ع) ده‌ها هزار نفر می‌گویند: یا امام رضا! به همه‌شان می‌گوید: لبیک! همه را می‌فهمد. بالاتر از این، می‌فهمد چه حاجتی دارند؛ بالاتر از آن، می‌فهمد از چه راهی باید حاجت‌شان را داد. این مقامی است که آدمیزاد به آن می‌رسد. ملائکه نمی‌توانند به چنین مقامی برسند. بلکه ملائکه خادم ایشان هستند. ما را آوردند به این دنیا تا یک کمی به این‌ها شباهت پیدا کنیم. این‌‌ها را امام ما قرار دادند تا پشت سرشان راه بیفتیم. ۹۳/۱۱/۲۰ 🌐 @mesbahyazdi_ir
📸 | کسی که دست ما را می‌گیرد! 🔸️ (ع) آمده دست ما را بگیرد ببرد پهلوی خدا. دیدند ما زورمان کم است، آمدند کمک‌مان کنند. خدا از باب رحمت واسعه‌اش می‌داند ما ضعیفیم، بی‌عرضه‌ایم، کم همتیم؛ یک کسی را می‌فرستد که دست ما را بگیرد و کمک‌مان کند. 🔹️ضمنا از آنجا که اگر بخواهیم چنین راهی را برویم باید بدن سالمی داشته باشیم؛ اگر ضعفی هم در بدن داشته باشیم آن را هم امام رضا (ع)؟کمک می‌کند؛ اگر مشکل خانوادگی داشته باشیم هم، کمک می‌کند. ۹۳/۱۱/۲۰ 🌐 @mesbahyazdi_ir
📚 | یادت باشد، به من قرمه‌سبزی ندادی 🔺️حکایتی درباره کرامت امام رضا علیه‌السلام در بیان آیت الله مصباح یزدی 📱 @mesbahyazdi_ir
🖼 قطعه‌ای از بهشت 🔻 مرحوم آیت الله مصباح یزدی در درس اخلاق برای مجموعه آستان قدس رضوی: 🔸زیر این آسمان، اگر نقطه‌هایی را بخواهیم روی زمین به عنوان بهترین نقطه‌های زمین نشان دهیم، اگر یکی از آنها خانه خدا و حرم پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) باشد، سوم یا چهارمی اش، حرم حضرت رضا (علیه السلام) است. 🔹گویا هستند کسانی که وقتی وارد مشهد و اطراف صحن و حرم امام رضا (علیه السلام) می‌شوند، بهشتی می‌بینند، انواری می‌بینند، فرشتگانی می‌بینند که در حال پرواز و رفت و آمد هستند. نقل شده است که کسانی این چنین مشاهداتی داشته‌اند. ۱۳۹۸/۹/۲ ✅ @mesbahyazdi_ir
📸 | انگار برایشان دانه می‌پاشد! 🔸️امام رضا از بس شیعیانش را دوست دارد و راغب هدایت ایشان ست، انگار که برایشان دانه مى‏ پاشد، اين برآوردن حاجات دانه پاشيدن است، طفیلی ست، براى اينكه بياييد اينجا، اينجا توبه كنيد، از كارهاى زشت‏ دست برداريد، راه صحيح را بهتر بشناسيد، وظايف دينى را بهتر بشناسيد، و بهتر عمل كنيد، علیه السلام آنهایی که در ابتدا توجه ندارند، غافل هستند را اینگونه هدایت میکنند، تا آن نتيجه اصلى که سعادت ست حاصل بشود. ۹۲/۰۶/۱۲ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠دین محدوده انسانیت است «يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الاْخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ.» روم ۷ ترجمه: «آنها ظاهرى از زندگى دنيا را مى‏دانند (آنچه حس مى‏كنند و از آن برخوردارند در نزد آنها هدف است و اصالت دارد) و از (زندگانى) آخرت (كه نتيجه واقعى زندگى دنياست) سخت غافلند.» 🔸️انسانیت انسان از این نقطه شروع مى‌شود که از غفلت خارج شده قدم به مرحله آگاهى بگذارد و متوجه شود که سرنوشتى دارد و راههاى مختلفى پیش پاى او هست که لازم است از میان آنها راه درست را شناخت و از آن پیروى نمود. بنابراین، تا انسان از غفلت خارج نشود در واقع هنوز داخل در محدوده انسانیت نشده؛ بلکه، مسیر انحطاط و سقوط را مى‌پیماید و از حیوان پست‌تر است. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۴۹ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | در روایات است که کسی که زیارت امام رضا برود، امام رضا در عالم برزخ به اندازه تعداد زیارتش به بازدیدش می‌آید، در بین همه ائمه، امام رضا به مهربانی شناخته شده، (البته) همه امامان نور واحدی هستند اما در هر کسی یک صفتی بیشتر ظهور پیدا کرده و در امام رضا مهربانی. ۱۳۹۵/۰۲/۱۸ 📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ای صفای قلب زارم... 🔸️لحظاتی از هم‌خوانی طلاب شرکت کننده در دوره طرح ولایت در محضر آیت الله مصباح یزدی - مشهد مقدس ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ 🔺️انتشار به مناسبت ایام ولادت امام رضا علیه السلام 📱 @mesbahyazdi_ir
💠تبعیضی در ایمان نیست «اَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْض فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ اِلاّ خِزْىٌ فِى الْحَیوةِ الدُّنْیا وَ يَوْمَ الْقِیامَةِ يُرَدُّونَ اِلى اَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَااللّهُ بِغافِل عَمّا تَعْمَلُونَ.» بقره ۸۵ ترجمه: «آيا به برخى از (احكام) كتاب (تورات) مى‏گرويد و به برخى ديگر كفر مى‏ورزيد؟! (حرمت جنگيدن و بيرون راندن را رد مى‏كنيد و لزوم آزاد كردن همكيش را مى‏پذيريد؟!) پس كيفر كسانى از شما كه چنين مى‏كنند جز خوارى و ذلّت در دنيا نيست، و روز قيامت به سوى شديدترين عذاب بازگردانيده مى‏شوند؛ و خدا از آنچه مى‏كنيد غافل نيست‏» 🔸️اگر کسى بگوید: من به نبوّت پیامبر اسلام‌(صلى الله علیه وآله)، ایمان دارم و به نبوّت سایر انبیاء ایمان ندارم، یا بگوید: همه پیامبران را قبول دارم ولى فلان حکمى که یکى از پیامبران آورده قبول ندارم، براى مؤمن بودنش کافى نیست و او کافر خواهد بود. از دیدگاه قرآن، ایمان نسبت به جمیع انبیاء و نسبت به جمیع ما انزل الله و همچنین نسبت به جمیع محتویات رسالت هر یک از پیامبران باید مطلق باشد و تجزیه‌پذیر نیست. 🔹️و اگر کسى در ایمان به اینگونه موارد، تبعیض قائل شود، این ایمان برایش مفید نیست و در وصول وى به سعادت اخرویش تأثیرى ندارد و اما اینکه چنین شخصی مستحق شدیدترین عذابهاست شاید بدین علت است کسى که هنوز نبوت و رسالت انبیاء را نپذیرفته منشأ آن قصور یا تقصیر در تشخیص رسالت وى باشد؛ ولى، آن کس که رسالت یک پیامبر و صحت یک کتاب آسمانى برایش ثابت شد اگر بخشى از آن را بعد انکار کند، طبعاً عامل آن جحود و عناد خواهد بود و بدیهى است که به شدیدترین عذاب گرفتار شوند؛ چرا که، حقیقت، بطور کامل برایشان روشن شده است. بهرحال آنکه موجب سعادت مى‌شود ایمان مطلق است که هیچ نوع تبعیضى در آن نسبت به انبیاء و محتواى رسالتشان نباشد. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۳۵ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
💠نفاق بدتر از کفر «اِنَّ اللّهَ جامِعُ الْمُنافِقینَ وَالْکافِرینَ فى جَهَنَّمَ جَمیعاً.» النساء ۱۴۰ ترجمه: «به يقين خداوند منافقان و كافران را همگى در دوزخ گرد خواهد آورد.» 🔸️نفاق چیزى جز کفر باطنى و ایمان ظاهرى نیست و از آنجا که سعادت و شقاوت انسان در گرو حقایق باطنى است، منافقین که در باطنشان کفر وجود دارد در زمره کفّار به شمار مى‌روند و حتى به یک لحاظ از کفار بدترند، زیرا؛ نقاب بر چهره زده و در پشت اسلام ظاهرى سنگر گرفته براى مردم شناخته نمى‌شوند و ضررشان بر جامعه اسلامى بیشتر است. نفاق چیزى جداى از کفر به شمار نمى‌آید و در حقیقت آنچه هست یا کفر است یا ایمان. چون در واقع، به وجود آورنده ارزش اخلاقى،همان واقعیتهاى نفسانى است که در دو حقیقت نامبرده خلاصه مى‌شود و از اینجاست که منافقان هم در زمره کفّار بحساب مى‌آیند. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۳۲ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir